Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: Awiso on 11 Kwietnia 2006, 15:33:57



Tytuł: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: Awiso on 11 Kwietnia 2006, 15:33:57
Czy ktoś z was ma jakieś aktualne zdjęcia z Lipy i okolic? Wiem, że od strony Janowa Lubelskiego linia jest już rozebrana, natomiast zastanawiam się jaka jest sytuacja od strony Lipy, gdzie kiedyś znajdowała się baza kolejki. Osobiście byłem kilka lat temu w okolicach Malińca i pamietam,że były jeszcze tam tory. Okolice przepiękne - kraina kilkuset śródleśnych jezior w środku pyszczy. Nie wiem jaka jest obecna sytuacja w tym rejonie, a pytam gdyż w nadleśnictwie jest chęć przywrócenia kolejki do życia. Twierdzą, że być może znalazły by się na to jakieś fundusze, jednak brakuje fachowców, którzy sprawę mogli by poprowadzić. W związku z tym pomyślałem, że wrzucę temat na forum jak kamyczek do ogródka (może zakiełkuje mamy przecież wiosnę). Może powstanie grupa zapaleńców, która weźmie sprawy w swoje ręce.


Tytuł: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: Poldek on 04 Lipca 2006, 22:41:50
Ostatnie eksponaty związane z kolejka leśna Lipa-Biłgoraj można zobaczyć w skansenie w Janowie Lubelskim.Ostatnie tory pomiędzy Lipą a Szklarnią rozebrano w 1988r.Pozostały tylko nasypy i mosty :(.Szkoda,że kiedyś nie przywiązywano wagi do ochrony zabytków bo do 1984r. kolejka normalnie funkcjonowała


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 01 Lutego 2013, 21:54:02
Witam

Tak się składa że mieszkam nie daleko terenów przez które przebiegała ta kolejka leśna i rok temu postanowiłem przejść jej trasę z GPSem aby zapisać cyfrowa cały jej przebieg . Na razie udało mi się przejść nie cała połowę trasy . Zacząłem w Lipie gdzie kolejka zaczynała swój bieg a skończyłem w okolicach Łążka Garncarskiego gdzie tory przecinały się z droga Nisko - Janów Lubelski . Na trasie mijałem kilka mostków położonych nad leśnymi rzeczkami lecz są one niestety w fatalnym stanie . Poza wymienionym fragmentem byłem też na torowisku przy Porytowych Wzgórzach gdzie stoi dobrze zachowany mostek kolejowy nad rzeką Branew . Oczywiście odwiedziłem też nie raz skansen z taborem tej kolejki który znajduje się w Janowie Lubelskim . Na ten rok planuję dokończyć trasę aż do Biłgoraja .

Gdyby ktoś była zainteresowany to mogę zamieścić tu kilka fotek ze skansenu i z trasy kolejki .


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: andrzej1988 on 16 Lutego 2013, 17:37:03
Bardzo proszę, jeśli możesz to zamieść link do tych zdjęć lub wyślij mi je na PW, jestem b. zainteresowany (sam mam w planach eksplorację pieszą tej trasy). Polecam również monografię dotyczącą tej kolejki - jest dostępna na sprzedaż w internecie na stronie wydawnictwa roztocze.


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 16 Lutego 2013, 23:18:34
Opisze tu moja wycieczkę trasą tej kolejki a także historie kolejki . Trasę narazie przeszedłem w jednej trzeciej ale w tym roku myślę dokończyć .

Trasa ta prowadzi pozostałościami nasypu dawnej kolejki wąskotorowej Lipa--Biłgoraj która woziła drewno. Powstała ona jeszcze przed 1 wojna światowa . W czasie 2 wojny światowej została znacznie przedłużona przez Niemców. Niestety pod koniec lat 70tych XX wieku popadała w ruinę i pod koniec lat 80tych została rozebrana. Pozostał tylko częściowo zniszczony nasyp i mostki na wśród leśnych rzeczkach.

