Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje kopalniane => Wątek zaczęty przez: stoker on 29 Październik 2006, 09:13:35



Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: stoker on 29 Październik 2006, 09:13:35
Witam!

Mam pytanie dotyczace KWK Kazimierz Juliusz. Chcialbym sie dowiedziec jak wyglada sprawa rozkladu jazdy na tej kolei. O ktorej godzinie kursuja pociagi? Czy tylko w dni robocze? Czy poza ruchem pasazerskim jeszcze cos tam jezdzi? Licze na pomoc wszystkich to czytajacych, ktorzy moga cos w tej sprawie wiedziec.

Pozdrawiam

PK


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 29 Październik 2006, 11:43:40
Rozkład jazdy pociągów osobowych kolejki KWK Kazimierz-Juliusz:

Z Kazimierza do Juliusza:
6:00, 6:35, 12:40, 14:00, 18:40, 21:20, 0:40.

Z Juliusza:

(do Kazimierza)
7:55, 13:10, 13:45, 19:55, 21:10, 1:55, 4:35.

(do Maczek)
6:50, 14:15, 21:35.

Z Maczek do Juliusza:
13:35, 21:00, 4:25.

Stan ten obowiazywał na rok 2005, teraz z tego co mi wiadomo, raczej się nic nie zmieniło.

Oprócz tego od czasu do czasu jeżdzą z kamieniem na zwałowisko.


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: jakubgol on 29 Październik 2006, 12:02:47
W jakie dni kursują te pociągi?? Tylko w dni robocze, czy również w niedzielę??


Tytuł: Re: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 29 Październik 2006, 14:08:45
Cytat: "stoker"

Czy poza ruchem pasazerskim jeszcze cos tam jezdzi?


No oczywiście. Składy z kamieniem na zwałowisko. Minimum 1 raz dziennie. Czy ktoś wie wkońcu jakie Wls180 tam przyjechały :?:  Bo byłetm tam ale nie posprawdzałem numerów tych nowych Wls180. Chyba było coś na ten temt w świecei kolei :?:


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 29 Październik 2006, 19:43:08
Kamicz składy z kamieniem niejeżdzą tam minimum raz dziennie. Jeżdza tam dużo rzadziej. Może nie kojarzysz ale kierownik bhp który nas oprowadzał, mówił ze czekali z kamieniem specjalnie na naszą wizytę kilka dni... Apropos w 2004 roku KWK zakupiła 2 Wls 180 z cementowni Groszowice, numerów nieznam.


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 29 Październik 2006, 20:22:33
Skoro z cementowni Groszowice, to musi to być  Wls180-40 oraz jeszcze jakaś jedna, na tabor.wask.pl  jest mowa o kilku Wls180 z Groszowic do sprzedaży.
Swoją drogą wie ktoś kiedy może jechać kolejny pociąg??


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 29 Październik 2006, 20:26:26
Cytat: "Łukasz"

Swoją drogą wie ktoś kiedy może jechać kolejny pociąg??


Z kamieniem na zwałowisko ciężko powiedzieć, jeżdzą o róznych porach... i w miarę jak jest szlak wolny...


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 29 Październik 2006, 20:33:48
A te pociągi osobowe jeżdżą tylko w dni robocze czy w wolne też??


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 29 Październik 2006, 20:49:56
W wolne chyba też kursują ale na 100% niejestem pewny.


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 29 Październik 2006, 21:25:56
Michał, ty masz ten numer gdzie jest artykuł o KWK K-J. Zobacz co tam napisali o nowych Wls180. Wiem że NG miały w Żarowie, ale te kołki zamist zrobić napis Wls180-numer fab to wdupili nr zakładowy :evil:


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: jakubgol on 29 Październik 2006, 21:37:06
Pociągi osobowe wożą górników, w niedzielę podobno nie fedrują (tak mnie poinformował człowiek mieszkający przy KWK Kazimierz Julisz), czyli pociagi RACZEJ też nie kursują. Jeśli ktoś posiada sprawdzoną i pewną wiedzę na temat kursowania wspomnianych pociagów w niedzielę, bardzo proszę o info. Razem ze Stokerem jesteśmy żywo zainteresowani tą sprawą.


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: stoker on 29 Październik 2006, 22:03:16
Witam !

Dzieki za informacje. Ponieważ się tam wybieram, mam kolejne pytania. W sumie myślałem że jeżdżą tylko między kopalniami: Kazimierzem i Juliuszem. Co to za linia do Maczek  ? Dokad prowadzi - na stację PKP czy w inne miejsce. Moja mapa to zwykly atlas ulic GOP i Zagłębia i nie za bardzo mozna odróżnić tory wąskie od normalnych. Coś tam się odgałęzia z Juliusza w stronę Maczek i kończy się w 1/2 drogi w stronę stacji. Tam też jest jakiś szyb - po co tam jeżdża ?

Na której z kopalń jest szopa kolejki ? Czy w ruchu osobowym jeżdżą jedynie te letniaki od Gieruckiego (ex GKW) czy te dwa niebieskie branakrdy też są używane ? Jaka jest możliwość wejścia do szopy na teren zakładu ? Do kogo trzeba się zwracać ? Czy ktoś ma jakiś odpowiedni numer telefonu itd. ?

Pozdrawiam

PK


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 30 Październik 2006, 09:47:34
Cytat: "stoker"

Na której z kopalń jest szopa kolejki ? ? Jaka jest możliwość wejścia do szopy na teren zakładu ? Do kogo trzeba się zwracać ? Czy ktoś ma jakiś odpowiedni numer telefonu itd. ?


PK

Pawle szopa jest na szybie Kazimierz, szyb Juliusz już nie fedruje. Co do wejścia na teren kopalni to musisz gadać ze sztygarem wydziału kolejowego. Jak byłem tam w 2001 roku to nie było żadnego problemu -choć akurat wtedy miałem pisemko polecające z uczelni. Przy portierni masz telefon. Wykręcasz nr 7 i zgłasza się informacja o numerach. Prosisz nr na kolejowy do sztygara (zwykle jest ten sam na wszystkich kopalniach).


