Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa => Wątek zaczęty przez: Romas on 07 Kwiecień 2009, 19:06:44



Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Romas on 07 Kwiecień 2009, 19:06:44
Korzystając z pięknej pogody (jak na tę porę roku) i czasu kiedy to jeszcze wszelakie zielsko nie zdążyło obudzić się do życia, wybrałem się w w/w stację. Wrażenia przygnębiające, ale "o tem po tem". Na wysokości jedynych "zalegających" wagonów na tej stacji, odnalazłem wkopany w ziemię zbiornik pamiętający chyba jeszcze Piłsudskiego :wink: , bo nitowanej konstrukcji.  
No i teraz czas na pytanie. Do czego służył ten zbiornik i kiedy został tam umieszczony?
Dodam tylko że przejrzałem "Kolejkę grójecką" Pokropińskiego i nie znalazłem odpowiedzi.
A tutaj linki do zdjęć z soboty :

http://picasaweb.google.pl/Romas1964/PiasecznoPrzeAdunkowe#5321279179740451794

http://picasaweb.google.pl/Romas1964/PiasecznoPrzeAdunkowe#5321279460399582546

http://picasaweb.google.pl/Romas1964/PiasecznoPrzeAdunkowe#5321279727133752370

ROMAS


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Kwiecień 2009, 20:02:28
Szkoda ze takie zarośnięte :(
A teraz pytanie.
http://picasaweb.google.pl/Romas1964/PiasecznoPrzeAdunkowe#5321281875429383042 do czego to jest?? Widziałem na innych fotka z innych kolej.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: konrad on 07 Kwiecień 2009, 20:08:16
to jest lampa :)
pionowa zagięta rurka to filar, a ta pozioma- przyczepiona do niej jest świetlówka w obudowie :) takie lampy są właśnie na przeładunku, specjalnie takie niskie by oświetlić wagon transporterowy


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 07 Kwiecień 2009, 20:09:23
Cytat: "andrzej2110"
do czego to jest??

To jest mocowanie do świetlówki. Dwa rządki takich oświetlały z obu stron tor wiodący do rampy. Chodziło o to, żeby mozna było spinać zwory transporterowe i mocować kliny w nocy. Normalne oświetlenie na słupach niestety nie oświetlało miejsc pod wagonami.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 07 Kwiecień 2009, 20:11:04
Identyczne są na przeładunku na Rogowie Towarowym Wąsk. Mają jeszcze oprawy.

S pozdravem Adam


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Kwiecień 2009, 20:18:32
Dziękuje za  wyjaśnienie :)


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Kwiecień 2009, 22:00:39
 .


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Kwiecień 2009, 22:13:11
A w środku jest jakaś "instalacja" ?? A na wodę albo ropę to on nie był??


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 07 Kwiecień 2009, 22:20:43
 .


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 07 Kwiecień 2009, 22:55:32
Jak są grodzie  to musiało kiedyś to jeździć. I to raczej nie na gumowych kołach. Zbyt masywna konstrukcja.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Romas on 08 Kwiecień 2009, 06:54:46
Reasumując (trudne słowo o 6 rano :grin: ).
O lampach, choć nie było to tematem pytania, wiemy niemal wszystko. Natomiast o tajemniczym zbiorniku nadal niewiele. Co do grodzi w środku to niestety obecnie w 3/4 zbiornik jest zawalony wszelakim śmieciem i zalany wodą (znaczy szczelny). Wszystko to spowodowało że nie chciałem wsadzać głowy do środka i badać go od wewnątrz.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 08 Kwiecień 2009, 08:03:47
Trzeba odszukać starych pracowników tej stacji i ich zapytać. Inaczej to będą tylko domysły.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 08 Kwiecień 2009, 08:49:55
 .


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 09 Kwiecień 2009, 10:58:35
Siemanko, tu Wasz ulubiony Kucyk wprost z Piaseczna nadaje.

Aby rozwiązać zagadkę tajemniczego artefaktu - podziemnego zbiornika - powołano specjalną Komisję w skład której weszli:
- Agusia;
- Buczek;
- Kazimierz;
- Kucyk;
- 4 Żywce;
- 10 Tyskich.

Komisja w w/w składzie udała się 8.IV br. w późnych godzinach popołudniowych na teren stacji Piaseczno Przeładunkowa w celu zbadania sprawy na gruncie.
Po spożyciu dwóch ostatnich pozycji składu Komisji ustalono:

Zbiornik o pojemności ok 20.000L służył w początkowej fazie wprowadzania trakcji spalinowej na GrKD jako stacja do tankowania lokomotyw Lxd2. Był wyposażony w rury, pompy itp. Kazimierz (29 lat pracy na GrKD w służbie ruchu) nie potrafił podać jednak szczegółów zakończenia eksploatacji rezerwuaru. Jak Krzyś (maszynista, pracuje na GrKD od 1975r.) wróci z choroby, to przepytam go co to szczegółów technicznych.

Pozdrawiam!


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Romas on 09 Kwiecień 2009, 14:35:44
O! Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło. Dzięki wielkie. Panu Krzysiowi zaś, życzę zdrowia i wypatruję uzupełnienia informacji.
Co do picia piwa na tamtym terenie, to już ktoś z miejscowych wpadł na ten pomysł bo z boku rampy czołowej stoi ławeczka. Klimatyczne miejsce :grin:


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 09 Kwiecień 2009, 14:51:45
Tą ławeczkę zrobiły ŚK (Świry Kolejowe - wolontariusze) z Piaseczna, właśnie wczoraj tuż koło niej, na wzniesionym nasypie prowadzącym do rampy transporterowej, trwały nasze "wykopaliska archeologiczne" dotyczące zbiornika. Oczywiście w miarę opróżniania butelek rozmowy odpłynęły w stronę "...dawniej ta stacja żyła całą dobę...". Kazik, który był wraz z nami, przyszedł tu na tą stację do pracy w 1983r. Piastował on stanowisko zawiadowcy i podlegała mu setka osób. Z łezką w oku wspominał ogromny ruch towarowy jaki w tamtych czasach był. Patrząc na zarośnięte tory obrazowo opowiadał jak kiedyś tu wszystko żyło. W jego opowieściach usłyszeć można było szczęk łączonych wagonów, stukot transporterów, pomrukiwanie kilku Lxd2 pracujących jednocześnie na przetokach, pierdzenie SM03 spychającej Eaosy, chlupot przelewanej na dwupoziomowej rampie ropy (oraz ciurkanie kradzionej podczas przelewania) do tego z oddali dobiegały zdrowe, pijackie śmiechy kolejarzy... W promieniach zachodzącego słońca marzyliśmy aby choć na chwilę cofnąć się w te czasy. Tak to upłynęło ciepłe, wiosenne popołudnie na rampie dwupoziomowej na stacji Piaseczno Przeładunkowa...


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 10 Kwiecień 2009, 18:24:09
Cytat: "Kucyk"
ustalono:

Zbiornik o pojemności ok 20.000L służył w początkowej fazie wprowadzania trakcji spalinowej na GrKD jako stacja do tankowania lokomotyw Lxd2. Był wyposażony w rury, pompy itp.


