Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cukrowniane => Wątek zaczęty przez: ok333 on 28 Październik 2008, 22:35:46



Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 28 Październik 2008, 22:35:46
Na taki ślad natrafiłem w necie :

http://www.tnn.pl/Kolej_w%C4%85skotorowa_na_terenie_cukrowni__Lublin_,1029.html

Jest nawet jedna fotka.
Pozdrawiam


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 30 Listopad 2008, 19:40:48
Zdjęcie przedstawia cukrownie Rejowiec, która z cukrownia w Lublinie nie ma nic wspólnego


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 07 Sierpień 2009, 12:12:11
Ożywimy temat wklejając zdjęcia z cukrowni w Lublinie właśnie - o ile nie pomylono się w opisie zdjęć w archiwum...

(http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_1-G-2495.jpg)
Sortowanie buraków

(http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_2-6612.jpg)
Transport jak się patrzy

(http://img.audiovis.nac.gov.pl/PIC/PIC_2-6613.jpg)
Po wyładunku


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 09 Maj 2010, 00:29:30
Cytat: "Atterdag"
o ile nie pomylono się w opisie zdjęć w archiwum...
Jak już się dowiedzieliśmy dzięki Księżycowi i Janeczkowi - pomylili się. Dwa dolne zdjęcia wykonano w Cukrowni Garbów. Jeśli chodzi o pierwsze, to tabor raczej nie jest cukrowniczy lecz "publiczny". Zwróćcie uwagę na oznaczenia wagonów. Mnie to wygląda nawet nie tyle na PKP, co raczej WKP - czyżby Wyrzyska KP?


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 09 Maj 2010, 01:20:57
Nie przypomina mi żadnej stacji z WKP jaką znam. Budynki również nie wyglądają na prusko/popruskie. No i ten krajobraz... może coś z Kujawskich, albo ŻKD?


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 09 Maj 2010, 01:44:43
Cytat: "Atterdag"
Nie przypomina mi żadnej stacji z WKP jaką znam.
Stacja to to na pewno nie jest. Raczej jakiś folwark. Dlaczego uważasz, że budynki mało pruskie (no poza tym drewnianym oczywiście  :wink: )?

Tym, co skierowało mnie ku WKP są jedynie oznaczenia na wagonach - szczególnie wyraźnie widać to na węglarce najbardziej po lewo - na samym skraju zdjęcia. Oczywiście, może to być skrót innej nazwy, tylko jakiej?


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 09 Maj 2010, 11:24:21
Z całą pewnością WKP. I z całą pewnością jakiś folwark. Odbywa się załadunek buraków na wagony. Na środku placu widać ustawione pługi. Tylko skąd twierdzenie, że to cukrownia Lublin skoro nawet zamieszczony podpis pod zdjęciem tego nie sugeruje.


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 09 Maj 2010, 11:33:24
A Wieluń? W razie co z Wyrzyskiej zrobię listę folwarków zaraz i spróbujemy coś z tego wydobyć. W najgorszym wypadku będziemy mieli kilkanaście potencjalnych lokalizacji. No i że folwark to widać... chociaż krańcowe stacje na BKD wyglądały podobnie. Na BKD nie WKD.


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 09 Maj 2010, 11:54:32
Wieluń? To było PKP.


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 09 Maj 2010, 12:24:23
WKP też było PKP.


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 09 Maj 2010, 12:39:09
PKP oczywiście ...... ale dopiero po II wojnie.


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 09 Maj 2010, 12:57:56
Jak większość wąskotorowych kolei w zaborze pruskim.

Wróćmy do kwestii zdjęcia. W obrębie WKP znajdowała się tylko JEDNA cukrownia (po zamknięciu Zukersfabrik w Nieżychowie). W Nakle. Teraz pytanie na jaką odległość wożono buraki. Skąd dano by radę.

Folwarki z doprowadzoną bocznicą wchodzącą w obręb zabudowań folwarcznych w obrębie WKP to:
Olszewka
Lubaszcz
Radzicz
Liszkówko
Gumnowice

Można spróbować teraz każde z osobna w geoportalu obejrzeć. Wrócę do domu to się przyjrzę.

(Żelazno miało zdecydowanie inną ładownię)


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 10 Maj 2010, 21:15:12
Cytat: "Atterdag"
W obrębie WKP znajdowała się tylko JEDNA cukrownia (po zamknięciu Zukersfabrik w Nieżychowie). W Nakle. Teraz pytanie na jaką odległość wożono buraki. Skąd dano by radę.


Buraki zwożono z całej sieci WKP i BKP do cukrowni Rudki. Na WKP specjalnie w tym celu powstał łącznik Radzicz - Liszkowo. Notabene - ostatnio wybudownay fragment WKP . BKP od początku korzystała z łącznika Gumnowice-Suchary w celu dotarcia do Rudek. Jako przed 2WS istniał most łączący wschodnią część BKP ze zachodnią jej częścią, możemy założyć że ruch towarowy(buraczany) był prowadzony po całej sieci - od Kozielca na wschodzie po linię Kocik Młyn - Wysoka na zachodzie.