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 30 Październik 2006, 15:06:08
Jak ja tam zrobiłem wycieczkę to musielismy dać pismo do dyrka, on to zatwierdza, ktoś z BHP dzwoni  w sprawie terminu i już :grin:


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 30 Październik 2006, 16:06:04
Cytat: "stoker"
Co to za linia do Maczek  ? Dokad prowadzi - na stację PKP czy w inne miejsce.


Linia do Maczek to odgałęzienie szlaku, trasa biegnie przez jakis las lekko pod górę... chyba wydobywają tam piasek (tak mi sie wydaje) stoi tam jeden wagon do przewozu tego kamienia, tyle ze jest on wyremontowany i pomalowny na zółto i są w nim jakieś śmieci i piasek... (ta stacja Maczki to tak jakby ktoś postawił jakiś mały szyb w środku lasu)

Cytat: "kamicz"
Michał, ty masz ten numer gdzie jest artykuł o KWK K-J. Zobacz co tam napisali o nowych Wls180. Wiem że NG miały w Żarowie, ale te kołki zamist zrobić napis Wls180-numer fab to wdupili nr zakładowy :evil:


Jak już pisałem niewiem jakie to numery, w tym numerze jest podane tylko że zakupili dwie lokomotywy Wls 180 z cementowni Groszowice.


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 30 Październik 2006, 17:59:41
A wiesz może, jak dojechać na stację Maczki od stacji kolei normalnotorowej Sosnowiec Maczki??


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał P. on 30 Październik 2006, 19:31:21
Niemam pojecia my bylismy tam pociągiem osobowym i tak jak mówie wyglądało to tak jakby ktoś postawił szyb w środku lasu...


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 15 Listopad 2006, 22:03:42
Drugim nowy lokiem jest Wls180-06, po NG w Żarowie. Zastanawiające jest to że lok. Wls150-7219 tez jest po NG ale wrócila z oznaczeniem Wls180-7219. Czyżby zmianili jej silnik, czy to tylko pomyłka :roll:


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 24 Marzec 2007, 22:18:02
Dla tych co nie znaja . Fajna brytyjska strona o kolei KWK Kazimierz - Julisz  :

http://www.ingr.co.uk/juliusz.html


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 15 Styczeń 2008, 19:38:29
Fotki i filmiki z dzisiaj:
http://wask.koleje.webd.pl/kj/01.jpg
http://wask.koleje.webd.pl/kj/02.jpg
http://wask.koleje.webd.pl/kj/03.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=f_m7mY_HFVw&feature=user
http://www.youtube.com/watch?v=Kf_XDr988Mw&feature=user


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: badziol on 11 Grudzień 2009, 20:30:29
Witam :smile:

Całkiem niedawno chyba musieli podmienić stare zdjęcia na zumi, bo nie przypominam sobie, żeby kiedyś były tak wyraźne :grin:
Oto co można zobaczyć:
-przyłapany na wypróżnianiu :wink: :link1 (http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=sosnowiec&Submit=Szukaj&long=19.242711800000002&lat=50.283851&type=2&scale=1b&svActive=false)

-mijanka przy szybie w Maczkach, o który było kilka pytań:link2 (http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=sosnowiec&Submit=Szukaj&long=19.2481958&lat=50.267217&type=2&scale=1b&svActive=false)

-szopa w Kazimierzu (zwróćcie uwagę na splot 750/1435mm):link3 (http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=sosnowiec&Submit=Szukaj&long=19.238081&lat=50.2896779&type=2&scale=1a&svActive=false)

-szyb w Juliuszu:link4 (http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=sosnowiec&Submit=Szukaj&long=19.2245213&lat=50.2677707&type=2&scale=1a&svActive=false)

A tak swoją drogą polecam pooglądanie innych zakładów i kopalń. Naprawdę wciąga!!

Pozdrawiam
Badziol


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 11 Grudzień 2009, 22:08:33
Cytat: "badziol"
A tak swoją drogą polecam pooglądanie innych zakładów i kopalń. Naprawdę wciąga!!


te lotnicze ftki są super :>
na BKw można podkłady liczyć w torach stacyjnych :D


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Sadek on 14 Grudzień 2009, 22:37:01
Fajnnie tak isć wzdłóż toru


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 11 Luty 2010, 22:26:21
Dzisiejszy spontaniczny wypad można uznać za udany. Po chwili oczekiwań, z za łuku wytaczała się lidka z ładownym składem. Filmik niebawem.

foto (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=790)


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 11 Luty 2010, 22:50:08
Cytat: "kamicz"
Filmik niebawem.

no co ty!! :P
http://www.youtube.com/watch?v=argabcgN-2A


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: adam on 11 Luty 2010, 22:53:23
Witam - chociaż nie byłem w tamtych stronach , to jak przeglądałem mapę tych zdjęć , , to wydawało mi się nie patrząc w stronę lokomotywowni wąskiej , tylko w lewo ku górze .To tam chyba jest splot torów normalny plus wąski?
I proszę powiedzieć , dalej po lewej stronie od zakładu znów widoczne są tory czy to nie przypadkiem jakieś wąziutkie? jakby wagoniki z drewnem , deskami , jakoś tak ostro zaokrąglają ten zakład obok . - pozdr


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 11 Luty 2010, 22:58:31
Cytat: "adam"
tylko w lewo ku górze .To tam chyba jest splot torów normalny plus wąski?

Dobry tok rozumowania.

Cytat: "adam"
I proszę powiedzieć , dalej po lewej stronie od zakładu znów widoczne są tory czy to nie przypadkiem jakieś wąziutkie? jakby wagoniki z drewnem , deskami , jakoś tak ostro zaokrąglają ten zakład obok

Holtzplatz, czyli plac drzewny, tam śmiga 600mm.


