Tytuł: Typy i oznaczenia szyniaków Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 18 Marca 2024, 22:59:53 Cześć
Czy znane Wam są oznaczenia występujące na główkach szyniaków? Mam do czynienia z oznaczeniem DF 5 lub DT 5. Poniżej liczba 10. Próbuję zestawić i usystematyzować znane mi typy szyniaków, a jak się okazuje jest ich wiele i z pewnością wielu było ich producentów. Były tez wykonane z różnych stopów. W starych skryptach i podręcznikach znalazłem tylko podstawowe definicje i informacje. Pozdrawiam serdecznie. Tytuł: Odp: Typy i oznaczenia szyniaków Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 21 Marca 2024, 23:00:17 Pisząc szyniaki masz na myśli haki jak mniemam. Sam się zastanawiałem nad ich pochodzeniem. U nas na kolejce spotkałem się z kilkunastoma typami, Od malutkich jak gwoździe, po grube na kciuk, wysokie główki, płaskie ( ciężko je wyrwać z podkładu). Występują też sporadycznie haki które według mnie mają pochodzenie amerykańskie ( typowe jajowate łby). Jak znajdę wolną chwilę porobię foto poszczególnym typom, może ktoś coś będzie wiedział, bo to ciekawy temat.
Tytuł: Odp: Typy i oznaczenia szyniaków Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 23 Marca 2024, 07:29:42 Dziękuję za odzew. Dokładnie tak jak piszesz, "haków" nazywanych też lokalnie "kostelami" lub "gwoździami" a zgodnie z nomenklaturą techniczną "szyniakami" na kolejach wąskotorowych w kraju występuje co najmniej kilka typów, wśród których można jeszcze rozróżnić po kilka długości, co daje kilkanaście rozmaitych kształtów. Najrzadszy widziałem raz u kolegi, był malutki, dosłownie kilkucentymetrowy i pochodził z leśnej przedwojennej kolejki konnej. W obrębie sieci Jędrzejowskich Kolei Wąskotorowych, którym poświęciłem najwięcej uwagi stosowano także szyniaki ciężkie, typowe dla mocowania szyn na torze 1435 mm i 1524 (znalezione na starotorzu Kocmyrzów - Kazimierza Wielka). Na główce jednego ze standardowych wąskotorowych szyniaków o długości 13 cm odkryłem oznaczenie DF 5 10 lub DE 5 10, cokolwiek to znaczy. To mnie skłoniło do próby usystematyzowania typów.
Wiadomo, że to po prostu są tylko gwoździe, ale stanowią bardzo wymowną i namacalną pamiątkę po dawnych wąskotorowych szlakach. W obrębie JKD są odcinki, na których po linii nie ma już śladu. Wszystko dokładnie zaorane i wyrównane (np. na odcinku Kalina Mała - Działoszyce lub w rejonie Chodowa). Jedyne relikty, świadkowie minionej epoki to pojedyncze szyniaki i podkładki, które wciąż podczas orki wychodzą na powierzchnię. W ogóle historia budowy linii kolejowych, historyczna infrastruktura torowa to rozdział bardzo mało znany i nieopisany. Dlatego cieszą funkcjonujące już w kraju ekspozycje typów szyn, typów ich mocowań, narzędzi do budowy itd... Jak dla mnie świetna jest wystawa prezentowana w izbie tradycji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu na Karbiu. Na długo zawiesiłem na tych wspaniałościach oko. Trochę tu może odbiegam od meritum, ale polecam film: https://www.youtube.com/watch?v=UHU4494iWN4 (https://www.youtube.com/watch?v=UHU4494iWN4) |