Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Inne... => Wątek zaczęty przez: cody3223 on 24 Grudnia 2016, 00:08:13



Tytuł: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: cody3223 on 24 Grudnia 2016, 00:08:13
Cześć! Mam do was pytanie związane z kilkoma kwestiami formalnymi na kolejach wąskotorowych.
Otóż czy trzeba, a jeśli trzeba to jakie wymagania trzeba spełnić aby prowadzić działalność przewozową-osobową odpłatną lub nie, oraz czy budowę prywatnej, zakładowej, obojętnie - linii wąskotorowej trzeba gdzieś zgłaszać lub mieć zezwolenie?
Nie wiem jak jest u nas, ale w niektórych krajach obowiązuje zasada, że koleje poniżej pewnego rozstawu to "wolna amerykanka" (tzn. ustawa nie dotyczy), czy u nas jest podobnie?
A ostatnie pytanie tyczy się parowozów, czy remont lub budowa parowozu wąskotorowego jest obarczona jakimiś ustawami, oprócz tego, że się domyślam, że do UDT trzeba zarejestrować kocioł (każdy? i jakie wymagania trzeba spełnić?)

Wiem, że jest tego trochę dużo, ale gdyby ktoś spędził chwilę czasu na odpisanie choćby ogólnikowo to byłbym wdzięczny :)


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 24 Grudnia 2016, 23:40:01
Kolego wszystko masz w przepastnych zasobach forum.


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: cody3223 on 25 Grudnia 2016, 12:22:27
Jednak mimo wszystko tematy z prawem są dość stare, a niektóre pousuwane, a po drodze było kilka tematów z reformami (które właściwie nie wiem czy weszły bo nie wynika z tematu), oraz nie ma odpowiedzi na niektóre moje pytania.
Więc nadal proszę, gdyby był ktoś tak miły i streścił (bo nie wymagam rozprawki) te kilka pytań które zadałem  :)


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 26 Grudnia 2016, 00:19:04
Kolego nie spodziewaj się precyzyjnej odpowiedzi zadając nie precyzyjne pytania. Kilka osób kolejki nazywane ogrodowymi zbudowało. Jeden z kolegów ma u siebie prześwit 400mm. Skontaktuj się, popytaj. Były plany aby kolejki od 300mm w dól nie podlegały UTK, ale co z tego wyszło? Nie wiem.
 Co do parowozów. No cóż kocioł jak to kocioł dozorowi podlega. Odbiorom po naprawach też. A i przypuszczam że sama technologia naprawy wymaga konsultacji. Bo kocioł parowy to żywy granat, który niewłaściwie eksploatowany może narobić niezłego bałaganu.
Pozdrawiam świątecznie i noworocznie.


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: Filip Bebenow on 26 Grudnia 2016, 07:13:02
Po pierwsze musi się pan zapoznać z tymi aktami prawnymi (wymieniłem wyłącznie te najważniejsze obowiązujące dla wąskich torów):

Ustawa z dn. 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie świadectw sprawności technicznej pojazdów kolejowych
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych
Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym
Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 12 marca 2007 . w sprawie trybu wykonywania kontroli przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 31 lipca 2015 r. w sprawie czynności wykonywanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, za które pobierane są opłaty, oraz wysokości tych opłat i trybu ich pobierania
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 25 września 2015 r. w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie
Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych

Później ewentualnie, po doprecyzowaniu pytania możemy rozwiać pewne wątpliwości.

Pozdrawiam,
FB


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: cody3223 on 26 Grudnia 2016, 12:41:31
Dziękuję za materiały, zapoznam się


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 17 Kwietnia 2018, 15:57:32
Żeby nie tworzyć nowych bytów bez potrzeby:

Kurier Kolejowy napisał:
https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/31978/ustawa-o-kolejach-historycznych-przyjeta-przez-senat.html


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 17 Kwietnia 2018, 19:07:02
Co dokładnie ustawodawca ma na myśli mówiąc o "interoperacyjności"?


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 17 Kwietnia 2018, 23:01:52
  W końcu może skończy się patologia, gdy kolej nie mogła oddać/sprzedać staro użytecznych podkładów wąskotorówce, a jedynie zdać do utylizacji za którą jeszcze płaciła. A ta "utylizacja" polegała przede wszystkim na dalszej odsprzedaży na alledrogo, olx-ach i innych jako element budowlany ścieżek, murków itp.
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 18 Kwietnia 2018, 09:17:54
  W końcu może skończy się patologia, gdy kolej nie mogła oddać/sprzedać staro użytecznych podkładów wąskotorówce, a jedynie zdać do utylizacji za którą jeszcze płaciła. A ta "utylizacja" polegała przede wszystkim na dalszej odsprzedaży na alledrogo, olx-ach i innych jako element budowlany ścieżek, murków itp.
Pozdrawiam.

Przecież od kilku lat wiele kolei dostawało do PLK darowizny z podkładów...


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 18 Kwietnia 2018, 20:57:01
CX, z podkładami nigdy nie było problemów - wystarczyło wyrazić pisemnie chęć, podpisać odpowiednią dość prostą umowę z PLK, potem przebrać ręcznie hałdy tysięcy szrotów, przewieźć do siebie towar i... już mamy np. 880 sztuk staroużywek:

(https://c1.staticflickr.com/1/844/27674238928_4fe71301cb_b.jpg)


Tytuł: Odp: Prawo na wąskim torze
Wiadomość wysłana przez: velarik on 19 Kwietnia 2018, 20:06:33
Co dokładnie ustawodawca ma na myśli mówiąc o "interoperacyjności"?
Interoperacyjność w największym skrócie to ujednolicenie wymagań technicznych dla kolei w całej UE. Polega to na takim ujednoliceniu przepisów wymagań technicznych itd, itd, żeby np. wyprodukowana w Polsce i jeżdżąca po Polsce lokomotywa bez problemu, jakichś wymagań technicznych czy dodatkowych badań mogła jeździć od Finlandii po Portugalię. Jeśli chodzi o wąski tor to chodzi o to, że nie ma przymusu ujednolicenia np. rozstawu szyn, obciążeń przenoszonych przez szyny czy też konstrukcje mostów na trasie kolejki, ustalania jakichkolwiek norm obowiązujących w całej UE. Każda zabytkowa kolejka ma żyć własnym życiem ze szczególnym uwzględnieniem zdrowego rozsądku oraz bezpieczeństwa podróżnych. I to chyba tyle...