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 14 Luty 2010, 01:10:43
Pora na filmik ;)

link (http://www.youtube.com/watch?v=m92YPsLqNK4)


Tytuł: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 14 Luty 2010, 09:58:19
Ładny kopciuch z tej Wls! ;)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 19 Sierpień 2010, 16:00:33
Dzwon z kamazem na przejeździe:

http://www.tvn24.pl/0,1668058,0,1,zderzenie-kolejki-z-kamazem,wiadomosc.html

Do groźnie wyglądającego wypadku doszło na przejeździe kolejowym na peryferiach Sosnowca w dzielnicy Janusz, koło zbiornika Balaton. Ciężarowy kamaz zderzył się z kolejką wąskotorową. Informację i zdjęcie z miejsca zdarzenia otrzymaliśmy od naszego internauty Andrzeja na platformę Kontakt TVN24.
Jak informuje rzeczniczka policji w Sosnowcu Hanna Michta, kolejka wąskotorowa zderzyła się na przejeździe z ciężarowym kamazem.



- Nie ma osób rannych - podkreśla policjantka. Samochód wjechał pod pociąg.

Nie zatrzymał się?

Według niepotwierdzonych jeszcze informacji do zderzenia doszło dlatego, że kierowca ciężarówki prawdopodobnie nie zatrzymał się przed znakiem STOP przed przejazdem kolejowym.

Policja bada przyczyny zdarzenia.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Senda on 28 Kwiecień 2011, 16:45:30
Otrzymałem informację, że dziś po raz ostatni na szlak wyjeżdżają pociągi tej kolei  :-(


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Kwiecień 2011, 19:03:20
Możesz podać źródło :?:


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Senda on 28 Kwiecień 2011, 19:29:31
Info dostałem od Krzyśka Soidy.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 28 Kwiecień 2011, 20:38:59
Wczoraj informacja o cementowni "Odra" a dziś kopalnia?? Co będzie jutro...


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Senda on 28 Kwiecień 2011, 20:52:48
Info z ostatniej chwili trochę bardziej optymistyczne- jutro ostatni dzień przewozów pracowników na tej kolejce, potem przez jakiś czas jeszcze będą odbywały się przewozy materiałów. Pracownicy będą wożeni pojazdami ogumionymi.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 29 Kwiecień 2011, 21:42:38
Może warto byłoby w związku z tym zrobić imprezę na tej kolejce?


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 16 Maj 2011, 13:03:25
Za późno...
Koledzy z poznańskiego KMPS mają potwierdzone info z działu eksploatacyjnego KWK o rozpoczęciu rozbiórki. Samochodami, w kilku miejscach równocześnie..


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: MBxc1 on 16 Maj 2011, 21:22:51
 :'( A wiadomo co zrobią z Lydkami ? Mam nadzieję, że nie skończą w hucie...


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: kamicz on 16 Maj 2011, 21:26:40
Za późno...
Koledzy z poznańskiego KMPS mają potwierdzone info z działu eksploatacyjnego KWK o rozpoczęciu rozbiórki. Samochodami, w kilku miejscach równocześnie..

Aj tam aj tam :)

Rozebrano jak na razie tylko tor na Maczki. Szlak na odc. Kazimierz-Juliusz jest nie ruszony i dalej używany. Dziś popołudniu natknąłem się na pociąg z materiałami. Fotki po 22 ;)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 08 Lipiec 2012, 15:19:07
Pytanie za milion punktów. Co z kolejką? Mam taki niecny plan żeby się tam wybrać, pytanie czy jest po co


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Rav on 27 Lipiec 2013, 08:20:27
Pytanie za milion punktów. Co z kolejką? Mam taki niecny plan żeby się tam wybrać, pytanie czy jest po co



Po roku nadal trzyma się dobrze mimo pewnej redukcji torów oraz transportu osobowego załogi kopalni o czym wspominano wcześniej. W letnio-wakacyjnym klimacie wygląda świetnie, o to dowód, stan lipiec 2013: http://youtu.be/W3DiuxRbolk (http://youtu.be/W3DiuxRbolk)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: sarna on 10 Lipiec 2014, 08:55:53
Kopalnia będzie zamykana, kolej najprawdopodobniej też zniknie.

http://tech.money.pl/energia-i-ekologia/artykul/kwk-kazimierz-juliusz-do-zamkniecia,75,0,1579083.html (http://tech.money.pl/energia-i-ekologia/artykul/kwk-kazimierz-juliusz-do-zamkniecia,75,0,1579083.html)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 20 Lipiec 2014, 10:05:02
Jeszcze 2-3 lata:

http://tech.money.pl/energia-i-ekologia/artykul/jest-porozumienie-w-kwk-kazimierz-juliusz,129,0,1580417.html (http://tech.money.pl/energia-i-ekologia/artykul/jest-porozumienie-w-kwk-kazimierz-juliusz,129,0,1580417.html)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: sarna on 20 Lipiec 2014, 10:24:44
Nie ogarniam, mieli zamykać bo kończyło się złoże a tu jeszcze się znalazło wungla na 2-3 lata :D

Niemniej jednak wiadomość pozytywna  :)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 25 Lipiec 2014, 00:51:06
Pozwolę sobie wyjaśnić to i owo.
Rzecz nie w tym, że węgiel nagle się znalazł. O tym, że złoże się kończy i kiedy się wyczerpie (2016-2017) wiadomo od dawna. On tam jest i, z technicznego punktu widzenia, można go wydobyć. Problem w tym, że KWK Kazimierz - Juliusz przynosi straty, zaś jej właściciel - Katowicki Holding Węglowy (KHW) ma problem z utrzymaniem płynności finansowej. Zatem chce odstrzelić wszystko, co przynosi straty, a nie ma perspektyw na przywrócenie rentowności, tudzież, jak w przypadku KWK K-J, przewidywany okres eksploatacji jest na tyle krótki, że restrukturyzacja jest po prostu wątpliwa pod względem finansowym. Chodzi o to, że, być może, udałoby się przywrócić rentowność KWK K-J, ale to i tak działanie na krótką metę bo za owe 2-3 lata nie będzie czego wydobywać.

Podsumowując - KHW ugiął się pod naciskami górników (zapewne działając z polecenia rządu, który chce uniknąć niepokojów społecznych) i zgodził się na finansowanie strat przynoszonych przez KWK K-J jeszcze przez 2 czy 3 lata. Zapłacimy za ten spokój społeczny wszyscy. Ty, ja i reszta czytających tego posta. Kilka milionów złotych zapłacimy.