Trasę zaczynamy w Lipie za stara nasycalnie podkładów. Tam odnajdujemy dobrze zachowany nasyp i nim jedziemy, aż do drogi asfaltowej łączącej Lipę i Goliszowiec . Przekraczamy ta drogę i dalej jedziemy tym nasypem. Po kilku km przejeżdżamy obok opuszczonej wsi Kruszyna gdzie znajduję się tez malownicze stawy. Dalej jedziemy, aż do Gwizdowa i jedziemy nasypem wzdłuż wsi. Po pewnym czasie nasyp skręca w prawo i biegnie na zmianę wzdłuż leśnej drogi albo tą droga. jedziemy tak aż do momentu gdy kończy się las a zaczynają się łąki przez które dalej jedziemy nasypem i docieramy do rzeki Białka.

Na rzecze jest pozostałość mostku kolejowego wiec możemy nim się przeprawić ale trzeba uważać aby nie wpaść z rowerem do wody. Gdy już przeprawimy się przez Białkę idziemy dalej nasypem (w okresie letni może ten fragment być bardzo zarośnięty różnymi trawami i małymi drzewkami) . Docieramy na tyły małego zajazdu przy szosie łączącej Nisko i Janów Lubelski gdzie możemy zakupić coś do jedzenia i picia . Dalej przechodzimy na druga stronę szosy i jedziemy jakieś 200-250 metrów gdzie zjeżdżamy znów w las.  CDN

Historia kolejki

Kolejka ta istniała w latach 1941 – 1984. Służyła ona głównie do przewozu drewna. Przewożono nią też czasami inne materiały lub ludzi pracujących w Lasach Janowskich przy wyrębie lasu. Swoją historię kolejka ta zaczyna w roku 1941 a zaczęli ją niemieccy okupanci. Po ustabilizowaniu się sytuacji na terenach okupowanych, Niemcy przystąpili do eksploatacji podbitych terenów. Wtedy właśnie niemiecki zarząd Lasów Janowskich zaczął rabunkową gospodarkę tych lasów. W roku 1941 powstał w tym celu tartak w Lipie oraz rozbudowana została nasycalnia podkładów kolejowych, która istniała już przed wojną i istnieje aż do dziś.

Równocześnie z powstaniem tartaku Niemcy zaczęli budowę tej wąskotorowej kolejki. W tym początkowym okresie działalności tej kolejki rozstaw torów wynosi 600 mm. Do końca 1941 r trasa kolejki miała już długość 5 km. W tym okresie przy stacji PKP w Lipie zbudowano kuźnię, lokomotywownię, biura i tory manipulacyjne do obsługi tej kolejki. W roku 1942 trasa kolejki wynosi już 11 km a w roku 1943 torowisko dobiegło aż do Łążka Ordynackiego i miało wtedy długość 20 km. W tym okresie pojawiły się na trasie kolejki lokomotywy spalinowe Mercedes-Benz.

W tym okresie wojny w Lasach Janowskich działały bardzo silne oddziały partyzanckie, które podczas jednej z akcji spaliły całkowicie lokomotywę i wagony. Na miejsce zniszczonego taboru została przywieziona nowa lokomotywy Deutz i Mercedes – Benz. W roku 1944 okupanci wycofali się z tych ziem i kolejkę przejęli Polacy. W tym czasie została odbudowana nasycalnia podkładów i tartak, które zostały częściowo zniszczone podczas działań wojennych. W roku 1945 zdecydowano o tym, aby trasa kolejki została przedłużona aż do Biłgoraja, gdzie miała się połączyć z już istniejącą kolejką wąskotorową, która łączyła Biłgoraj ze Zwierzyńcem. Kolejkę tę zbudowali jeszcze na początku XX wieku Austriacy a rozbudowali Rosjanie.

