Tytuł: Relacja z kolei Tajskich (SRT) 1000mm Wiadomość wysłana przez: Gordon on 02 Marca 2019, 17:35:14 (https://prtsc.pl/images/TAI00.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bqtu)
Zapraszam do relacji z przejazdów kolejami SRT podczas mojej wyprawy do Tajlandii. Jest to podobnie jak Wietnamie, który odwiedziłem rok wcześniej, kolej niezelektryfikowana o rozstawie 1000mm. DWORCE: Najładniejszym dworcem w Tajlandii jest chyba zabytkowy drewniany dworzec w Hua Hin, widać w nim elementy buddyjskiej architektury, zamiast kotów są małpy, jest buddyjska kapliczka, jest portret króla, są pomniki kolei, stary EZT i parowóz, opóźnienia pociągów są podawane ręcznie markerem na tablicy (to standard w Tajlandii). (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int01.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b6aM) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int02.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/biYZ) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int03.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bbJ4) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int04.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bNdb) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int05.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bziO) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int06.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bG0A) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int07.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/by9C) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int08.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bPCV) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int09.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b9TW) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int10.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bd3j) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int11.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bAYk) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int12.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bVtt) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int13.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b7de) (https://prtsc.pl/images/TAI01_HuaHin_int14.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/boi1) Migawki ze szlaku: (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int102.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bnBn) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bKnp) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int104.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/buC0) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int105.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bZ0E) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int107_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/piKM) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int201_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pGXC) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int202.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bTTl) (https://prtsc.pl/images/TAI02_Railroad_int203.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b2n2) LOKOMOTYWY: CM22-7i, General Electric, 1995-1996, 1860 kW (2 x 930 kW) Chyba najpopularniejsza lokomotywa, widziałem ją na większości pociągów pasażerskich i części towarowych. (https://prtsc.pl/images/TAI03_Lok1_CM22-7i_int01.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bhiS) (https://prtsc.pl/images/TAI03_Lok1_CM22-7i_int02.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bLg7) AD24C, Alsthom, 1974-1985, 1790 kW Często widywana na pociągach towarowych. (https://prtsc.pl/images/TAI04_Lok2_CM22-7i_int01.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/blAT) (https://prtsc.pl/images/TAI04_Lok2_CM22-7i_int02.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bIU6) 8FA-36C, Hitachi, 1993, 1790 kW Tym razem Hitachi. (https://prtsc.pl/images/TAI05_Lok3_8FA-36C_int01.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bUBF) (https://prtsc.pl/images/TAI05_Lok3_8FA-36C_int02.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bM8Y) UM12C, General Electric, 1963-1966 (modernizacja 2010-2011), 980 kW (2 x 490 kW) Czasem można zobacz też takie klasyki (https://prtsc.pl/images/TAI06_Lok4_UM12C_int01.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b0yu) (https://prtsc.pl/images/TAI06_Lok4_UM12C_int02.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b4g4) WAGONY Z MIEJSCAMI DO SIEDZENIA. Zaczynamy od końca gdyż mnie najbardziej interesowały klasyczne wagony. Wagony 3 klasy Na pierwszym zdjęciu widać, że dla pociągu osobowego z wagonami 3 klasy zabrakło wolnego toru przy peronie. Wsiadamy zatem z podsypki, emeryci czy matki z dziećmi raczej nie będą zadowoleni... W tym samym pociągu jak widać mamy niezły punkt obserwacyjny na końcu gdyż nie ma drzwi. Łączenia międzywagonowe to klasyczna harmonijka. Zazwyczaj są w malowaniu biało brązowym a wśrodku są siedzenia wykończone zieloną czasem niebieską dermą. To najpopularniejszy wagon. Jeździ na pociągach osobowych, a także pospiesznych, również nocnych, które mają w składzie kilka sypialnych ale większość to właśnie 3 klasa siedząca. Miałem okazję przejechać się tym wagonem na dwugodzinnym odcinku. (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int101_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pPGe) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int102_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ppMA) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bFUC) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int202.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bkOA) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int301.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bEpZ) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int302.