Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Pleszewska Kolej Lokalna => Wątek zaczęty przez: Paweł Niemczuk on 09 Sierpień 2011, 02:12:30



Tytuł: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 09 Sierpień 2011, 02:12:30
W serwsie Enkol.pl (Internetowej Encyklopedii Kolejnictwa) powstał spory i (moim zdaniem) ciekawy artykuł o tejże kolei. Zapraszam do lektury i ewentualnej dyskusji:

http://enkol.pl/Pleszewska_Kolej_Lokalna (http://enkol.pl/Pleszewska_Kolej_Lokalna)


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: Łowca on 09 Sierpień 2011, 08:55:22
Albo mi się zdaje albo tor do Krotoszyna rozebrano nie w 1986 roku ale dopiero na początku lat 90-tych ( 1993 ?? 1991 ?? ). Sporo czasu leżał nieczynny ale leżał i to bynajmniej nie rozszarpany przez sępy...


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 09 Sierpień 2011, 10:14:09
Podałem datę zamknięcia ruchu (którą zresztą też muszę jeszcze sprawdzić). Faktycznie, tory leżały kilka lat dłużej. W "Stalowych Szlakach" (1/1998) znalazło się zdjęcie pociągu rozbiórkowego na moście nad Lutynią z 19.03.1990. Jest też zdjęcie jednego z wiaduktów w Krotoszynie z 03.02.1990 - wąskiego toru już nie ma.

Artykuł jest jedynie próbą rekonstrukcji historii Krotoszyńskiej KD - może zawierać błędy i nieścisłości. Gdy jakieś zauważycie - poprawcie proszę albo umieśćcie swoje uwagi w dyskusji nad artykułem (ewentualnie po prostu w tym wątku).

Jeśli macie jakiekolwiek informacje, którymi moglibyście się podzielić, byłbym bardzo wdzięczny. Próbowałem posklejać w jakąś w miarę spójną całość różne wyrywkowe informacje. Niestety, są duże braki, których nie jestem w stanie uzupełnić.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: mario24 on 05 Listopad 2011, 22:14:52
Witam.
Jest to mój pierwszy post zatem pragnę powitać wszystkich serdecznie.
Artykuł jest bomba bo nareszcie ktoś poważnie zaczął pisać o Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. A ponieważ wychowałem się na tej kolejce - często przebywałem jako dziecko na stacji Pleszew Wąskotorowy, to pragnę się podzielić informacjami jakie posiadam.
1. Błędy które zauważyłem podczas czytania artykułu:
 - Po piewsze "łajki" kursowały na KKD nie tylko numer 161.
 - Po drugie o ile dobrze pamiętam wagony motorowe Mzx - potem MBxc1 - a w końcu Mbxd1 po remoncie w ZNTK Opole miały zmienione numery.
 - Po trzecie na mapie z oznaczeniami brakuje obrotnic które były zabudowane w Pleszewie Miasto (już nie istnieje), Pleszew Wąsk. (także złom), Dobrzyca (oczywiście także zlikwidowana).
2. Brakuje mi w artykule informacji o prowadzonym ruchu pasażerskim normalnotorowym. Dobrze pamiętam pociągi osobowe jak i osobowo - towarowe. O ile mnie pamięć ni myli to do godziny 14 prowadzono ruch normalnotorowy (wyjątek pociąg do Krotoszyna i Pleszewa Miasta około południa).
3. Pamiętam dobrze że na tej kolei kursowały także lokomotywy rumuńskie Lxd2, lecz nie pamiętam jak długo i jakie miały numery.
W chwili obecnej jestem na etapie zbierania taboru w celu przygotowania makiety kawałków linii. Jest to dość duży koszt więc nie wiem kiedy będe miał komplet. Obecnie posiadam już wszelkie torowiska, część map geodezyjnych oraz kilka modeli normalno i wąskotorowych. Mam nadzieję, że za kilka lat będziemy mogli z bratem odtworzyć kolejkę z naszego dzieciństwa taką jaka pozostała w naszej pamięci.
Pozdrawiam.
Mariusz.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 07 Listopad 2011, 12:00:59
Wielkie dzięki za uwagi.
Artykuł jest próbą zebrania choćby podstawowych informacji o kolejce krotoszyńskiej. Niestety brak mi źródeł... Artykuł miał głównie na celu zmobilizowanie kolegów, którzy mają informacje dot. Krotoszyńskiej KD żeby się nimi podzielili ;).
@1
Informacje o powojennym taborze zaczerpnąłem z tabor.wask.pl (http://www.tabor.wask.pl).
- Fakt, jakimś cudem przeoczyłem służbę MBxd1-165 i 166 - poprawione.
- Rozumiem, że chodzi o Mzx-150 - MBxc1-150 - MBxd1-171 (a napisałem MBxd1-150). Znowu masz rację - poprawione.
- Dzięki, jak znajdę plik, w którym rysowałem mapkę, dopiszę. W miarę dokładne informacje o infrastrukturze miałem tylko sprzed I wojny (sprawozdania roczne), późniejszy okres to tylko pojedyncze wzmianki. Domyślam się, że obrotnice, o których mówisz powstały w okresie późniejszym. Wiesz może o nich coś więcej? Nie zbudowano ich czasem z myślą o wagonach motorowych?

