Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Żuławska Kolej Dojazdowa => Wątek zaczęty przez: Juliusz Kublik on 01 Kwiecień 2010, 22:31:38



Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: Juliusz Kublik on 01 Kwiecień 2010, 22:31:38
Nie znalazłem tego tu, więc wklejam link:

http://opitz.pl/index.php?option=com_zoom&Itemid=99999999&catid=13

Pod linkiem znajduje się 5 zdjęć, z czego 4 pochodzą z przejazdu z okazji Dnia Żuław. Skład, prowadzony Lxd2 o nieznanym numerze (z moich obserwacji wynika że to 241, 2, 3 lub 4) składa się z kilku letniaków i brankardu. Jedno z nich, zrobione jesienią, przedstawia rumuna drapiącego się pod górę przed Rybiną ze składem z burakami z ładowni w Sztutowie.


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: jarhaw on 03 Kwiecień 2010, 15:29:01
Ten ze składem z burakami to Lxd2 o numerze 242.
Foto: http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50486#opzdj
Pozdrawiam!


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 07 Kwiecień 2010, 16:33:11
Tutaj dołączę.
Popchnięty przez kolegów z FDG wszedłem na "obrotnicę" i znalazłem coś takiego...
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1174001

W skrócie:
21 zdjęć z 28.06.1991r. z przejazdu MBd1-130 na trasie Nowy Dwór Gdański - Lipinka - Kałdowo (i z powrotem)  :grin: .

Edycja:
Ponieważ i tak poproszono mnie (na innym forum) o przetłumaczenie części opisów - wersja tłumoczona  :wink: :

Cytuj
Dzisiaj znowu coś dla miłośników polskich wąskotorówek:

Po naszych nieudanych poszukiwaniach wagonów motorowych w Witaszycach ([url]http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1168732[/url]) , mój przyjaciel znał jeszcze jedną kolejkę z wagonami starego typu.
28. czerwca 1991 dotarliśmy do Nowego Dworu Gd. Przedwojenna mapa (KDR) ukazuje Tiegenhof jako centrum szeroko rozgałęzionej sieci kolei wąskotorowych między ujściem Wisły i Nogatem. Również w 1991 duża część z tego była zachowana.

Tutaj zamieściłem wycinek mapy:
([url]http://www.arcor.de/palb/alben/95/1034295/6132653430663136.jpg[/url])
Czerwoną, ciągłą linią zaznaczyłem opisywany odcinek. Czerwoną, przerywaną wszystkie pozostałe linie wąskotorowe, które zresztą zaznaczono również na mapie topograficznej Polski z 1992 r. Na zielono - linie normalnotorowe, na niebiesko - Nogat.

Zaraz po przyjeździe odkryliśmy obiekt naszych chuci (a sprawdźcie sobie sami w słowniku  :wink: ). Wagon motorowy oznaczony jako MBd1-130 stał gotów do odjazdu w kierunku Malborka.

Nie ociągając się znaleźliśmy sobie plener zaraz za Nowym Dworem:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3934636266616561.jpg[/url])


Linia opuszczała Nowy Dwór w kierunku północnym i zataczała łuk 180* kierując się dalej na południe, gdzie przed Kmiecinem przecinała ważną drogę. Przejazd został nawet zabezpieczony rogatkami!
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3135306566643033.jpg[/url])
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3437343530396134.jpg[/url])


W Kmiecinie widać było nadal wyraźnie skutki niedawnej niepogody. Ostrym łukiem linia skręcała na wschód:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3136613335333737.jpg[/url])
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/6337666338316433.jpg[/url])

Przed Solnicą pociąg pokonywał ciek wodny (Kanał Panieński).
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3261616137333431.jpg[/url])

Od Solnicy tor biegł na południe na zachód od Nogatu. W Wężownicy pojawiło się ponownie słońce. Widać, że kolejka nadal faktycznie służyła jako środek komunikacji.
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3932656463313535.jpg[/url])

