Tytuł: Kolej cukrowni "Cielce" Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 26 Listopad 2008, 11:23:48 Wśród kolejek o których niewielu już pamięta jest kolej cukrowni Cielce. Natknąłem się na nią przypadkiem. W 2003 roku szukałem śladów po kolejce cegielnianej w Rossoszycy. Mieszkająca tam kobieta wspomniała o kolejce pod Zakrzewem. Myślałem o Zakrzewie na Kujawach i temat odłożyłem. W 2005 roku na paradzie parowozów w Wolsztynie kupiłem książkę „Koleje żelazne cukrowni Gosławice 1912-1992” Macieja Matuszewskiego. Znajdowała się tam wzmianka o sprzedaniu cukrowni Zduny dwóch parowozów HF i prawdopodobnie kilkudziesięciu wagonów HF do obsługi kolejki w Cielcach. Kolejne strzępki informacji wypłynęły ze Stalowych Szlaków i map WIG.
Pierwotnie linia (600) należała do cukrowni Cielce, po jej likwidacji przejęta przez cukrownię "Zbiersk", a w ostatnim okresie eksploatacji przez cukrownię "Zduny". Kolejka powstała z dwóch powodów. Po pierwsze pozwoliła na połączenie Cielc ze stacją kolei Łódzko-Kaliskiej (lub jak kto woli Warszawsko-Kaliskiej). Po drugie służyła również do zwózki ziemiopłodów na teren fabryki. Po upadku przemysłu buraczanego w Cielcach, kierunek przewozu buraków zmienił się. Zwożono je do Błaszek, gdzie ładowano na normalnotorowe wagony i wieziono w świat. Najpierw do Zbierska, a w późniejszym okresie czasu do Zdun. Według źródła 3, w 1982 roku obrót wagonowy wyniósł 1675 (4,59 wagonów dziennie...), a przewozy sięgnęły 6 800 ton. Długość eksploatacyjna wynosiła 12 km. Tor był zużyty w 95%, eksploatowano 83 środki trakcyjne, wyeksploatowane w 80%. Założono likwidację kolejki w okresie do 1985 roku. Na podstawie dwóch źródeł (1 i 2 w spisie) udało mi się zestawić częściową listę taboru cukrowni. Kolejka posiadała następujące parowozy (numeracja umowna): 1. HF Hartmann 4128/1918 (kocioł o tym samym numerze) 1918-1925(?) Heeres Feldbahn, numer 2284 1926-1939 cukrownia "Gosławice", numer 2 1939-1956 cukrownia "Gosławice", numer 6 1956-19XX Cielce Ostatnia rewizja 06.08.1971 2. HF Henschel 13306/1914 (kocioł o tym samym numerze) 1914-1922(?) Heeres Feldbahn, numer 365 1926-1954(?) cukrownia "Gosławice", numer 3 1954-19XX Cielce 3. HF Jung 2854/1918 (kocioł o tym samym numerze) 1918-1923 Heeres Feldbahn, numer ? 10.04.1923-19XX Cielce Ostatnia rewizja 06.08.1971 4. Las Fablok 3276/1953, kocioł Toruńska Fabryka Kotłów 1674/1953 22.04.1953-(?) PRK nr 5 (?)-(?) Cielce (?)-ob. Ostrów Wielkopolski-dawne Technikum kolejowe Ostatnia naprawa główna 26.09.1978 5.Las Fablok 5260/1957, kocioł Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów 15801/1957 13.12.1957-1963 Żwirownia WZEK Ełk 1963-(?) Cielce (?)-ob. Ostrów Wielkopolski-Przedszkole kolejowe Ostatnia naprawa główna 24.04.1978 6. Las Fablok ?/? złomowany w 1985 roku. O tym parowozie brak jakichkolwiek informacji. Na zdjeciu (http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=14499&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=20860) z 1985 roku widać jego szczątki - stojak kotła i górę budki maszynisty. Nie sposób na tej podstawie określić precyzyjnie typu maszyny (Las lub Ryś). Biorąc pod uwagę lekkie tory należy chyba postawić na parowóz Las, mający w stosunku do Rysia mniejsze naciski osi na tor Przebieg trasy najlepiej obrazuje poniższa mapa (WIG 1936, skala 1:300 000, arkusz 51 Łódź): (http://img155.imageshack.us/img155/1363/cielcezr4.th.jpg) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=cielcezr4.jpg) Oraz mapa (niestety kiepskiej jakości) (WIG 1923, skala 1:100 000, arkusz P41 S27 Uniejów) (http://img155.imageshack.us/img155/9228/rysunek1fb4.th.png) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=rysunek1fb4.png) Na mapie WIG z 1985 roku zaznaczona jest tylko linia Cielce-Błaszki. Bez dalszej linii do Zakrzewa, Odnogi do folwarków Wojsławice, Krąków i bocznicy do Głaniszewa Źródła: 1. Maciej Matuszewski „Koleje żelazne cukrowni Gosławice 1912-1992” wyd. PKMP 1992 2. Michał Zajfert „Cukrownie (1)” w „Stalowe Szlaki” 4/1990 3. Jacek Wardęcki "Koleje cukrownicze w 1982r.” w „Stalowe Szlaki” 1-6/1994 Tytuł: Kolej cukrowni "Cielce" Wiadomość wysłana przez: Romas on 26 Listopad 2008, 13:00:31 W terenie widoczne są fragmenty nasypu i przyczółki mostu na rzece której nazwy w tej chwili nie pomnę. Mam gdzieś kilka zdjęć z wycieczki po resztkach tej kolejki.
Tytuł: Kolej cukrowni "Cielce" Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Listopad 2008, 20:25:50 Jeżeli ktoś wie więcej o tej kolei, proszę się dzielić... Najbardziej nurtuje mnie ten trzeci Las
Tytuł: Kolej cukrowni "Cielce" Wiadomość wysłana przez: ok333 on 29 Listopad 2008, 15:24:37 Dobrzyn, a popatrz na mapkę WIG z 1936. Czy nie było tam odnogi do miejscowości Chlewo ?
Zastanawiam się, czy imć p.L.Geyer nie zaopatrywał się w buraki cukrowe w Cioe;cach, do swojej cukrowni w Rudzie Pabianickiej. W tamtej okolicy hodowla buraków cukrowych nie ,,wychodziła'' ze względu na liche ziemie i niską kulturę upraw. Cukrownię sprzedał, a nastepca zplajtował. Tytuł: Kolej cukrowni "Cielce" Wiadomość wysłana przez: ok333 on 29 Listopad 2008, 16:05:31 A tak wogóle , to już kiedyś było trochę o tej kolei :
http://750mm.pl/viewtopic.php?t=513 Pozdrawiam :grin: Tytuł: Kolej cukrowni "Cielce" Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 29 Listopad 2008, 16:54:10 Cytat: "ok333" Dobrzyn, a popatrz na mapkę WIG z 1936. Czy nie było tam odnogi do miejscowości Chlewo ? Do samej miejscowości raczej nie. Nie ma tego ani na "setce", ani na "trzysetce". Według tej pierwszej, kolejka dochodziła do D. Wojsławice, czyli do dworu Wojsławice. Co do samej cukrowni, to faktycznie, funkcjonowała krótko. No ale skoro buraki rosły tam słabo, to dlaczego kolejka istniała po wojnie :?: Tylko do odwózki buraków na skład w Błaszkach |