Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Ełcka Kolej Wąskotorowa => Wątek zaczęty przez: Referee on 30 Lipiec 2007, 20:12:24



Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 30 Lipiec 2007, 20:12:24
Wąskie tory, cienki budżet
Cytuj
Kolejka wąskotorowa mogłaby stać się główną atrakcją turystyczną Ełku i przynosić zyski. Na razie trzeba do niej dopłacać. Wszystko przez to, że miasto tylko ją użytkuje, a wszystkie nieruchomości należą do Polskich Kolei Państwowych.[/b]

Chaszcze na torach
Ełcka Kolej Wąskotorowa jest unikalnym zabytkiem. Wybudowana została na początku XX wieku. W miejscowości Laski Małe są jej dwa rozgałęzienia. Jedno prowadzi do Kalinowa i Turowa, drugie do Zawad-Tworek.
- Nie rozumiem dlaczego tory są w takim fatalnym stanie - mówi pan Olek z Kopijek. - Popularna "ciuchcia" do Zawad nie dojedzie, gdyż na torach jest pełno chaszczy i zwalonych drzew. Czy władzom miasta nie zależy na tej trasie? Przecież w Zawadach była przed wojną graniczna stacja i przejażdżka tą drogą mogłaby przyciągać turystów.
Ełccy urzędnicy koncentrują się jednak na wyeksponowaniu dworca kolejki w Ełku i trasie do Sypitek.
- Przejazd do Turowa i Zawad zajmuje kilka godzin - mówi Artur Urbański, wiceprezydent Ełku. - To zbyt monotonne dla turystów. Tymczasem do Sypitek jedzie się tylko 45 minut. Trzeba znaleźć jakąś atrakcyjna formułę, która przyciągałaby do nas rzesze turystów. Muzeum kolejnictwa, zabytkowa lokomotywownia z kuźnią i warsztatami pracy na dworcu w Ełku mogłyby stać się takim magnesem, który przyciągnie gości. Trzeba całości nadać ciekawą formę i wybudować odpowiednią infrastrukturę.
Nie mogą zbudować toalet
Z inwestycjami ełckiego ratusza w kolej wąskotorową jest jednak problem, gdyż wszystkie nieruchomości należą do PKP i na razie nie można tam nawet wybudować toalet. Do miasta należą tylko ruchomości, czyli wagony i lokomotywy. Co gorsza, bez notarialnego aktu własności urzędnicy nie mogą się ubiegać o unijne dotacje do Ełckiej Kolei Wąskotorowej.
- Zabiegamy od kilku lat o przejęcie gruntów, żeby móc w nie inwestować - mówi Ireneusz Dzienisiewicz, szef ełckiej wąskotorówki. - W piątek spotkaliśmy się z kolejarzami, którzy zaproponowali umowę pozwalającą nam na zagospodarowanie terenu EKW. Rozmowy trwają.



źródło: Gazeta Współczesna


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 31 Lipiec 2007, 15:44:27
Ełcka Kolejka powinna jeździć dalej niż do Sypitek bo tam nic niema tak szczerze. Przejechać, aby się przejechać to dla większości turystów to nie jest atrakcja.


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 31 Lipiec 2007, 22:18:09
Wiele osóbto mówiło, ale decydenci twierdzą, że dalej nie można bo ludzie zasną tak długą podróżą


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 01 Sierpień 2007, 00:12:55
Cytat: "Referee"
Wiele osóbto mówiło, ale decydenci twierdzą, że dalej nie można bo ludzie zasną tak długą podróżą

I mają rację - 60 minut to maksimum jakie są w stanie strawić zwykli turyści...


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 01 Sierpień 2007, 16:29:01
Szkoda, że władze w Ełku nie myślą o ruchu osobowym zwykłym. Ale wtedy mniejszy czas przejazdu musiałby być. Ja raz jechałem kolejką w Ełku i trochę się wtedy zawiodłem. Po pierwsze, bo jechałem kawał drogi autobusem z Dworca w Ełku na jakąś wiochę żeby wsiąść w pociąg, przejechać trochę czasu i wrócić do Ełku oczywiście z przesiadką na pomarańczowy autobus PKS Suwałki. Z czego, co pamiętam to wtedy wąskotorówka nie jechała z Ełku bo była budowa obwodnicy czy coś takiego.


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: flugzeug30 on 01 Sierpień 2007, 23:28:48
Gdyby sie dalo dolaczyc jakas oferte agroturystyczna, to moze by sie dalo skusic turystow. A co do tempa jazdy, to moze by tak szerzej wykorzystac MbxD-2:   http://www.tabor.wask.pl/kolej.php?id=6258    
Na szczescie zakonczona juz jest od paru lat obwodnica wschodnia Elku, na drodze krajowej 65, wiec kolejka moze jezdzic od Elku.
Jeziora przy trasie kolejki (zwlaszcza do Zawad- Tworek).

Jezioro Selment Wielki:

http://www.jezioro.com.pl/jeziora/jezioro.html?id=131

Jezioro Rajgrodzkie:

http://www.jezioro.com.pl/jeziora/jezioro.html?id=167

Jezioro Drenstwo:

http://www.jezioro.com.pl/jeziora/jezioro.html?id=147


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: bigbird on 02 Sierpień 2007, 08:25:24
Cytuj
Referee napisał/a:
Wiele osóbto mówiło, ale decydenci twierdzą, że dalej nie można bo ludzie zasną tak długą podróżą

I mają rację - 60 minut to maksimum jakie są w stanie strawić zwykli turyści...


A co z Jędrzejowem, Przeworskiem, Gnieznem, Gryficami i Nałęczowem? Na tych kolejkach pociąg jedzie dobre 2 godziny (w Nałęczowie tylko półtorej), a w Gnieźnie i Przeworsku prawie 3, a jednak turyści jakoś to trawią...


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 02 Sierpień 2007, 10:39:23
Cytat: "bigbird"

A co z Jędrzejowem, Przeworskiem, Gnieznem, Gryficami i Nałęczowem? Na tych kolejkach pociąg jedzie dobre 2 godziny (w Nałęczowie tylko półtorej), a w Gnieźnie i Gryficach prawie 3, a jednak turyści jakoś to trawią...

Gryfice to mój drogi głownie wożą ludzi od Trzęsacza do Pogorzelicy, zresztą tam kolej ma zupełnie inny charakter.
A co do reszty to nie oznacza, że oferta jest dopasowana do zainteresowań klientów.


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 02 Sierpień 2007, 16:38:57
Moim zdaniem wiekszosc kolejek tworzyla swoja oferte turystyczna metoda gospodarcza. To znaczy farbami z odzysku namalujemy reklame, zbijemy pare lawek, rozpalimy ognisko i bedziemy wozic turystow. Moze to i dobre bylo 20 lat temu ale obecnie nie wystarcza. Brak wizji jak z takich kolejek zrobic dobrze funkcjonujacy interes. Wszystko nadal jest jedna wielka prowizorka. Kolejny rok/sezom mija na odbijaniu pileczki i mowieniu jakos tam bedzie. No i jest. Wlasnie byle"jakos".


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 02 Sierpień 2007, 18:29:18
Skoro nie Sypitki to jest jeszcze druga trasa na Zawady-Tworki, która odgałęzia się w Laskach M. (12 km szlaku) albo Romanowo i Jezioro Nieciecz (25 km od Ełku - 1 h jazdy).


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: flugzeug30 on 05 Sierpień 2007, 19:23:19
A jaką klasę wody ma jezioro Nieciecz ?!


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 13 Sierpień 2007, 21:27:11
Cytuj


Kolejką po smak z Mazur

Dwie lokomotywy, osiem wagoników i setki podróżnych - wczorajsza impreza na dworcu Ełckiej Kolei Wąskotorowej w Ełku na długo pozostanie w pamięci ełczan i turystów. W podróży ze smakiem towarzyszył im m.in. Karol Okrasa, mistrz kulinarny, który z tej okazji przygotował specjalny pokaz.

