Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: OnlyBreslau on 08 Wrzesień 2008, 18:44:23



Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 08 Wrzesień 2008, 18:44:23
No to postanowiłem rozpocząć temat na temat kolejek na kujawach. Z tego co wiem takie kolejki posiadały zakłady chemiczne w Inowrocławiu, Cukrownia Inowrocław, Cukorwnia Tuczno, Cukrownia Kruszwica... macie może jakieś zdjęcie tych cudeniek, ja z racji wieku nie byłem w stanie im zrobić zdjęć  :cry:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 10 Wrzesień 2008, 13:38:54
Rozpocząć temat to zbyt lakoniczne określenie. To temat rzeka... Co chciałbyś wiedzieć :?:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 10 Wrzesień 2008, 15:18:00
dowiedzieć się czy te linie łączyły się ze sobą, rozstaw i ogólnie jak najwięcej  :roll:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 10 Wrzesień 2008, 16:41:28
Rozstaw to 750/600 mm (sześćsetką była np. kolej gnieźnieńska, ale została przebudowana).
Cytat: "OnlyBreslau"
czy te linie łączyły się ze sobą

Jak najbardziej :smile:
Dobre przykłady to np. Cukrownia Brześć Kujawski i Krośniewicka KD, ale najlepszy to chyba Gnieźnieńska KD - Sompolińska KD (+ kolej cukrowni Gosławice) - Krośniewicka KD.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 10 Wrzesień 2008, 17:18:14
Łoo jezu to już morze informacji :wink:  Np. koleje cukrowni Wierzchosławice i Tuczno to początkowo 900mm. Kruszwica 716mm. Później całość przebudowano na 750mm i w większości scalono. Niektóre połączenia istniały w różnym okresie czasu... Ogólnie dało się przejechać od Ozorkowa po Nieszawę, Gniezno, Włocławek. Tego się nie da opowiedzieć w jednym poście, to trzeba badać przez lata


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 20 Wrzesień 2008, 19:51:15
A macie może jakieś zdjęcie kolejki wąskotrowej cukrowni mątwy, bo nigdzie takowej nie moge znaleźć, a jakbyście mieli jakąś mapke z okolic Inowrocławia z liniami wąskotrowymi by było cudnie :wink:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: marcinsemek on 20 Wrzesień 2008, 20:52:39
Nie ma. Po tej kolejce został tor w asfalcie za inowrocławiem i wiadukt po którym idą tory normalne.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 21 Wrzesień 2008, 09:33:07
W Inowrocławiu znalazłem 2 tory na przejezadach, jeden na Mątewskiej i jeden na Wielkopolskiej. Macie może jakieś zdjęcia owej kolejki, albo mape na której jest ona zaznaczona ?  :roll:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: marcinsemek on 21 Wrzesień 2008, 11:08:36
Luknij w google.maps, akurat rejon inowrocławia jest w duzych powiększeniach. ładnie widać przebiegi torów na terenie byłej cukrowni.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: han on 06 Październik 2008, 15:17:38
Linie na Mątwy pamiętam,  jezdzac poc Katowice-Inowrocław odcinek na Kujawach był zawsze najciekawszy ze względu na waskotorówki własnie.  Za Karczynem jadąc w kierunku Inowrocławia tory kolejki cukrowni Kruszwica bieglu rownolegle do weglowki. Przed samym In. byl trojkat (z tego co pamietam, i stal tam nawet jakis wagon kryty tylko nie wiem czy na torach czy poprostu w trawie), przechodząc pod węglówką tor odgalęzial sie do Balczewa a tor do Mątew odchodzil po niewielkim nasypie (dzisiaj zniwelowany już przez rolnika) w strone Inowrocławia. Był tam zaraz przejazd przez jakąś drogę gruntową gdzie były ustawione krzyże św.Andrzeja.  Tak to wlaśnie zapamiętałem.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 07 Październik 2008, 19:12:03
dostałem książke Kujawskie Koleje Dojazdowe... i dużo się wyjaśniło :) ja pamiętam jak miałem 8-10 lat jak jeszcze w Kruszwicy jeździła wąskotorówka  :sad:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 19 Marzec 2009, 16:06:06
Po uważnej lekturze ;-) Geoportalu, rekord zasięgu na północ to chyba PGR Markowo. To jest na wysokości Suchatówki na normalnym torze, pod samą Puszczą Bydgoską.. Sieć zwyczajnie nie do ogarnięcia , grubą książkę by napisał...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 19 Marzec 2009, 17:22:05
Zgadza się wczoraj znalazłę mapę okolic Inowrocławia, znalazłem tam kolejki o których nigdy nie słyszałem  :o


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 16 Czerwiec 2009, 13:19:37
Witam i od razu przybywam z jednym problemem...

Mnie ciekawi czy to aby nie linie kolejki z Cukrowni Tuczno nie są zauważalne na starych mapach pruskich z okolic Kcyni. To byłby naprawdę pokaźny zasięg. Mapy pruskie są powszechnie dostępne na serwerach projektu MAPSTER. W sumie sporo stamtąd udało mi się wyciągnąć bocznic i linii feldbahnów...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 17 Czerwiec 2009, 01:19:51
Prawdę powidziawszy chciałbym dożyć czasów, kiedy znajdzie się śmiałek, który ogarnie całość kujawskich kolejek. Kiedyś z braku lepszych zajęć zrobiłem sobie taka rozpiskę i wygląda to mniej więcej tak:
(http://img196.imageshack.us/img196/8271/kuj1.jpg)
Oczywiście nie jest to mapa całej sieci, bo do tego trzebaby przejrzeć masę przeróżnych kwitów, ale mniej więcej obrazuje wielkość tego zagadnienia.
Szczała na środku pokazuje Inowrocław.

