Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Skansen w Rudach => Wątek zaczęty przez: vutik on 03 Lipiec 2010, 09:00:15



Tytuł: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: vutik on 03 Lipiec 2010, 09:00:15
Trochę rail fiction - link za pl.misc.kolej:

http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,8090392,Renesans_waskotorowki_w_Rudach__Powroci_do_Gliwic_.html


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 03 Lipiec 2010, 14:23:25
Eeee, ktory raz wraca? 5? W tym przypadku jestem jak niewierny Tomasz - nie zobacze, nie uwierze. Kto da kase? Haha, no tak, napisano - legendarna Unia...... Haha!


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Lipiec 2010, 14:34:55
Przecież na jesieni wybory. Trzeba coś naobiecywać ludziom.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 03 Lipiec 2010, 14:44:26
No tak wybory... wybory... a jak to mówią "Nikt Ci nie da tyle ile Ci (... cenzura... znaczy się cisza wyborcza) obieca" :D



Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 03 Lipiec 2010, 16:35:11
Obiecanki, cacanki... ale z drugiej strony Szlak Zabytków Techniki (którego częścią jest stacja w Rudach) prezentuje się całkiem nieźle:
http://www.silesia-region.pl/szt/pl/glowna.php

"Po owocach ich poznacie" ;).


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: MBxc1 on 04 Lipiec 2010, 14:56:23
To jakby już mieli do Gliwic zrobić to wypadało by przedłużyć od razu do Bytomia  ;D


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 05 Lipiec 2010, 16:16:23
Ajajajaj, temat połączenia Gliwic i Bytomia wąskim torem jest nieśmiertelny, normalnie towarzysz Lenin.
Nie widzę ani takiej potrzeby, ani możliwości. Z Karbia do Trynku jest 19 km szlaku. Tor biegł przez tereny przemysłowe, wzdłuż normalnego toru, wielokrotnie krzyżował się w jednym poziomie z torem normalnym, kilkukrotnie przechodził dużymi wiaduktami nad drogą krajową nr 88.
Pytania:
1. kto i po co jeździłby w tej relacji, skoro nawet wielokrotnie szybsze pociągi normalnotorowe nie wożą zbyt wielu osób, a czas przejazdu wynosiłby, przy dobrych wiatrach, minimum godzinę?
2. kto utrzymywałby te wszystkie skrzyżowania i obiekty mostowe? Z czego?
3. pas gruntu po wąskim torze na znaczym odcinku jest już zagospodarowany - a to na rów odwadniający wzdłuż toru normalnego, a to na parking przed Centrum Handlowym "Plejada"

Panowie, apeluję, zostawmy tego trupa w spokoju....


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 01 Marzec 2011, 01:40:47
Portal "Nasz Racibórz" donosi:

http://www.naszraciborz.pl/aktualnosci/art/2/14515_fitalenk_kolej_to_piekny_temat.html (http://www.naszraciborz.pl/aktualnosci/art/2/14515_fitalenk_kolej_to_piekny_temat.html)


Fita-Lenk: Kolej to piękny temat
Racibórz | 23-02-2011 22:29 | WAW .
   
Radny Michał Fita (NaM) zachęcał dziś prezydenta, by ten włączył się do samorządowej inicjatywy ponownego uruchomienia linii kolei wąskotorowej z Rud. Starają się o to Rybnik i Gliwice. Zdaniem Fity mógłby i Racibórz. Mirosław Lenk zamiast trasy kolejowej widzi ścieżkę rowerową.


W tej sprawie radny Fita wystąpił z interpelacją, w której czytamy: - 24 stycznia w siedzibie Urzędu Miejskiego w Gliwicach z inicjatywy Zygmunta Frankiewicza, prezydenta Gliwic, odbyło się spotkanie przedstawicieli władz miast i gmin: Gliwice, Rybnik, Knurów, Pilchowice i Kuźnia Raciborska w sprawie ponownego uruchomienia linii kolei wąskotorowej na trasie Rudy – Gliwice oraz budowy nowej trakcji na trasie Rudy - Rybnik. Temat spotkał się z zainteresowaniem wszystkich stron, które postanowiły zawiązać współpracę w celu realizacji zadania. Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż warto zainteresować się tym problemem i podobnie jak wspomniane samorządy wystąpić do PKP S.A. z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie znajdujących się w granicach miasta działek gruntowych zajętych pod linię kolejową na majątek Gminy Racibórz. Mam oczywiście świadomość, że uruchomienie szlaku komunikacyjnego na trasie Racibórz Markowice – Rudy wiąże się z podjęciem wspomnianych starań również przez władze Nędzy, wierzę jednak, iż rozpoczęcie przez Pana rozmów z tamtejszym samorządem może przynieść pozytywne skutki. Warto również zwrócić uwagę, że nawet gdyby inwestycja odtworzenia linii kolejowej była zbyt dużym obciążeniem dla budżetu naszej gminy, można istniejący szlak wykorzystać pod budowę drogi rowerowej. Dzisiaj droga wojewódzka DW 919 na odcinku Racibórz Markowice – Babice jest jedną z najniebezpieczniejszych dróg w całym powiecie. I dla osób poruszających się rowerami przemieszczanie się tą trasą stanowi zapewne ogromny stres z obawy o narażenie zdrowia a nawet życia. Niemalże równolegle biegnąca droga rowerowa z Markowic do Babic byłaby rozwiązaniem takich problemów dla wielu osób, a jednocześnie mogłaby pełnić funkcję atrakcji turystycznej. Myślę, że Racibórz nie powinien pozostać obojętny wobec wspomnianej inicjatywy. Fakt, iż nie został Pan zaproszony do wspólnych rozmów, nie powinien być przeszkodą, a wręcz wyzwaniem, by Racibórz traktowany był jak partner, a nie jak daleki krewny i by w dalszym toku działań nasz głos miał znaczenie. Jak na razie wystosowanie wniosku wspólnie z w/w samorządami o nieodpłatne przejęcie gruntów nic nie kosztuje, a co będzie dalej zależy również od naszych przyszłych partnerów.

- Kolej to piękny temat, wraca kolejny raz - zaczął swoją odpowiedź prezydent. Wskazał, iż Gliwicom i Rybnikowi zależy na dojechaniu do Rud, a w przypadku powiatu raciborskiego problem dotyczy gmin Kuźnia Raciborska i Nędza. Na ich terenie znajdują się bowiem najdłuższe odcinki dawnej kolejowej arterii. - Racibórz ma tylko mały kawałek - dodał Lenk.

Tłumaczył również, że załatwienie zagmatwanych spraw związanych z własnością terenów zajmie sporo lat. - Bliższy jest mi temat ścieżki rowerowej - oświadczył i zapewnił, że Racibórz bez problemu użyczy na ten cel dawne torowiska.

(waw)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 16 Kwiecień 2011, 12:23:08
http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,9439708,Gminy_zdeterminowane__by_reaktywowac_kolej_waskotorowa.html (http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,9439708,Gminy_zdeterminowane__by_reaktywowac_kolej_waskotorowa.html)

Gminy zdeterminowane, by reaktywować kolej wąskotorową


Co łączy Gliwice, Knurów, Pilchowice i Rudy Raciborskie? Przez te gminy niegdyś przebiegał szlak kolei wąskotorowej. Teraz wspólnie rozpoczęły działania mające na celu reaktywowanie zamkniętego dwie dekady temu połączenia.

Temat reaktywacji połączenia powraca co jakiś czas. Pesymiści traktują go jak primaaprilisowy żart. Odtworzenie 20-kilometrowego odcinka wąskiego toru pomiędzy Gliwicami a Rudami Raciborskimi nabiera jednak realnych kształtów. Przedstawiciele wszystkich gmin, przez które przebiega stary tor, na początek wspólnie przygotują studium, które określi koszty odtworzenia linii. Będzie ono gotowe mniej więcej za trzy miesiące. Samorządy lokalne występują także do Polskich Kolei Państwowych o przejęcie terenów, po których kursowała kolejka. Chodzi o to, by PKP traktowało inwestycję jako całość, a nie każdą gminę osobno. Zdaniem Jarosława Łuszcza, naczelnika Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach Raciborskich, prace mogą się rozpocząć w 2013 roku. Inwestycja być może otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej. W latach 2013-2016 ruszą fundusze na muzealnictwo i skanseny.

Pomysłem odtworzenia kolejki zainteresowane są władze Gliwic. Gdy tylko PKP przekaże miastu tereny wokół stacji Gliwice-Trynek, rozpoczną się tam prace. Na początek miejsce to będzie uporządkowane przez pracowników Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych. Dziś działka porośnięta samosiejkami jest śmietniskiem. Znajdujący się w fatalnym stanie technicznym budynek dawnej stacji zostanie zburzony. W jego miejscu powstanie identyczny.

Przedstawiciele gmin liczą, że odtworzenie kolejki będzie wielką atrakcją turystyczną nie tylko w regionie. Samorządowcy snują plany na przyszłość. Chcą, by wzdłuż linii powstała ścieżka rowerowa. Jarosław Łuszcz idzie jeszcze dalej. Aby zapewnić rentowność kolejowego szlaku, proponuje zakup szynobusu, który odbywałby regularne kursy w tygodniu. Czas pokaże, czy te pomysły doczekają się realizacji. Planami związanymi z wąskotorówką żywo zainteresowany jest też Rybnik, który chciałby wybudować nowy tor z Rud nad Zalew Rybnicki.