- Zaprezentowane zostały dania inspirowane kuchnią mazurską, a dokładnie tym, co wyniosłem z domu moich dziadków - mówi Karol Okrasa. - Bardzo dużo moich wspomnień związanych jest m.in. z koleją wąskotorową, ponieważ mój dziadek był kolejarzem. Na wsi, również u moich dziadków, powszechne były sery robione z mleka krowiego i koziego. O krowich serach się nie zapomina. Dzisiaj chciałem przypomnieć sery kozie.
Choć wielu ełczan skusił udział w Rodzinnym Rajdzie Rowerowym z metą w Sypitkach, to i tak nie dla wszystkich chętnych podróżników znalazło się miejsce w wąskotorówce.
- Do Sypitek odjechał najdłuższy skład kolejki, odkąd wąskotorówka należy do samorządu - mówi Ireneusz Dzienisiewicz, radny ełcki.
Przed odjazdem uczestnicy zabawy m.in. zwiedzali skansen pszczelarski i muzeum kolejnictwa.
- Najbardziej podobały mi się maszyny do kasowania biletów - mówi 11-letni Wojtek Wasiukiewicz z Wrocławia. - Zawsze ciekawiło mnie to, jak wygląda ciuchcia. Dziś miałem okazję ją zobaczyć z bliska.
Ełccy rzeźbiarze umożliwili gościom poznanie tajników pracy w drewnie. Pod okiem Stanisława Rudnika i Jana Cichuckiego chętni współuczestniczyli w tworzeniu rzeźby Smętka. W Sypitkach na wszystkich czekała degustacja m.in. kulebiaków, gofrów z dżemem i bitą śmietaną, placków ziemniaczanych z sosem grzybowym, szaszłyków z grilla i ciast z owocami leśnymi. O muzyczną oprawę zadbały: Nocna Zmiana Bluesa i O.K.A.W. Sztorm.


źródło: Gazeta Współczesna


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Irys on 02 Listopad 2007, 13:06:13
Takie pytanie odnośnie Ełckiego Px48-1752. Jak wygląda sprawa z jego kotłem? W tym roku skończyła się jego ważność. Będzie naprawiany?


Tytuł: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 27 Kwiecień 2008, 09:33:21
Cytuj
Czas na modernizację kolejki

Wsród modernizowanych lub tworzonych zupełnie od nowa ełckich atrakcji turystycznych nie mogło zabraknąć Eckiej Kolejki Wąskotorowej. To jedna z niewielu takich kolejek w Polsce, w im lepszym stanie, tym więcej turystów przyciągnie. Jedna z wizytówek Ełku czeka na remont już od kilku ładnych lat. I tu dobra widomość dla pasażerów naszej wąskotorówki. Skończą się ich udręki podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych na stacji EKW w Ełku. Stare i zniszczone toalety zostaną bowiem gruntownie wyremontowane.
To nie jedyne prace, jakie już wkrótce mogą rozpocząć się na stacji EKW - i to nie tylko w Ełku, ale także w Sypitkach. Jeśli projekt złożony do Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury zostanie zaakceptowany, to na jego realizację będzie 750 tys zł (112,5 tys zł z budżetu miasta oraz 637,5 tys zł środków zewnętrznych). W ramach prac na dworcu zostaną wybudowane ścieżki dojścia oraz nowe ogrodzenie. Poprawione zostaną także tablice opisujące szlak oraz zabytkowe obiekty i tabor. Co natomiast w Sypitkach? Tamtejszy przystanek stanie się atrakcyjną przystanią z infrastrukturą techniczną do organizowania imprez kulturalnych.
Co to da? Z pewnością bardziej zabezpieczy obiekty EKW przed dewastacją, pozwoli na organizowanie większej liczby imprez na dworcach EKW (być może do Księgi Dżungli czy Podróży ze Smakiem dołączą kolejne) i podniesie jakość świadczonych przez EKW usług turystycznych.  


