Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 17 Sierpień 2006, 08:47:47 Witam.
Czy ktoś posiada jakieś fotki dotyczące zlikwidowanej kolei wąskotorowej cukrowni Garbów? Przebieg trasy, itp... Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 04 Listopad 2006, 01:22:45 Przebieg dosc dokladny znajdziej na
ftp://80.72.42.67/mapy/mapy_wieloarkuszowe/wig100.mapa_taktyczna_polski/ arkusze: P43_S34_Pulawy i P43_S35_Lublin_Polnoc Pozdrawiam serdecznie i buraczano. ksiezyc_nad_gieesem Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Maj 2010, 11:53:09 Przy okazji konkursu znalazłem krótki artykuł na temat kolejki w "Głosie Garbowa".
Plik dosyć duży, nas interesuje strona 11. http://garbow.pl/viewpage.php?page_id=427 Zwróćcie uwagę na budynek na zdjęciu w artykule i porównajcie z tym w tle :smile: . (http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_2-6613.jpg) I jeszcze współczesne ujęcie z lotu ptaka: (http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/5815841.jpg) Większe: http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/5815841.jpg No i link do Geoportalu (nasz budynek jest dokładnie pod krzyżykiem, tory były na lewo od niego). http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=729154.9840234788,393526.4757853161,729574.1246484788,393810.4601603161&variant=ORTO W ramach uzupełnienia materiałów, jeszcze coś takiego: http://wyjdzzpociagu.most.org.pl/waskitor/w-garb.htm No to jeszcze moje zdjęcia z początku marca. Galeria: http://picasaweb.google.pl/marekm001/20100307Garbow?authkey=Gv1sRgCO2WgNPmh6HPpwE&feat=directlink (http://lh4.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-L3DAil3ZI/AAAAAAAAEdw/IforDM9m6tA/s320/Garb%C3%B3w%201%2C2.jpg) (http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-LDM45cuQI/AAAAAAAAEdU/Z7hApc9vlcU/s320/Garb%C3%B3w%203%2C4.jpg) (http://lh5.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-LEGqmkA1I/AAAAAAAAEdc/GQlVk7xkWMI/s320/Garb%C3%B3w%205%2C6.jpg) (http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-L7-wDQ11I/AAAAAAAAEfk/v6tXuobFebw/s320/Garb%C3%B3w%207%2C8%2C9%2C10.jpg) (http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-L1QZMODLI/AAAAAAAAEdo/CyUS3IXn_D4/s320/Garb%C3%B3w%207%2C8%2C9%2C10.jpg) Uzupełnienie: Kolejne artykuły z "Głosu Garbowa". Powiem szczerze, że dawno nie widziałem gazety lokalnej z tak duża ilością materiałów dotyczących historii, architektury itp. Szlakiem kolejki wąskotorowej Cukrownia Garbów - Nałęczów (część I): http://garbow.pl/viewpage.php?page_id=317 Szlakiem kolejki wąskotorowej Cukrownia Garbów - Nałęczów (część II): http://garbow.pl/viewpage.php?page_id=318 Szlakiem kolejki wąskotorowej Cukrownia Garbów - Bogucin: http://garbow.pl/viewpage.php?page_id=424 Szlakiem kolejki wąskotorowej Cukrownia Garbów - Józefów & Olesin: http://garbow.pl/viewpage.php?page_id=425 Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 07 Maj 2010, 23:38:00 Będzie post pod postem, bo starczy już tego uzupełniania.
Ten artykuł po prostu spowodował, że spadłem z fotela. Może kolega Księżyc wszystko to już widział :wink: , ale jak dla mnie rewelacja :shock: (http://forum.dawnygdansk.pl/images/smiles/jawdropyel.gif) (http://forum.dawnygdansk.pl/images/smiles/brake.gif) : Kolejka wąskotorowa Cukrowni Garbów - Historia i wspomnienia: http://garbow.pl/viewpage.php?page_id=434 Poprzednio napisałem, że dawno nie widziałem takiej gazety - teraz się poprawiam: w życiu nie widziałem, żeby gazeta lokalna serwowała takie artykuły... Archiwalne plany, zdjęcia - prawie jak w Świecie Kleju :cool: . Dodam, że wszystkie okoliczne zabytki zostały równie dogłębnie opisane. Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 10 Maj 2010, 07:23:41 Dzięki koledzy za ciekawe informacje!
Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 14 Maj 2010, 00:20:11 Poukładałem trochę zdobytą wiedzę. Schemat nałożyłem na ortofotomapę, pooznaczałem też dostępne zdjęcia (z NAC i "Głosu Garbowa").
(http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x1h8SOKQI/AAAAAAAAEi8/xIrEQBQ0lZ8/s400/Garb%C3%B3w-cukrownia%201600x1200.jpg) (http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x1h8SOKQI/AAAAAAAAEi8/xIrEQBQ0lZ8/s1600/Garb%C3%B3w-cukrownia%201600x1200.jpg) Zdjęcie a) (http://lh3.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x6XxJbWhI/AAAAAAAAEic/0DDOuX8tia4/a.jpg) Zdjęcie b) (http://lh3.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x6YheEyfI/AAAAAAAAEig/SRZRGhmq7Uw/b.jpg) Zdjęcie c) (http://lh3.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x1euaA5DI/AAAAAAAAEhg/QCnfSzcNwrw/c.jpg) Zdjęcie d) (http://lh3.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x1d-B7OvI/AAAAAAAAEhc/TqCAELOrWfY/d.jpg) Zdjęcie e) (http://lh4.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x1cygMn0I/AAAAAAAAEhY/s95Bf30wZsc/e.jpg) Zdjęcie f)* (http://lh4.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S-x1fVgGImI/AAAAAAAAEhk/7scOTHj5wfY/f.jpg) * Nie jestem pewien lokalizacji tego zdjęcia, ale żadna inna nie przychodzi mi do głowy. Tutaj zgadzają się przynajmniej wymiary i położenie budynku oraz kierunek światła. Tytuł: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 14 Maj 2010, 06:46:52 Świetne opracowanie! Szacun :wink:
Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 08 Sierpień 2010, 17:03:03 Odświeżę temat, bo przypomniałem sobie o "Spisie cukrowni Rzeczypospolitej Polskiej" z 1926 r :
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=17077&dirds=1&tab=1 Pierwsza część to zestawienie tabelaryczne wszystkich funkcjonujących wówczas cukrowni wraz z podstawowymi danymi (w tym odległość od stacji kolejowej / kolei dojazdowych). Druga część to "Opis urządzeń technicznych polskich cukrowni" zawierający dosyć dokładny opis urządzeń w poszczególnych zakładach, w tym oczywiście kolejek wąskotorowych i ich taboru. Odnośnie Garbowa: Cytuj Cukrownia połączona jest ze stacją kolei państwowych Nałęczów kolejką dojazdową, długości 12 klm. 750 m/m szerok. toru o trakcji parowej. Ogólna długość kolejek wynosi 32 klm. o prześwicie toru 750 m/m i 12 klm. o prześwicie 600 m/m. [...] Tabor kolejek: 2 parowozy na tor 750 m/m po 50 K. M., 2 parowozy na tor 750 m/m po 80 K.M., 1 parowóz na tor 600 m/m 60 K.M., 28 wagonów 5-o t. i 24 wagonów 9-o t. na tor 750 m/m, 12 wagonów 3 t. na tor 600 m/m. Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Marrr on 25 Październik 2010, 23:22:57 Wow, tamte artykuły z "Głosu Garbowa" są rzeczywiście fenomenalne!
