Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cegielniane => Wątek zaczęty przez: prof_klos on 02 Kwietnia 2018, 18:21:18



Tytuł: Cegielnia Krobanów
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 02 Kwietnia 2018, 18:21:18
Krzyżówka 600 z 4x1435
Z kart okolic Zduńskiej Woli prezentuję... krzyżówkę linii wąskotorowej ze czterotorowym odcinkiem Magistrali Węglowej pomiędzy Zduńską Wolą Karsznicami a Dionizowem.
Stal przerzucona nad torowiskiem rozstawu 1435 mm w tle (fot. 1) to dawny wiadukt kolei wąskotorowej, którą transportowano urobek z okolicznych grząskich terenów do cegielni w pobliskim Krobanowie. Siłę pociągową dla koleb stanowiła lokomotywa Wls40-217, chociaż drzewiej na kolei stacjonował także parowóz!

Dojście do wiaduktu możliwe jest tylko w okresie jesiennym lub wczesną wiosną, gdy nawierzchnia pozwala nie ugrzęznąć, zaś ciernie i krzaki zezwalają zbliżyć się by ujrzeć kratownicową konstrukcję wiaduktu, która z biegiem lat została częściowo rozebrana - zniknęły mostownice i barierki, zaś nadwątlone murowane podpory oddzielone są od stałego gruntu (fot. 2).

W magazynie "Koleje Małe i Duże" wydanym w czerwcu 2001 roku znajduje się fotografia wiaduktu w pełnej krasie. Do dzisiaj pozostaje on uwzględniony na starych mapach Geoportalu (fot. 3), gdzie widać, że w momencie kreślenia planu wiadukt nie pełnił już swojej roli, gdyż linia kolejki cegielnianej została skrócona tak, że obejmowała wyłącznie bezpośrednie przyległości zakładu.
Jako ciekawostkę dodam, że po drugiej stronie torowiska normalnotorowego w niedalekiej odległości mieściła się druga cegielnia - Ostrówek.

Artykuł powstał tyle z obserwacji własnych, co konsultacji z Dobrzynem, któremu serdecznie dziękuję za rozwinięcie tematu.


Tytuł: Odp: Cegielnia Krobanów
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 29 Marca 2022, 22:51:56
Zdmuchnę kurz z tego wątku. Prezentowana cegielnia to cegielnia Krobanówek (Krobanów też była).
Krobanówek leżała w Zduńskiej Woli a Krobanów w... Ostrówku. Kiedyś zapewne wyglądało to zupełnie inaczej.
Jako zadośćuczynienie za moje gapiostwo załączam reklamy obu cegielni pochodzące z Księgi Adresowej Miasta Łodzi i Województwa Łódzkiego rocznik 1937-1939, ze zbiorów Biblioteki Cyfrowej Uniwersytetu Łódzkiego oraz dwa zdjęcia:
WLs40-217 mojego autorstwa:
(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.18169-9/1904222_699559243430216_3245038150664060038_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=2c4854&_nc_ohc=GDhBmvFpPQoAX9C2rMj&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AT9wlrG00kH9RjfLfHvhEphNdyD9vWfEWhFuiwv0zKKMEQ&oe=6267CD85)
Oraz parowozu O&K pochodzące z moich zbiorów:
(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.18169-9/10150783_699558126763661_9130781025821525841_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-5&_nc_sid=2c4854&_nc_ohc=bSmvFRnhfDwAX8o7NNU&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AT8OWfu8cWbOj-VLRa43xCcHPah0M4_sjXzAWb2ZEZSxGg&oe=62676703)
Zapewne ten parowóz widać na wyrobisku na zdjęciu lotniczym z 1958 roku.