Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Śmigielska Kolej Dojazdowa => Wątek zaczęty przez: Wądzio on 18 Listopad 2011, 15:37:37



Tytuł: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 18 Listopad 2011, 15:37:37
Pojawiła się strona internetowa ŚKW www.kolejka.smigiel.pl (http://www.kolejka.smigiel.pl) , jest w niej mowa o przejazdach mikołajkowych.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: brok on 19 Listopad 2011, 13:23:00
Regularne przewozy turystyczne zostaną uruchomione w 2012 r.

Ciekawe, wygląda na to, że chodź nie będzie już normalnych przewozów, to kolejka skończy lepiej niż Krośniewice, czy Mława, przynajmniej w najbliższym czasie... Pytanie ilu chętnych znajdzie się na wyczarterowanie całego składu, tak żeby jak największa część kosztów się zwracała.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 19 Listopad 2011, 15:14:09
Pytanie pierwsze aczkolwiek zasadnicze jest takie czego tak naprawdę chce powiat i jaki cel przed kolejką stawia.
Myślę, że tak naprawdę większość pomysłów zarówno miłośniczych jak i samorządowych polega na konserwowaniu istniejącego status quo jedynie odpowiednio dostosowanego do własnych potrzeb.

Jakie jest założenie samorządu:
a) uruchamiamy kolejkę, ogłaszamy pierwszy przejazd, zapraszamy oficjeli - efekt medialny ->zapisujemy po stronie sukcesów
b)zatrudniamy ludzi  i włączamy ich w istniejące struktury zakładów komunalnych - efekt medialny ->zapisujemy po stronie sukcesów, dzięki nam ludzie mają pracę
c)zabezpieczamy w budżecie środki na wydatki stałe (głównie pensje dla pracowników) - nie wydajemy ponad posiadane zasoby ->efekt medialny
d)w oparciu o środki zewnętrzne realizujemy inwestycje - dajemy pracę, tworzymy nowy wizerunek regionu ->efekt medialny

W tym modelu najczęściej tzw. zysk nas nie interesuje bo bieżące utrzymanie realizujemy z budżetu w zamian dając wymierne korzyści wizerunkowe o których było wyżej. Z tego też powodu inwestycje idą głównie w infrastrukturę czyli namacalne dowody a nie jakieś tam imprezy czy rozbudowę oferty. Jeśli turyści nie przyjeżdżają tłumaczymy pogodą, niskim kursem dolara, niskimi cenami pszenicy, czy katastrofą smoleńską (powód jest dowolny, byle był skuteczny)

Jakie jest więc założenie miłośników

a) uruchamiamy kolejkę - nieważne jak, nieważne gdzie i dla kogo, ważne że jeździ ->sam fakt przejechania kilku metrów odrapanej lokomotywy i starych wagonów już jest odtrąbieniem sukcesu ->efekt medialny (identyczny z planami samorządowców)
b)wycinamy krzaki, malujemy wagony, dyskutujemy o typach szyn i podkładek bo na tym się znamy. Niewielu wkracza w dyskusję co zrobić żeby kolejki były nie tylko ładne ale i dochodowe czy optymalnie zarządzane (to zawsze generuje kłótnie a kłótni nie chcemy ->efekt medialny, znowu identyczny z samorządowym, tylko realizowany mniejszym kosztem)
c)środków szukamy głównie we własnych skromnych portfelach, nie potrafimy wyjść z ofertą na zewnątrz. Nie zawieramy kompromisów i nie szukamy sojuszników - nie ma alternatywy dla kolei historycznej. Zbieramy pochwały za determinację (nie widząc uśmiechów politowania za nieuzasadniony upór - zadziwiające podobieństwo z tymi których krytykujemy)
d)dyskutujemy o unijnych dotacjach (bo teraz wszyscy je biorą) - dotację tylko na remonty, tabor, tory. Zapominamy o tym, że aby kolej żyła muszą być produkt oraz klienci na niego. Samo istnienie kolei postawionej za nieswoje pieniądze nie jest jeszcze sukcesem

Dlatego błogosławie samorządy które zainteresowały się posiadanymi na swoim terenie kolejkami i chcą je poddźwignąć własnymi rękoma i jednocześnie nie uczestniczę w projektach których jedynym celem jest zaspokojenie ambicji jednej ze stron bez wyraźnego szerszego kontekstu.

Podsumowując - oceniałbym te wszystkie projekty samorządowe przede wszystkim pod kątem ilości turystów, zainteresowania w mediach oraz bogactwem ofertą jaką udało im się wypracować w stosunku do lat ubiegłych i poprzednich operatorów. Bez cienia złośliwości, zawiści czy niezdrowej rywalizacji.




Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: brok on 23 Listopad 2011, 09:59:00
Tak, czy inaczej, czy możemy Śmigielską KD uznać za kolej czynną* i przywrócić do odpowiedniego działu? Czy stanie sie tak dopiero po oficjalnym opublikowaniu rozkładu jazdy na 2012 rok?

http://www.koscian.net/Waskotorowka_w_sieci,6991.html (http://www.koscian.net/Waskotorowka_w_sieci,6991.html)

*niestety już tylko turystyczną :(


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 27 Listopad 2011, 13:03:36
Pytanie pierwsze aczkolwiek zasadnicze jest takie czego tak naprawdę chce powiat i jaki cel przed kolejką stawia.

Grzesiu, primo: tutaj właścicielem jest gmina, a nie powiat. Z resztą to bez większej różnicy, bo i tu i tu rządzą ci sami bezjajowcy.

Secundo: przykład kolei samorządowych czy to na płaszczyźnie wąskotorowej, czy normalnotorowej pokazał, że samorządy nie są absolutnie, nawet w najmniejszym stopniu przygotowane do organizowania przewozów, czy to turystycznych czy regularnych, a biorą się za szczebel wyżej czyli za wykonywanie przewozów.

Kolej stała się w ostatnich latach narzędziem w rękach polityków. Wszelkie próby poprawy jej funkcjonowania są wykorzystywane w różnych pi-arowych zagrywkach. Należy jednak obiektywnie ocenić efekty ich pracy.

