Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: mag on 30 Maj 2010, 17:59:53



Tytuł: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: mag on 30 Maj 2010, 17:59:53
Widzę, że temat trochę zapomniany; zdominowany przez wieści z istniejącego fragmentu linii.
Nadmienię, że najbardziej spornego odcinka w chwili jej powstania. (Powiat pleszewski blokował wydanie koncesji, o którą występował Powiat krotoszyński).

Zamieszczam link do schematu stacji wąskotorowej Krotoszyn.
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/V7KggCt13mgMS86bwpYy1Q?feat=directlink

Może ktoś będzie miał  jakieś uwagi,  mniej-bardziej cenne informacje - przyjmę wszystkie!
 Np. od kiedy na stacji pojawił się "trójkąt", czy stało się to w wyniku pojawienia się wagonów motorowych?


Tytuł: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 30 Maj 2010, 18:08:45
Roll block?? Chyba transportery.


Tytuł: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: mag on 30 Maj 2010, 18:13:51
nie wiem dokładnie jak wyglądały w naturze ale takie określenie występuje: "Roll-Bock"


Tytuł: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 30 Maj 2010, 18:14:51
andrzej2110, Rollbocki jak najbardziej; przecież transportery pojawiły sie dopiero po wojnie...


Tytuł: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 30 Maj 2010, 19:42:10
Cytat: "mag"
Widzę, że temat trochę zapomniany; zdominowany przez wieści z istniejącego fragmentu linii.
Brak nam było Ciebie  :grin: . Żeby pisać trzeba niestety cokolwiek wiedzieć, a "dla naprzykładu" moja wiedza jest bardzo ograniczona (chętnie bym ją poszerzył).
Dzięki za schemat - myślę, że nie tylko ja czekam na jeszcze  :wink:

Widzę, że masz też trochę zdjęć pozostałości po kolejce ( http://picasaweb.google.pl/ariusz77/KrotoszySkaKolejDojazdowaPowiatowa# ). Kiedyś przejechałem się wzdłuż jej szlaku, ale jakoś przeoczyłem sporą część z nich.


Tytuł: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: mag on 02 Czerwiec 2010, 18:57:25
Dla specjalistów! :)
Rozpozna ktoś typ lokomotywy? (Niestety, lokomotywa jest na tej fotografii tylko tłem do widoku ówczesnej restauracji - przystanku w Izbicznie / Eichdorf).
KKD użytkowała od początku, na linii wąskotorowej, lokomotywy Orenstein&Koppel.

http://picasaweb.google.pl/lh/photo/D6oUynZImVJeNxmB4BeCWA?feat=directlink


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 02 Styczeń 2011, 00:15:53
Przeglądając materiały dot. kolejki jarocińskiej natknąłem się na stronie Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej na potężny zbiór dokumentów Wydziału Powiatowego w Pleszewie (http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=112294&tab=3).

Potężny zbiór dokumentów dotyczących min. Kolei Powiatowej, niestety raczej dla "zawodowców". Zdecydowana większość to nudna urzędnicza blablanina i korespondencja - oczywiście w większości po niemiecku - zapisana odręcznymi "robaczkami". Tematyka głównie finansowa (kredyty, oferty, kosztorysy, sprawozdania), jest również dokumentacja dot. spraw sądowych (np. w związku z pożarem wywołanym iskrą z parowozu, potrąceniem rowerzysty na przejeździe itp.), sprzedaży działek, projektu budowy bocznicy do browaru w Krotoszynie (http://www.wbc.poznan.pl/Content/123667/index.djvu?handler=dvju_browser) i wiele, wiele innych ;). Do tego można znaleźć broszury z taryfami czy przepisami obowiązującymi na kolejce (http://www.wbc.poznan.pl/Content/123671/index.djvu?handler=dvju_browser) oraz sprawozdania roczne zawierające sporo ciekawych informacji. Może komuś się przydadzą...

Szerszemu gronu miłośników Polecam zdecydowanie katalog firmy Dolberg załączony do ogólnego zbioru "akt kolejowych" - od str. 114. (http://www.wbc.poznan.pl/Content/123658/index.djvu?handler=dvju_browser)
Katalog nie zawiera bardziej szczegółowych danych, ale za to daje dobry wgląd w oferowane ówcześnie rozwiązania - od rodzajów szyn, podkładów itp. przez felbahnowskie zwrotnice, systemy torowisk przenośnych po tabor o różnym stopniu zaawansowania.

Jeszcze małe sprawozdanko:
Cytuj
Sprawozdanie roczne zarządu kolejki Krotoszyn-Pleszew dot. linii wąskotorowej Krotoszyn-Pleszew Przeładunkowy (?) i roku obrachunkowego 1903/04.

I Dane ogólne i opis kolei
Kolejka jest własnością powietów Krotoszyn i Pleszew.
Ruch na odcinku Krotoszyn-Dobrzyca otwarto 8.lipca 1900 a na odcinku Dobrzyca - Pleszew Przeł.(?) 20 września 1900.

II Konstrukcja i tabor kolei.
1. Konstrukcja
Linia została zbudowana ze stalowych szyn na drewnianych podkładach częściowo na własnym podtorzu, częściowo na drogach publicznych.
Długość toru wynosi 35,5 km, z czego 8,95 km na własnym podtorzu i 26,55 km na drogach publiczntch. Długość torów bocznych - 4,59 km.

2.Tabor:
3 tendrzaki trójosiowe
5 wagonów osobowych o łącznej liczbie 212 miejsc siedzących
2 wagony pocztowo-bagażowe o ładowności 5000 kg.
9 krytych i 40 otwartych wagonów towarowych o ładowności 6000 kg każdy
2 wagony specjalne po 5000 kg.

III Obsługa
1. Informacje ogólne i przewozy.
Kolej lunkcjonuje w oparciu o przepisy ruchu dla kolejek o trakcji mechanicznej z 13. sierpnia 1898 r.
Ruch odbywa się według rozkładu jazdy zatwierdzonego przez Komisję d/s Kolei Powiatowej (czy coś takiego - Kreisbahn-Kommission).
Do przerwy w ruchu doszło jedynie raz - 30. marca w wyniku wykolejenia lokomotywy i wagonu bagażowego koło Rozdrażewa - na 12 godzin.

2. Praca przewozowa (tak to określmy)
Pasażero(wagono)*kilometrów: 151 539
Bagażo(wagono)kilometrów: 81 240
W ruchu towarowym - wagonokilometrów: 146 961
W sumie - wagonokilometrów: 379740
Przebieg lokomoryw wyniósł 83 744 km
Wszystkie wagony kursują jedynie pomiędzy Krotoszynem i Pleszewem Przeł. i zaspokajają potrzeby przewozowe.
Przebieg 83 744 lokomotywokilometrów przełożył się na 1 064 018 osiokilometry, co odpowiada średnio ok. 13 osi w pociągu.

IV Warunki ruchowe
Liczba podróżnych wyniosła 53 708, co przełożyło się na 652616 pasażerokilometrów. Przychód w ruchu pasażerskim wyniósł 26 660,02 M.
Daje to w efekcie 4 Pfg. za pasażerokilometr.
W ruchu towarowym przychód wyniósł 32 144,45Mk, co w przeliczeniu na tonokilometry daje:
-ładunki całowagonowe(?): 263 900
- ładunki sztukowe(?): 25400,5
W sumie: 289 300,5 tkm
Z tego wynika, że 1 tonokilometr dał ok. 10 Pfg przychodu

V Wydatki
1. Wydatki osobowe punkty I,1-I,8: 20825,74 Mk, co daje 568,64 Mk na kilometr linii.
2. Wydatki rzeczowe punkty II,1-II,8: 1674,11 Mk, co daje 47,15 Mk na kilometr linii.
3. Utrzymanie linii punkty III,1-III,7: 9345,50 Mk, co daje 263,25 Mk na kilometr linii.
4. Wydatki eksploatacyjne (powiedzmy)
Lokomotywy zużyły 503 800 kg węgla o wartości 8 524,30 Mk
Zaopatrzenie w wodę: 351,05 Mk
Smary, środki czyszczące itp.: 1222,98 Mk
Ogrzewanie pociągów: 329,97 Mk
W sumie: 10 428,30 Mk
Na pociągokilometr wpadło 0,12 Mk, zaś na kilometr linii - 293,72 Mk
Całkowite wydatki z punktu IV wyniosły: 23 185,92 Mk, czyli 0,27 Mk na pociągokilometr i 653,09 na kilometr linii.
5. Stacje styczne punkt V: 1 560,00
Całkowite wydatki wyniosły 56 591,17, co odpowiada 1594,11 Mk na kilometr linii.


Sprawozdanie roczne zarządu kolejki Krotoszyn-Pleszew dot. linii normalnotorowej Pleszew Przeładunkowy(?)-Pleszew Misto i roku obrachunkowego 1903/04.

I Dane ogólne i opis kolei
Kolejka jest własnością powietów Krotoszyn i Pleszew. Ruch otwarto 21. stycznia 1901.

II Konstrukcja i tabor kolei.
1. Konstrukcja
Linia została zbudowana ze stalowych szyn na drewnianych podkładach na własnym podtorzu.
Długość toru wynosi 4,05 km. Długość torów bocznych - 2,475 km - wzrosła w stosunku do zeszłego roku 0 225 m w wyniku
budowy drugiego toru ładunkowego na stacji Pleszew Miasto.