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bYfM) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int401_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pzjj)(https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int405.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bmpk) (https://prtsc.pl/images/TAI07_3kl_int406.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bckW) (https://prtsc.pl/images/TAI08_3klZ_int102.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/bSLe) W peryferyjnych rejonach Tajlandii bywają jeszcze wagony 3 klasy z drewnianymi ławkami w malowaniu zielonym: (https://prtsc.pl/images/TAI08_3klZ_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/b8yt) (https://prtsc.pl/images/TAI08_3klZ_int203.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/i3r1) Wagony 2 klasy zmodernizowany. Mnie udało się jechać zmodernizowaną wersją powyższego na drugą klasę. Modernizacja polagała na wstawieniu do drewnianego wnętrza nowoczesnych foteli. Dziwny mix: (https://prtsc.pl/images/TAI09_2kl_int100.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iNlw) (https://prtsc.pl/images/TAI09_2kl_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iwQn) Wnętrze wagonu 2 kasy nowszej konstrukcji: (https://prtsc.pl/images/TAI10_Bar_int303.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ize3) Na zakończenie wagonów z miejscami do siedzenia, wagon barowy: (https://prtsc.pl/images/TAI10_Bar_int301.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iqOE) (https://prtsc.pl/images/TAI10_Bar_int302.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ipPo) WAGONY SYPIALNE Wagon sypialny 2 klasy, bezprzedziałowy starszej konstrukcji bez klimatyzacji. Moim zdaniem najciekawszy bo ma otwierane okna i klasyczną budowę. Bardzo mi się podobała podróż nim, choć reszta ekipy narzekała, że jakiś rupieć... (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int104.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/idrS) (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ibS0) (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int102_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pW2V)(https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iWz7) (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int105.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iy42) (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int106.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iXQF) (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int107.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iVqy) (https://prtsc.pl/images/TAI11_syp2_int108a.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/i7lT) Wagon sypialny 2 klasy, bezprzedziałowy nowszej konstrukcji z klimatyzacją. Wagony czyste i wysprzątane, mnie jednak przeszkadzał system klimatyzacji zrealizowany za pomocą silnika spalinowego zamontowanego pod spodem. Przez co wagon buczy i nie słychać odgłosów wózków i toru. Z powodu klimatyzacji okna nie są otwierane. Podobnie jak w poprzednim wagonie, siedzenia z dermy w dzień złożone tworzą normalne fotele a o pewnej porze konduktor rozkłada je do pozycji leżącej i przynosi świężą pościel. Nie ma przedziałów, łóżka są wzdłuż ale każdy ma zasłonkę więc można się zasłonić i ma się większą prywatność niż w polskiej kuszetce. (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iaz4) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int102.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iKxb) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/i9c6) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int104.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iQPY) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int105.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ioeu) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int107.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/irDO) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int108.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iTcC) (https://prtsc.pl/images/TAI12_syp2AC_int109.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iJlj) Wagon sypialny 1 klasy, z klimatyzacją z przedziałami (2 łóżka). (https://prtsc.pl/images/TAI13_syp1_int102.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ivqM) (https://prtsc.pl/images/TAI13_syp1_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/i1oA) EZT APD.20, Daewoo, 1995 (https://prtsc.pl/images/TAI14_APD_int102_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pdFt)(https://prtsc.pl/images/TAI14_APD_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iMwp) ASR 158/T, British Rail Engineering Limited, 1991 (https://prtsc.pl/images/TAI15_ASR_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ihet) (https://prtsc.pl/images/TAI15_ASR_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ilD1) WAGONY NOWOCZESNE Pociągi sypialne o najniżsych numerach (podobnie jak w rosji im niższy numer tym wyższa jakość) posiadają nowoczesne wagony. Nie ma takich pociągów dużo i generalnie nie miałem okazji jeździć. (https://prtsc.pl/images/TAI16_MODERN_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/i0In) WAGONY BAGAŻOWE (https://prtsc.pl/images/TAI17_BAG_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iDV0) (https://prtsc.pl/images/TAI17_BAG_int102.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/isoE) WAGONY TOWAROWE (https://prtsc.pl/images/TAI18_BAG_int101.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ig6l) (https://prtsc.pl/images/TAI18_BAG_int102.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/ifjw) (https://prtsc.pl/images/TAI18_BAG_int103.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iEho) (https://prtsc.pl/images/TAI18_BAG_int104.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/iRF3) (https://prtsc.pl/images/TAI18_BAG_int105_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pXEk) (https://prtsc.pl/images/TAI18_BAG_int106_AAA.md.jpg) (https://prtsc.pl/img/pV1W) Tytuł: Odp: Relacja z kolei Tajskich (SRT) 1000mm Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 02 Marca 2019, 22:42:46 Co jest w tym mniejszym budyneczku w Hua Hin? Jakaś nastawnia?