Warto zwrócić uwagę na typowo polski fenomen, stanowiący największym jednak problemem w tym wszystkim. W całym cywilizowanym świecie dąży się do przekazania odpowiedzialności za wykonywanie przewozów podmiotom wyspecjalizowanym w tej dziedzinie czyli przewoźnikom. Tutaj jest zupełnie odwrotnie. Przewoźników należy się pozbyć, a potem latami toczyć heroiczną walkę o samodzielne uruchomienie przewozów, a wszystko to w blasku dziennikarskich fleszy. Potem opinia publiczna powie: no tak, oni uruchomili kolejkę. Nikt jednak nie będzie pamiętał, że "oni" doprowadzili wcześniej do likwidacji przewozów.

Rozumiem, że taki model to znakomite miejsce do upchnięcia partyjnych kolegów, którzy najczęściej są takimi nieudacznikami, że w prywatnej firmie nie nadawaliby się nawet do sprzątania. Szkoda jednak, że ich etaty finansowane są z pieniędzy podatników czyli nas wszystkich, a urzędy czy to gminy, czy marszałkowskie czy też starostwa stają się najczęściej biurami pośrednictwa pracy.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 27 Listopad 2011, 13:23:42
przykład kolei samorządowych (...) pokazał, że samorządy nie są absolutnie, nawet w najmniejszym stopniu przygotowane do organizowania przewozów

Bzdura! Ełk, Żnin, Gryfice, Środa Wlkp. - mam wymieniać dalej?
Może odratowanie Rud czy Nałęczowa opiera się na różnych pi-arowych zagrywkach?
Kolego, życie pokazało co innego - zewnętrzni "operatorzy" nastawieni wyłącznie na zysk wyduszają kolejki niczym cytrynę a gdy stanie się bezużyteczna porzucają zewłok.
Samorządy dbają bo to jest ICH, a zewnętrzne firmy nie dbają (inwestują) bo to NIE ICH i tyle.
Poza tym nie ma czegoś takiego jak mityczni "wyspecjalizowani przewoźnicy" bo koleje w 99% zasilane są pracownikami pozostałymi na miejscu jeszcze z czasów PKP, i to jedynie ich wiedzę i umiejętności można nazwać "specjalizacją". Ja w każdym razie nie słyszałem aby którykolwiek operator wąskotorowy stworzył i rozbudował tak fachowe zasoby ludzkie aby mógł w każdej chwili w dowolnym rejonie kraju rozpocząć (w całokształcie) działalność przewozową dnia na dzień.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 27 Listopad 2011, 13:52:12
I wszędzie mamy "kolejkę" a nie kolej. Koleją można było nazwać do niedawna Krośniewice, Śmigiel. Jest jeszcze Kaliska ale nie ma przewozów pasażerskich.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 27 Listopad 2011, 14:32:57
Cytat: Kucyk
Bzdura! Ełk, Żnin, Gryfice, Środa Wlkp.
Turystyczna, turystyczna, turystyczna i... turystyczna.
Cytat: Kucyk
mam wymieniać dalej?
Poproszę, ale jeden przykład kolei działającej w ruchu planowym, bo w takim charakterze działał Śmigiel, podobnie jak i Krośniewice.
Cytat: Kucyk
Kolego, życie pokazało co innego - zewnętrzni "operatorzy" nastawieni wyłącznie na zysk wyduszają kolejki niczym cytrynę a gdy stanie się bezużyteczna porzucają zewłok.
Samorządy dbają bo to jest ICH, a zewnętrzne firmy nie dbają (inwestują) bo to NIE ICH i tyle.
Przepraszam bardzo, ale czy gdy kolejką zarządzał inny przewoźnik, tu akurat SKPL, to nie należała ona przypadkiem do samorządu? Dlaczego wtedy samorząd o nią nie dbał, przecież też była własnością samorządu? Dlaczego Gmina wtedy nie dofinansowała przewozów pasażerskich? remontów? To właśnie finanse były przyczyną rozstania się SKPL ze Śmiglem.
Dziwne, że jak już nie ma zewnętrznego operatora, to można swobodnie odsapnąć i inwestować. Wtedy też przecież było można, ale po co? Przecież był zewnętrzny operator, który jak się okazało zarobił kokosy na kolejce i wyżyłował ją do stanu w którym nie dało się już jej eksploatować. Już nikt nie pamięta, że SKPL przeprowadzało remonty torowisk, w zakresie na jaki pozwalały finanse przewoźnika. No ale to nie jest pewnie dla Ciebie przykład dbania, a konkretnie inwestycji w obce środki trwałe.
Cytat: Kucyk
Ja w każdym razie nie słyszałem aby którykolwiek operator wąskotorowy stworzył i rozbudował tak fachowe zasoby ludzkie aby mógł w każdej chwili w dowolnym rejonie kraju rozpocząć (w całokształcie) działalność przewozową dnia na dzień.
Osobiście znam przewoźnika wąskotorowo-normalnotorowego, który z dnia na dzień potrafi odpalić przewozy na drugim końcu kraju i to przy pomocy własnej kadry. Grunt to elastyczność.

Posty scalone. Proszę używać opcji "modyfikuj".

Cytat: andrzej2110
I wszędzie mamy "kolejkę" a nie kolej. Koleją można było nazwać do niedawna Krośniewice, Śmigiel. Jest jeszcze Kaliska ale nie ma przewozów pasażerskich.
Bingo, dziś wąskotorówki poza nielicznymi wyjątkami pozostały jedynie lokalnym jarmarkiem, oczywiście o ile w ogóle jeszcze istnieją.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 27 Listopad 2011, 14:48:16
jak już nie ma zewnętrznego operatora, to można swobodnie odsapnąć i inwestować.
I tu leży pies pogrzebany! Inwestować można, ale tylko w swoje. Działa to w kontekście obu stron. Nie zmienisz Kolego mentalności samorządowców którzy odczuwają niepohamowany wstręt na myśl o wydatkowaniu własnej kasy na cudzą działalność. Czas kolei wąskotorowych jako środka transportu nieubłaganie minął. Pozostała tylko arena turystyczna, turystyczna, turystyczna i... turystyczna. Zauważ że te samorządy które posiadały takie atrakcyjne turystycznie koleje bez zmrużenia oka łyknęły je wcielając do organizmu przedsiębiorstw o nazwie gmina czy powiat. I pięknie sobie radzą bez "zewnętrznego operatora", gdyż fachowa kadra konieczna do zbudowania fundamentów działalności pochodziła jeszcze z czasów kiedy kolej była koleją a nie kolejką.
Co do wspomnianej elastyczności to bardziej moim zdaniem elastyczna jest guma do majtek i określenie uważam za naciągnięte, bo nie chodzi mi o przysłanie pana Zenka - sześćdziesięcioośmioletniego maszynisty który odpali loka, ale o wprowadzenie owej kadry która wraz z dostarczonym zapleczem warsztatowo-technicznym oraz administracją i marketingiem stworzy prawdziwe przedsiębiorstwo o nazwie "przewozy kolejowe" a nie tylko fikcyjne przeciągnięcie wagoników po zarośniętym torze. Na to nawet najprężniej działająca w Polsce organizacja przewoźnika wąskotorowo-normalnotorowego, której nazwy nie podam, jest za cienka w uszach.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: obserwator on 27 Listopad 2011, 18:27:26
Kolego KUCYK ,