2.Tabor:
2(?) tendrzaki dwuosiowe(?) (2 achsig gekuppelte Tenderlokomotiven)
2 wagony osobowe II/III klasy o 100 miejscach siedzących i 16 stojących.
1 wagon pocztowo-bagażowy o ładowności 10 ton.
4 kryte i 4 otwarte wagony towarowe o ładowności 15 ton każdy
2 wagony specjalne po 5000 kg.

III Obsługa
1. Informacje ogólne i przewozy.
Kolej lunkcjonuje w oparciu o przepisy ruchu dla kolejek o trakcji mechanicznej z 13. sierpnia 1898 r.
Ruch odbywa się według rozkładu jazdy zatwierdzonego przez Komisję d/s Kolei Powiatowej.
Prędkość maksymalna - 30 km/h.

2. Praca przewozowa
Pasażero(wagono)kilometrów: 39 650
Bagażowagonokilometrów: 34 618
W ruchu towarowym - wagonokilometrów: 40 563
W sumie - wagonokilometrów: 114 831
Przebieg lokomoryw wyniósł 34 426 km
4 otwarte wagony towarowe zostały włączone do parku wagonowego poznańskiej dytekcji Kolei Państwowych.
Przebieg 34 426 lokomotywokilometrów przełożył się na 229 662 osiokilometry, co odpowiada średnio 7 osiom w pociągu.

IV Warunki ruchowe
Liczba podróżnych wyniosła 98 780, co przełożyło się na 395120 pasażerokilometrów. Przychód w ruchu pasażerskim wyniósł 20 406,70 M.
Daje to w efekcie 6 Pfg. za pasażerokilometr.
W ruchu towarowym przychód wyniósł 42 358,48 Mk, co w przeliczeniu na tonokilometry daje:
-ładunki całowagonowe(?): 362 601
- ładunki sztukowe381 225,3 tkm
Z tego wynika, że 1 tonokilometr dał ok. 9 Pfg przychodu
Całkowity przychód wyniósł 66 593,23 Mk, czyli:
- na kilometr linii - 16 442,77 Mk
- na pociągokilometr - 1,93 M,

V Wydatki
1. Wydatki osobowe punkty I,1-I,8: 19 652,05 Mk, co daje 4852,35 Mk na kilometr linii.
2. Wydatki rzeczowe punkty II,1-II,8: 3219,42 Mk, co daje 794,91 Mk na kilometr linii.
3. Utrzymanie linii punkty III,1-III,7: 2917,21 Mk, co daje 720,30 Mk na kilometr linii.
4. Wydatki eksploatacyjne (powiedzmy)
Lokomotywy zużyły 255 700 kg węgla o wartości 4 326,44 Mk
Zaopatrzenie w wodę: 253,53 Mk
Smary, środki czyszczące itp.: 908,70 Mk
Ogrzewanie pociągów: 163,37 Mk
W sumie: 5 652,04 Mk
Na pociągokilometr wpadło 0,16 Mk, zaś na kilometr linii - 1395,56 Mk
Całkowite wydatki z punktu IV wyniosły: 13 283,60 Mk, czyli 0,38 Mk na pociągokilometr i 3279,90 na kilometr linii.
5. Stacje styczne punkt V: 456,40
Całkowite wydatki wyniosły 40 993,25, co odpowiada 10 121,80 Mk na kilometr linii.


Trzecia szyna została położona na odcinku Pleszew - Pleszew Miasto w 1906 roku.
To jeszcze rozkład jazdy:


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Styczeń 2011, 02:28:44
Uporządkowałem trochę swoją wiedzę na temat początków Kolei Powiatowej Krotoszyn - Pleszew. Nie wiem, czy kogokolwiek to zainteresuje, ale chciałbym zweryfikować te informacje. Te z Wikipedii (http://pl.wikipedia.org/wiki/Krotoszy%C5%84ska_Kolej_Dojazdowa) wydają się być "nieco nieścisłe"...