Wieści z ratusza, nr 3 (bezpłatna gazeta miejska)


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: maciej96 on 09 Wrzesień 2010, 19:32:32
Newsy z Ełku...
nawiasem mówiąc inwestycja dotyczy bazy a nie szlaku....
http://elk.wm.pl/16593,Elcka-Kolej-Waskotorowa-odzyska-blask.html


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 22 Listopad 2010, 00:00:31
Przetarg:
“Nasze Dziedzictwo -Ełcka Kolej Wąskotorowa” remont obiektów i infrastruktury na terenie Ełckiej Kolei Wąskotorowej (http://bip.warmia.mazury.pl/elk_gmina_miejska/zamowienia_publiczne/110/179/Nasze_Dziedzictwo_-Elcka_Kolej_Waskotorowa___remont_obiektow_i_infrastruktury_na_terenie_Elckiej_Kolei_Waskotorowej/)
Jak zwykle polecam załączniki - szczególnie gdyby ktoś potrzebował dokładnych planów wąskotorowej szopy np. do modelu ;).


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 22 Listopad 2010, 00:46:12
O! Super, dzięki! Może się okazać pomocne przy tworzeniu mojej pracy inżynierskiej ;)


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Gryzon on 22 Listopad 2010, 22:53:14
Jak zwykle polecam załączniki
Dzięki, ciekawa lektura na jesienny wieczór  :) Bardzo cenna inicjatywa, a dodatkowo jak wydadzą tyle kasy na "nadbudowę" to większa szansa, że i kesz na "bazę" się znajdzie. Teraz będę się czepiać :) ale w projekcie widać trochę drobnych oszczędności - np. zamiast lamp sodowych mogli wybrać MH - jak dobrze się dobierze kolor, to w ich świetle obiekty zabytkowe mnóstwo zyskują (oczywiście w nocy :)).


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 08 Marzec 2011, 15:41:37
Trwają prace na stacji Ełk Wąskotorowy, m.in. remont lokomotywowni (zdjęcia z poprzedniej niedzieli):

(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TWyWlM5XwQI/AAAAAAAAEw0/GvDtSlnSOzQ/s512/DSC00992.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TWyXw468ibI/AAAAAAAAExE/qpi7bjd7jQA/s640/DSC00991.JPG)

Wyciągnięto wszelki tabor (dwa poglądowe):

(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TWwkXtvx2qI/AAAAAAAAEwc/DHUk-7IWt3w/s640/DSC00998.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TWwkuxx6nNI/AAAAAAAAEwg/fMdtWhiO264/s512/DSC00996.JPG)


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 28 Kwiecień 2011, 09:45:50
Roboty budowlane na stacji Ełk Wąskotorowy. Przebudowa warsztatu, lokomotywowni, modernizacja budynku socjalno-biurowego i rozbiórki zbędnych obiektów:

Lokomotywownia zza płota
(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaDcslHNrI/AAAAAAAAFXk/Uti29T2WVZk/s640/DSC01151.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaDcz_xtII/AAAAAAAAFXo/Fq-ZgTAeyyE/s640/DSC01153.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaDdT9jZSI/AAAAAAAAFXs/hLSfRcB6SMU/s640/DSC01152.JPG)

Szczegóły konstrukcji
(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaEZPhfetI/AAAAAAAAFXw/MRb4WZu6Fcs/s640/DSC01155.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaEZEW8JhI/AAAAAAAAFX0/qdhgBhfTt5M/s640/DSC01154.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaEb1DoO7I/AAAAAAAAFX4/NtEgteHJwq4/s640/DSC01156.JPG)
(https://lh3.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaFNLAogLI/AAAAAAAAFX8/4yNWbBSo2dY/s640/DSC01158.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaFZpAXsLI/AAAAAAAAFYA/ppWZzx57rRo/s640/DSC01157.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaFboWUzmI/AAAAAAAAFYE/NbtVSTJ0rSg/s640/DSC01159.JPG)