1. w całej cywilizowanej europie ( doliczając nawet niby biedniejszą od nas rumunię ) - organizator przewozów to coś innego niż wykonawca przewozów, a rozbudowywanie administracji celem prowadzenia takich tematów to nic innego jak  bieg w stronę socjalizmu
2. pieniądze przekazywane przez samorządy na kolejki NIGDY  nie były urzędników tylko społeczenstwa czyli podatników - mamy prawo do tego aby gmina Śmigiel ogłosiła przetarg na utrzymanie wąskotorówki - wygrałby najtańszy i najlepszy, a nie prowadziłby jej kolega zbysio z komunalki dla którego kolejka to coś infantylnego,  i jak mu zabraknie kasy na odśnieżanie to  co tu myśleć o tym lunaparku. Mmm ... Środa nie jest najlepszym przykładem ...aby nie siać defetyzmu czas sam pokaże.
3. wojna w Śmiglu wybuchła o to że Gmina uważała że SKPL zarabia na kolejce i trzeba im dowalić podatek od nieruchomości - mieliśmy kolej czynną mamy okazjonalny cyrk za te same pieniądze ( patrz niżej ) ZYSK czy STRATA ?
4. kolejka czy też ten cyrk ŚKW ciągle kosztuje tyle samo a może więcej bo gmina podatku i tak nie ma , bo najpierw musi przekazać dotację do zakładu komunalnego na zapłatę podatku, a ten z tych pieniędzy zapłaci ten podatek ( czyli zero zysku ). W zamian utracono  status kolei czynnej w codziennym ruchu rozkładowym z potencjałem techniczno-ludzkim, który będzie trudny do odbudowania.
5. pozyskiwanie środków przez gminę polega jak narazie na cięciu transporterów na złom , hmm to chyba kazdy potrafi...
6. Czapki z głów dla Gryfic i Nałęczowa za ich inwestycje- ale prędzej czy później operatorstwo i tak bedzie przekazane zewnętrznej firmie ( chyba że w całej europie samozrądowcy to cymbały bo "SAMEMU TANIEJ ")
7. I jeszcze jedno - jeżeli nasze kolejki zostaną tylko lunaparkami to to będzie ich największa strata ( nie licząc sukcesu że wogóle żyją ) bo zainteresowani tym typem transportu stopnieją niemalże do zera ( nie licząc Rogowa za jego profesjonalizaję muzealną ).
8. i mała dygresja SKPL ( dzisiaj Grupa SKPL ) to firma która oferuje i prowadzi przewozy KOMERCYJNE w całej polsce, podsiada w swojej flocie lokomotywy TGM40, 401Da, SM30, SM42, SM31 , SM03, Ls60, Lxd2 , Lyd1 - dziennie uruchamiając co najmniej kilka pociągów zdawczych towarowych. Lokomotywy SKPL Cargo stacjonują w znanychnam dotyczczas  lokalizacjach jak też w Warszawie , Szczecinie, Zdunach , Łodzi , Kłodzku itd. Dlaczego poszliśmy w stronę komercyjną  bo interes z samorządami skończył się żle !!! Nasi dzielni urzędnicy myśleli  że przewozy pasażerskie to STRAPAPAPA będzie finansował ze swojej kasy, a i jeszcze do tego podatki zapłaci  ::)
9. I na koniec - aby kolejka istniała musi być zwykłym przedsięwzięciem gospodarczym w którym operator musi mieć zysk !!! , a za funkcję społeczną musi kotś zapłacić ot tyle.

PS.

Przypomniała mi się jeszcze jedna sprawa , należy sobie zadać pytanie czy przez mentalne zabunkrowanie się tylko w segmencie turystyka - kolej Piaseczyńska nie traci wielkiej szansy kolei aglomeracyjnej - chyba że przyjmiemy że cyrk to jest TO  ::)



Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 27 Listopad 2011, 19:30:05
Dobra, dobra, uznaję argumenty, ale...

Nie jest zasadą, że radni liczą pieniądze samorządowe niemal jak własne?
Nie jest faktem, że lepiej jest inwestować we własne, a nie cudze?
Nie jest tak, że "obcy" podmiot będzie zawsze postrzegany (mniej lub bardziej) jako kantujący?
Nie jest prawdą, że zewnętrzny operator komercyjny będzie nastawiony zawsze wyłącznie na zysk?
Nie jest pewnikiem, że czas kolei wąskotorowych jako środka transportowego w Polsce się zakończył?
Nie jest logiczne, że taniej będzie zatrudnić tych samych kolejarzy bez "zewnętrznego" pośrednika?
Nie jest...
Itd.

wojna w Śmiglu wybuchła o to że Gmina uważała że SKPL zarabia na kolejce i trzeba im dowalić podatek od nieruchomości.

Tu błąd: "dowalenie" wynika to z art. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. (http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-12-stycznia-1991-r-o-podatkach-i-oplatach-lokalnych/)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: obserwator on 27 Listopad 2011, 19:39:58
kończąc ... akurat ustawę o podatkach i opłatach lokalnych znam , SKPL zaproponował Gminie aby uchwaliła dla SKPL dotację w wysokości należnego podatku ( podatku nie można z góry umorzyć )  i pokryć należny podatek z dotacji .

Niestety , Pan Burmistrz odrzucił taką ofertę cytuję : Pan Strapagiel jeździ Audi A6 a ja mu będę dotację dawał - cóż STRAPAPA nie jeździ A6 tylko Skodą ale sytuacja wskazuje nam stan kołtuństwa władz.