A co się tyczy tego Spisu z 1926 to sporo do myślenia daje to "12 klm. o prześwicie 600 m/m". Nałęczów-Garbów ze wszystkimi odgałęzieniami to było 750 mm, co do tego nie ma chyba wątpliwości. Kolejka w okolicach Sadurek też 750 mm, zresztą Garbów zaczął jej używać dopiero w okolicach II W.Ś., wcześniej podlegała pod Cukrownię Lublin. Ale gdzieś kiedyś widziałem coś o kolejce Kozienice-brzeg Wisły, która to ponoć miała coś wspólnego z Cukrownią Garbów, niestety teraz nie jestem w stanie tego znaleźć. Może to właśnie tam trzeba szukać tych tajemniczych torów 600 mm? Wie ktoś coś o tym? Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 25 Październik 2010, 23:30:15 Gdzie Kozienice a gdzie Garbów?? Chyba za duża odległość
Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Marrr on 26 Październik 2010, 00:06:58 Rzeczywiście trochę daleko.
Ale z drugiej strony - ta linia Kozienice-Piotrkowice jest na tej mapie: http://www.mapywig.org/m/wig300k/65_RADOM_1927.jpg i jej długość wygląda akurat na ok. 12 km. Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 26 Październik 2010, 11:36:10 Patrząc na przebieg linii do Garbowa (właściwie tutaj raczej do Kurowa) na tej mapie zaczynam mieć pewne wątpliwości... na ile jest ona dokładna.
Jeśli wierzyć TNN (http://tnn.pl/Kolej_Bystrzyca_-_%C5%81%C4%99czna,1032.html), opis pasowałby w zasadzie do sytuacji na fragmencie kolejki Bystrzyca - Łęczna (na mapie z 1932 r. (http://www.mapywig.org/m/wig300k/66_LUBLIN_1932.jpg) są tylko odcinki Rudka - Bystrzyca i Bystrzyca - Jawidz). Oczywiście jeśli zamienić "Cukrownia Lublin" na "Cukrownia Garbów". Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 26 Październik 2010, 19:35:09 Kolejka w okolicach Sadurek też 750 mm, zresztą Garbów zaczął jej używać dopiero w okolicach II W.Ś., wcześniej podlegała pod Cukrownię Lublin. Ale gdzieś kiedyś widziałem coś o kolejce Kozienice-brzeg Wisły, która to ponoć miała coś wspólnego z Cukrownią Garbów, niestety teraz nie jestem w stanie tego znaleźć. Może to właśnie tam trzeba szukać tych tajemniczych torów 600 mm? Wie ktoś coś o tym? Ze dwa razy o tej kolejce pisałem, napiszę po raz trzeci. Owszem istniała taka kolejka. Jakim cudem i kiedy powstała, kiedy zakończyła swoją działalność jest dla mnie tajemnicą. Nie mniej przez pewien czas była własnością Cukrowni Garbów. Zwoziła buraki z okolicznych pól do portu na Wiśle, choć być może port to za duże słowo. Następnie buraki były transportowane Wisłą do Piotrawina i stamtąd znowu kolejką do Cukrowni Opole, gdzie były przerabiane na białą śmierć, melasę i wysłodki. Obie cukrownie to jest Grarbów i Opole rozliczały się między sobą buraczanym barterem. Przebieg mniej więcej miała taki: (http://img143.imageshack.us/img143/8850/kozienice.jpg) Pozdrawiam serdecznie i buraczanie. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 26 Październik 2010, 20:11:35 Aha. Dziękuję. Temat wart zbadania, choć skoro Ty tylko tyle wyszperałeś, to raczej ciężko będzie dowiedzieć się czegoś więcej ;).
Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Marrr on 27 Październik 2010, 17:29:12 Ta ruska mapa to chyba z II W.Ś.?
Zapewne oparta na mocno już wtedy nieaktualnych polskich mapach, i stąd wciąż jest tam ta kolejka której na mapie WIG 1:100 000 z 1937 już nie ma. I to przerysowywana niezbyt dokładnie, tak że kolejka wygląda jak przedłużenie normalnego toru Bąkowiec-Kozienice. Tak czy owak dzięki, to chyba wyjaśnia zagadkę. Swoją drogą to w latach 20-tych cukier musiał być bardzo drogi skoro opłacało się tyle kombinacji z transportem buraków. Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Październik 2010, 00:36:53 Ta ruska mapa (http://www.wwii-photos-maps.com/prewarmapsm34/slides/M-34-20.html) to stan na 1936 rok (dobrze odcyfrowałem?). Biorąc pod uwagę, że wszelkich aktualizacji dokonywano na podstawie materiałów szpiegowskich, zaznaczenie kolejki (oraz ewentualne niedokładności) nie powinny dziwić. Swoją drogą prześledziłem przebieg na ortofotomapie i - może to moja wybujała wyobraźnia, ale wydaje mi się, że w okolicach Cudowa i Przewozu na polach miejscami pojawia się coś na kształt cienia pokrywającego się mniej więcej z przebiegiem.
