Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Infrastruktura => Wątek zaczęty przez: kolej koszalin on 21 Wrzesień 2006, 21:47:11



Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: kolej koszalin on 21 Wrzesień 2006, 21:47:11
Czy ktoś z was wie może jak powinna wyglądać procedura przejazdu wąskotorówki przez droge krajową bądz szybkiego ruchu. Nie jak sadzicie tylko jak wiecie albo kogo o to pytać.


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 22 Wrzesień 2006, 09:46:33
Moze tu znajdziesz  Koszalinski Kolejarzu :

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-45,GGLD:en&q=przejazd+kolejowy+ustawa

i napisz jak Wam tam leci w Koszalinie . Ja w kazdym razie trzymam za Was kciuki.

Pozdro z Kalisza

ok333


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Przemek on 22 Wrzesień 2006, 10:03:58
Pojazd szynowy ma bezwzględne pierwszeństwo. Zwykle na drogach szybkiego ruchu nie ma przejazdów kolejowych więc jeśli jest to jest to błąd projektantów drogi bo założe się że tory były wcześniej. Zabezpieczenie przejazdu kolejowego należy jednak do właściciela torów. Jeśli jest to przejazd niestrzeżony to wystarczy postawić krzyże (andrzejki) i znak stop. Nie moge sobie tego wyobrazić na drodze szybkiego ruchu :grin: Powinien być wiadukt dla samochodów ale ktoś pewnie uznał że kolejka już nie jeździ.


Tytuł: Re: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 22 Wrzesień 2006, 19:19:01
Cytat: "kolej koszalin"
Czy ktoś z was wie może jak powinna wyglądać procedura przejazdu wąskotorówki przez droge krajową bądz szybkiego ruchu. Nie jak sadzicie tylko jak wiecie albo kogo o to pytać.


Wszystko zależy od tzw. kategorii przejazdu (na kategorię składa sie ilość samochodów, pociągów widocznośc itp. itd.) zależnie od kategorii stosuje się odpowiednie rozwiązania. Od Krzyży św. Andrzeja i zabiezpieczania przejazdu przez wyjście kogoś z obsługi na drogę i wstrzymanie ruchu (osoba musi/powinna (??) być przeszkolona przez policję do tego (organizują to czasem;więcej info u Marcina Przybysza który kiedyś coś takiego dla SKW chciał skombinować)) aż po normalny przejazd z zaporami uruchamiany przez pracownika kolei. Oczywiście wszystkie te atrakcje na koszt kolei...

Natomiast teoria i przepisy to jedno a praktyka to drugie... np. na SKW bardzo skrupulatnie przestrzega sie tego aby przejazdy obstawiać i żeby były tzw. trójkąty widoczności natomiast też widziałem pewne kolejki na których zupełnie się tego nie przestrzega (o wiele gorsza widocznośc i ruch bardziej wariacki)


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: polo on 22 Wrzesień 2006, 20:13:29
na BKL ustawione są przepisowe znaki przy przejazdach ( krzyż  lub krzyż i stop)
i się trąbi lokiem i tyle , nie wysiada nikt z obslugi ani pociąg się nie zatrzymuje


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 22 Wrzesień 2006, 22:06:15
zależy też od natężenia ruchu na przejeździe.
dla przykładu na przejeździe GKW w Tarnowskich górach wychodzi konduktor w kamizelce i wstrzymuje ruch samochodów... gdyby tego nie robił pociąg miałby małe szanse sprawnie przejechac (tory przechodzą  kilka metrów od ronda na głownej drodze bytom<->tarnowskie góryi zawsze tam jest korek). A pociąg i tak się zatrzymuje, bo peron jest  :)
ta sytuacja, to jednak wyjatek; na innych przejazdach rzecz dzieje się standardowo, czyli rp1 i po garach rumuna :P
___________
OczeQ


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: kolej koszalin on 22 Wrzesień 2006, 22:31:25
o tych metodach już co nie co słyszałem my mamy przejazd na A 11 zaraz po wyjeździe z Koszalina. Jednak my musimy mieć to na urzędowym piśmie od kogo takie pismo od UTK tylko żeby oni nie krzykneli, macie robić przejazd z rogatkami, bo wtedy zbankrutujemy.

