Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cukrowniane => Wątek zaczęty przez: 2xm on 03 Kwietnia 2010, 03:39:23



Tytuł: Kolej Cukrowni Guzów
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Kwietnia 2010, 03:39:23
Po raz kolejny w ramach konkursowego (http://750mm.pl/viewtopic.php?t=2878&postdays=0&postorder=asc&start=360) poszerzania wiedzy kilka słów uzupełnienia.

Przez pewien czas wiedziałem o tej bliskiej mi geograficznie kolejce bardzo mało. Znalazłem ją swego czasu na mapie WIG (jeszcze w wersji papierowej). Większość informacji pochodzi z artykułu Panów Macieja Kucharskiego i Zbigniewa Tucholskiego w Stalowych Szlakach (2/2000).
(http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S7aZPC_vO_I/AAAAAAAAEA8/OIq0fvg2dsc/s800/Guz%C3%B3w.jpg)
Dzięki: http://www.mapywig.org/

Kolejka została zbudowana w 1923 r. (sama cukrownia była o niemal 100 lat starsza). Tor zbudowano z przęseł patentowych (szyny H70 na podkładach metalowych). Jedynymi większymi obiektami inżynierskimi były dwa mosty w Szymanowie (9,4m - jednoprzęsłowy i 26,6m - trójprzęsłowy ). Na terenie cukrowni wybudowano pięciostanowiskową parowozownię oraz dosyć rozbudowany układ torowy wraz z wagą wagonową. Na drugim końcu linii usytuowano stację przeładunkową styczną z koleją normalnotorową Warszawa - Sochaczew wyposażoną w 4 tory i wagę kolejową. Powstały również dwie bocznice szlakowe do pobliskich folwarków. Bocznicę do majątku Irena ze względu na słabą nawierzchnię obsługiwano trakcją konną (po wojnie stosowano lokomotywy spalinowe). Jedyną na trasie mijankę zlokalizowano przy placu składowym buraków w Szymanowie. Całkowita długość linii główniej wynosiła 14,20 km, zaś bocznic 4,99.

Zakładowy nr 4 na stacji przeładunkowej w Teresinie-Niepokalanowie
(http://www.holdys.pl/tomi/galerie/tomasz_wach/tw017.jpg)
Źródło: http://www.holdys.pl/tomi/index.php?gal=tomasz_wach

Przez większość czasu trzon taboru stanowiły niezastąpione HFki (początkowo 3 sztuki), później uzupełniane o inne maszyny parowe a po wojnie również spalinowe (w tym dwie WLs40). Jako ciekawostkę można potraktować fakt, że pierwszy parowóz dotarł do Guzowa od strony Żyrardowa. Lokomotywa dojechała po specjalnie w tym celu przekładanych przęsłach patentowych.

Pierwszymi wagonami były czteroosiowe Brigadewagen (ładowność - 5 ton) uzupełnione o nowy tabor z Zakładów Ostrowieckich (czteroosiowe węglarki i wagony kryte o ładowności 6 ton). Sposobem gospodarczym zbudowano 3 cysterny o ładowności 6 ton. Po wojnie zakupiono w Hajnówce nieco większe węglarki o ładowności 10 ton. Nabyto również partię węglarek od PKP. Około 1962 r. zakupiono cysterny, które stały się tematem zagadki.

Kolejkę zlikwidowano po równo 50 latach od uruchomienia. Decyzję podjęto w połowie 1972 roku, a tory rozebrano w 1973.
Według autorów zachowały się: przebudowana parowozownia, przyczółki wspomnianego mostu jednoprzęsłowego, most trójprzęsłowy i fragment toru w asfalcie. Oczywiście od tego czasu minęło kolejne 10 lat...

"Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie..."