Inną rzeczą jest to, że, teoretycznie, możliwe jest przedłużenie egzystencji KWK K-J jeśli zyskałaby ona dostęp do złóż zlikwidowanej kopalni Jan Kanty w Jaworznie. Wymagałoby to jednak dwóch rzeczy. O obie trudno. Raz: dziesiątek milionów złotych na udostępnienie złoża (a, jak pisałem, KHW pieniędzy nie ma), a dwa: zgody władz Jaworzna na prowadzenie wydobycia pod miastem. A te się do tego zbytnio nie palą.

Dodam jeszcze, że KWK K-J nie jest jedyną, która chce sięgnąć po złoża z Jana Kantego. O ile K-J chce prowadzić wydobycie z wykorzystaniem swojej istniejącej infrastruktury znajdującej się na terenie Sosnowca, to ta druga firma chce zbudować nowe szyby (upadowe) na terenie Jaworzna i wykorzystać, co się da z tego, co zostało po Janie Kantym. Tej drugiej opcji władze Jaworzna są też niechętne, ale mniej. A to dlatego, że dałoby to miejsca pracy na terenie Jaworzna. No i podatki szerzej wpływałyby do kieszeni Jaworzna. Tzn. nie tylko podatek od złóż, ale też podatek od nieruchomości i podatek dochodowy płacony przez firmę, która zobowiązała się utworzyć swoją siedzibę na terenie Jaworzna.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 25 Wrzesień 2014, 13:05:36
http://www.tvn24.pl/walka-o-kopalnie-pod-ziemia-160-gornikow-kopacz-spotka-sie-z-wojewoda,471506,s.html (http://www.tvn24.pl/walka-o-kopalnie-pod-ziemia-160-gornikow-kopacz-spotka-sie-z-wojewoda,471506,s.html)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 29 Maj 2015, 13:34:28
http://wiadomosci.onet.pl/slask/kopalnia-kazimierz-juliusz-oficjalnie-zakonczyla-wydobycie/8yg7x1 (http://wiadomosci.onet.pl/slask/kopalnia-kazimierz-juliusz-oficjalnie-zakonczyla-wydobycie/8yg7x1)


Tytuł: super wiadomość dla tej wąskotorówki!
Wiadomość wysłana przez: Rav on 31 Maj 2015, 15:52:44
http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec/1,93867,18025606,Sosnowiec_chce_ocalic_kopalniana_kolejke_waskotorowa.html (http://sosnowiec.gazeta.pl/gazetasosnowiec/1,93867,18025606,Sosnowiec_chce_ocalic_kopalniana_kolejke_waskotorowa.html)
Nowy prezydent potrafi zaskakiwać, pozytywnie!


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Szymek on 13 Październik 2015, 09:23:26
"Samorząd Sosnowca w ciągu kilkudziesięciu dni przejmie na własność szlak i park maszynowy kolejki wąskotorowej w zamkniętej kopalni Kazimierz-Juliusz." ...

http://www.nettg.pl/news/131257/gornictwo-sosnowiec-przejmie-waskotorowke-w-kazimierzu-juliuszu (http://www.nettg.pl/news/131257/gornictwo-sosnowiec-przejmie-waskotorowke-w-kazimierzu-juliuszu)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 14 Październik 2015, 01:13:03
Szymku, a jeszcze nie tak dawno wspólnie podróżowaliśmy w jednym wagonie z górnikami... A tak to świetnie hulało. 4 lata temu to był pewnie najlepiej utrzymany szlak o rozstawie 750 mm w kraju.

 Z tego co słyszałem krakowskie SMK, próbowało tam zorganizować imprezę pożegnalną, ale nie pamiętam jak to się skończyło? Chyba Kopalnia nie odpowiedziała w ogóle na pismo?

Swoją drogą, to ciekawe co się dzieje z infrastrukturą kolejki na zamkniętym terenie zakładu? Nigdy nie przekroczyłem bramy i nie byłem pod lokomotywownią.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 14 Październik 2015, 16:24:54
Jestem zaskoczony determinacją władz samorządowych. Byłem przekonany, że jak do prezydenta dotrze, ile to kosztuje, to mu przejdzie. Tym czasem wygląda, że on traktuje kolej nie jako atrakcję samą w sobie, ale ma szerszy plan zagospodarowania terenu po Juliuszu. Jeszcze powstaje pytanie - jak duży fragment trasy pozostanie? Czy całość, czy tylko jakiś kilometrowy fragment, co ś a la kolejka parkowa? To się wszystko okaże. Jak na razie 3mam kciuki.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 17 Styczeń 2016, 16:33:28
Tymczasem zdjęcia z ostatnich dni kolejki można obejrzeć na blogu przemysłowym. (http://maciejmutwil.blogspot.com/2016/01/ostatni-kurs.html) Wg. autora, 29 maja wueleska o nr zakładowym 6 wyjechała z lokomotywowni po raz ostatni.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Styczeń 2016, 17:18:41
Tu http://maciejmutwil.blogspot.com/2015/12/w-szopie-na-kazimierzu.html (http://maciejmutwil.blogspot.com/2015/12/w-szopie-na-kazimierzu.html) napisał że zostały tylko 2 lokomotywy.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 13 Maj 2016, 15:47:04
SRK użyczy miastu wąskotorówkę po kopalni Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu
http://www.twojezaglebie.pl/srk-uzyczy-miastu-waskotorowke-103018 (http://www.twojezaglebie.pl/srk-uzyczy-miastu-waskotorowke-103018)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 24 Kwiecień 2017, 19:43:49
Jak szybko postępuje degradacja:

http://arturamaj.republika.pl/posts/2017/01/01/dookola-kwk-kazimierz-juliusz.html (http://arturamaj.republika.pl/posts/2017/01/01/dookola-kwk-kazimierz-juliusz.html)



Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 13 Maj 2017, 22:32:06
1.5.2017: SOSNOWIEC. KOLEJKA GÓRNICZA KOPALNI KAZIMIERZ-JULIUSZ
https://www.youtube.com/watch?v=oQjijupGEHk (https://www.youtube.com/watch?v=oQjijupGEHk)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 23 Październik 2017, 20:52:47
Oho, nowe wieści:
http://twojezaglebie.pl/waskotorowka-sosnowiec/ (http://twojezaglebie.pl/waskotorowka-sosnowiec/)
Nowa atrakcja miasta. Sosnowiec przejmie kolejkę wąskotorową

Sosnowiec przejął kolejkę wąskotorową po KWK Kazimierz-Juliusz. Uratowano dzięki temu unikatową pamiątkę przemysłowych tradycji Zagłębia Dąbrowskiego.
Niegdyś kolejka przewoziła różnego rodzaju ładunki oraz górników i łączyła dwie części zakładu. W przyszłości ma stać się atrakcją turystyczną dla mieszkańców naszego regionu, i nie tylko.

