Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Żuławska Kolej Dojazdowa => Wątek zaczęty przez: Waldi7 on 23 Styczeń 2007, 19:57:04



Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 23 Styczeń 2007, 19:57:04
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę.
To ewenement w skali polskiej, a może i europejskiej - odtworzyć tego zapewne nie sposób (byłaby to nie lada atrakcja), ale żeby zobaczyć jak było... Do tej pory nie spotkałem żadnego zdjęcia na ten temat.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 28 Luty 2007, 10:25:08
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.

Czy może ktoś dysponuje jescze jakimiś zdjęciami, rysunkami lub czymkolwiek technicznym dotyczacym tej przeprawy promowej?


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Arczi on 28 Luty 2007, 17:15:40
Ja znalazłem kiedyś taką fotkę. Mam nadzieje że może w czymś pomoże.

(http://www.skw.org.pl/miscellanea/misc/f_archiw_zkd_prom.jpg)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 01 Marzec 2007, 08:18:42
Świetne. Dziękuję bardzo.
Najbardziej interesuje mnie sama konstrukcja toków szyn w punkcie styku między nabrzeżem, a promem. W przypadku mostu obrotowego w Rybinie toki szyn są łączone śrubunkami itd. przed przejazdem pociągu. Jestem niezmiernie ciekawy, jak kwestię łączenia (lub styku) toków rozwiązano w przypadku promu.
Druga kwestia, to zmiana stanu wody Wisły i związana z tym zmiana poziomu czoła przeprawy. Przydałyby się jeszcze fotki z widokiem z wnętrza promu w kierunku nabrzeża i widok z boku promu. od strony rzeki.
Może czepiam się szczegółów, ale to juz taka inżynierska "choroba".
Pozdrawiam, Waldek.

Przy okazji - może ktoś dysponuje książką niemiecką o kolejkach na Żuławach i wie, czy jest tam w miarę przyzwoity opis przeprawy od strony technicznej (lub więcej zdjęć)? W "SK" PKMK reklamuje ją za jedyne 155 zł - dla mnie to nie mało, więc proszę o ewentualną podpowiedż, czy warto ponieść taki koszt w celu znalezienia rozwiązań dla wyżej wymienionych kwestii.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Arczi on 01 Marzec 2007, 09:32:12
Znalazłem kilka ciekawych mam nadzieje dla ciebie informacji pod tym adresem:
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=3300&highlight=prom


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: oelka on 01 Marzec 2007, 23:42:26
Cytat: "Waldi7"
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.

Czy może ktoś dysponuje jescze jakimiś zdjęciami, rysunkami lub czymkolwiek technicznym dotyczacym tej przeprawy promowej?

Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu. Jest tam zamieszczone zdjecie i jest rysunek pokazujacy dwa rzuty tego promu. W rozdziale o kolei kwidzynskiej jest zdjecie i rzut tamtejszego promu Landrat Brückner. Dyskuja o tych promach byla tez prowadzona na Forum Okrętów Wojennych (http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=3300).

Krzysztof


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 07 Marzec 2007, 10:39:29
Cytat: "Arczi"
Znalazłem kilka ciekawych mam nadzieje dla ciebie informacji pod tym adresem:
[url]http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=3300&highlight=prom[/url]

Wielkie dzięki!!!
Jednocześnie rozwiązały się dwa problemy:
- wiem, gdzie szukać,
- książkę niemiecką warto kupić.
Odpowiedzi znalazłem na wskazanym forum, podobno w książce są nawet plany promu. Pozdrawiam i jeszcze raz serdecznie dziękuję!


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 07 Marzec 2007, 10:44:41
Cytat: "oelka"
Cytat: "Waldi7"
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.

Czy może ktoś dysponuje jescze jakimiś zdjęciami, rysunkami lub czymkolwiek technicznym dotyczacym tej przeprawy promowej?

Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu. Jest tam zamieszczone zdjecie i jest rysunek pokazujacy dwa rzuty tego promu. W rozdziale o kolei kwidzynskiej jest zdjecie i rzut tamtejszego promu Landrat Brückner. Dyskuja o tych promach byla tez prowadzona na Forum Okrętów Wojennych ([url]http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=3300[/url]).

Krzysztof


... również serdecznie dziękuję! Tylko zastanawiam się, jak do tej książki dotrzeć. Zapewne druk dawny, więc chyba tylko biblioteka MK w Warszawie? Czy może tą książkę idzie jakoś kupić?
Pozdrawiam, Waldek.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 08 Marzec 2007, 08:17:39
Dziękuję bardzo - książkę już zamawiam!
Pozdrawiam serdecznie, Waldek.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 28 Marzec 2007, 17:43:38
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana?


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 01 Kwiecień 2007, 18:23:07
Cytat: "tczewianin"
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana?

Według dostępnej wiedzy (niemieckiej) połączenia promowe zawieszono od 2 czerwca 1956 roku, oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 01 Kwiecień 2007, 18:47:14
Przeprawa promowa to dosyć kosztowna rzecz jak na wąskotorówkę żuławską. Gdyby to był most to może dziś pociągi by śmigały do Gdańska Wąsk. Mam jeszcze pytanie kiedy zlikwidowano połączenie do Krynicy?


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 02 Kwiecień 2007, 21:10:42
Połączenie do Krynicy zmajstrowały wojska hitlerowskie przed końcem wojny (1945), w części z rozebranych szlaków, które miały być zatopione wraz z nadejściem frontu. Po zniszczeniach wojennych ruch otwarto w 1949 roku, jednak był niewielki. Pomimo prób wsparcia "rządowego", w rozkładzie jazdy na 1953 rok, pociągów na tym odcinku już nie było.

Co do mostu, to były plany wykonania połączenia Przegaliny z Nową Kościelnicą przez nowo budowany most w ciągu obecnej drogi nr 7 (Kiezmark). Jednak ze względu na malejący ruch okazało się, że tego nie wykonano (ok. 1971 r.). Kilka lat później (styczeń 1974) ostatecznie zamknięto ruch na lewobrzeżnej części GKD i w "piorunującym" tempie ją rozebrano...


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Arczi on 02 Kwiecień 2007, 23:16:23
Masz może jakieś fotki z lewogrzeżnej częsci kolejki?Prosiłbym także o podpowieć w którym miejscu w Gdańsku miescił się "wąski" dworzec.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 12 Kwiecień 2007, 08:58:37
Jedyne, do których się dokopałem są na www.yesmedia.pl/zkd/index2.html


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 12 Kwiecień 2007, 17:23:39
Wąski dworzec mieścił się tam gdzie jest dziś targowisko przy ul. Elbląskiej. Jako ciekawostkę mogę powiedzieć, że były plany przedłużenia kolejki Gdańskiej przez Toruńską aż pod dworzec Główny.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Helek on 06 Kwiecień 2008, 18:59:32
Natrafiłem ostatnio na takie stare oto fotki  :wink:


(http://images24.fotosik.pl/191/6596a64ed76db038.jpg)


(http://images27.fotosik.pl/190/cc4b0a3ba3d0b24bmed.jpg)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 13 Kwiecień 2008, 13:51:16
Ta druga to nie jest przypadkiem z Kolei Wąskotorowych Polski Północnej B. Pokropińskiego? Szkoda, że nie doszło do pomysłu z budowy przeprawy kolejowej w Kiezmarku.... .