Plany budowy

    Po uchwaleniu słynnej ustawy o kolejkach w 1892 r. władze powiatowe w Pleszewie zaczęły rozważać budowę własnej kolejki. Według propozycji Landrata von Roel z 21.12.1896 za optymalną szerokość toru uznano 750 mm ze względu na stosunkowo niskie koszty przy zadowalającej jakości. Kolej miałaby przebiegać na trasie: Pleszew - Brzezie - Tursko - Gołuchów - Czerminek oraz dworzec w Taczanowie - Kuczków/Janków - Ordzin-Scholow - Czerminek. Dalej przez Szkudlę - Kucharki - Moltkesruhm - Czechel - Pawłówek - Pawłów - Droszew do granicy powiatu. Ogólnie obie linie po ok. 32 km miały kosztować 750 000 Mk.
    Równolegle swoją kolejkę planował Powiat Krotoszyn. Zdecydowano o budowie wąskotorowej kolei z Krotoszyna przez Dobrzycę do Pleszewa. Budowę i późniejszą eksploatację powierzono firmie A. Renner z Braunscheigu, a pracę prowadzono na podstawie koncesji 27. lipca 1898 r. Plany Krotoszyna wywołały sprzeciw w Pleszewie, jednak problem udało się załagodzić, gdy na początku 1900 roku Powiat Pleszew przyłączył się do tego przedsięwzięcia, co wiązało się z budową normalnotorowego odcinka Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto. Kolejka miała stanowić własność obu powiatów, zaś nadzór nad nią sprawować miała powołana w tym celu Komisja Kolei Powiatowej. Już wówczas rozważano wbudowanie trzeciej szyny między Pleszewem Wąsk. i Pleszewem Miasto, jednak z rozwiązania tego zrezygnowano z przyczyn oszczędnościowych.


Budowa

    Linię wąskotorową o długości 35,5 km (+ 4,59 km torów bocznych) wytyczono głównie wzdłuż dróg (25,55 km) co miało ograniczyć koszty wykupu gruntów. Szyny o długości 9 m i masie 14 kg na metr bieżący ułożono na drewnianych podkładach.
Na odcinku normalnotorowym, którego długość wynosiła 4,05 km (+ 2,25 km torów bocznych) zastosowano szyny o taj samej długości, lecz o masie 24,5 kg na metr.

    Maksymalne nachylenie wynosiło 1:40 (2,5%), zaś najmniejszy promień łuku - 100 metrów. Maksymalną prędkość ustalono na 20 km/h na odcinku wąskotorowym i 30 km/h na torze normalnym.

    Ruch na odcinku Krotoszyn - Dobrzyca otwarto 8. lipca 1900, zaś na odcinku Dobrzyca - Pleszew Wąsk.- 20. września.
Uruchomienie normalnotorowego odcinka Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto nastąpiło 21. stycznia 1901 roku.
(tutaj wątpliwość: daty podałem na podstawie opisów linii z raportów rocznych, ale inne źródła podają datę 15.05.1900 jako datę otwarcia Krotoszyn - Dobrzyca i 10.07.1900 Dobrzyca - Pleszew Wąsk.).


Infrastruktura

    Zarząd kolejki miał swoją siedzibę w Pleszewie. W budynki dworcowe wyposażono stacje Pleszew Miasto, Pleszew Wąsk., Dobrzyca, Koźminiec i Rozdrażew. Według raportów rocznych początkowo w Krotoszynie znajdował się jedynie budynek kas biletowych. Dodatkowo na stacji w Pleszewie M., Dobrzycy, Nowej Wsi, Rozdrażewie i Krotoszynie zbudowano magazyny towarowe.

    Parowozownie i warsztaty zlokalizowano w Dobrzycy (wąskotorowe) i Pleszewie Mieście (normalnotorowe). Lokomotywownię wybudowano również w Krotoszynie. Tam też przez pewien czas istniała obrotnica (zlikwidowana ok. 1910 roku). Decyzja o lokalizacji warsztatów wąskotorówki w Dobrzycy wynikała częściowo z przebiegu samej budowy, częściowo zaś była uzasadniona sposobem prowadzenia ruchu: Pierwszy poranny pociąg wyjeżdżał z Dobrzycy do Krotoszyna miał skomunikowania z pociągami kolei państwowych. Inna lokalizacja zaplecza wymagałaby podsyłania składów.  Sytuacja ta miała jednak szereg wad: Przede wszystkim wymuszała utrzymanie dwóch niezależnych warsztatów i utrudniała nadzór nad działaniem przedsiębiorstwa. Wkrótce okazało się również, że studnia w Dobrzycy nie jest wystarczająco wydajna, jako główne źródło wody dla parowozów wąskotorowych. Rozwiązaniem okazała się dopiero budowa trzeciej szyny na odcinku Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto w 1906 roku i przeniesienie warsztatów wąskotorowych do Pleszewa. Przez kilka kolejnych lat parowozownia w Dobrzycy była nieczynna.

    Stacje wodne zlokalizowano przy stacjach: Pleszew Miasto, Pleszew Wąsk., Dobrzyca, Rozdrażew i Krotoszyn. W trzech pierwszych przypadkach wykopano również studnie.

