Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: Arczi on 20 Marca 2008, 01:51:47 Znalazłem takie fotki z kolejki cukrowni w Pruszczu Gdańskim.
(http://images23.fotosik.pl/179/0827bc6b678abbd4.jpg) (http://www.fotosik.pl) (http://images28.fotosik.pl/180/b55154a263ff2573.jpg) (http://www.fotosik.pl) Poniżej fotka kolejki na stacji Cedry Wielkie. (http://images32.fotosik.pl/185/3bbefe4def0295ac.jpg) (http://www.fotosik.pl) Czy ktoś wie cos więcej na temat tej kolejki? Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: mikus on 20 Marca 2008, 14:16:19 To jest Lewobrzeżna GKD
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 08:39:58 Cukrownia w Pruszczu była punktem odbiorczym zwózki buraków(kampania cukrownicza) z okolicznych gmin,np.z cukrownią w Cedrach była połączona linią kolejki-nietypowy rozstaw 780mm. :mrgreen:
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 30 Marca 2008, 13:55:16 780? :mrgreen: O a ktoś wie do kiedy taki tor istniał? Nie liczę, że jakieś ślady się zachowały nawet... a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew?
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 30 Marca 2008, 14:10:26 W świecie kolei wałkowali ostatnio Gdańską KD. I o tej kolejce też parę wspomniane było.
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 17:10:42 Jak przechodziła tego nie wiem ale na bank istniała do 1917 roku. :wink:
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: mikus on 30 Marca 2008, 17:15:01 Cytat: "tczewianin" a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu ;) gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie. Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 18:29:30 Cytat: "mikus" ... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie. Fakt,lewobrzeżna miała rozstaw 750mm,ale kto powiedział,że była połączona z kolejką buraczaną do cukrowni w Pruszczu Gdańskim?Zreguły tego typu kolejki polne miały różne prześwity,polecam wirygodną stronke o prześwitach Grzegorza Jagodzińskiego (http://www.aries.com.pl/grzegorzj/kolej/2.html) :arrow: kolejka cukrowni Cedry Wielkie :wink: Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 30 Marca 2008, 19:06:05 780mm była... Ba był nawet odcinek, gdzie po jednej stronie drogi śmigały 750 a po przeciwnej 780.
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 20:46:32 A może ten parowozik na fotce Arcziego przestawiają z toru 750 na 780mm? :mrgreen:
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: mikus on 30 Marca 2008, 20:48:33 pisałem z pamięci, rzeczywiście narobiłem zamętu, patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu.
Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: Helek on 30 Marca 2008, 20:53:03 Cytat: "mikus" patrząc na program-mapę Railmap to lewobrzeżna gkd nie dochodziła do Pruszcza, ale też nie ma żadnej wzmianki o jakiejkolwiek kolejce wąskotorowej w Pruszczu. Na RAILMAP nie wszystkie lokalne linie są zaznaczone :wink: Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: tczewianin on 31 Marca 2008, 16:35:38 Cytat: "mikus" Cytat: "tczewianin" a jak kolejka (i gdzie) przechodziła przez tory linii Gdańsk - Tczew Chyba każdy wie, że lewobrzeżną i prawobrzeżną gkd łączył prom w Mikoszewie. Dawno temu ;) gdy budowano most w Kiezmarku rozmyślano, czy nie puścić nim wąskiego, ale już wtedy było to nieopłacalne i po jakimś czasie lewobrzeżna kolej zniknęła. A podróż z Lisewa do np Czatków, musiała trwać bardzo długo biorąc pod uwagę, prędkość szlakową, czas przeprawy przez Wisłę i odległość... no i nie było żadnego 780mm a jedyny chyba zachowany ślad Lewobrzeżnej to kawałek torowiska na starym moście nad starą śluzą w Przegalinie. Chodzi mi jak z cukrowni w Pruszczu pociąg jechał, to gdzie przecinał linię Tczew - Gdańsk? Tytuł: Cukrownia Pruszcz Gdański. Wiadomość wysłana przez: remb on 08 Maja 2008, 15:14:56 Witam
Kolejka cukrowni Pruszcz dochodziła do stacji Pszczółki gdzie następował przeładunek z wagonów wąskotorowych na normalny tor. Swego czasu znalazłem w archiwum następujące dane na temat tej kolejki i taboru kolejowego cukrowni Pruszcz oto one: W 1950 roku cukrownia Pruszcz posiadała w Pruszczu: 3,7 km toru normalnego + 0,4 na terenie kolejowym 13 rozjazdów + 2 na terenie kolejowym Parowóz Union 237/1883 2 wagony kryte 5 lor W Pszczółkach: 16,1 km toru wąskotorowego 750 mm (a nie 780 jak to miała cukrownia Cedry - czyli w jakimś momencie musieli to przekuć) lokomotywa Koppel nr 9785 Lokomotywa Hanomag nr 10358 Lokomotywa Hohne (raczej Hoehne) nr 2931 85 wagonów 4 - osiowych o wymiarach 3,70x1,30x0,80m (z gabarytów wynika, że był to typowy wagonik kolejki polowej) 1 wagonik ręczny na dwóch kołach (pewnie wózek torowy) Cukrownia Pruszcz kupiła w 1925 roku tę kolejkę od cukrowni Sobowitz a ta zepewne wcześniej od cukrownii Cedry Wielkie. Warto powiedzieć, że jeden z parowozów (O&K) stoi obecnie w skansenie w Gryficach ponieważ po przekuciu na tor 1000 mm pracował w cukrowni Gryfice. co do zdjęć: - jak widać na zdjęciu mamy wagony 2-osiowe i parowóz zdaje się chyba typu Ryś powstaje więc pytanie czy jest to ta kolejka - warto by ustalić pochodzenie zdjęć i miejsce ich wykonania. Pozdrawiam Maciej |