Z drugiej strony
(https://lh5.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaGaAwC5rI/AAAAAAAAFYM/HIbdyfQtcTA/s640/DSC01161.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaGbF1Vw9I/AAAAAAAAFYQ/jeXpzxthjH4/s640/DSC01162.JPG)

Budynek socjalno-biurowy
(https://lh3.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaHB9oBUjI/AAAAAAAAFYU/DwqcFOgCAXQ/s512/DSC01166.JPG)
(https://lh5.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaHhJC6tII/AAAAAAAAFYY/76rLQrz393U/s640/DSC01167.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaHv4twMJI/AAAAAAAAFYc/FiaXDUMnkHM/s640/DSC01168.JPG)
(https://lh6.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaIArehYWI/AAAAAAAAFYg/qFPcr5qZidM/s640/DSC01169.JPG)

W oddali widać gruz po rozebranym budynku stacji tankowania
(https://lh4.googleusercontent.com/_Lh_c3EArJF8/TbaIwSLAQMI/AAAAAAAAFYo/OmeoLAf6Ukk/s640/DSC01171.JPG)

Drezyniarnia jeszcze stoi nierozebrana.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 28 Kwiecień 2011, 12:09:28
Czyli pozytywnie? Bo ze zdjęć tak wygląda..


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 28 Kwiecień 2011, 23:39:39
Na to wygląda, że tak. Choć tabor lekko mówiąc się sypie. Po za tym turyści narzekają, że pociągi kursują w okresie letnim jedynie w soboty i we środy, co powoduje, że chętni, którzy przyjadą np. w niedziele obejdą się smakiem. Spotkałem się z wieloma takimi opiniami.
Choć infrastruktura na stacji wygląda coraz lepiej. Jedynie budynek stacyjny mógłby doczekać się porządnego remontu. Jednak póki sprawy z nieruchomościami nie będą do końca uregulowane, stan taki trwać będzie nadal.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: karolmaszynista on 07 Maj 2011, 08:41:06
no pozytywnie :)
A jeden z 6 pracowników EKW zaprasza na traktorek to praca społeczna załatwiona.-koszenie trawy traktorkiem.
Wszystko się dzieje pozytywnie tylko tabor specjalny, towarowy i ''Las-y'' mnie niepokoją.
 


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: karolmaszynista on 07 Maj 2011, 08:42:30
Wiele osóbto mówiło, ale decydenci twierdzą, że dalej nie można bo ludzie zasną tak długą podróżą

 decydenci...na innych kolejkach w jedną stronę jadą 2 godziny, godzina tam, 3 pobytu i jedna powrót to trochę mało na takie ceny jakie są, do Sypitek powinno być np. w środy, a dalej np. w soboty.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 07 Maj 2011, 12:37:49
Wiele osóbto mówiło, ale decydenci twierdzą, że dalej nie można bo ludzie zasną tak długą podróżą

 decydenci...na innych kolejkach w jedną stronę jadą 2 godziny, godzina tam, 3 pobytu i jedna powrót to trochę mało na takie ceny jakie są, do Sypitek powinno być np. w środy, a dalej np. w soboty.

Dla statystycznego klienta kolejki kasa zapłacona za bilet to nie są dupogodziny w pociągu tylko ogół atrakcji gdzie przejazd kolejką jest głównie tłem do zwiedzania ciekawych miejsc czy kiełbaski z ogniska.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: karolmaszynista on 07 Maj 2011, 15:30:05
Wiele osóbto mówiło, ale decydenci twierdzą, że dalej nie można bo ludzie zasną tak długą podróżą

 decydenci...na innych kolejkach w jedną stronę jadą 2 godziny, godzina tam, 3 pobytu i jedna powrót to trochę mało na takie ceny jakie są, do Sypitek powinno być np. w środy, a dalej np. w soboty.