Miasto przez wiele miesięcy starało się pozyskać składniki majątku związanego z kolejką wąskotorową byłej kopalni Kazimierz-Juliusz, w celu zachowania historii miasta i kraju.
– Kolejka została przejęta przez gminę Sosnowiec. Finalnie ma wrócić na tory i wozić pasażerów na odcinku Kazimierz Górniczy-Juliusz – mówi Rafał Łysy, rzecznik sosnowieckiego magistratu. – W tej chwili trwa inwentaryzacja tego, co zastaliśmy, a musimy pamiętać, że spora część została już rozszabrowana. Na tę chwilę trudno określić, kiedy kolejka mogłaby ruszyć. Po inwentaryzacji będziemy szacować, jakie środki są niezbędne, aby mogła znowu działać – dodaje.

Operatorem kolejki ma być spółka wydająca bezpłatny samorządowy miesięcznik „Kurier Miejski”. Miasto nie chce powoływać nowego podmiotu w tym celu.

Przejęta kolejka ma szansę stać się nową atrakcją miasta oraz unikatową pamiątką kopalnianych tradycji naszego regionu.
– Kolejka w przyszłości mogłaby stać się prawdziwą atrakcją turystyczną przypominająca o górniczych tradycjach naszego miasta i regionu – mówił kilka miesięcy temu Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: velarik on 24 Październik 2017, 15:07:04
Szkoda tylko, że się obudzili, jak duża część taboru dostała nóg... Ze 3 miesiące temu na OLX sprzedawano 2 wagony przewożące pracowników. Szybko poszły i niestety nie wiadomo gdzie...


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 26 Październik 2017, 00:46:47
WLs150-6847 znajduje się w Czernichowie, na terenie powstającego mini skansenu (prywatnej kolekcji) przy powstającej restauracji (lub czymś w tym stylu). Z tym, że nie wiem kiedy ta lokomotywa zakończyła służbę w Sosnowcu, bo mogło to być już jakiś czas temu.

Jest tam też Lyd2 ale bez oznaczeń. Podejrzewam, że może pochodzić z kolejki KWK Janina. Lydka ma na haku dwa wagony kryte w niebieskim malowaniu ale jakoś mi nie pasują do tych z Sosnowca.

http://www.ostatniakolejka.pl/ (http://www.ostatniakolejka.pl/)

Pozdrawiam serdecznie.

PiotrS


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 26 Październik 2017, 17:20:25
Kiedys na Olx czy innym sprzedajemy wisiała Lyd2 z Cementowni Opole sprzedawana właśnie z Czernichowa, WLs150 chyba też... A na zdjęciu typowe pomorskie brankardy


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: velarik on 27 Październik 2017, 05:23:36
Wisiały obie. Długo. I trudno się dziwić, skoro właściciel za jedną wystawił cenę 300 tysi, a za drugą 200 tysi. Tyle, że wśród mikoli jeleni brak, a szejków arabskich bardziej interesują konie...


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 29 Październik 2017, 00:48:12
Jestem przekonany, że kwoty podane na OLX nie były kwotami rzeczywiście oczekiwanymi przez sprzedającego. Ot, po prostu musiał jakąś wpisać i, przypuszczalnie, na "dzień dobry" spławić różnego rodzaju leszczy i mikoli wydzwaniających w sprawie zakupu. Sądzę, że targu dobito z dala od serwisu internetowego za pieniądze dalekie od tej, którą się tutaj podniecamy.

A co do Lyd2 - z pewnością nie była z KWK Janina. Aktualnie istnieją 3 "donaldy" z tej kopalni. Jeden jest pomnikiem, dwa własnością prywatną i znajdują się na terenie Gliwickiej Fabryki Wagonów (ex ZNTK Gliwice).


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: velarik on 31 Październik 2017, 21:46:14
OK, być może taka była strategia sprzedającego, ale do mnie to po prostu nie przemawia i jest dziwne - mogę się na meandrach takich interesów nie znać. Zobaczymy, czy się jeszcze pojawią w ogłoszeniach.....


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 01 Listopad 2017, 09:13:36
Albo była to forma  reklamy że jest taki zbiór taboru. Cena zaporowa aby nikt naprawdę nie kupił.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 01 Listopad 2017, 19:26:10
Na to nie wpadłem. A to jest myśl. Może faktycznie to była forma reklamy na zasadzie: "Szukacie operatora z własnym taborem? To macie kandydata. A jak mnie nie chcecie, to sprzedam".


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: velarik on 01 Listopad 2017, 19:28:25
Możliwe, bo dzisiaj znowu się objawiły na OLX. I cena nie drgnęła...


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 09 Czerwiec 2018, 20:44:17
Spójrzcie na zdjęcia, szczególnie te na samym dole:

http://www.straznicyczasu.pl/viewtopic.php?t=3071 (http://www.straznicyczasu.pl/viewtopic.php?t=3071)

Nie wygląda to przyszłościowo.

Pozdrawiam.