Pozdrawiam serdecznie i śmiało.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Czerwiec 2009, 07:20:34
Widzie ze masz zaznaczono kolejkę ze Strzelc. Wiesz może jakie przeznaczenie ona miała??


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 17 Czerwiec 2009, 08:22:06
Ja jestem na etapie ogarniania co do kogo należało. Podobną mapę zrobiłem. Może kiedyś uda się mi się to tu powiesić


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Czerwiec 2009, 09:38:30
Dobra robota, mi udało się złożyć tylko wektor dla dwu arkuszy mapy M-blatt. Niestety i na nich wszystkiego nie ma.

A propos mapki to mam pytanie czy mógłbyś udostępnić ją w lepszej rozdzielczości, aby chociaż nazwy były czytelne. Z góry wielkie dzięki :)

Hmmm... i ja mógłbym sprawdzić gdybym wiedział, o które Strzelce chodzi. W okolicy to raczej popularna nazwa ;)


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 17 Czerwiec 2009, 11:54:05
Cytat: "dobrzyn"
Ja jestem na etapie ogarniania co do kogo należało. Podobną mapę zrobiłem. Może kiedyś uda się mi się to tu powiesić

A może warto porównać efekty i połączyć siły?
Takie opracowanie to temat na co najmniej dobry artykuł w Świecie Kolei, jak nie na książkę.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Czerwiec 2009, 12:03:07
Sprawdziłem Strzelce na mapie topo z 1944. Do Strzelc (nad jeziorem Pakoskim jeśli o te chodzi) dochodziły dwa odgałęzienia. Jedno od południowego, a drugie od północnego zachodu. Pierwsze urywało się na polach więc najprawdopodobniej służyło jedynie do zwózki płodów rolnych. Drugie kończyło się na terenie folwarku w Strzelcach, ale... no właśnie, ale... na mapie jest zaznaczone jej przedłużenie, aż na sam brzeg jeziora więc kto wie czy nie było tam jakiejś ładowni na barki, które po jeziorach w okolicy przecież śmigały.

Tyle z poszukiwań...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Czerwiec 2009, 15:12:31
Chodzi o te Strzelce niedaleko Kutna (chyba 10 km w stronę Płocka). Tam jest teraz Hodowla Roślin.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Czerwiec 2009, 15:55:34
Szkoda szkoda... akurat nie mam żadnego dostępu do rosyjskich topografów, ale sprawdzę jak to na międzywojennych, polskich wygląda i zaraz napiszę.

Już:

Na mapie WIG zaznaczona jest nitka normalnotorowa od stacji w Strzelcach Kujawskich do Gorzelni i Cukrowni w samej miejscowości. Za to nie w miejscowości, a przy samej stacji normalnotorowej jest zaznaczona wąskotorówka  (pewnie rampa przeładunkowa wąski - normalny). Niestety sąsiedni arkusz jest starszy i rzeczonej linii jeszcze na niej nie zaznaczono...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Czerwiec 2009, 20:27:11
Te mapy widziałem. A czy nie posiadasz więcej info na temat tej kolejki?? Wiem ze jakiś czas kolejka była połączona z kolejko cukrowni Dobrzelin. Na Geoportal wciąż terasa linii jest oznaczona działkami ewidencyjnymi.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: OnlyBreslau on 17 Czerwiec 2009, 23:58:48
Koledzy co jak co ale kujawski i śląskie wąskotorówki są nie do opisania i zbadania... Sieć cukrownicza zmieniała się bardzo dynamicznie, w sumie w każdym roku przybywało nowych połączeń, niektóre były typowymi kolejkami polowymi, a nie które full profesjonalnymi kolejami... Proponuje zobaczyć Mapy WIG z arkusza Inowrocław tam jest PEŁNO różnego rodzaju kolejek różnego przeznaczenia np. kolejki przemysłowe, polowe, folwarczne i oczywiście kolejki cukrownicze z czego w sumie kujawy zachodnie słynną...  :mrgreen:

Pozdrowienia ze Stolicy Kujaw Zachodnich- Inowrocławia


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 18 Czerwiec 2009, 05:08:09
a


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 102N on 18 Czerwiec 2009, 14:58:26
W Gnieźnie jest mapa kujawskiej sieci z 93 roku.Spróbuję sfocić i  umieszczę tutaj(zaznaczona jest tam Kruszwica,Gniezno,Sompolno,Krośniewice i wiele innych kolejek)
Oczywiście jak się przyda,bo jak nie to nie będę się wysilać...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 18 Czerwiec 2009, 16:34:54
Cytat: "Piottr_tt"
A może warto porównać efekty i połączyć siły?
Takie opracowanie to temat na co najmniej dobry artykuł w Świecie Kolei, jak nie na książkę.


Popieram, uważam że skatalogowanie i stworzenie ogólnej sieci kolejek wąskotorowych na Kujawach byłaby świetnym pomysłem. Taka mapa byłaby świetnym argumentem w rozmowach z powiatami/gminami/innymi władzami dlaczego warto zachować i remontować ostatnie ocalałe kawałki tej sieci.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 18 Czerwiec 2009, 18:56:15
Cytat: "Marcin117"


Popieram, uważam że skatalogowanie i stworzenie ogólnej sieci kolejek wąskotorowych na Kujawach byłaby świetnym pomysłem. Taka mapa byłaby świetnym argumentem w rozmowach z powiatami/gminami/innymi władzami dlaczego warto zachować i remontować ostatnie ocalałe kawałki tej sieci.