@2
Nie ma wzmianki bo o tym nie wiedziałem ;). Postaram się jakoś to dopisać. Może jednak byłoby lepiej gdybyś osobiście coś dopisał. Wiesz na pewno zdecydowanie więcej ode mnie. Jeśli nie chce Ci się rejestrować na enkol.pl to zawsze możesz swoje propozycje umieścić w tym wątku (dotyczy to zresztą wszystkich użytkowników Forum, którzy mają coś do dodania w temacie).

@3
Jak wspomniałem - opieram się na tabor.wask.pl. O Lxd2 w Pleszewie wzmianek nie ma. Jeśli dowiesz się czegoś więcej, będziemy artykuł uzupełniać.

Super pomysł z tym modelem - trzymam kciuki. Liczę, że napiszesz coś więcej na ten temat (jaki zebraliście tabor - może jakieś zdjęcia?, które fragmenty zamierzacie odtworzyć?). Jakie mapy zdobyłeś? Dotyczą linii czy może stacji/przystanków? Jakbyś mógł się nimi w jakikolwiek sposób podzielić (choćby w formie zdjęć), może dałoby się wzbogacić artykuł o kilka schematów?

Jeszcze raz - wielkie dzięki za uwagi i proszę o więcej :D
Pozdrawiam

PS.
Chwilowo nie mam za bardzo czasu na rozwijanie artykułów na enkol.pl ale o projekcie nie zapomniałem i w wolnej chwili postaram się tym zająć.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 24 Listopad 2011, 21:06:04
O lxd2 w Pleszewie słyszałem od maszynistów. O jego obecności na dawnej KrKD a dzisiejszej PKL swiadczy prawy wjazd na duży kanał na hali wąskotorowej jest charakterystyczne podwyższenie otworu   na szerokość dachu Lxd2.
Druga sprawa, na własne oczy widziałem i 3małem w rękach książkę serwisową wymiany olejów który stacjonował w Pleszewie. Nr dokładnego nie pamiętam, było to dawno, lecz z tego co sprawdzałem poszedł za granicę w obecnej chwili. Były ich bodajże 2-3 sztuki.  Jeździły z towarowymi do krotoszyna. z tego też co wiem planowano zrobić przeładunek wagonów normalno torowych na transportery, miał on się znajdować za przejazdem pod wiaduktem koleji normalnotorowej jadąc od stacji Pleszew Wąsk.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 24 Listopad 2011, 21:19:26
No to pozostaje życzyć sobie, żeby znalazły się jakiekolwiek źródła, czy to papierowe, czy wiarygodne relacje potwierdzające ten fakt.
Byłoby to dość ciekawe odkrycie.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: dino on 25 Listopad 2011, 11:54:15
No to pozostaje życzyć sobie, żeby znalazły się jakiekolwiek źródła, czy to papierowe, czy wiarygodne relacje potwierdzające ten fakt.
Byłoby to dość ciekawe odkrycie.