Szkoda,

Posty scalone. Proszę używać opcji "modyfikuj".

Nie jest zasadą, że radni liczą pieniądze samorządowe niemal jak własne? - dlatego powinni wybierać w przetargach nieograniczonych najlepsze oferty ( najlepsze nie znaczy najtańsze )
Nie jest faktem, że lepiej jest inwestować we własne, a nie cudze?- co do tego ma własność , przecierz kolejka jest zawsze samorządu tylko ktoś w imieniu samorządu nią zarządza ( patrz wyżej ) , przykład z brzegu warszawskiego _ ZTM i kilkadziesiąt firm wykonujących przewozy
Nie jest tak, że "obcy" podmiot będzie zawsze postrzegany (mniej lub bardziej) jako kantujący? - nie takie postrzeganie to zaściankowość i pozostałość komuny w głowach
Nie jest prawdą, że zewnętrzny operator komercyjny będzie nastawiony zawsze wyłącznie na zysk? - wypracowywanie zysku nie kłóci się z należytym utrzymaniem , z tym że najpierw kasa na finansowanie , przetarg a później wymaganie
Nie jest pewnikiem, że czas kolei wąskotorowych jako środka transportowego w Polsce się zakończył? - nie NIE skończył się , dlaczego w austrii ( Pinzgaulokalbahn , Zillertalbahn i jeszcze kilka ) , czechach ( JHMD ), niemczech , hiszpanii , bługariii nawet francji .
Nie jest logiczne, że taniej będzie zatrudnić tych samych kolejarzy bez "zewnętrznego" pośrednika? - kolego ale nie myl pojęć , a kto powiedział że Ci starzy kolejarze nie dostana pracy u operatora , a w kolejach śląskich , dolnosląskich, mazowieckich to pracują doświadczeni kolejarze skąd z księżyca czy też matki PKP ?
Nie jest...godne mieć kolego kucyku monopol na wiedzę i postrzeganie rzeczywistości tylko wg. swojego poglądu.

pozdrawiam


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 27 Listopad 2011, 20:14:06
Dobrze, zatem zakończmy dyskusję. Myślę, że czas poczekać aż nasze tezy zweryfikuje życie, bo ono najlepiej potwierdza co jest prawdą, a co można zaklasyfikować w kategoriach monopol na wiedzę i postrzeganie rzeczywistości tylko wg. swojego poglądu. 8)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: obserwator on 27 Listopad 2011, 20:32:36
OK , Panie Ministrze -- co do czasu i weryfikacji to raczej spełnią się twoje przewidywania

pozdrawiam


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Łowca on 28 Listopad 2011, 08:51:01
Ile tych czarterów będzie i czy wogóle będą nie jest istotne - 1200 czy tam ile wszak będzie na koncie co miesiąc...
Publiczny podmiot, publiczna kasa...
A kolejarze zwłaszcza na pewnym stanowisku domyślić się można jakim bardzo nie lubią zdalnego sterowania...


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 18 Styczeń 2012, 19:28:56
Przewinąć do 5:34!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MfT3mMyQqS0#t=334s (http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=MfT3mMyQqS0#t=334s)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: czerwony on 21 Styczeń 2012, 11:04:45
Narazie ubogo wygląda ta strona.

A do Wielichowa to jeszcze dojedzie?

Co do samorządów to trzeba mieć ograniczone zaufanie. Za duże prawdopodobieństwo politykierstwa i efektu medialnego, co nie oznacza, że akurat troska samorządów o wąskie nie może być prawdziwa. Może akurat burmistrz czy radny to miłośnik kolei wąskich?

Pozdr


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 21 Styczeń 2012, 11:36:15
Najlepiej jakby burmistrzem czy radnym był ktoś od nas, mikoli i miał jeszcze duże poparcie...


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Styczeń 2012, 12:59:47
Ta, i żeby na drzewach zamiast liści rosły pieniądze.

Z ostatniej chwili: podobno śmigielska motorówa się rozsypała...


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: pleszewianin on 01 Marzec 2012, 21:21:51
Co siadło?


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 19 Kwiecień 2012, 20:31:43
Na stronie pojawił się program na sezon 2012:
http://www.kolejka.smigiel.pl/index.php/oferta (http://www.kolejka.smigiel.pl/index.php/oferta)
Myślę, że jednak można spróbować przywrócić kolejkę do działu "Czynne" (pytanie: na jak długo?).


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 23 Kwiecień 2012, 21:46:26
Pierwsze tegoroczne przejazdy już za nami. Odbywały się one od 26 marca do 6 kwietnia na trasie Śmigiel - Stare Bojanowo Wąsk. Skorzystało z nich około 600 osób (przeważnie dzieci ze szkół i przedszkoli). W Robaczynie na dzieci czekały różne zabawy takie jak dekorowanie pisanek i szukanie słodyczy. Najbliższe przejazdy odbędą się 3 maja.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: czerwony on 31 Lipiec 2012, 20:54:57
Na stronie pojawił się program na sezon 2012:
[url]http://www.kolejka.smigiel.pl/index.php/oferta[/url] ([url]http://www.kolejka.smigiel.pl/index.php/oferta[/url])
Myślę, że jednak można spróbować przywrócić kolejkę do działu "Czynne" (pytanie: na jak długo?).


Patrząc po ilości odwołanych przejazdów w tym i tak mierniutkim Programie Przejazdów Śmigielską Kolejką Wąskotorową 2012 (patrz: http://www.kolejka.smigiel.pl/index.php/oferta (http://www.kolejka.smigiel.pl/index.php/oferta) ), pokuszę się o odpowiedź na "pytanie: na jak długo?"
Wydaje mi się, że na ten rok to chyba można przypuszczać, że śmiegielscy samorządowcy zakończyli kolejkowy "sezon".
No cóż pogratulować "sukcesu". Ciekawe na co poszły pieniądze ze sprzedanych na złom transporterów, bo chyba nie na paliwo, czy też utrzymanie szlaku, szczególnie do Wielichowa.

Jubileusz Śmigielskiej Kolejki Wąskotorowej następny "w kolejce" do obwołania (odwołania) sukcesu samorządu.