Taki mały OT - ale wybaczcie te małe dygresje  :mrgreen:


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 11 Maj 2010, 00:21:24
I znów masz rację. Rzeczywiście. Chociaż całe szczęście jeżeli byłaby to część bydgoska to i wagony miałyby inne oznaczenie. Chociaż jestem niemalże pewien, że widziałem oznaczenia WKP na wagonach w Morzewcu. Kontynuujemy poszukiwania ;)


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: student on 22 Maj 2010, 02:15:48
Atterdag - powaliłeś mnie na kolana.

To jedyne zdjęcie bocznicy w folwarku na WKP jakie widziałem. Bóg jeden wie co tam jeszcze w tym NAC mają o nas :)

Po przeanalizowaniu mapek przypuszczam że to folwark w Lubaszczu (szkicu tej konkretnej bocznicy akurat nie posiadam). Z tego co pamiętam tor wchodził tam po łuku właśnie przez bramę "w rogu" folwarku. W geoportalu mniej więcej na środku dawnego dziedzińca jest zaznaczony budynek, możliwe że to ten, którego węgieł pokazany jest w lewej części kadru.

Jestem cały czas pod wrażeniem.

Pozdrowienia


Tytuł: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 22 Maj 2010, 08:10:38
Lubaszcz? Możliwe w sumie... ciekawe jak można to potwierdzić - poza wyjazdem w poszukiwaniu folwarku...

Też jestem pod wrażeniem zasobów NAC, a pod jeszcze większym niefrasobliwość w opisywaniu ich materiałów. Ja dalej czekam, aż pojawią się nowe zbiory i liczę iż znajdą się w nich zdjęcia z Koronowa i co najważniejsze ze stacji Białośliwie Port. Trzeba przepatrywać ich stronę i czekać czy się aby coś nie pojawi.


Tytuł: Odp: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: Jarek Franczyk on 04 Grudzień 2017, 10:09:44
Ciekawy - powiązany z tą tematyką artykuł - ukazał się na łamach Dziennika Wschodniego: http://www.dziennikwschodni.pl/magazyn/dzis-po-wielu-cukrowniach-nie-ma-juz-sladu-dlaczego-byly-tak-wazne-dla-wladz-prl,n,1000209652.html (http://www.dziennikwschodni.pl/magazyn/dzis-po-wielu-cukrowniach-nie-ma-juz-sladu-dlaczego-byly-tak-wazne-dla-wladz-prl,n,1000209652.html)

może kogoś zainteresuje.

(http://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/gallery/2017/12/999678866/5784d664bcdf28576c57d0f6e52c25a0.jpg)


Tytuł: Odp: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: majster on 04 Grudzień 2017, 16:36:52
Podłączę się do dyskusji o pierwszym zdjęciu przedstawiającym wagony WKP, niczego oczywiście nie przesądzam, być może są to wagony kolei wyrzyskiej, ale pamiętajmy też o kolei wrzesińskiej, tam wagony były również opisane WKP i zdjęcie przedstawia właśnie takie typowe wagony jakie były tam eksploatowane, czteroosiowe o ładowności 5 ton z uchylnymi dwuczęściowymi burtami bocznymi, numeracja wagonów też pasuje do kolei wrzesińskiej. Na tej kolei też było sporo majątków gdzie bocznice wchodziły wprost na podwórza.
Natomiast na kolei wyrzyskiej za czasów powiatowych węglarki o ładowności 5 ton były dwuosiowe i wyglądały zupełnie inaczej niż te na zdjęciu, czteroosiowe były tylko o ładowności 10 ton i były dużo większe. Zakres numeracji węglarek dwuosiowych był od 201 do 650, czteroosiowych od 701 do 751. Podobnie było na kolei bydgoskiej.
Co do miejsca wykonania zdjęcia mam pewne domysły, ale muszę je zweryfikować. Gdy będę wiedział coś więcej napiszę.   


Tytuł: Odp: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: majster on 15 Lipiec 2018, 11:45:44
Trochę to trwało (głównie z powodu braku czasu) ale już teraz wiadomo gdzie było wykonane zdjęcie, o którym pisałem wcześniej. Nie jest to oczywiście cukrownia Lublin, a zgodnie z moimi wcześniejszymi przypuszczeniami zdjęcie przedstawia podwórze majątku w Krzywej Górze koło Wrześni i wagony kolei wrzesińskiej. W ubiegły czwartek odwiedziłem to miejsce i zrobiłem kilka zdjęć dla porównania. Dwa budynki nieco przebudowane istnieją do dzisiaj, nie ma tylko drewnianej stodoły, brama, gdzie na podwórze wchodził tor jest zamurowana, ale wciąż w słupkach są wsporniki, gdzie osadzone były zawiasy bramy, w bruku bez trudu można odnaleźć miejsca, gdzie leżały tory, po ich demontażu miejsca te wybrukowano kamieniem polnym.  :)

Pierwsza część zdjęć:


Tytuł: Odp: Kolej Cukrowni ,,Lublin'' - Rejowiec...
Wiadomość wysłana przez: majster on 15 Lipiec 2018, 11:51:38
I druga część zdjęć: