Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: emibe on 17 Czerwiec 2007, 00:20:38



Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: emibe on 17 Czerwiec 2007, 00:20:38
z czwartkowego (14 czerwiec) wydania Dziennika

(http://www.skw.org.pl/prasa/wask_gorakalwaria_dziennik_070614.jpg)

PS.
Sprawdzałem czy nie ma online. Niestety nie, ale wyszukiwarka wyrzuciła mi nader ciekawe rezultaty :-)

http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=43647
http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=15334


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 17 Kwiecień 2009, 21:10:08
Podczepię się do tego tematu.
Czy ktoś z Was badał pozostałości szlaku z Piaseczna do Góry Kalwarii?
Dziś jechałem samochodem do Baniochy i rozglądałem się po trasie (nie pierwszy raz nią jadę). I jak zwykle jedyne pozostałości jakie przykuły moją uwagę to szersze pobocze po stronie gdzie leżał tor i resztki mostu na Jeziorce w Siedliskach (swoją drogą mam okazję obserwować degradację tego mostku, jeszcze z 2 lata temu można byłoby chyba po nim przejść, a obecnie sterczy tylko jakieś żelastwo pośrodku rzeczki). Znów przypomniał mi się także niski nieduży budynek w Żabieńcu stojący obok połączenia ulicy... Kolejowej z szosą na Górę Kalwarię. Być może to budynek przystanku Żabieniec, chociaż mapka w książce B. Pokropińskiego "Kolej Grójecka" umieszcza mijankę blisko mostu. W samej Baniosze nie zauważyłem nigdy obiektu przypominającego dworzec ze zdjęć z wyżej wymienionej książki.
Jakiś czas temu w Górze Kalwarii próbowałem znaleźć dworzec wąskotorowy, niestety bez mapy okazało się to niemożliwe.
30 kilka lat to chyba sporo czasu żeby z linii nie został żaden ślad.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: gajos on 19 Kwiecień 2009, 10:36:39
Niestety 30 lat to wystarczająco czasu żeby nic poza tym co wymieniłeś zostało... Nie wiem czy do pamiątek po kolejce można zaliczyć ogrodzenie z szyn w Górze Kalwarii (nie pamiętam adresu, ale to chyba jakieś przedszkole) i wystającą z ziemi szynę tuż przy tamie w Konstancinie. Może zachowały się jakieś fragmenty nasypu, ale to trzeba by rowerkiem dobrze trasę obejrzeć.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 19 Kwiecień 2009, 12:19:09
Najbardziej z tego wszystkiego zastanawia mnie los dworca w Górze Kalwarii. Na ogół budynki takie były adaptowane na mieszkania (przykładem jest Klarysew), a lokomotywownie na garaże czy pakamery, tak więc przypuszczałem że jednak stoi, niestety jak na razie nie mam pojęcia gdzie dokładniej.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 19 Kwiecień 2009, 18:01:00
Bardzo dobry temat,który próbowałem już zgłębić.
W Wielki Piątek nawet część trasy przejechaliśmy rowerami z kolegą Gajosem :)

A więc zaczynamy od stacji Piaseczno Miasto.
 MAPA 1 (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=piaseczno&ie=UTF8&ll=52.068078,21.02722&spn=0.003766,0.012349&t=h&z=17&iwloc=A)
Tory w kierunku Góry K. wychodziły na południe i ulicą Gerbera docierały do Ronda Solidarności.
Oczywiście ulica Gerbera nie nazywała się Gerbera tylko...
Tu zagadka.Jak się mogła nazywać?
Nagrodą będzie uścisk ręki prezesa ;-)

Dalej na rondzie kulejka skręcała w 17 stycznia i pruła na południe na most na Jeziorce (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=piaseczno&ie=UTF8&ll=52.062636,21.039237&spn=0.003766,0.008272&z=17&iwloc=A) (którego,jak wspomniano wcześniej,został kawałek).
Słyszałem też że most został wykonany z obrotnicy,ale ile w tym prawdy to nie mam pojęcia.

Przystanek Stefanów przez niektórych zwany Nowym Żabieńcem.
Na skrzyżowaniu ulic Jastrzębskiej (ostatnia pod lasem) i DW 79 stoi pomarańczowy budynek,który może mieć pochodzenie kolejowe,ale to tylko moje przypuszczenia.
Według byłych pracowników GKW była tam tylko wiata.

Dalej nie zgłębiałem tematu...

Co do stacji w Górze Kalwarii.
Stacja mieściła się przy wjeździe do miasta od strony Piaseczna,tam gdzie teraz są jakieś bloki.
Info uzyskane od wspomnianego wczesniej pracownika GKW.