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 13 Kwiecień 2008, 20:15:13
Cytat: "tczewianin"
Ta druga to nie jest przypadkiem z Kolei Wąskotorowych Polski Północnej B. Pokropińskiego? Szkoda, że nie doszło do pomysłu z budowy przeprawy kolejowej w Kiezmarku.... .


Z największą przyjemnością przejrzałem wymienioną książkę kolejny raz - wspomniana fotografia (przy okazji dziękuję Helkowi za oba zdjęcia)  na pewno z niej nie pochodzi.

Co do przeprawy w Kiezmarku - też żałuję, bo mogłoby to przedłużyć funkcjonowanie gdańskiej-zachodniej części "żuławki" do czasów nam bliższych i może choć jedna linia ocalałaby, jak po drugiej stronie Wisły.

A wracając do punktu wyjściowego tego tematu - nadal nie wiem, jak łączone (lub nie) były toki szynowe między promem i nabrzeżem na czas wjazdu/wyjazdu pojazdów szynowych. Może ktoś dysponuje stosowną wiedzą/zdjęciami/rysunkami i mógłby się na niniejszym forum podzielić?


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Janek on 14 Kwiecień 2008, 20:46:26
Cytat: "Waldi7"
Kilka lat później (styczeń 1974) ostatecznie zamknięto ruch na lewobrzeżnej części GKD i w "piorunującym" tempie ją rozebrano, co związane było m.in. z budową rafinerii. Część terenów byłej GKD to obecnie jej obszar.


Tu Cię muszę sprostować. Linia byłej GKD nie kolidowała z budową rafinerii. Na wysokości biur rafinerii linia dochodziła z pola (Gdańsk Piaski, dzisiejsza Olszynka) do DK7 i biegła jej prawą stroną aż do Przejazdowa.


Pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 15 Kwiecień 2008, 16:03:24
Cytat: "Janek"


Tu Cię muszę sprostować. Linia byłej GKD nie kolidowała z budową rafinerii. Na wysokości biur rafinerii linia dochodziła z pola (Gdańsk Piaski, dzisiejsza Olszynka) do DK7 i biegła jej prawą stroną aż do Przejazdowa.


Dziękuję, poprawkę zanotowałem, chociaż w jednym z opracowań na temat GKD spotkałem wzmiankę o sugerowanej przeze mnie treści, ale nie było tam żadnej mapki, więc najprawdopodobniej źle zinterpretowałem opis.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 16 Kwiecień 2008, 20:53:30
Zresztą gdyby chciano budować rafinerie na terenie, gdzie przebiega tor kolejki to to nie byłby żaden problem wytyczyć metrowy pas ziemi wzdłuż ulicy czy biegnący w środku tejże firmy. (Tak chyba jest gdzieś w Rosji, gdzie linia tramwajowa biegnie przez środek Huty? - gdzieś wyczytane w Świecie Kolei.)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 15 Wrzesień 2008, 13:52:29
Cytat: "Waldi7"
Cytat: "tczewianin"
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana?

Według dostępnej wiedzy (niemieckiej) połączenia promowe zawieszono od 2 czerwca 1956 roku, oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych.


W chwili obecnej (sierpień 2008) z dawnej przeprawy promowej pozostały po stronie Mikoszewa: podjazd na wał przeciwpowodziowy od strony stacji z zachowanym nasypem odchodzącym od stacji oraz od strony Wisły podobny zjazd do stacji końcowej usytuowanej tuż przed wjazdem na były prom. Na brzegu widoczny jest jedynie jeden z dwóch betonowych elementów, na których umiejscowiony był ruchomy wjazd na przeprawę. Po stronie Mikoszewa – tuż koło przystani promu samochodowego – widoczna jest pozostałość drogi, biegnącej wzdłuż Wisły do stacji kolejki. Ostatnie wagony po stronie Mikoszewa stały jeszcze w na początku lat 70. tych (tj. 1973-74): kilka węglarek 2 – osiowych. W tym też czasie zastały już częściowo rozebrane tory wyjazdowe ze stacji oraz na wale przeciwpowodziowym. Obecnie na dawnej stacji pasą się krowy: teren jest ogrodzony ale można spokojnie wejść i obcując z bydłem doszukać się żwirowej podsypki oraz kilku zbutwiałych podkładów. Po tej też stronie w bardzo małym stopniu zachowały się drewniane bale umożliwiające cumowanie promu kolejowego do nabrzeża. Sam zresztą zatoka, w którą wpływał prom jest już bardzo płytka. Inaczej sprawa przedstawia się po drugiej stronie tzn. w Świbnie. Tam pozostały dwa cokoły, na których umieszczone były stalowe ramiona (są jeszcze nawet pozostałości po elementach mocowania) a obecnie dokładnie zarośnięte wierzbami. Zatoka, do której przybijał prom jest obecnie miejscem namiętnego łapania ryb z w miarę dobrze zachowanymi balami ochronnymi. Podobnie jak po stronie Mikoszewa jest również droga – widoczna znacznie lepiej z uwagi na ruch samochodów wędkarzy. Po samej stacji nie pozostało nic ale jest zarys jest bardzo dobrze widoczny, gdyż porasta go zupełnie inna szata roślinna. Na początku lat 70.tych ta cześć była jeszcze czynna: poza pociągami głównie z węglem (tutaj większość mieszkańców zaopatrywała się w węgiel) oraz innymi materiałami dostępnymi w lokalnym GS przybywały również ostatnie pociągi osobowe – najczęściej w składzie mieszanym ciągnięte przez małe Ty. Tu za dawnym terenem stacji pozostał jeszcze podjazd na wał przeciwpowodziowy na odcinku od granic Śiwbna do początków Przegaliny. Obecnie jest wykorzystywany prze wędkarzy i hodowców krów jak droga. W samej Przegalinie postał jedynie fragment torów kolejki na starej śluzie gdzie wraz drogą kołową kolejka przejeżdżała na drugą stronę odnogi Wisły. I tyle zostało po przeprawie.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 15 Wrzesień 2008, 15:03:24
Przydało by sie trochę fotek  :roll:


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 16 Wrzesień 2008, 08:44:48
Cytat: "andrzej2110"
Przydało by sie trochę fotek  :roll:


Tak: zdjęcia mam ale nie wiem jak się tu wkleja  :oops: . Mogę przesłać na "priv"


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 16 Wrzesień 2008, 09:36:36
Cytuj
Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu....[/URL].