Połączenie kolejowe pomiędzy Gliwicami a Rudami Raciborskimi powstało w 1899 roku. Środek transportu zyskiwał na popularności, aż do lat 60-tych ubiegłego wieku. Rekordowy był rok 1954, kiedy to z wąskotorówki skorzystało ponad 1,8 mln pasażerów. W ostatnim roku kursowania przejechało nią jedynie 90 tys. osób. Całkowite zawieszenie połączeń osobowych nastąpiło 4 listopada 1991 roku. Kilka miesięcy później wstrzymano także ruch towarowy.

GazetaGliwice.pl


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 18 Kwiecień 2011, 02:32:00
Znajdujący się w fatalnym stanie technicznym budynek dawnej stacji zostanie zburzony.
To jest słowo klucz, które wyjaśnia całe to zamieszanie wokół kolejki...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 18 Kwiecień 2011, 12:22:32
Tutaj nie węszyłbym pędu na nieruchomość. Stacja jest tak duża, że niewielki budynek usytuowany na jej skraju potencjalnemu inwestorowi raczej nie zawadzałby za bardzo. Inna rzecz, że bydynek jest w stanie absolutnie katastrofalnym. Częściowo wypalony, z zarwanymi stropami i sporymi brakami w pokryciu dachu. Co prawda budowlańcem nie jestem i autorytatywnie wypowiadać się nie mogę, ale moim zdaniem rzeczywiście koszty odbudowy byłyby większe niż koszty rozebrania i zbudowania repliki.

I jeszcze 3 słowa ode mnie na temat całego zamieszania. Sprawa, jak sądzę, powinna przestać być traktowana w kategoriach primaaprilisowego żartu. Po pierwsze - Prima Aprilis już był. Po drugie - wybory też były. Po trzecie - w sprawę zaczęły się angażować wszystkie gminy leżące na trasie kolei, tj. Gliwice (największe i najzamożniejsze miasto, około 200 tys mieszkańców, bezrobocie około 6 proc.), Knurów (ok. 50 tys. mieszkańców, ale kolejka tylko o to miasto zahacza na jego skraju), Pilchowice (gmina wiejska,obejmuje fragment kolei od granicy Gliwic przed p.o. Mysia Góra przez Nieborowice, Pilchowice aź przed Stanicę) oraz Kuźnia Raciborska (obejmuje cały obecnie uźywany odcinek toru plus około 2 km od Stanicy w kierunku Gliwic).
Daleki jestem od hura-optymizmu, ale po raz pierwszy sprawa przestaje być jedynie czczą gadaniną. No cóź, kciuki trzymam. Gdyby doszło do skutku, to w końcu doścignęlibyśmy Jugosławię, heh....


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 18 Kwiecień 2011, 21:21:05
Pod newsem Rynku Kolejowego pozwoliłem sobie zrobić taką szybką kalkulację kosztów samych materiałów na odbudowę:

Licząc, że trasa do odbudowania "z gołej ziemi" ma 18 kilometrów, to za same materiały torowe licząc bardzo z grubsza wychodzi:
28 800 podkładów (nowe) po 70 zł = 2 mln
57 600 kompletów podkładek i śrub (z demontażu) po 35 zł = 2 mln
1 512 ton szyn s42 (z demontażu, 84 tony na km) po 1700 zł = 2,5 mln
2 340 kompletów łubek ze śrubami po około 50 zł kpl = 0,17 mln

Razem, same materiały torowe bez tłucznia i robocizny dają 6,67 mln złotych...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 19 Kwiecień 2011, 01:24:17
To może uściślę ceny co i tak nie umniejsza kosmiczności wyceny:

Podkład - 45zł, nowy, Nasycalnia Koźmin
Szyna, S42 1400zł tona
Podkładki BL3 12zł szt (PM49 17zł)
Wkręty 2szt + 2 kpl = 20zł (dla PM49 x2)
Łubki 48zł kpl

Robocizna bez robót ziemnych i kosztów podbijania to ok 60 000 / km

Do tego przygotowanie terenu, usypanie tłucznia, wyrównanie i zagęszczenie, potem obsypanie, podbicie.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 28 Kwiecień 2011, 11:56:40
Kolejny z serii:

http://miastoknurow.pl/6129,czy-kolej-waskotorowa-wroci-na-tory,czytaj,artykul.html (http://miastoknurow.pl/6129,czy-kolej-waskotorowa-wroci-na-tory,czytaj,artykul.html)

Cytuj
Reaktywacja historycznej już trasy kolei wąskotorowej staje się coraz bardziej realna. Sprawą zajmują się samorządowcy, ale także lokalni pasjonaci. Po ponad 20 latach przerwy pociągi mogą wrócić na tory między Gliwicami a Rudami.

a w nim:
Cytuj
Jeśli wszystko będzie w porządku, a koszty okażą się być realne – powrót pociągów na tory jest możliwy w najbliższych latach.
Obawiam się, że koszty będą bardzo realne... ::)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 28 Kwiecień 2011, 16:20:35
Cytuj
Reaktywacja historycznej już trasy kolei wąskotorowej staje się coraz bardziej realna. Sprawą zajmują się samorządowcy, ale także lokalni pasjonaci. Po ponad 20 latach przerwy pociągi mogą wrócić na tory między Gliwicami a Rudami.

Lepiej niech sprawą zajmą się ludzie biznesu a nie samorządowcy i pasjonaci.
Ci niestety mają szczególną zdolność do wydawania nie swoich pieniędzy i snucia nierealnych planów tylko dla połechtania swoich ambicji.
Nie twierdzę, że miłowanie kolei jest czymś złym, ale tam gdzie górę biorą emocję często rozsądek zostaje uśpiony.



Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 28 Kwiecień 2011, 20:37:49
A ta linia to została oficjalnie rozebrana przez PKP czy po prosu zamknięta i w większości ludzie rozkradli?? Są tam miejscami szyny??

Dyskusja o odbudowie lini zaczęła się główne tuż po wyborach. Trudno nazwać to obiecankami przedwyborczymi bo do następnych to za daleko. Jedynie przed parlamentarnymi które będą na jesieni.

Ciekawi mnie jeszcze ten ruch dojazdowy. Co prawa odbudowa torowiska prawie od 0 może rokować dobry stan torowiska po odtworzeniu szlaku ale skąd i za ile kupią ten szynobus/y??


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 28 Kwiecień 2011, 22:26:29
Jak to skąd? Alstom już buduje. Z napędem hybrydowym. Samorząd zabezpieczył też pieniądze aby torowisko biegły w specjalnym tunelu, będzie więc wąskotorowe metro.

A tak na poważnie, nie twierdzę jednoznacznie że samorządowcy mają tylko złe, mitomańskie pomysły.
Potwierdza to choćby przykład NKW, gdzie powiat Opole Lubelskie korzystając z pieniędzy z UE inwestuje w powrót kolejki na tory i remonty których nie było od 20-30 lat.
Zamiast ogólnikowych obietnic i mydlenia oczu świetlaną przyszłością i taniego poklasku, szukałbym raczej argumentów na ile zyska region. Ile powstanie miejsc pracy, ile nowych turystów wygeneruje taka atrakcja, co zostanie zbudowane dla mieszkańców.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 28 Kwiecień 2011, 23:53:12
Wyborami parlamentarnymi bym się w kontekście odbudowy kolejki nie sugerował - rządzący Gliwicami Zygmunt Frankiewicz jest bezpartyjny i do Sejmu się nie wybiera. ZTCW włodarze pozostałych zainteresowanych gmin też nie.

Co do torowiska - zostało w większości rozkradzione. Od Rud w stronę Gliwic jest ok. 5 km (4 km do stacji w Stanicy plus ok. kilometra), około kilometra w okolicy stacji Pilchowice, prawie kompletny układ torowy stacji Nieborowice i co nieco przy drodze na wysokości p.o. Mysia Góra (choć doszły mnie słuchy, że ten kawałek już zniknął). Jak się zsumuje, to ocalało być może ze 7 km z 22 km (dokładnie 21800 m) dzielących Trynek od Rud. Niewątpliwym plusem jest to, że ocalały wszystkie nazypy, wykopy i budowle inżynieryjne (mosty, przepusty i wiadukty). Linia jest zatem w połowie zbudowana, heh.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 29 Kwiecień 2011, 19:54:59
Na mysiej górze leży trochę szyn (torem bym tego nie nazwał) w śladzie dawnego szlaku...
W zasadzie kawałkami przed domami wzdłuż drogi; po zsumowaniu, może by wyszło ze 150m.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 29 Kwiecień 2011, 20:44:33
Lepiej niech sprawą zajmą się ludzie biznesu a nie samorządowcy i pasjonaci.
Człowiek biznesu już się zajmował tą kolejką. ZTCP dostał rok więzienia w zawieszeniu. (BP, MSPANC)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 29 Kwiecień 2011, 23:13:21
Nie nazywaj oszustwa biznesem. Bo Twoja retoryka przypomina mi trochę związkowców z państwowych spółek którzy mając
prezesowskie pensje i gwarancje zatrudnienia, mówią że prezes okrada robotników bo chce sprywatyzować zakład.