Mapy dla części sieci kolei cukrowniczych leżą na moim komputerze. Częsciowo z chronologią otwierania poszczególnych odcinków. Brak tylko czasu, aby zebrać to do kupy i obronić jako doktorat.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 18 Czerwiec 2009, 19:26:34
Cytat: "102N"
W Gnieźnie jest mapa kujawskiej sieci z 93 roku.Spróbuję sfocić i  umieszczę tutaj(zaznaczona jest tam Kruszwica,Gniezno,Sompolno,Krośniewice i wiele innych kolejek)
Oczywiście jak się przyda,bo jak nie to nie będę się wysilać...

Na pewno się komuś przyda, fotkę zrobić nie tak trudno jest ;)


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 18 Czerwiec 2009, 23:09:52
Skoro powstał ogólnopolski mus zrobienia takiej kujawskiej rozpiski to trzeba zastanowić się co taka rozpiska powinna zawierać i jaką przybrać formę końcową.
1. Jaki powinien być, waszym zdaniem, zakres terytorialny i czasowy kujawskiej rozpiski?
2. Co taka rozpiska powinna zawierać?
Przyszło do głowy, ze:
- przebieg lini wąskotorowych i ich kilometraż (czasami dość przybliżony)
- daty otwarć, zamknięć, przekuć (o ile takowe występowały) zawieszeń ruchu, ponownych otwarć, ponownych zamknięć, rozbiórki poszczególnych linii
- na liniach z publicznym ruchem pasażerskim, nazwy stacji, przystanków, daty pojawienia się tychże i pewnikiem zniknięcia
- nazwy właścicieli i użytowników co nie zawsze było tożsame
- lokalizacja stacji stycznych do sieci normalnotorowej
- lokalizacja lokomotywowni, wież wodnych, trójkątów itp
- historyczne zdjęcia
- inne
3. Czy forma kujawskiej rozpiski powinna być plakatem do powieszenia na ścianie czy raczej broszurą formatu, na przykład A4?  Druk plakatu dobrej jakości to jest koszt 30-40zł/m2. Koszt wydruku strony A4 z kolorowej laserówki to około 2zł/szt.
Jaka powinna być skala 1:100.000, 1:200.000, 1:300.000?

Ogólnie proszę o sugestie, rządania, podpowiedzi i inne różne wyrazy w tym temacie, co by kujawska rozpiska miała odpowiednią treść i formę.

Czas pracy szacuję nad rozpiską szacuję na od 3 miesięcy do roku od chwili ustalenia powyższych.

Pozdrawiam serdecznie i treściwie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 18 Czerwiec 2009, 23:16:18
Co do skali to proponuje 1:100.000. Będzie to czytelniejszy układ bo tych lini będzie trochę. Ja proponuje oznaczać w inny sposób linie np cukrownicze.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 18 Czerwiec 2009, 23:45:52
Według mnie najlepiej by było to zrobić w GIS'ie (http://pl.wikipedia.org/wiki/System_Informacji_Geograficznej). Dosyć prosto się rysuje – można zrobić na podkładce mapy z WIGu (http://maps.vlasenko.net/soviet-military-topographic-map/map50k.html), można do obiektów dodawać informacje które nie są możliwe do pokazania graficznie (np. jakieś dane liczbowe) i na końcu zadecydować jak maja być pokazane. Można też na koniec wszystko ładnie podopasowywać żeby było wszystko dobrze widać (w tym skale mapy, wielkość i styl graficzny poszczególnych obiektów). Problemem może by dostępność odpowiedniego programu i jego obsługa. Jednym z popularniejszych programów jest ArcGIS (http://pl.wikipedia.org/wiki/ArcGIS).

Pozdrawiam - Piotrek  :grin:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 19 Czerwiec 2009, 05:05:17
a


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 19 Czerwiec 2009, 10:46:29
Grubsza broszura to dobry pomysł, a mapy owszem w GISie... ale nie w ArcGIS chyba, że ktoś ma 8000 zł na jednostanowiskową licencję. W przypadku wydawania czegokolwiek to jednak legalność zachowana być powinna. Jest parę darmowych programów jak fGIS, które są całkiem niezłe.

Jeżeli chodzi o oznaczanie różnym wzorem kolei polowych, cukrowniczych... to może to być problem w przypadku gdy naszym jedynym źródłem jest mapa topograficzna.

Skala 1:100.000 najprawdopodobniej najkorzystniejsza. Piszę najprawdopodobniej gdyż w kilku punktach jest takie przegęszczenie bocznic, że na 1:25000 wygląda to jak kłębek wełny.

No i wracając do broszury. Jakbym się dobrze postarał to mam możliwość uzyskania kilkutysięcznej dotacji do wydawnictwa drukowanego przez Wydawnictwo UJ. Można by powalczyć jak już jakiś efekt będzie...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 19 Czerwiec 2009, 12:16:50
Cytat: "Atterdag"
Grubsza broszura to dobry pomysł, a mapy owszem w GISie... ale nie w ArcGIS chyba, że ktoś ma 8000 zł na jednostanowiskową licencję. W przypadku wydawania czegokolwiek to jednak legalność zachowana być powinna. Jest parę darmowych programów jak fGIS, które są całkiem niezłe.


