Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: Shaggy on 27 Grudzień 2010, 14:47:58



Tytuł: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 27 Grudzień 2010, 14:47:58
Witajcie,
Od nie dawna robię model 3d tego plugu do gry trainz raiload simulator - i mam kilka pytań ale o tym może później.

Chciałbym się dowiedzieć od Was, wszystkich informacji na temat tego pługu które znacie, osobiście miałem okazje zwiedzać wnętrze pługu 802-09, niestety wnętrze jest kompletne to znaczy są tylko 2 pulpity a przedziały zostały "wycięte", ponieważ pług miał być jako bar(?). Stoi od 3 lat w Bachórzu i pełni role pomnika.

Tak wygląda (stan 2010, lato)
(http://shaggy.cal.pl/galeria/albums/userpics/10001/thumb_802s09pkdbachorz.JPG)
http://shaggy.cal.pl/galeria/albums/userpics/10001/802s09pkdbachorz.JPG

Tutaj można zobaczyć kabinę (większa rozdzielczość, więc można zobaczyć co do czego służy )
(http://shaggy.cal.pl/galeria/albums/userpics/10001/thumb_802skabshaggy.jpg)
http://shaggy.cal.pl/galeria/albums/userpics/10001/normal_802skabshaggy.jpg

Udało mi się znaleźć film na którym można zobaczyć prace lampek itp - szkoda że nocą ale zawsze coś więcej na temat pracy pługu można się dowiedzieć :)

http://www.youtube.com/watch?v=zF09oCCn_so

Pierwsze pytanie które mam to pytanie jak ten pług się sprawował ? Konstrukcja wskazuje na to, że był on robiony na bazie 411S ?
Przeworski 09 był podobno dosłownie raz na testach w zimie - ale jaki rezultat był to nie wiem. Słyszałem też o tym że ten pług miał problem z wchodzeniem w łuki, szczególnie przy otwartych bocznych skrzydłach - po prostu wykolejał się?

Drugie pytanie to takie czy nie ma ktoś rysunków technicznych, książek do obsługi tego pługu lub po prostu jakiś informacji które wiecie na temat tej maszyny?

Ostatnio przeglądając tabor wąsk, zobaczyłem najstarszy (patrząc na rok produkcji) pług tego typu w Polsce, chodzi dokładnie o 802S 01:
(http://www.tabor.wask.pl/ZdjeciaMin/802S-01,12,%20Mlawa%20Wask,%2002.05.2001,%20foto%20Marcin%20Wojda.jpg)
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50936
Od razu widać, że ma inne światła przez co na prawdę dużo fajniej wygląda i płaski dach - w innych 802S dach jest lekko zaokrąglony. Ale pytanie czy to jest inna buda, czy jakaś modernizacja - bo wydawało mi się że widziałem zdjęcia na których ten pług miał okrągłe światła...


Tak jak pisałem na początku, robię model 3d tego pługu. Problem w tym, że będę chciałbym zrobić otwieranie lemieszy bocznych i nie mam pojęcia jak wygląda układ hydrauliczny za lemieszami bocznymi - może ktoś widział i mógłby to narysować lub posiada jakieś rysunki techniczne ? Chodzi dokładnie o to puste miejsce na na screen shot'ie na moim modelu 3d:
(http://img27.imageshack.us/img27/2323/ctmb.th.jpg) (http://img27.imageshack.us/i/ctmb.jpg/)

Patrząc na zdjęcia, widać zazwyczaj tylko 1/2 wózka - czy wózek jest schowany w pudle ?

Mam nadzieje że napisałem zrozumiale, więc jeżeli macie jakieś inne informacje typu moc agregatu prądotwórczego, jakieś opowiadania z jazdy tym pługiem - podzielcie się nimi w tym temacie :)

Dziękuje i pozdrawiam Shaggy

Tutaj zdjęcia znalezione, na których 802S jest "w pracy" - może ma ktoś więcej zdjęć z tego przejazdu to podzielcie się :)

Przejazd techniczny na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej z pługiem odśnieżnym 08.02.2003
(http://kolejrogowska.pl/obrazki/2009/04/plug.jpg)

(http://www.fpkw.pl/obrazki/plug.jpg)

Edit:

http://www.youtube.com/watch?v=NE6Xx5eqilA&feature=related jeszcze jeden film - rzeczywiście silnik głośno pracuje


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 27 Grudzień 2010, 20:48:46
W gnieźnieńskim pługu jest cała dokumentacja.Mam poskanowane prawie wszystko,jak będę miał chwilę czasu,to będę mógł wysłać.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 28 Grudzień 2010, 08:41:08
Pługów na 750mm są dwa rodzaje - seryjne i prototyp.
Prototyp ( numer 01 ) jest zupełnie inny od pługów seryjnych. Można go oglądać w Mławie i lepiej zainteresowani niech to robią, bo jest on cały czas na stanie PKP Nieruchomości, od lat trwają o ten pług jakieś niespokojne rozmowy między NZ a MuzKolem.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Jacekglm on 28 Grudzień 2010, 09:56:17
Miło widzieć że mój film się komuś przyda na coś ;)

W jakim programie modelujesz?
Udostępnisz swój model czy robisz dla samego siebie?