Kolejną wioską na szlaku były Rakowiska:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3433646536393436.jpg[/url])

Kolejne zdjęcie zrobiliśmy dopiero w Lasowicach Wielkich (6 wsi dalej). Prawdopodobnie wcześniej pogoda nie dopisywała.
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3334303362343137.jpg[/url])

Po przecięciu magistrali Tczew - Elbląg osiągnęliśmy stacje docelową: Malbork Kałdowo Wąsk. położoną naprzeciw znanego na całym świecie zamku:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/6162636331386639.jpg[/url])
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/6435656336633932.jpg[/url])

W tym momencie otrzymaliśmy również odpowiedź na pasjonujące pytanie, jak to "coś" wracało (wagon miał tylko jedno stanowisko maszynisty!). Cały pociąg został obrócony na trójkącie torowym. Najpierw przejechał do tyłu za zwrotnicę, którą widać dwa zdjęcia dalej na górze. Potem lewym torem do przodu za kolejną zwrotnicę. A potem z powrotem:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3563326463383037.jpg[/url])

Po pokonaniu trzeciej zwrotnicy wracał ponownie przodem i ustawiał się przy peronie. W tle rozpoznać można linię do Tczewa.
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/6633643163313635.jpg[/url])

Na zwiedzanie zamku nie mieliśmy oczywiście czasu. Dwa lata później chciałem go pokazać żonie (kolejka była już wówczas nieczynna), ale ponownie skończyło się na oglądaniu od zewnątrz z powodu cokolwiek dziwacznych godzin zwiedzania.

W drodze powrotnej ograniczyliśmy się do trzech motywów. Tutaj sielska idylla w Rakowiskach:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3038346237666232.jpg[/url])

Łuk w Kmiecinie widziany z (własnego - przewoźnego) podwyższenia:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3935326233373266.jpg[/url])

Wjazd do Nowego Dworu Gdańskiego:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3336303631343663.jpg[/url])

Tutaj wagon odstawił wagon na tor boczny i podjechał tyłem na obrotnicę:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3333623035643235.jpg[/url])

Obok stał również inny wagon tego typu bez oznaczeń:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3962616335653937.jpg[/url])

Do obracania wykorzystywano siłę mięśni:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/6430353034326561.jpg[/url])

Na koniec jeszcze spojrzenie na wnętrze wagonu:
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3635313261613539.jpg[/url])

Dwa lata później z całej tej wąskotorowej wspaniałości pozostał jeszcze ruch turystyczny na północ w kierunku wybrzeża. Prowadzony był przy użyciu spalinówek Lxd2 i wagonów letniaków, którym brakowało wszelkiego kolejowego klimatu (czy coś w tym stylu):
([url]http://foto.arcor-online.net/palb/alben/58/781958/3237653031613439.jpg[/url])
(Lxd2-244, 16.07.1993)
Na widok tego składu zrezygnowałem z szukania kolejnych motywów... (i tak, drogie dzieci powstały demotywatory.pl  :twisted: )

Mam nadzieję, że nie było zbyt wiele zdjęć, jak na jeden raz! (jak może być zbyt wiele?)

Pozdrawiam Stefan

Dla miłośników polskich wąskotorówek, link do kolejnej części:
Gniezno - Powidz ([url]http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,1162359[/url])


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 07 Kwiecień 2010, 20:52:55
Cytat: "2xm"
W skrócie:
21 zdjęć z 28.06.1991r. z przejazdu MBd1-130 na trasie Nowy Dwór Gdański - Lipinka - Kałdowo


Wspaniałe i historyczne zdjęcia! Byłem w Malborku Kałdowie w marcu i robiąc zdjęcia,tego co pozostało, takie właśnie miałem wyobrazenie. Peron pozostał, resztki cegieł z budynku stacyjnego również mozna napotkać. Ale największe wrażenie robią pozostałości torowiska oraz poronu(który nadal nosi ślady pobielania). Posiadam wiele zdjęć z marcowego obchodu ŻKD , ale muszę je opisać i wtedy dopiero "zapodam" na forum.    Pozdrawiam! Bogdan.