Planowa rozbudowa kolejki zaczęła się w roku 1946 a ukończona została w roku 1952 i wtedy właśnie została doprowadzona aż do Biłgoraja. W latach 1946 -1951 tabor został wzbogacony o kolejne parowozy, motowozy, platformy i wózki kłonicowe. W 1955 roku stopniowo wycofywane są stare parowozy a na ich miejsce przywiezione lokomotywy spalinowe i parowozy nowszej generacji. Lata pięćdziesiąte to złoty okres dla działalności tej leśnej kolejki wąskotorowej. Pociągi z drewnem były odprawiane w tym okresie nawet dwukrotnie w ciągu dnia a w porze letniej kursowała drezyna z pracownikami, którzy mieli za zadanie gaszenie pożarów w lesie.

Na początku lat sześćdziesiątych nastąpił stopniowy upadek tej kolejki. Na początku rozebrano torowisko od Biłgoraja do Bukowej. Następnym rozebranym odcinkiem był odcinek z Bukowej do Szklarni. Odcinek z Lipy do Szklarni używany był do roku 1984 a został on rozebrany w roku 1988. Niedawno w Lipie, gdzie kolejka zaczynała swój bieg zrodził się pomysł aby choć małą część trasy tej kolejki odnowić i wozić nią turystów .

Tu trasa która już przeszedłem i zapisałem jej ślad w GPS
http://www.bikemap.net/route/826579#lat=50.666133146747&lng=22.185205&zoom=12&maptype=ts_terrain (http://www.bikemap.net/route/826579#lat=50.666133146747&lng=22.185205&zoom=12&maptype=ts_terrain)

No i na koniec fotki . Dużo ich nie ma i robione były telefonem lub słabą cyfrówką więc szału nie ma . W tym roku dopstryam więcej

(http://img819.imageshack.us/img819/5944/dsc00185yj.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img855.imageshack.us/img855/5379/dsc02179mn.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img197.imageshack.us/img197/1034/dsc02180v.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img11.imageshack.us/img11/275/dsc00158cz.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img822.imageshack.us/img822/1943/dsc02181y.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img195.imageshack.us/img195/2314/dsc02185qm.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img24.imageshack.us/img24/1473/dsc02186hd.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img32.imageshack.us/img32/8934/dsc6928h.jpg)
Skansen kolejki w Janowie Lubelskim
(http://img703.imageshack.us/img703/5949/dsc01205d.jpg)
Mostek na śródleśnej rzeczce
(http://img850.imageshack.us/img850/8362/dsc01209ow.jpg)
Mostek na śródleśnej rzeczce
(http://img651.imageshack.us/img651/4443/dsc01812yq.jpg)
Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa
(http://img22.imageshack.us/img22/742/dsc01813x.jpg)
Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa
(http://img826.imageshack.us/img826/1119/dsc01816z.jpg)
Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa
(http://img803.imageshack.us/img803/2194/dsc02055w.jpg)
Leśna droga biegnąca po torowisku
(http://img4.imageshack.us/img4/1360/dsc02057qn.jpg)
Mostek w okolicy Łążka Ordynackiego


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 16 Lutego 2013, 23:37:23
andrzej1988...Ty skąd jesteś ?? Jeśli masz w planie wycieczkę po trasie tej kolejki to moglibysm się jakos spiknąc gdzies na jej trasie .

Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: marines on 10 Sierpnia 2013, 22:32:51
siemka dam się to jakoś przejachac rowerkiem górskim?czy teren raczej trudny? 8)


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 18 Sierpnia 2013, 22:15:57
Spokojnie przejedziesz . Może w kilku miejscach trzeba będzie zejść z roweru gdy na torowisku będą rosły jakieś krzski czy drzewka . No i przez nie które mostki trzeba powoli prowadzić .


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: hugwa on 22 Listopada 2013, 20:28:33
Czy ktoś wie jakie mógł mieć ubarwienie i oznaczenia ten wagon w czasach kiedy miał napęd?


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 22 Listopada 2013, 23:23:05
Ale który wagon ?