Jeśli chodzi o sprawy:  u nas remontujemy powoli lokomotywownie: dach już prawie nie przecieka, bielimy drugą hale, wstawiamy szybki w okna, ogrodziliśmy teren-to rzeczy które zrealizujemy przez ostatnie 2 miesiące. Linia odkrzaczona do Manowa. Za same składki członkowskie nie da sie wiele zrobić.

Dotacji od UM jeszcze nie ma (donosimy ostatnie papierki żeby wrzucić to na sesje) a tabor czeka nadal w Dobrej.

[ Dodano: Nie Wrz 24, 2006 22:46 ]
Czy ktoś wie, kto może być "właścicielem" drogi A11 do kogo mamy się zwrócić z prośbą o wydanie zgody na zatrzymywanie ruchu na drodze? Powiat, województw, czy jeszcze wyżej


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Misiek_K on 25 Wrzesień 2006, 18:27:59
Cytat: "Przemek"
Pojazd szynowy ma bezwzględne pierwszeństwo. Zwykle na drogach szybkiego ruchu nie ma przejazdów kolejowych więc jeśli jest to jest to błąd projektantów drogi bo założe się że tory były wcześniej. Zabezpieczenie przejazdu kolejowego należy jednak do właściciela torów. Jeśli jest to przejazd niestrzeżony to wystarczy postawić krzyże (andrzejki) i znak stop. Nie moge sobie tego wyobrazić na drodze szybkiego ruchu :grin: Powinien być wiadukt dla samochodów ale ktoś pewnie uznał że kolejka już nie jeździ.


Tak, ale przyklad - MKD i przejazd przez trase Warszawa-Gdansk (za ktorym wladze Mlawy gardluja, zeby go zlikwidowac). Ma on status bocznicy kolejowej i w zwiazku z tym pracownicy musza zatrzymac ruch na drodze, zeby pociag mogl na niego wjechac.


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: mikus on 26 Wrzesień 2006, 16:37:38
No ale w przypadku takiej drogi to jakie korki powstawałyby, gdyby stał znak stop, a w koncu ile razy na dzień jeździ tamtędy cokolwiek?


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: emibe on 26 Wrzesień 2006, 19:08:44
Cytat: "kolej koszalin"

Czy ktoś wie, kto może być "właścicielem" drogi A11 do kogo mamy się zwrócić z prośbą o wydanie zgody na zatrzymywanie ruchu na drodze? Powiat, województw, czy jeszcze wyżej


Droga krajowa nr 11 (nie A11 bo to byłaby autostrada) leży w gestii GDDKiA oddział Szczecin rejon Koszalin (http://www.gddkia.gov.pl/article/oddzialy/gddkia_szczecin/rejony/rejon_koszalin//index.php), a moze zapytajcie się kogoś kto ma w tym zakresie doświadczenie (SKPL np. w Mławie, FPKW w Rogowie).
Dobrze, żebyście mieli poparcie na piśmie UG Manowo - a może to oni powinni wystąpić?

Ponawiam prośbę o wybranie się do Krępy i porozmawianie z sołtysem. Dużo robi dla wsi i możecie mieć w nim sprzymierzeńca  (uczuli ludzi na kradzieże, a jak trzeba to i wyśle kilku chłopa do czyszczenia szlaku).


Tytuł: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: kolej koszalin on 27 Wrzesień 2006, 07:39:19
Dziękują za przpomnienie myslę że w najbliższym czasie wybiore sie do Krępy razem z prezesem a apropo kradzieży wczoraj o 17 idąc na patrol z psem spotkałem 3 osobników bardzo wesoło idących drogą koło torów ze złością sytwierdziłem że niosą ze soba ok. 30m drutu od linii napowietrznej, jakie zdziwienie zobaczymlem na ich twarzak kiedy zarządałem zwrotu drutu. Drut odzyskałem a złodzieje odeszli w strachu bo dobrze ich znam z widzenia (sklep).


