Tytuł: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 05 Wrzesień 2006, 11:35:14 Jakie niesamowite kolorowe fotki wagonu MBd1 konstrukcji Ebremanna...
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/684642.htm http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/684424.htm Tytuł: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: han on 05 Wrzesień 2006, 12:27:10 Swietne foty, jak tak patrze na nie to mam wrazenie ze byly robione nie dalej niz wczoraj :)
Tytuł: Odp: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: bxi on 16 Grudzień 2013, 11:09:31 Ciekawy materiał dotyczący portu w Korzeniewie. Część dotycząca kolei od 2 minuty 43 sekund.
http://www.youtube.com/watch?v=B3hAwQlqsjk#t=156 (http://www.youtube.com/watch?v=B3hAwQlqsjk#t=156) Tytuł: Odp: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: 2xm on 25 Luty 2016, 03:53:08 Przeglądałem ostatnio zebrane wycinki z "Zeitschrift für Kleinbahnen" dotyczące kolejki kwidzyńskiej (lata 1900-1915 - jak ktoś chce, to wrzuciłem je kiedyś na Forum WMTMK (http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?t=130&postdays=0&postorder=asc&highlight=gniew&start=15)). W sumie głownie nudne raporty finansowe świadczące o tym, że przedsięwzięcie jest do kitu i wielkich szans na poprawę nie ma. Moją uwagę zwróciły jednak informacje o funkcjonowaniu przeprawy promowej.
Przyjęło się mówić, że do przeprawiania wagonów przez Wisłę służył prom kolejowy Landrath Bückner. Z lektury wyłania się nieco inny obraz. Otóż prom parowy - nie dość, że zamiast zakładanych 200 tys. M kosztował 300 tys. - to przy niewielkim ruchu okazał się na tyle drogi (co zauważono już w pierwszym roku eksploatacji), że w praktyce był wykorzystywany jedynie w szczycie przewozów - podczas kampanii cukrowniczej, lub jak nazbierała się większa liczba wagonów do przeprawienia. W pozostałym okresie do przeprawiania taboru (zapewne pojedynczych sztuk) służył zamówiony wraz z promem barkas Möwe (Mewa) wraz z czymś, na co chyba nie ma dobrego określenia w języku polskim - "Prahm", czyli rodzaj prymitywnej barki czy promu - taka pływająca platforma. Prawdopodobnie były to zamówione wraz z Landrathem Bücknerem i Möwe dwa "pontony" oznaczone Ponton I i Ponton II. Po kolei: ZfK 9/1902 - podsumowanie roku 1901: Przeprawa w zasadzie spełniła oczekiwania, jednak okazała się "wyjątkowo droga". W związku z tym, gdy brak buraków lub innych dużych mas towarów, prom należy odstawiać i korzystać ze starego promu linowego (Gierfähre). Prom parowy należy uruchamiać w razie potrzeby 1-2 razy w tygodniu. ZfK 9/1904 - podsumowanie roku 1903: Eksploatacja promu oraz słabo wykorzystywanej linii Gniew - Wielkie Walichnowy stanowi duże obciążenie dla przedsiębiorstwa. ZfK 11/1907 - podsumowanie roku 1906: Prom parowy był wykorzystywany jedynie w szczycie przewozów - przez 120 dni w ciągu roku. W pozostałym okresie przeprawa pieszych oraz pojazdów (zaprzęgów) odbywała się za pomocą zachowanego promu linowego. Ogółem funkcjonowanie promów kosztowało 10815 M. ZfK 9/1908 - podsumowanie roku 1907: Prom parowy działał przez 57 dni. W pozostałym okresie wystarczał barkas parowy z "pontonami" oraz stary prom linowy. ZfK 10/1909 - podsumowanie roku 1908: Prom parowy ze względu na zbyt mały ruch w ogóle nie był używany. Z kolei barkas parowy kursował przez 229 dni. Dodatkowo przez 179 dni używano szybkiego promu (Schnellfähre - prawdopodobnie prom drogowy wprowadzony na miejsce starej przeprawy linowej). Ogółem przeprawiono 1233 wagony wydając 10465 M. ZfK 9/1910 - podsumowanie roku 1909: Przy ograniczonym ruchu wagony przeprawiano przy pomocy barkasu. Prom przez większość czasu pozostawał w rezerwie. Długo utrzymujący się wysoki stan wody utrudniał przeprawę. Szybki prom mógł być wykorzystywany jedynie przez 136 dni. ZfK 8/1911 - podsumowanie roku 1910: Przy ograniczonym ruchu prom parowy pozostawał niemal przez cały rok w rezerwie. Przeprawa odbywała się przy użyciu barkasu parowego na "pontonach" (Anlegeprähmen). Łachy piashu bardzo utrudniały przeprawę. Szybki prom był w użyciu zaledwie przez 77 dni. ZfK 8/1912 - podsumowanie roku 1910: Przychody z przeprawy pieszych i zaprzęgów wyniosły 5153 M, wydatki 10959 M. Przeprawa wagonów kosztowała 4097 M (przeprawiono ok. 773 sztuki). Landrath Bückner był wykorzystywany przez 32 dni, a Möwe przez 252 dni. Szybki prom kursował przez 146 dni - ponownie pojawił się problem z łachami piasku. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do kolejki żuławskiej i przeprawy Mikoszewo - Świbno, zarządca kolejki kwidzyńskiej odpowiadał również za przeprawę drogową. Przeprawiano nie tylko wagony towarowe i pasażerów, lecz również zaprzęgi i pieszych. Na koniec za Forum Okrętów Wojennych (http://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=3300) podstawowe dane jednostek na podstawie rejestru GL (i list stoczniowych): "Landrath Brückner": - kolejowy prom parowy - rok budowy: 1899/1900, - stocznia: J.W. Klawitter, Gdańsk, - numer budowy: 246, - długość: 27,0 m, - szerokość: 6,6 m, - wysokość [boczna?]: 2,1 m, - zanurzenie: (1,3 m) - pojemność brutto: 71 brt, - napęd: 2 kotły, 2 dwucylindrowe sprzężone maszyny parowe po 110 KM (90 KM), 2 śruby, - zbudowany dla: Kleinbahn AG Marienwerder / Ostdeutsche Eisenbahn Gesellschaft, Culm "Ponton I" i "Ponton II" - pontony do obsługi promu - rok budowy: 1899/1900, - stocznia: J.W. Klawitter, Gdańsk, - numer budowy: 247 i 248, - długość: 10 m, - szerokość: 5,5 m, - wysokość: 1,6 m, - zanurzenie: (0,8 m) - pojemność brutto: 25 brt, "Möwe" - holowniczy barkas parowy - rok budowy: 1899/1900, - stocznia: J.W. Klawitter, Gdańsk, - numer budowy: 249, - długość: 15 m, - szerokość: 3,5 m, - wysokość: 1,4 m, - zanurzenie (0,95 m) - pojemność brutto: 24 brt, - napęd: 1 kocioł, 1 dwucylindrowa sprzężona maszyna parowa 50 KM (60 KM), 1 śruba; Tytuł: Odp: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: 2xm on 22 Maj 2018, 22:26:53 Na jernbane.net (https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=1&l=27) można znaleźć kilka ciekawych zdjęć z kolejki kwidzyńskiej wykonanych przez Görana Bæckströma w 1984 roku (pod zdjęciami linki do pełnego rozmiaru - jest problem z blokadą hotlinków, więc jak coś nie idzie to trzeba adres skopiować i wkleić w nowe okno):
Mareza (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686413_84204.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84204.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686661_84203.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686661_84203.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686413_84202.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84202.JPG Kilka zdjęć z trasy do Rusinowa (na pierwszych dwóch wiadukt w Nowym Dworze Kwidzyńskim) (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686413_84205.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84205.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686413_84206.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686413_84206.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686768_84207.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686768_84207.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686768_84208.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686768_84208.JPG Kaniczki (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686768_84209.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686768_84209.JPG Rusinowo (z MBd1-131 w roli głównej) (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686861_84215.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84215.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686861_84214.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84214.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686861_84216.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84216.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440686861_84217.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440686861_84217.JPG Kilka zdjęć z trasy do Gurcza (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440685905_84200.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84200.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440685905_84201.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84201.JPG Gurcz (i ponownie MBd1-131) (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440685905_84198.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84198.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440685905_84197.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84197.JPG (https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440685905_84199.JPG) https://jernbane.net/upload_12/1440685905_84199.JPG Tytuł: Odp: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 22 Maj 2018, 23:13:30 Cóż za jakość! Widać, że nie ORWO :D
A wycieczka w przeszłość niezła. Tytuł: Odp: Kwidzyńska KD Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 23 Maj 2018, 09:39:52 Całą tę serię można zaklasyfikować do zdjęć określanych OKJP! ;-)
|