Mam nadzieje że napisałem zrozumiale, więc jeżeli macie jakieś inne informacje typu moc agregatu prądotwórczego, jakieś opowiadania z jazdy tym pługiem - podzielcie się nimi w tym temacie Uśmiech

Rzecz jaką zapamiętałem z zeszłorocznego przejazdu* sylwestrowego w Piasecznie:agregat wydziela tyle ciepła,że przy otwartych oknach można było siedzieć w samym swetrze.O ile ktoś by wytrzymał w tym hałasie :P

Ogólnie sprzęt zacny i mam nadzieję,że go jeszcze kiedyś zobaczymy w akcji...

*pług jest włączany w składy pociągu dla agregatu prądotwórczego(ogrzewanie,oświetlenie wagonów)

p.s.
ja ostatnio też coś dłubię ale do publikacji raczej to się nie da :D


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 28 Grudzień 2010, 10:25:52
@Grzegorz Fidler:
Gdybyś był wstanie to podesłać - nawet nie wiesz jaką radość byś mi sprawił :)

@Jacekglm:
Film się przydał??! Przecież jest jedyny na cały youtube - jest świetny, pomoże mi w jednej kwestii z pewną rzeczą którą robie do tego modelu, który mogę potem udostępnić - tylko do jakiej gry ? Modeluje gmax - okrojona wersja 3ds max :)


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Kolejka on 28 Grudzień 2010, 12:55:35
W gnieźnieńskim pługu jest cała dokumentacja.Mam poskanowane prawie wszystko,jak będę miał chwilę czasu,to będę mógł wysłać.
A masz może rysunki techniczne? Jeśli tak, to byłbym nimi zainteresowany (miniaturowa kolej też musi mieć jakiś pług ;D ).


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 28 Grudzień 2010, 13:59:59
Obecnie mam poskanowane:
*opis techniczny lemieszowego pługu waskotorowego 802S
*dokumentacja techniczno-ruchowa
*instrukcja obsługi i dozoru.
Rysunki techniczne jak zwiozę z Gniezna to też poskanuję.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Grudzień 2010, 14:06:56
@Shaggy: Tak, pługi te bazują na normalnotorowym 411S. To znaczy na jego wyposażeniu. Natomiast konstrukcyjnie posiadają podwójną (jedna nad drugą) ramę bazującą na towarowych wagonach znormalizowanych. Oprócz tego agregat, przedział załogi z leżankami itp. Na Twoim screenie wydaję się, że pług jest bardzo spłaszczony od przodu. Ale to może tylko perspektywa.
@Kolejka: Rysunek widziałem kiedyś w baaaardzo starych Stalowych Szlakach


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 28 Grudzień 2010, 19:08:45
No model robiony jest z własnych wymiarów - ale od ziemi nie mierzyłem, więc muszę porównać z lokomotywa lxd2 w grze i wtedy poprawić dokładniej. Co do tych rysunków - czekam z niecierpliwością :)

Dodałem jeszcze jeden film, zmodyfikowałem temat.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: E583.002 on 28 Grudzień 2010, 20:32:10
Nawiasem mówiąć zawsze byłem fanatykiem kabiny tego pługa :) aż się prosi jakiś mały nastawniczek i zawór FV4a.... :)


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 28 Grudzień 2010, 20:49:11
ja jestem fanatykiem tych rozkładanych łóżek... :D


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 28 Grudzień 2010, 21:22:56
A ja ciepłej wody w umywalce i zbędnego* ogrzewania elektrycznego.


*Zbędne gdyż agregat daje tyle ciepła że przy otwartych wszystkich oknach przedziału silnikowego i -10 na zewnątrz w środku było przytulnie ciepło. 


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 30 Grudzień 2010, 12:35:28
Rozwarcie:
-robocze
-maksymalne
I wszystko w temacie :P


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 31 Grudzień 2010, 00:13:28
Rozwarcie:
-robocze
-maksymalne
I wszystko w temacie :P

Mnie chodzi o stopnie,

Jak tam z tymi planami ??


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 31 Grudzień 2010, 01:26:37
Po weekendzie wstawię pliki ,o których pisałem ,na serwer i podam linka.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 20 Styczeń 2011, 21:40:06
I jak z tymi planami ? Bardzo mi na nich zależy..


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: 102N on 20 Styczeń 2011, 23:19:56
Za 15 minut będą wysłane- miałem to zrobić już dawno,ale internet mi szwankował.Plik właśnie się wgrywa na serwer-jak skończy, to wyślę linka.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 17 Grudzień 2012, 19:29:52
http://postimage.org/image/6b704lzb1/ (http://postimage.org/image/6b704lzb1/) można podpiąć do pierwszego, jak widać, otworzony lemiesz Przeworskiego pługa............ ciągnikiem :)


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Grudzień 2012, 19:31:59
Polak potrafi :D  Czyli układ hydrauliczny jest cały sprawny??


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 17 Grudzień 2012, 20:00:21
No skoro ciągnikiem otwierali to za bardzo o sprawności układu się nie dowiedzieli.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Shaggy on 17 Grudzień 2012, 21:35:44
Czy sprawny to nie wiem, bo w środku nie ma nić, silnik zdemontowany i nie ma żadnych ścianek. Miała być tam jakaś część restauracji a lemiesze były otworzone bo malowali :)


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 19 Styczeń 2018, 01:49:46
Odkopuję. Z ciekawości. Za ciekawość się nie bije, prawda? ;)

Panowie, od dawna intrygują mnie maszyny, które zazwyczaj stały w cieniu. Jako, że kolej wąskotorowa, to cień kolei w Polsce, to cień cienia... jest doprawdy frapujący.
Zalegają omszałe na torach odstawczych od lat, nieużywane nawet za czasów PKP - względnie współczesne pługi odśnieżne 802s.

Pośród serii zapytań, które mnie dręczą, znajduje się ich wyposażenie. Wiem, że na stanie 802s/803s znajdował się przedział socjalny, leżanki, które zapewne miały zapewnić wygodę obsłudze w przypadku jakże prawdopodobnego dłuższego utknięcia na szlaku w zaspach po obfitych opadach śniegu. Co w pojeździe, poza leżankami, się znajdowało? Był tam jakiś prowizoryczny przedział socjalny? Toaleta? Kuchnia polowa?

Skąd się wziął numer oznaczenia serii, jakże adekwatny do (wąskotorowych) tramwajów, z których pług czerpał przednie oszklenie? Co oznaczała literka "S" na końcu symbolu oznaczenia typu?

Generator. Wewnątrz pojazdu znajdował się motor SW266, tak zwany "mały Leynald", o mocy 80 KM. Zasilał on układ hydrauliczny umożliwiający sterowanie lemieszem przednim i skrzydłami bocznymi. Podejrzewam, że generator zapewniał także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, a także umożliwiał załączenie urządzeń elektrycznych. Czy znajdował inne, "pokładowe" zastosowanie?

Pulpit pojazdu przejawia dużo przełączników, co pozwala sądzić, że wbrew pozorom była to dosyć rozwinięta konstrukcja, która z niewiadomych przyczyn nie znalazła szerszego zastosowania na polskich kolejach. Niekoniecznie musiało się to wiązać z zanikiem srogich zim po okresie lat 80./90. Być może pługi były zbyt skomplikowane i łatwiej było angażować klasyczne, drewniane konstrukcje?
Na temat 802S krąży legenda, jakoby "lubiły" się wykolejać, co jest nawet wspomniane w jednym z nielicznych filmów, gdzie widać te pojazdy w ruchu (ewakuacja taboru z Sompolna). Czym była wywołana ta tendencja?
Dlaczego jedne z najnowocześniejszych, jeśli nie najnowocześniejsze, seryjnie produkowane pojazdy wąskotorowe na Polskich sieciach kolejowych nie znalazły swojej karty w historii? Wiąże się to z mentalności, skomplikowania, a może jeszcze jakiś innych czynników?

Prosił bym, w miarę możliwości, o przybliżenie tematu w tym wątku poświęconym tym maszynom, aby nie śmiecić w "Wiecznym Konkursie". Będę wdzięczny za każde zdanie na temat techniki wykonania, działania oraz historii tych pojazdów; chętnie poczytam o wspomnieniach i anegdotach z poszczególnych kolei.
Ja mogę rzec jedynie na podstawie wielokrotnych relacji znajomych, że leżanki są... wygodne. A wygląd maszyny - niebanalny. No i że wykolejać to to się "lubiło".
 tylko serce boli, że zawsze gniją.