Ciekawostka z tymi Lxd2, czekam z niecierpliwościa na jakieś dalsze info.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 25 Listopad 2011, 17:34:39
A ja tylko detal wrzucę - literówka na mapie linii jest...  "Krotosyzn"


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 25 Listopad 2011, 19:29:11
Cytuj
"Krotosyzn"
Szwabska klawiatura podstępnie się włączyła ;). Poprawione.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 26 Listopad 2011, 16:23:45
Jeśli macie jakiekolwiek informacje, którymi moglibyście się podzielić, byłbym bardzo wdzięczny.

Datę powstania linii do Broniszewic przesunąłbym na rok 1946 (linia istnieje w rozkładzie z lata 1946 r.), a może nawet wcześniej. Zebrałem trochę rozkładów jazdy z PKL, ale od rana próbuję wrzucić na jakieś darmowe serwery to mnie jakiś błąd ciągle wylatuje. Jakbyś miał kawałek serwera lub coś w tym guście to zapodaj adres to zapodam te tabelki.

Za jedenastym razem sie udało.
http://www.megaupload.com/?d=PTSDI9HJ (http://www.megaupload.com/?d=PTSDI9HJ)

Pozdrawiam serdecznie i gustownie.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 27 Listopad 2011, 14:15:45
Dziękuję
Data faktycznie do poprawy, tylko pytanie na którą? Może 7.01.1945 (http://pleszew.pttk.pl/miejsca/pleszew/linki/kolejka_wask/ciuchcia.html)?
O, przy okazji info o obrotnicy w Broniszewicach...

Rozkłady rewelacyjne - przy okazji dziękuję również za cegły, które wrzucasz na forum WMTMK (http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewforum.php?f=21&sid=903b11df36cd8f9aa8092b9dbf73586c) :).


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 27 Listopad 2011, 21:25:31
Dziękuję

Proszę bardzo.
Znalazłem jeszcze dwie tabelki z 1905 i 1917 r. Ta druga właśnie ładuje się na serwer WMTMK, ta pierwsza pewnikiem znajdzie się tam za tydzień.
Data faktycznie do poprawy, tylko pytanie na którą? Może 7.01.1945 ([url]http://pleszew.pttk.pl/miejsca/pleszew/linki/kolejka_wask/ciuchcia.html[/url])?

Tego niestety nie wiem. Trzeba by przejrzeć tamtejszą prasę z tego okresu. Ale gdzie tego szukać to nie mam bladego pojęcia.
O, przy okazji info o obrotnicy w Broniszewicach...
Rozkłady rewelacyjne - przy okazji dziękuję również za cegły, które wrzucasz na forum WMTMK ([url]http://www.ruciane-nida.org/kmk/viewforum.php?f=21&sid=903b11df36cd8f9aa8092b9dbf73586c[/url]) :).

Mam tu jeszcze sporo różnych materiałów, głównie oficjalnych pism typu Dzienniki Rozporządzeń, Dzienniki Urzędowe i inne takie. Poza tym trochę WOT-ów. Jest tego paręnaście tysięcy stron. Będę to wszystko powoli upubliczniał. Jakbyś chciał najbliższy rok spędzić na grzebaniu w kwitach to mogę Ci to wszystko udostępnić. Choć przyznaję, że najchętniej osobiście .... hehehe

Pozdrawiam serdecznie i osobiście.

ksiezyc_nad_gieesem ...


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 01 Grudzień 2011, 13:22:39
w planach było jeszcze połączenie z Wrocłąwską i dobudowanie kawałka lini do wioski Chocz.
Co do źródeł papierowych o Lxd2 może uda mi się  przy okazji dowiedzieć jakie numery jeździły w Pleszewie.

Mam jeszcze gdzieś w domu zrzuty torowiska z Elewatora w Pleszewie.
Była tam obrotnica normalnotorowa.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 01 Grudzień 2011, 19:39:08
O projekcie Broniszewice-Chocz jest stosowna wzmianka (na podstawie artykułu ze Świata Kolei).
O planach połączenia Krotoszyn - Sulmierzyce (12 km w linii prostej) też czytałem, ale nie wiem, czy była to tylko koncepcja, czy też prowadzono jakieś poważniejsze prace projektowe.

Jeśli uda Ci się coś ciekawego znaleźć - śmiało. Swoją drogą ciekaw jestem, czy ktoś dysponuje może zdjęciami kolejki w Krotoszynie?


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: obserwator on 01 Grudzień 2011, 22:39:32
Z tymi Lxd2 na PKL to fakt , na 100% w Pleszewie znajdował się punkt serwisowy firmy FAUR w którym uruchamiano lokomotywy przed ich wysłaniem na inne jednostki. Pracownicy wspominają o takim epizodzie ale brak jakichkolwiek dokumentów oprócz informacji ustnych.Sam się nieraz zastanawiałem czy to prawda - ponieważ w Pleszewie nie ma rampy czołowej do rozładunku wagonów wąskotorowych. Co do pociągów transporterowych to także prawdziwa informacja , pociągi miały kursować do Dobrzycy a rampa miała znajdować się na stacji Kowalew przy dzisiejszym placu wyładunkowym.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 01 Grudzień 2011, 23:51:05
Z tymi Lxd2 na PKL to fakt , na 100% w Pleszewie znajdował się punkt serwisowy firmy FAUR w którym uruchamiano lokomotywy przed ich wysłaniem na inne jednostki.
To wyjaśniałoby fakt, że lokomotywy nie pojawiły się w spisie taboru Krotoszyńskiej KD.

Jeszcze jedno:
Cytat: Monografia DOKP w Poznaniu - okres 1945-1992
W roku 1967 w Parowozowni Pleszew zmodernizowano halę napraw bieżących z przystosowaniem do napraw lokomotyw i wagonów spalinowych.
Analizując dane z tabor.wask.pl widać, że dwie pierwsze Lxd2 dla kolejek Zachodniej DOKP dotarły do Zbierska w 1971 roku (przy czym wyprodukowano je w 1970). Były to, zdaje się, pierwsze pojazdy spalinowe na Kaliskiej KD. Być może to właśnie te pierwsze (a może i kolejne) uruchamiano w Pleszewie, który wówczas miał już bardzo bogate doświadczenia z trakcją spalinową?


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 01 Grudzień 2011, 23:55:59
A w Krotoszynie nie było rampy czołowej??