Primo mam w pracy legalne MapInfo. Tylko nie widzę sensu zabawy w GIS dla robienia prostych map ukazujących przebieg kolei. Co innego, gdybyśmy chcieli się bawić w w analizy przestrzenne. Tylko co tu analizować, jak będzie nam brakowało wielu ważnych elementów jak rok otwarcia czy likwidacji danego odcinka. Od kilku lat z większymi przerwami prowadzę badania do doktoratu z geografii dotyczącego ogółem kolei w Polsce. Znalezienie odcinków na mapach topograficznych jest tu najprostszą czynnością. Także od biedy da się przyporządkować poszczególne odcinki do odpowiednich kategorii (cukrownicza, folwarczna, etc.). Gorzej natomiast jest z materiałem archiwalnym. O ile długości da się jeszcze odczytać z map topograficznych, to dane chronologiczne bardzo często pozostają białą dziurą.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 19 Czerwiec 2009, 12:35:29
To fakt. Jedyna metoda w wielu wypadkach to analiza kolejnych map i w ten sposób przybliżenie można by jakieś uzyskać. Super sprawa z Map Info w pracy.
Fakt faktem, najlepiej najpierw zrobić opis linii, listę bocznic, odgałęzień, ładowni przystanków - w obszarch podzielonych wg arkuszy map topo. Taki wg. mnie winien być początek.

OffT - O, świetny temat pracy. Szkoda, że mi nie uda się zbyt wielu wątków kolejowych przemycić, ale prowadzę analizy roślinności między innymi w wykopach i nasypach kolejowych rejonu Bramy Krakowskiej ;)


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 19 Czerwiec 2009, 12:38:42
Cytat: "Atterdag"

OffT - O, świetny temat pracy. Szkoda, że mi nie uda się zbyt wielu wątków kolejowych przemycić, ale prowadzę analizy roślinności między innymi w wykopach i nasypach kolejowych rejonu Bramy Krakowskiej ;)

Jesteś geoekologiem czy biologiem ;-)??


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 03 Lipiec 2009, 23:05:15
Poniżej jest rezultat mojej dłubaniny przez ostatnie parę dni.
(http://img41.imageshack.us/img41/8884/kujawy.jpg)
Można śmiać się, można i płakać jak śpiewał Kazik.
Ode razu zastrzegam się, że jest to ogólna koncepcja i uwagi wszelkie może doprowadzą do jakiegoś szczęśliwego końca czyli za rok albo dłużej.

Pozdrawiam serdecznie i płaczliwie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 06 Lipiec 2009, 12:37:59
W czym to zrobileś :?: Czegoś takiego potrzebuje do Kujaw :wink: Bo to co mi się urodziło jest mało czytelne...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 06 Lipiec 2009, 23:10:11
Cytat: "dobrzyn"
W czym to zrobileś :?:

Stary dobry Corel z którym próbuje rozstać się od jakegoś czasu bo podglądy zrobił takie jak ten zamiast trochę ładnejszego.
Cytat: "dobrzyn"
Czegoś takiego potrzebuje do Kujaw :wink: Bo to co mi się urodziło jest mało czytelne...

Moim zdaniem to Kujawy zaczynają się w Pyzdrach a kończą w Ozorkowie lub jak gdzieś znalazłem w Strykowie albo w Widzewie ze wszystkim co po drodze można spotkać. Chwilowo kwitów na Stryków lub Widzew nie znalazłem, więc nie mam pewności czy to prawda.

Pozdrawiam serdecznie i prawdziwie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 07 Lipiec 2009, 08:18:17
Stryków jest udokumentowany. Natomiast gdyby dołączyć do kolejek kujawskich ŁWEKD... Wtedy robi się jeszcze ciekawiej. A i tak jest arcyciekawie


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 31 Lipiec 2009, 15:48:52
Cytat: "andrzej2110"
Chodzi o te Strzelce niedaleko Kutna (chyba 10 km w stronę Płocka).
Cytat: "andrzej2110"
A czy nie posiadasz więcej info na temat tej kolejki?? Wiem ze jakiś czas kolejka była połączona z kolejko cukrowni Dobrzelin.


Dawno, dawno temu... :wink: ... w "Parowoziku" (nr 3/91) był niewielki artykuł wspomnieniowy poświęcony wakacjom na tejże stacyjce, łącznie ze schematem (były podobno 3 rodzaje kolei :razz: ).
Mam artykuł - na forum nie umieszczam (prawa autorskie). Jak ktoś jest zainteresowany, to zapraszam na PW.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 16 Marzec 2010, 10:00:33
Mam jedno pytanie odnośnie linii wąskotorowej Brześć Kujawski - Włocławek Port. Na większości map, starych, nowych, tory lub potorze wyrysowywane jest jedynie do stacji Włocławek Wąskotorowy / Włocławek Główny. Dopiero ostatnio na mapie WIG 1:100K znalazłem fragmenty linii wąskotorowej odchodzące w okolicy nabrzeża od bocznicy normalnotorowej. Stąd pytanie brzmi: Czy na tym odcinku, od stacji głównej do portu znajdował się splot torowy? Na to przynajmniej wygląda.

