Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cukrowniane => Wątek zaczęty przez: Ogoniasty on 14 Październik 2004, 16:07:12



Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 14 Październik 2004, 16:07:12
Witam!
Mam pytanie. Czy ma ktoś z was jakieś fotki związane z kolejką cukrowni Dobrzelin?

Pozdrawiam !!!


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 14 Październik 2004, 20:15:51
spróbuj na tabor.wask.pl poszukać ale nie gwarantuję


Tytuł: Re: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: andy on 15 Październik 2004, 14:20:04
Cytat: "Ogoniasty"
Witam!
Mam pytanie. Czy ma ktoś z was jakieś fotki związane z kolejką cukrowni Dobrzelin?

Pozdrawiam !!!


fotek nie mam - natomiast co zaobserwowałem -
obecnie śladów jest nie wiele - szyny tylko w przejazdach
i kiedyś było skrzyżowanie z torem normalnym do Żychlina
przy ładowni cukrowni jakieś szyny też były z 10 lat temu -
na placu zabaw w Żychlinie też stał jakiś czas parowóz z
1 wagonem.

Kolejkę zdemontowano błyskawicznie - tory kupowano po cenie
2 x wyższej od złomu - mój wujek miał w gospodarstwie kilkaset
podkładów - zdrowych i kilkasem mb szyn przebiegających obok
niego.


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: kolejdojazdowamarecka on 18 Październik 2004, 20:13:31
Przebiegi torowiska albo nasypów można ładnie zaobsderwowac na mapach topograficznych 1:100000 i 1:200000 - bo korzystają ze starych zdjęć satelitarnych.

Jakaś Lyd 2 z dobrzelina jest w wykazach na tabor wąskotorowy. Polecam parowozik numer 3 z 1991 roku tam fajny artykulik zawierający wzmianki o kolejce z dobrzelina.


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 04 Luty 2007, 15:49:05
Dobrzelinska kolejke cukrowa mozna tez znalezc w Atlasie samochodowym - Polska . Optimus SA (jeszcze) , Wyd .Domart sc - Warszawa - 1996.

Zaczyna sie na tej mapie w Kiernozi ( ponoc jej poczatek byl w Sochaczewie . Czy moze ktos nam to potwierdzic? ), biegnie poprzez Luszyn , Zarebow , Dobrzelin ( przed Dobrzelinem krzyzowala sie z torem 1435mm do ex zakladow ,,wilusia piecka''  :wink: alias ,,M1 - Zychlin ) , Oporow az do Poborza , gdzie sie rozwidlala w kierunku Trebek oraz  Muchnic. Slyszalem , ze dochodzila kiedys do Strzelc  i na N od stacji Strzelce Kuj. przekraczala linie 1435 mm Kutno - Plock i biegla dalej , az do miejscowosci Lanieta :?: czyli wzdluz mazowiecko - kujawskiego szlaku ,,cukrownianego'' . Moze ktos ma pewniesze , czy bardziej potwierdzone info ???

Pozdrawiam

ok333


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 04 Luty 2007, 15:50:33
Podtrzymuje tez prosbe o jakiekolwiek foty .Te ze skansenu w Sochaczewie znamy.


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 16 Marzec 2007, 15:44:56
Pozwale sobie sie podpiac pod ten watek.
Otoz, mam takie zapytanie .
 Czy ktos z Was slyszal o kolejce Lowicz - Sanniki oraz Lowicz - Ilow ??? Moze one powiazane byly Kiernozia na lini dobrzelinskiej ? Te 2 linie widzialem na takiej mapce z 1922 r , lecz sadze , ze to byl jakis reczny szkic . Ale cos z prawdy w tym musi byc !

Pozdrawiam slodko  :wink: .

ok333


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: metasudans on 26 Sierpień 2007, 10:16:58
Witam. Kolejkę Cukrowni Dobrzelin pamiętam jeszcze z lat 60-tych. W czasie kampanii buraczanej bywało, że dwie lokomotywki - samowarki - ciągnęły skład wagoników. Taki widok najczęściej można było zaobserwować na przejazdach kolejowych tej wąskotorówki - ok. 400m za "stawami dobrzelińskimi" na drodze do Drzewoszek i w Grabowie - tutaj tory biegły równolegle do "drogi jabłonkowej", która dochodziła pod kątem prostym do drogi Żychlin - stacja PKP . Niestety, fotografii lokomotyw, wagonów czy też innych urządzeń nie mam. Dość dobrze jednak pamiętam rodzaj "zajezdni" dla taboru, który znajdował się na południe od Dobrzelina, właściwie przylegał do tamtejszego boiska sportowego od południa. Był to spory obszar, pełen rozjazdów, bocznic, dziwnych obiektów, złomu i wszelkich "skarbów". Były chyba ze dwie niewielkie "górki rozrządowe". Nazywano to miejsce "wagoniki" - stanowiło ono niesamowity plac zabaw, niekoniecznie bezpiecznych. Atmosfera jak z powieści Niziurskiego, a może i lepsza :-). Jednym z głównych celów wypraw na "wagoniki" była jazda na pojedynczych, dwuosiowych wózkach, które albo w "ośmiu chłopa" należało postawić na tory, albo taki wózek należało "wypruć" z wagonu wybijając sporych rozmiarów i wagi sworzeń. Ukształtowanie terenu w kierunku stawów dobrzelińskich (kier. płn. - zach.) umożliwiało ponad kilometrową "jazdę z górki". Kłopot w tym, że tory przecinały wspomnianą drogę Żychlin - Drzewoszki... ;-) Wiosną 2007 odwiedziłem po nieomal 35 latach teren "wagoników" - ani śladu, niczego nie ma (jak u Kononowicza). Owszem, jest........nostalgia. I wspomnienia. Przebieg trasy torów można prześledzić w terenie. Co prawda samych szyn i podkładów praktycznie już nie uświadczysz, ale nasypy, miedze, przyczółki mostków gdzieniegdzie widać. Pomocna może być ta mapa:
http://212.244.179.188/website/Orto/viewer.htm?ActiveLayer=2&Query=IDGMINY%20%3D%20%271002114%27&queryZoom=yes
Po powiększeniu, jak na dłoni widać obydwa kierunki przebiegu szlaku.
Albo tu: http://geoportal.gov.pl/ - dostępne są inne rodzaje map.