Rozumiem, że niektóre środowiska brzydzą się pieniądzem, zaś zarabianie na kolejce kojarzy im się tylko z okradaniem.
Fakt, nie mamy jeszcze zbyt wielu pozytywnych przykładów.
Ale przecież często samorządowe muzea, ośrodki kultury i sztuki obok działalności "misyjnej" zatrudniają komercyjnych managerów którzy nie są od "misji" ale od nowej jakości. I nikogo to nie oburza, nawet cieszy bo nagle znajdują się pieniądze na nowe imprezy, na remont pomieszczeń, itd.
I myślę, że w tym kierunku powinniśmy zmierzać. Miłośniczeniem dla samego miłośniczenia kolejek nie utrzymamy.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: vutik on 02 Marzec 2012, 16:02:30
No i stary kotlet powraca w kolejnej odsłonie:
http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/517683,waskotorowki-beda-nas-wozic-caly-rok-z-rybnika-do-gliwic,id,t.html?cookie=1 (http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/517683,waskotorowki-beda-nas-wozic-caly-rok-z-rybnika-do-gliwic,id,t.html?cookie=1)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 03 Marzec 2012, 09:17:22
Cytuj
lokomotywa spalinowa Lyd2, zwana potocznie "Donaldem"
(nazwa wzięła się od tego, że jazda nią przypomina "kaczy chód", bo maszyna ma nietypowy napęd

Po prostu uwielbiam, gdy prasa wypowiada się w temacie techniki  ::)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 03 Marzec 2012, 16:26:05
Cytuj
Po prostu uwielbiam, gdy prasa wypowiada się w temacie techniki  ::)
Skoro masz wiedzę, to dlaczego Lyd2 zyskała przezwisko Donald?



Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Marzec 2012, 16:47:53
Tu o co innego chodzi. Według dziennikarza napęd wiązarowy jest to coś dziwnego, nietypowego. 


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 03 Marzec 2012, 18:56:45
Tu o co innego chodzi. Według dziennikarza napęd wiązarowy jest to coś dziwnego, nietypowego. 
Dokładnie ;D
Nawet postarałem się o pogrubienie treści, o którą mi chodzi.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Robercik101 on 04 Marzec 2012, 10:10:19
A że tak zapytam czy ktoś wie co z drugą lokomotywą z Huty Pokój bo tam chyba 2 mieli???


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Brecht on 04 Marzec 2012, 10:36:39
A że tak zapytam czy ktoś wie co z drugą lokomotywą z Huty Pokój bo tam chyba 2 mieli???

http://750mm.pl/index.php?topic=3775.0 (http://750mm.pl/index.php?topic=3775.0)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 16 Maj 2013, 21:27:13
Temat ciągle na rzeczy, i coraz bardziej na poważnie:
http://www.tylkokuznia.info/2013/05/waskotorowka-z-rud-do-gliwic-i-rybnika.html#more (http://www.tylkokuznia.info/2013/05/waskotorowka-z-rud-do-gliwic-i-rybnika.html#more)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 16 Maj 2013, 21:43:02
W powyższym linku jest bardzo ciekawa ankieta, warto poczytać bo widać że ktoś z głową na karku ja przygotował.

http://ankieta.szkic.net/index.php/724397/lang-pl (http://ankieta.szkic.net/index.php/724397/lang-pl)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: hjugytf on 16 Maj 2013, 21:46:50
Zagłosowałem.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 17 Maj 2013, 07:41:19
Chyba najlepiej byłoby dotrzeć jakoś do ludzi z Pilchowic i okoloc którzy byliby zainteresowani  codziennym dojazdem bo domyślam się że takie właśnie głosy będą napędzać odbudowę najbardziej


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: boris-cz on 17 Maj 2013, 22:57:30
No właśnie,dotrzeć z tą ankietą do co jak największej ilości ludzi wokół trasy kolejki.Bo ja teź mogę wypełnić,ale co z tego...

No i pogratulować podejścia do sprawy wszystkim,którzy są w to zaangaźowani! Bo nie wszędzie tak jest,niestety  :-\


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 19 Maj 2013, 21:07:55
Hmmm, wybory niebawem ?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 19 Maj 2013, 21:48:49
Nie sądzę żeby osoba prywatna konsekwentnie przygotowywała misterny kilkuletni plan żeby wygrać wybory  ;) Bo że nie składa obietnic bez pokrycia już w Rudach widać :)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 21 Maj 2013, 10:19:51
Temat regularnie odżywa przed wyborami od lat. Po prostu tradycja :D
Różnica taka, że w latach poprzednich kolejką podpierał się tylko prezydent Gliwic, a teraz już cała grupa samorządowców,
No i o to chodzi z tymi wyborami, a nie o ambicje jakiejś osoby prywatnej.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 21 Maj 2013, 15:19:00
Czyli studium wykonalności jest dla jaj?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 21 Maj 2013, 18:31:53
Myślę, że studium wykonalności jest po to, żeby powiedzieć gliwiczanom: "A widzicie, nie da się za rozsądne pieniądze, a przecież mamy na utrzymaniu szkoły i szpitale" i w ten sposób zamknąć sprawę raz na zawsze. A tak, to prezydent ma, z jednej strony, okazję do nabicia sobie punktów przed wyborami, a z drugiej - upartych mieszkańców Gliwic, którzy mimo upływu 20 lat od jej likwidacji, nie chcą jakoś o kolejce zapomnieć.

Pan prezydent bardzo lubi studia wykonalności i konsultacje społeczne. Zwłaszcza w sytuacjach gdy jego zamiary budzą opór społeczny. Niby przecież sprawę ocenili eksperci albo głos zabrali mieszkańcy (więc ma, za przeproszeniem, dupochron  vel podkładkę), ale z drugiej strony zawsze wszystko jest zorganizowane tak, żeby wyszło tak, jak chciał prezydent.

Raz tylko się przeliczył - gdy zapragnął zlikwidować tramwje. Konsultacje społeczne, wbrew jego oczekiwaniom, pokazały, że tramwaj cieszy się poparciem 90 procent mieszkańców miasta. No cóż, stwierdził wtedy, że tramwaj to nieekologiczny przeżytek, a ci, którzy go popierają to niedouczeni ignoranci albo zwiąchole drzący o swoje tramwajarskie posady. Albo pieniacze i warchoły wpychające kije w szprychy rozpędzonego prezydenckiego roweru zmierzającego wprost ku świetlanej przyszłości.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 23 Maj 2013, 19:22:37
W takim razie po co gadka o trasie Zwycięstwa-Europa Centralna i o przedłużaniu linii do Rybnik Stodoły?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 23 Maj 2013, 21:45:34
Bo gadka nic nie kosztuje, ale za to jak brzmi, ha!


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 24 Maj 2013, 05:12:48
O ile jeszcze odcinkowi Trynek - Rudy - Zalew Rybnicki daję jakieś kilka procent szans na odbudowę / powstanie, to Zwycięstwa - Europa Centralna to jakieś fiction bez science. Duby smalone w czystej postaci moim zdaniem.
Abstrahując jednak od nierealności pomysłu - ciekawe jest, jak trwałe są pewne koncepcje - kolej wąskotorowa kursowała przecież z centrum miasta (spod dworca, z ul. dziś zwanej Bohaterów Getta, a dawniej Nowowiejską, zaś jeszcze dawniej Neudorferstr.) do Trynku i dalej do Raciborza. Co prawda nie przez Zwycięstwa, a przez Dworcową (w międzyczasie zwaną jeszcze 1 Maja, Dworcową, Stalina, Dworcową i Bahnhofstr.). Europa Centralna to gigacentrumhandlowe (a coś ze między 100 a 200 tys m. kw.) znajdujące się W Ligocie Zabrskiej (wbrew nazwie - dzielnicy Gliwic), u zbiegu autostrad A1 i A4 oraz ul. Pszczyńskiej, na przedłużeniu dawnej wąskotorowej linii do Trynku (kolejka / tramwaj odbijały z Pszczyńskiej na Trynek na wysokości posesji nr 100). Budowa zatem tego kawałka wiązałaby się z odtworzeniem wąskotorowego połączenia centrum Gliwic z Trynkiem i dalej Rudami. Po niemal 100 latach od jego likwidacji :).
Ale to tylko przedwyborcze bajdurzenie, nie ma się zatem co podniecać.