Tytuł: Kolej Cukrowni Guzów
Wiadomość wysłana przez: gajos on 06 Kwietnia 2010, 15:04:20
Nie pozostaje nic innego jak wydrukować mapę, wsiąść na rower i... :)


Tytuł: Kolej Cukrowni Guzów
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Kwietnia 2010, 15:43:21
We wspomnianych Stalowych Szlakach są zdjęcia pozostałości:
- odcinek toru przecinający drogę gruntową
- pozostałości po mostku stalowym na Pisi koło Szymanowa (przyczółki kamienne + belka stalowa robiąca obok za zaporę wodną)
- most żelbetowy trójprzęsłowy w tym samym +/- miejscu - zasadniczo kompletny
- dawna parowozownia na terenie cukrowni (przebudowana i otynkowana)

Od tamtej pory minęło 10 lat...

Nasypów ani innych większych budowli ziemnych raczej się nie napotka - teren płaski jak płyta pod makietę HO, a do tego rolnicy z bronami dookoła. Po spojrzeniu na ortofotomapę widać, że część szlaku zachowała się w postaci różnego rodzaju dróg gruntowych, więc faktycznie dałoby radę przejechać.


Tytuł: Kolej Cukrowni Guzów
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Kwietnia 2010, 22:10:49
Wczoraj po drodze zahaczyłem o Szymanów. Czasu mało więc skoncentrowałem się na wspomnianych mostkach i odcinku w okolicach kilku chałupin zwanych niegdyś Gaj.
Mostki, ku mojej wielkiej radości zachowały się w stanie niezmienionym.
(http://lh5.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i9c4g1WMI/AAAAAAAAEPM/jZscoikGwO0/s576/DSCF4314.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i97shz1TI/AAAAAAAAEVw/t6i6afMUlqM/s576/DSCF4489.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i9iuxZrGI/AAAAAAAAETk/zrXo2RGapLE/s576/DSCF4472.jpg)

Nawet wspomnianej zapory ze stalowego przęsła nikt nie sprywatyzował  :shock: .
(http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i9jwnmZPI/AAAAAAAAETs/qe_h-xQZ8U4/s576/DSCF4473.jpg)

Nasyp koło miejscowości Gaj...
(http://lh3.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i-HYO9HnI/AAAAAAAAERg/nD2BBKULQek/s576/DSCF4527.jpg)

... i troszkę na południe na skraju lasu.
(http://lh4.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i-UDPbpHI/AAAAAAAAER8/yklkdHMQIlE/s576/DSCF4531.jpg)

Dalej swoim blaszakiem bałem się zapuszczać (a mogłem wziąć staruszkę Asconę - ona zawsze dawała radę).
(http://lh4.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i-dWRSqsI/AAAAAAAAESU/oL4bTLd459c/s576/DSCF4534.jpg)

W tym samym miejscu - czyżby podkład?
(http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i-K4ZykkI/AAAAAAAAEZA/8TnsiRoobOY/s576/DSCF4502.jpg)
Charakterystycznych dziur nie znalazłem, ale zbytnio się nie przyglądałem...

Na koniec coś na zachętę dla miłośników pedałowania  :razz: .
(http://lh6.ggpht.com/_zaxeoVcuX6o/S8i94mqrOVI/AAAAAAAAEVg/dHjywLiqp3A/s576/DSCF4487.jpg)
Niestety większość istniejących fragmentów szlaku tak właśnie wygląda.

Jeśli chodzi o Guzów, to niestety jedynie to, co zaobserwowałem z samochodu. Po głównych zabudowaniach cukrowni pozostał komin i duży plac... Zachowały się jednak zabudowania gospodarcze po wschodniej stronie zakładu, więc parowozownia mogła się również uratować. Ogólnie żal du...szę ściska. Aha - bardzo ładny pałac i park - szkoda, że zaniedbane.

Wszystkie zdjęcia:
http://picasaweb.google.pl/marekm001/20100415Szymanow?authkey=Gv1sRgCI2kwf__zsm2NA&feat=directlink