MOD: poprawiono cytaty


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: Kristofor_z_domu on 07 Kwiecień 2010, 23:52:56
Cytat: "Bogdan_KRK"
Cytat: "2xm"
W skrócie:
21 zdjęć z 28.06.1991r. z przejazdu MBd1-130 na trasie Nowy Dwór Gdański - Lipinka - Kałdowo


Ale największe wrażenie robią pozostałości torowiska oraz poronu(który nadal nosi ślady pobielania). Posiadam wiele zdjęć z marcowego obchodu ŻKD , ale muszę je opisać i wtedy dopiero "zapodam" na forum.    Pozdrawiam! Bogdan.

MOD: poprawiono cytaty


Perony w Kałdowie były dwa - ten przy budynku stacji był utwardzony płytami. Dalej, niejako "na wprost" wyjazdu na NDG, na trójkącie był peron nr 2 - posypany tłuczniem i oznaczony osobną tabliczką, coby się komuś perony nie pomyliły.

Z ciekawostek tylko wspomnieć należy, iż stacja "dolna" obsługiwała kasowo położony powyżej przystanek Malbork - Kałdowo normalnotorowy. Położony tam budynek był tylko techniczny, i też ciekawostka - był to ponoć pierwszy polski budynek kolejowy, jaki powstał po uzyskaniu niepodległości w 1918 r.
Jego los podobnie jak dolnej stacji pokazuje tylko nasze polskie podejście do zabytków techniki...


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: sir_m on 08 Kwiecień 2010, 09:53:42
Wspaniałe zdjęcia.

@Bogdan_KRK - jeśli jesteś w stanie udostępnić gdzieś te zdjęcia to będę bardzo wdzięczny.


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 08 Kwiecień 2010, 11:24:36
Bez pytań. Jedyne znane mi wiszące w necie zdjęcie wnętrza Mbd1. Duży szacun za wygrzebanie tego materiału.. Kopara do ziemi i wielka radość, rzeczywiście "wspaniałe i historyczne".

@ Bogdan_KRK: też będę wdzięczny, byłem na Żulawach w wakacje,ale niestety udało się tylko zjechać odcinek eksploatowany obecnie, bo po dość morderczej trasie przez zamek mistrza U. von J., na marsz do Kałdowa już nie starczyło czasu ani sił.. ;-)
OFFTOP: z drugiej strony, udało mi się dotrzeć w miejsce na którym zależało mi jednak bardziej.
Dowód rzeczowy :cool:  http://www.youtube.com/watch?v=AH_YcA41s88


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 09 Kwiecień 2010, 00:41:36
Skoro lata '90, to dorzucę też coś od siebie...

Wyprawa z Nowego Dworu (a w zasadzie nawet ze Stegny) do Lisewa w sierpniu 1994 r. (tak mi się przynajmniej zdaje - musiałbym poszukać biletów). Był to jeszcze czas, gdy to mnie fotografowano, więc przepraszam za tego osobnika w krótkich spodenkach. Sprzęt też był nieco słabszy :roll: ...
http://picasaweb.google.pl/marekm001/199408XXLisewo?authkey=Gv1sRgCKL2sZXxqZG4JA&feat=directlink

Krótkie odwiedziny w Nowym Dworze w drodze na wakacje (czerwiec 1997). Kilka miesięcy wcześniej zamknięto wszelki ruch, tabor odstawiono i tak sobie wszystko stało...
http://picasaweb.google.pl/marekm001/199706XXNowyDworGd?authkey=Gv1sRgCJbH96OPjsmtHA&feat=directlink


Tytuł: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: jarhaw on 04 Maj 2010, 22:00:12
Dokładam kilka fotek.
http://jarhaw.fotosik.pl/albumy/757426.html