Krzysztof


Odnośnie wiarygodności… Autor popełnił jeden istotny błąd (innych nie będę komentował, bo w sumie nie o to chodzi i nie czuję się do tego uprawniony) zamieszczając informację, że to właśnie prom kolejowy „urwał się” i wypłynął do Zatoki Gdańskiej. Owszem: zdarzenie takie miało miejsce ( http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/121220 : tytuł filmu "PROM" reż. Jerzy Afanasjew) ale chodziło o prom samochodowy usytuowany wtedy znacznie dalej niż obecna przeprawa promowa. Przyczółki dawnego promu samochodowego zlokalizowane były od strony Śiwbna bliżej wejścia do portu rybackiego a od strony Mikoszewa przy obecnej przystani rybackiej. Zresztą oba dawne wjazdy na prom zachowały się dobrym stanie do dania dzisiejszego i oskole widać w jaki sposób przebiegała droga. Ale to nie temat na to Forum.  Jak wiadomo prom wąskotorowy powsiadał własny napęd parowy i jak sugeruje autor w tym jednak BARDZO DOBRYM OPRACOWANIU wypłynął on na morze Bałtyckie… Jednocześnie chciałem dodać – o czym pewnie wiecie - iż prom ten nie pływał przy wysokiej fali (podobnie jest zresztą obecnie z promem samochodowym) oraz okresie zimowym, kiedy Wisłą spływała kra. W tym czasie pociągi kursowały jedynie do stacji nadbrzeżnych a ludzie przeprawiani byli motorówkami.        

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Wrzesień 2008, 10:45:05
Cytat: "natrix"
Cytat: "andrzej2110"
Przydało by sie trochę fotek  :roll:


Tak: zdjęcia mam ale nie wiem jak się tu wkleja  :oops: . Mogę przesłać na "priv"


Zdjęcia trzeba wrzucić na np fotosik i na forum dodać linki do tych fotek :)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 16 Wrzesień 2008, 11:13:02
Cytat: "andrzej2110"
Zdjęcia trzeba wrzucić na np fotosik i na forum dodać linki do tych fotek :)


linki do zdjęć wraz opisami:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0c29e7c136ebe65e.html

Fot1. DSC09730.JPG

Pozostałość po torze odchodzącym od końcowej stacji w Mikoszowie na wał przeciwpowodziowy. Za słupem znajduje się obecnie stacja – nieco cofnięta od wału.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16f54d5ac27e16b8.html

Fot2. DSC09731.JPG

W miejscu kępy krzaków była w swego czasu obrotnica ręczna usytuowana zaraz za zwrotnicą stacji Prawy Brzeg Wisły. Obecnie teren jest zagrodzony przez właściciela terenu co znacznie skróciło długość mijanki na tej stacji będąc przez pewnie okres czasu utrudnieniem przy manewrach prowadzonych na tej stacji. Ogrodzenie znacznie wydłużyło również czas dotarcia do samej stacji od promu…

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/81363230030a3bd7.html

Fot3. DSC09734.JPG

MBxd2-212 dociera do końca szlaku ze składem „letniaków”.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/61eee33750418831.html

Fot4. DSC09845.JPG

Dawny nasyp odchodzący od stacji końcowej skręcał ostrym łukiem w lewo. W oddali widać nasyp pnący się na wał przeciwpowodziowy teraz częściowo zrośnięty już drzewami.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9db706c088f42db5.html

Fot5. DSC09898.JPG

Widok z wału przeciwpowodziowego na obecną stację oraz u dołu z lewej strony fragment nasypu pod którym kolejka kierowała się na wał aby po drugiej stronie zjechać na przeprawę przez Wisłę.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16f59300fe3d2268.html

Fot6.  DSC1002200050.JPG

Lxd2 – 315 na stacji Prawy Brzeg Wisły. Widoczne znacznie skrócenie torów na tej stacji. Po lewej stronie fragment dawnego torowiska oraz miejsce w którym kiedyś tor kolejki kierował się do przeprawy promowej.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a48562efe017ddfc.html

Fot7. DSC09722.JPG

Zdjęcie przy obecnej przeprawie samochodowej. Na zdjęciu kamień pamiątkowy poświęcony byłym więźniom obozu w Sztutowie, którzy docierając do tego miejsca koleją przeprawiani byli promem na drugą stronę rzeki. W miejscu gdzie stoi kosz na śmieci znajduje się zarośnięta droga ułożona z „kocich łbów” do dawnej stacji kolejki umiejscowionej ok. 300 metrów od obecnej drogi kołowej. Teren obecnie jest ogrodzony i są tam wypasane krowy z Mikoszewa.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c1074b51967733fd.html

Fot8. DSC09726.JPG

Prom samochodowy (tak dla ciekawości...  :grin: )

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3933c912d48f375a.html

Fot9. DSC1002200272.JPG

Z lotu ptaka… taka plansza znajduję się przy przeprawie promowej w Mikoszowie. Może zdjęcie nie jest najwyższych lotów ale sporo na nim widać. Najważniejsze rzeczy, o których pisałem wcześniej zostały zaznaczone.

i chyba najciekawsze:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4c073ebb476b1194.html

Fot10. m4.jpg

http://elblag.2lo.elblag.pl/okolice/mikoszewo/index.html znajduje się takie cudowne zdjęcie! Autor nie dodał opisu a szkoda… Tutaj widać cokoły, na których umieszczone były ramiona do ponoszenia lub opuszczania pomostu promu kolejowego – fragmenty ramion oraz sam podjazd widoczny jest pierwszej zamieszczonej fotografii dotyczącej wątku o przeprawie promowej. Zdjęcie to zostało wykonane kilka lat temu (dokładnie nie umiem określić daty wykonania ale przypuszczam, że to koniec lat 90.-tych) ponieważ podczas mojego ostatniego pobytu w sierpniu tego roku pozostały już tylko jeden cokół. Podobna konstrukcja znajdowała się na lewym brzegu. Obecnie jest zarośnięta wierzbami.

...i tyle z części prawej. Z lewej strony Wisły zdjęcia wkrótce

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 17 Wrzesień 2008, 11:44:45
Wielkie dzięki, szczególnie dla Piotra (natrix), za uzupełnienie tematu!


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 17 Wrzesień 2008, 14:05:52
Cytat: "natrix"


Fot4. DSC09845.JPG

Dawny nasyp odchodzący od stacji końcowej skręcał ostrym łukiem w lewo. W oddali widać nasyp pnący się na wał przeciwpowodziowy teraz częściowo zrośnięty już drzewami.


Na obu zdjęciach ten sam "motyw", czyżby Twoja małżonka?