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: mario24 on 12 Grudzień 2011, 11:34:35
Witajcie.
Troszkę mnie nie było wiadomo praca. Bardzo się cieszę, że temat się rozwija.
Kolego Obserwatorze w Pleszewie Miasto nie ma rampy wąskotorowej bo kretyni ją rozebrali - ale była. Za torami normalnymi był jeden tor wąski który "zamykał" rampę wyładowczą. Tak samo jak diabli wzięli obrotnicę i tor do niej prowadzący, nie mówiąc już o nastawni wykonawczej i urządzeniach prowadzenia ruchu. Widzimy jak wygląda semafor wjazdowy od strony Pleszewa Wąskotorowego. Ale w jeszcze gorszym stanie jest tarcza ostrzegawcza z kierunku Pleszewa Wschodu. Tak, tak Kochani ona przetrwała i istnieje do dnia dzisiejszego przy bramie wjazdowej do GASPOLU. Niestety śladu po semaforze wjazdowym od tej strony już nie ma. Może uda się jakoś skrzyknąć i uratować choć to co zostało? Czas pokaże.
Pozdrawiam.
Mariusz.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: mario24 on 27 Maj 2012, 21:34:20
Witam.
Pisałem, że tarcza od semafora wjazdowego jeszcze istnieje. No i dziś poszedłem na spacer torem do GASPOLU. I co? I zamiast dbania o zabytkowe urządzenia prowadzenia ruchu - tarcza zniknęłą. Po prostu cholera mnie bierze. Przetrwała tyle lat od likwidacji linii do Broniszewic. Gaspol naszpikowany kamerami. A tu ktoś się nie bał i ...... Załuję, że wogóle otworzyłem dziób i powiedziałem o tej tarczy. Może by jeszcze istniała. A tak? Pewnie ktos wypił sobie zdrowie podprowadzonej tarczy. Rece opadają. Widzę, że ludzie potrafią tylko pisać jaką to miłośćią darzą kolejki i to co po nich zostaje. Ale widzę, że to puste słowa. Tu aż się ciśnie na usta taka wiązanką, że aż uszy by więdły. Ale nie chcę wylecieć z forum za niecenzuralne słownictwo. Mam nauczkę. W życiu słowa nie powiem już o moich "odkryciach". Jeszcze w styczniu zrobiłem ostatnie zdjęcia a dziś zobaczyłęm tylko kawałek dziury z resztką złomu. Nie mam słów.
Mam nadzieję, że temu cholernemu złodziejowi stanie ta gorzołą w gardle kiedy ją będzie chlał.
Pozdrawiam.
Mariusz.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 27 Maj 2012, 23:59:29
Załuję, że wogóle otworzyłem dziób i powiedziałem o tej tarczy. Może by jeszcze istniała. A tak?

Teoria o tym że tarczę ukradł ktoś z forum lub wskutek przeczytania artykułu w Enkolu jest baaaardzo mocno naciągana. Tarcza na 99% padła ofiarą lokalnych amatorów złomu, którzy ani 750mm.pl ani Enkolu raczej nie czytają.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 28 Maj 2012, 11:49:38
Teoria o tym że tarczę ukradł ktoś z forum lub wskutek przeczytania artykułu w Enkolu jest baaaardzo mocno naciągana. Tarcza na 99% padła ofiarą lokalnych amatorów złomu, którzy ani 750mm.pl ani Enkolu raczej nie czytają.

Drogi Klanie  :)
Nigdy nic nie wiadomo. Widziałem już w mieszkaniu jednego z MK na ścianie bardzo zabytkowe ramię semafora.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 28 Maj 2012, 12:58:52
Drogi Klanie  :)
Nigdy nic nie wiadomo. Widziałem już w mieszkaniu jednego z MK na ścianie bardzo zabytkowe ramię semafora.

To, że jeden z drugim posiada coś zabytkowego w swoich zbiorach nie oznacza po pierwsze że to ukradł.
Po drugie kto ma coś ukradzionego, nie jest miłośnikiem tylko złodziejem.
Nie stosujmy więc uogólnień, szczególnie kiedy są one krzywdzące dla tej większej, zdrowej tkanki organizmu który zwie się miłośnicy kolei.




Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: KLAN PALUCHOWSKICH on 28 Maj 2012, 15:07:36
Drogi Klanie  :)
Nigdy nic nie wiadomo. Widziałem już w mieszkaniu jednego z MK na ścianie bardzo zabytkowe ramię semafora.

Sam posiadam kilka kolejowych fantów i uwierz mi, ŻADEN  z nich nie został ukradziony dlatego uważam, że absolutnie nie wolno uogólniać.