A może jednak?.... Nie, no w bajki nie uwierzę. No chyba, że na własne oczy zobaczę i palcem, jak niewierny Tomasz, pomacam :D


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 08 Grudzień 2013, 17:21:03
Prace nadal trwają  ;D
http://www.vanessa.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=13400&Itemid=86 (http://www.vanessa.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=13400&Itemid=86)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 08 Grudzień 2013, 21:35:35
O istnieniu wyżej wymienionej grupy wiem. O wpisaniu na listę zadań priorytetowych też wiem. Wiem też, że za rogiem są wybory samorządowe... Temat wąskiego toru zawsze odżywał przed wyborami tylko po to, żeby zaraz po nich umrzeć na 4 lata... Mr Frankiewicz wpakował się w budowę hali Podium (obecnie już zwanej "Halą Gliwice") za 300 milionów z hakiem. Miała być w znacznej części sfinansowana z UE, acz marszałkowo uważając ją za zagrożenie dla katowickiego Spodka finansowanie unijne uwaliło przy samej ziemi. Zaś prezydent Gliwic najwyraźniej uniósł się ambicją i postanowił sfinansować budowę ze środków własnych miasta. I w tym właśnie problem bo obawiam się, że po zapłaceniu na halę na inne inwestycje, a w szczególności na takie, jak kolejka (czyli niekonieczne dla funkcjonowania miasta i drogie) kasy nie zostanie...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 08 Grudzień 2013, 22:01:45
Nie tak znowu na 4 lata  :) w zeszłym roku też był jakiś szum, a wybory w przyszłym roku dopiero. Ciężko jednak nie dopatrywać się żadnego związku. Ja już też puki nie zobaczę pierwszej wbitej łopaty to nie uwierzę że to się stanie na 100%, ale zawsze pozostaje nadzieja  ;)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 09 Grudzień 2013, 10:58:45
Cytuj
Przejazd z Rud do Gliwic według wyliczeń byłby możliwy w czasie 25 minut.
To jak ma być prędkość szlakowa?? 50km/h??
Przy takiej prędkości już można konkurować z autobusami bo jak się jedzie 20 to....


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 09 Grudzień 2013, 22:51:41
Z Trynku do Rud jest mniej więcej 22 km. Znaczy się, że prędkość HANDLOWA musiałaby wynosić 52,5 km.
Jeśli kolej ma pełnić funkcję zwyczajnej, powszechnej komunikacji, a nie tylko atrakcji turystycznej, to dodajmy do tego postoje handlowe po drodze:

1. KWK Gliwice (obecnie szkoła wyższa i zagłębie high-tech)
2. Bojków (załóżmy tylko jeden przystanek, a nie dwa, jak niegdyś)
3. Nieborowice (załóżmy, że Mysią Górę odpuszczamy albo robimy na żądanie)
4. Pilchowice (załóżmy, że Bierawkę odpuszczamy)
5. Stanica (choć tu wątpię - stacja jest poważnie na uboczu. Może na żądanie)

Dodajmy do tego krętą trasę (liczne łuki, w tym takie o promieniu rzędu 40-45 m)... Te 25 minut, moim zdaniem, do science fiction z akcentem na fiction. Toż na odcinkach prostych pociąg musiałby rozwijać prędkość, jak sądzę, około 80 km/h....


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 27 Grudzień 2013, 23:19:56
A tak przy okazji tematu odbudowy. Kilka zdjęć z ostatniego w historii przejazdu pociągu z Gliwic do Rud z powrotem:

http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=175&mode=previous (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=175&mode=previous)

http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=174&mode=previous (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=174&mode=previous)

http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=173&mode=previous (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=173&mode=previous)

http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=172&mode=previous (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=172&mode=previous)

http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=175&mode=next (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=175&mode=next)

I moje ulubione. Kolej, a w tle zjawiskowa architektura przemysłowa Gliwic:

http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=176&mode=next (http://koleje.webd.pl/forum/album_page.php?pic_id=176&mode=next)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 28 Grudzień 2013, 12:23:05
http://sport.nowiny.pl/sport/95582-gmina-przejmuje-torowisko-waskotorowki.html (http://sport.nowiny.pl/sport/95582-gmina-przejmuje-torowisko-waskotorowki.html)

Cytuj
Samorządowcy gminy Nędza przystąpili do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego na terenie torowiska kolejki wąskotorowej na swoim terenie.

Dotychczas szlak torowiska, należącego do PKP, nie był objęty dokumentacją urbanistyczną gminy. Jak wyjaśniła wójt Anna Iskała, zmiany w planie są potrzebne aby samorząd mógł przejąć torowisko od kolei. – Chcą nam przekazać torowisko za darmo, pod warunkiem, że będzie ono zapisane w planie zagospodarowania jako tereny transportowe – wyjaśniła wójt. O tym, że trasą wąskotorówki ma biec przez gminę Nędza ścieżka rowerowa, Anna Iskała mówiła już dawno. Na rewitalizację torowiska nie ma większych szans – tory zostały tu niemal zupełnie rozkradzione. PKP nie zdecydowało czy również przekaże gminie stary dworzec, prawdopodobnie sprzeda go w przetargu.

Innym, nowym terenem planowanym do opracowania w planie zagospodarowania przestrzennego jest pałac myśliwski na Łężczoku. Nowy właściciel chce wyremontować budynek, do czego potrzebuje objęcia nieruchomości planem.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: pawel.adamczyk on 28 Grudzień 2013, 21:41:52
Coś tu nie pasuje,  PKP przekaże torowisko w myśl ustawy, ale pod warunkiem że będzie kontynuowany
transport kolejowy (turystyczny) drezynowy, a nie jakaś ścieżka rowerowa. ??? :o

Wszystko ukradzione że nie da się już nic zrobić?
Już gmina chce na tym ukręcić interes, dostanie za darmo grunty, oby to się nie udało.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 28 Grudzień 2013, 23:06:02
Czytaj Waść: Art. 39, ust. 3. Mienie PKP SA może być przekazane nieodpłatnie, w drodze umowy, na własnośćjednostkom samorządu terytorialnego, na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych tych jednostek w dziedzinie transportu.

Źródło (http://bip.transport.gov.pl/pl/bip/akty_prawne/transport_kolejowy/ustawy/ustawa_z_dnia_8_wrzesnia_2000_r._o_komercjalizacji__restrukturyzacji_i_prywatyzacji_przedsiebiorstwa_panstwowego_polskie_koleje_panstwowe/06102011ss/px_06102011ss.pdf)

Nie jest tu postawiony warunek, że ma być to transport kolejowy. Może być równie dobrze droga, czy ciąg pieszo-rowerowy.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 29 Grudzień 2013, 21:31:59
Panowie, to że tor jest rozkradziony w w znacznym stopniu, nie oznacza ze nie można go odbudowac :) Wszystko można, potrzebny jest tylko odpowiedni sprzet, budżet, materiał torowy ( niekoniecznie nowy ) i zgrana ekipa min.10 ludzi z jajami + koparkowy i dźwigowy, a nie grupa alkoholików śpiących przy pracy :)  Wtedy tor można odbudować metodą gospodarczą, oszczędzając przy tym czapke pieniędzy ;)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 29 Grudzień 2013, 22:12:47
i zgrana ekipa min.10 ludzi z jajami + koparkowy i dźwigowy, a nie grupa alkoholików śpiących przy pracy :) 
Nie ma takiej możliwości aby wśród 10 facetów czegoś nie przetrącono. Wiadomo gdzie się leje tam się dzieje.... ;)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: boris-cz on 31 Grudzień 2013, 11:06:29
Wtedy tor można odbudować metodą gospodarczą, oszczędzając przy tym czapke pieniędzy ;)

W dzisiejszym układzie raczej nie moźliwe bo co by z tego miała np.ta pani?Tu trzeba drogi,megalomański projekt,z którego moźe coś sypnąć bokiem a nie oszczędzanie budźetu.Dzisiaj politycy sa od dojenia budźetów a nie od oszczędności,więc nawet propozycja np.odbudowy kolejki za darmo by nie przeszła.Bo "z niczego nie ma nic".


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 02 Styczeń 2014, 18:43:44
Od dziś jestem fanem Borisa-Cz, gdyż dawno już nie przeczytałem tak skoncentrowanej wersji tłumaczenia zasad życia i drogi do sukcesu.

Słowa ode mnie: we współczesnym świecie Polski samorządowej liczy się zadowolenie. Zadowolenie może dać jedynie solidny pieniądz którym będzie można obdzielać.

Popatrzcie: pieniądze na takie inwestycje nie idą w całości z kasy samorządowej - wkład własny, a owszem, zaś reszta to kwestia nagięcia projektu tak aby się zmieścił w ramy zakresu inwestycji finansowanych z różnych źródeł unijnych takich jak np. RPO. Jeśli już brać, to jak najwięcej, bo tylko głupi nie bierze. Jak wydawać, to też jak najwięcej, bo inaczej się zmarnuje - trzeba będzie zwrócić. Stąd różne inwestycje później mogą wydawać się nieco dziwne w znaczeniu teoretycznie pakowania kasy w niepotrzebne koszty.

Ale wszystko ma swój logiczny związek - najlepiej zobrazował to prezes klubu sportowego "Tęcza" Ryszard Ochódzki Hochwanderowi, który próbował robić jakieś "dziadowskie oszczędności": Dostajemy za tego misia, jako konsultanci 20% ogólnej sumy jego kosztów i już. Więc im on jest droższy, ten miś, tym… no?

Mamy na ten przykład do dyspozycji 15 milionów - za taką sumę można wybudować 10 kilometrów nowej linii wąskotorowej z wzorowymi odwodnieniami, przepisowym podtorzem, idealną nawierzchnią z nowych materiałów. W tym wariancie każdy będzie zadowolony: i ten co ma las, i nasycalnia, i huta, i koparkowy, i kamieniołom, i firmy transportowe, i firmy wykonawcze, i inżynier kontraktu. Każdy też będzie mógł odwdzięczyć się za kontrakt władzy w formie jakiegoś grzecznościowego, oczywiście, suweniru proporcjonalnego do zarobionej kwoty.