Dla statystycznego klienta kolejki kasa zapłacona za bilet to nie są dupogodziny w pociągu tylko ogół atrakcji gdzie przejazd kolejką jest głównie tłem do zwiedzania ciekawych miejsc czy kiełbaski z ogniska.
Bo ludzie nie wiedzą, o wartościach historycznych. Powinni pomyśleć o jakiś głośnikach do których by przewodnik gadał, bo jeden Sawczyński(przewodnik z EKW) na kilku-wagonowy pociąg nie wystarczy. Powinni mówić o opcji przejechania się w kabinie maszynisty(możliwość na EKW darmowa)lub za 25 złotych przejazdu w kabinie w którym mechu wszystko objaśnia. Zresztą napisałem, że do Sypitek np. w środę, a w sobotę i niedzielę gdzieś dalej.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 08 Maj 2011, 10:40:58
za 25 złotych przejazdu w kabinie w którym mechu wszystko objaśnia.
Obawiam się, że byłoby to dość kłopotliwe dla zwykłego odbiorcy, gdyż jadąc Lyd1 trzeba do siebie głośno krzyczeć, gdy druga osoba nadstawia ucho, a i tak nie ma gwarancji usłyszenia się :)


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: karolmaszynista on 09 Maj 2011, 14:01:46
A jaką klasę wody ma jezioro Nieciecz ?!
nie wiem jaką, ale czyste dosyć jest, a dookoła w lesie dużo grzybów.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 05 Lipiec 2011, 21:33:03
Jutro będę na Ełk Wąskotorowy, to wrzucę trochę zdjęć po urlopie.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 02 Październik 2011, 13:51:01
Zapomniałem, że mam zdjęcia z lipca: https://picasaweb.google.com/115273627400651111471/EKWaskotorowyZawadyTworkiLaskiMaETurowo


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 06 Listopad 2011, 11:06:16
"Nasze dziedzictwo - Ełcka Kolej Wąskotorowa" (http://www.youtube.com/watch?v=PSv51JDhmZc#ws) no i Projekt rewitalizacji został zakończony.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 06 Listopad 2011, 11:16:19
Pięknie, ładnie, ale czemu kolejna stacja została spaprana tandetną kostką betonową?

P.S.
Czy kolej ełcka jest pod konserwatorem?


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 07 Listopad 2011, 16:17:31
Lektor reportażu też do kitu. Już nie przesadzajmy..


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: brok on 26 Listopad 2011, 13:48:14
Wyjątkowa wąskotorówka przewiozła tysiące pasażerów

Blisko połowa pasażerów ełckiej kolejki to zagraniczni turyści. Niestety w tym roku było ich nieco mniej.
Ełcka Kolej Wąskotorowa to zdecydowanie jedna z naszych największych atrakcji turystycznych. Najlepiej świadczą o tym liczby. Tylko w tym roku, w ciągu kilku letnich miesięcy na podroż z Ełku do Sypitek i z powrotem zdecydowało się ok. 13 tys. pasażerów.

Rekordu nie było

Tegoroczny sezon turystyczny dla wielu firm nie był udany. Na Mazury przyjeżdżało nieco mniej gości niż w latach poprzednich. Podobnie było z pasażerami ełckiej wąskotorówki.
– Sezon tradycyjnie co roku zaczynamy w majówkę – mówi Edward Kuryło, dyrektor EKW. – W tym roku przewieźliśmy mniej pasażerów niż w ubiegłym.
Wagoniki ełckiej wąskotorówki na trasę do Sypitek w sezonie wyjechały 80 razy. 17 razem z parowozem, a resztę z lokomotywami spalinowymi.
– Przejazd parowozem jest dużo droższy. Takie przejażdżki są na specjalne życzenie. A proszą o nie głównie turyści niemieccy – dodaje Edward Kuryło.
Podróż ełcką wąskotorówką do Sypitek trwa ok. 45 minut. Ale jej trasa jest dużo dłuższa. Torowiskiem moglibyśmy dojechać aż do Turowa oddalonego od Ełku o ponad 30 kilometrów.
– Nasza wąskotorówka jeździ bardzo powoli. Podróż do Turowa tylko w jedną stronę trwałaby 2,5 godziny. Pasażerowie na takiej trasie tylko by się nudzili. Dlatego jeździmy do Sypitek. Choć dla niektórych i to wydaje się za daleko – dodaje Edward Kuryło.