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 17 Październik 2012, 12:56:27
Ciekawa zbieranina zdjęć na facebookowym profilu Lisewo Malborskie:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.389566904429721.99525.142742219112192&type=1 (http://www.facebook.com/media/set/?set=a.389566904429721.99525.142742219112192&type=1)


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: gajos on 26 Czerwiec 2014, 13:35:54
Ciekawe ujęcia filmowe z Lisewa.
https://www.facebook.com/photo.php?v=713218388739350 (https://www.facebook.com/photo.php?v=713218388739350)


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 05 Wrzesień 2016, 15:24:35
Kolega @gkw w temacie piaseczyńskim (http://750mm.pl/index.php?topic=2013.msg77054#msg77054) wrzucił link (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7717.1410.html), podpisując go ze zbrodniczą wręcz skromnością: "453 w 1991 roku". Owszem, Lxd2-453 jest tam również, ale przede wszystkim są tam bardzo ciekawe zdjęcia z innych kolejek - min. Śmigla, Opalenicy, Witaszyc (na wcześniejszych stronach wątku), Krośniewic, Rawy, Nakła oraz Żuław i kolejek pomorskich (na kolejnych stronach). Zdjęcia są z początku maja 1991 roku.

Na zachętę, Malbork Kałdowo Wąsk.
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910507-003.jpg)

MBd1-130 na moście w Rybinie
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910507-008.jpg)

Towarowy koło Tujska
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910507-015.jpg)

Stacja Lichnowy
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910507-031.jpg)

Lisewo
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910507-035.jpg)

Zdjęć jest sporo więcej, wrzuciłem kilka na zachętę.


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: feyg on 05 Wrzesień 2016, 21:58:29
Towarowy koło Tujska
([url]http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910507-015.jpg[/url])

Pokusiłbym się o drobne doprecyzowanie: km 5,2 ;-)


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: bxi on 13 Wrzesień 2016, 21:11:58
Byłem w ten weekend w Kałdowie. Po kolejce praktycznie nie pozostał już żaden ślad. Na miejscu dawnej stacji pojawił się pomnik celników walczących we wrześniu 1939r. i na tablicy informacyjnej ciekawe zdjęcie:
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic977/v2016091321094054820661.jpg)
(http://bxi.pxd.pl/gallery/pic462/v2016091321094174164501.jpg)


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 23 Maj 2018, 20:25:47
Co prawda to nie lata '90 lecz '80, ale zdjęcia zacne:

(https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1440685195_84194.JPG)
https://jernbane.net/upload_12/1440685195_84194.JPG

(https://jernbane.net/upload_12/thumbs/1441901793_84196.JPG)
https://jernbane.net/upload_12/1441901793_84196.JPG

Źródło: jernbane.net


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 24 Maj 2018, 10:07:46
nie wiem czemu ale mi się zdjęcia nie otwierają


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 24 Maj 2018, 13:03:20
Należy skopiować link do fotografii wyświetlony pod czerwonym obrazkiem, a następnie wkleić adres w puste okno przeglądarki. Powinno zadziałać.
Po prostu blokady hotlinkowe działają.


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 24 Maj 2018, 18:55:43
Czasem może być problem, bo przeglądarka zapisze sobie czerwonego jernbanerka w pamięci podręcznej i wyświetla go mimo wklepania adresu, ale po odświeżeniu powinno pojawić się już właściwe zdjęcie (przynajmniej u mnie to tak działa).

Się cieszcie, że zdjęcia w dużym rozmiarze mają zasadniczo taki sam adres jak miniaturki tylko bez "thumbs/" po drodze. Bo z poziomu forum pełen rozmiar jest dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników.


Tytuł: Odp: 5 zdjęć z lat 90.
Wiadomość wysłana przez: feyg on 09 Kwiecień 2019, 08:24:35
Jak w tytule wątku: pięć zdjęć stacji w Nowym Dworze Gdańskim z sierpnia 1998r.
https://polska-org.pl/7752433,Nowy_Dwor_Gdanski,Stacja_kolejowa_Nowy_Dwor_Gdanski_waskotorowy.html