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: brok on 27 Styczeń 2008, 17:50:26
Cytat: "ok333"
Pozwale sobie sie podpiac pod ten watek.
Otoz, mam takie zapytanie .
 Czy ktos z Was slyszal o kolejce Lowicz - Sanniki oraz Lowicz - Ilow ??? Moze one powiazane byly Kiernozia na lini dobrzelinskiej ? Te 2 linie widzialem na takiej mapce z 1922 r , lecz sadze , ze to byl jakis reczny szkic . Ale cos z prawdy w tym musi byc !

Pozdrawiam slodko  :wink: .

ok333


Chciałbym powrócić do tematu. Część mojej rodziny pochodzi z Łowicza oraz okolicznych miejscowości. Wspominają oni kolej przeznaczoną do zwózki buraków , która przebiegała właśnie przez te tereny (Luszyn [majątki ziemskie] – Osmolin na pewno).  Do dziś (stan na 2007) zachował się mostek kolejowy i fragment toru na rzece Nidzie w Osmolinie, przy drodze numer 584. Czy może któryś z forumowiczów wie coś więcej na temat tej kolejki?


Tytuł: K.C.Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 10 Luty 2008, 12:57:46
Pozwalam sobie przeniesc tresc dyskusji z forum Wertrew'a :

 :arrow: http://www.werttrew.fora.pl/okolice-warszawy-plus-cale-mazowsze,25/kolejka-cukrownicza-600mm-sochaczew-kiernozia-dobrzelin,1011.html

Znajdziecie tam troche nowych informacji.
Pozdrawiam


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: brok on 31 Marzec 2008, 17:31:58
Mam 100% pewność, że linie kolejowe w okolicach Osmolina należały do cukrowni Dobrzelin. Teraz pozostaje "już tylko" ustalenie dokładnego przebiegu tras i może jakiś dat związanych z tymi szlakami.


Tytuł: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 31 Marzec 2008, 22:11:23
Cytat: "brok"
Mam 100% pewność, że linie kolejowe w okolicach Osmolina należały do cukrowni Dobrzelin. Teraz pozostaje "już tylko" ustalenie dokładnego przebiegu tras i może jakiś dat związanych z tymi szlakami.

Daty z grubsza są ustalone :-) Musiałby się tylko zmóżdżyć i gdzieś opublikować.


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 22 Listopad 2011, 20:59:08
Trochę odgrzeję kotleta, ale przeglądając zasoby NAC znalazłem zdjęcie szkoły w Kiernozi...
(http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-N-1580-1.jpg)
Link (http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/103614/62e55b9041f4e5c5245d8594d684e94f/)
Na pierwszym planie tor w kierunku Brzozowa.


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: Miki12barcin on 17 Lipiec 2014, 07:01:04
Trochę odgrzeje kotleta. Wagoniki z Dobrzelina trafiły na początku lat 80 do Żnina.  Trafił tam też rumun Lyd2-068(przyjechał trochę później od wagonikow). Nie była nawet używana na kolejce o której w wątku mowa. Podobno miała pęknięty blok silnika i nie jestem pewny czy było to naprawiane w Dobrzelinie czy już w Żninie.  W tym czasie kiedy Żnin brał wagony w szopie stały dwa parowoziki. Podobno bardzo zadbane, z pełną dokumentacją tylko bez rewizji. Pewien Pan który był na miejscu chciał oddać go Zninowi po cenie złomu.


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: adam240386 on 06 Styczeń 2015, 22:19:39
1. Kolej cukrowni Dobrzelin o rozstawie tory 600 mm, nigdy nie dochodziła do Sochaczewa!! Najdalej wysuniętą ładownią (miejscem załadunku buraka cukrowego) był Brzozów Stary.
2. W miejscowości Poddębina szlak rozgałęział się na Sanniki (ładownia buraka cukrowego) i Kiernozię.
Szczegóły:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_w%C4%85skotorowa_cukrowni_Dobrzelin


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: brok on 23 Styczeń 2019, 18:49:26
Podbijam temat:
Wąskotorowa linia  Łowicz - Sanniki i Łowicz - Iłów widoczna jest na kilku mapach z lat dwudziestych ubiegłego stulecia.
"Wycinki map poniżej":


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Styczeń 2019, 20:06:32
Podbijam temat:
Wąskotorowa linia  Łowicz - Sanniki i Łowicz - Iłów widoczna jest na kilku mapach z lat dwudziestych ubiegłego stulecia.
"Wycinki map poniżej":

Hmmm. W źródłach raczej nic na ten temat nie ma...