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 17 Wrzesień 2008, 16:10:20
Cytuj
Na obu zdjęciach ten sam "motyw", czyżby Twoja małżonka?


Zestaw wypoczynkowy  :mrgreen: brak tylko kota, bo został w domu. W piątek dodam zdjęcia z drugiej strony Wisły

Pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 18 Wrzesień 2008, 10:32:47
Cytat: "Waldi7"
Wielkie dzięki, szczególnie dla Piotra (natrix), za uzupełnienie tematu!


Uzupełenie cd:

http://wikimapia.org/2032054/pl/Dawny-prom-kolejowy
- :))) wszystko jak na dłoni!!!  :smile:

Fot11. DSC1002200153

Przystań promu samochodowego w Świbnie – obecnie jak widać na zdjęciu już Gdańska.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/19c6f8ae35909ba1.html

Fot12. DSC1002200154

Tu już zdjęcie przedstawiające widok z drogi prowadzącej do przeprawy promowej z zaznaczonymi miejscami gdzie kiedyś przebiegała linia wąskotorowa.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cf4aa8766f612039.html

Fot13. DSC1002200157

Za aktualnym boiskiem piłkarskim znajdowała się stacja kolejki w Śiwbnie.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ad305f6635b41fbd.html

Fot14. DSC1002200164

Przebudowana i zmodernizowana śluza w Przegalinie. Uwagę zwraca zupełnie inny przebieg drogi kołowej od tego jaki był jeszcze w latach 70.-tych – bardzo dokładny rysunek przebiegu linii kolejowej oraz drogi przez obie śluzy w Przegalinie zamieścił Pan Bogdan Pokropiński w swojej książce.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/51269001f80bc565.html

Fot15. DSC1002200171

Nieczynna śluza.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/07bfac8b402fa3f9.html

Fot16. DSC1002200175

Widok od strony Świbna: jeszcze nie zaasfaltowany (no może nie cały!!!) fragment torowiska na Wyspie Sobieszowskiej. Kolejka przecinając drogę na tym skrzyżowaniu wjeżdżała na śluzy w Przegalinie.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4878f0f4c62c1e6d.html

Fot17. DSC1002200159

Widok ze śluzu na istniejący jeszcze fragment torów w Przegalinie

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a54b3688a15a47ae.html

Fot18. DSC1002200160

Tory na śluzie

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/343c19f5af019c22.html

Fot19. DSC1002200180

Miejsce gdzie kiedyś była stacja w Świbnie. Poza odmienną szatą roślinną nie pozostało nic… Tutaj w miejscu, gdzie rosną kępy drzew przed wałem przeciwpowodziowym (środek fotografii) znajdowały się zwrotnie wjazdowe od strony Przegaliny. Skupiska drzew przed wałem przeciwpowodziowym w chwili obecnej gęsto porosły dawny podjazd kolejki na wał (lewa część zdjęcia).

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/af89b6d6a24c0389.html

Fot20. DSC1002200181

Zatoka po dawnej przystani promu wąskotorowego po lewej stronie Wisły – postały tylko widoczne bale ochronne. Obecnie miejsce oblegane przez wędkarzy.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7934b530f291727e.html

Fot21. DSC1002200184

Tu kiedyś kolejka wjeżdżała na prom… jak ktoś się dopatrzy to zobaczy słabo widoczny jeden z zachowanych jeszcze betonowych cokołów do regulowania wysokości pomostu wjazdowego.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/322a33c82361c354.html

Fot22. DSC1002200185

Na tym zdjęciu widać to lepiej… (porównajcie ze zdjęciami archiwalnymi zamieszczonymi wcześniej: przyroda opanowała wszystko!)

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bbb4966cb5580e09.html

Fot23. DSC1002200186

Dawna droga łącząca stację z przeprawą promową od strony Świbna

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c3a84643a5da1c71.html

Fot24. DSC1002200293

Tak ku pokrzepieniu serc  :mrgreen: . Chociaż temu co tak ładnie „umalował” wagon to bym chętnie łapy urwał  :???: . Lxd2 wyjeżdża z Nowego Dworu Gd. na trasę.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc6233afe1d9115b.html

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 18 Wrzesień 2008, 11:16:07
natrix - wielką pracę wykonałeś, jeszcze raz serdecznie dziękuję!!!


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 18 Wrzesień 2008, 11:27:56
Cytat: "Waldi7"
natrix - wielką pracę wykonałeś, jeszcze raz serdecznie dziękuję!!!


eee... bez przesady: to była dla mnie przyjemność  :lol:


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 18 Wrzesień 2008, 13:50:00
Cytat: "Waldi7"
...oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych.


no muszę to napisać!!!

Pomimo że mieszkam w Łodzi ostatnie lata funkcjonowania kolejki na lewym brzegu Wisły są mi szczególnie bliskie z uwagi na spędzane tam wakacje u rodziny w Świbnie, co zaowocowało pewnego rodzaju „zboczeniem kolejowym”. Owszem!!! Prom „Świbno” został – tak przypuszczam – „złomowany” w Stoczni Gdańskiej a dokładniej na papierze w 1961 jak cytuje Waldi7!!! Fizyczna likwidacja miała bowiem miejsce zupełnie w innym miejscu. Nie umiem się wypowiedzieć czy istotnie prom „został zdjęty z inwentarza” w 1961 roku. Sam prom po zakończeniu swojej kariery przewozowej nie został odholowany do stoczni a pozostał na miejscu. Z tego co mi wiadomo liczne awarie trapiące ten statek w latach 50.-tych skutecznie zniechęcały do jego eksploatacji. „Gwoździem do trumny” dla „Świbna” była poważna awaria maszyn parowych oraz zbyt duże koszty naprawy ale to jedynie sugestie moich rozmówców. Sam prom nie odbył jednak swojej ostatniej drogi do stoczni gdańskiej a dokładniej: został wyciągnięty na brzeg i tam pocięty palnikami „na drobne” na brzegu – w bliskim sąsiedztwie stacji kolejowej. W latach 1971 -72 z tej zardzewiałej konstrukcji noszącej kiedyś kolor szaro-seledynowy (bo nie była to raczej biała farba!) pozostało jedynie: połowa kadłuba, pogięte pomosty prowadzące na wierzę, obcięte kominy oraz wnętrze z torami – nie wiem czy widać to na zamieszczonych w tym wątku reprodukcjach starych fotografii – ale sama ładownia, na której mieścił się pociąg (jak relacjonowali to okoliczni „autochtoni” prom zbierał jedynie parowóz oraz wagon pocztowy zostawiając wagony jednym brzegu po czym po przeprawie zabierał czekający skład na drugim brzegu) była stalowa. Również na starych fotografiach nie widać jednego szczegółu, który prawdopodobnie pojawił się po II wojnie: oświetlenia! Na tym co pozostało z dawnego promu widoczne były lampy, przypominające odwróconą napisaną małą literę l i umieszczone na wewnętrznych powierzchniach burt statku. Nie umiem powiedzieć dokładnie kiedy rozpoczęto „cięcie” samego promu ale z pewnością było to znacznie później niż 1961. Kiedy przyjechałem na kolejne wakacje w 1973 z dawnego promu pozostała tylko wielka kupa rdzy i drobnego żelastwa. Jak znam życie cytowany przez Waldiego7 fakt dotyczył prawdopodobnie fizycznej likwidacji innego statku lub tez – co jest całkiem możliwe - innego promu np. samochodowego:) Lub innymi słowy: bur….l w papierach co jest rzeczą oczywistą.