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 23 Listopada 2013, 19:26:17
Pewnie ten zielony z KL na czole. On był wagonem motorowym potem przebudowanym na zwykły.


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: hugwa on 28 Listopada 2013, 17:23:31
O ten właśnie pytałem  :)


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Listopada 2013, 23:55:12
Poszukaj na forum. Odnośnie tego wagonu kształtuje się  ciekawa koncepcja


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 29 Listopada 2013, 10:14:05
Odnośnie tego wojna ... 
Z kim ?   A ja nic nie wiem. Lecę po zapałki, mydło i mąkę .... może jeszcze wszystkiego nie wykupili.  ;)


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 29 Listopada 2013, 12:13:20
Uroki badziewnej przeglądarki w komórce... Niestety piszę bez podglądu i stąd te kwiatki


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 29 Listopada 2013, 12:22:41
Niestety nie wiem jaki był oryginalny kolor tego wagonu ale myślę zakupić książke o tej kolejce i może tam będzie jakieś info lub zdjęcie .

Pod tym linkiem można zobaczyć ciekawe stare fotografie z okresu schyłku działania tej kolejki ale nie widać tam tego wagonu .


http://roztocze24.info/Tory/Waski/lipa.html (http://roztocze24.info/Tory/Waski/lipa.html)


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 29 Listopada 2013, 16:58:38
Jak to nie widać?
(http://roztocze24.info/Tory/Waski/elipa1.jpg)


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: hugwa on 29 Listopada 2013, 17:11:52
Jakbym znalazł w książce to bym nie pytał... Ale przejrzę ją jeszcze raz.


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: MarqoBiker on 29 Listopada 2013, 19:55:48
Musiałem jakoś przegapić ta fotkę . Szkoda że tak mało fotek taboru się ostało .


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 29 Listopada 2013, 21:55:32
Obawiam się, że jeśli nikt nie wyskoczy z jakimś przypadkowym, archiwalnym opisem (no bo chyba nikt nie liczy na kolorowe zdjęcia z lat '50), to jedyną potencjalną możliwością pozostanie doskrobanie się do resztek starej farby (jakieś oryginalne blachy pewnie się zachowały). Wagon jeździł jako motorowy w latach 1951/52-1956. Później jako wagon mógł być malowany inaczej. W Świecie Kolei jest zdjęcie B. Pokropińskiego z 1973 roku - wygląda na to, że miał poziomy pas wokół pudła pod oknami:


Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: andrzej1988 on 08 Lipca 2014, 22:24:04
Niedawno miałem przyjemność być w okolicach Szewc oraz Gwizdowa - porobiłem sporo zdjęć tego, co pozostało. Za Bukową nasyp jest słabo widoczny, zarasta go las (widać 30 letnie brzozy, choć nasyp wciąż istnieje - tak więc dalej niż za Bukową chyba nie dam rady).

Większość odcinków jest obecnie trudno dostępna - natura szybko wraca po swoje. Trzeba się nieraz przedzierać przez chaszcze i różne drobne krzewy. Na szczęście część odcinkó kolejki została przemianiona w trasy ścieżek rowerowych, dojazdy traktorów itp., co ułatwiało przejście trudnych odcinków.

Mosty drewniane w opłakanym stanie - trzeba uważać, by się nie zapadły :) Tak więc rower raczej odradzam, epiej trasę przebyć pieszo w kilka etapów.

Fotorelację wstawię niedługo :)



Tytuł: Odp: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj
Wiadomość wysłana przez: andrzej1988 on 10 Sierpnia 2014, 23:45:31
Przeszedłem trasę kolejki w kilku etapach, kilka odcinków (na szczęście krótkich) jest niestety trudno dostępne - mam tu na myśli okolice za Bukową, okolice Biłgoraja oraz obszar rezerwatu Lasy Janowskie. Mam zdjęcia większości (jeśli nie wszystkich) mostków kolejki. Fotorelację wstawię niebawem ;)