Co do pochodzenia... Stawiam na I Wojnę Światową. W końcu w pobliżu rozegrała się Bitwa Dęblińska (http://twierdzadeblin.cal.pl/dzialania_wojenne.php). Okazje miały obie strony, choć ewentualne 600mm mogłoby wskazywać na Niemców i lato 1915 (Czytaj (http://www.wielkawojna.az.pl/zdobycie_deblina.html))*. Wiem, że to takie sobie zgadywanie, ale innego powodu powstania nie potrafię sobie wyobrazić. Cukrownia raczej jej nie zbudowała ;). Cytuj Swoją drogą to w latach 20-tych cukier musiał być bardzo drogi skoro opłacało się tyle kombinacji z transportem buraków. Swoją drogą taryfa PKP musiała być wysoka, skoro opłacało się utrzymywać przystań zamiast wysyłać koleją z Kozienic do Drzewc i dalej do Garbowa ;).* Edycja: Cytuj Wobec tego, że obie niemieckie grupy uderzeniowe, na północy i na południu, staczały ciężkie walki z cofającemi się powoli Rosjanami, dowództwo niemieckie nakazało grupie generała Woyrsch'a sforsowanie Wisły pomiędzy Dęblinem a Warszawą w celu ulżenia tamtym grupom i utrudnienia odwrotu Rosjan z nad Wisły. Zadanie to było o tyle trudne, że cały prawy brzeg Wisły na tym odcinku był obsadzony przez wojska rosyjskie, strzegące przepraw. Z niemałym trudem i ze znacznemi stratami wojska generała Woyrsch'a, które w pogoni za Rosjanami dotarły do Wisły na odcinku od Dęblina do ujścia Pilicy w dniu 27 lipca, w dwa dni później nietylko sforsowały rzekę, ale, umocniwszy się w okolicach Maciejowic, wytrzymały zwycięsko rozpaczliwe przeciwnatarcie Rosjan. W rezultacie tych walk prawe skrzydło 4. armji rosyjskiej było odrzucone ku fortyfikacjom Dęblina, co spowodowało przerwanie frontu pomiędzy nią i sąsiednią 2. armją. Patrząc na mapę, Maciejowice leżą niemal idealnie na wysokości końca linii z Kozienic... Budowa linii dowozowej od stacji do prowizorycznej przystani umożliwiającej zaopatrzenie oddziałów broniących przyczółka wydaje się całkiem logiczna.Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 28 Październik 2010, 22:15:53 Ta ruska mapa ([url]http://www.wwii-photos-maps.com/prewarmapsm34/slides/M-34-20.html[/url]) to stan na 1936 rok (dobrze odcyfrowałem?). Bardzo dobrze. Co do pochodzenia... Stawiam na I Wojnę Światową. W końcu w pobliżu rozegrała się Bitwa Dęblińska ([url]http://twierdzadeblin.cal.pl/dzialania_wojenne.php[/url]). Okazje miały obie strony, choć ewentualne 600mm mogłoby wskazywać na Niemców i lato 1915 (Czytaj ([url]http://www.wielkawojna.az.pl/zdobycie_deblina.html[/url]))*. Wiem, że to takie sobie zgadywanie, ale innego powodu powstania nie potrafię sobie wyobrazić. Cukrownia raczej jej nie zbudowała ;). Ciężko cokolwiek pewnego powiedzieć. Z dużym prawdopodobieństwem mogę stwierdzić, że w okolice Kozienic pierwsi dotarli Rosjanie prowadząc polową kolejkę z Garbatki. Następnie