Można też dać gorszy materiał na podtorze, mniej i tańszy tłuczeń, prace ziemne wykonać pobieżnie, w zamian za to materiały kupić dwa razy drożej od zaprzyjaźnionych firm które nadwyżką się z wdzięczności podzielą - wtedy koszty wyniosą również 15 baniek, z tym że będzie o wiele więcej pieniędzy do podziału między wykonawców i zleceniodawców - wszyscy będą jeszcze bardziej zadowoleni niż w przypadku wariantu pierwszego.

Taka jest polska rzeczywistość. Kto tego nie rozumie nadal będzie się krztusił okruszkami tanich ciasteczek z Biedronki podjadanymi w krótkich przerwach między zginaniem pleców by w tej przepoconej czapce jakieś drobniaki zabrzęczały.

Chcesz by istniała szansa ogniska - zapewnij aby ci, którzy mogą, ale wcale nie muszą, dać drewno, mogli się przy tym ogniu nie tylko ogrzać, ale również solidnie najeść. Bo ładne ognisko, samo w sobie, ich nie interesuje.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 05 Styczeń 2014, 10:59:20
http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/?p=57325 (http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/?p=57325)



Cytuj
Nad Zalew Rybnicki dojedziemy wąskotorówką? Reaktywacja całkiem realna
31.12.2013
Pojawiają się pierwsze konkretne informacje dotyczące reaktywacji historycznej wąskotorówki.

Możliwe, że w niedalekiej przyszłości na trasie Gliwice Trynek - Rybnik Zalew będzie funkcjonować zabytkowa kolejka, której początki sięgają końca XIX wieku.

W projekt zaangażowane są cztery gminy - Gliwice, Pilchowice, Rybnik oraz Rudy. Gliwicki samorząd w 2012 roku rozpisał już przetarg na opracowanie studium wykonalności dla modernizacji wąskotorówki. Wobec braku chętnych, wykonanie dokumentu powierzono Śląskiej Sieci Metropolitalnej. Przy tworzeniu studium spółka z większościowym udziałem miasta konsultowała się m.in. z wydziałem kultury, architektury, inwestycji czy Zarządem Dróg Miejskich.

Pomysł na reaktywację zabytkowej kolejki potraktowano naprawdę poważnie. Już na tym etapie znany jest podział na stacje oraz konieczność pozyskania nowego taboru, który uzupełniałby istniejące wagony.
Kolejka miałaby zostać pociągnięta starym, historycznym szlakiem, z małymi modyfikacjami.

- Linia zaczynałaby się na stacji Gliwice Trynek, a kończyła na stacji Rybnik Zalew. Fragment Rudy Paproć - Rybnik Zalew byłby zatem nowy. Studium zakłada działanie kolejki przez cały rok. W tym celu należałoby pozyskać nowy szynobus. Kursy odbywałyby się także istniejącym taborem - to ogromna frajda przejechać się starym wagonikiem - zapewnia Mariusz Kopeć ze Śląskiej Sieci Metropolitalnej.

Studium zostanie skierowane do konsultacji - każda z gmin będzie miała szansę się z nim zapoznać i przekazać swoje spostrzeżenia. Obecnie dokument jest w Gliwicach, wkrótce trafi do Pilchowic.
Losy przedsięwzięcia ważyć się będą w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Na spotkaniu włodarzy gmin na przełomie I i II kwartału przyszłego roku, zostanie podjęta oficjalna decyzja, czy gminy ruszą z projektem.

Głównym problemem jest kwestia pozyskania przez samorządy gruntów, przez które miałaby przebiegać wąskotorówka. Obecnie część z nich należy do PKP. Pilchowicom udało się nieodpłatnie odzyskać trochę gruntów. Również gliwicki magistrat czyni starania w tej kwestii.

- Jeśli dojdzie do finalizacji zadania, zapewne znajdą się fundusze na pokrycie koniecznych wydatków - informuje nas Maja Lamorska z biura prasowego gliwickiego magistratu.

Możliwe jednak, że cztery gminy powalczą o uzyskanie dofinansowania unijnego na realizację projektu, który zapewne stałby się atrakcją turystyczną dla regionu.

- Chcemy powalczyć o dotacje z Unii Europejskiej w rozdaniu na lata 2014-2020. Trzeba się jednak zastanowić, która gmina będzie zarządzała kolejką, bo ten podmiot najprawdopodobniej będzie występował o środki na całe przedsięwzięcie i odpowiadał za ich wykorzystanie. Ostateczna decyzja należeć będzie do prezydentów i burmistrzów gmin zaangażowanych w projekt. My tylko określamy szanse na powodzenie przedsięwzięcia - tłumaczy Mariusz Kopeć.
Na trasie z Gliwic do Rybnika znajdują się liczne atrakcje - m.in klasztor cystersów, Zalew Rybnicki czy zabytkowy dworzec w Rudach.

Pierwszy odcinek linii (Gliwice – Rudy) uruchomiono w 1899 roku. Cały przejazd trwał wówczas 55 minut. W 1945 roku żołnierze radzieccy spalili część dworców znajdujących się na trasie (m.in. w Bojkowie i Pilchowicach) oraz rozkradli torowiska. Po wojnie, stopniowo zamykano kolejne odcinki, a w 1991 roku całkowicie zawieszono ruch osobowy na trasie wąskotorówki. Dwa lata później, decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, wpisano całą linię do rejestru zabytków. Latem 2001 roku kolejkę reaktywowano na odcinku Rudy - Stanica.

Michał Pac Pomarnacki


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Brecht on 21 Styczeń 2014, 12:07:35
Kolejny nius praktycznie o tym samym, tym razem w Rybnickich internetach:
http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,kolejka-waskotorowa-z-rud-do-gliwic-to-jest-mozliwe-,wia5-3266-22676.html (http://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,kolejka-waskotorowa-z-rud-do-gliwic-to-jest-mozliwe-,wia5-3266-22676.html)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: MECHANIK on 11 Luty 2014, 09:16:08
Wiem że to inny świat ale tam się da http://youtu.be/m_4W9WAO8GE (http://youtu.be/m_4W9WAO8GE)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 11 Luty 2014, 14:09:10
Och, pewnie, że się da. Jest jednak parę "ale". Po pierwsze - odbudowa po powodzi w roku 1997 trwała kilkanaście lat. Po drugie: odbudowy dokonano dzięki dotacjom rządu krajowego (landu), federalnego oraz władz lokalnych. A i tak było niełatwo. Nawet za Nysą Łużycką manna z nieba nie spada. Po trzecie - kolej ma stałe źródło dochodów w postaci planowych przewozów pasażerskich oraz dotacji otrzymywanych od tamtejszego związku komunalnego organizującego komunikację publiczną za honorowanie biletów km na kolejce.

A na koniec pytanie pozakonkursowe: co ma wspólnego Weisseritztalbahn z Rudami (prócz odbudowy)?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: sarna on 11 Luty 2014, 14:40:08
L45H?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Fisz on 11 Luty 2014, 15:14:24
358... ;)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 11 Luty 2014, 18:13:48
Odpowiedź Sarny prawidłowa, Fisza - precyzyjna :)
358 to maszyna przekazana gminie Kuźnia w darowiźnie przez PKP wraz z lokomotywownią, drogą kolejową i innym taborem w roku 1991, a następnie bezprawnie sprzedana do Niemiec przez Naczelnego Handlarza Taborem z siedzibą w Stanicy. Służyła tam do prowadzenia pociągów roboczych podczas odbudowy. Aktualnie stacjonuje na innej kolei zarządzanej przez tą samą organizację, co WTB.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Brecht on 09 Czerwiec 2014, 22:21:26
Aż się dziwię, że nikt tego jeszcze tu nie wrzucił..

http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/?p=59647 (http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/?p=59647)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 09 Czerwiec 2014, 22:37:48
Witam. Ponieważ na "kiełbasę wyborczą" poszło już chyba wszystko, niektóre ugrupowania polityczne łapią się newet za "padlinę" . Tutaj muszę przeprosić wszystkich M. K. za takie porównanie. Daleki jestem od polityki, ale niestety polityka przed wyborami jakoś dziwnie wyciąga łapy,po to co jest historyczne i ktoś (w tym przypadku MY ) może być nowym elektoratem. Może trochę chaotcznie napisałem,ale jak czytam takie artykuły,to aż mnie "krew zalewa". Pozdrawiam. Bogdan


