Świat kolejek wąskotorowych

POZOSTAŁE => Hyde Park => Wątek zaczęty przez: krzysiek20 on 20 Grudnia 2005, 11:15:53



Tytuł: Autostrady Polskie vs Niemieckie
Wiadomość wysłana przez: krzysiek20 on 20 Grudnia 2005, 11:15:53
Cytat: "Karol"
Cytat: "stoker"
Jako przestrogę podaje przykład Lyd2-069.
Co prawda różnica 15cm ale jakoś o takich problemach LP-Lyd2-01/07 niebyło słychać. Mi się wydaje, że to nie wina szyn tylko ułorzonego torowiska które to w Lipiu i Płocicznie zostały ułorzone przez wojska niemieckie w czasie wojny (w Lipiu podczas drugiej, Płocicznie popdczas pierwszej) to w Bieszczadach torowiskiem zajeła się profesjonalna firma podczas modernizacji.

Cytat: "stoker"
budujecie z takim mozołem szyny
Może ktoś z Pionek mi wytłumaczyć na czym polega "budowa szyn"?
no ja mysle że niemcy zrobili to o wile lepiej niż jakaś firma porónaj niemieckie autostrady z lat 40-stych a nasze obecnie budowane :D


Tytuł: Autostrady Polskie vs Niemieckie
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 20 Grudnia 2005, 13:23:12
Cytat: "krzysiek20"

no ja mysle że niemcy zrobili to o wile lepiej niż jakaś firma porónaj niemieckie autostrady z lat 40-stych a nasze obecnie budowane :D


Gwoli ścisłości to Niemcy budowali autostrady głównie w latach 30-tych. Na początku lat 40-tych kaska na budowy się skończyła, bo byly trochę inne wydatki. Można trochę poczytać na: www.berlinka.pcp.pl.
Autostrady te były budowane solidnie, ale na nieco inne niż obecnie normy obciążenia, nie miały poboczy. Ponadto nie były należycie konserwowane. A dziw, że dotrwały jako tako do naszych czasów.

Analogicznie zapewne było z budowanymi przez Niemców kolejami wąskotorowymi. Były one projektowane wg starszych norm pod nieco lżejszy tabor. Dal przykładu mogli robić ciaśniejsze łuki -  co mogło później spowodować, że w Lyd2 wykoleiła się właśnie na łuku. Odrębną sprawą jest oczywiście właściwe utrzymanie torowiska – z czym jak wiadomo nie zawsze było najlepiej.


Tytuł: Autostrady Polskie vs Niemieckie
Wiadomość wysłana przez: krzysiek20 on 20 Grudnia 2005, 20:32:22
Cytat: "Rogoz"
Cytat: "krzysiek20"

no ja mysle że niemcy zrobili to o wile lepiej niż jakaś firma porónaj niemieckie autostrady z lat 40-stych a nasze obecnie budowane :D


Gwoli ścisłości to Niemcy budowali autostrady głównie w latach 30-tych. Na początku lat 40-tych kaska na budowy się skończyła, bo byly trochę inne wydatki. Można trochę poczytać na: www.berlinka.pcp.pl.
Autostrady te były budowane solidnie, ale na nieco inne niż obecnie normy obciążenia, nie miały poboczy. Ponadto nie były należycie konserwowane. A dziw, że dotrwały jako tako do naszych czasów.

Analogicznie zapewne było z budowanymi przez Niemców kolejami wąskotorowymi. Były one projektowane wg starszych norm pod nieco lżejszy tabor. Dal przykładu mogli robić ciaśniejsze łuki -  co mogło później spowodować, że w Lyd2 wykoleiła się właśnie na łuku. Odrębną sprawą jest oczywiście właściwe utrzymanie torowiska – z czym jak wiadomo nie zawsze było najlepiej.
30-tych czy 40-tych tego niewiem ale wiem że napewno były lepsze od tych które dziś u nas się robi jak ktos byłi widział niemicką autostrade to wie o co mi chodzi:)
pozdrawiam


Tytuł: Autostrady Polskie vs Niemieckie
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 20 Grudnia 2005, 21:32:32
Cytat: "krzysiek20"
30-tych czy 40-tych tego niewiem ale wiem że napewno były lepsze od tych które dziś u nas się robi jak ktos byłi widział niemicką autostrade to wie o co mi chodzi:)
pozdrawiam


Raczej nie porównywałbym autostrad zrobionych 70 lat temu z budowanymi obecnie niezależnie od kraju postania. Autostrady budowane w tym okresie nie miały wielu udogodnień jakie są obecnie:
- pasy awaryjne
- bariery enegochłonne
- telefony alarmowe
- wymalowanych pasów i kocich oczek
Ponadto podjazdy były często strome a wykonywano je z kostki brukowej, zaś sama nawierzchnia miała dośc szerokie szczeliny dylatacyjne. Jazda po takiej drodze dawała mało komfortowy efekt charakterystycznych równomiernych stuków.

Przykłady:
Okolice Kołbaskowa:
(http://www.berlinka.pcp.pl/berlin-szczecin.jpg)

Elbląg-Królewiec
(http://www.berlinka.pcp.pl/2DK542000.JPG)

Elbląg-Królewiec (Maciejewo)1938r.
(http://www.berlinka.pcp.pl/maciejewo1938.jpg)

i widok obecny
(http://www.berlinka.pcp.pl/Maciejewo_kadr.jpg)



Aby nie odbiegac zanadto od tematów kolejowych nadmienię, że do budowy autostrad powszechnie wykorzytywano koleje polowe

(http://www.berlinka.pcp.pl/kamiennik_grudzien1935.jpg)


(http://www.berlinka.pcp.pl/maciejewo_30ste_2.jpg)
Wszystkie zdjęcia ze strony www.berlinka.pcp.pl[/img]


Tytuł: Autostrady Polskie vs Niemieckie
Wiadomość wysłana przez: krzysiek20 on 20 Grudnia 2005, 23:02:59
ja tamm się kłocić o to nie bede bo nie ma o co ale lepiej napisz o kolejach polowych kiedyś widziałęm coś takiego na discowery czy to takie koleje na których tory się przenosi itd.


Tytuł: Autostrady Polskie vs Niemieckie
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 03 Stycznia 2006, 09:12:15
Wyszperałem jeszcze parę zdjęć na www.berlinka.pcp.pl. Zdjęcie zostały wykonane na odcinku Kołbaskowo-Szczecin

(http://www.berlinka.pcp.pl/Kolbitzow1934.jpg)
Okolice Kołbaskowa

(http://www.berlinka.pcp.pl/Smolecin.jpg)
Okolice Smolęcina

(http://www.berlinka.pcp.pl/przed%20Kleskowo.jpg)
Okolice Klęskowa