na okoliczność pierwszej bitwy dęblińskiej wybudowali dwie linie szerokotorowe z obecnego Bąkowca do Kozienic z jednej strony i Wysokiego Koła z drugiej. Linię wąskotorową prawdopodobnie rozebrali. Na skutek podziału kolei rosyjskich w byłym Królestwie Kongresowym obie linie szerokotorowe wraz z linią Dęblin - Radom przekuto na tor normalny i dostały się w ręce Austriaków czyli c-k Kolei Północnej z siedzibą w Kielcach a później w Radomiu. Z dostępnych mi materiałów nie wynika żeby taka kolejka istniała pod zarządem c-k Kolei Północnej, ale to nic nie znaczy bo mogłem do takich materiałów nie dotrzeć. Cytuj Wobec tego, że obie niemieckie grupy uderzeniowe, na północy i na południu, staczały ciężkie walki z cofającemi się powoli Rosjanami, dowództwo niemieckie nakazało grupie generała Woyrsch'a sforsowanie Wisły pomiędzy Dęblinem a Warszawą w celu ulżenia tamtym grupom i utrudnienia odwrotu Rosjan z nad Wisły. Zadanie to było o tyle trudne, że cały prawy brzeg Wisły na tym odcinku był obsadzony przez wojska rosyjskie, strzegące przepraw. Z niemałym trudem i ze znacznemi stratami wojska generała Woyrsch'a, które w pogoni za Rosjanami dotarły do Wisły na odcinku od Dęblina do ujścia Pilicy w dniu 27 lipca, w dwa dni później nie tylko sforsowały rzekę, ale, umocniwszy się w okolicach Maciejowic, wytrzymały zwycięsko rozpaczliwe przeciwnatarcie Rosjan. W rezultacie tych walk prawe skrzydło 4. armji rosyjskiej było odrzucone ku fortyfikacjom Dęblina, co spowodowało przerwanie frontu pomiędzy nią i sąsiednią 2. armją. Patrząc na mapę, Maciejowice leżą niemal idealnie na wysokości końca linii z Kozienic... Budowa linii dowozowej od stacji do prowizorycznej przystani umożliwiającej zaopatrzenie oddziałów broniących przyczółka wydaje się całkiem logiczna.Nie sposób odmówić logiki Twojemu rozumowaniu, ale co działo się z kolejką po zdobyciu Twierdzy Dęblin, kiedy to przestała być potrzebna, bo front znajdował się jakieś 300km na wschód od Kozienic? Pozdrawiam serdecznie i logicznie. ksiezyc_nad_gieesem ... Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: janeczek on 29 Październik 2010, 10:18:55 Ciężko cokolwiek pewnego powiedzieć. Z dużym prawdopodobieństwem mogę stwierdzić, że w okolice Kozienic pierwsi dotarli Rosjanie prowadząc polową kolejkę z Garbatki. Ś.p. Józef Luciński, organizator i kierownik Ośrodka Historii Węzła w Dęblinie twierdził, że do Kozienic docierała linia wąskotorowa z Twierdzy Dęblin. Miał odnaleźć materiały potwierdzające tą informację ..... niestety nie zdążył. Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 07 Maj 2012, 01:17:10 Wreszcie po długich zabiegach dostała się w moje łapy książka Roberta Wójcika. Ciągle jestem w trakcie lektury, ale pewne wnioski już mi się cisną...