PiotrS


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 13 Styczeń 2020, 18:48:24
Z newsów taborowych - https://sosnowiec.wyborcza.pl/sosnowiec/7,93867,25593968,najdluzsza-czynna-kolej-waskotorowa-w-polsce-pochwalila-sie.html?disableRedirects=true#a=307&c=128&s=BoxLoSoImg1

Cytat: sosnowiec.wyborcza.pl
Kolej Rogowska oraz Żuławska Kolej Dojazdowa oficjalnie poinformowały o zakupie wąskotorowych lokomotyw spalinowych ze zlikwidowanej kopalni Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu. Trzecia lokomotywa trafi do Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych. Wcześniej z prawa pierwokupu zrezygnowało miasto.

O nabywcach trzech lokomotyw WLs 150/180 z ostatniej sosnowieckiej kopalni pisaliśmy na początku grudnia. Wtedy pewne było, że nazywana Laleczką lokomotywa spalinowa trafi do Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych.

- Zdecydowaliśmy się na zakup, bo to cenny nabytek z punktu widzenia naszego dziedzictwa techniki – mówił nam wtedy Piotr Młodzian, wiceprezes Fundacji Galicyjskich Dróg Żelaznych, która Laleczkę planuje odebrać z Sosnowca w styczniu.
Dwaj nowi właściciele przewieźli już lokomotywy z Sosnowca do nowych domów

7 stycznia zakupem Ziuty oficjalnie pochwaliła się najdłuższa czynna w Polsce Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała (49 km), dla której lokomotywę z Sosnowca kupiła Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych. Dwa dni później Ziuta była już w Rogowie.

Jak napisali na swej stronie przedstawiciele Kolei Rogowskiej, Ziutę czeka teraz szczegółowa ocena stanu technicznego.

- Następnie pozostanie zaplanować prace nad przywróceniem jej do ruchu. Konieczne jest na pewno założenie brakujących elementów takich jak chłodnica oraz przewody do akumulatorów i rozrusznika. Należy naprawić miejsca wycieków, oraz wymienić wszystkie oleje. Co jeszcze - pokażą wyniki przeglądów. - czytamy na stronie kolejrogowska.pl.

Na portalu zrzutka.pl Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych uruchomiła zbiórkę, dzięki której sfinansowany zostanie m.in. zakup części i materiałów potrzebnych do uruchomienia lokomotywy.

    - Lokomotywę można będzie zobaczyć przed halą w Rogowie 19 i 26 stycznia oraz 23 lutego podczas "Pociągów zimowych" organizowanych przez Kolej Wąskotorową Rogów-Rawa-Biała - zapowiada Bartosz Paluchowski z Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. I dodaje, że więcej informacji o imprezie można będzie znaleźć na stronie kolejrogowska.pl.

Trzecia lokomotywa, bezimienna, ale przystosowana do odśnieżania torowiska, trafiła do Żuławskiej Kolei Dojazdowej. – Od piątku lokomotywa jest już w nowym domu - powiedział nam Jarosław Lipiński, prezes opiekującego się ŻKD Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

Co warte podkreślenia, towarzystwo porozumiało się w tej sprawie z właścicielem firmy złomiarskiej, który był bezpośrednim nabywcą lokomotywą od Spółki Restrukturyzacji Kopalń.
Prezydent Sosnowca powtarza publicznie obietnicę budowy turystycznej trasy wąskotorowej

Jak już wcześniej informowaliśmy, prawo pierwokupu lokomotyw miał Urząd Miejski w Sosnowcu. Zrezygnował jednak z niego. Urzędnicy wyjaśnili to złym stanem technicznych pojazdów i chęcią zakupu nowych lokomotyw. Miałyby one w przyszłości obsługiwać nową turystyczną trasę, której budowę w parku im. Jacka Kuronia zapowiada prezydent Sosnowca. Arkadiusz Chęciński powtórzył ostatnio publicznie tę obietnicę podczas grudniowej sesji.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Szymek on 15 Styczeń 2020, 00:38:26
Mam pytanie dotyczące statystyki - z powyższego wpisu wynika, że Wls180 "Laleczka" została zakupiona przez Fundację Galicyjskich Dróg Żelaznych, natomiast na stronie Gminy Krośnice możemy przeczytać, że:
"W 2016 roku Gmina Krośnice zakupiła lokomotywę spalinową WLs 180 o numerze 7220, która uprzednio pracowała w Kopalni Węgla Kamiennego „Kazimierz Juliusz” w Sosnowcu, gdzie pieszczotliwie nazywano ją „Laleczką”.
https://www.krosnice.pl/asp/core/pdf.asp?menu=149&akcja=&artykul=0 (https://www.krosnice.pl/asp/core/pdf.asp?menu=149&akcja=&artykul=0)
"Laleczka" nosiła oznaczenie WLs180-7220-5, ENKOL podaje, że 7220 to Wls150. Patrząc na zdjęcia (tabliczka Zastal-u i charakterystyczne wloty powietrza na klapach bocznych) to w Krośnicach raczej znajduje się "Lola" WLs180 (nr zakładowy 7219-4 ?). "Laleczkę" fotografowałem osobiście i  miała inne osłony przedziałów maszynowych niż ta w Krośnicach (ale również charakterystyczne).

 Czy zatem ktoś z TZF orientuje się co jest grane?

WLs180-7220-5
(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=1585)

Wls180-7220 z Krośnc
(https://1.bp.blogspot.com/-nLsfsOLxh9A/XSImI2tpQ2I/AAAAAAAASYM/DOJ-I2crvUsseVedBAFFWDnkHYHm_9YXQCLcBGAs/s1600/atrakcje%2Bdla%2Bdzieci%2Bna%2BDolnym%2B%25C5%259Al%25C4%2585sku%2B-%2BKro%25C5%259Bnicka%2BKolej%2BW%25C4%2585skotorowa%2B-%2BKro%25C5%259Bnice%2Bko%25C5%2582o%2BMilicza%2B-%2Bpodr%25C3%25B3%25C5%25BCe%2Bz%2Bdzieckiem-%2Bblog%2Brodzicielski%2B-%2Bblog%2Bparentingowy%2B36.jpg)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał Z on 15 Styczeń 2020, 22:46:59
Czy zatem ktoś z TZF orientuje się co jest grane?
Temat okazał się dość zagmatwany, niestety info na Enkolu nie są poprawne. Są tam dwa podstawowe błędy - pierwszy to przenumerowania Wls180 Cementowni Groszowice do KWK Kazimierz Juliusz, drugi wynika z podmian lok nr 4 i 5 w samym KWK.
Trochę czasu mi zajęło dojście jak oni to zrobili, właściwie do ostatecznego zamknięcia tematu potrzebuję zdjęcia Wls180-15 z Cementowni Groszowice - jeśli ktokolwiek dysponuje byłbym bardzo wdzięczny. Nie musi być piękne, tak naprawdę potrzebuję możliwie widocznej czołownicy.
Podsumowanie moich dociekań oczywiście opublikuję niebawem.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Michał Z on 15 Styczeń 2020, 22:54:56
Wszystkie lokomotywy jakie były ostatnio na tej kolei były lokomotywami 803D (WLs180),
niestety nie masz racji, WLs180-4 to Wls150 z silnikiem Henschla, przekładkę zrobili w Żarowie w 2007 r.