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 23 Styczeń 2011, 04:49:01
Sprawę wszelkich przejazdów kolejowych reguluje odpowiednie rozporządzenie (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19960330144). W jego świetle kolej nie może krzyżować się w jednym poziomie z drogą ekspresową, ale ze zwykłą krajówką już może.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 22 Marzec 2011, 10:31:31
W świetle onego rozporządzenia przejazd w ciągu drogi krajowej nr 11 może wymagać zabezpieczenia rogatkami z sygnalizacją świetlną (rozumiem, że ta opcja jest trudna do przyjęcia) ew. być potraktowany jako bocznica, gdzie po oznakowaniu stosownymi znakami pionowymi, na czas przejazdu pojazdu szynowego, ruch drogowy wstrzymuje pracownik kolei.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 22 Marzec 2011, 11:53:01
Po prostu będzie to przejazd kategorii "A".


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Referee on 25 Marzec 2011, 22:30:52
Ładnie zrobiony jest przejazd na kolejce w Czarnej Białostockiej, wrzucam link do fotogalerii mego kolegi Damiana Jurczaka, który udokumentował przebieg prac na tym skrzyżowaniu:

https://picasaweb.google.com/drezynowy (https://picasaweb.google.com/drezynowy) (albumy z nazwą "Buksztel")


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 27 Marzec 2011, 13:46:31
Można powiedzieć "anglik" po polsku ... ale całkiem sympatycznie wygląda.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 28 Marzec 2011, 00:05:59
Yyyyyyyyyyyyyyyy, te szlabany w poprzek toru to tymczasowo czy na stałe? Czyj to pomysł? Zarządcy drogi, zarządcy infrastruktury kolejki, komisji bezpieczeństwa ruchu drogowe? Jakiś przerost formy nad treścią moim zdaniem, w ogóle zresztą chyba nieusankcjonowany przepisami traktującymi o "przejazdach". Zdecydowanie niesympatycznie to wygląda!

Ten W4 jest tam zainstalowany z powodu "peronu", widocznego po prawej stronie?

Jaka jest dokładnie konstrukcja nawierzchni na przejeździe? To jest nawierzchnia bezpodkładowa, czy po prostu ktoś zabetonował zwykłą drabinę? Czy zainstalowana tam szyna tramwajowa rowkowa oraz nawierzchnia drogowa dostała już świadectwo dopuszczenia typu? (odnośnie ostatniego pytania to MSPANC ;) )


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 29 Marzec 2011, 01:00:10
Na podobne szlabany zamykany jest wiadukt kolejki nad normalnym torem.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 29 Marzec 2011, 01:21:16
Taka bramka to wbrew zasadom sztuki kolejowej jest :o


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 29 Marzec 2011, 08:49:20
... ale z drugiej strony na kolejkach leśnych, fabrycznych, folwarcznych i im podobnych różne dziwaczne rozwiązania się spotykało. Taki sposób zabezpieczenia przejazdu na tej samej kolejce:
(http://www.koleje.wask.pl/knskl/foto/czb1-37.jpg)
Źródło: http://www.koleje.wask.pl/knskl/foto/czb1-37.jpg (http://www.koleje.wask.pl/knskl/foto/czb1-37.jpg)

Nie każdego stać na "prawdziwe" rogatki.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 30 Marzec 2011, 01:19:24
Na podobne szlabany zamykany jest wiadukt kolejki nad normalnym torem.
Wiadukt? Chodzi o to, żeby piesi nie chodzili po obiekcie? Można prosić o jakieś zdjęcia? :)
Taka bramka to wbrew zasadom sztuki kolejowej jest :o
Raczej powiedziałbym, że to jakaś nadgorliwość lub dziwność, bo żadne prawo nie wymaga zabezpieczania skrzyżowania kolei z drogą w 1 poziomie za pomocą szlabanów dla kolei. Wszystko można wymyślić w imię różnie pojmowanego bezpieczeństwa, w sumie na zdrowy rozum chodzi o to, żeby zastosowanie rozwiązanie 1. się sprawdzało  2. było zgodne z przepisami 3. oraz było efektywne ekonomicznie ;)

Cytuj
Nie każdego stać na "prawdziwe" rogatki.
Mówisz, że obrotowe rogatki wynikają z braku pieniędzy na rogatki opuszczane? Może i coś w tym jest, z drugiej jednak strony jak się wydaje spore pieniądze na nową nawierzchnię drogową i kolejową, to znowu koszt rogatek nie jest chyba drastycznie wysoki w stosunku do kosztów całości. A jeśli za całość płaci np. inwestor zewnętrzny (zarząd drogi) to...