Książka ogólnie ciekawa, choć jak na opracowanie powstałe na podstawie pracy naukowej, dla mnie nieco ogólnikowa. Możliwe, że wynika to z faktu, że kolejka stanowiła jedynie uzupełnienie zespołu cukrowni, ale brak mi w niej konkretnych informacji (choć trochę da się wycisnąć). Widać, że Autor dotarł do wielu ciekawych źródeł, jednak brakuje mi konkretnych cytatów, zestawień itd. Pojawia się za to bardzo bogaty wykaz materiałów archiwalnych. Niepokoi informacja, że archiwa cukrowni były niszczone i rozpraszane po likwidacji zakładu - dziś część z nich może być już nieosiągalna. A, według sprawozdań cukrowni odcinek Kozienice - Kuźmy zbudowano w latach 1921-24. Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: janeczek on 07 Maj 2012, 07:35:25 Wreszcie po długich zabiegach dostała się w moje łapy książka Roberta Wójcika. Co to za książka i gdzie ją można nabyć? Wiem, że do opracowania dotyczącego Kolei Nałęczowskiej i sąsiednich kolei cukrowniczych przygotowywuje się inny Autor. :) Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: 2xm on 07 Maj 2012, 10:32:46 Wspominałem o niej w innym wątku (http://750mm.pl/index.php?topic=3507.msg48658#msg48658) (a wydawało mi się, że tutaj). Nieważne.
Cytuj Autor Wójcik, Robert. Tytuł: Historia Cukrowni "Garbów" Adres wydawniczy: Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL [etc.], 2010. Opis fiz.: 312 s. : il. ; 24 cm. Seria: Źródła i Monografie / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II ; Kupienie okazało się niełatwe. Książki praktycznie nie ma w sprzedaży. Udało się ją zdobyć w wydawnictwie - leżała gdzieś na stercie, nikt nie wiedział jaka cena, jak, co i gdzie. No, ale jest i w razie potrzeby mogę służyć skanami fragmentów (na PW). Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 06 Lipiec 2015, 21:18:07 Wracając jeszcze do tematu i pozostałości po tej kolejce, przejeżdżając tamtędy przy okazji przypomniał mi się ten temat i smyrgnąłem dwie fotki przy DK17 na odcinku pomiędzy Zagrodami (Garbowem) i Markuszowem. Po lewej widać nasyp kolejki, który obecnie jest już tylko fragmentem (w jednym miejscu został już rozkopany do poziomu "zero"):
(http://images70.fotosik.pl/1023/6cf7b97294cc0f59m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6cf7b97294cc0f59.html) Jeśli dobrze zauważyłem wzdłuż niegdysiejszego toru (za nasypem tor skręcał od DK17 w lewo patrząc w stronę Markuszowa - widać to także na mapach geoportalu) stoją słupy telegraficzne. Nie wiem, ale może pamiętają jeszcze czasy kolejki. A tutaj na odcinku pomiędzy cukrownią, a wspomnianym nasypem (także przy DK17) budyneczek widoczny na starych mapach i wydaje mi się, że pamiętający czasy kolejki (po lewej) zaraz przed skrętem na Nałęczów z DK17: (http://images66.fotosik.pl/1023/bf20d8b9e6334fe8m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bf20d8b9e6334fe8.html) Nie wiem czy było, ale warto jeszcze dodać info o tym, że dawnej końcową stacją kolejki wąskotorowej dla odcinka od Cukrowni „Garbów” do Bogucina, a jednocześnie punktem skupu buraka cukrowego (pozostał fragment rampy kolejowej) był dworek w Bogucinie (budynek z końca XIX w. w stylu dworkowym ). Dziś jest tam restauracja "Dwór Lwowski" . Info stąd: http://www.garbow.pl/turystyka-i-sport/zabytki.html (http://www.garbow.pl/turystyka-i-sport/zabytki.html) (http://enkol.pl/images/thumb/7/73/Garb%C3%B3w.jpg/800px-Garb%C3%B3w.jpg) więcej: http://enkol.pl/Kolej_Cukrowni_Garb%C3%B3w (http://enkol.pl/Kolej_Cukrowni_Garb%C3%B3w) Tytuł: Odp: Kolej wąskotorowa Cukrowni Garbów Wiadomość wysłana przez: X-ped on 21 Czerwiec 2022, 17:40:04 Witam.
Odświeżam wątek bo okazuje się że jedna z restauracji przy starej DK17 miałaby powstać w odrestaurowanym budynku dawnej kolejki. Przynajmniej tak twierdzi właściciel na swojej stronie internetowej przy okazji zamieszczono troszkę informacji: https://dworbogucin.pl/historia |