To samo udało mi się dziś dowiedzieć od Pana Adama Gerstmanna,którego mieliśmy okazję spotkać na stacji w Piasecznie i porozmawiać trochę o naszej ciasnotorówce.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 10 Kwiecień 2009, 19:35:25
Cytat: "Jacekglm"
To samo udało mi się dziś dowiedzieć od Pana Adama Gerstmanna,

To ten słynny "kat Rozbarku" ma jeszcze czelność pojawiać się w okolicach wąskiego toru?


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: gajos on 10 Kwiecień 2009, 19:39:28
Cytat: "Jacekglm"


To samo udało mi się dziś dowiedzieć od Pana Adama Gerstmanna,którego mieliśmy okazję spotkać na stacji w Piasecznie i porozmawiać trochę o naszej ciasnotorówce.


Taaaa, to spotkanie było niesamowite... Opowieści o ostatnim kursie z Góry Kalwarii gdzie ludzie w ramach protestu kładli podkłady na torach, albo w ilu to filmach "grała" kolejka...
Określenie "ciasnotorówka" całkiem przyjemnie mi się kojarzy... :)


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 15 Październik 2009, 18:03:23
Czy posiada ktoś schemat stacji Piaseczno Przeładunkowa?

Chodzi mi głównie o część północną.
Dokąd wąskie tory sięgały?


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: AmaSoft on 17 Październik 2009, 02:12:12
Nie mam schematu ale z tego co pamiętam na tej stacji są jeszcze 3 tory wąskotorowe całe, w dobrym stanie, jeśliby usunąć chwasty można by tam wjechać:) Do stacji dochodzi(ł) tor normalnotorowy, tyle ode mnie.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 17 Październik 2009, 07:38:18
Dziękuję.

To może wyjaśnię o co mi chodzi dokładniej.

Link do mapy (http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/Default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=636673.04694098,468676.578064679,640026.17194098,470173.453064679&variant=RASTER)

Czy od Przeładunkowej na północ odchodził kiedyś wąski i czy dochodził do trójkąta zaznaczonego na zdjęciu:

(http://img28.imageshack.us/img28/5770/kolejkaprzeadunek.jpg)


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Październik 2009, 10:38:10
Na starych mapach WIG nic takiego nie widać... stąd wnioskuję iż nic takiego nie było. Chyba, że powstałoby w latach 50tych.

Jak na razie jedyny trójkąt jak znam, a był pierwotnie odgałęzieniem linii to ten w Śmiglu ;)

Na orto też nie widać nic w ziemi...


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 17 Październik 2009, 11:08:24
Cytat: "Atterdag"

Na orto też nie widać nic w ziemi...


Ale w realu już tak.
Od ulicy Jana Pawła(na mapie 22 lipca) w kierunku Warszawy wzdłuż torów prowadzi ścieżka,która jest poprowadzona starotorzem(dobrze zachowane podkłady drewniane).
Na końcu ulicy Kolejowej (obok dawnych magazynów Ikei) w jezdni ślady po dwóch przejazdach kolejowych(jeden od strony Piaseczna,drugi od Warszawy).

Może Kuc coś będzie wiedział :roll:


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 17 Październik 2009, 11:46:15
Tam kiedyś była przepompownia paliw MON. Paliwo z normalnotorowych cystern przepompowywane tam było do wąskotorowych cystern.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 17 Październik 2009, 11:54:08
Ot proszę - zapewne obiekt w związku z tym utajniony na mapie ;)


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 17 Październik 2009, 12:02:22
Tam, jak Buczek pisze, była przelewownia paliwa. Za najeżony drutem kolczastym płot będący pod czujnym okiem wartowników wjeżdżały cysterki wąskotorowe i normalnotorowe. Do dziś zachowały się przekopy w których ułożone były tory, które rozebrano około 1995r.
Jakby Koledzy wykazali się cierpliwością, to zapodam mapę sytuacyjną i schematyczną wraz z odrobiną historii, ale to po niedzieli, bo zebrać materiały muszę.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 17 Październik 2009, 13:17:03
Oprócz typowych cystern wąskotorowych były też tranportery wąskotorowe, na których zamontowano zbiorniki pochodzące z cystern normalnotorowych. Tego typu pojazdy używane były głównie na kolei koszalińskiej ale były także w Piasecznie.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 17 Październik 2009, 14:27:36
W późniejszych czasach nie oplacało się przelewać paliwa więc cysterny normalnotorowe worzone byly na transporterach jak każdy inny wagon normalnotorowy.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: track-and-train on 17 Październik 2009, 15:01:55
Panowie, a jak obecnie wygląda sytuacja na przeładunku? Ostatnio tory były zasypywane na potrzeby parkingu. Co dalej?


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 18 Październik 2009, 09:46:15
Ale zostały odkopane :mrgreen:    Jakiś tydzień temu wjeżdżaliśmy na przeładunek rumunem z transporterem w celach gospodarczych. Więc da się wjechać...


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: track-and-train on 18 Październik 2009, 09:50:57
Ale w całości? Jak tam byłem to jakieś kupy ziemi leżały to tu, to tam... czy wszystkie tory są wolne?


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 18 Październik 2009, 15:55:07
Panowie, może pomysł na wykorzystanie towarówki typu railfiction, ale...
 Można by było (wydaje mi się) niewielkim kosztem zbudować peron (ziemny) kolejki obok zejścia z kładki prowadzącej na peron normalnotorowy i stworzyć dogodne miejsce przesiadek dla grup zorganizowanych- wycieczek szkolnych, etc...
Kwestia tylko stanu odnogi od toru szlakowego oraz czy czajnik wyciągnął by skład z dzieciarnią (np. 5x Bxhpi + brankard) po tym nachyleniu i łuku.

Ewentualnie wykorzystać można by było to miejsce jako hipotetyczne miejsce przesiadek z PKW na KM (może wspólny bilet??)
Oczywiście pojawił by się problem taborowy (ilość taboru do obsługi,rezerwa), ale to tylko RF...

Pozdrawiam...


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 18 Październik 2009, 16:22:41
Ależ Przemku, Twój pomysł nie jest pierwszy. Poproszę o chwilę cierpliwości, a do obiecanych planów Przeładunku dorzucę koncepcję przebudowy stacji aby prowadzić zeń ruch osobowy dokładnie taki, o jakim piszesz.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 18 Październik 2009, 18:12:18
Cytat: "track-and-train"
Ale w całości? Jak tam byłem

Byliśmy :P


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 19 Październik 2009, 18:19:29
Zgodnie z obietnicą zamieszczam aktualny schemat stacji (http://img34.yfrog.com/img34/6333/schematpiasecznoprzeadu.jpg) Piaseczno Przeładunkowa oraz mapę sytuacyjną (http://img237.imageshack.us/img237/8707/sytuacja.jpg) z 1975r. na której widnieje zrealizowany w części projekt przebudowy układu torowego wraz z przystosowaniem jego do obsługi ruchu pasażerskiego.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: MaciekSwKD on 19 Październik 2009, 19:07:17
Pytanko małe - do czego służył tor 107b?

Pozdrawiam
Maciek


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 19 Październik 2009, 19:38:50
Cytat: "MaciekSwKD"
Pytanko małe - do czego służył tor 107b?