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 30 Marzec 2011, 11:43:17
A dlaczego uważasz, że inwestorem był zarząd drogi? O ile wiem, to płaciła Fundacja. Swego czasu o tym przejeździe dyskutowano na Kolejowym Podlasiu (http://www.kolejowepodlasie.pl/forum/viewtopic.php?t=2510&postdays=0&postorder=asc&start=75). Ogólnie można docenić poziom dyskusji na naszym zacnym forum, ale są też ciekawe wypowiedzi wykonawcy nawierzchni na przejeździe - zawierają min. odpowiedź na Twoje pytania (http://750mm.pl/index.php?topic=1125.msg46688#msg46688).

Cytat: mario
Przejazd został wykonany w jednej z najnowocześniejszych technologii Belgijskich CDM PREFARAIL CLLASIC.


Co do konstrukcji rogatek. Nie znalazłem nigdzie w "rozporządzeniu przejazdowym" (choć zbytnio się nie wgłębiałem) zapisu, że rogatki muszą być opuszczane i nie mogą być zamykane w inny sposób. W praktyce stosuje się oczywiście opuszczane, ale w praktyce - zazwyczaj jest też dróżnik i pociąg nie zatrzymuje się przed przejazdem. Tutaj mamy do czynienia z kolejką, która praktycznie nie jeździ a przejazd jest zabezpieczany przez obsługę pociągu. Z punktu widzenia Policji i Zarządcy drogi taka konstrukcja zapory jest właściwie bezpieczniejsza, bo uniemożliwia olanie opuszczenia zapór przed przejazdem pociągu. Z punktu widzenia kolejki nie ma wielkiej różnicy - i tak trzeba się zatrzymać, zamknąć zapory przejechać i podnieść/otworzyć zapory. Różnica jest za to w cenie, kosztach eksploatacji itd. Dodajmy, że na przejeździe zainstalowano również sygnalizację świetlną.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 30 Marzec 2011, 12:42:21
Cytuj
A dlaczego uważasz, że inwestorem był zarząd drogi? O ile wiem, to płaciła Fundacja.

Dlatego że pomyślałem sobie, że przebudowa przejazdu mogła być związana z przebudową drogi przez jej zarządcę. Rzadko się przecież zdarza, żeby operator wąskotorowy zlecał z własnej inicjatywy modernizacje w tak dużym zakresie :)

Cytuj
Ogromna różnica jest za to w cenie, kosztach eksploatacji itd. Dodajmy, że na przejeździe zainstalowano również sygnalizację świetlną.

Nie no, ok, jestem w stanie to zrozumieć moim ograniczonym i niewyspanym wiecznie umysłem :) Zastanawiałem się nad tymi rogatkami bardziej pod względnem organizacji ruchu niż ich wykonania technicznego. Tzn. pomyślałem sobie, że ktoś wymagał zamykania zaporami toru kolejowego dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu na przejeździe i stąd moja konsternacja wyrażona we wcześniejszych postach :)

Cytuj
Co do konstrukcji rogatek. Nie znalazłem nigdzie w "rozporządzeniu przejazdowym" (choć zbytnio się nie wgłębiałem) zapisu, że rogatki muszą być opuszczane i nie mogą być zamykane w inny sposób.