Tytuł: Re: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 19 Wrzesień 2008, 09:28:57
Cytat: "Waldi7"
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę...


jest jeszcze jedna dobra pozycja ale w języku niemieckim - tam jest masa zdjęć!!! Podaję namiary:

Die Westpreußischen Kleinbahnen-Aktiengesellschaft: Die Geschichte der Kleinbahn auf dem Weichsel-Werder zwischen Danzig und Marienburg (Gebundene Ausgabe) autorstwa Reinharda Richtera.

do nabycia tu za 35 Euro plus koszty wysyłki:

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3882556927/elektrolokde-21

lub bardzo okroja wersja zamieszczona w Die Museums-Eisenbahnen nr 1/2005 str 14-23:

tu dostępna wersja pdf ale niektóre zdjęcia są liche  :cry:  szkoda... ale zawsze coś.

http://www.museumseisenbahn.de/dme/dme05_1_wkag_forschungen.pdf

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: bigbird on 19 Wrzesień 2008, 16:54:54
Cytat: "Waldi7"
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę...

Dolaczam sie do pytania, czy ktos sie orientuje moze czy istnieje jakas bardziej szczegolowa ksiazka albo inna dokumentacja dotyczaca historii Gdanskich KD w jezyku polskim? Bardzo potrzenuje informacji na ten temat gdyz w najblizszym miesiacu chcialbym napisac do szkoly wypracowanie na temat historii Gdanskich KD. Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 19 Wrzesień 2008, 17:09:23
Cytat: "bigbird"
...Bardzo potrzenuje informacji na ten temat gdyz w najblizszym miesiacu chcialbym napisac do szkoly wypracowanie na temat historii Gdanskich KD. Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.


może warto zadać to pytanie na tym forum?

http://www.historycy.org/

- tu są naprawdę specjaliści i poszukiwacze "prawdy". Może natrafisz na kogoś kto zajmuje się tym tematem? nie wiem.

A z tego co wiem informacje na temat, który Ciebie intersują są raczej skąpe - przynajmniej w opracowaniach "kolejowych"... : była, woziła i itd.... słowem: ogólniki, które zbyt wiele nie wnoszą.

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 01 Październik 2008, 08:52:22
Cytat: "Waldi7"
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.


W ostatnim nr SK 9/2008 jest 5 cześć poświęcona w dużej mierze kolejce gdańskiej!!! Kilka BARDZO CIEKAWYCH zdjęć - warto przeczytać, bo ta część opracowania godna jest uwagi  :lol:


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 01 Październik 2008, 11:45:03
Cytat: "bigbird"
 Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.


Dysponuję wspomnianą książką R. Richtera - o obozie jest tam dosłownie pół strony, raczej suchych faktów historycznych i dat. Jest też mapka obozu z przebiegiem torów. Gdyby to coś pomogło, mogę przeskanować i ew. w wolnej chwili spróbować przetłumaczyć.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 01 Październik 2008, 15:11:03
Co do Stutthof to kiedyś chyba oglądałem tablicę pamiątkową na dworcu w Nowym Dworze Gdańskim, która była poświęcona wywożeniu z tego miejsca ludzi do Obozu.
Coś mi się kiedyś obiło o uszy, że stacja w Nowym Dworze była miejscem "przepakowywania" (bo inaczej tego nazwać nie można) ludzi na wagony kolejki, skąd jechali do Sztutowa. Niektórych więźniów wożono do Mikoszewa ze Sztutowa, skąd wypuszczano na Wisłę łódkę z nimi, która tonęła. (Wyczytane albo w muzeum, albo na tablicy przy promie w Mikoszewie - nie pamiętam dokładnie).


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 02 Październik 2008, 09:45:11
Te 2 zdjęcia zrobiłem na lewym brzegu wisły naprędce podczas oczekiwania na prom samochodowy w sierpniu zeszłego roku.
Oglądając wcześniejsze zdjęcia zaczynam mieć wątpliwości czy nie sfotgrafowałem resztek czegoś innego :)
"Zatoczka" coś za mała. Zdaje mi się że po prawej stronie drugiego zdjęcia była wieksza, ale nie zrobiłem zdjęcia bo musiałem biegiem do samochodu wracać.
To miejsce znajduje sie tak ze 200-300m w górę rzeki od promu samochodowego.
(http://images34.fotosik.pl/372/e795d56025958252m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e795d56025958252.html) (http://images40.fotosik.pl/16/463f2786284c8df2m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/463f2786284c8df2.html)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 02 Październik 2008, 10:33:49
Cytat: "Jacek 83218"
...czy nie sfotgrafowałem resztek czegoś innego :)
"Zatoczka" coś za mała. Zdaje mi się że po prawej stronie drugiego zdjęcia była wieksza, ale nie zrobiłem zdjęcia bo musiałem biegiem do samochodu wracać.
To miejsce znajduje sie tak ze 200-300m w górę rzeki od promu samochodowego


hmmm...  to chyba jednak nie TO  :wink:

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 02 Październik 2008, 15:09:37
Heh tak czułem.
Zastanawia mnie jednak czy te ceglane pozostałosci nie są resztkami czegoś kolejkowego, porzuconego te pare metrów od właściwej przeprawy.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 03 Październik 2008, 08:45:26
Cytat: "Jacek 83218"
Heh tak czułem.
Zastanawia mnie jednak czy te ceglane pozostałosci nie są resztkami czegoś kolejkowego, porzuconego te pare metrów od właściwej przeprawy.


Nie umiem powiedzieć, ponieważ to co było na stacji w latach 70.-tych to jednak budowle drewniane – poczekalnia oraz budka, w której siedział groźny Pan z psem i pilnował stacji oraz placu przeładunkowego zamykanego szlabanem. Niewykluczone, że mogą to być pozostałości po dawnej parowozowni lub tez – co wydaje mi się najbardziej realne  (:?:) – resztki dawnego budynku obsługi promu samochodowego „dyskretnie” wywalone troszkę dalej a zlokalizowanego wcześniej tuż koło przeprawy samochodowej. To jest jedynie moje przypuszczenie.