Tytuł: Odp: Relacja z kolei Tajskich (SRT) 1000mm Wiadomość wysłana przez: Gordon on 03 Marca 2019, 11:00:11 Też mnie to zaciekawiło, bo nie zastanawiałem się nad tym wtedy. Wedle internetu jest to poczekalnia. Budynek był jednak ogrodzony i zamknięty. Może jakiś remont w środku.
Tytuł: Odp: Relacja z kolei Tajskich (SRT) 1000mm Wiadomość wysłana przez: Adam W on 03 Marca 2019, 18:41:54 Kol. Gordon zachęcił mnie do podzielenia się kilkoma własnymi retrospekcjami z tajskich kolei. Poniżej wrzucam kilka smaczków.
-- (https://images91.fotosik.pl/135/a4bbc65d94cac4a6.jpg) Przytwierdzenia z hakami i łapkami sprężystymi. Podejrzewam że montaż toru na takich przytwierdzeniach może być dość szybki. (https://images92.fotosik.pl/135/0022197ef432682dmed.jpg) (https://images90.fotosik.pl/134/187e89119bf523e3med.jpg) Rogatki radomskie? A jakże. Dokładnie te same elementy co w polskich i niemieckich rogatkach mechanicznych. Takie same są też zwrotniki i latarnie zwrotnicowe. Podejrzewam że to efekt wymiany handlowej pomiędzy Państwami Osi. W końcu syjamskie koleje tworzyli Japończycy. W rogatkach dostrzeżemy dwie różnice. Pierwsza jest taka że wszędzie napędy posiadają osłony z blachy. Druga polega na tym że drągi są łamane w pół na zawiasie. Dlaczego? Ano dlatego że w Tajlandii wzdłuż dróg wisi pierdyliard kabli na słupach. Dzięki temu drągi rogatki znają swoje miejsce i się kabli nie imają. Wszystkie są łamane. W standardzie. (https://images90.fotosik.pl/134/261816f9b73661b1gen.jpg) Drewniane estakady prawie jak te nad Nidą. Tylko w wersji suchej i regularnie eksploatowanej. (https://images90.fotosik.pl/134/e31a67cff6b173e3.jpg) A skoro już ujrzeliśmy kawałek taboru na estakadzie to warto zerknąć pod spód. Prądnica prawie jak na rogowskim 1Aw. Zasila nie tylko oświetlenie ale także wentylatorki które zapewniają przyjemny wiaterek w przestrzeni pasażerskiej. Jak niektórzy trafnie spostrzegą rumuńska potęga kolejowa jest obecna nie tylko na naszych wąskich torach ;) (https://images92.fotosik.pl/135/73b8b23bcfc1380f.jpg) A tu mamy tabelkę z rozkładem jazdy oraz taryfą (ostatnie dwa wiersze) z jednej ze stacji. Tajska taryfa uwzględnia cel każdego z podróżnych. Miejscowi chcą przewieźć swój tyłek z punktu A do B. Turyści natomiast przyjechali coś przeżyć. Wożenie kosztuje równowartość kilkudziesięciu polskich groszy w porywach do kilku złotych. Przeżywanie natomiast po dyszku od łebka i koniec. (https://images89.fotosik.pl/134/a70334b81dd50d3agen.jpg) Na koniec zajrzymy do pomieszczenia dyżurnego ruchu na stacji Wang Pho. Sam dyżurny pełni też rolę kasjera biletowego i gospodarza całości stacyjnego obejścia. Znajdziemy tu poza portretami króla, stosami kartonów i jakiąś szafą z informatycznymi szpejami przede wszystkim dwa zieloniutkie aparaty blokowe na berła, czyli z angielska tokeny. (https://images92.fotosik.pl/135/7748be278b1299ed.jpg) Żeby nie było że panuje tam powszechny bałagan dodam że tak jak wszędzie obowiązuje zasada "jaki pan taki kram". W pomieszczeniu dyżurnego ruchu w Tha Kilen jest już zdecydowanie lepiej :) Znalazło się nawet zacne miejsce dla posągu Buddy w Bhumisparsha mudra. |