Pozdrawiam
Maciek


Był tam magazyn odcinka drogowego składający się z: właśnie toru 107b i obok niego wiaty drewnianej, wszystko to było ogrodzone płotem z siatki,a wjazd odbywał się przez bramę zrobioną z desek.
Od zawsze w środku stał wózek torowy i leżała sterta szyn i podkładów.
Stan z lat 90-tych ub.w.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 19 Październik 2009, 19:46:47
Dokładnie.
Nie wiem jak jest teraz,ale w 2002 roku na miejscu tego magazynu można było znaleźć gwoździe do szyn :grin:

Za schematy bardzo dziękować,ale to nadal nie wyjaśnia jak wyglądał tor do rzeczonej przepompowni MON.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 19 Październik 2009, 20:30:26
Wyglądało to w ten mniej więcej sposób: od stacji Piaseczno Przeładunkowe jeden z torów biegł wzdłuż linii z Radomia do Warszawy i po niecałym kilometrze odbijał w prawo (patrząc w kier. Warszawy) pod kątem ostrym i dochodził do odległej o 200 m od linii normalnotorowej. Z drugiej strony (od Warszawy) dochodził tor normalny (bocznica). Oba tory wąski i normalny na terenie przepompowni znajdowały się obok siebie. Były to tory pojedyncze bez rozjazdów


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 19 Październik 2009, 20:34:10
Patrząc w kierunku Warszawy odbijał w lewo


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 19 Październik 2009, 21:58:15
Januszu, sądząc po schemacie to kładka do peronu normalnotorowego wypada mniej więcej na wysokości rozjazdu nr 6 (wg zumi- wersja satelitarna). Wracając do RF w ramach wolnych przemyśleń, peron ziemny mógł by powstać pomiędzy torami 101 i 103 od rozjazdu nr 6 do nr 7.
Dzięki temu mamy możliwość oblotu składu po ww torach (PX +5x Bxhpi -powinien zmieścić się bez komplikacji) a dla zwykłego turysty (tatusiek i mamuśka z gromadką brzdąców) dogodną przesiadkę.

W przypadku gdyby miał być prowadzony ruch planowy w skomunikowaniu z np. KM  tory 201 202 203 dodatkowo można wykorzystać jako tory postojowe dla pociągów planowych (tabor to spalinowy zespół trakcyjny- coś wzorowane na EZT produkcji Sztadlera jeżdżących z Popradu (też 1000mm).
Mam świadomość, że linia musiała by być mocno zmodernizowana (chociażby remont toru, montaż SBLki)by prowadzić regularny ruch ale to RF które było snute już dawno temu jako uzupełnienie planu" metro II" jaki lansowała pewna radna( odbył się wtedy przejazd promocyjny z wykorzystaniem szynobusu do Konstancina po linii do EC Siekierki)...

Pozdrawiam :mrgreen: ...


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 19 Październik 2009, 22:16:51
Cytat: "Harry Potter"
Mam świadomość, że linia musiała by być mocno zmodernizowana


http://i.demotywatory.pl/uploads/1247326698_by_bozar88__500.jpg

Gdzie jest lepszy tor?? Łódź czy Piaseczno?? Oba po 1000mm


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 19 Październik 2009, 22:42:09
Cytat: "janeczek"
Patrząc w kierunku Warszawy odbijał w lewo


Oczywiście że w lewo. Mój błąd. Przepraszam.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 20 Październik 2009, 16:09:45
Warto dodać że za nastawnią normalnotorową i przejazdem z ulicą Jana Pawła II znajdowało się jednopoziomowe skrzyżowanie z normalnotorową bocznicą do hurtowni po lewej stronie patrząc w kierunku przelewni od przeładunku.Dodam jeszcze że skrzyżowanie to zostało zbudowane  na początku lat 90 ub.w. i zlikwidowane wraz z rozbiórką torów do przelewni.Nigdy nie widziałem pociągu z cysternami bo jezdzili podobno tylko w nocy,za to nieraz widziałem cysterny stojące na przelewni jednak nie podchodziłem nigdy zbyt blisko bo teren był pilnowany przez wartoników z kałachami.


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 20 Październik 2009, 20:06:26
Andrzej2110, co ma Łódz do tego?
Podałem jako przykład Poprad (co do taboru), więc raczej będę się tego trzymał- 60km/h to żaden problem na prostych odcinkach.
Jechałem i tu po prostu porównuje obie kolejki (tam jest ruch planowy-polecam, warte zobaczenia jak to działa)...
Tu możesz zobaczyć o czym mowa:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tatrza%C5%84skie_Koleje_Elektryczne

...a wracając do wątku zasadniczego (kończąc OT/RF)...
Pozdrawiam...


Tytuł: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 20 Październik 2009, 20:52:03
Chodzi mi o stan torowiska kolejki i tramwajów w łodzi. Czy jest gdzieś tak wyglądający tor??


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 01 Lipiec 2015, 20:31:40
Nie masz racji Kolego Phinek - było całkowicie inaczej:

https://youtu.be/c_PN62yLFf0


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 01 Lipiec 2015, 22:31:52
Nie masz racji Kolego Phinek - było całkowicie inaczej:

https://youtu.be/c_PN62yLFf0

Kucyk, gdzie jest Twój kucyk!!!!!???


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 02 Lipiec 2015, 07:19:51
Musiał widać bryknąć gdzieś... IHAHA! (http://smileys.on-my-web.com/repository/Animals/tiny-horse-014.gif)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: CX MANIAK on 03 Lipiec 2015, 01:29:16
Witam.
Świetnie Kucyk opowiadasz o historii stacji w tym materiale. Masz talent. Naprawdę wielki szacun. Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 13 Lipiec 2015, 00:28:03
Kucyk, gratuluje humoru ;D ( zajefajne podsumowanie jak wyglądał przeładunek ziarna...).

ps. Żona nawet stwierdziła, że z głosu to jakby " Siara" opowiadał ;D

ps do ps. po tylu staraniach w końcu obejrzałem materiał...


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: gkw on 28 Wrzesień 2015, 18:41:04
http://thetransportlibrary.co.uk/?s=piaseczno&post_type=product (http://thetransportlibrary.co.uk/?s=piaseczno&post_type=product)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 19 Październik 2015, 14:06:52
1989 rok.
(http://wstaw.org/m/2015/10/19/Piaseczno_Przeadunek_1989.._jpg_300x300_q85.jpg) (http://wstaw.org/h/3003b408e18/)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 22 Październik 2015, 10:06:45
I jeszcze jedno znalazłem,z tego samego roku.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: sinyou135 on 21 Maj 2016, 23:29:39
Można prosić o schemat stacji Piaseczno Przeładunek, wraz z długością torów? Link do niego wygasł, a chce zrobić małą dioramkę do ekspozycji pociągów transporterowych i cystern.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 26 Sierpień 2018, 14:00:12
Najsamwpierw wyglądało to w ten sposób.
(https://iv.pl/images/04434211780202701620.jpg)

Bądźcie zdrowi.