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 14 Lipiec 2014, 10:39:18
Jako gliwiczanin powiem: sprawa kolejki została przeniesiona na 2018 prawdopodobnie ponieważ zasoby pieniężne miasta są zjadane przez budowę hali sportowej ''Podium'', oraz budowę DTŚ-ki. Szkoda, bo mieszkam 300 metrów od stacji Gliwice Trynek, i marzy mi się dudnienie rumuna niosące się przez blokowisko :)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 14 Lipiec 2014, 15:02:31
Jako gliwiczanin powiem tak: ostatni planowy pociąg do Rud odjechał w listopadzie 1991, ostatni pociąg do Rud w ogóle - niecałe 4 lata później, w roku 1995. I niewiele później sprawa odbudowy kolei wypłynęła. I wypływała potem przed każdymi wyborami. Ostatnio, ku wielkiemu zdziwieniu lekko znudzonej tematem gawiedzi, wypłynęła tuż po wyborach. To była, do prawdy, odmiana. Nieliczni nawet zaczęli nieśmiało wierzyć, że tym razem to już na prawdę, że teraz już coś będzie z tego, coś się ruszy.... Aha, ruszyło się, po byku fest. Opracowano jakiś pseudodokumencik, spotkano się parę przy urzędowej kawuni i biurokratycznych krakersach i tyle. Knurów powiedział, że sprawę ma gdzieś, bo kolej ledwie zahacza o jakieś rogatki miasta. Pilchowice stwierdziły, że kasy nie miały, nie mają i nie będą mieć. Kuźnia Raciborska i tak robi dużo na swoim terenie, ale, na litość boską, nie oczekujmy od Kuźni niemożliwego!
A Gliwice? No cóż, jak był czas przejmowania wąskotorowych nieruchomości w latach 2002-2003 władze Gliwic stwierdziły, że terenami po kolei wąskotorowej zainteresowane nie są, zaś samą odbudowę kolei uważają za mrzonkę, zbędną fanaberię i, że w ogóle nie ma o czym mówić. Nieruchomości po kolei wąskotorowej zostały zatem przejęte przez samorządy od granicy Gliwic do Markowic. W Gliwicach nie. Teraz, ponoć, Gmina Gliwice na drodze sądowej owe nieruchomości usiłuje uzyskać (niestety szczegółów nie znam). Nikt nie wie, ile to potrwa.

A teraz zabawię się w (złego) proroka: Mamy rok 2018. Ktoś przypomina miastu, że obiecało w tymże roku zająć się koleją. A co miasto na to? Już słyszę uszami wyobraźni:

- no, wicie, rozumicie, w tej perspektywie finansowej UE to już nie zdążymy bo to skomplikowane zadanie. Wicie, projekty, wiadukty, 3 gminy albo cztery, to nie takie proste. No nie w tej perspektywie, w następnej.

Mamy następną perspektywę finansową UE. Ktoś przypomina władzom miasta, co obiecały w roku 2018. I co?

- no wicie, rozumicie, w tej pespektywie finansowej Polska to ma już tylko jakieś grosze, na jakieś drobne programy, a nie na takie kompleksowe. Już nie te czasy, kiedy to bracia z zachodu obficie sypali kasą. Teraz kasa z UE idzie do nowych członków: Ukrainy, Gruzji, Albanii.... A sami wicie, rozumicie, mamy szkoły, drogi, autobusy, halę Gliwice (właśnie potrzeny jest pierwszy poważniejszy remont) - z funduszy własnych nie damy rady. Przyjdźcie za 5 lat.

Mija 5 lat. Mamy ro 2030, może 2035 (już się pogubiłem, który to może być). Urząd miasta w Gliwicach. Do gabinetu zgrzybiałego prezydenta Frankiewicza (ma już w końcu te swoje 80 lat, rządzi Gliwicami już 41 rok)....

- wicie, khem, rozumicie, Unia wymaga bezemisyjnej komunikacji publicznej, autobusy spełniające normę Euro Pierdyliard kosztują więcej niż złoto, teraz musimy zbudować linie tramwajową. A jak ją zbudujemy, to będzie już diamentowy (znaczy się: sześćdziesiąty) jubileusz moich rządów, postanowiłem uczcić to przekształcając lotnisko aeroklubu w kosmodrom, mamy inne wydatki, niż jakaś kolej, o której już nikt, poza mną i wami nie pamięta... Zajrzyjcie może w 2050....


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 15 Lipiec 2014, 03:23:03
Rozum mi mówi, że z odbudowy nic nie będzie, serce jednak wierzy, że jednak kiedyś....

I dlatego zupełnie bez satysfakcji donoszę za "Gazetą Wyborczą" z dnia 14 lipca 2014:

http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,16317678,Kolejka_spisana_na_straty__Miasto_za_sciezka_rowerowa.html?bo=1#LokKatTxt (http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,16317678,Kolejka_spisana_na_straty__Miasto_za_sciezka_rowerowa.html?bo=1#LokKatTxt)

Kolejka spisana na straty? Miasto woli ścieżkę rowerową

Prezydent Gliwic będzie zabiegał o wybudowanie ścieżki rowerowej do Rud, która mogłaby powstać w śladzie zlikwidowanej kolejki wąskotorowej. Do swojego pomysłu zamierza przekonać gminy, na terenie których jeździła wąskotorówka. Tymczasem w rudzkim skansenie wysyp inwestycji.

Połączenie kolejowe pomiędzy Gliwicami a Rudami powstało w 1899 roku. Środek transportu zyskiwał na popularności, aż do lat 60-tych ubiegłego wieku. Rekordowy był rok 1954, kiedy to z wąskotorówki skorzystało ponad 1,8 mln pasażerów. W ostatnim roku kursowania przejechało nią jedynie 90 tys. osób. Całkowite zawieszenie połączeń osobowych nastąpiło 4 listopada 1991 roku. Kilka miesięcy później wstrzymano także ruch towarowy.

Infrastruktura rozkradziona, reaktywacja połączenia kosztowna

Po dawnej linii zostały tylko budynki stacyjne, obiekty inżynierskie i znikome odcinki torów. Od kilku lat mówi się o odbudowaniu połączenia, które byłoby olbrzymią atrakcją turystyczną nie tylko w regionie. Jednak koszty ponownego uruchomienia kolejki są ogromne. Taka inwestycja wymaga szczegółowych analiz i przygotowań, dodatkowych decyzji lokalnych samorządów. Sprawa nie jest przesądzona, ale jej ewentualnego finału należy się spodziewać w perspektywie wieloletniej. Władze Gliwic wyszły z inicjatywą, by trasę wąskiego toru udostępnić rowerzystom.

Ścieżka rozwiązaniem tymczasowym?

- Ścieżka rowerowa wytyczona mniej więcej na trasie dawnej kolejki mogłaby powstać zdecydowanie szybciej, dużo mniejszym kosztem, z nawierzchnią szutrową, by w przyszłości łatwo można było zmienić jej ślad i przystąpić do ewentualnego odtwarzania kolejki. Po drodze można by urządzić miejsca postojowe i wypoczynkowe dla rowerzystów, ustawić tablice informujące o pobliskich atrakcjach, zabytkach czy ciekawostkach przyrodniczych. Byłoby co oglądać - mówi Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic.

Miasto chce przejąć dawne budynki stacyjne

Miasto zabiega też, by pozostałe w Gliwicach nieruchomości po wąskotorówce stanowiły jego własność. Podpisana została już umowa użyczenia dawnej stacji na Trynku. Kolejnym krokiem będzie pozyskanie jej od Skarbu Państwa. W ręce samorządu mogą wkrótce trafić kolejne budynki.

Unia Europejska wesprze rudzki skansen

Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Turyści mają do wyboru dwie trasy - do Stanicy lub do Paproci w kierunku Raciborza. Funkcjonuje tu punkt gastronomiczny oraz park linowy dla dzieci. Wkrótce skansen zostanie zmodernizowany dzięki dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dofinansowanie wynosi ponad 506 tysięcy złotych, a całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia opiewa na 595,7 tys. złotych. Jarosław Łuszcz, prezes ZSKW, zapowiada, że pieniądze zostaną przeznaczone przede wszystkim na budowę nowych peronów z kostki granitowej, na których staną żeliwne latarnie. W ramach inwestycji powstanie też parking, toalety i nowe ogrodzenie skansenu.



Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: aronek on 15 Lipiec 2014, 08:24:59
e tam. jak już rozbierze się relikty torów to nie należy się łudzić że kiedyś (albo w niedalekiej przyszłości) coś się zmieni.
Choć oczywiście takie rozwiązanie ma swoje zalety bo pozwala zachować własność do gruntów pod dawnymi torami. Ale żeby wskazać plusy ujemne, to zwiększenie atrakcyjności nowej trasy turystycznej, rowerowej, przyciągnie inwestycje w bezpośrednie sąsiedztwo trasy i za lat 15, nie będzie możliwości przesunięcia ddr (droga dla rowerów), tak żeby nie kolidowało z odbudowywaną kolejką. I odbudowy nie będzie bo nie ma gdzie przesunąć ddr.
Wydaje się że jeśli chce się w ogóle myśleć o odtworzeniu szlaku w jakiejkolwiek przyszłości to należy zostawić go tak jak jest teraz.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: andy on 15 Lipiec 2014, 17:39:18
Jak widać na przykładzie J-jów - Jasionna ścieżka nie wyklucza toru...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: hjugytf on 15 Lipiec 2014, 17:39:41
Taka prawda. Potem dla dobra sportu i rekreacji nie będzie można zniszczyć szlaku dla rowerów. Prezydent miasta Gliwic nie pozwolił już dać szansy innym środkom lokomocji na szynach to dlaczego miałby dać kolejce?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: czesio on 28 Sierpień 2016, 10:10:25
http://www.naszraciborz.pl/site/art/1-aktualnosci/0-/52319-dworzec-waskotorowki-w-nedzy-kupiony-.html (http://www.naszraciborz.pl/site/art/1-aktualnosci/0-/52319-dworzec-waskotorowki-w-nedzy-kupiony-.html)
Brawo panie Jarosławie. Proszę o niusy związane z przejęciem budynku kolegów z Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 28 Sierpień 2016, 10:34:29
Wszystko idzie w dobrym kierunku!! ;D


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Sputnik on 08 Wrzesień 2016, 01:18:52
Mam nadzieję, że Gmina Nędza przestała rozważać zbudowanie ścieżki rowerowej i pomoże w ramach możliwości nowemu nabywcy z realizacją kolejowych planów w tym miejscu, czyli odbudowę torów kolejowych!