Inna rzecz to prosta, zlokalizowana wzdłuż drogi linia wąskotorowa na północ od miasta. Po co? Dlaczego? Co? Jak?  :roll:


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Marzec 2010, 13:39:00
Linia Włocławek Wąsk. - Włocławek Port (6,9 km) została zbudowana w 1937 roku i rozebrana w 1968. Oznacza to, że na większości map przedwojennych (w tym wspomnianej przez Ciebie http://www.mapywig.org/m/WIG100_300DPI/P38_S28_WLOCLAWEK_300dpi.jpg)  jeszcze jej nie ma, a na mapach z lat '70 (Geoportal) już jej nie ma...
Jeśli chodzi o kolejki gospodarcze odchodzące od bocznicy normalnotorowej, to zastanawiam się, czy nie potraktowano w ten sposób jakichś torów normalnych, ale np. z zakazem wjazdu lokomotyw.

Tutaj natomiast można ją podziwiać w pełnej krasie:
http://amzpbig.com/maps/3380_Leslau_1944.jpg


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 16 Marzec 2010, 15:52:48
Właśnie nie znalazłem jej nawet na rosyjskim topografie miasta z 1946. Poszukam jeszcze w zbiorach w sieci czy gdzieś jeszcze czegoś nie ma.


Jest coś... albo mucha zostawiła plamkę na skanie.
Na jednym z planów z okresu II wojny bocznica wąskotorowa "ginie" w normalnotorowej linii w stronę portu.

Jednak mucha, albo uproszczenie. Znalazłem przebieg bocznicy:
http://kpbc.umk.pl/dlibra/doccontent?id=32132&dirids=1

Świetnie ją widać na mapie ze zbiorów KPBC.


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Marzec 2010, 17:19:47
Cytat: "Atterdag"
Znalazłem przebieg bocznicy:
Przecież to ta sama mapa niemiecka z 1944, o której mówiłem w swoim poście  :wink: ...

Ogólnie jeśli znajdziesz jakiś tajemny zbiór map z okresu 1945-70 to koniecznie pochwal się w wątku http://750mm.pl/viewtopic.php?t=2852.
W sieci wisi sporo map przedwojennych (i są one uzupełniane), jest Geoportal oparty w dużej mierze na mapach z lat '70 ale brakuje okresu pomiędzy.

Myślę, że warto obejrzeć również mapy topograficzne na Geoportalu. Mimo, że są późniejsze ładnie pokazują ewolucję układu bocznic. Zaznaczono min. fragment dawnego nasypu linii wąskotorowej, który najwyraźniej został wykorzystany przy budowie bocznicy normalnotorowej.
No i ciekawostka - po przełączeniu na Ortofotomapę widać zdaje się przyczółki wiaduktu nad linią normalnotorową: http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=504284.45189096534,530646.408232779,504600.5458766365,530860.5744281033&variant=ORTO


Tytuł: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 16 Marzec 2010, 18:03:47
Arrrgh.... no tak, tak to jest jak czyta się posty na minutę przed wyjściem :D

Na mapach Natowski z lat 90tych w dalszym ciągu zaznaczane są nasypy i starotorza kolejek zlikwidowanych nawet w latach 60tych. Mapach w skali 1:50K - chociaż trudno w to uwierzyć.

Co do tajemnych zbiorów z lat 45-70 to tajemne one nie są... większość map w skali 1:10K znajdujących się w zasobach ośrodków geodezji i bibliotekach uczelnianych pochodzi z lat 60tych. W kujawsko-pomorskim w dalszym ciągu można kupić kopie niektórych z nich.


Jeszcze coś. Po przeanalizowaniu map starych i aktualnych widać iż nowy przebieg bocznicy normalnotorowej w sporej mierze pokrywa się ze starotorzem wąskotorowym - zrobiłem porównanie w fGIS ;)


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 16 Kwiecień 2015, 13:17:10
Po uważnej lekturze ;-) Geoportalu, rekord zasięgu na północ to chyba PGR Markowo. To jest na wysokości Suchatówki na normalnym torze, pod samą Puszczą Bydgoską.. Sieć zwyczajnie nie do ogarnięcia , grubą książkę by napisał...
Przecież Markowo jest jeszcze na płd od Wierzchosławic. Najbardziej na północ to będzie pewnie Rojewo k. Gniewkowa, przy samej puszczy.
Wybieram się szlakiem wąskotorówki Złotniki-Rojewo-Wierzchosławice-Opacz, czy ktoś wie ile tam zostało?


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 28 Kwiecień 2015, 23:54:26
Przy okazji niezwiązanej wycieczki przejechałem trasą Złotniki Kujawskie-Rojewo-Wierzchosławice-Wierzbiczany-Ośniszczewo-Opoki.
Starotorze jest zachowane (niezaorane) w 60-70%. Czasem wychylają się jakieś podkłady.
Wiadukt w Wierzchosławicach został zasypany tłuczniem przy okazji ostatniego remontu linii normalnotorowej.
Tory w asfalcie widziałem tylko w Ośniszczewie, Zdunach i Opokach.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 03 Czerwiec 2015, 20:07:05
https://www.youtube.com/watch?v=P9htqdlzhWs (https://www.youtube.com/watch?v=P9htqdlzhWs)


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Paweł S. on 21 Maj 2016, 16:57:32
Uwaga Archeologia :)  W Inowrocławiu na ul.Wielkopolskiej pojawiły się ślady kolejki.Podczas budowy obwodnicy na objeździe z Sikorowa są widoczne szyny wystające z asfaltu.Trzeba to upamiętnić zdjęciem :)


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 20 Grudzień 2016, 16:58:25
Taka mała ciekawostka.