Jarek


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 17 Wrzesień 2018, 18:12:54
Pytanie do piaseczyńskich Kolejarzy: ostro zasuwające łopaty odgrzebujące tory na Przeładunku to co oznaczają?
Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 18 Wrzesień 2018, 22:42:16
Pytanie do piaseczyńskich Kolejarzy: ostro zasuwające łopaty odgrzebujące tory na Przeładunku to co oznaczają?
Pozdrawiam.

Przygotowania do wznowienia ruchu towarowego :D

A serio panowie od modernizacji linii kolejowej narobili bałaganu i teraz po sobie sprzątają.
Więcej może napisze @Kuc.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 18 Wrzesień 2018, 23:23:27
Ale w dołku na lewo or rampy to chyba nie zasypali torów podczas robót?


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 19 Wrzesień 2018, 12:54:54
Istotnie, stacja Piaseczno Przeładunkowe od trzech tygodni przechodzi metamorfozę zwaną odchlewianiem. Przez ostatnie bodajże 3 lata ta zapomniana od dwóch dekad część Grójeckiej KD była miejscem składowania ziemi potrzebnym do prowadzenia placu budowy związanego z modernizacją linii nr 8. Wykonawca – firma Trakcja – właśnie zbiera się pomału z frontu walki, zaś teren znajdujący się we władaniu PKP szykowany jest do użyczenia Gminie Piaseczno która planuje wykorzystać go częściowo na parkingi, zaś P-GTKW dąży do powstania na części torów wystawy taboru bądź miejsc do organizacji imprez kolejowych. Niezależnie od dalekosiężnych planów działka przed przekazaniem ma być uprzątnięta na zycher i to właśnie Koledzy obserwują.

Poniżej zamieszczam jako ciekawostkę zdjęciówki z Przeładunku, gdyż związane z robieniem klaru prace odsłaniają jeszcze niedawno skrywane przez przyrodę coraz to nowe elementy prehistorii tej najważniejszej dla GrKD stacji.

Widok na idący ku rampie transporterowej tor 1000mm na którym odbywało się ładowanie wagonów normalnotorowych na transportery.

(https://c2.staticflickr.com/2/1879/42964938480_fbe15a6d94_b.jpg)

Ściana czołowa „zapadni”. Na górze lekko zdekompletowany tor normalny wraz z rozjazdem umożliwiającym oblot eSeMce.

(https://c2.staticflickr.com/2/1880/44775872501_9e29f38ae6_b.jpg)

Usuwanie ziemi odsłania ścianę oporową wzniesienia torów normalnych. Kawałek dalej rozpoczyna się rampa dwupoziomowa gdzie z cystern n/t przelewano paliwo do podstawionych na widniejącym wąskim torze cysterek (i prywatnych beczek kolejarzy).

(https://c2.staticflickr.com/2/1843/44775872741_a785976e88_b.jpg)

Widok na ten sam moment z perspektywy wzniosłości.

(https://c2.staticflickr.com/2/1877/30904660858_9a7cb1d4dc_b.jpg)

Poniższe, ostatnie zdjęcie wykonane jest w stronę „zapadni” transporterowej i pokazuje przejście ścianki oporowej w nasyp oraz uwidacznia dysonans związany z nieodłącznym przemijaniem. Ale to już temat na całkowicie inny post.

(https://c2.staticflickr.com/2/1888/42964938550_d48d7db890_b.jpg)

Jak więcej odgrzebią, to jeszcze temat pociągnę, a póki co wszystkim wytrwałym, i tak dalej… :P


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 12 Czerwiec 2020, 20:23:23
Mam pytanie do osób zorientowanych w temacie.
Zrobiłem sobie dziś spacer przez chaszcze stacji przeładunkowej i  zauważyłem, że w ramach remontu linii radomskiej bardzo przyzwoicie odbudowane (czy zbudowano na nowo) początkową część torów normalnych prowadzących do obu ramp czołowych. O tyle mnie to zaskoczyło, że chyba w przewidywalnej perspektywie raczej żaden pociąg "normalny" na tą stację nie będzie się wybierał, bo i po co. Czy to cześć jakiś planów związanych z tą stacją czy taka fanaberia i rozrzutność PLK (został nam nowy rozjazd i trochę szyn, to go zamontujemy :) ).

(http://)
(http://)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 31 Sierpień 2022, 14:55:19
Przebywając w okolicy stacji przeładunkowej zauważyłem, że węglarka, która od dziesięcioleci przyrastała do torów na równi stacyjnej została przemieszczona do "wąwozu" dojazdowego do stacji. Czy ktoś może zaspokoić moją ciekawość: jak? po co? jakieś dalsze plany?(http://IMG202208301746491.jpg)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: sinyou135 on 18 Listopad 2022, 22:11:13
Ja zauważyłem na filmie na youtube że platforma jest wywrócona da góry nogami i znikneły wózki. Mam nadzieje ze to nie złodzieje złomu.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 29 Listopad 2022, 12:16:30
Witam,

Odbyłem kilka wizyt w Piasecznie Przeładunkowej w celu udokumentowania i sporządzenia własnych map tego stanowiska. Mam dużo zdjęć, którymi mogę się podzielić.

Poza tym odkryłem nawet dodatkową „kolejkę” wąskotorową obok tego miejsca! Jedna z fabryk w pobliżu nieruchomości posiada krótki system torów o rozstawie 23"!

W każdym razie próba eksploracji witryny jest dość trudna ze względu na gęste zarośla, które zajmują witrynę, więc zastanawiałem się, czy ktoś ma schemat witryny (w jej najnowszej konfiguracji).

Chciałbym również zobaczyć historyczne zdjęcia tego miejsca, jeśli ktoś wie, gdzie je znaleźć.

Z czasem będę zamieszczał ciekawsze zdjęcia miejsca.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 29 Listopad 2022, 14:48:57
Witam,

... czy ktoś ma schemat witryny (w jej najnowszej konfiguracji).

Chciałbym również zobaczyć historyczne zdjęcia tego miejsca, jeśli ktoś wie, gdzie je znaleźć.

Swego czasu w tym samym wątku ze 2 strony wcześniej Kucyk zamieścił aktualny (przed kilky laty) schemat torów, ale coś się już nie otwiera. Jesli się kol. Kucyk zgadza, to mogę ten szkic zamiescić ponownie.
 


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 29 Listopad 2022, 19:42:07
Dawajta!!! Jak najbardziej.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 29 Listopad 2022, 20:28:35
Przedwojenny i 2005


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 29 Listopad 2022, 21:25:30
I opis daję. Od-do to numery rozjazdów, K - koniec/kozioł, R - rampa.

Tor    Przeznaczenie       Od    Do    Długość [m]

101   Główny zasadniczy   4     8      257
101a Główny zasadniczy   1     2      187
101b Główny zasadniczy   2     4      12
103   Główny dodatkowy   6     7      155
103a Główny dodatkowy   2     3      6
103b Główny dodatkowy   3     6      64
103c Główny dodatkowy   7     8      11
105   Ładunkowy               6     R      90
107a Komunikacyjny         3     5      17
107b Wyciągowy               5     K      5
107c Magazynowy             5     K      3
201   Odstawczy               10     K      168
202   Odstawczy               11     K      129
203   Odstawczy               10     K      148
204   Do rampy czołowej  12     R      32
205   Ładunkowy              7     K      250
206   Odstawczy              13     K      185
208   Odstawczy              14     K      198
210   Ładunkowy              14     K      173
210a Łączący rozjazdy      9     11      7
210b Łączący rozjazdy     11     12      5
210c Łączący rozjazdy     12     13      5
210d Łączący rozjazdy     13     14      5


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 30 Listopad 2022, 00:34:01
Cytat: MaciekSwKD
Pytanko małe - do czego służył tor 107b?

