Tytuł: Japońskie koleje "retro" - zachwycająca technika Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 04 Kwietnia 2021, 14:51:43 Zakładam taki luźny wątek dotyczący kompletnie przez nas nieznanej strefy torów wąskich (tak, tak - tam standardem jest 1067mm, jakby ktoś nie wiedział) z Kraju Kwitnącej Wiśni. Dziś chciałbym podzielić się filmem naszych niemieckich przyjaciół z cyklu Eisenbahn Romantik który przedstawia pociąg retro prowadzony parowozem serii C57 - maszyną która w Polsce miała by oznaczenie Om mogącą ciągnąc po tym ciasnym torze pociągi z kosmiczną jak dla nas prędkością 100km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=mrhHHcPbxvg (https://www.youtube.com/watch?v=mrhHHcPbxvg) Teraz jednak będę miał pytanie - czy któryś z Kolegów orientuje się jakie zadanie ma konstrukcja zabudowana na kominie? Może w opowieści narratora czynionej w nieznanym mi języku Goethego jest jakaś wskazówka? Owa "czapa" wygląda trochę jak jakiś wygibaśny odiskiernik, ale być może co innego miał autor na myśli budując takie dziwo. Zachęcam także do obejrzenia osobliwego, jak na nasze polskie warunki, systemu szkolenia palaczy poprzez stanowisko treningowe na którym adepci sztuki machania łopatą mogą szlifować swe umiejętności równomiernego sypania węgla. Scena zaczyna się w 25 minucie 50 sekundzie materiału. Pozdrawiam wielkanocnie i zdrowotnie! Tytuł: Odp: Japońskie koleje "retro" - zachwycająca technika Wiadomość wysłana przez: 2xm on 05 Kwietnia 2021, 18:42:58 Germański najeźdźca nawet się nie zająknął o tym ustrojstwie. Informacje udało się wyciągnąć dopiero w języku samurajów - dzięki użyciu mocy góglowego tłumacza, który na angielski przetłumaczył mi to jako "Smoke collector". W istocie jest to coś w rodzaju dyszy wylotowej skierowanej do tyłu - przeznaczonej do stosowania w tunelach. Chodzi o to, aby strumień syfu nie walił w sklepienie odbijając się od niego prosto do kabiny, lecz został od razu skierowany w tył, dzięki czemu przepływać miał nad pociągiem. Poza tunelami maszynista odsuwał klapę umieszczoną nad kominem i wylot odbywał się normalnie do góry.
https://uqq3hdd2dcp3jzbppql4qxgulu--ja-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/%E9%9B%86%E7%85%99%E8%A3%85%E7%BD%AE (https://oliq7cfuwbef37ldxosfn6oqva--upload-wikimedia-org.translate.goog/wikipedia/commons/f/f4/Smoke_collector_ja.png) Wychodzi na to, że ustrojstwo zostało wykonane tak, aby mogło zostać zdemontowane i obecnie lokomotywa z reguły jeździ bez niego. Tytuł: Odp: Japońskie koleje "retro" - zachwycająca technika Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 05 Kwietnia 2021, 19:46:15 Piękne.
Zwróćcie uwagę na jeszcze jeden szczegół - na szybach budki nie ma wycieraczek ale okrętowe tzw. ekrany Kenta czyli szybkoobrotowe, okrągłe kawałki szyby, od której woda jest odrzucana siłą odśrodkową. |