Maszynista nr 9 rok 1926


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Barti on 29 Grudzień 2017, 20:43:10
Cześć. Postanowiłem odwzorować Kujawskie KD (†) w grze Trainz. To znaczy tylko fragmenty. Właśnie kończę schemat linii i tu potrzebuję waszej pomocy. Chciałbym wiedzieć czy:
1) linia Cukrowni Choceń (po przejęciu przez Brześć) łączyła się z linią Brześć-Jerzmanowo we wsi  Wichrowice?
2) linia Płowce – Lubraniec łączyła się z linią Brześć – Izbica Kujawska? Wiem tylko że obie linie się przecinały na płn.-zach. od
    Lubrańca.
3) pociąg z cukrowni Dobre mógł dotrzeć do Walentynowa przez Zakrzewo? Na geoportalu nie zauważyłem połączenia, tylko
    wspólne stacje w Zakrzewie.
4) linie kruszwickie Sikorowo - Pieranie została przyłączona dalej na wschód do linii do Walentynowa?
5) kolejka do stacji w Morgach (na płn. od wsi Chełmce) to jeszcze kruszwicka czy folwarczna? Bo na części map jest
    zaznaczona jako oddzielna.
6) w Paniewie kolejki kruszwicka i gosławicka miały jakąś wspólną rampę czy połączenie?
7) można było dojechać z Ozorkowa do cukrowni Leśmierz i w Piątku? Wiem tyle że z Sierpowa do Leśmierza prowadził tor
    trójszynowy.
8 ) Czy w Sikorowie (na wschód od Mątew) przed wiaduktem pod węglówką był trójkąt? Czy może też jakaś bocznica?
Na dzień dobry to tyle.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Grabie on 05 Styczeń 2018, 21:44:33
Cześć. Postanowiłem odwzorować Kujawskie KD (†) w grze Trainz. To znaczy tylko fragmenty. Właśnie kończę schemat linii i tu potrzebuję waszej pomocy. Chciałbym wiedzieć czy:
1) linia Cukrowni Choceń (po przejęciu przez Brześć) łączyła się z linią Brześć-Jerzmanowo we wsi  Wichrowice?
2) linia Płowce – Lubraniec łączyła się z linią Brześć – Izbica Kujawska? Wiem tylko że obie linie się przecinały na płn.-zach. od
    Lubrańca.
3) pociąg z cukrowni Dobre mógł dotrzeć do Walentynowa przez Zakrzewo? Na geoportalu nie zauważyłem połączenia, tylko
    wspólne stacje w Zakrzewie.
4) linie kruszwickie Sikorowo - Pieranie została przyłączona dalej na wschód do linii do Walentynowa?
5) kolejka do stacji w Morgach (na płn. od wsi Chełmce) to jeszcze kruszwicka czy folwarczna? Bo na części map jest
    zaznaczona jako oddzielna.
6) w Paniewie kolejki kruszwicka i gosławicka miały jakąś wspólną rampę czy połączenie?
7) można było dojechać z Ozorkowa do cukrowni Leśmierz i w Piątku? Wiem tyle że z Sierpowa do Leśmierza prowadził tor
    trójszynowy.
8 ) Czy w Sikorowie (na wschód od Mątew) przed wiaduktem pod węglówką był trójkąt? Czy może też jakaś bocznica?
Na dzień dobry to tyle.

Też robię i mam ułożone odcinki Sompolno-Gosławice i Sompolno Piotrków Kujawski. Poza tym tworzę też modele 3d do trs mam lokomotywownie Sompolno, hala napraw Sompolno, parowozownia Gniezno, dworzec Witkowo, dworzec Krośniewice, dworzec Sompolno i trochę taboru z Krośniewic i Gniezna  ;)


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Barti on 06 Styczeń 2018, 16:45:23
Właśnie obejrzałem twoje dzieła. Jakim cudem ja o nich nie wiedziałem? Ja w tworzeniu modeli to jestem jeszcze głęboko w lesie. Dobrze wiedzieć, że ktoś wskrzesza Kujawy. Tylko nie zapędzaj się za daleko na północ. Zostaw coś dla innych :)

Żeby nie było off-topu sam odpowiem sobie na 3 pytanie. Połączenie obu kolejek w Zakrzewie powstało w 1942 roku. Po tym jak w 1949 PKP przejęły linię Dobre – Nieszawa, połączenie zostało zlikwidowane.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Grabie on 07 Styczeń 2018, 13:59:54
Ogólnie moim priorytetem są na razie modele 3d, których bardzo brakuje. Najpierw muszę zrobić podstawowe obiekty do mapy potem konstrukcje typu: wagony, lokomotywy(lyd1, mbxd1, pw53 nie mylić z tw53, poprawki do lxd2, wls75 i wls50) pracy jes od groma, a robię jeszcze modele normalnotorowe  ::) Mapę tworzę jak mnie coś ruszy i wtedy tak 2km męczę cały dzień. Priorytetem są odcinki: Gniezno-Sompolno, Sompolno-Gosławice, Sompolno-Piotrków Kuj,
Sompolno-Krośniewice, Piotrków Kuj-Dobre, Dobre-Tuczno.
Linie 2 kategorii: Przystronie-Koło, Piotrków Kuj-Kruszwica
Krośniewice-Dobre. 3kategorii Krośniewice-Ozorków,
Dobre-Nieszawa, Krośniewice-Ostrowy.