Pozdrawiam
Maciek

Był tam magazyn odcinka drogowego składający się z: właśnie toru 107b i obok niego wiaty drewnianej, wszystko to było ogrodzone płotem z siatki,a wjazd odbywał się przez bramę zrobioną z desek.
Od zawsze w środku stał wózek torowy i leżała sterta szyn i podkładów.
Stan z lat 90-tych ub.w.

Zastanawiam się, jak długi był tor 107b?

Próbowałem za nim podążać, ale ziemia była zbyt gruba, chyba następnym razem będę musiał przynieść łopatę...

i czy 107c rozciągał się dalej, czy tylko po to, aby umożliwić sprzętowi przejście do 107a?


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 30 Listopad 2022, 01:05:52
patrząc na stare zdjęcia lotnicze z 1975 roku wydaje mi się, że widzę szopę. Zmierzyłem to na mapie i od kładki do końca szopy jest jakieś 150m

http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna&L=en (http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna&L=en)



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 30 Listopad 2022, 01:11:23
Jeszcze bardziej interesujące z tej mapy jest to, że wydaje się, że po zachodniej stronie biurowca i budynku mieszkalnego znajduje się kolejny zestaw torów.

Domyślam się, że „przełącznik 4” na mapie z 2005 roku łączyłby się z tymi torami.



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 30 Listopad 2022, 01:23:09
A oto próbka mapy, którą tworzę. Włączyłem teren MON.

Zastanawiam się, który tor byłby do niego podłączony?



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 30 Listopad 2022, 01:28:48
To zdjęcie jest na znaku tuż obok mostu. Przyjrzyj się uważnie torowi obok lokomotywy: to byłby „tor 203” na mapie z 2005 roku i wydaje się, że ma przełącznik na końcu. Zdjęcie pochodzi z 1975 roku.



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 30 Listopad 2022, 08:58:44
Cytat: MaciekSwKD
Pytanko małe - do czego służył tor 107b?

Pozdrawiam
Maciek

Był tam magazyn odcinka drogowego składający się z: właśnie toru 107b i obok niego wiaty drewnianej, wszystko to było ogrodzone płotem z siatki,a wjazd odbywał się przez bramę zrobioną z desek.
Od zawsze w środku stał wózek torowy i leżała sterta szyn i podkładów.
Stan z lat 90-tych ub.w.

Zastanawiam się, jak długi był tor 107b?

Próbowałem za nim podążać, ale ziemia była zbyt gruba, chyba następnym razem będę musiał przynieść łopatę...

i czy 107c rozciągał się dalej, czy tylko po to, aby umożliwić sprzętowi przejście do 107a?
Jesli mnie moja dziecięca pamięć nie myli to tor 7b (a właściwie ten wygrodzony "magazynek" sięgał aż w okolice dzisiejszego toru Piaseczno - Grójec.
EDIT: Choć jak spojrzałem na starą fotomapę, to raczej do tych kęp drzew.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 30 Listopad 2022, 09:13:16
A oto próbka mapy, którą tworzę. Włączyłem teren MON.

Zastanawiam się, który tor byłby do niego podłączony?



Ten tor obiegał zachodnią rampę 2-stronną i biegł najbardziej na po zachodniej stronie.

Jak podeślesz jakiś adres, to wrzucę Ci mapke którą kiedyś popełniłem, bo forum mi to przycina.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 30 Listopad 2022, 09:26:37
Jeszcze bardziej interesujące z tej mapy jest to, że wydaje się, że po zachodniej stronie biurowca i budynku mieszkalnego znajduje się kolejny zestaw torów.

Domyślam się, że „przełącznik 4” na mapie z 2005 roku łączyłby się z tymi torami.



Nie "przełącznik" tylko ROZJAZD :). Tak. Ten rozjazd prowadził do cześci stacyjnej na zachód od budynku stacyjnego. Zresztą nadal jest tam pusty plac i aż kusi wejść po poszukać jakiś artefaktów. Na zachód od budynku stacji była cześć przeładunkowa, gdzie "przeplatały się" tory wąskie przychodzące z południa i normalane z północy i następował przeładunek z wagonu do wagonu. Na tym zdjęciu widać to doskonale po lewej stronie. W środku istniejący budynek stacji (dziś dom mieszkalny). Widok na północ.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 30 Listopad 2022, 09:38:07
To zdjęcie jest na znaku tuż obok mostu. Przyjrzyj się uważnie torowi obok lokomotywy: to byłby „tor 203” na mapie z 2005 roku i wydaje się, że ma przełącznik na końcu. Zdjęcie pochodzi z 1975 roku.



Od lewej: 208, 206, 204 i rampa czołowa (2) z torem normalnym 111 (na 204 platforma), dalej 202 i 201 (z rumunem). Za lewym marginesem na wprost z rozjazdu niewidoczny tor 210 obiegający rampę 2-stronną od zachodu. To prawdopodobnie ten tor był dalej pociągnięty w kierunku przepompowni MON po likwidacji zachodniej częsci stacji. Ale nie jestem pewien. Na planie z 1975 roku tor do przepompowni biegnie zachodnim skrajem częsci stacji na zachód od budynku stacyjnego. Ale pewnie po likwidacji tej częsci stacji  do toru do przepompowni "podpięto" właśnie tor 210. Widok na północ.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 06 Grudzień 2022, 00:10:22
pcichomski przysłał mi ten schemat, który może pochodzić z końca lat 80., a może nawet później.

Ze względu na ograniczenia forum nie mogę zamieścić całości, więc oto kilka fragmentów.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 06 Grudzień 2022, 00:12:11
więcej


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 06 Grudzień 2022, 00:27:23
Prześledziłem schemat w Google Earth na zdjęciach Ariela z 2009 roku, ponieważ najlepiej pokazują to, co pozostało z infrastruktury.

Korzystając z tego diagramu, zdjęć Ariela z 1982 i 1987 roku oraz zdjęć z Google Earth, dokonałem następującej rekonstrukcji.

Zielony: tory wąskotorowe
Jasnozielony: tory wąskotorowe, usunięte przed planem
Niebieski: tory o standardowym rozstawie
Fioletowy: utwór MON
Jasnoniebieski: tor magazynowy


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 06 Grudzień 2022, 00:28:18
więcej



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 06 Grudzień 2022, 01:48:03
link do pełnej wersji:

https://www.dropbox.com/s/3w13nwebczzztdk/Piaseczno%20PNG.png?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/3w13nwebczzztdk/Piaseczno%20PNG.png?dl=0)

Będę go aktywować przez kilka miesięcy...