Bo to rozporządzenie nie określa warunków budowy rogatek :P Przypomniało mi się dziś "ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" (http://lex.pl/serwis/du/2003/2181.htm (http://lex.pl/serwis/du/2003/2181.htm)), które określa warunki techniczne dla rogatek. W załączniku IV ppkt 6 (http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/03/d03l81/zal4_6.pdf (http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/03/d03l81/zal4_6.pdf)) możemy znaleźć zapis "Na skrzyżowaniach drogi z bocznicą kolejową o okresowym ruchu pociągów dopuszcza się stosowanie rogatek obrotowych zamykających tory kolejowe, a w przypadku przejazdu pociągu - drogę. Rogatki te muszą mieć zapewnioną obsługę na miejscu w czasie przejazdu pociągu". A więc jak widać można - ja myślałem, że nie, mea culpa, człowiek się uczy nowych rzeczy całe życia :)



Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 30 Marzec 2011, 17:39:38
Cytuj
Przypomniało mi się dziś...
Ja też o nim zapomniałem ;).
Swoją drogą, w zasadzie w przytoczonym przez Ciebie załączniku jest mowa o dopuszczeniu stosowania takich rogatek na "skrzyżowaniu drogi z bocznicą kolejową" a nie przejeździe, więc znowu zaczyna się zabawa ;). Oznakowanie drogi też powinno być odpowiednie. Jeśli chcemy kat. A to rogatka powinna odpowiadać podanym wzorom - co zabawne, wzory pokazują kształt a nie zasadę działania... Krótko mówiąc "wicie, rozumicie".
Dodatkowo można się czepić samego wykonania - pasy powinny być pokryte folią odblaskową, powinny być co najmniej 3 światła czerwone migające itd.
Jak zwykle, analizując tekst wychodzi, że niby "skrzyżowanie drogi z bocznicą kolejową" nie jest "przejazdem kolejowym", ale potem okazuje się, że niby jest...;)


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Bartosz Uryga on 02 Kwiecień 2011, 03:03:04
Cytuj
co zabawne, wzory pokazują kształt a nie zasadę działania... Krótko mówiąc "wicie, rozumicie".
Hihi, właśnie z kolegą Pawłem N. doszliśmy do wniosku, że rozporządzenie mówi, że rogatki na skrzyżowaniach drogi z torem, który nie jest bocznicą o ruchu okresowym, są definiowane jako nieobrotowe ;-) Czyli mogą być np. wysuwane spod ziemi ;-)

Natomiast z całą pewnością można stwierdzić, że przypadki kiedy na bocznicy nie można stosować rogatek obrotowych, są dwa:
1. kiedy na bocznicy nie jest prowadzony żaden ruch pociągów, gdyż jeśli nie prowadzi się ruchu pociągów to nie można powiedzieć że prowadzi się ruch okresowy.
2. kiedy na bocznicy pociągi jeżdżą jeden za drugim non stop, gdyż wtedy z całą pewnością nie można powiedzieć, że prowadzony jest ruch okresowy.

W pozostałych przypadkach pozostaje do rozstrzygnięcia, co to znaczy "okresowy ruch pociągów". Raz do roku, w lato, do południa?

Nie pijcie po nocach tyle co my :D

Cytuj
Dodatkowo można się czepić samego wykonania - pasy powinny być pokryte folią odblaskową, powinny być co najmniej 3 światła czerwone migające itd.
Czepiać to się będzie, odpukać, komisja analizująca przyczyny ewentualnego wypadku.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 27 Maj 2011, 06:10:38
W4 oczywiście zgodnie z przepisami oznacza tutaj koniec peronu. Co ciekawe, na lokalnych normalnotorówkach, np. Wrocław - Trzebnica, stosuje się go też przed przejazdami w roli pełnionej na wąskich torach przez WW1. Jest to zastosowanie nieprzewidziane w przepisach, bo wg nich "wskaźnik służy do oznaczenia miejsca na stacji, przystanku, posterunku osłonnym, do którego może dojechać czoło zatrzymującego się tam pociągu", a sam przejazd posterunkiem osłonnym jeszcze nie jest. To kwestie zabezpieczenia ruchu drogowego mamy omówioną - ja wróciłbym do samej konstrukcji przejazdu.

Powtórzę pytanie, które padło parę postów wyżej - czy pod betonem leży klasyczny tor na podkładach i podsypce, czy zastosowane jest rozwiązanie z szynami mocowanymi na monolitycznej płycie betonowej (z poprzeczkami torowymi jak w tramwajach) albo żelbetowej (tu już zbrojenie trzyma rozstaw)?