Do tego projektu przyda się każda pomoc. Np. Zdjęcia, Filmy, Rozmowy jak to funkcjonowało kiedyś, Rysunki Techniczne, Pomoc przy modelach, czy nawet mapie.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 07 Styczeń 2018, 14:09:38
A gdzie można zobaczyć efekty?


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Grabie on 07 Styczeń 2018, 14:21:23
Jak na razie efektów z mapy nie publikowałem, ale są modele np. Lok. Sompolno, Wagony
https://www.facebook.com/GrabkaRepaints/?ref=bookmarks (https://www.facebook.com/GrabkaRepaints/?ref=bookmarks)


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: marcinsemek on 20 Marzec 2018, 14:37:27
Cześć. Postanowiłem odwzorować Kujawskie KD (†) w grze Trainz. To znaczy tylko fragmenty. Właśnie kończę schemat linii i tu potrzebuję waszej pomocy. Chciałbym wiedzieć czy:
1) linia Cukrowni Choceń (po przejęciu przez Brześć) łączyła się z linią Brześć-Jerzmanowo we wsi  Wichrowice?
2) linia Płowce – Lubraniec łączyła się z linią Brześć – Izbica Kujawska? Wiem tylko że obie linie się przecinały na płn.-zach. od
    Lubrańca.
3) pociąg z cukrowni Dobre mógł dotrzeć do Walentynowa przez Zakrzewo? Na geoportalu nie zauważyłem połączenia, tylko
    wspólne stacje w Zakrzewie.
4) linie kruszwickie Sikorowo - Pieranie została przyłączona dalej na wschód do linii do Walentynowa?
5) kolejka do stacji w Morgach (na płn. od wsi Chełmce) to jeszcze kruszwicka czy folwarczna? Bo na części map jest
    zaznaczona jako oddzielna.
6) w Paniewie kolejki kruszwicka i gosławicka miały jakąś wspólną rampę czy połączenie?
7) można było dojechać z Ozorkowa do cukrowni Leśmierz i w Piątku? Wiem tyle że z Sierpowa do Leśmierza prowadził tor
    trójszynowy.
8 ) Czy w Sikorowie (na wschód od Mątew) przed wiaduktem pod węglówką był trójkąt? Czy może też jakaś bocznica?
Na dzień dobry to tyle.


NARESZCIE !!!!!!! PO TYLU LATACH  :o

chłopie rozwiązałeś mi największa zagadkę jaką miałem z tamtego rejonu !!!! w kierunku Sompolna z Lubrańca kilkaset metrów za stacją pamiętam, że stał semafor ale stał on w polu,  tak jakby linię przecinała inna linia krzyżując się z nią pod kątem 90 stopni, nikt mi nie potrafił wyjaśnić skąd ten semafor. Chyba była równolegle jakaś polna droga ale mogę się mylić. Kojarze, że stał on ale po jakiś dwóch latach został usunięty, Nie wiem czy bym znalazł znów to miejsce. Wynika z tego że osłaniał on skrzyżowanie linii. Była to połowa lat 80 tych a już wtedy nie było widać żadnych pozostałości tej linii, no i ten zagadkowy semafor, zapomniany...


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Barti on 27 Marzec 2018, 20:49:00
Jedną chwilę. Piszesz że semafor stał na odcinku z Lubrańca do Sompolna. Ale skrzyżowanie o które pytałem było między Lubrańcem, a Płowcami (linia do Dobrego Kujawskiego). Niemniej dla mnie to też ciekawa informacja. Myślałem, że Kujawy już niczym mnie nie zaskoczą.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Marzec 2018, 02:08:19
Cytuj
Piszesz że semafor stał na odcinku z Lubrańca do Sompolna. Ale skrzyżowanie o które pytałem było między Lubrańcem, a Płowcami (linia do Dobrego Kujawskiego).

I chyba właśnie o to miejsce chodzi. Semafor w polu (a właściwie dwa) załapał się najwyraźniej nawet na mapę (Geoportal) (http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?locale=en&gui=new&sessionID=3779274). Jeśli stał w połowie lat '80, to o dobre kilkanaście lat musiał przeżyć samą linię cukrowniczą. Chyba podobnie jak semafor i tarcza przed wjazdem do Sierpowa od strony Leśmierza. Zakładam, że urządzenia srk należały do PKP, więc cukrownia ich nie zdemontowała rozbierając linię, a pekapowi wówczas się tak nie spieszyło z upłynnianiem zbędnego majątku. Na mapie widać też budynek posterunku osłonnego (jak rozumiem w latach '80 już go nie było).

PS
Jednopoziomowe skrzyżowania linii o tej samej szerokości (wąskiego) toru bez łącznicy to byłby ciekawy temat do wiecznego konkursu.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Marzec 2018, 22:21:13
Cytuj
7) można było dojechać z Ozorkowa do cukrowni Leśmierz i w Piątku? Wiem tyle że z Sierpowa do Leśmierza prowadził tor trójszynowy.
Do Leśmierza oczywiście można było dojechać i to jeszcze po likwidacji trzeciej szyny (pozostała zwykła bocznica 750 mm).
Do piątku - również, ale jedynie przez pewien niezbyt długi czas. Przekucie tej części sieci KKD z 600 na 750 mm to o ile pamiętam okres powojenny (ok. 1950). Tymczasem sieci Leśmierza, Młynowa i jeszcze Ireny w Łyszkowicach połączyli Niemcy na początku lat '40. Więc przez kilka lat można było dojechać nie tylko do Piątku, ale i do Soboty (a nawet znacznie dalej - przez Jackowice do Czerniewa) lub do Łyszkowic. Przynajmniej teoretycznie.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: marcinsemek on 29 Marzec 2018, 15:38:32
Cytuj
Piszesz że semafor stał na odcinku z Lubrańca do Sompolna. Ale skrzyżowanie o które pytałem było między Lubrańcem, a Płowcami (linia do Dobrego Kujawskiego).