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 24 Styczeń 2019, 22:23:01
A ta linia bardziej na wschód? Ktoś może coś więcej?


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: brok on 25 Styczeń 2019, 12:02:55
Podbijam temat:
Wąskotorowa linia  Łowicz - Sanniki i Łowicz - Iłów widoczna jest na kilku mapach z lat dwudziestych ubiegłego stulecia.
"Wycinki map poniżej":

Hmmm. W źródłach raczej nic na ten temat nie ma...

Ale źródłach dotyczących cukrowni Dobrzelin? czy ogólnie w archiwach związanych z kolejami wąskotorowymi?


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 25 Styczeń 2019, 12:08:44

Ale źródłach dotyczących cukrowni Dobrzelin? czy ogólnie w archiwach związanych z kolejami wąskotorowymi?

No raczej to drugie. A do map jako geograf mam ograniczone zaufanie ;).


Tytuł: Stacja Strzelce Kujawskie
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Kwiecień 2020, 23:38:20
Dobra, czas odgrzać kotleta. Ostatnio zaintrygowała mnie historia stacji Strzelce Kujawskie i postanowiłem nieco pogrzebać.

Na początek mapka:
(https://lh3.googleusercontent.com/gyXtXAvHBKlTPRZyyEW8ZxZEL6TJctFIVu6aBO0Q0N6T8i9Jp8X58iaLWVOUzCL7qSQzMKowu3cU3m2YX_UvgZZwpUNweSxv3UHEYQQu9jX4FKDXBGKNYM8HKGjqqWYYgrUolKKhJ46c7vZzR0_OTrg_uMEdhG3HKn22YpvMbUxFdyb-NQN3gHyE27wQllmlqKF8Jr_0soJfJa3dUPKI5u5rZf9ciHyjZUzeU64CS_l5fmpdbL58An2BEDGFd0LvUizYpOlwXpafpIZ_u8_L-jflFHolcyxuWvzg1kRHsw0B5-8D7sgMvxQ74nSJa6VoJlKBFYpaniUIP6ZgogoLu1OGi4PNmVQJT1faJdnXTcnvU2OJJTIr0emOLVogoGwd59IJ3ieTLJRKmtF3X1K6kRwzAcy_OXgDVg_pUGQvbu4wZnrEopxQK78YDaDhv7PJCrKR7WPKu5BtsPy1UtSppu4TI68zS21y3m4OaqVvtNfpXroSQCZF7lBOHH-moLqybFmeEZhDICOwMfTQJsgd7yzDNI4TIbzPGzYfVq22UVm7xehlPrZA81gU_NkRpkKEseR1eVCXC94l_Q7FoFBxLw8RBchGhlgVA77wkifemFDYNT49cPeiGIfe-NzXaOFHTPefJq4vywjPldcY1j3cYymHEWQ1cWAaLaEFJ602QIbR6DdmuU_Gdj2HBi1axEqBKwOI16-3CwU109479p8wWkpzRpDiSl_EQyiNbQBaephraeeFujAclQ=w800) (https://lh3.googleusercontent.com/gyXtXAvHBKlTPRZyyEW8ZxZEL6TJctFIVu6aBO0Q0N6T8i9Jp8X58iaLWVOUzCL7qSQzMKowu3cU3m2YX_UvgZZwpUNweSxv3UHEYQQu9jX4FKDXBGKNYM8HKGjqqWYYgrUolKKhJ46c7vZzR0_OTrg_uMEdhG3HKn22YpvMbUxFdyb-NQN3gHyE27wQllmlqKF8Jr_0soJfJa3dUPKI5u5rZf9ciHyjZUzeU64CS_l5fmpdbL58An2BEDGFd0LvUizYpOlwXpafpIZ_u8_L-jflFHolcyxuWvzg1kRHsw0B5-8D7sgMvxQ74nSJa6VoJlKBFYpaniUIP6ZgogoLu1OGi4PNmVQJT1faJdnXTcnvU2OJJTIr0emOLVogoGwd59IJ3ieTLJRKmtF3X1K6kRwzAcy_OXgDVg_pUGQvbu4wZnrEopxQK78YDaDhv7PJCrKR7WPKu5BtsPy1UtSppu4TI68zS21y3m4OaqVvtNfpXroSQCZF7lBOHH-moLqybFmeEZhDICOwMfTQJsgd7yzDNI4TIbzPGzYfVq22UVm7xehlPrZA81gU_NkRpkKEseR1eVCXC94l_Q7FoFBxLw8RBchGhlgVA77wkifemFDYNT49cPeiGIfe-NzXaOFHTPefJq4vywjPldcY1j3cYymHEWQ1cWAaLaEFJ602QIbR6DdmuU_Gdj2HBi1axEqBKwOI16-3CwU109479p8wWkpzRpDiSl_EQyiNbQBaephraeeFujAclQ=w1740-h817-no)
GRANATOWY - Kolej normalnotorowa Kutno - Płock
FIOLETOWY - Bocznica normalnotorowa Cukrowni Strzelce, następnie włączona do wąskotorowej linii Cukrowni Dobrzelin
NIEBIESKI - Fragment bocznicy zachowany jako tor wyciągowy stacji Strzelce.
POMARAŃCZOWY i ŻÓŁTY - Linia wąskotorowa Cukrowni Dobrzelin Strzelce - Łanięta - Piotrów
ZIELONY - Linia wąskotorowa Cukrowni Dobrzelin Nowe Muchnice - Strzelce