edit: Czyli to ta, którą kupiła Fundacja Galicyjskich Dróg Żelaznych, w NDGW jest KWK 1, czyli 803D 13/1971 ex Cementownia Groszowice 15 ex Huta Pokój 10
 
Dobrze to widać po dorobionej kratce na kabinie maszynisty (niżej niż w fabrycznych 803D z Zastalu)
Nie ma także lamp końca pociągu pod reflektorami ani śladów po nich.

Ja początkowo też nie zauważyłem tego faktu ;)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Szymek on 15 Styczeń 2020, 23:30:53
Cytuj
niestety nie masz racji, WLs180-4 to Wls150 z silnikiem Henschla, przekładkę zrobili w Żarowie w 2007 r.
Czyli to ta, która jest teraz w NDGW.

To  tymi numerami była w takim razie niezły numer, ponieważ na zdjęciach z rozładunku w NDG lokomotywa ma numer WLs180-1 i w roku 2010 również taki miała, posiadała także to samo malowanie, dorobioną kratkę na budce i ... światła końca pociągu pod reflektorami. Czyli jedna zagadka została wyjaśniona WLs180-7219-4 to lokomotywa z Krośnic, ale z numerem 7220-5 (przenumerowanie o którym napisał Michał Z. - RODO ;-). "Oryginalna" (a przynajmniej lokomotywa nosząca taki numer w 2010) 7220 to moim zdaniem przerobiona WLs150 (brak świateł końca pociągu i również niefabrycznie umieszczone wloty) - widać to dobrze na zdjęciu które dodałem. Jak znajdę trochę czasu to dodam album ze zdjęciami wykonanymi w 2010 (z lokomotywami 1,5 i 6). Nie mam tylko zdjęć 7219-4, ale jest ich trochę w internecie.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 16 Styczeń 2020, 02:57:03
Ciekawe info na temat tych przenumerowań. Pierwotnie w ogóle nie wiedziałem, że na Juliuszu były szacher - macher z lokomotywami z Groszowic. Obecne dane są odziedziczone po śp. bazie na tabor.wask.pl i nie ma co do autora tej bazy mieć pretensji, że nie wiedział, że po zatopieniu cementowni w roku 1997 maszyny nie poszły na żyletki, a trafiły do naprawy, a następnie dostały na Juliuszu nowe życie pod starymi numerami. Do mnie osobiście informacje o tych nieścisłościach i szachrach-machrach dotarły niedawno (via Marek Szymański, też, z resztą, aktywny na Enkolu), ale stwierdziłem, że poczekam aż lokomotywy dotrą do nowych domów (żeby móc wprowadzić do bazy precyzyjne daty przeprowadzek), a po drugie - aż ich nowi właściciele im się dobrze przyjrzą, żeby mieć rozsądną pewność, która jest która. Podsumowując - powyższe dociekania są bardzo interesujące i wkrótce znajdą odzwierciedlenie na Enkolu. Dzięki, Panowie :)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 18 Styczeń 2021, 18:50:49
Wygląda na to, że kolei wąskotorowej KWK Kazimierz-Juliusz już się nie uratuje przed likwidacją... Może nawet już po wszystkim...

W grudniu rozstrzygnięto przetarg na likwidację całego torowiska wąskotorówki oraz bocznicy normalnotorowej

https://bip.srk.com.pl/menu-przedmiotowe/przetargi/73197?fbclid=IwAR3hfDvUgv9SIAUfztb8LP0Zt--jEBsWxF6cg68oWivaaEH9QcvV3607J38 (https://bip.srk.com.pl/menu-przedmiotowe/przetargi/73197?fbclid=IwAR3hfDvUgv9SIAUfztb8LP0Zt--jEBsWxF6cg68oWivaaEH9QcvV3607J38)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 23 Styczeń 2021, 13:45:46
no to to by było na tyle z koleją Kopalni Kazimierz-Juliusz...

https://katowice.tvp.pl/51930063/likwidacja-waskotorowki-z-kopalni-kazimierzjuliusz?fbclid=IwAR2AxdqUEnBS53VKCKa3ijea7JgqfA-EQOtbmPLjS0DaqtlrfIGejPQMNSY (https://katowice.tvp.pl/51930063/likwidacja-waskotorowki-z-kopalni-kazimierzjuliusz?fbclid=IwAR2AxdqUEnBS53VKCKa3ijea7JgqfA-EQOtbmPLjS0DaqtlrfIGejPQMNSY)


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 23 Styczeń 2021, 14:02:04
Tymczasem w Rogowie naprawa Wls180 Ziuta z KWK KAZIMIERZ-JULIUSZ powoli dobiega końca. Przy dobrych wiatrach będzie można zobaczyć ją z pociągami planowymi w rozkładzie 2021.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 23 Styczeń 2021, 14:03:26
Może ktoś mnie oświeci, bo ja tego nie rozumiem.
Skąd biorą się tak wysokie koszta rewitalizacji torowisk? Przecież cechą kolei wąskotorowych był od zawsze właśnie niski koszt infrastruktury. Koleje wąskotorowe budowało się na budowach, folwarkach, wokół cukrowni, zakładach przemysłowych właśnie dlatego że koszt tego był niższy niż koszt budowy utwardzonych dróg.
Dlaczego zatem koszt budowy odcinka kolei wąskotorowej 600mm tak bardzo przewyższa koszt budowy utwardzonej ścieżki rowerowej, zwłaszcza w przypadku kiedy szyny już są na miejscu.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 23 Styczeń 2021, 14:45:47
W skrócie: Bo taki jest rynek.