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: emibe on 06 Grudzień 2022, 17:46:40
Za kilkadziesiąt złocziszy można kupić takie zdjęcia lotnicze (poniżej linki do miniatur; uwaga rozdzielczości oryginałów też mogą być różne)

1958:
https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/63193/63193_541224_25_2129.jpg

1971:
https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/62905/62905_547880_7_8113.jpg

1982:
https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/71095/71095_2367574_23b_6660.jpg

1990:
https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/71188/71188_2390762_10_8928.jpg


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 11 Grudzień 2022, 00:29:21
Za kilkadziesiąt złocziszy można kupić takie zdjęcia lotnicze (poniżej linki do miniatur; uwaga rozdzielczości oryginałów też mogą być różne)

1958:
[url]https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/63193/63193_541224_25_2129.jpg[/url]

1971:
[url]https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/62905/62905_547880_7_8113.jpg[/url]

1982:
[url]https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/71095/71095_2367574_23b_6660.jpg[/url]

1990:
[url]https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/71188/71188_2390762_10_8928.jpg[/url]


Zajrzałem krótko na stronę GeoPortal, ale nie mogłem znaleźć, jak uzyskać dostęp do historycznych zdjęć lotniczych, czy masz link?

pcichomski opowiedział mi o tym projekcie z Piaseczyńskiego Urzędu:

Cytuj
Do przetworzenia jest ponad 1,8 tys. archiwalnych zdjęć lotniczych pochodzących z lat: 1957, 1958, 1969, 1971, 1972, 1973, 1976, 1979, 1980, 1982, 1984, 1987, 1990, 1992, 1997, 1998, 2001, 2005, 2007, 2008, 2009 oraz 2010. Łącznie dane te zajmują około 150 GB.

Materiały te mają zostać poddane korekcji radiometrycznej i przetworzone do postaci ortofotoplanów w układzie 1992 i formacie GeoTIFF, które będą pokrywać zarówno miasto, jak i gminę Piaseczno. Wynikowe opracowanie ma cechować się średnim błędem lokalizacyjnym nie większym niż 4 piksele fotoplanu.

Oferty w tym postępowaniu można składać do 5 września. Prace mają zaś zostać ukończone do 10 grudnia br.

[url]http://bip.piaseczno.eu/przetarg/8451/ggg-680-145-2021-st[/url] ([url]http://bip.piaseczno.eu/przetarg/8451/ggg-680-145-2021-st[/url])

[url]https://geoforum.pl/news/31270/piaseczno-przetworzy-archiwalne-zdjecia-lotnicze-do-ortofotplanow[/url] ([url]https://geoforum.pl/news/31270/piaseczno-przetworzy-archiwalne-zdjecia-lotnicze-do-ortofotplanow[/url])


i napisałam do Urzędu z zapytaniem o to. Oto odpowiedź jaką otrzymałem:

Cytuj
Dzień dobry,
Zdjęcia o których Pan pisze pozyskane są z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, jednak nie posiadamy licencji umożliwiającej nam udostępnienie ich osobom prywatnym. Pozyskaliśmy te zdjęcia bezpłatnie z GUGIku jedynie w celu regulacji stanów prawnych nieruchomości i do zadań własnych umigu. W celu publikacji na portalu publicznym i udostępnienia tych danych publicznie, musielibyśmy te dane pozyskać z GUGIKU odpłatnie już.

Dane opublikowane są na wewnętrznym portalu mapowym gminy i przeznaczone są do wyłącznego użytku pracowników na cele wykonywania zadań urzędu


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 11 Grudzień 2022, 00:41:45
Oto kilka ciekawych zdjęć, którymi chciałbym się podzielić:

Koniec toru 14 widziany z rampy przeładunkowej



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 11 Grudzień 2022, 00:53:30
Obok bazy przeładunkowej znajdują się pozostałości po firmie "ZPD (Zakład Produkcji Drzewnej) Parkiet".

Jest wiele do omówienia na temat tej witryny.

Po pierwsze, budynki te nie pojawiają się na zdjęciach lotniczych z 1987 roku, więc przypuszczam, że zostały zbudowane po 1987 roku. Jednak niektóre z nich pojawiają się w schemacie „koniec lat 80-tych” (co może faktycznie pochodzić z początku lub połowy lat 90-tych).

Jak widać, jedna konstrukcja została zbudowana dokładnie w miejscu, w którym znajdowałyby się zachodnie tory. Obiekt ten nie jest pokazany na schemacie „koniec lat 80-tych”, więc może to dostarczyć dodatkowych wskazówek, kiedy faktycznie zlikwidowano te tory i jak przywrócono połączenie z zajezdnią MON.

Oto moja ogólna teoria (nie miałem okazji przejrzeć poprzedniej dyskusji na ścieżce MON, więc wybaczcie mi, jeśli popełniłem jakieś oczywiste błędy):

-tor MON został rozłączony w połowie lat 80-tych
-następnie pod koniec lat 80. lub na początku lat 90. powstała fabryka ZPD Parkiet
-następnie tor MON został odrestaurowany przy użyciu oryginalnych torów zachodnich na początku lat 90
- w połowie lat 90. zlikwidowano tory zachodnie i wybudowano dodatkowy budynek ZPD Parkiet.

Obraz Google Earth pochodzi z 2009 roku

Spacerując po tym terenie nie zauważyłem pozostałości jakichkolwiek torów, choć znalazłem fundamenty budynku widoczne na mapie.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 11 Grudzień 2022, 00:59:40
Budynki Kolejowe.

Zwróć uwagę, że wiele „słupków ogrodzeniowych” jest w rzeczywistości wykonanych ze starych szyn.

Zauważyłem, że wiele rzeczy wykonano ze starych materiałów torowych.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 11 Grudzień 2022, 01:00:13
Budynki Kolejowe.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: emibe on 13 Grudzień 2022, 19:27:04
W celu znalezienia i nabycia archiwalnych zdjęć odsyłam do lektury postów:

http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg84749#msg84749 (http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg84749#msg84749)
http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg85491#msg85491 (http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg85491#msg85491) (z filmem jak zrobić zamówienie)

najlepsze to, że jak mnie ochota naszła na stare foto w niedzielę o 19, to z godzinę później mogłem się delektować...


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 15 Grudzień 2022, 15:22:46
W celu znalezienia i nabycia archiwalnych zdjęć odsyłam do lektury postów:

[url]http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg84749#msg84749[/url] ([url]http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg84749#msg84749[/url])
[url]http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg85491#msg85491[/url] ([url]http://750mm.pl/index.php?topic=2852.msg85491#msg85491[/url]) (z filmem jak zrobić zamówienie)

najlepsze to, że jak mnie ochota naszła na stare foto w niedzielę o 19, to z godzinę później mogłem się delektować...

Zmienili coś? Bo jeszcze niedawno od złożenia wniosku do udostępnienia zasobu droga była daleka...