Niestety u nas wszystkie nieczynne linie kolejowe chcą rozebrać i wszędzie budować te przeklęte ścieżki rowerowe, po których chodzą i tak ludzie. A jazda rowerem po takiej ścieżce to jest masakra :(


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 08 Wrzesień 2016, 20:36:42
Trzeba ułożyć ok 11 km toru do Nędzy ,ale można też 1 km i do Stodół  :)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 09 Wrzesień 2016, 17:57:28
Widzę, że czas leci szybko i dorosło kolejne pokolenie fantastów. Mam złe wieści, panowie. Po pierwsze Nędza chce ścieżki rowerowej, bodaj nawet gdzieś na tym forum o tym było. Po drugie - 11 km toru to miliony. Kto je wyłoży? Tylko, na litość boską, nie piszcie jakiś bzdur, że Unia. Po trzecie - po jaką francę do tej Nędzy jeździć. Jest tam coś, co przyciągnie ludzi? Czy też, po prostu, "kolej swoją widzicie ogromną?".


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 09 Wrzesień 2016, 19:20:25
Lepiej zrealizować przedwojenne założenia i pociągnąć linię do Stodół. Urząd miasta Rybnik na czele z prezydentem chce uatrakcyjnić dzielnicę Stodoły . Mogli by wybudować małą stację w okolicy zapory na zalewie . Do tego jest ponad 1 km toru.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 09 Wrzesień 2016, 19:38:45
Klawiaturę masz, pisz do prezydenta, niech zbudują! Serio mówię, napisz i przedstaw pomysł


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 09 Wrzesień 2016, 19:50:48
Podobno już w zeszłym roku były rozmowy na ten temat na obradach rady miasta.
W zeszłym roku na oddaniu wyremontowanej stacji był prezydent Rybnika . To on chce wąskotorówki w Rybniku .
http://www.nowiny.pl/107830-czy-kolej-waskotorowa-z-rud-dojedzie-nad-zalew.html (http://www.nowiny.pl/107830-czy-kolej-waskotorowa-z-rud-dojedzie-nad-zalew.html)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 10 Wrzesień 2016, 00:55:56
[...] Po trzecie - po jaką francę do tej Nędzy jeździć. Jest tam coś, co przyciągnie ludzi? Czy też, po prostu, "kolej swoją widzicie ogromną?".

A w Paproci jest coś co przyciąga ludzi? Nie wydaje mi się, a mimo to ludzie chcą jeździć. Taka sama sytuacja jest ze Stanicą, Manowem, Umianowicami, pierwsze przykłady które przyszły mi do głowy. Proszę nikomu nie próbować wmówić że Stanica, Manowo lub Umianowice to całkiem inny przykład bo w Stanicy jest wioska indiańska, w Manowie strzelnica, a w Umianowicach odbywa się ognisko. W Nędzy też są atrakcje, jest między innymi gospodarstwo agroturystyczne, gospodarstwo rybackie, paintball, wszystko niedaleko stacji i nic nie stoi na przeszkodzie żeby na stacji odbywało się również ognisko.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 12 Wrzesień 2016, 15:14:12
Rzecz w tym, co wielokrotnie było tu poruszane, w przypadku kolei, która jest atrakcją samą dla siebie (tzn. nie spełnia żadnej funkcji transportowej) długa trasa nie ma żadnego sensu. Ludzie przyjeżdżają zrobiś sobie parę zdjęć i przejechać się w te i z powrotem. Telepanie się pół godziny w jedną i kolejne pół godziny w drugą nie ma sensu - ludzi to nie kręci, dzieci się nudzą, chce się siusiu albo piwa. Przedłużanie trasy ma sens gdy na jej końcu znajduje się jakaś atrakcja, do której ludzie mogą dojechać tą koleją, coś, co może być celem podróży, a i generatorem ruchu. Dlatego dla każdej kolei błogosławieństwem jest jakieś jezioro albo zalew w pobliżu. Może być zamek albo znane muzeum tudzież skansen. W przypadku Rud najsensowniejszym rozwiązaniem byłoby dociągnięcie trasy nad Zalew Rybnicki. I jest to cel, jak mi się wydaje, realny i możliwy do osiągnięcia. I ma niemal same zalety: kolej wozi ludzi dokądś, konieczny do zbudowania (a co ważniejsze - późniejszego utrzymania) szlak jest krótki, czas podróży jest akurat i w sam raz dla turystów (zdążą się nacieszyć, ale nie zdążą się znudzić).
Ciągnięcie szlaku w kierunku Markowic nie ma, z kolei sensu. Po drodze nei ma żadnych potencjalnych generatorów ruchu, niczego, co mogłoby być celem podróży dla turysty. Koszt odbudowy byłby kosmiczny, późniejszy koszt utrzymania niebagatelny.

A wracając do kwestii Stanicy - Stanica jest stacją docelową niejako z przypadku - zupełnym przypadkiem ocalała, ma peron i mijankę. No i jest blisko - 4 kilometry. I tylko dlatego pociągi tam jeżdżą, a nie ze względu na wioskę indiańską, czy inne koniki. Jestem przekonany, że gdyby swego czasu, jakimś cudem, ocalał szlak do Pilcowic, czy Nieborowic, to pociągi zaglądałyby tam z rzadka, o ile w ogóle. Koszt uruchomienia pociągu się znacząco zwiększa, czas przejazdu takoż, liczba turystów, którą w związku z tym można przewieźć znacząco spada. A koszt utrzymania szlaku rośnie niepomiernie.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 12 Wrzesień 2016, 20:59:11
Taka moja wariacja na temat .
Moje pomysły na przebieg linii do Stodół.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: aronek on 13 Wrzesień 2016, 09:57:16
Sądzę że nie powinien być rozpatrywany wariant który wchodzi w zbyt dużo "konfliktów" własnościowych.
Między drogą, a rzeką jest jedna działka, czyli teren jakiejś dyrekcji dróg wodnych, Rozcięcie go nasypem, może być niewykonalne przez prawo weta. bo to teren pod zaporą, do zalania itp Dlatego najbardziej realny jest wariant w którym tor jest przyklejony do drogi. A przy odrobinie szczęścia dałoby się wjechać do "centrum" osiedla.
Czy nie zastanawiałeś się nad puszczeniem działkami 448/80, 193 i dalej w kierunku zalewu, na zachód od zabudowań?


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 13 Wrzesień 2016, 13:53:16
Pokaż także swój wariant trasy.  ;D


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: czesio on 18 Wrzesień 2016, 08:57:58
http://www.naszraciborz.pl/site/art/1-aktualnosci/0-/52772-n--281-dza--w--261-skotor-oacute-wka-i-ambitne-plany-inwestora--zobacz-wizualizacj--281-.html#2 (http://www.naszraciborz.pl/site/art/1-aktualnosci/0-/52772-n--281-dza--w--261-skotor-oacute-wka-i-ambitne-plany-inwestora--zobacz-wizualizacj--281-.html#2)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: aronek on 19 Wrzesień 2016, 10:31:10
Pokaż także swój wariant trasy.  ;D


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 19 Wrzesień 2016, 17:23:00
Ten wariant jest świetny !
Ale. W przyszłym roku rusza przebudowa zbiornika Pniowiec na kąpielisko miejskie więc działki są już kupione przez miasto .


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: boris-cz on 19 Wrzesień 2016, 17:49:28
Kąpielisko miejskie...a inwestycja kolejkowa czyja miała by być, miasta?(o ile się nie myle)
Czy wiedzą o tym wariancie ci, którzy mieli by o całym przedsięwzięciu decydować?
Mi teź się ta "Twoja" trasa podoba, ale znając źycie...pewnie będzie milion przeszkód.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 19 Wrzesień 2016, 22:54:40
Hmm, niech zgadnę - właściciele działek, prawdopodobnie (ale nie na pewno) nie oddadzą ich za darmo. Albo i nawet za pieniądze nie bardzo mogą chcieć je oddać. Zapewne już z wypiekami na twarzy co godzina sprawdzają ten wątek aby mieć jasność co do przyszłości ich nieruchomości :P


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: OczeQ on 21 Wrzesień 2016, 18:22:00
to tak dla równowagi w przyrodzie:
http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/stacja-poszla-do-rozbiorki-przez-lata-bronil-jej-konserwator-co-sie-zmienilo/ (http://www.24gliwice.pl/wiadomosci/stacja-poszla-do-rozbiorki-przez-lata-bronil-jej-konserwator-co-sie-zmienilo/)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 21 Wrzesień 2016, 19:30:37
Skandal  >:(


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: gajos on 21 Wrzesień 2016, 20:56:32
Pozwoliłem sobie zerknąć na mapy google o czym mówicie.
https://www.google.pl/maps/@50.2780648,18.6816381,3a,49.4y,169.4h,81.93t/data= (https://www.google.pl/maps/@50.2780648,18.6816381,3a,49.4y,169.4h,81.93t/data=)!3m6!1e1!3m4!1sstRIVadXikvtRT_phcGlbw!2e0!7i13312!8i6656


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 22 Wrzesień 2016, 22:56:22
Tam przecież była tabliczka ze "Szlaku zabytków techniki" !
Dlaczego to wyburzyli? Żeby nie musieć odbudowywać "ciuchci" . Czyli ewentualna odbudowa  tylko (aż) do Bojkowa .
 