Wspomniane przez kolegę Gajosa przedszkole to
zespół szkół przy ul.Ks.Sajny (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=piaseczno&ie=UTF8&ll=51.984312,21.219411&spn=0.001886,0.004136&t=h&z=18).
Od głównej ulicy ogrodzenie z jakichś cienkich szynek,ale boisko grodzone już szynami z rozbiórki szlaku ;-)

Ale miłosników stalowych szlaków pocieszę.
Głowa do góry.
Podobno od 1 czerwca Góra Kalwaria odzyskuje połączenie kolejowe z Piasecznem ;-)

Pozdrawiam z wąskiego Piaseczna


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 19 Kwiecień 2009, 18:38:44
Cytat: "Jacekglm"
Podobno od 1 czerwca Góra Kalwaria odzyskuje połączenie kolejowe z Piasecznem ;-)

Ale po torze 1435 a nie 1000


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 13 Maj 2009, 15:59:31
Jestem z Żabieńca i owy budyneczek przy Jastrzębskiej nigdy NIE BYŁ budynkiem stacyjnym tylko okolicznym sklepikiem, nieczynnym od 10 lat. Informacje są pewne, choć możecie powiedzieć że nie pamiętam czasów "ciuchci" ale moja rodzina i wielu sąsiadów pamięta pociągi jeżdżące przy drodze do Góry Kalwarii i od nich mam tą informację. Przy przystanku "Stefanów" istniała wiata przystankowa.

Mam też niepotwierdzone informacje o istnieniu krótkiego odcinku toru w Baniosze, ale jest to mało wiarygodna informacja. W wakacje mam zamiar z kilkoma osobami zbadać to dokładniej. Pozdrawiam


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Bart on 13 Maj 2009, 20:34:33
Cytat: "AmaSoft"
Mam też niepotwierdzone informacje o istnieniu krótkiego odcinku toru w Baniosze, ale jest to mało wiarygodna informacja. W wakacje mam zamiar z kilkoma osobami zbadać to dokładniej. Pozdrawiam

Jeśli faktycznie jest w Baniosze pozostałość jakiegoś wąskiego toru to chyba bardziej prawdopodobne, że są to resztki kolejki cegelnianej, która działała tam zdaje się jeszcze na początku lat 90'.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 13 Maj 2009, 21:20:47
Właśnie chodzi o kolejkę cegielnianą, która jednak była połączona z linia Piaseczno - Góra Kalwaria. Czy istniała do lat '90 tego nie wiem, aczkolwiek wydaje mi się to podejrzane.

W domu za to posiadam kawałeczek szyny która została po rozbiorze kolejki.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 13 Maj 2009, 21:37:08
A co z samą cegielnią?
Istnieja do dziś? Przez "istnieje" nie mam nawet na myśli "działa", a "stoi".


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 13 Maj 2009, 21:48:30
Po cegielni w Baniosze pozostały jedynie małe jeziorka, nie wiem dokładnie czy istnieją jakiekolwiek budynki choć wydaje mi się to mało prawdopodobne.

Przypomniało mi się coś: w Konstancinie - Jeziornej istnieje króciutki  odcinek torów wąskotorowych :)


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 13 Maj 2009, 22:59:03
Oho
A gdzie można go znaleźć dokładniej?


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 13 Maj 2009, 23:05:04
kawałeczek tego toru znajduje się na mostku przy ulicy Chylickiej,  mostek jest nad rzeka Jeziorką po prawej strony zaraz za zjazdem z ulicy Pułaskiego. Nie pamiętam czy szyny są na podkładach, ale chyba zabetonowane. Nie mam też żadnych zdjeć tego mostu. Pozdrawiam


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 13 Maj 2009, 23:52:02
 .


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: gajos on 13 Maj 2009, 23:53:21
Jacenty... Chyba mamy powtórkę trasy bo parę rzeczy przeoczyliśmy :) Na pewno wąskotorowa szyna wystaje z ziemii przy zaporze wodnej koło Papierni w Konstancinie, ale od razu wyjaśniam iż jest ona pionowo usytuowana w gruncie i wystaje na wysokość około metra. O jej pochodzenie nie trudno się domyśleć skoro 100m obok szedł tor.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 14 Maj 2009, 00:01:26
@ Gajos masz rację a do mostku rzeczywiście trudny dostęp jest choć można wejść na niego schodząc z grogi przy samym płocie i tak dojść do mostku.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: gajos on 14 Maj 2009, 00:24:14
Tak, ale mi spać teraz nie daje ta cegielnianka w Baniosze... to za blisko Warszawy żeby mi się o uszy nie obiło :) cóż, mapa w rękę i trzeba będzie powęszyć niczym Borewicz.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 14 Maj 2009, 01:07:27
polecam mapę Warszawa Południowa ze strony http://www.mapywig.org/ tam dokładnie widac rozmieszczenie linii i bocznic :)