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: emibe on 15 Grudzień 2022, 22:39:03
Teraz dokładnie nie pamiętam, ale wszystko online: wybieram interesujące zdjęcia "do koszyka", zamawiam, wybieram jakąś płatność w rodzaju "przelewy 24", płacę, szybko jest to księgowane i po jakimś czasie (z godzinę max. u mnie to było) na liście zamówień pojawiały się linki do map do ściągnięcia + dokumenty typu potwierdzenie zamówienia, licencja.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 21 Grudzień 2022, 16:28:15
Za kilkadziesiąt złocziszy można kupić takie zdjęcia lotnicze (poniżej linki do miniatur; uwaga rozdzielczości oryginałów też mogą być różne)

1990:
https://opendata.geoportal.gov.pl/DaneFotogrametryczne/ZdjeciaLotnicze/miniatury/71188/71188_2390762_10_8928.jpg

Widzę, że na zdjęciu z 1990 roku magazyn obok zajezdni MON jeszcze nie powstał, więc chyba ten schemat, który przesłał mi pcichomski, jest z jeszcze późniejszego roku.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 21 Grudzień 2022, 17:24:41
Oto moja prezentacja fabryki "ZKD Parkiet", która jak widać ma swój własny system wąskotorowy! Szerokość toru wynosi około 23"

https://youtu.be/mxwz_P3jpdw (https://youtu.be/mxwz_P3jpdw)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 21 Grudzień 2022, 17:37:27
Jeszcze coś ciekawego znalazłem w Piasecznie



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 21 Grudzień 2022, 18:41:43
Te kibelki, a dokładnie ich człony zostały przekazane do straży pożarnej na ćwiczenia


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 22 Grudzień 2022, 08:23:25
Oto moja prezentacja fabryki "ZKD Parkiet", która jak widać ma swój własny system wąskotorowy! Szerokość toru wynosi około 23"

https://youtu.be/mxwz_P3jpdw (https://youtu.be/mxwz_P3jpdw)

Możliwe że to była suwnica, więc mogła przewozić towary z zakładu do punktu przeładunku na samochody


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:08:24
W tym tygodniu ponownie odwiedziłem Piaseczno. Mam dużo zdjęć do udostępnienia ;)

"Rozjazd 4"



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:18:26
Pozostałości charakterystycznych świateł wzdłuż toru 105. Znalazłem pozostałości około 8 świateł.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:18:51
Pozostałości charakterystycznych świateł wzdłuż toru 105.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:19:58
Pozostałości charakterystycznych świateł wzdłuż toru 105. Znalazłem pozostałości około 8 świateł.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:45:13
Dworzec lub budynek biurowy


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:45:43
Dworzec lub budynek biurowy


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:46:56
Widok na teren, na którym znajdowały się tory zachodniego odcinka obiektu.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:48:12
Dworzec lub budynek biurowy


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:48:53
Dworzec lub budynek biurowy


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:49:21
Dworzec lub budynek biurowy


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:57:04
Budynek mieszkalny


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:57:34
Budynek mieszkalny


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 11:58:10
Budynek mieszkalny


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Styczeń 2023, 12:05:05
1) Druga rampa załadunkowa

2) Zastanawiam się, czy ten metal pochodzi ze złomowanego wagonu.

3) szkielet wagonu, który został zezłomowany



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:08:16
Schemat z 1975 roku przedstawia magazyn paliw obok szopy, ale nie jest to pokazane na późniejszym schemacie. Poszedłem więc i zbadałem ten obszar. Znalazłem dwa duże stalowe zbiorniki częściowo zakopane w ziemi i prawdopodobnie pozostałości jakiegoś budynku (jak pokazano na schemacie)



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:27:22
Zbiornik 1


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:28:12
Zbiornik 1


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:34:37
Zbiornik 1


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:35:25
Zbiornik 1


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:55:41
Zbiornik 2


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:57:59
Próbowałem określić głębokość zbiornika i widać linię wody na gałęzi.

Jak można, wnętrze zbiornika ma wewnątrz przegrody.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Styczeń 2023, 23:58:50
Zbiornik 2


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 16 Styczeń 2023, 00:11:11
Szopa


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 16 Styczeń 2023, 00:11:54
Szopa


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 16 Styczeń 2023, 00:12:23
Szopa


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 16 Styczeń 2023, 00:15:55
Następnie udałem się na północ, aby znaleźć placówkę MON. Następnym razem wstawię wszystkie te zdjęcia!


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 17 Styczeń 2023, 11:14:22
Próbuję się dowiedzieć, czym były te dwa zbiorniki paliwa. Pierwszy zbiornik to „kocioł Lancashire”.

Zastanawiam się, skąd to zostało wzięte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flued_boiler#Lancashire_boiler (https://en.wikipedia.org/wiki/Flued_boiler#Lancashire_boiler)

https://www.google.com/search?hl=en&q=lancashire+boiler&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj7r5_z-M38AhXeFVkFHdH7Bh8Q0pQJegQIChAB&biw=1098&bih=686&dpr=1.75#imgrc=7ddFBNaLeQYGXM (https://www.google.com/search?hl=en&q=lancashire+boiler&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj7r5_z-M38AhXeFVkFHdH7Bh8Q0pQJegQIChAB&biw=1098&bih=686&dpr=1.75#imgrc=7ddFBNaLeQYGXM)

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Lancashire_boiler%2C_Pinchbeck_Pumping_station_-_geograph.org.uk_-_1157301.jpg)

(https://www.coldharbourmill.org.uk/wp-content/uploads/2016/03/steam1.png)

(https://www.mechanicalbooster.com/wp-content/uploads/2016/03/LancashireBoiler.jpg1_.jpg)


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 29 Styczeń 2023, 13:12:56
kadr z filmu "Jak to Drzewiej Bywało - PRZEŁADUNKOWA"

Jak To Drzewiej Bywało - PRZEŁADUNKOWA
https://www.youtube.com/watch?v=c_PN62yLFf0 (https://www.youtube.com/watch?v=c_PN62yLFf0)
Czerwiec 29, 2015

Myślę, że to jest tor 105.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 19:52:49
Historia Piaseczna Przeładunkowa

Terminal kolejowy powstał w wyniku zarządzenia miasta stołecznego Warszawy usunięcia torów wąskotorowych z ulic miasta, szczególnie w rejonie Placu Unii Lubelskiej, który był chaotycznym miejscem, gdzie tory Kolei Grójeckiej 1000 mm, Kolei Wilanowskiej 800 mm i tory tramwajowe normalnotorowe przecinały się!

Obejmowało to również likwidację połączenia z normalnotorową bazą przeładunkową na linii Warszawa-Wiedeń.

Obawy o utratę łączności ze światem zewnętrznym skłoniły właściciela Fabryki Papieru "Mirków" do wybudowania na własny koszt w tym okresie połączenia normalnotorowego z nowo wybudowanej linii normalnotorowej Warszawa-Radom z Piaseczna do Jeziorny.

Budowę terminalu rozpoczęto w październiku 1935 roku.

Inne kluczowe wydarzenia w historii terminalu to budowa stacji paliw MON w 1958 roku oraz modernizacja z 1976 roku, która umożliwiła wykorzystanie specjalnych wagonów transportowych. Oczywiście ruch towarowy został zamknięty we wrześniu 1996 roku.