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 23 Wrzesień 2016, 12:14:12

Dlaczego to wyburzyli? Żeby nie musieć odbudowywać "ciuchci" . Czyli ewentualna odbudowa  tylko (aż) do Bojkowa .
 
Już w pierwszym zdaniu linkowanego przez OczQa artykułu masz odpowiedź dlaczego... ::)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 23 Wrzesień 2016, 15:15:01
Ech, dziennikarze chyba trochę pokręcili. Jeżeli budynek był chroniony na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to był ujęty w gminnej ewidencji zabytków. W takiej sytuacji pozwolenie na rozbiórkę wymaga uzgodnienia z konserwatorem zabytków (jest informowany i może zgłosić sprzeciw).
Natomiast jak najbardziej możliwe jest, że w ramach opracowywania czy zmiany miejscowego planu zagospodarowania (koniecznego jeśli na działce ma powstać biurowiec) możliwe było wykreślenie z gminnej ewidencji i wtedy o samej rozbiórce konserwatora nikt nie będzie informował. Tyle, że wykreślenie też powinno być konsultowane z konserwatorem.

Chyba nastąpiło jakieś zakrzywienie czasoprzestrzeni, jeżeli ten budynek pochodził z lat '50 (choć część budynków na powojennej S-Łce wygląda jakby wybudowali je Niemcy za Adolfa). Ale w sumie drzewa w skierniewickim parku też w odpowiednim momencie stały się kilkudziesięcioletnimi najwyżej samosiejkami. Szybko urosły, bo ziemia tam jest podobno wyjątkowo żyzna.

Przy okazji - brak wpisu do rejestru nie oznacza, że obiekt nie był zabytkiem. Co ciekawe, teoretycznie można odpowiadać karnie za zniszczenie zabytku, który w żadnym rejestrze ani nawet w ewidencji nie figurował. Kluczem jest ocena wartości historycznej, artystycznej lub naukowej.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 23 Wrzesień 2016, 15:46:52
I jeszcze drobne uściślenie - budynek, o którym mowa nigdy nie był budynkiem kolejowym. Z koleją łączyło go wyłącznie to, że stał zaraz przy peronie. Mieściły się w nim biura kopalniane.
Informacja jakoby była to stacja szerzy się jak zaraza po forach i grupach na fb i wprowadza ludzi w błąd. Ba, wiele osób nie odróżnia tego budynku od budynku stacyjnego na Trynku i linkuje do wieści o rozbiórce artykuły odnoszące się do Trynku dodatkowo pogłębiając jeszcze chaos informacyjny.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: aronek on 26 Wrzesień 2016, 13:09:52
Ten wariant jest świetny !
Ale. W przyszłym roku rusza przebudowa zbiornika Pniowiec na kąpielisko miejskie więc działki są już kupione przez miasto .
Dzięki.

żeby pozostać dalej w temacie marzeń, to otwierałoby możliwość budowy linii dalej po groblach. A może i nie. Ale skoro (na zdjęciach satelitarnych) widać ciężarówki z naczepami samowyładowczymi, tzn że konstrukcja drogi przewiduje ruch samochodów których masa może sięgać 30 ton.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: boris-cz on 26 Wrzesień 2016, 17:08:52
No i kontynuując ten temat (marzeń), byłoby bliźej do Nędzy...
 ;)


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Rocketfuel94 on 12 Październik 2016, 11:35:25
Niestety nie oszukujmy się kolejka nigdy do Gliwic nie wróci...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 12 Październik 2016, 11:39:41
Ewentualnie do Bojkowa da się dojechać. W Mysiej Górze i na nasypie nad drogą jest trochę torów


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Rocketfuel94 on 12 Październik 2016, 13:04:17
Jeżeliby założyć jakieś stowarzyszenie i zacząć wspólnie coś robić to może jakiś fragment dałoby się odtworzyć ale generalnie szansy nie widzę....


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 12 Październik 2016, 17:53:28
Jeżeliby założyć jakieś stowarzyszenie i zacząć wspólnie coś robić to może jakiś fragment dałoby się odtworzyć ale generalnie szansy nie widzę....
Jeśli są chęci, to polecam zainteresować się działaniami prowadzonymi na stacji w Rudach albo w Bytomiu, tam wiedzą co robić a i  nie trzeba zakładać stowarzyszenia  bo już są struktury opiekujące się tymi miejscami. Jeśli nie ma czasu, to zawsze zostaje możliwość wsparcia finansowego.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Rocketfuel94 on 13 Październik 2016, 08:14:06
Wielkie dzięki, w sumie nie wpadłem na to aby się tam udać i porozmawiać z kimś z Rud lub Bytomia.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 14 Październik 2016, 17:34:36
No cóż, na najprostsze rozwiązania czasem najtrudniej jest wpaść...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Storch on 14 Październik 2016, 23:39:17
Akurat w tym przypadku dobrze będzie, jeśli kolejka wydłuży się choć na troszkę od Stanicy. Pilchowice już byłyby wielkim sukcesem, nawet na terenie miasteczka jest troszkę torów....nie wiem jak na dworcu ale w okolicy tory widziałem. I właściciele przylegających działek te tory szanują dokładnie tak jak w Mysiej Górze.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 15 Październik 2016, 00:43:11
Moim zdaniem Pilchowice są aktualnie ostatnim realnym i sensownym do osiągnięcia celem. Jest to wieś o charakterze miasteczka, siedziba gminy, względnie dobrze skomunikowana choćby z Gliwicami. A na pewno lepiej niż Rudy. Jest jakaś cukiernia, lodziarania, restauracyjka. Nie ma problemów z własnością działek i chamstwa wpychającego się na obszar kolejowy. Stacja zachowana, nawet, jak ktoś słusznie zauważył, trochę materiału torowego zachowanego. I gdyby to ode mnie zależało, to do dotarcia do Pilchowic bym dążył. Ale kategorycznie się nie wypowiadam, bo nie znam już lokalnych uwarunkowań.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Rocketfuel94 on 15 Październik 2016, 10:44:37
Macie w sumie rację drodzy Panowie, myślę że w Gliwicach nic nie udałoby się osiągnąć. Jednak spróbowałbym od trasy Bojków Wąskotorowy - NIeborowice, może na takim wariancie trasy coś udałoby się wskórać.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Storch on 17 Październik 2016, 00:46:24
W sumie w rejonie Pilchowic warto jakiś rekonesans zrobić co zostało ze szlaku na dworcu i w stronę Stanicy. Ponoć szyny na podejściu do Stanicy zostały zdjęte od stacji do "naturalnych" ubytków w celu ratowania materiału torowego, ale nie wiem czy przez obecnych włodarzy Rud czy jeszcze przez ekipę pana G. (jeśli tak to istnieje obawa że akurat on niczego nie uratował), ale za dużo tu niewiadomych, za dużo "ponoć" i za dużo "słyszałem że" - z trzeciej ręki. Jak będę miał więcej czasu, kopne się tam rowerem i sprawdzę.
A tak w sumie- gdyby wyszły plany reaktywacji Nędzy Wask do ruchu (w co wierzę ze względu na przejazd w Rudach) lub nawet do Babic (w co wierzę już mniej ze względu na bardzo dawno temu zlikwidowany przejazd zaraz za Nędzą Wąsk) to ile km czynnego toru by było? Stanica-Rudy 4km, Rudy Paproć 2,5km, Paproć Nędza???km? Ma ktoś WOT na ten odcinek?
Pozdraw
Storch


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 17 Październik 2016, 02:34:03
Wykaz odległości taryfowych dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych znajdziesz tutaj:

WOT Górnośląskie Koleje Wąskotorowe na Enkolu (http://enkol.pl/Archiwum:Wykaz_odleg%C5%82o%C5%9Bci_taryfowych_kolei_w%C4%85skotorowych_PKP_1959/G%C3%B3rno%C5%9Bl%C4%85ska_KW)

Odległość z Paproci do Nędzy wynosi 12 km.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 30 Maj 2018, 22:30:00
Na trynku zawaliła się połowa dachu w budynku stacyjnym ...


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Storch on 10 Październik 2018, 22:31:44
W weekend w okolicy Mysiej Góry gdzie jest jeszcze mini ogryzek torowiska TIR wyleciał z drogi i wrył się w tor. Po usunięciu TIRa zostało w tym miejscu coś na kształt wielkiego kopca kreta i widać powyginane szyny w pierwszym przęśle od strony Gliwic.


Tytuł: Odp: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 11 Październik 2018, 02:38:49
Szyny i tak tam leżały luzem na resztkach podkładów. Nieszczęsny TIR niczego nie zdemolował. Po prostu poprzesuwał sobie szyny co nieco.