Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cukrowniane => Wątek zaczęty przez: Arczi on 20 Marca 2008, 01:51:47



Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: Arczi on 20 Marca 2008, 01:51:47
Znalazłem takie fotki z kolejki cukrowni w Pruszczu Gdańskim.

(http://images23.fotosik.pl/179/0827bc6b678abbd4.jpg) (http://www.fotosik.pl)

(http://images28.fotosik.pl/180/b55154a263ff2573.jpg) (http://www.fotosik.pl)

Poniżej fotka kolejki na stacji Cedry Wielkie.

(http://images32.fotosik.pl/185/3bbefe4def0295ac.jpg) (http://www.fotosik.pl)

Czy ktoś wie cos więcej na temat tej kolejki?


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: mikus on 20 Marca 2008, 14:16:19
To jest Lewobrzeżna GKD


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 08:39:58
Cukrownia w Pruszczu była punktem odbiorczym zwózki buraków(kampania cukrownicza) z okolicznych gmin,np.z cukrownią w Cedrach była połączona linią kolejki-nietypowy rozstaw 780mm. :mrgreen:


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 30 Marca 2008, 13:55:16
780?  :mrgreen: O a ktoś wie do kiedy taki tor istniał? Nie liczę, że jakieś ślady się zachowały nawet... a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew?


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 30 Marca 2008, 14:10:26
W świecie kolei wałkowali ostatnio Gdańską KD. I o tej kolejce też parę wspomniane było.


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 17:10:42
Jak przechodziła tego  nie wiem ale na bank istniała do 1917 roku. :wink:


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: mikus on 30 Marca 2008, 17:15:01
Cytat: "tczewianin"
a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew

Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu ;) gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 18:29:30
Cytat: "mikus"
... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.

Fakt,lewobrzeżna miała rozstaw 750mm,ale kto powiedział,że była połączona z kolejką buraczaną do cukrowni w Pruszczu Gdańskim?Zreguły tego typu kolejki polne miały różne prześwity,polecam wirygodną stronke o prześwitach Grzegorza Jagodzińskiego (http://www.aries.com.pl/grzegorzj/kolej/2.html) :arrow: kolejka cukrowni Cedry Wielkie :wink:


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 30 Marca 2008, 19:06:05
780mm była... Ba był nawet odcinek, gdzie po jednej stronie drogi śmigały 750 a po przeciwnej 780.


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 20:46:32
A może ten parowozik na fotce Arcziego przestawiają z toru 750 na 780mm? :mrgreen:


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: mikus on 30 Marca 2008, 20:48:33
pisałem z pamięci, rzeczywiście narobiłem zamętu, patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu.


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 20:53:03
Cytat: "mikus"
patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu.

Na RAILMAP nie wszystkie lokalne linie są zaznaczone :wink:


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 31 Marca 2008, 16:35:38
Cytat: "mikus"
Cytat: "tczewianin"
a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew

Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu ;) gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie.


Chodzi mi jak z cukrowni w Pruszczu pociąg jechał, to gdzie przecinał linię Tczew - Gdańsk?


Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański.
Wiadomość wysłana przez: remb on 08 Maja 2008, 15:14:56
Witam
Kolejka cukrowni Pruszcz dochodziła do stacji Pszczółki gdzie następował przeładunek z wagonów wąskotorowych na normalny tor. Swego czasu znalazłem w archiwum następujące dane na temat tej kolejki i taboru kolejowego cukrowni Pruszcz oto one:
W 1950 roku cukrownia Pruszcz posiadała w Pruszczu:
3,7 km toru normalnego + 0,4 na terenie kolejowym
13 rozjazdów + 2 na terenie kolejowym
Parowóz Union 237/1883
2 wagony kryte
5 lor
W Pszczółkach:
16,1 km toru wąskotorowego 750 mm (a nie 780 jak to miała cukrownia Cedry
- czyli w jakimś momencie musieli to przekuć)
lokomotywa Koppel nr 9785
Lokomotywa Hanomag nr 10358
Lokomotywa Hohne (raczej Hoehne) nr 2931
85 wagonów 4 - osiowych o wymiarach 3,70x1,30x0,80m (z gabarytów wynika,
że był to typowy wagonik kolejki polowej)
1 wagonik ręczny na  dwóch kołach (pewnie wózek torowy)

Cukrownia Pruszcz kupiła w 1925 roku tę kolejkę od cukrowni Sobowitz a ta zepewne wcześniej od cukrownii Cedry Wielkie.

Warto powiedzieć, że jeden z parowozów (O&K) stoi obecnie w skansenie w Gryficach ponieważ po przekuciu na tor 1000 mm pracował w cukrowni Gryfice.

co do zdjęć:
- jak widać na zdjęciu mamy wagony 2-osiowe i parowóz zdaje się chyba typu Ryś powstaje więc pytanie czy jest to ta kolejka - warto by ustalić pochodzenie zdjęć i miejsce ich wykonania.
Pozdrawiam
Maciej