I chyba właśnie o to miejsce chodzi. Semafor w polu (a właściwie dwa) załapał się najwyraźniej nawet na mapę (Geoportal) ([url]http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?locale=en&gui=new&sessionID=3779274[/url]). Jeśli stał w połowie lat '80, to o dobre kilkanaście lat musiał przeżyć samą linię cukrowniczą. Chyba podobnie jak semafor i tarcza przed wjazdem do Sierpowa od strony Leśmierza. Zakładam, że urządzenia srk należały do PKP, więc cukrownia ich nie zdemontowała rozbierając linię, a pekapowi wówczas się tak nie spieszyło z upłynnianiem zbędnego majątku. Na mapie widać też budynek posterunku osłonnego (jak rozumiem w latach '80 już go nie było).

PS
Jednopoziomowe skrzyżowania linii o tej samej szerokości (wąskiego) toru bez łącznicy to byłby ciekawy temat do wiecznego konkursu.


na bank był w tym miejscu, niestety w tamtych czasach nie miałem jak strzelić fotki,


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Barti on 30 Marzec 2018, 22:09:19
Cytuj
Więc przez kilka lat można było dojechać nie tylko do Piątku, ale i do Soboty (a nawet znacznie dalej - przez Jackowice do Czerniewa) lub do Łyszkowic. Przynajmniej teoretycznie.

No to jeszcze mi powiedz że można było dotrzeć do Dominikowic.  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Le%C5%9Bmierz_%28Jackowice-Dominikowice%29.jpg  To już pod Uniejowem. Niby powinienem się cieszyć że sieć rozbudowana, ale gra chyba tego nie udźwignie...


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 30 Marzec 2018, 23:59:54
@Barti
Ty się ciesz, że najwyraźniej nie było połączenia od Czerniewa do Kiernozi, bo byś miał jeszcze całą sieć cukrowni Dobrzelin :P. A jest to w sumie pewną zagadką, bo z tego co ustalił Ariel, odcinki Bogoria Górna - Jackowice - Czerniew oraz Lisiewice - Łyszkowice należały od 1949 do Dobrzelina, a do ich przyłączenia do głównej sieci brakowało jakichś 3 km toru prosto jak strzelił.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 31 Marzec 2018, 15:11:35
Z innej beczki, wiem że jedna z nitek przebiegała wiaduktem górą nad Magistralą Węglową.
Z mapy wynika jednak, że skrzyżowań takich było więcej - jak "przecinały" się pozostałe dwa? Wąskie dołem?


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Barti on 01 Kwiecień 2018, 21:03:09
Odcinki do Dominikowic i Stemplewa przebiegały wiaduktami nad Węglówką. Wiadukty dzielone z drogami gruntowymi istnieją do dziś. Tor do Kazanek dołem.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 01 Kwiecień 2018, 21:18:42
Dzięki. Ostatnio ten temat poruszałem w dyskusji z Dobrzynem (przy okazji innego wiaduktu - na 600 mm przerzuconego nad czterema torami "węglówki" w obrębie Zduńskiej Woli) i była tam mowa o "jeszcze dwóch wiaduktach "wąskie x węglówka" w okolicy", tymczasem tutaj dostrzegam trzecią trasę... To jest fenomenalny temat, tych linii było zatrzęsienie, a sieci ze sobą połączone. Potęga, po prostu potęga, setki kilometrów.


Tytuł: Odp: Kolejki na terenie kujaw
Wiadomość wysłana przez: Barti on 12 Maj 2018, 21:43:24
Panowie (i Panie?) spójrzcie na te mapki:

Przedstawiają rejon między Inowrocławiem, a Kruszwicą. Kolorowymi liniami pozwoliłem sobie zaznaczyć położenie poszczególnych odcinków.
Czerwony to kolej Cukrowni Mątwy po wojnie przejęte przez Kruszwicę.
Zielony - przynależność jak wyżej tylko rysowałem na oko, dokładnego przebiegu linii nigdzie nie znalazłem.
Fioletowy to zapewne jakaś folwarczna.
Niebieski to łącznik Mątwy - Kruszwica zbudowany w 1942.

Dwie pierwsze mapy są z okresu przedwojnia. Czarno-biała nowsza.
I teraz o co mi chodzi. Strzałką zaznaczyłem miejsce w którym obecnie znajduje się wiadukt, lecz jeszcze w latach 30. był przejazd. Zastanawia mnie po co wzniesiono wiadukt na zapomnianej prze Boga drodze? Nawet dziś jest to droga gruntowa. Puściłem wodze fantazji i ubzdurałem sobie że dla linii cukrowniczej. Czy ktoś jest w stanie to potwierdzić/zaprzeczyć? Niemcy bawili się w scalanie sieci, od "linii zielonej" do fioletowej to jakieś 0,8 km, dalej do czerwonej tylko 2 razy więcej.