PS. Ramiona semaforów kształtowych jeśli dobrze pamiętam były kiedyś sprzedawane albo przez jednego MK albo przez którąś z organizacji miłośniczych. Jakie było źródło pochodzenia? Złom.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 28 Maj 2012, 22:13:30
Wat pie by ktoś ukradł, o ile pamięć mnie nie myli stała  ona na terenie gaspolu za bramą.
W polsce nic bez przyczyny sie nie dzieje, lepiej zniszczyć zakopać wyzyskać do końca, następnie płakać a taką to mieliśmy piękną kolejkę.

Nie pisząc już zbyt wiele osobiści zgłosiłem usiłowanie kradzieży 30 podkładek kolejowych 3 otwory i pół worka śrub.  Towar zabezpieczony sprawcy nie odnalezieni. Nic więcej nie da się zrobić.

Po za tym zapraszam na przejazdy kolejką w dni Pleszewa i nie tylko.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: mario24 on 29 Maj 2012, 14:13:38
Witam.
Numero uno. Nie napisałem nigdzie że to ktoś z forum tarczę buchnął. Poza tym informację o niej zamieściłem jeszcze w innych miejscach. Numero due. Nie stała na terenie Gaspolu ale przed bramą. Jeśli kogoś uraziłem to przepraszam. Po prostu cholera mnie bierze, że w naszym kraju wszystko tylko się niszczy. Sorki ale wychowałem się na tej kolejce, to był świat mojego dzieciństwa i może dlatego podchodzę tak emocjonalnie do "kawałka zardzewiałej blachy". Ciekawe tylko kiedy podprowadzą semafory z Kowalewa i Pleszewa. Wiem - ekonomia. Ale Ekonomia nie zastąpi nam naszego dziedzictwa. Jestem może starej daty i mam wpojone pewne wartości. Jedną z nich jest tradycja. Dziś jeszcze pamiętam wiele rzeczy ale jutro kiedy będę zgrzybiałym staruszkiem to chciałbym wracac do lat dzieciństwa nie tylko w myślach ale także w realu.
Pozdrawiam.
Mariusz


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: majster on 27 Sierpień 2015, 10:33:00
Z uwagi na to, że posiadam w swoich zbiorach co nieco informacji o kolei krotoszyńsko-pleszewskiej chciałbym się po trochu w miarę wolnego czasu nimi podzielić. A więc:
- Lokomotywy Lxd2 w Pleszewie były eksploatowane 3 sztuki:
301 przybyła nowa, wpisana na stan 03.04.1973, przekazana do Zbierska 25.09.1975
302 przybyła nowa po wcześniejszym dwutygodniowym pobycie w Śmiglu, wpisana na stan 02.04.1973, przekazana do Zbierska 14.06.1974
307 przybyła nowa, wpisana na stan 22.03.1974,20.10.1974 wysłana do Zbierska, wróciła z powrotem 23.12.1974, przekazana do Zbierska 30.07.1976
Po odesłaniu ostatniego rumuna skończył się krótki epizod z tymi lokami na kolei w Pleszewie.
O tym, że w Pleszewie był serwis fabryczny FAUR też słyszałem, więc informacja ta wydaje się być prawdziwa.
Lokomotywy Lxd2 jeździły także do Krotoszyna, na stacji Krotoszyn widywał je mój ojciec, który będąc kierownikiem pociągu jeździł w tamte strony.

Na początek może tyle, w miarę odszukiwania i kompletowania informacji postaram się coś dorzucać.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 29 Sierpień 2015, 12:33:59
Świadczą o tym dwie rzeczy.
Po pierwsze Wjazd do szopy ma odkształcenie pod dach rumuna.
Po drugie osobiście miałem w rękach jedną z książek serwisowych ( wymiana oleju ) która zachowała się jeszcze kilka lat temu nie wiem czy jest do dzisiaj.