    Na wszystkich stacjach pojawiły się rampy, w Pleszewie Mieście, Pleszewie Wąsk. oraz w Krotoszynie dodatkowo - wagi wagonowe. Uruchomiono również linię telefoniczną.


Pojazdy trakcyjne

    W początkowym okresie ruch prowadzono przy pomocy 3 tendrzaków wąskotorowych o układzie osi 0-3-0 oraz dwóch normalnotorowych o masie 15 i 18 ton (z czego jeden został kupiony jako używany).

    Raport za rok obrachunkowy 1909/10 wykazuje dwa tendrzaki wąskotorowe o masie 20 ton i dwa o masie 15 ton (podobnie przez dwa kolejne lata). W roku 1911/12 pojawia się trzeci tendrzak o masie 20 ton.

    Ilostan parowozów normalnotorowych nie ulega w tym okresie zmianom. Planowano jednak zakup trzeciej maszyny, która mogłaby stanowić rezerwę w razie skierowania jednej z posiadanych do naprawy. Problem rezerwy częściowo rozwiązała trzecia szyna umożliwiająca zastosowanie parowozów wąskotorowych.


Wagony osobowe

    Do obsługi ruchu pasażerskiego na wąskim torze służyło 5 czteroosiowych wagonów (o łącznej liczbie 212 miejsc), z czego 3 były II/III klasy a 2 wyłącznie III klasy oraz 2 (później 3) dwuosiowe wagony pocztowo-bagażowe o ładowności 5 ton.

    Na torze normalnym wykorzystywano 2 dwuosiowe wagony II/III klasy o 100 miejscach siedzących i 16 stojących oraz 1 dwuosiowy wagon pocztowo-bagażowy o ładowności 10 ton.


Wagony towarowe

    W roku 1903 kolejka posiadała 9 krytych i 40 otwartych wąskotorowych wagonów towarowych o ładowności po 6 ton oraz 2 wagony specjalne o ładowności po 5 ton. Do tego 4 kryte i 4 otwarte wagony normalnotorowe o ładowności po 15 ton.

    W miarę wzrostu przewozów przybywało wagonów towarowych:
W 1909 r. kolejka dysponowała 15 krytymi, 60 otwartymi wagonami wąskotorowymi oraz dwoma wagonami do dłużycy. Liczba wagonów normalnotorowych wzrosła do 8 wagonów krytych i 8 węglarek. Towarowe wagony normalnotorowe zostały włączone do parku dyrekcji poznańskiej kolei państwowych. Dodatkowo do dyspozycji były 3 wąskotorowe i 1 normalnotorowy wagon do utrzymania linii.

    W 1910 roku na stanie kolejki pojawiły się 4 Roll-Bock'i (w ciągu roku kolejne 6). Poza tym zamówiono 6 wagonów krytych oraz 6 otwartych (wapniarek), które weszły do służby w roku 1911.

    W 1911 zakupiono również 3 normalnotorowe wagony kryte i dwie węglarki.


Pierwsze inwestycje

    Brak trzeciej szyny był sporym utrudnieniem od początku eksploatacji kolejki. Oprócz kwestii związanych z utrzymaniem warsztatów ograniczał możliwości przewozowe. Transport ładunków z Pleszewa do stacji wąskotorowych kolejki wymagał przeładunku na stacji Pleszew Wąsk. Przesiadać musieli się również pasażerowie. W 1903 roku uznano, że dłużej nie można tej sytuacji akceptować. Niewielkie warsztaty nie pozwalały na poważniejsze naprawy, studnia w Dobrzycy wymagała pogłębienia. Obliczono, że koszt pogłębienia studni i doposażenia warsztatów w Dobrzycy wraz za zakupem 3. parowozu normalnotorowego wyniesie ok. 28 000 Mk. Z drugiej strony przewidywano, że budowa trzeciej szyny, przeniesienie i rozbudowa warsztatów będzie kosztowała 48 000 Mk. Dodatkowym zyskiem byłaby możliwość ograniczenia zatrudnienia (oszczędność 3 200 Mk rocznie). Ostatecznie szynę położono w roku 1906.

    W trakcie budowy kolejki skrzyżowanie z torem linii Krotoszyn – Ostrów wykonano jako jednopoziomowe. Wkrótce okazało się jednak, że koszty jego utrzymania są znaczne. Zarząd kolejki był zmuszony płacić ok. 500 Mk rocznie za obsługę, a samo skrzyżowanie powinno przechodzić remont (a właściwie być wymienione) co 4 lata. Co więcej, Koleje Państwowe mogły w każdej chwili nakazać jego usunięcie. Gdy w 1909 roku okazało się, że konieczna jest wymiana całego skrzyżowania (koszt 2 000 Mk), zaczęto rozważać przebudowę na dwupoziomowe. Miało ono kosztować ok. 36 000 Mk. Projekt zrealizowano w ciągu następnego roku.