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Bart on 14 Maj 2009, 19:56:32
Postanowiłem zaoszczędzić Wam żmudnego śledztwa  :mrgreen:  i rozwiać wątliwości co do okresu kiedy działała kolejka. W tym celu odgrzebałem moje nieocenione w takich sytuacjach archiwalne numery "Stalowych Szlaków" i o to w numerze z lipca 1990 roku mamy artykuł Macieja Kozłowskiego o kolejce w Baniosze:
(http://images40.fotosik.pl/120/8321f0eb72a01bd2m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=8321f0eb72a01bd2)
Tak więc na początku lat 90' kolejka jeździła i miała się jeszcze bardzo dobrze tzn. dziennie 4-5 par pociągów po 10 koleb każdy (wg aut. artykułu).


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 14 Maj 2009, 20:53:41
Co do Konstancina i tego zabetonowanego toru, to jakim cudem on ma szerokość 600mm?
Czyżby znów resztka jakiejś cegielnianej kolejki?
Przecież GrKD miała/ma rozstaw 1000mm a tamten odcinek przekuto z 800mm na metr jeszcze przed II wojną.

Chyba że szyny są po prostu częścią konstrukcji kładki, a nie resztką trasy.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 14 Maj 2009, 21:47:05
Cytuj
Co do Konstancina i tego zabetonowanego toru, to jakim cudem on ma szerokość 600mm?


Ech, Panowie, niech żona się nie dowie...
Jak się już szuka prawdy historycznej to sensacje na bok odłożyć trzeba.
W Konstancinie, koło rezydencji co ją Krauze kupił od Grobelnego za pośrednictwem Rydzyka jest na rzece Jeziorce mostek betonowy, na którym leży wąski tor.
Ten tor nie gościł nigdy na sobie parowozów, motowozów, ba, nawet malutkiej węglareczki.
Bo to był tor do wózków przewożących grodzie do zastawiania przepływu rzeki, a sam mostek był takim upustem spiętrzającym wodę... Ech..


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: gajos on 14 Maj 2009, 23:36:39
Bart, dzięki za mapkę! O to mi chodziło.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 17 Maj 2009, 18:59:53
Dzieki za mapke! pomoże ona w odnalezieniu śladów kolejki.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 17 Maj 2009, 22:21:31
Ech wielka szkoda że tylko śladów. Byłoby co oglądać.
W okolicach Warszawy (znaczy w promieniu 100 km od) nie ma już czynnych kolejek cegielnianych.
A może się mylę. :smile:

Liczymy na reportaż z poszukiwań pozostałości.  :wink:

EDIT
Pobawiłem się trochę ZUMI.

Na miejscu cegielni są teraz wielkie magazyny.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=baniocha&Submit=Szukaj&long=21.12488&lat=52.0292992&type=3&scale=2
Wyrobisko Szymanów jest tu.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=baniocha&Submit=Szukaj&long=21.119948&lat=52.0376128&type=3&scale=1
Albo tu.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=baniocha&Submit=Szukaj&long=21.113402&lat=52.038664&type=3&scale=1
Dziwnie z góry to wygląda.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=baniocha&Submit=Szukaj&long=21.12122&lat=52.0305538&type=3&scale=1
Ta ścieżka to chyba starotorze, z resztą widać w okolicy sporo podobnych ścieżek, może też śladów po rozebranych torach.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 18 Maj 2009, 15:23:36
Cytat: "Jacek 83218"
Ech wielka szkoda że tylko śladów. Byłoby co oglądać.
W okolicach Warszawy (znaczy w promieniu 100 km od) nie ma już czynnych kolejek cegielnianych.
A może się mylę. :smile:

Liczymy na reportaż z poszukiwań pozostałości.  :wink:

Kaszewy koło Kutna będą w tych granicach...


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 22 Maj 2009, 14:53:39
Ech szkoda że nic bliżej.

Wracając do tematu Baniochy. Wczoraj byłem tam w celach że tak powiem handlowych. Czasu na szukanie pozostałości po cegielni nie miałem, ale znalazłem chwilę na rozejrzenie się za budynkiem stacyjnym. Wydaje mi się że go znalazłem, obecnie jest to ruderowaty dom zasłonięty dokumentnie drzewami i krzakami.
Dla osób które chciałyby go szukać małe info. Znajduje się on przy wyasfaltowanym placu (czyżby zaasfaltowano teren na którym leżały tory stacji?), po prawej stronie szosy patrząc w kierunku Piaseczna, za budynkami w których mieszczą się sklepy itp idąc w kierunku Góry Kalwarii.