Jesli mowa o Młynie  to mam mapkę . która świadczy o tym że była tam dawniej obrotnica normalnotorowa.
Dzisiaj tor jest nie użytkowany.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: majster on 31 Sierpień 2015, 20:15:01
Tak, też mam plan tej bocznicy do młyna z obrotnicą, skoro już o obrotnicach to pociągnę ten temat dalej.
Na planach stacji kolei krotoszyńsko-pleszewskiej, które mam w swoich zbiorach (są one prawdopodobnie z okresu II wś bo są to plany niemieckie, ale nie są datowane) wynika, że na stacji Pleszew Miasto jak i Pleszew Wąsk oprócz wąskotorowych były także obrotnice normalnotorowe, zbudowano je najpewniej w związku z eksploatacją na torze normalnym tejże kolei piętrowego wagonu motorowego NAG, który jak podaje książka o wagonach silnikowych na kolejach polskich był zwykłym autobusem przystosowanym do jazdy po torach i z racji, że był jednokierunkowy wymagał obracania na stacjach zwrotnych.
Jak wiadomo od 1935 roku kolej posiadała wagon motorowy wąskotorowy i on także był jednokierunkowy więc musiał być obracany na stacjach zwrotnych i dlatego też pewnie wtedy zbudowano dla niego obrotnice. Według w/w tego planu obrotnice wąskotorowe znajdowały się na stacjach: Pleszew Miasto, Pleszew Wąsk w miejscach w których dotrwały do czasów współczesnych (o ile jeszcze dziś są), na stacji Dobrzyca obrotnica była przed wjazdem do szopy, później przeniesiona została w nowozbudowany tor żeberkowy przy wjeździe od strony Pleszewa, gdzie dotrwała do czasu likwidacji linii, i kolejna obrotnica była w Krotoszynie, przypuszczalnie (plan nie przedstawia tego jednoznacznie) na zakończeniu toru szlakowego przy dworcu normalnotorowym, później w Krotoszynie obrotnica została zlikwidowana a w zamian na głównej stacji wąskotorowej w Krotoszynie zbudowano trójkąt torowy, kiedy go zbudowano nie wiem, ale na planie st. Krotoszyn z 1965 roku już ten trójkąt jest. No i ostatnia obrotnica była jeszcze w Broniszewicach, ale to wynika już z planów powojennych, bowiem na posiadanych przeze mnie planach niemieckich linii do Broniszewic jeszcze nie ma. 
Może jeszcze coś o rampach czołowych służących do załadunku taboru wąskotorowego na platformy normalne, bo temat ten przewinął się wcześniej, ja takowych nigdy na tej kolei nie widziałem, nie dopatrzyłem się ich także na żadnym ze znanych mi planów zarówno stacji Krotoszyn jak również Pleszew Wąsk czy Miasto. Też się zastanawiałem jak te sprawy organizowano, z racji splotów torów normalnych i wąskich możliwe, że tabor wąski podnoszono na podnośnikach i podstawiano pod to platformę normalną? Może ktoś coś wie na ten temat.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 31 Sierpień 2015, 21:29:16
A czy możesz udostępnić te plany??


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 01 Wrzesień 2015, 02:51:09
Kolega 2xM ostatnimi czasy znacznie rozbudował artykuł o wagonie motorowym Mxx 189. Zapraszam do lektury:

http://enkol.pl/Mxx_189 (http://enkol.pl/Mxx_189)


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 01 Wrzesień 2015, 02:52:56
Majstrze, przyłączam się do prośby Andrzeja. Jeśli nie na forum to chociaż na maila i choćby w formie zdjęć.
W ogóle wielkie dzięki za wszelkie informacje o tej kolejce. Zacząłem pisać tytułowy "artykuł" na Enkolu (http://enkol.pl/Pleszewska_Kolej_Lokalna) bo chciałem pozbierać różne okruchy informacji w jednym miejscu. Jak już zaznaczyłem na początku tego wątku - jest tam pewnie sporo nieścisłości i braków. Jeśli mógłbyś coś uzupełnić czy wyjaśnić, to byłbym bardzo wdzięczny. Informacje o Lxd2 i obrotnicach postaram się dopisać możliwie szybko (choć ostatnio mam sporo niekolejowych zajęć).