Pozdr


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 01 Sierpień 2012, 10:47:15
Dobrze, że ktoś to w ogóle zauważył. Widać, że są jeszcze tacy, którzy zaglądają na stronę kolejki.

Wracając do meritum czyli odwołania wakacyjnych kursów, wypada tylko zacytować tu wąskotorowego klasyka: "no cóż".
Jak widać odwołane zostały kursy wakacyjne, czyli te wypadające w sezonie turystycznym, a przecież obecny model kolejki został w zeszłym roku ochrzczony przez śmigielskich polityków "atrakcją turystyczną".

Szkoda tylko, że cała ta szopka jest jedynie pasmem "spektakularnych sukcesów" sprzedawanych jedynie niszowym, lokalnym mediom i w dodatku kosztuje realne pieniądze podatników.
Z tego miejsca warto więc zadać pytanie o rachunek ekonomiczny przedsięwzięcia. Ile zabawa we własną kolejkę kosztowała samorząd odkąd zaczął wojnę podjazdową z poprzednim operatorem i jakie były przychody z tytułu prowadzenia ruchu. Oczywiście nie widząc przepływów finansowych mogę jedynie zakładać, że cała ta kolej nie potrafi się zbilansować. W sumie istnieje niezerowe prawdopodobieństwo, że to nigdy nie wyjdzie nawet na zero.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 01 Sierpień 2012, 22:09:59
Sezon turystyczny w tym roku traktuje się jako testowy. W Śmiglu ciągle mają miejsce rożne koncerty, występy itd. Imprezy wąskotorówki zostały zaplanowane tak, aby nie wchodzić w inne terminy. Przejazd 23 czerwca został odwołany bo tego samego dnia odbywał się koncert przy wiatrakach. W tym roku mieszkańcy Śmigla są już nasyceni kolejką, a osób z poza jak dotąd było niewiele. Dla porównania z majówki skożystało 300 osób, na dniach Śmigla było ich 100. Stąd właśnie te odwołane przejazdy.  :'(


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: px48 on 01 Sierpień 2012, 22:24:44
Nie można się spodziewać cudów, jeśli chodzi o przyjezdnych turystów. Wielokrotnie jeździłem na pociągach ciągniętych przez gnieźnieńskie peiksy w Śmiglu i zawsze, jako turyście sprawiało mi to przyjemność. Śmigiel nie daje w tej chwili okazji turyście z zewnątrz do ciekawego spędzenia czasu. Wówczas oprócz pociągów planowych były towarowe, zawsze coś ciekawego się działo, a przede wszystkim był bar na stacji, który najbardziej cieszył turystów. W tej chwili, widząc organizację ŚKD to nie mam dobrych przeczuć. Ofertę kolejki odbieram tak, że to turysta ma prosić kolejkę o to, żeby jechała, a nie na odwrót...


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 02 Sierpień 2012, 09:26:26
Kolego skp1900 chyba sam nie wierzysz w to co piszesz. Rozumiem, że jesteś zafascynowany nowym operatorem, ale litości. Rok czasu będą testować "sezon turystyczny", a po roku co? Zwiną całkowicie przecież sezon testowy pokazał, że nie ma zainteresowania kolejką. Biznes... tfu działalność, bo to nawet nie ma znamion "beznesu".

Skoro piszesz, że w Śmiglu tyle się dzieje (koncerty, występy) to dlaczego wtedy właśnie odwołuje się kursy kolejki? Przecież przynajmniej w teorii takie eventy są potencjalną zachętą dla turystów, którzy przy okazji mogliby odwiedzić kolejkę. Doprawdy nie umiem do teraz pojąć dlaczego spece od śmigielskiego marketingu cały czas forsują tezę o turystycznych walorach wąskotorówki nie oferując nic poza przejazdem 5 km do Starego Bojanowa i to jeszcze bez wjazdu na dworcowy peron. Bo na pomysł skomunikowania pociągów wąskich z normalnotorowymi pewnie nikt nie wpadł w lokalnym magistracie. Generalnie fajne podejście, mamy kolejkę, czekamy na turystów, ale tylko zmotoryzowanych, bo udział w imprezie jest tylko dla tych, którzy pofatygują się do mieściny, którą cywilizacja omija szerokim łukiem odkąd powstała obwodnica.

Co do frekwencji, to akurat już dawno przewidziałem jaka będzie tendencja. Ile razy w roku mieszkańcy Śmigla mogą wozić cztery litery za 5 zł do Starego Bojanowa? Przede wszystkim jakie to ma nosić znamiona turystyki? Podejrzewam, że lepiej wziąć rower i przejechać się przez Nietążkowo i Robaczyn do Bojanowa, zdrowiej, weselej i nie trzęsie.
W tym roku mieszkańcy Śmigla są już nasyceni kolejką, a osób z poza jak dotąd było niewiele.
Dziwi Cię to? Skąd potencjalni przyjezdni mają wiedzieć, że tam w ogóle jest jakaś "atrakcja turystyczna"?
Skoro jedynym dotychczasowym targetem byli mieszkańcy Śmigla, to może lepiej dać sobie w ogóle spokój z turystyką i tą kolejką? Skoro w połowie sezonu operator dochodzi do wniosku, że sezon testowy nie wypalił, to jaka jest szansa, że wypali w przyszłym roku?

Szczerze mówiąc, to już lepiej opchnąć majątek na złomie twierdząc, że to taka forma ochron zabytku przez złodziejami. Gruntu przeznaczyć pod kolejny market na miarę lokalnej siły nabywczej, a ślad po rozebranym torowisku przeznaczyć na ścieżkę rowerową.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 02 Sierpień 2012, 09:33:05
px48, dla Ciebie, dla mnie, na nas tutaj parowóz, towar na transporterach może być atrakcją, ale nie dla turysty-nie-miłośnika. Nawet takie urozmaicenie ruchu na stacji nie jest magnesem do przyciągnięcia rzeszy potencjalnych turystów.

Trzeba w końcu trzeźwo ocenić sytuację i powiedzieć jasno, że mamy 3 rodzaje wąskotorówek:
1) turystyczne, gdzie nie ma ruchu towarowego lub jest on śladowy, ale nie ma też szans na regularne przewozy pasażerskie,
2) towarowe, gdzie istnieje jakiś potencjał turystyczny (np. zabytki techniki), ale kolejka jest usytuowana z dala od dogodnych środków transportu,
3) pasażerskie, tu mieliśmy chyba tylko 3 potencjalne obiekty: Śmigiel, Krośniewice, Pleszew.
W tym ostatnim przypadku wszyscy wiemy jak skończyły dwie pierwsze.

Pleszew w ciągu roku szkolnego oferuje 2 pary regularnych pasażerskich, co szałem nie jest, ale póki co musi wystarczyć.
Najważniejsze, że nikt tam nie forsuje na siłę przerobienia kolejki na turystyczną, bo to zwyczajnie nie ma sensu.

Taki model wdrożyły władze Śmigla i teraz widzimy wszyscy jako to się skończyło. W połowie wakacji powiedzieli "pas".


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 02 Sierpień 2012, 11:02:05
To co napisałem nie jest moim własnym wymysłem. Informacje pochodzą od osoby zajmującej się organizacją przejazdów na kolejce. Operator kolejki nie powiedział jeszcze "pas". Sezon na przyszły rok ma się skupić na wakacjach. Planowane jest zwiedzanie warsztatów z przewodnikiem i wystawy modeli kolejowych.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 02 Sierpień 2012, 13:47:22
Kolego, przecież nie napisałem nigdzie, że to Twój wymysł. Wyrażam jednak wielki podziw, że tak bardzo wierzysz w sukces ŚKD tfu ŚKW działającej pod banderą ZGKiM w Śmiglu, bo przepisujesz tu każdą informację jaką dostaniesz "od osoby zajmującej się organizacją przejazdów na kolejce".


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 02 Sierpień 2012, 17:31:52
Wieżę w sukces ŚKW. Mam z nią styczność od dziecka i łączy minie z nią wiele wspomnień. Sam starem się w pewien sposób wspomóc ten sukces. Sprzedawane bilety na lipcowym kursie zostały zaprojektowane przeze mnie.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 02 Sierpień 2012, 19:16:54
Gratki, jestem pod wrażeniem, poważnie. Jednak teraz do meritum.
Skoro mamy tutaj osobę tak zaangażowaną w sukces ŚKW może uda się teraz uzyskać odpowiedź na chyba najistotniejsze pytania.

Zacznijmy od tego ile kosztuje miesięcznie utrzymanie kolejki?

Jakie są przychody tego biznesu życia? Tu rachunek jest dość prosty: liczba przewiezionych pasażerów razy 5 zł za głowę.

No i najważniejsze: czy w ogóle udało się uzbierać z biletów magiczną kwotę 40 tys zł?
Dlaczego rzuciłem tu taką kwotę? Ano dlatego, że to taką kwotę żądał Urząd od SKPL na poczet podatku od gruntów. Nie ma SKPL, nie ma podatku. Pytanie ile taką kwotę trzeba pracować?

I właśnie dostałem olśnienia, przecież udało się wypracować jeszcze więcej! ponad 90 tys za dwa rumuny, jakieś groszaki za zezłomowane transportery. Sukces!


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 02 Sierpień 2012, 21:00:23
Zobaczę co da się zrobić ...  ;)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 04 Wrzesień 2012, 14:47:43
Szał dzikich ciał!
http://kolejka.smigiel.pl/index.php/component/content/article/13-srodek/nowosci/20-jubileuszowe (http://kolejka.smigiel.pl/index.php/component/content/article/13-srodek/nowosci/20-jubileuszowe)

Mam nadzieję, że kolega skp1900 przybliży bardziej szczegółowo program obchodów 112. rocznicy uruchomienia wąskotorówki.
Informacje na stronie są bardzo enigmatyczne, dlatego ufam, że to tylko z powodu skromności organizatorów i licznych niespodzianek przygotowanych dla przyjezdnych, a nie z powodu tak skromnego programu jak został on przedstawiony.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 06 Wrzesień 2012, 15:04:34
Niestety nie ma czego przybliżać. :-[ Tak jak podano w ogłoszeniu odbędą się 3 przejazdy, a dla dzieci przygotowana będzie słodka niespodzianka.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 06 Wrzesień 2012, 21:40:47
Spoko. Przy takich atrakcjach przychody zamkną się raczej w okolicach 0 zł.
No, ale cóż. Plany równie ambitne, jak i ambicje samych władz. Co prawda taka tendencja wpisała się już dawno w plan marketingowy ZGKiM Śmigiel wytyczany przez urzędników, ale bądźmy jednak dobrej myśli. Może pojawią się jacyś turyści, he, he, he ;-)


Tytuł: Przejazdy mikołajkowe - 2012
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 26 Listopad 2012, 18:39:06
Tradycyjnie, tak jak w zeszłym roku Śmigielska Kolej Wąskotorowa organizuje przejazdy mikołajkowe dla grup zorganizowanych. Zaproszenie na przejazdy poniżej:

  Jako operator Śmigielskiej Kolejki Wąskotorowej wraz ze Stowarzyszeniem
Przyjaciół Śmigielskiej Kolejki Wąskotorowej mamy przyjemność zaprosić
Państwa na Mikołajkowe Przejazdy Kolejką  na trasie Śmigiel - Stare Bojanowo
- Śmigiel, lub Śmigiel - Nowa Wieś - Śmigiel.  Jednocześnie pragniemy
wskazać, iż istnieje możliwość zorganizowania dzieciom przejazdu
rozpoczynając od Stacji w Starym Bojanowie, gdzie dzieci z pociągu relacji
Poznań- Wrocław / Wrocław - Poznań mogą przesiąść się do ponad 100-letniej
kolejki wąskotorowej, w której panować będzie Świąteczna atmosfera, a na
dzieci czekać będzie Święty Mikołaj częstujący słodkościami. Istnieje
również możliwość, aby Mikołaj wręczał dzieciom prezenty przygotowane przez
Państwa (za dodatkową opłatą 100 zł) doliczaną do ceny przejazdu. Jeżeli
chcą Państwo urozmaicić dzieciom corocznie obchodzone Mikołajki i zapewnić
im moc wrażeń oraz przygodę, o której będą opowiadać swoim rodzicom.
Serdecznie zachęcamy do zorganizowania dzieciom mikołajkowej wycieczki ze
Śmigielską Kolejką Wąskotorową.
W razie jakichkolwiek pytań służymy pomocą: tel: 65 5180 037 lub 65 5180 127
Zachęcamy również do odwiedzenia strony internetowej ŚKW: www.kolejka.smigiel.pl (http://www.kolejka.smigiel.pl), gdzie znajdą Państwo
również galerię zdjęć z zeszłorocznych Mikołajek.
Zapraszamy również zorganizowane grupy dorosłych, którzy chcą poczuć się jak
dzieci.