Sama stacja normalnotorowa powstała oczywiście w ramach budowy linii Kutno - Płock.
Cytuj
W pierwszej kolejności tor doprowadzono do stacji Strzelce, a od 15 stycznia 1922 r. rozpoczęto na tym odcinku przewozy towarowe całowagonowe. W Strzelcach z kolejowego połączenia z Kutnem korzystała  cukrownia  „Strzel­ce"  oddalona  3  km  od  stacji.  Niemal  natych­miast  przystąpiono  do  opracowania  projektu i  budowy  bocznicy  „normalnotorowej"  od  stacji do  cukrowni,  zakończonej  w  1923  r.  Na  terenie cukrowni  bocznica  rozgałęziała  się  na  trzy tory.
Barbara Konarska-Pabiniak:
Z omnibusu do pociągu: Historia budowy kolei na trasie Kutno-Płock
Notatki Płockie: kwartalnik Towarzystwa Naukowego Płockiego 60/3 (244), 27-39
2015 (http://mazowsze.hist.pl/40/Notatki_Plockie/1032/2015/1470/3_244/37176/)

Bardziej szczegółowe informacje oraz schemat tej bocznicy można znaleźć w Albumie Bocznic Centralnej DOKP:
(https://lh3.googleusercontent.com/SX6apILjzmpwutAjRJa6rYKqiVjgLTdxgyrR4OiLeV1rgcZAxe5LrVZy7rXogl2CFU44reGLb8MzE1H4LvNUlhp9dcSgi9Q5L6Jo49bn8l0r5nAcNRft4E0-B-to9k3oRc0kVH3um4cGRx7Nq23JiZpGNtLvJ5-VcvBY2b-BUqcQ2nHJNss6gnyjEyLyYmj9CZCTnW9o2D8nlbkFTPAur31-0v50qR0asOE85RlkNPOFFu7sP5UfVeC4vdVU61_hxEFmOKLT_T49xDRpEGEj3XPFfjDPNCuFCEE87YuJOsGqBkDDK2FXfhFjAknaZx21SuBFhD3pflofRvrRATqMJkm2CItRKKABRneQR37j2xmaEChTGBERBqn7Cq16wkLX9jmMW0CJlynjo-lGzgHIcYTUji0n2TIWGtTbXjHuwbHWLDDCM2SPQRp15hAgIBGvSRr6XTYLCjwhBcH8F8J6zWOi0FuprYVrRxtf1AZPca3FjTj6MkPbUtKmUPUB4Nf7iLCpnlgb8gd2EP9K7w5gNm0NOMb90eUH7yzcTsp1UW62t0CI0ayNJQUgBMdQmGwbUGoHxbljlqp-xdHfS3CrkMox-priNGTGDAu0Pl2F13U50SIhXrh5KbDG5YyN2snJW85WWYeBNHO4zi9ZQt8CrQkWePho4jrTDzFhGg1ObOPEE0vYcXQpIEaAkMxk4HMcibsaP7LP_2pwpoH4tPP5bqVKklfF_EqoqdCkq0WxIMsgK87efK-FJw=w800) (https://lh3.googleusercontent.com/SX6apILjzmpwutAjRJa6rYKqiVjgLTdxgyrR4OiLeV1rgcZAxe5LrVZy7rXogl2CFU44reGLb8MzE1H4LvNUlhp9dcSgi9Q5L6Jo49bn8l0r5nAcNRft4E0-B-to9k3oRc0kVH3um4cGRx7Nq23JiZpGNtLvJ5-VcvBY2b-BUqcQ2nHJNss6gnyjEyLyYmj9CZCTnW9o2D8nlbkFTPAur31-0v50qR0asOE85RlkNPOFFu7sP5UfVeC4vdVU61_hxEFmOKLT_T49xDRpEGEj3XPFfjDPNCuFCEE87YuJOsGqBkDDK2FXfhFjAknaZx21SuBFhD3pflofRvrRATqMJkm2CItRKKABRneQR37j2xmaEChTGBERBqn7Cq16wkLX9jmMW0CJlynjo-lGzgHIcYTUji0n2TIWGtTbXjHuwbHWLDDCM2SPQRp15hAgIBGvSRr6XTYLCjwhBcH8F8J6zWOi0FuprYVrRxtf1AZPca3FjTj6MkPbUtKmUPUB4Nf7iLCpnlgb8gd2EP9K7w5gNm0NOMb90eUH7yzcTsp1UW62t0CI0ayNJQUgBMdQmGwbUGoHxbljlqp-xdHfS3CrkMox-priNGTGDAu0Pl2F13U50SIhXrh5KbDG5YyN2snJW85WWYeBNHO4zi9ZQt8CrQkWePho4jrTDzFhGg1ObOPEE0vYcXQpIEaAkMxk4HMcibsaP7LP_2pwpoH4tPP5bqVKklfF_EqoqdCkq0WxIMsgK87efK-FJw=w1920)