Przy okazji: Lektura ostatniego Świata Kolei sporo wyjaśniła w sprawie pleszewskiej Skani (http://enkol.pl/Mxx_189). [No, akurat udało się znaleźć trochę czasu.]


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: majster on 01 Wrzesień 2015, 12:17:29
Oczywiście, że mogę te materiały udostępnić, nie traktuje ich jako tajemnicy, problem w tym, że wszystko jest w formie papierowej i wymaga zeskanowania, a na to potrzeba czasu którego niestety nie mam zbyt dużo. Proszę zatem o cierpliwość. Ponieważ nie mam doświadczenia w zamieszczaniu takich materiałów w internecie to pozwolicie, że będę je przesyłał koledze 2xm ma maila celem umieszczenia na Enkolu w końcu to jego artykuł.
A co do Skanii, tak ostatni Świat Kolei wiele wyjaśnia, chociaż o łotewskim pochodzeniu tych pociągów słyszałem już dużo wcześniej. Posiadam też oryginalny "Projekt 3-członowego pociągu motorowego z silnikiem Diesel'a o mocy ....."  w skali 1:25 (tam gdzie kropki brak kawałka kartki) datowany na 2.12.1949 rok. Postaram się go też zeskanować i przesłać.

Niedługo napiszę coś o rolbockach eksploatowanych na kolei krotoszyńsko-pleszewskiej, muszę tylko zebrać ten temat w całość.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: majster on 06 Wrzesień 2015, 16:37:11
Zgodnie z obietnicą tym razem coś o rollbockach.
Jak można dowiedzieć się z lektury tego forum (o kolei krotoszyńskiej w dziale "linie nie istniejące") rollbocki używano na tej kolei od roku 1910 w liczbie najpierw 4 a później10 sztuk. Służyły one do przewozu wagonów normalnych na bocznicę spichlerza, a później także browaru.
Kiedyś widziałem zdjęcie z lat międzywojennych przedstawiające parowóz wąskotorowy nr 5 przewożący dwuosiową chłodnię normalnotorową opisaną "Browar Krotoszyn" na rollbockach. Obsługiwana rollbockami musiała być także bocznica w Krotoszynie Starym (a może wagony na rollbockach przewożono też dalej?) o przewozach w tamtym kierunku świadczy fakt, że zachowana aż do końca istnienia linii skrajnia dla toru wąskiego pod wiaduktem toru normalnego z Krotoszyna w kierunku Ostrowa Wkp. jak również pod obwodnicą normalnotorową Krotoszyna umożliwiała przewóz wagonów normalnotorowych (w tym krytych) na rollbockach. Ich eksploatację zakończono na pewno przed 1965 rokiem bowiem na planie st. Krotoszyn Wąsk z tego roku nie ma już toru załadunkowego na rollbocki, ani bocznicy do browaru, natomiast książka inwentarzowa taboru ZKD Poznań rozpoczęta 1.1.1963 roku zawierała wpis o 4 transporterach dwuosiowych (rollbockach) zbudowanych w 1911 roku w zakładach Krupp znajdujących się na inwentarzu WMD Pleszew, trudno powiedzieć czy używano ich jeszcze zgodnie z przeznaczeniem, czy może np do przewozu szyn, zostały one skreślone z inwentarza dnia 8 września 1968 roku.
Zgodnie z tą książką w ZKD Poznań używano jeszcze na różnych kolejach 20 szt. rollbocków, w tym 2 w Wieluniu, które później trafiły do Muzeum w Sochaczewie. Być może część z nich pochodziła z Krotoszyna.


Tytuł: Odp: Artykuł o PKL w serwisie Enkol.pl
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 06 Wrzesień 2015, 20:24:31
Rollbocki z Wielunia mają koła sygnowane Krupp OIDP