    Jednocześnie rozbudowywano tory ładunkowe na dworcach Pleszew Miasto (min. już w 1903 roku dobudowano drugi tor ładunkowy o długości 225 m). Pod koniec 1910 roku w Krotoszynie uruchomiono urządzenia do załadunku wagonów normalnotorowych na Roll-Bocki. W roku 1911 otwarto punkt przeładunkowy Stary Krotoszyn oraz ładownię przy Schollstrasse obsługiwaną Roll-Bock’ami. Wiązało się to z obsługą zlokalizowanych w pobliżu zakładów przemysłowych. 


Bocznice

   W roku obrachunkowym 1909/10 funkcjonowały następujące bocznice:
- do młyna parowego A. von Stiegler‘a w Pleszewie – normalnotorowa
- cegielni Kropf’a – wąskotorowa
- cegielni Küttner’a – wąskotorowa
- majątku Dobrzyca – wąskotorowa
- cegielni Begale’a – wąskotorowa
- gorzelni w Krotoszynie – normalnotorowa

   W kolejnym roku uruchomiono następujące bocznice
- zakładu przedsiębiorcy budowlanego W. Wieczorka w Dobrzycy – wąskotorowa
- do spichlerzy A. Grünspach’a w Krotoszynie – wąskotorowa obsługiwana Roll-Bock’ami.

   W roku obrachunkowym 1911/12 bocznicę do spichlerzy A. Grünspach’a przedłużono do krotoszyńskiego browaru - odcinek ten również obsługiwano Roll-Bock’ami. Przy okazji utworzono ogólnodostępną ładownię przy Schollstrasse (ul. Mickiewicza?). Bocznica do browaru była w wymieniona w raporcie jako wąskotorowa linia o długości 0,91 km (+ 0,51 km torów bocznych).

To jeszcze kilka starych pocztówek z Pleszewa (http://www.pleszew.pl/?m=galeria&dzial=4&page=2&page=3&page=4&page=5&page=6&page=7&page=8&page=7&page=6&page=5&page=4) z kolejką w tle...
(http://www.pleszew.pl/_galerie/4/74.jpg)
Widok ogólny stacji Pleszew Miasto. Widać jeden z normalnotorowych wagonów pasażerskich oraz (chyba) skład wąskotorowy z parowozem i wagonem pocztowo-bagażowym przed budynkiem dworca.
(http://www.pleszew.pl/_galerie/4/70.jpg)
(http://www.pleszew.pl/_galerie/4/72.jpg)
(http://www.pleszew.pl/_galerie/4/73.jpg)


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 06 Styczeń 2011, 09:49:00
... Te z Wikipedii ([url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Krotoszy%C5%84ska_Kolej_Dojazdowa[/url]) wydają się być "nieco nieścisłe"...


Wg. sloganu Wikipedii - Śmiało edytuj.


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 27 Grudzień 2012, 15:14:28
Archiwalne zdjęcia z Krotoszyńskiej KD z serwisu fotopolska.eu (http://fotopolska.eu/wielkopolskie/WszystkieZdjecia/b62988,Linia_kolejowa_Krotoszym_Waskotorowy_-_Broniszewice.html) (dzięki mag*):

(http://fotopolska.eu/foto/315/315125.jpg)
Stacja Brzoza (fot. z ekspozycji Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy)

(http://fotopolska.eu/foto/317/317318.jpg)
Autobus Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew (obsługujący linię Pleszew -Kalisz), przed dworcem Pleszew Miasto.

(http://fotopolska.eu/foto/313/313448.jpg)
Krotoszyn Wąsk. i "bana" do Pleszewa. (Dla mnie to zdjęcie to rewelacja ;))

(http://fotopolska.eu/foto/340/340547.jpg)
Chłodnie na bocznicy browaru (zbiory Muzeum Regionalnego w Krotoszynie). Zdjęcie z lat 1920-1935.

(http://fotopolska.eu/foto/283/283880.jpg)
Pociąg właśnie wyruszył z przystanku Krotoszyn Stary i kieruje się w stronę stacji końcowej Krotoszyn Wąskotorowy.

Ciekawe są też współczesne zdjęcia pozostałości po kolejce.

A, jeszcze jedno zdjęcie z lat 1975-80: Dworzec Krotoszyn po przebudowie, teren uporządkowany, ale z za klombu wystaje kozioł kolejki oraz tablica z nazwą przystanku i rozkładem ;):
(http://fotopolska.eu/foto/178/178878.jpg)
W sumie niewiele się zmieniło...