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 03 Październik 2008, 13:15:18
Cóż pewnie masz rację. Już wiem czego szukać jak będę tam następnym razem.
BTW czy parowozownie były zlokalizowane na obu stacjach "nadbrzeżnych"?


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 03 Październik 2008, 13:45:56
Cytat: "Jacek 83218"
Cóż pewnie masz rację. Już wiem czego szukać jak będę tam następnym razem.
BTW czy parowozownie były zlokalizowane na obu stacjach "nadbrzeżnych"?


W Świbnie była – mała jednostanowiskowa - tuż przy wale przeciwpowodziowym (nie umiem jednak powiedzieć dokładnie kiedy została zlikwidowana - tak jak napisałem w latach 70.tych już jej nie było) - podobnie zresztą w po prawej stronie. Po stronie Mikoszewa parowozownia była natomiast usytuowana tuż za wałem przeciwpowodziowym – zaraz z ręczną obrotnicą na końcu stacji Prawy Brzeg Wisły.

pozdrawiam


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 14 Maj 2009, 09:24:51
http://www.mapywig.org/m/wig25k/P31_S28_D_G_Nickelswalde.jpg mapa z zaznaczono linio kolejowo po obu stronach przeprawy (duży plik)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Marzec 2010, 23:16:29
Na Forum Dawny Gdańsk (http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?p=117306&sid=a988b7a5ca21c291b1f0c9d845371299#117306) pojawiły się dwa ujęcia ze stycznia 1946 r. przedstawiające śluzę w Przegalinie ze starym mostem drogowo-kolejowym w tle (jeszcze tym obrotowym).
(http://forum.dawnygdansk.pl/album_pic.php?pic_id=575&sid=a84b01823fc6402e5af5b25abcf2b8a7)
(http://forum.dawnygdansk.pl/album_pic.php?pic_id=574&sid=a84b01823fc6402e5af5b25abcf2b8a7)


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Marzec 2010, 23:19:06
Można linka prosić??


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Marzec 2010, 23:20:41
Do FDG? - kliknij na nazwę w moim poprzednim poście...
Zdjęcia są w galerii autora postu: http://forum.dawnygdansk.pl/album_personal.php?user_id=3393


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 16 Marzec 2010, 23:28:54
W pierwszym linku zdjęcia sie nie lądują - jest sam tekst, a w drugim komunikat:
Cytuj
Dostęp do tej części forum wymaga zalogowania się.


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Marzec 2010, 23:29:44
Trzeba być zalogowany aby coś zobaczyć :(


Tytuł: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Marzec 2010, 23:43:43
Dziwne - ostatnio są z tym jakieś problemy choć administracja FDG deklarowała, że nie będzie nic ukrywać  :wink:
Cytat: "Admin FDG poprzednim razem"
Dzięki za sygnał, błąd w matrixie, naprawione.
U nas zdjęcia widoczne bez logowania na FDG :wink:

Zgłosiłem - może poprawią. A póki co, postaram się jakoś to ominąć  :wink:
(http://lh5.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S6ALhaQ_SKI/AAAAAAAADyg/cHMzE0-3Mtw/album_pic1.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S6ALiY5F5-I/AAAAAAAADyk/Jf9SmAyIqvg/album_pic2.jpg)


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 04 Kwiecień 2011, 14:19:48
W wątku dotyczącym śluzy w Przegalinie na FDG (http://forum.dawnygdansk.pl/viewtopic.php?p=125520&sid=04e3774ebd6518f2d823fb20c0208f29#125520) pojawiło się min. kolejne zdjęcie mostku:


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 19 Kwiecień 2011, 01:07:30
Kolejne znaleziska - moim zdaniem bardzo ciekawe.
W zasobach Technische Universität Berlin udało się znaleźć sporo materiałów dotyczących regulacji ujścia Wisły, w tym oryginalne plany śluzy w Przegalinie oraz obu mostów obrotowych z 1895 roku. Oczywiście wąskiego toru tam nie znajdziemy - położono go 10 lat później. Kolejki wąskotorowe pojawiają się za to na zdjęciach z budowy całego kompleksu.

Przyznam, że konstrukcja mostków wydaje się bardzo delikatna jak na późniejszą funkcję - patrząc jednak na zdjęcia z tego wątku, nie widać żeby została znacząco wzmocniona. Zastanawia też fakt, że zastosowano nieco odmienne rozwiązania w każdym z obiektów. W sumie to trochę dziwne - projektowane jednocześnie, rozpiętość podobna, warunki lokalizacji również - aż by się prosiło wykonać je w sposób identyczny... Najwyraźniej mieli jednak jakoś powód.

(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=131)
Most nad śluzą (północny) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=227748)


(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=130)
Most nad kanałem spławnym (południowy) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=227749)


(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=129)
Urządzenia hydrauliczne (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=227754)


Pełna lista dokumentów dotyczących regulacji ujścia Wisły (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=61&D1=N.N.&D2=&D3=Regulierung+der+Weichselm%FCndung)

Jak ktoś poszuka znajdzie rysunki całej śluzy, detale poszczególnych wrót, hydraulicznego napędu całości (w tym mostów obrotowych) itd. Bardzo ciekawe z historycznego punktu widzenia są również zdjęcia z budowy i samego momentu przebicia przekopu Wisły. Jeśli ktoś lubi takie szpargały (włada choć trochę niemieckim) polecam przeszukanie archiwum z różnymi kolejowymi i geograficznymi hasłami. Znaleźć można najróżniejsze ciekawostki (mosty na Wiśle, pochylnie kanału Elbląsko-Ostródzkiego itp.)

Na koniec trochę obrazków:

(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=128) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=151418)
(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=127) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=151422)
(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=126) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=151362)
(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=125) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=151776)
(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=124) (http://architekturmuseum.ub.tu-berlin.de/index.php?set=1&p=79&Daten=151777)


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 19 Kwiecień 2011, 11:50:21
2xm - super materiały. Przy okazji wielkie dzięki za wskazanie kolejnego źródła informacji! Ech, żeby tylko czas pozwolił...


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Styczeń 2012, 02:14:17
Zapomniałem, ale swego czasu natrafiłem na pewien niemiecki artykuł: Die letzte Fahrt des Fährschiffs "Rothebude" (http://forum.danzig.de/archive/index.php/t-2974.html?s=a34458123f206da94624f35dc6ec05a6).
Jest to opis ewakuacji promów wiślanych w nocy z 8 na 9 maja 1945. Wiadomo, że prom samochodowy "Schiewenhorst" dopłynął do Kilonii. Ciekawe, że z Przegaliny miał on wypłynąć w towarzystwie tytułowego "Rothebude" oraz "promu kolejowego Einlage". Ze względu na stan morza prom kolejowy musiał jednak wkrótce zawrócić. Bałtycka odyseja promu samochodowego jest niezwykle ciekawa, ale nie ma związku z naszym tematem. Dlatego chciałbym się zatrzymać przy promie kolejowym... Czy mógł być to Schiewenhorst II/Aegir? Promu Einlage (przynajmniej na razie) nie znalazłem, choć mógł to być któryś z normalnotorowych promów z Gdańska.