Obecnie firmy związane z branżą torową mają się jak pączek w maśle - wszędzie coś się modernizuje, przebudowuje, rewitalizuje na normalnym torze, a tam się koszty nie liczą, bo są to państwowe linie robione za PAŃSTWOWE pieniądze, czyli niczyje. Dodatkowo dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś, tym... no?

Firmy nie muszą szukać jakichś wydumanych robót na łopatę, kilof i 32 ukraińców, bo rynek zasysa, niczym szambiara rzadkie, usługi wysokowydajnymi maszynami gdzie ludzi, a właściwie operatorów, liczy się na palcach ręki. Po prostu technologie się tak zmieniły że nie ma już uniwersalności wykonawców którzy operować będą równie sprawnie na każdej szerokości toru.

Dodatkowo cenę winduje niszowość usług, bo tak szczerze - ile i gdzie w Polsce zamawia się usług na wąskotorówkach? Może w sumie kilometr rozrzucony po trzech miejscach po kraju? To nie sprzyja jakiejkolwiek konkurencji, a właściwie nie sprzyja powstaniu jakichkolwiek przedsiębiorstw mających specjalizację we wąskich.

To wszystko powoduje że ceny za remonty są jakie są.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 23 Styczeń 2021, 15:01:50
Swoją drogą mają likwidować 4 kilometry linii... A tyle brakuje ze Stanicy do Pilchowic...


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 23 Styczeń 2021, 23:41:12
Odkup nawierzchnię, przewieź, wykonaj prace ziemne, zakup podkłady, podsypkę, zmontuj. Proste!


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: WL on 23 Styczeń 2021, 23:48:57
W skrócie: Bo taki jest rynek.

Z przykrością potwierdzam. Dawno temu znajome firmy prosiły: "Jak będziesz miał jakąś robotę - daj znać, bierzemy wszystko".
Teraz jak o coś pytam, to odpowiedzi są w stylu: "Nie opłaca się nam tak daleko jechać" (40 km!), "Mamy inne roboty na miejscu", "Nie mamy w tym doświadczenia" itp.

Także w wielu kwestiach jesteśmy zdani na in house.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 23 Styczeń 2021, 23:52:50
Odkup nawierzchnię, przewieź, wykonaj prace ziemne, zakup podkłady, podsypkę, zmontuj. Proste!
...i oczywiście wykonaj to po niskich kosztach. - Tego zapomniałeś dodać Pawle.

Aaa! Jeszcze pozostaje jedna sprawa: kto za te niskie koszta zapłaci. Albo inaczej: będzie chciał i mógł zapłacić.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Jacek Fink-Finowicki on 24 Styczeń 2021, 00:10:38
Może ktoś mnie oświeci, bo ja tego nie rozumiem.
Skąd biorą się tak wysokie koszta rewitalizacji torowisk? Przecież cechą kolei wąskotorowych był od zawsze właśnie niski koszt infrastruktury. ...

Spróbujmy to przedstawić w formie równań:
K_D = M_D + R_D + CS_D
K_K = M_K + R_K + CS_K
k_w = m_w + r_w + cs_w

Gdzie:
K (lub k) to koszt odpowienio:
- D - drogi
- K - kolei
- w - wąskotorówki
M (lub m) to koszt materiałów, odpowniednio jak wyżej
R (lub r) to koszt robocizny jak wyżej
CS (lub cs) to koszt użycia cięśkiego sprzętu - jak wyżej.

I teraz tak... możemy przyjąć że godzina pracy robotnika pracującego przy budowie drogi / kolei / wąskotorówki jest podobna, ale ile godzin pracy kiedyś trzeba było dla:
- wybrukowania kamieniem 30 metrów drogi
- położenia 30 metrowego przęsła toru normalnego - czytaj, niwelety, kamień, podkłady, szyny, zmontowanie w calość + podbicie reczne...
- położenia 5 gotowych przęseł patentowych wedle tego co wskazał ofecer na koniu

Ciężki sprzęt na budowie wąskotorówki  ;D ;D ;D ;D jaja jak berety... no dobra czasem stodsowano coś więcej niż wozy konne, czasem... a na budowie kolei ciężkim sprzętem były nie tylko parowe koparki lecz także i prowizoryczne koleje wąskotorowe budowane tylko dla dowozu materiałów. Podobnie było z drogami... te większe droi też miały budowę wspieraną przez budowlaną koleją wąskotorową.

Koszty materiałowe tez nie sa stałe w czasie... kiedyś kamień do brukowania był potęznym kosztem (dziś ulice brukowane to też majątek) jednak dziś ulice buduje się z wykorzystaniem relatywnie taniego betonu lub asfaltobetonu.

Stąd o ile kiedyś powyższe równanie kończyły się wynikiem k_w <<< K_K czy k_w << K_D, to przy dzisiejszych normach, kosztach materiałowych i zmianie sposobu mechanizacji prac dają raczej wynik k_w > K_D czy tym bardziej właściwie K_W >> k_r.

Gdzie K_W (patrz na duże litery) to duży koszt wąskotorówki i mały k_r jako koszt drogi rowerowej.


Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 19 Luty 2021, 21:26:46
https://zapodaj.net/ce87b4168b137.jpg.html (https://zapodaj.net/ce87b4168b137.jpg.html) zdjęcie
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=4042413739125209&id=1066922500007696 (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=4042413739125209&id=1066922500007696) post Zagłębiowskiej Kolei Wąskotorowej


Rozpoczęła się fizyczna likwidacja torowiska...



Tytuł: Odp: KWK Kazimierz Juliusz
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 20 Luty 2021, 01:18:27
Już jakiś czas temu