Kilka zdjęć ze strony Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei (http://iripk.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=67:krotoszynhistoria&catid=7:kolej&Itemid=111)

(http://iripk.pl/images/stories/galeria/krotoszyn_gal/04.%20Poch%F3d%20pierwszomajowy%20%2801.05.1980%20r.%29.jpg)
Pochód pierwszomajowy (01.05.1980 r.). Źródło: „Złota księga ufundowana przez Radę Zakładową Stacji PKP – Krotoszyn”

(http://iripk.pl/images/stories/galeria/krotoszyn_gal/06.%20Stacja%20Krotoszyn%20W%B1sk.%20%2830.11.86%5C%27%29.jpg)
Stacja Krotoszyn Wąsk. (30.11.86'). Źródło: „Złota księga ufundowana przez Radę Zakładową Stacji PKP – Krotoszyn”

(http://iripk.pl/images/stories/galeria/krotoszyn_gal/07.%20Ostatni%20poci%B1g%20na%20trasie%20Krotoszyn%20W%B1sk.%20-%20Pleszew%20Miasto%20%2830.11.86%5C%27%29.jpg)
Ostatni pociąg na trasie Krotoszyn Wąsk. - Pleszew Miasto (30.11.86'). Źródło: „Złota księga ufundowana przez Radę Zakładową Stacji PKP – Krotoszyn”


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Grudzień 2012, 07:32:59
Bomba! Najlepsze jest zdjęcie z Konstalem. A swoją drogą... Tam na lewo od Konstala, to nie jakieś pudło motorówki?


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Grudzień 2012, 10:17:39
Nie, to chyba krawędź rampy z barierą tak ładnie pobielili...

(http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/47388237.jpg)
Źródło (http://www.panoramio.com/photo/47388237)


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Grudzień 2012, 13:13:23
Faktycznie... Na pierwszy rzut oka wygląda jak jakieś pudło


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Grudzień 2012, 23:43:14
Jeszcze jedna fotka:
(http://rail.phototrans.eu/images/photos/big/9/62247.jpg)
1983 - Dobrzyca. Pomiedzy Krotoszynem a Pleszewem.
Źródło (http://rail.phototrans.eu/14,62247,0,FabLok_Wls150_Lyd1_219.html)

Budynek ostatnio (fotka mag*a z 2010 r.):
(http://fotopolska.eu/foto/137/137520.jpg)


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 14 Lipiec 2013, 03:04:00
Trafiłem w Roczniku Pleszewskim 2010 (http://www.pleszew.pl/servlet/rocznikipleszewskie/rocznik_pleszewski_2010.pdf) na artykuł o wizytach Geisera na ziemi pleszewskiej. Znaleźć tam można opis wizyty z 14 stycznia 1945 w Broniszewicach z okazji otwarcia nowej linii kolejki wąskotorowej. Greiser przemawiał o 14. W artykule znajduje się też reprodukcja strony z „Ostdeutscher Beobachter” (nr 12 z 14 stycznia 1945 r.) (http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=120844&tab=1) z intrygującym zdjęciem opisanym: Kolejka łącząca Pleszew z Koleją Państwową. Czyżby jeden z wagonów doczepnych warszawskiej EKD wywieziony po powstaniu?


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: Jacek on 13 Styczeń 2014, 15:33:23
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/galeria/ (http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/galeria/)

(http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/images/widgety/galeria/gfx/normal/61ba2ddca8017f6fc81aa361ecaa14ba.jpg)

(http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/images/widgety/galeria/gfx/normal/4ec34005fe7e4c63410ef46e4f074309.jpg)

(http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/images/widgety/galeria/gfx/normal/a2779d60e5972bd124222588c47ff8f2.jpg)

(http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/images/widgety/galeria/gfx/normal/ba5807c0964d15ff5154b9e3cd56f8a6.jpg)

(http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/images/widgety/galeria/gfx/normal/e91558a0d9a4ed594e8d3f64a1a443e2.jpg)

(http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/images/widgety/galeria/gfx/normal/e34114a849a1069ac9f60f15ad9dc69c.jpg)


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 14 Styczeń 2014, 19:46:09
Widok starych fotografi cieszy , jednocześnie pojawia się łza w oku.
Szkoda że nie urodziłem się 10-20 lat wcześniej wtedy być może doświadczył bym trochę realistycznej, ale i szerokiej histori szlaku Krotoszyńskiej kolejki. Miło jest podziwiać zdjęćia jak to wyglądało.
Mam i posiadam podkładke kolejową starego typu na gwoździe z stacji Maciejew Koło Rozdrażewa.
Znaleziona 2 lata temu na terenie dawnej stacyjki.