Oś czasu:

1934
-25 Listopad: Otwarcie kolei normalnotorowej z Warszawy do Radomia

1935
-2 Luty: Wyrok Sądu Okręgowego o natychmiastowym usunięciu torów kolejek z ulic miasta
-1 lipiec: Termin eksmisji kolejek z ulic miasta
-lipiec: Stacja Końcowa kolei wilanowskiej przeniesiona na stację Belweder
-lipiec: Rozebranie linii dowozowej, rozebrane torów kolei wilanoswkiej od Placu Unii Lebelskiej do stacji Belweder, a kolei grókeckiej - od Placu Unii Lubelskiej do ul. Odyńca róg Puławskiej
-1 październik: Otwarcie bocznicy normalnotorowej od stacji Piaseczno do fabryki papieru w Jeziorna
-październik: Rozpoczęcie budowy stacji towarowej przeładunkowej w Piasecznie, stycznej z torem PKP

1958
-Otwarcie bocznicy wojskowej na lotnisku Nowym Mieście i bocznicy do stacji paliw MON w Piasecznie

1976
-Wprowadzenie do ekspoatacji wagonów transporterów

1996
-1 wrzesień: Zamknięcie ruchu towarowego

Zakupiłem zdjęcia lotnicze z lat 1958, 1969, 1990, 1992 i 1997, aby prześledzić zmiany w tym miejscu i wykonać schematy układu torów, pokazujące stan terminala przed i po odbudowie z 1976 roku.

Teraz możemy zobaczyć, jak w latach 1958-1976 zmodyfikowano istniejący terminal:

-Teraz wiemy, jak daleko na północ tajemniczy "Tor 107c" miał co najmniej 275 metrów długości. W latach 1958-1969 wybudowano „tor 107b” o długości około 120 metrów, który kończył się obok zajezdni.
-Wydaje się, że tor 18n pierwotnie kończył się na torze normalnotorowym, jednak po dodaniu stacji MON tor normalnotorowy został usunięty, a tor 18n został przedłużony aż do stacji MON.
-Tor między torami 210 i 15n został usunięty, aby pomieścić rampę transportera
-Dodano tor 204, aby umożliwić budowę „rampy czołowej” na torze 111 (11n)
-Obecny tor 205, biegnący przy murze oporowym, został gruntownie przebudowany i przedłużony. Wcześniej kończyło się to na torze o standardowej szerokości, który również został wówczas usunięty.
- I oczywiście zarówno tory normalnotorowe, jak i tory wąskotorowe nad murem oporowym zostały całkowicie przebudowane, aby pomieścić rampę przeładunkową.
- Przebudowano również tory między 4 rozjazdami na południowym krańcu dziedzińca a apartamentowcem.

Inne zmiany w latach 1958-1969:

Zmodernizowano Linię Standardową 8 Do Radomia. Niektóre z bardziej znaczących zmian obejmują:
- Usunięto oryginalny rozjazd normalnotorowy na Jeziorną i zastąpiono rozjazdem obecnym
-zbudowano drugi tor na linii nr 8 do Radomia, zastępując układ jednotorowy na południe od stacji PKP Piaseczno
-Wybudowano nowy peron i kładkę dla pieszych na PKP Piaseczno
-Wybudowano Wieżę Kontroli przy ul. Jana Pawła

Zmiany w Piasecznie Przeładunkowej:
- Zbudowano „stację” na południe od budynku mieszkalnego oraz szopę magazynową na północ
-Budowa „toru 107b” i budynku zajezdni
-Rozbudowa terenu przemysłowego obok zachodniej części terminala

Studiowałem również ewolucję terminala w ostatnich latach jego istnienia.

W latach 1982-1987 dobudowano istniejącą wieżę kontrolną przy ul. Jana Pawła II

W latach 1990-1992 wybudowano magazyn przy stacji MON wraz z normalnotorowymi bocznicami przecinającymi tor wąskotorowy.

W 1992 r. Stacja MON jest wyraźnie nadal w użyciu i nadal jest połączona z torem 18n

Jeśli chodzi o zachodnią część terminala, zdjęcia z lat 1982, 1987, 1990 i 1992 pokazują, że jest ona w dużej mierze nieaktywna, z wyjątkiem południowej części obok stacji i apartamentowiec. Podejrzewam, że standardowy tor 17n mógł zostać usunięty przed 1992 rokiem, ale nie jestem pewien. Pozostałe tory normalnotorowe 15n, (13n) 111, i 11n, są nadal obecne w 1992 roku.

Ruch towarowy został zamknięty w 1996 roku, a od zdjęcia lotniczego z 1997 roku wprowadzono następujące zmiany:

-Tor Stacji MON (18n) wraz z rozjazdem został całkowicie zlikwidowany, za wyjątkiem skrzyżowania z torem magazynowym normalnotorowym.
-Budynek ZPD „Parkiet” powstał w miejscu torów 14, 17n, 16n i 18n, natomiast rozjazdy do torów 14 i 16n oraz krótkie odcinki przy torach (u zbiegu ul. Wyczółkowskiego i Reymonta) zachowały się do dziś.
-Usunięto tory o standardowym rozstawie torów 11n i 15n
-Wygląda na to, że szopa obok toru 107b została zburzona, a tor został skrócony.

Wydaje mi się, że schemat, który udostępnił mi pcichomski, pochodzi z lat 1992-1997. Pokazuje, że tor 18n został skrócony na północ od terminala, a także, że tor 107c został skrócony, a budynek szopy usunięty. Więc może to jest z około 1995 roku?

I wreszcie tor normalnotorowy do magazynu został całkowicie zmieniony podczas modernizacji linii radomskiej w latach 2016-2018, więc wszelkie ślady skrzyżowania z linią wąskotorową zostały usunięte.

Kolejne zdjęcia, które posiadam są z 2009 roku i widać na nich następujące zmiany:
-Usunięto skrzyżowanie z torem magazynowym
-Tory 14, 16 i ich rozjazdy zostały usunięte, chociaż wydaje się, że między stacją a budynkiem mieszkalnym może nadal istnieć krótki odcinek toru


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 19:54:13
Przygotowałem krótką prezentację przedstawiającą stan układu torowego Piaseczna Przeładunkowego przed (1958 i 1969), po przebudowie terminala na wagony transporterów, a także ewolucję terenu przemysłowego ZPD „Parkiet” od 1959-2009.

https://youtu.be/FM4dw1P7kOM


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:25:42
Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.

Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:26:19
Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.

Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:26:49
Wracając do mojej ostatniej wizyty w Piasecznie Przeładunkowej.

Zbadałem trasę, którą niegdyś podążał tor MON na północ od terminala.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:33:39
Następnie przeszedłem obok magazynu.

Tutaj możesz zobaczyć pierwotną konfigurację torów i nową aranżację.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:34:34
Następnie przeszedłem obok magazynu.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:36:44
Następnie przeszedłem obok magazynu.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:44:06
W końcu dotarłem na stację MON!

Oto zdjęcie lotnicze stacji z 1987 roku, a także schematy układu torów.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:47:05
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:47:36
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:48:08
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:48:51
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:49:03
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:50:51
W tej chwili naprawdę niewiele zostało do zobaczenia ze stacji MON.

I na tym kończy się moja wycieczka do Piaseczna Przeładunkowego!


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Luty 2023, 20:59:36
Co tu się stało???



Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 05 Luty 2023, 11:22:50
Co tu się stało???



Na zdjęciu widać wagon ,,opolski".
Jakiś wypadek.

Który to rok??


Tytuł: Odp: Piaseczno Przeładunek
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 05 Luty 2023, 16:11:56
1958