Może akurat kogoś zainteresuje.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 26 Listopad 2012, 18:47:17
I jeszcze kilka szczegółów dotyczących przejazdów:

Zakład Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej w Śmiglu oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Śmigielskiej Kolejki Wąskotorowej
zapraszają serdecznie dzieci
Szkół Podstawowych oraz Przedszkoli na
Mikołajkowe Przejazdy Kolejką.
Przejazdy organizowane będą w dniach
od 6 do 14 grudnia b.r. (od poniedziałku do piątku) w godzinach od 8:00 – 15:00. Rezerwacja konkretnych godzinach indywidualnie ustalane będą dla każdej z grup.
Przejazdy w towarzystwie Świętego Mikołaja, który przeczyta dzieciom Świąteczne opowiadanie oraz poczęstuje słodką niespodzianką. będą realizowane na trasie Śmigiel - St. Bojanowo – Śmigiel lub
Śmigiel – Nowa Wieś - Śmigiel
Świąteczna cena biletu wynosi 5 zł od osoby.
Serdecznie zapraszamy.
Zapisy trwają do 5.12.2011.
Wszelkich informacji udziela operator
Śmigielskiej Kolejki Wąskotorowej:
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Śmiglu
Tel: 65 5 180 037


Tytuł: Odp: Przejazdy mikołajkowe - 2012
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 26 Listopad 2012, 19:32:13
Jednocześnie pragniemy wskazać, iż istnieje możliwość zorganizowania dzieciom przejazdu
rozpoczynając od Stacji w Starym Bojanowie, gdzie dzieci z pociągu relacji
Poznań- Wrocław / Wrocław - Poznań mogą przesiąść się do ponad 100-letniej
kolejki wąskotorowej...

To znaczy, że pociąg dojedzie w końcu na górny peron, czy przesiadka miałaby polegać na dymaniu w dół, wzdłuż torów na własnych nogach? Jak będzie kiepska pogoda, to dzieciom butki przemokną.

Istnieje również możliwość, aby Mikołaj wręczał dzieciom prezenty przygotowane przez
Państwa (za dodatkową opłatą 100 zł) doliczaną do ceny przejazdu. Jeżeli
chcą Państwo urozmaicić dzieciom corocznie obchodzone Mikołajki i zapewnić
im moc wrażeń oraz przygodę, o której będą opowiadać swoim rodzicom.

Zaje... Nie dość, że przyjedź z własnym prezentem, to jeszcze za stówkę (netto czy brutto?!) pan przebrany za Gwiazdora (bo Śmigiel to Wielkopolska) wręczy zakupiony wcześniej prezent. No cóż... Ciekawa jest jednak cena, szczególnie, że jakiś miesiąc temu z dymem poszła fabryka szaszłyków, która zatrudniała sporą część miejscowych ;)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Piotrek on 15 Sierpień 2013, 00:12:00
Cytuj
Bajka wycinankowa Gapiszon na stacji - stacja kolejki wąskotorowej w Śmiglu z lat 60-tych.

Śmigielskie retrospekcje (http://www.youtube.com/watch?v=-wsh-q0uJa8#)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 17 Sierpień 2013, 21:45:32
Szok! Nieszamowite.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 01 Kwiecień 2014, 20:28:53
Na stronie www.kolejka.smigiel.pl (http://www.kolejka.smigiel.pl) w zakładce oferta możemy znaleźć informację o przejazdach na trasie Stare Bojanowo - Bielawy w każdą środę targową kwietnia. Tak się składa, że jutro wypadałby pierwszy dzień kursowania owego pociągu na targ. Ktoś się może orientuje, czy te przejazdy mają się szansę odbyć?


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 02 Kwiecień 2014, 07:59:26
Mnie zaniepokoiła impreza na 20 września "Pociąg do zwierząt"  ;D
Ale uspokoiła druga część opisu - zapewne będą to filmy o owym pociągu   :D


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Mikołaj on 03 Kwiecień 2014, 13:01:21
Polecam zdjęcia z remontu budynku dworca w Wielichowie https://plus.google.com/photos/113661030196325554211/albums/5978083292449764433?banner=pwa


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 20 Kwiecień 2014, 09:19:17
Czyja to inicjatywa? Co tam teraz będzie?


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 20 Kwiecień 2017, 21:26:23
Wielichowo - Śmigiel poc. rozkładowy w 2003 r.
https://www.youtube.com/watch?v=lM1uslT-rLU (https://www.youtube.com/watch?v=lM1uslT-rLU)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 04 Lipiec 2017, 15:08:43
Urlich von Jungingen nakręcił kolejny odcinek swej produkcji, tym razem poświęcony Śmigielskiej KW.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ67PQGkNYc (https://www.youtube.com/watch?v=TZ67PQGkNYc)


A dla tych co nie trawią Kolejwizji polecam piękny artykuł (http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/cztery-dekady-na-waskim-torze-82408.html) Pana Romana Czubańskiego z RK poświęcony Pracownikowi ŚKW.

Cztery dekady na wąskim torze

(http://www.rynek-kolejowy.pl/img/20170701215109DSCF2793.JPG_732-419.jpg)

Na początku był jednym z ponad stu pracowników, dziś stanowi... połowę całego personelu. Przetrwał czasy PKP, SKPL oraz groźby likwidacji kolejki. – Marzę o tym, by z wąskotorówki mogły korzystać i cieszyć się nią także nasze wnuki – mówi Mieczysław Łupicki, zasłużony pracownik Śmigielskiej Kolei Wąskotorowej, który obchodził wczoraj jubileusz 40-lecia pracy na kolejce.

Czy rozpoczęcie pracy na ówczesnej Śmigielskiej Kolei Dojazdowej była dla Pana świadomym wyborem?