Drugie pytanie: jak się mają wymiary rowka szyny tramwajowej do normowej skrajni budowli kolei wąskotorowych? Czy w ogóle jest jakaś norma na 600 mm czy trzeba korzystać ze starych przepisów W1? Więc może inaczej - jak się rowki w szynach tramwajowych mają do normowych wymiarów zestawów kołowych na 600 mm? Przepisy W1 wymagały rowków szerokości 40 mm i głębokości 30 mm. Tymczasem nie wszystkie szyny tramwajowe (http://www.arcelormittalna.com/products/documents/Catalogo%20Tranvia%20EIRP%2011-2010.pdf) spełniają wymóg szerokości rowka.

A śruby łubkowe to takie dość rachityczne...


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 27 Maj 2011, 08:37:51
Czy w ogóle jest jakaś norma na 600 mm czy trzeba korzystać ze starych przepisów W1?

Nie norma, a rozporządzenie (http://www.abc.com.pl/serwis/du/1996/0144.htm).
§ 32. 1. Żłobek stanowiący urządzenie zabezpieczające na przejeździe swobodne przejście obrzeży kół pojazdu szynowego pomiędzy pokryciem przejazdu ułożonym wewnątrz toru a szynami powinien odpowiadać łącznie następującym warunkom:
  1)   jego szerokość mierzona od górnej powierzchni główki szyny na głębokości 14 mm dla kolei normalnotorowych i 10 mm dla kolei wąskotorowych powinna wynosić:
a)  w torach prostych i na łukach o promieniu 350 m lub większym - co najmniej 67 mm,
b)  na łukach o promieniu 250 m do 350 m - co najmniej 75 mm,
c)  na łukach o promieniu mniejszym niż 250 m - co najmniej 80 mm,
  2)   jego szerokość powinna być osiągnięta przez ułożenie równoległe do szyn toru odbojnic z drewna, szyn lub kątowników,
  3)   jego głębokość przy największym dopuszczalnym zużyciu szyny, mierzona od powierzchni główki szyny, powinna być nie mniejsza niż 38 mm.
2. Szerokość żłobka określona w ust. 1 pkt 1 może być zwiększona, w razie gdy żłobek ma formę rozszerzającą się ku górze, a w szczególności przy zastosowaniu odbojnic z szyn ułożonych poziomo.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 27 Maj 2011, 10:47:56
Cytuj
Powtórzę pytanie, które padło parę postów wyżej - czy pod betonem leży klasyczny tor na podkładach i podsypce, czy zastosowane jest rozwiązanie z szynami mocowanymi na monolitycznej płycie betonowej (z poprzeczkami torowymi jak w tramwajach) albo żelbetowej (tu już zbrojenie trzyma rozstaw)?
Wspomniałem już, że przejazd wykonano w technologii CDM PREFARAIL CLLASIC (choć wygląda na to, że technologia ta nazywa się nieco inaczej). Można wygooglować, można iść na stronę wykonawcy (http://www.pol-eltor.com/poleltor/?p=27) i przeczytać:
Cytuj
Usunięto nawierzchnię asfaltową a następnie całe stare przęsło torowe wykonane na bazie szyny S42. Po wybraniu starego tłucznia i ziemi, zagęszczono i wzmocniono grunt rodzimy tłuczniem. Następnie wykonano 20 cm podbudowę  ze stabilizacji 5MPa. Nastąpiła kilkugodzinna przerwa po czym rozpoczęto ustawianie toru na koziołkach montażowych wraz z budową szalunków. Około południa rozpoczęto betonowanie. Torowisko wykonane z szyn tramwajowych, oklejonych okładzinami CDM PREFARAIL CLLASIC, zalano 50cm warstwą betonu B50 zbrojonego włóknami polipropylenowymi. Następnie wykonano 10 cm warstwę z betonu B50 bez zbrojenia. Około godziny 13:30 po zatarciu nawierzchni prace betonowe zostały zakończone.
Niestety wykonawca nie wspomina, które z rozwiązań ani jaki typ szyn zastosował.
Strona CDM (http://www.cdm.eu/track.html)





Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 27 Maj 2011, 12:30:00
Niezłą alternatywą dla odbojnic może być zastosowanie szyny szerokorowkowej typu ciężkiego (Ph37A), w prawdzie rowek ma tam szerokość "tylko" 60mm, ale konstrukcja wytrzyma nawet wybuch bomby grochówkowej!