Z kolei w Spisie Cukrowni RP z 1926 znajduje się informacja o tym, że cukrownia posiadała "własny parowóz dwuosiowy syst. Kraussa o pow. ogrz. 53,1 m". Zakład (założony w 1843 roku) był jednym z najstarszych w Polsce, jednak najwyraźniej przegrywał konkurencję z nowocześniejszymi i wyraźnie większymi cukrowniami, bo podczas wielkiego kryzysu zaprzestano produkcji i w 1935 majątek wystawiono na licytację, którą wygrała Spółka Akcyjna Cukrowni i Rafinerji "Borowiczki", o czym możemy przeczytać w sprawozdaniu zarządu za rok 1935/36 (http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/plain-content?id=28818).
Cytuj
W pierwszych dniach marca b r. uzyskaliśmy przewłaszczenie nabytej z licytacji w dniu 25 czerwca 1935 r. Cukrowni "Strzelce" i zdecydowaliśmy przystąpić do rozbiórki tego przestarzałego warsztatu, obowiązek nabycia którego wynikał niestety dla nas z konieczności usunięcia pretensji zespołu Cukrowni naszego Związku do proporcjonalnego podziału kontyngentu tej Cukrowni.
Podkreślamy, iż od chwili nabycia kontyngentu Cukrowni "Strzelce" produkcję naszą nastawiliśmy na skalę kontyngentu wewnętrznego obu Cukrowni, ponadto zaś produkowaliśmy nadprogramowe ilości eksportu, odbierając z naszego rejonu plantacyjnego odpowiednio zwiększone ilości buraków. Wobec poniesionych na ten cel poważnych ofiar pieniężnych, a także postawionych sobie zadań na przyszłość, nie mogliśmy w żadnym wypadku dopuścić do usunięcia naz z zajętej pozycji w produkcji i byliśmy zmuszeni ponieść nieprodukcyjny, a poważny wydatek na nabycie przestarzałego warsztatu, realizacja któego przyniesie nam niewątpliwie straty, szczególnie dotkliwe do zniesienia w obecnych ciężkich czasach.
Jak widać oznaczało to ostateczny koniec Cukrowni Strzelce i najprawdopodobniej rozbiórkę bocznicy.

Fajnie, tylko gdzie tu kolej wąskotorowa i to w dodatku Cukrowni Dobrzelin? Na razie po drugiej stronie stacji: W tym samym czasie gdy cukrownia Strzelce budowała własną bocznicę, Warszawskie Towarzystwo Fabryk Cukru (właściciel cukrowni "Dobrzelin") przystąpiło do projektowania własnej sieci kolei cukrowniczych. W tym miejscu należy zaznaczyć, że WTFC było wówczas największą firmą cukrowniczą w Polsce i oprócz najważniejszego zakładu w Dobrzelinie należały do niego następujące cukrownie:
- Ostrowy,
- Łanięta,
- Tomczyn,
- Marja (Sójki k. Kutna),
- Model,
- Sanniki (w 1926 r. nieczynna)
- Izabelin (Glinojeck)
Mniejsze cukrownie zarządzane były bezpośrednio z Dobrzelina i zapewne dość ściśle współpracowały. W 1922 roku przystąpiono do projektowania odcinków, które miały połączyć Dobrzelin z Trębkami (przez Pobórz), Brzozowem Starym (przez Luszyn, Poddębinę, Kiernozię) i Sannikami*, jak również niepołączoną z pozostałymi linię Strzelce - Łanięta - Piotrów (z myślą o obsłudze zakładu w Łaniętach). W ten sposób stacja Strzelce stała się styczną.

Kolejnym etapem rozwoju stacji było powstanie odcinka Pobórz - Strzelce, który połączył oba fragmenty sieci. Przy budowie wykorzystano dawną bocznicę cukrowni Strzelce. Skrzyżowanie z linią normalnotorową zlokalizowano przy południowej głowicy. Kiedy to się stało? Ariel wskazuje na rok 1938 jako datę najbardziej prawdopodobną. Przeglądając tytuły teczek z zespołu akt cukrowni Dobrzelin w kutnowskim oddziale AP w Płocku mamy zachowaną dokumentację "Kolejka wąskotorowa Pobórz - Strzelce – plan sytuacyjny i profil podłużny" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532407) z datą 1938 oraz "Operat wykonawczy pobud. linii kolejkowej wąskotorowej Pobórz - Strzelce i połączenia do Łaniąt" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532377) z datą 1940. Oczywiście opieram się tu wyłącznie na fiszkach dostępnych w internecie - nie mam więc pewności, czy daty są prawidłowe... Swoją drogą, zespół akt związanych z koleją Cukrowni Dobrzelin wygląda bardzo obiecująco.

Stacja Strzelce funkcjonowała w takiej formie do drugiej połowy lat '60, gdy rozebrano odcinek Strzelce - Łanięta - Piotrów. Kilka lat później zniknął również odcinek do Nowych Muchnic.

* Według Ariela odcinek Poddębina - Osmolin - Sanniki powstał w połowie lat '30. Moje wątpliwości budzi jednak fakt, że we wspomnianym zespole akt Cukrowni Dobrzelin można znaleźć "Projekt kolei wąskotorowych Osmolin - Sanniki użytku Prywatnego Cukrowni Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532374) z datą 1946.