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 21 Luty 2014, 22:44:04
Czyżby jeden z wagonów doczepnych warszawskiej EKD wywieziony po powstaniu?
Ewidentnie jest to wagon EKD. I ciągnie go normalnotorowy parowóz.


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 22 Luty 2014, 22:17:51
Ciekawe zdjęcie z Fotopolska.eu (http://fotopolska.eu/Nowa_Wies/b95084,Przystanek_kolejowy_Nowa_Wies_Krotoszynska.html):
(http://fotopolska.eu/foto/391/391231.jpg)

Przystanek jak przystanek, ale motorówka  :o... MBxd1-171 (ex. MBxc1-150, ex. Mzx-150), która służyła na kolejce w latach 1953-78. Inne dwa wagony z ZNTK Opole (MBxc1-149, ex. Mzx-149 oraz MBxc1-148, ex. Mzx-148) zostały skasowane odpowiednio w 1970 i 71 roku*

* Okresy służby według starych danych z tabor.wask.pl.

Inne ładne zdjęcia z Pleszewa tog-billeder.dk (http://www.tog-billeder.dk/polen_smalspor_pleszew%20wask%20-%20miastro.htm):
(http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3217-6-33_Materiel%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3217-6-33_Materiel%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3217-6-35_Motorvogn%20Mbxd1%2000-380024959-5%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3217-6-35_Motorvogn%20Mbxd1%2000-380024959-5%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3217-6-36_Sneplov%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3217-6-36_Sneplov%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3217-6-37_Godsvogne%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3217-6-37_Godsvogne%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3218-1-40_materiel%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3218-1-40_materiel%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg)

(http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3218-1-41_Motorvogn%20MBxd%201%2000-380024962-9%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3218-1-41_Motorvogn%20MBxd%201%2000-380024962-9%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3218-1-43_materiel%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3218-1-43_materiel%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3218-2-01_diesel%20SP-30%20172%20ved%20kulgaarden%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3218-2-01_diesel%20SP-30%20172%20ved%20kulgaarden%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3218-2-01_Materiel%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3218-2-01_Materiel%20ved%20remisen%20i%20Robakow%20010775.jpg)    (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/tn3218-2-02_diesel%20SP-30%20172%20ved%20kulgaarden%20i%20Robakow%20010775.jpg) (http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/smalspor/witaszyce-robakow/3218-2-02_diesel%20SP-30%20172%20ved%20kulgaarden%20i%20Robakow%20010775.jpg)

Widzę, że jeden z naszych kolegów już je zna ;)


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 19 Czerwiec 2018, 18:32:40
Temat ostatnio zamarł.
W ostatnich latach ślady po kolejce umierają.
Przejazd kolejowy zaraz za kościołem w Kowalewie wraz z remontem drogi do Dobrzycy szyny zostały zdemontowane.
Podkłady betonowe  w połowie między wioską Fabianów  a Kowalew  zostały wyjęte.
Nasyp za Mostem w Fabianowie częściowo jest. Obniżono go na drodze na Sośnicę. i  dalej w kierunku górki na Dobrzycę zasypano tkzw wąwóz.
Dobrzyca pozostała bez zmian  za stacją kawałek jest przejazd w drodze asfaltowej.
Izbiczno brak przejazdu na drodze przed sklepem kiedyś były szyny.
Nowa wieś szyny i przęsło metalowe mostu nadal istnieje. Także za wioską przy przystanku  na koźmin szyny są.
Pamiątka po kolejce została przy ulicy dworcowej szyny w bruku w Rozdrażewie.
Dalej w kierunku Krotoszyna  w Henrykowie powstała ścieżka rowerowa asfaltowa. i jest jeden przejazd z szynami. Ścieżka prowadzi aż do m. Brzoza. W krotoszynie od drogi krajowej aż prawie po sam dworzec jest ścieżka rowerowa  pod mostami.
Na stacji jest Px48 tak jak dawniej z brankardem i 3aw ale ich stan popada w ruine.

Sam dworzec PKP to powoli zapomnienie zarośnięte wszystko wokół normalnego toru.

Wspomnienia po kolejce są . Linia była bardzo krajoznawcza mimo że blisko drogi większość.
Są wspomnienia jest co pozwiedzać


Tytuł: Odp: Krotoszyńska KD
Wiadomość wysłana przez: Jacek Zaborowski on 01 Lipiec 2019, 17:43:39
W którym roku zawieszono ruch towarowy? W 1983 roku w rozkladzie była ujęta jedna para pociągów towarowych kursujacych "na zarządzenie" jednak z rozmów z kolejarzami wynikało że ruchu towarowego poza sporadycznymi wypadkami(wagon z węglem na trasie Pleszew - Dobrzyca) nie było.