Z pozdrowieniem, nieprzypadkowo, zimowym!    


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 19 Styczeń 2018, 09:20:50
Generator napędzał też ogrzewanie. O ile podczas pracy pługa było to oczywiście racjonalne rozwiązanie o tyle brak jakiejkolwiek alternatywy (webasto) stawiał pod znakiem zapytania sensowność całego przedziału "socjalnego" ze względu na panujący w nim hałas i zużycie paliwa.

Co prawda tam jest wygłuszona ściana działowa ale jak wygląda jej skuteczność w praktyce nie wiem. Widziałem pług w którym drzwi w tej ścianie się nie domykały na skutek złego spasowania.

Rogowski 802S został uszkodzony za czasów PKP przez zderzenie z czymś twardym na torze (prawdopodobnie przez niepodniesienie lemieszy w odpowiednim momencie). Po tym zdarzeniu został obrócony w drugą stronę na trójkącie (obecnie już rozebranym) i... uszkodzony z drugiej strony podczas swojej ostatniej jazdy juz za czasów FPKW.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 19 Styczeń 2018, 10:54:30
O ile 802s i 803s różnią się tylko co do szerokości toru to należy sprostować jedną rzecz: Silnik napędza Agregat prądotwórczy, dopiero energia elektryczna napędza silnik hydrauliczny który umożliwia operowanie lemieszami. Oświetlenie całego pojazdu oraz pulpitu jest na 24V i uzyskiwane jest ono z baterii oraz prostownika zasilanego agregatem. Warto zwrócić uwagę że ilość ciepła generowanego przez silnik jest tak duża że konieczne jest otwarcie wszystkich okien (3) przedziału silnikowego by można tam było przebywać, nawet w mroźne zimy!

Co do wygłuszenia przedziału socjalnego od przedziału silnikowego to powiem tyle, różnica hałasu pomiędzy obydwoma pomieszczeniami jest znacząca ale to nie znaczy że jest tam cicho. W tym przedziale znajdują się dwie leżanki, rozdzielnica elektryczna oraz mały stół warsztatowy. Oprócz tego w pługu znajduje się przedział WC z toaletą z obiegiem otwartym oraz umywalką z Boilerem.

Dodatkowe ostrzeżenie do wszystkich operatorów chcących używać ten pojazd w innych celach niż odśnieżanie:
Pługi 802/803 z założonymi lemieszami są niekompatybilne z wagonami MBxd2 i A20D-P!
Czubki lemieszy wystają do przodu dużo dalej niż sprzęg, i niestety przy próbie połączenia z MBxd2 lub doczepą rumuńską skutkuje wybiciem szyb czołowych. Z tego właśnie powodu Piaseczyński 803s ma je zdjęte z jednej strony.

A na deser taki mały smaczek z pulpitu sterowniczego omawianego pojazdu:
(http://i67.tinypic.com/316urm8_th.jpg) (http://i67.tinypic.com/316urm8.jpg)


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 19 Styczeń 2018, 14:08:20
Skąd się wziął numer oznaczenia serii, jakże adekwatny do (wąskotorowych) tramwajów, z których pług czerpał przednie oszklenie? Co oznaczała literka "S" na końcu symbolu oznaczenia typu?
Nie serii, a typu. Seria pługa to S, oznaczenie typu to 802/803S. A skąd się wziął? Z Polskiego, znormalizowanego systemu (wprowadzonego chyba w latach 60-tych):
8XX - tabor wąskotorowy
X02 - drugi projekt
X03 - trzeci projekt
XXXS - specjalny.
występowały też platformy 801Z

805N do dla odmiany piąty projekt wąskotorowego tramwaju Normalizowanego.


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 19 Styczeń 2018, 15:47:52
Dziękuję za cenne wyjaśnienia!
Czymże był rzeczony "buczek"? Jakiś rodzaj sygnalizatora dźwiękowego o niskiej charakterystyce tonowej?


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: MBd1-138 on 19 Styczeń 2018, 22:48:32

Czymże był rzeczony "buczek"? Jakiś rodzaj sygnalizatora dźwiękowego o niskiej charakterystyce tonowej?
To "Miś" z Piaseczna :D


Tytuł: Odp: [802S] Czyli wszystko na temat tego pługu
Wiadomość wysłana przez: buczek_pkp on 20 Styczeń 2018, 15:43:45
Jako, że buczek zawsze dużo gada to gdy się rozgada, naciśnij go i będzie cisza :) Piaseczno krainą buczków ;D