Jako uzupełnienie kilka wycinków z Dziennika Urzędowego Ministerstwa Kolei Żelaznych z zezwoleniami na "zejście na grunt" w celu przeprowadzenia przedwstępnych prac projektowych dla różnych odcinków planowanych przez Warszawskie Towarzystwo Fabryk Cukru:

(https://lh3.googleusercontent.com/t-AIvSyT2bK8G9FyNIzpMccTGjXtFsW-xw3DuMFUmnyaZ1Ulopv3JJzvvRtZG5qQlAqzfMmaFu9a5AT4BgHxWatBMp9uwFqjRZmq93Yy42W_FUmdWVdSqV-50DmH6UT-Mpdb42_o9cEX9RpKpTYZHv776O9EMpyV1ngwLP9c9MQyMuIILRWbQJ5NMCLIDrKSNgYcdjS-WCUX28zmzEEBw7x2-j79cnqbgGdhdf-oKcCiqmgKMpAivFlLJxl-MGvri40vGPKqKc_3LDP3aTtcq9GclWQmeseX50YjIj4nv068TJEeiukZW2Rj5dCzEIivcteO_pLwd_tO2yHUKksxerOCG_uGPyfRtSvPzOHNXUTFIwB4UR9jBocliKJc2PxYt5-VUinhKoJTm6FNpRUOFUJsx8cwP8BPrwk7P4Wxa5EjmeRjALjlznWfSZva5sZwtxihBB793xO7JZdd3opZWMcbu1rJ83yE6SovmlORT9unycbaNeFES1NYWjXpahLm8kQsU-y761WWO0aEtZNPcW9whWuogsyFZ1V6cNHAWvpGdAO8gxLb61tiV02bCYwxZcEeZ_P5ZjFG-e4Whd-i3reKEeQ2w_4tSwP3eRn09YRclJhUxrUa3ayc5iDE0D7FVTobd6QPjpQl5-AZslR9KVTYify2oi8WDhfwYJFGDlK06SFq7D8hMdxDdd9vkoqbCYbLw9xvKBGUzZIDthaExq81r_Dk7AUYlQmNz80XZcsdLMtfCYEtxg=w727)

(https://lh3.googleusercontent.com/zZ2qDkpbUkfQJny-YwAtQl7y4i-gHW7-H2_kzr5VucEDtq3Qmh6-9NNy3gkRbCoXD6hecAmSKreFJdbCEPGzoLdxjAObQK5mDFCXSLmAx4y-5b-IdQeCORo_tla0RNaoDqG93dZiXvEIOZ8cbP5rQuBPgihn5fcOmXDs2vhqjnVN4VeOeOcV1DFjARAPphJI4EJ9nfW-8mtIsvIkG0d6H0iIzCNfRBxESM3fVVZy-axPqQ1MsTfFy3hr1ZQHXomwmGCk2Cg7p7dsq3BwABTFOJEcFAX13o2PKPm31RbnBmjNPYHXqaC2lxfw4EhNCDBMzcTBS2IlquPyOtPYpZXATFvqd0zsB5pxLx0cfm3nMgvJd1itNZc8vNCoB16j-ZMeV7M3gYXej5YDz_Ac6gpFLsPnad1EGsx4aeRaLOCV-yeYCPnJSbE1iovK51p00GyPfX7z-l0UxYzZapf1rs8sa1qFDXXM1toWPf6ssDi0Aow1ac_ErElYfy_X6Mo3RZpv1N1lM2crlnaI08hCjUg6G4o8U_ajhI-oFn227Uc-0Jz35nxqsGqXp-DnzbmXMni6bgDxdvcoF8HY4Jf3uhxF2qb7I3iuSg7bSA-BH5dTnrfk0X8SWeDHNVh_OyMhm6T98h_VwnkqVlgUEZXH5pmY8rtYiMHS3MTwrl9t4df-nEmCdn6v5k0gYNoyckMDoEDAH5T2IQKK7OttfPByom2Gc6jwLlw8bwfrLKDOvfTtCcSvTE6-hXPzpQ=w730)

(https://lh3.googleusercontent.com/vZWt8a6_TUm9zeGBESy8jnrbInKgnU610n2G9qZ1IjtUoKTm9BF8Wk3kQxwsLK-JjEFQdRDy_z7JCusrIgUzXWMoF7HdrZ2HORCuAe16Hh44JWMGvsPEOdGpn3wp7yVUaXicsdFo13s6hwXcn3OKAsK2OJV4G9gkOUv06p865VMrqx6xSqC_v6K1BVqYAy-cirC6AbFWu5Snpuf7aFSXWaOq4-vm5AsALBxyGAKcd6Nv4WU09gWaGSZqTJfmKNrd6BwMtfZl_-lphT1O37Cqtms6IB5MSswOgBxmZxbHB6Exf7alhwJRdBZxhCn8Srka4UI7ZeeSQFvSZ2TMA6xg_2K5Cbb9wWq9aXtD7yvl15H35l5e8vAHGXvwPdQzmSP7MQ9pRcGMNcLY46xaFus-QS6MbhKu8zMq3hpresCzOzsnULyEn9GoMr1vdZIk17_MvFOB0ID5S4VX9DZ2iQ7JqO-qjMOQd9lvf6eqLY2PqJB8m2W_vPs_6JFdX4NPZj9GQzr2Eaw0KbVkJu_jQ0P9elXPEF_mNOcEvqgY0JsLScNF3cxrUg7M6G-RgCG01gywTcEpVT7_oYb9i0yQ95PNiCsHQ-5-WfCufy-sRVa5V_uQp1RN1_F0eks3pAx8T2fMMA-hpO6kAZb8IyFRHBLS-uX9eJkSrQUCXhFv4iP1B5w6aCJc2r0clXjj4aOcs38Uos3XDuANr6hf9-15Dl5Hd1v3YR4GH1Q8mOIz5wcOPxL0R8Y3jegp8w=w735)