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 04 Sierpień 2011, 13:19:54
§ 32. 1. Żłobek stanowiący urządzenie zabezpieczające na przejeździe swobodne przejście obrzeży kół pojazdu szynowego pomiędzy pokryciem przejazdu ułożonym wewnątrz toru a szynami powinien odpowiadać łącznie następującym warunkom:
 [...]
  2)   jego szerokość powinna być osiągnięta przez ułożenie równoległe do szyn toru odbojnic z drewna, szyn lub kątowników

Czyli rozporządzenie dotyczy żłobka między szyną a pokryciem, uzyskanego przez zastosowanie odbojnic, a nie szyny rowkowej, której użycia rozporządzenie nie przewiduje, a wręcz nakazuje użycie odbojnic. Tak przynajmniej ja rozumiem ten zapis. Wychodziłoby na to, że przejazd jest niezgodny z rozporządzeniem :P Z drugiej strony jednak zastosowano na nim urządzenia (obrotowe bramko-rogatki) właściwe dla bocznicy kolejowej, która linią kolejową nie jest i jej rozporządzenie nie dotyczy. Jednak tor ten de facto nie jest bocznicą w świetle ustawy o transporcie kolejowym:
Cytuj
bocznica kolejowa - droga kolejowa połączona z linią kolejową i służąca do wykonywania załadunku i wyładunku wagonów lub wykonywania czynności utrzymaniowych pojazdów kolejowych lub postoju pojazdów kolejowych oraz przemieszczania i włączania pojazdów kolejowych do ruchu po sieci kolejowej; w skład bocznicy kolejowej wchodzą również urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz inne urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, które są na niej usytuowane
... zatem nie można na nim użyć zastosowanych rozwiązań. Dura lex, sed lex.

Zaś sama skrajnia budowli dla toru 600 mm nie jest określona w żadnej normie obowiązkowo stosowanej na podstawie rozporządzenia, więc chyba pozostają w tym zakresie stosowane dobrowolnie stare przepisy W1 albo jakaś (właśnie, jaka?) norma.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 05 Sierpień 2011, 21:00:00
Cytuj
Czyli rozporządzenie dotyczy żłobka między szyną a pokryciem, uzyskanego przez zastosowanie odbojnic, a nie szyny rowkowej, której użycia rozporządzenie nie przewiduje, a wręcz nakazuje użycie odbojnic.
I tak właśnie powstała szyna z odbojnicą zintegrowaną :D.


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: TW Kolejofil on 06 Sierpień 2011, 23:46:13
Przynajmniej równoległość jest zachowana  ;D


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 02 Listopad 2016, 18:39:30
Odświeżę trochę temat, bo na kolejce koszalińskiej szykuje się generalny remont przejazdu na ulicy Lechickiej. Przy okazji wartoby puścić pod nim kanał techniczny umożliwiający w przyszłości np. zainstalowanie sygnalizacji.

Czy któraś z kolejek realizowała już coś podobnego, a jeśli tak to w jakiej formie?


Tytuł: Odp: Przejazdy
Wiadomość wysłana przez: Misiek_K on 03 Listopad 2016, 07:29:22
Odświeżę trochę temat, bo na kolejce koszalińskiej szykuje się generalny remont przejazdu na ulicy Lechickiej. Przy okazji wartoby puścić pod nim kanał techniczny umożliwiający w przyszłości np. zainstalowanie sygnalizacji.

Czy któraś z kolejek realizowała już coś podobnego, a jeśli tak to w jakiej formie?

To ja podpytam z innej beki - na przejeździe pod Rosnowem w lesie pojawiły się znaki dla samochodów? Bo kierowcy byli mocno zaskoczeni widząc wyjeżdżający zza krzaka pociąg na ich piękną asfaltową jezdnię :)