R. Witkowski pisze, że Aegir "w końcu marca 1945 r. został zatopiony koło Przegaliny przez wycofujące się wojska Wehrmachtu." Przyznam, że wydaje mi się to nielogiczne. Wehrmacht siedział u ujścia Wisły do samej kapitulacji, co więcej był to okres gdy każda jednostka zdolna do utrzymania się na powierzchni (choćby i bez napędu) była na wagę złota. Potężne ilości wojska, sprzętu i ludności cywilnej przerzucano zarówno przez Wisłę, jak również na Hel. Jeśli Aegir miał zostać zatopiony w marcu to raczej w wyniku działań wojennych. Jeśli przez Niemców, to w chwili kapitulacji. Kolejną zagwozdką jest brak wspomnień o promie kolejowym w kontekście ewakuacji - dość często pojawia się wzmianka o promie drogowym (są też zdjęcia), a o kolejowym cisza. Mogłoby to wskazywać, że Aegir w kwietniu faktycznie nie był w stanie kursować. Może więc w marcu został uszkodzony, po czym wylądował w Przegalinie i w ostatnim momencie wraz z innymi próbowano ewakuować - uszkodzenia mogłyby tłumaczyć decyzję o zawróceniu do portu. Teoretycznie Aegir był większy i solidniejszy od promu samochodowego (miał też stosunkowo mocne maszyny) więc sprawny nie powinien mieć takiego problemu. Po nieudanej próbie ucieczki pozostało już tylko zatopić jednostkę i ruszyć do sowieckiej niewoli.

Detektyw zaciągnął się papierosem. Chmura dymu na chwilę przesłoniła jego posępną twarz. Zebrani w pomieszczeniu utkwili w niej wzrok, pragnąc choćby z najmniejszego grymasu odgadnąć ukryte myśli. Tak, on już nie miał wątpliwości. Nadeszła odpowiednia chwila by ujawnić kulisy zbrodni i wskazać sprawcę. ;)


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 03 Styczeń 2012, 10:42:44
Offtop:  "kryminalista" ze mnie trochę jest i zabiłeś mi ćwieka.. Końcówka to cytat skądś,czy ot tak, z głowy?


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Styczeń 2012, 10:49:51
Nie, to tylko żart - w pewnym momencie po prostu pomyślałem sobie, że zaczynam zbyt kombinować i przypomniały mi się kryminalne czytadła, gdzie nic nie jest oczywiste i wszystko sobie na wzajem przeczy. Późna pora też zrobiła swoje. Niestety, nie wiem kto zabił...


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: feyg on 04 Styczeń 2012, 19:16:35
Obrazek owszem znany, aczkolwiek nie w kolorze:

(http://forum.dawnygdansk.pl/files/1427_140.jpg)
źródło: Forum Dawny Gdańsk, zbiory Sabaotha


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Styczeń 2012, 00:31:20
A mnie się właśnie udało wykopać takie śliczności - dziwne, że wcześniej na nie nie trafiłem ;):
(http://momente-im-werder.net/01_Offen/40_Nickelswalde/03_Photos_Pohl/Faehre/Faehre-04.jpg)
(http://momente-im-werder.net/01_Offen/40_Nickelswalde/03_Photos_Pohl/Faehre/Faehre-08.jpg)
(http://momente-im-werder.net/01_Offen/40_Nickelswalde/03_Photos_Pohl/Faehre/Faehre-07.jpg)
Źródło (http://momente-im-werder.net/01_Offen/40_Nickelswalde/03_Photos_Pohl/05_Photos_Pohl.htm)

Zdjęcia już co prawda widziałem (u Witkowskiego to z parowozem na promie jest nawet w kolorze), ale informacje też ciekawe.
Cytuj
Photo von 1942. Auf die Dampffähre für die Kleinbahn wurden nur die Lok sowie der Postwagen gefahren (vermutlich auch Güterwagen), aber keine Personenwaggons. Die Passagiere stiegen aus den Waggons aus, wurden im Unterdeck übergesetzt und bestiegen auf der anderen Uferseite die dort wartenden Personenwaggons. Die Kleinbahn Dampffähre fuhr laut Heinz zum letzten Mal am 10.12.1955 - dem Tag seines Einzugs zum polnischen Militär. Die Kessel der Dampffähre waren altersschwach und drohten zu explodieren. Anschließend wurde die Fähre nach der Entfernung der Aufbauten in Danzig zum Holztransport benutzt, geschoben / gezogen von Schleppern.

Czyli:
Zdjęcie z 1942 r. Na promie kolejki przewożona była tylko lokomotywa oraz wagon pocztowy (przypuszczalnie również wagony towarowe), ale bez wagonów osobowych. Pasażerowie wysiadali z wagonów, przewożeni byli pod pokładem [prom drogowy miał również kabinę pasażerską pod pokładem] i wsiadali na drugim brzegu do czekającego składu. Prom kolejki kursował według Heinza [Mandeya] po raz ostatni 10.12.1955 - w dniu jego powołania do polskiego wojska. Kotły promu były zużyte i groziły eksplozją. Później, po usunięciu nadbudówek, prom pchany/ciągnięty przez holowniki był wykorzystywany w Gdańsku do transportu drewna.
@Natrix - mógłbyś odnieść się do ostatniego zdania? Czy to możliwe? Jeśli coś jeszcze sobie przypominasz, to byłbym bardzo wdzięczny.

Interesujące są również zdjęcia i informacje dotyczące promów drogowych (których historia też wydaje się coraz bogatsza). Może uda mi się coś na ten temat napisać, ale to już na FDG.


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 06 Styczeń 2012, 22:14:08
Te 2 zdjęcia zrobiłem na lewym brzegu wisły naprędce podczas oczekiwania na prom samochodowy w sierpniu zeszłego roku.
Oglądając wcześniejsze zdjęcia zaczynam mieć wątpliwości czy nie sfotgrafowałem resztek czegoś innego :)
"Zatoczka" coś za mała. Zdaje mi się że po prawej stronie drugiego zdjęcia była wieksza, ale nie zrobiłem zdjęcia bo musiałem biegiem do samochodu wracać.
To miejsce znajduje sie tak ze 200-300m w górę rzeki od promu samochodowego.
([url]http://images34.fotosik.pl/372/e795d56025958252m.jpg[/url]) ([url]http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e795d56025958252.html[/url]) ([url]http://images40.fotosik.pl/16/463f2786284c8df2m.jpg[/url]) ([url]http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/463f2786284c8df2.html[/url])


No to wyjaśniła się chyba zagadka, co Jacek 83218 sfotografował - prawdopodobnie resztki przeprawy drogowej (nabrzeży?) promu linowego, określonego na mapce 2xm (przy okazji dziękuję koledze za uzupełnienie tematu o te "śliczności") jako "Schiewenhorster Seilfähre".
Co o tym sądzicie?