(https://lh3.googleusercontent.com/436g63BEmqosiTNWCWC3OISKD7i2a31eJehRE6mJUOMHzxx9tr8B2e5Rh9yB7_bmfvxtl5gl_8nuIdkXiqifG3ik85NMgo-1b4wyBsTPyuMeRnWrRA-owCYiHCvE6wwQWFPzQV6p_Sx6lm9NzQsNp-9OCTEA-I8czuvoI8YJS9enqmhwYysIgvscMkyoRLaH0NhbY9CqNlMmc9EGPOWXO5QwM_4By1ZVLCsZMPWW3hDcteX9detWuMJklEeTKb0izCW2Hgwdzzv5zJhwMYCM-7OhiPE6PQZQvfjRNnLIZADg9K9HXreVrsorZyLvkMHjqXrcGZhJOLszrPzAzBBlUZgenMt44RWL7Gk2KifI354Mip8onT5HAgbclMKEtlxDNlZ3P8I9jcOvNszGJk8QNTzHUUYgjqb_z-kF1boJnqQL3NmQIqUpvS-1fh7voSQDf1JQC3wHE2lyRZE3-LBH5VfZXppdGAkLVwSKufcjX9pI3K9JMj3UICxEUxbo8BmHZGw1McKwxunNLnII_2AH_q-vUa6B1zWWkR_wzCx40-lQIGYGbIx5VGutGrkFR2kd8dRuglDfl4xlmehaO2UJ3Nn6ZGEnYaqynsb7qURtkx6-b9vgt_9UoIv3Yl65yyZPGWb7P9jioth-H53-tl8I6-4ZurlH2VpUd6bmrVms0ZcPoBBlPp9UWCpIlylaxaiFLf461BUD89Er0qcxGUW91rXRG4xVzyGpnKHCSIHlS6-Qre2MwXQEsA=w731)


Tytuł: Odp: K.C. Dobrzelin
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 29 Kwiecień 2020, 00:23:29
To jeszcze w ramach dodatkowego uzupełnienia - lista "kolejowych teczek" Cukrowni Dobrzelin (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/zespol/-/zespol/121537?_Zespol_javax.portlet.action=zmienWidok&_Zespol_nameofjsp=jednostki&_Zespol_delta=45&_Zespol_resetCur=false&_Zespol_cur=1) (przyjąłem kolejność chronologiczną i oryginalną pisownię):

1922:
51/104/0/-/1535
Kolejka wąskotorowa Model-Luszyn – plan sytuacyjny i profil podłużny (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532404)

51/104/0/-/1536
Kolejka wąskotorowa Piotrków – Łanięta – Strzelce (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532405)

51/104/0/-/1537
Plany sytuacyjne mijanek, ładowni stacji na linii Dobrzelin - Piotrków (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532406)


1923:
51/104/0/-/1499:
Projekt kolejki wąskotorowej z Trakcją Parową Tor 750 m.in. dla Cukrowni „Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532368)


1925:
51/104/0/-/1496:
Plany gruntów zajętych pod koleje wąskotorowe:
Trębki – Dobrzelin,
Dobrzelin – Zarembów [Zarębów - na wschód od Żychlina],
Zarembów - Luszyn,
Model - Luszyn - Brzozów Stary,
Ciechosławice – Sobota; (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532365)
Ta ostatnia pozycja jest jak dla mnie szczególnie ciekawa, bo zostały ewidentne ślady w terenie (pisałem o nich w wątku Cukrowni Leśmierz), a nie znalazłem żadnych innych informacji. Teraz przynajmniej wiadomo, gdzie ją przypisać.


1929:
51/104/0/10/1427
Akta weryfikacyjne, cukrownia Łanięta,
plan sytuacyjny, plan przyziemia, plan I i II piętra cukrowni Łanięta (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/17320605)


1932:
51/104/0/4/229
Spis inwentarza cukrowni Dobrzelin, Dóbr Dobrzelin, i folwarku Budzyń na dzień 30 czerwca 1932 r
/grunty, budynki, magazyny i aparaty/ (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/17319265)

51/104/0/4/230
Spis inwentarza cukrowni Model na dzień 30 czerwca 1932 r
/grunty, budynki, magazyny i aparaty/ (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/17319266)

51/104/0/4/231
Spis inwentarza cukrowni Tomczyn na dzień 30 czerwca 1932 r
/grunty, budynki, magazyny i aparaty/ (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/17319267)


1933-37:
51/104/0/3/171
Zestawienie przewozów kolejką wąskotorową i bocznicą szerokotorową cukrowni Dobrzelin (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/17319207)


1938:
51/104/0/-/1538
Kolejka wąskotorowa Pobórz - Strzelce – plan sytuacyjny i profil podłużny (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532407)


1940:
51/104/0/-/1500
Projekt linii Łyszkowice Rogów i Kołacin Stefanów (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532369)

51/104/0/-/1506
Oferta projekt – Piotrowice- Domaniewice (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532375)

51/104/0/-/1507
Oferta projekt – Piotrowice- Domaniewice (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532376)

51/104/0/-/1508
Operat wykonawczy pobud. linii kolejkowej wąskotorowej Pobórz -Strzelce i połączenia do Łaniąt
 (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532377)