Dzień kolejarza

W tym roku udało się zmodernizować część obiektów EKW, m.in. budynek warsztatu i lokomotywowni. Prace pochłonęły nieco ponad 720 tys. zł. Miasto wydało na nie 250 tys. zł. Pozostałą kwotę przekazała Unia.
We wtorek na stacji EKW odbędą się obchody dnia kolejarza.

Źródło: http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111120/REG30/58458966 (http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111120/REG30/58458966)


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 22 Sierpień 2012, 14:47:28
wspolczesna.pl:

To wielka atrakcja turystyczna, ale na siebie nie zarabia (http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120822/REG30/120829914)

Cytuj
Wydłużenie trasy do Prostek, safari w Mrozach i skansen jaćwieski w Sypitkach – to tylko niektóre pomysły na ożywienie ełckiej wąskotorówki. Ełcka Kolej Wąskotorowa to jedna z największych atrakcji turystycznych nie tylko miasta, ale i całego województwa. Mimo że z roku na rok zabytkowymi wagonikami jeździ coraz więcej turystów, kolejka nie zarabia na siebie.

Wczoraj w Międzyszkolnym Ośrodku Sportu w Ełku radni miejscy, przedstawiciele gmin Kalinowo i Prostki oraz pasjonaci kolei dyskutowali, w jaki sposób rozwinąć potencjał EKW i jak przyciągnąć więcej turystów.

Kolejka jest droga w utrzymaniu

– Kolejka jeździ przez około 3 miesiące w roku. Przez resztę stoi nieużywana. Miasto dopłaca około 350 tys. zł rocznie na jej utrzymanie. Myślę, że nie ma sensu wydłużać trasy jej przejazdu dalej niż do Sypitek – tłumaczą Paweł Głowacki i Ireneusz Dzienisiewicz z Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Ełku.
Pracownicy MOSiR-u uważają, że może lepszym rozwiązaniem byłoby zaprzestanie przewozów kolejką i stworzenie na stacji muzeum kolejnictwa.

Jeśli jednak zabytkowe parowozy stałyby się eksponatami w muzeum, kolejka nie byłaby już jedną z większych atrakcji w naszym regionie, bo muzeum nie miałoby takiego zainteresowania – uważają miejscy radni i pasjonaci kolei. I chociaż kolejka jest droga w utrzymaniu, miasto powinno w nią inwestować.

Wójt gminy Kalinowo Andrzej Bezdziecki oraz wójt gminy Prostki Bożena Bagan zadeklarowali, że chcą współpracować z miastem i rozwijać turystykę w obrębie przejazdu kolejki. – Turystom bardzo podoba się w Sypitkach. Jestem za tym, żeby rozwijać turystycznie te tereny. Niestety gmina nie ma na to środków – mówił Bezdziecki.

Oprócz przejazdu, spływ i rowery

– Powninniśmy dbać o swoje najcenniejsze zabytki. Trzeba rozwinąć trasę przejazdu i zorganizować turystom atrakcje na cały dzień. Oprócz skansenu w Sypitkach i safari w Mrozach, turyści mogą z Sypitek rowerami dojeżdżać do jeziora Nieciecz. Dalej można zorganizować spływy kajakowe aż do Jeziora Rajgrodzkiego – proponuje Artur Urbański.

– Oprócz atrakcji na trasie muszą się również pojawić tablice informacyjne w trzech językach, polskim, niemieckim oraz angielskim, ponieważ z przejazdów korzystają także obcokrajowcy – mówi radny Idzi Podwojski.