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 06 Styczeń 2012, 23:08:59
Oj obawiam się że jednak nie to sfotografowałem. Z mapki 2xm wynika że prom linowy istniał wtedy mniej więcej w tym samym miejscu w którym jest obecnie. Natomiast ja sfotografowałem kawałek zatoczki pozostałej po promie kolejowym. Chociaż akurat trudno orzec skąd pochodzi ten ceglano-kamienny gruz. Poszedłbym ze 30m na południe a znalazłbym się dokładnie w  jej centrum. Niestety musiałem szybko wracać na prom. Fotografując to miejsce widziałem niemal na wprost zatoczkę "kolejową" po prawej/wschodniej stronie rzeki.


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Styczeń 2012, 23:56:15
Z mapki wynika, że nabrzeże promu linowego znajdowało się tam, gdzie obecnie.
(o, Jacek był szybszy).
Na szybko nałożyłem mapkę na zdjęcie z Geoportalu - nie spodziewałem się takiego efektu, ale współczesny prom wylądował dokładnie na linii oznaczającej starą przeprawę ;).


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 26 Styczeń 2012, 14:22:50
Z mapki wynika, że nabrzeże promu linowego znajdowało się tam, gdzie obecnie.
(o, Jacek był szybszy).
Na szybko nałożyłem mapkę na zdjęcie z Geoportalu - nie spodziewałem się takiego efektu, ale współczesny prom wylądował dokładnie na linii oznaczającej starą przeprawę ;).

...że się wtrącę  ;D

Jeżeli chodzi o starą przeprawę samochodową to patrząc od strony Świbna: po prawej stronie była przeprawa kolejki (jak wiadomo pozostały jeszcze szczątki betonowych cokołów), dalej patrząc ku ujściu Wisły do Bałtyku mamy aktualną przeprawę promową a zaraz obok (bliżej portu rybackiego) jest dawny podjazd do starej przeprawy samochodowej. Po stronie Wyspy Sobieszewskiej (Świbno) podjazd do dawnej przeprawy praktycznie nie istnieje natomiast zdecydowanie lepiej widoczny jest po stronie Mikoszewa. Zaraz na początku zatoki gdzie przybijają kutry i łodzie jest bardzo dobrze zachowany wjazd na prom samochodowy: pięknie wybrukowany z widocznymi krawędziami (kamienienie są innego koloru i kształtu). To jakieś 50 metrów od obecnej przeprawy  ;) Pozostało jeszcze betonowe nabrzeże wraz z przyczółkiem oraz droga dojazdowa do obecnie wykorzystywanej drogi w stronę centrum (hmmm…??? nic innego mi nie przychodzi do głowy ;) - kto był to wie jak wygląda Mikoszewo. Doskonale widoczny z baru „Pod Lipą”, który znajduje się tuż obok wjazdu na prom obecnie działający prom samochodowy. Nie wiem czy mam ten fragment sfotografowany – jeżeli to podeślę zdjęcia.


O epizodzie promu wąskotorowego wykorzystywanego do transportu drewna nie słyszałem… i przyznam się, że jestem tym troszkę zaskoczony  :o


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: bxi on 30 Styczeń 2012, 23:31:25
Kilka zdjęć pozostałości lewobrzeżnej przystani promu kolejowego z listopada 2011 roku:
http://bxi.pxd.pl/album/38410/1/pozostalosci-promu-kolejowego-zkd-w-swibnie (http://bxi.pxd.pl/album/38410/1/pozostalosci-promu-kolejowego-zkd-w-swibnie)
Nasyp dobrze widać na zdjęciu z wiosny 2011 roku:
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic936/v2011021400410938370696.jpg)
Aby bez trudu dotrzeć do przystani należy zejść z wału na wysokości przystanku autobusowego linii 112 "Świbno-Przychodnia". Przedarcie się przez gęste zarośla wymaga dobrego obuwia.


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: bxi on 30 Kwiecień 2012, 10:59:10
Kila fotek pozostałości prawobrzeżnej części przystani GKD w Świbnie, 30 kwietnia 2012:
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic324/v2012043009534523270411.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic360/v2012043009540344146988.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic935/v2012043009543116555136.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic538/v2012043009544713069681.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic109/v2012043009570254196920.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic784/v2012043009580411066693.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic784/v2012043009592015249530.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic447/v2012043010002046170438.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic625/v2012043010004676987980.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic683/v2012043010011766078723.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic957/v2012043010014734550541.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic292/v2012043010023851231187.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic923/v2012043010030251364643.jpg)


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: bxi on 22 Czerwiec 2012, 23:14:05
Znalezione w sieci:
http://www.zalewwislany.pl/rzeki-delty-wisly-petla-zulaw/wisla-przystanie-i-miejsca-schronienia/mikoszewo-swibno-przyczolki-promu-kolei-waskotorowej (http://www.zalewwislany.pl/rzeki-delty-wisly-petla-zulaw/wisla-przystanie-i-miejsca-schronienia/mikoszewo-swibno-przyczolki-promu-kolei-waskotorowej)


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: natrix on 16 Październik 2012, 09:52:34
(...)

Do tej pory nie spotkałem żadnego zdjęcia na ten temat.


Zdjęć juz trochę było w tym wątku a teraz czas na "wizualizację" tego co było kiedyś. Pan Andrzej Sadłowski znany i ceniony modelarz - realista swego czasu wykonał dioramę w skali 1:50 przedstawiającą przystań promową kolei wąskotorowej na Wiśle w okolicy Świbna

http://as.rumia.edu.pl/zulawy/inne2.asp (http://as.rumia.edu.pl/zulawy/inne2.asp) - zapraszam: diorama robi wilkie wrażenie !!!


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: Waldi7 on 14 Listopad 2012, 22:28:58
Natrix - normalnie bajeczne widoki!!! Wielkie dzięki za tą rozkosz dla oczu!


Tytuł: Odp: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 19 Lipiec 2014, 16:42:17
Piękne zdjęcie Zbigniewa Kosycarza z wagonem motorowym na promie. Wagon 107 M (ex. KDM 02, następnie Mz107, MBc1-107, MBd1-126) obecnie jeździ w Sochaczewie.
(https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t1.0-9/10475249_473513869417867_9058994088853284530_n.jpg)
Źródło (https://pl-pl.facebook.com/kochamyzulawy/photos/a.161996353902955.21949.161591510610106/473513869417867/?type=1&theater)