Link do Zumi.
http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=baniocha&Submit=Szukaj&long=21.1266674&lat=52.0225998&type=3&scale=1
Jest pomiędzy budynkiem z czerwonym dachem, a dużym drzewem, zasłonięty mniejszym drzewem.
Na środku widoku który otworzy powyższy link.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 25 Maj 2009, 20:46:27
Chciałem nieśmiało zauważyć, że do Góry Kalwarii dało się dojechać nie tylko z Piaseczna, ale również z Grójca. Trawało to kilka dni, no może dwa tygodnie w czerwcu 1915 roku. O ciuchci raczej nie mogło byc mowy, ale trakcja owsiana jak najbardziej.

Pozdrawiam serdecznie i trakcyjnie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jerzy Ch. on 26 Styczeń 2010, 08:28:57
Prześledziłem kolegów wypowiedzi na temat połączenia do Góry Kalwarii, a zwłaszcza początkowego jej odcinka, które przebiegało po terenie dzisiejszej ulicy Gerbera. Pytanie przy tym zadane brzmiał - Jak się wówczas ta ulica nazywał ? Nagrodą był uścisk prezesa - proszę podać jego nazwisko.
Niemniej bez nazwiska prezesa powiem kolegom, że dzisiejsza ulica nie istniała, a teren na którym ułożone były tory GKD nazwany został przez mieszkańców WĘGIEŁKI !!!!!!!
Kolejka ie przejeżdżała przez rondo, bo ronda tam nie było , a jedynie skrzyżowanie do którego dochodziły ulice Kościuszki, Świętojańska, 17stycznia i Kilińskiego.
Budowę ronda zainicjował i doprowadził do końca członek PTKW, który wówczas był burmistrzem Od tam tego czasu rondo to mosi nieoficjalną nazwę "Rondo Witkowskiego".
Istotnie mosty na rzece Jeziorce :roll:  były niegdyś obrotnicami. Jeden z nich ukradła ekipa naprawiająca most drogowy.
Dyrekcja GDDKiA obiecała nam, że przy przygotowaniach do poszerzenia mostu drogowego dla trasy 79 podniosą ten most dźwigiem i przwiozą go nam do Piaseczna. Mocno w to nie werzę, ale wnuczkowi przekażę, aby dopilnował.

Co do narody to udzielę jej sobie przed lustrem :-)


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 26 Styczeń 2010, 18:05:51
W kwestii uścisku ręki prezesa.
Jako żem prezes klubu turystyki rowerowej przy piaseczyńskim PTTKu to obietnica uściśnięcia ręki zostanie dotrzymana.
Tylko odpowiedzieć musicie jak się nazywała ulica,która biegła na południe od starego cmentarza :smile:

Ulicę jak i pseudorondo pamiętam.
Pamiętam też wąską ulicę Świętojańską z kasztanami.
I dwukierunkową Kościuszki...


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 29 Styczeń 2010, 18:42:29
To już wiem kto most ukradł, złodzieje ! Pozostała połowa bardzo się obsunęła. A wie ktoś jaki tabor obsługiwał Górę ?


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 29 Styczeń 2010, 20:30:09
Ok, panowie, czas wrzucić na luz. Tutaj masz dwie fotki składów do Góry kalwarii:
(http://www.kolejka-piaseczno.com/pol/img/archiwalia/8.jpg)
(http://www.holdys.pl/tomi/parowozy/tya6-3326-tw1.jpg)
Zdjęcia podlinkowane ze stron www.kolejka-piaseczno.com oraz http://www.holdys.pl/tomi/index.php


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 28 Maj 2010, 18:52:55
Znalazłem coś takiego:
http://www.phototrans.eu/14,109694,0,Ikarus_280_26_2092.html
 :grin:

Ktoś wie może, gdzie to jest?

Są ślady po odkręcanych zderzakach, jest sprzęg centralny, więc wąskotorowe to to chyba raczej nie jest - to jeszcze PKP sprowadziło to na stację w charakterze magazynu?


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 31 Maj 2010, 21:44:25
Nie widziałem takiego wagonu w okolicach stacji... Może został zabrany.... Trzeba będzie przy okazji zobaczyć.


Tytuł: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 31 Maj 2010, 21:59:39
Po lewej widać charakterystyczny żółty budynek.
Obstawiam że to jest nastawnia od strony miasta:
http://mapy.zumi.pl/warstwy.html?turystyka=6-2-11-8-5-9-4-10-3-7-148&long=21.18228455&lat=51.9871506&type=2&scale=1b&svActive=false

A jeśli tak to tego wagonu w okolicy tam nie ma.


Tytuł: Odp: Ciuchcia do Góry Kalwarii
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 01 Lipiec 2010, 14:37:07
Sprawdziłem i ten wagon stał koło nastawni przy drodze 79, tej obok peronu :) pozostał po nim tylko ten murek.