EKW od maja do sierpnia 2011 r. przewiozła ponad 12,5 tys. osób. W tym roku, od maja do 21 sierpnia zabytkowymi wagonami pojechało 13,91 tys. turystów.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Referee on 22 Sierpień 2012, 21:29:17
No to jest porażająca informacja, choć o tym było wiadomo od pewnego czasu. Kolejka stała się mało atrakcyjna i tego nie da się ukryć.


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 22 Sierpień 2012, 21:39:02
Kolejka stała się mało atrakcyjna

Znaczy była niczym nogi: jeszcze rano super, a wieczorem już śmierdziała? Polecam zastanowienie się czy słowa Kolegi Kolejofila TW i tu nie aspirują do rangi aksjomatu:

Jestem przekonany i założę się o każde pieniądze, że gdyby po stronie kolejki był sensowny gospodarz i sprawny negocjator, to i z samorządem nie byłoby najmniejszych problemów. Żeby wyciągnąć publiczne pieniądze trzeba mieć jakąś wizję i przedstawić korzyści - nie tylko dla siebie, ale też dla strony, która ma te pieniądze wydać. (...)

Zauważcie: Edward Ch., Stanisław O., Władysław Ż., w reszcie Edward K... To stara wiara, będąca zawsze naczelnikami.



Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 23 Sierpień 2012, 12:32:06
[...]Edward K... To stara wiara, będąca zawsze naczelnikami.
Pudło...


Tytuł: Odp: [Ełk] Wąskie tory, cienki budżet
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 23 Sierpień 2012, 15:06:53
A ja widzę tu raczej pobudkę z ręką w nocniku, niczym u klientów pewnej bursztynowo-złotej firmy.

Od schyłkowych lat PKP różni miłośnicy (a za nimi również lokalsi i pismaki) opowiadali, jak to centrala marnuje nasze skarby. Że deficyt kolejek wynika wyłącznie ze złego zarządzania i nie wykorzystywania szansy, jaką jest turystyka. A przecież wystarczy zamienić padające przewozy towarów i pasażerów na czystą turystykę i kasiora popłynie jak Pierdziszewka podczas roztopów. ("A przecież mogłaby jeździć, wozić turystów, zarabiać. Na zachodzie na pewno zrobiliby z tego taaaki byznes" - tak mniej więcej to szło). Oczywiście opinie te nie były poparte żadnymi kalkulacjami (o jakimkolwiek prawdziwym biznesplanie nie było mowy). Miało wystarczyć samo odebranie kolejki partaczom z PKP i uruchomienie przewozów turystycznych.

Rozumiem, że wówczas (a ten ówczas trwa gdzieniegdzie do dziś) toczyła się bitwa o być albo nie być i lekki bajer był jedyną szansą na uratowanie czegokolwiek. Problem w tym, że samorządowcy, choć bez doktoratów z ekonomii (najwyżej z kitencjatem z zarządzania) w końcu jednak muszą się kapnąć, że bilans trochę się nie zgadza (dokładnie o znak: miał być "+" a jest "-"). Na początku można było tłumaczyć, że to "rozruch", że na początku zawsze "trzeba włożyć, żeby wyjąć" itd. ale gdy zaczęło wychodzić, że niezależnie od ilości turystów deficyt rośnie, infra i tabor się sypią i nic nie wskazuje na zmianę, sprawa się komplikuje.

Okazuje się, że kolejka wożeniem turystów nijak nie jest w stanie zarobić na swoje utrzymanie. Pisaliśmy już wielokrotnie z czego to wynika (min. kultowe posty Pawła Niemczuka z wątku Rozbierają Nasielską (http://750mm.pl/index.php?topic=782.msg46182#msg46182), ale nie tylko).

Nadchodzi chyba moment, że trzeba przyjąć do wiadomości (a co gorsze przekonać o tym lokalnych wielmożów), że kolejka może okazać się inwestycją opłacalną wyłącznie jako element większego zespołu "skubania turystów". Co więcej, będzie to element, który sam z siebie nadal będzie generował straty - niczym dział promocji w dowolnej firmie. Sam zysków nie wytworzy, ale może znacząco poprawić wyniki działu sprzedaży.