51/104/0/-/1539
Kolejka wąskotorowa Rysunki wykonawcze budowy kolejki Piotrowice – Jackowice (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532408)

51/104/0/-/1541
Projekt kolejki wąskotorowej Dla Cukrowni Irena w Łyszkowicach na trasie Piotrowice -Domaniewice (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532410)

51/104/0/-/1545
Rysunki wykonawcze przejazdów i regulacji linii kolejki wąskotorowej Jackowice - Czerniew
Most na rzece Słudwi linii wąskotorowej Jackowice – Czerniew (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532414)


1940-43:
51/104/0/10/1432
Opis cukrowni Dobrzelin i plany (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/17320610)


1941:
51/104/0/-/1501
Rysunki wykonawcze ułożonego toru (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532370[/url)

51/104/0/-/1502
Rysunki wykonawcze budowy kolejki Jackowice – Czerniew Cukrowni „Irena" Budowle sztuczne:
A/przepusty betonowe,
B/mosty drewniane (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532371)

51/104/0/-/1503
Rysunki wykonawcze budowy kolejki Jackowice – Czerniew (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532372)

51/104/0/-/1504
Budowa kolejki Jackowice – Czerniew, Roboty ziemne (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532373)


1946:
51/104/0/-/1497
Kolej wąskotorowa Cukrowni „Dobrzelin" na trasie Strzelce Kujawskie - Pobórz w powiecie kutnowskim (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532366)

51/104/0/-/1505
Projekt kolei wąskotorowych Osmolin - Sanniki użytku Prywatnego Cukrowni Dobrzelin (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532374)

51/104/0/-/1509
Bocznica kolejowa (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532378)


1947-50:
51/104/0/-/1532
Umowa na eksploatację skrzyżowania w poziomie szyn Kolei wąskotorowej z normalnotorową na stacji Strzelce Kujawskie (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532401)


1949:
51/104/0/-/1543
Szkic sieci kolejek wąskotorowych Cukrowni Dobrzelin (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532412)


1950:
51/104/0/-/1533
Plan sytuacyjny układu torów Cukrowni Dobrzelin,
Schematyczny plan sieci torów kolei wąskotorowych Cukrowni Dobrzelin (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532402)

51/104/0/-/1534
Plany sytuacyjne mijanek, ładowni, stacji na linii Dobrzelin - Sanniki (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532403)


1951:
51/104/0/-/1531
Plan skrzyżowania kolejki wąskotorowej z linią normalno­torową Cukrowni Dobrzelin (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532400)


1954:
51/104/0/-/1510
Obiekt na budowę urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów
na wspólnym odcinku bocznicy Cukrowni „Dobrzelin"i ZWMEiT w Żychlinie (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532379)


1956:
51/104/0/-/1511
Regulamin pracy transportu kolejowego na bocznicy Cukrowni „Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532380)


1957:
51/104/0/-/1512
Rozbudowa bocznicy wąskotorowej „Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532381)

51/104/0/-/1517
Rozbudowa bocznicy normalnotorowej i wąskotorowa „Dobrzelin" – Projekt techniczny (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532386)

51/104/0/-/1518
Rozbudowa bocznicy normalnotorowej „Dobrzelin" – Kosztorys szczegółowy (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532387)


1958:
51/104/0/-/1513
Bocznica do Cukrowni Dobrzelin Budowa przepustu płaskiego W torze nr 103 i 105 (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532382)

51/104/0/-/1514
Rozbudowa bocznicy n/t Cukrowni „Dobrzelin" Projekt techniczny torów Nr 102, 104, 106 (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532383)

51/104/0/-/1515
Plany rozbudowy bocznicy (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532384)

51/104/0/-/1516
Tory i drogi (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532385)

51/104/0/-/1519
Rozbudowa bocznicy normalnotorowej dla Cukrowni H faza – Projekt techniczny z kosztorysem (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532388)

51/104/0/-/1520
Bocznica II faza (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532389)

51/104/0/-/1521
Bocznica do Cukrowni „Dobrzelin”, skrzyżowanie toru o prześwicie 1435/600 pod kątem 44° – Projekt techniczny (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532390)

51/104/0/-/1522
Skrzyżowanie toru normalnego z wąskim pod kątem 85° (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532391)

51/104/0/-/1525
Rozbudowa bocznicy n/t Cukrowni „Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532394)


1962:
51/104/0/-/1523
Zbiorcze zestawienie kosztów na budowę torów bocznicowych na terenie Cukrowni „Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532392)

51/104/0/-/1524
Projekt techniczny torów bocznicowych na placu pod kamień wap. i węgiel na terenie Cukrowni „Dobrzelin" (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532393)


1965:
51/104/0/-/1527
Kolejka wąskotorowa,
Muchnice – Kutno,
Marianka -Kutno,
Przyzórz – Kutno,
Kolonia Oporów – Kutno (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532396)

51/104/0/-/1529
Kolejka wąskotorowa,
Pobórz – Strzelce – plan sytuacyjny,
Pobórz - Strzelce – profil podłużny
Strzelce - plan (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532398)

51/104/0/-/1530
Kolejka wąskotorowa,
Skarżyn – Pobórz – plan sytuacyjny,
Skarżyn – Pobórz linia WN-15KV (https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/pl/jednostka/-/jednostka/24532399)