Tak. Mieszkałem i chodziłem do szkoły niedaleko od trasy kolejki, stąd wzięło się moje zainteresowanie nią. Przez pierwsze 4 lata pracowałem jednak na kolei normalnotorowej w warsztatach w Lesznie. W lipcu 1977 r. przeniosłem się na kolejkę śmigielską, dla której pracuję do dziś. Ponieważ w Lesznie także potrzebowano pracowników, trzeba było wcześniej znaleźć kolejarza zatrudnionego w Śmiglu, który zgodziłby się w zamian przenieść na moje dotychczasowe miejsce pracy.

W końcu się udało. Zaczynałem od stanowiska pomocnika maszynisty. Pracowałem też jako rewident taboru i załadunkowy. Uprawnienia do samodzielnego prowadzenia pojazdów trakcyjnych zyskałem w połowie lat 80.

Jaki obraz wąskotorówki z końca lat 70. zachował się w Pana wspomnieniach?

Pamiętam czasy, w których ostatni pociąg do Wielichowa docierał na miejsce ok. 23, a następnego dnia rano pierwszy poranny odjeżdżał już o 4 rano. Złożony z trzech wagonów pociąg potrafił być wypełniony po brzegi ludźmi – nie tylko dziećmi jadącymi do szkół, ale także pracownikami zakładów w bliższej lub dalszej okolicy. Wiele połączeń dowoziło pasażerów przesiadających się w Starym Bojanowie na pociągi normalnotorowe do Poznania i Leszna. Intensywny był też ruch towarowy – z transportu kolejowego korzystały, między innymi, pobliskie GS-y.

Poświęcił Pan ŚKW prawie całe życie zawodowe. Jak zmieniała się wąskotorówka przez ten czas?

Po pierwsze, zmieniły się typy obsługującego linię taboru. Początek mojej pracy zbiegł się z rozwojem przewozów towarowych z wykorzystaniem wagonów-transporterów. Dużą zmianę przyniosło też wprowadzenie do ruchu wagonów motorowych MBxd2 w roku 1987.

Po drugie, w miarę rozwoju motoryzacji stopniowo malał zarówno ruch towarowy, jak i pasażerski. Dziś kolejka jest czynna już tylko w ruchu turystycznym. Czasem jednak zdarza się spotkać w pociągu wycieczkowym kogoś, kto kiedyś korzystał z wąskotorówki jako środka codziennego dojazdu do pracy lub szkoły.

W pierwszych latach Pana pracy wąskotorówka z jednej strony tętniła życiem, z drugiej – już wtedy zaczął się proces jej zwijania. Odcinek Wielichowo – Rakoniewice rozebrano przecież na początku lat 70. Później, w latach 90., zlikwidowano tor do Krzywinia...

Zmniejszanie się liczby podróżnych miało związek z rozwojem motoryzacji. Dążenie do oszczędności prowadziło do odwoływania kolejnych połączeń, to zaś zniechęcało następnych pasażerów. Były dwa największe momenty kryzysowe: w czerwcu roku 2001, po zawieszeniu ruchu przez PKP, i 9 lat później, już za czasów SKPL, kiedy to ruch osobowy został ponownie zawieszony. Trzeba było zlikwidować zbędny tabor, który podczas postoju na dworze zaczął być rozkradany.

Przetrwałem jednak czas, w którym przyszłość kolejki była niepewna, a jej pracownicy dostawali wypłaty w wysokości 600 zł. Pojawiały się różne pomysły, ale ostatecznie nie zrezygnowałem z pracy. Myślę, że trzymał mnie tu nie tylko sentyment.

Gdy zaczynał Pan pracę, zatrudnienie na kolejce było znacznie większe...

Było to ok. 100-120 osób. Mniej więcej 60 pracowało przy torach, 20 odpowiadało za prowadzenie ruchu, również 20-25 obsługiwało warsztat. Było 12 maszynistów oraz pomocnicy. Niektórzy z nich nadal czasem zaglądają na kolejkę. Dziś jest nas, pracowników, tylko dwóch – i musimy być dyspozycyjni przez 24 godziny na dobę.

Zdobywał Pan kolejne kompetencje, zostając toromistrzem, starszym maszynistą oraz rewidentem. Dziś, jak powiedzieli nam Pana koledzy, jest Pan „człowiekiem orkiestrą” i „potrafi naprawić prawie wszystko”.

Rzeczywiście robię na wąskotorówce prawie wszystko, począwszy od wykonywania obowiązków sprzątaczki. Nie przypuszczałem, że tak się stanie, kiedy przyszedłem tu do pracy. Wydawało się wtedy, że kolej zawsze będzie działać, przewozić pasażerów i zatrudniać wielu ludzi.

Proszę opowiedzieć przynajmniej o jednej sytuacji, która podczas pracy na kolejce szczególnie wbiła się Panu w pamięć...

Pewnego dnia jadący do szkoły w Nietążkowie uczniowie nie chcieli dotrzeć na zajęcia – rozkołysali więc wagon tak mocno, że doszło do wykolejenia. To głośna w okolicy historia. Dochodziło też do wielu innych, mniej widowiskowych sytuacji z udziałem niesfornej młodzieży.

Jest Pan specjalistą w zakresie obslugi i napraw taboru trakcyjnego. Jakie jest Pana zdanie o wagonach motorowych MBxd2 i lokomotywach Lxd2 produkcji rumuńskiej, którymi dziś dysponuje ŚKW?

Oba typy sprawdzają się u nas dość dobrze. Oryginalne silniki Maybacha musiały jednak zostać wymienione na Henschela, które pracują lepiej i mają większą moc. Spośród usterek można wymienić awarie łożysk i przeciekanie pomp wodnych. Trzeba też dbać o układ smarowania.

Jakie cele stawia sobie Stowarzyszenia Przyjaciół ŚKW, w którego zarządzie Pan zasiada?

Główny cel to dalsze zachowanie kolejki dla naszych dzieci i wnuków. Przeszkodą są dziś przede wszystkim finanse.

O jakiej przyszłości marzy Pan dla Śmigielskiej Kolei Wąskotorowej?

Chciałbym, żeby wąskotorówka mogła spokojnie działać i by opiekujący się nią pracownicy byli wolni od obaw o jej zamknięcie. Wprawdzie obecne władze gminy, do której należy kolejka, chcą utrzymania ruchu, jednak radni muszą oglądać każdą złotówkę z budżetu. Chciałbym też jeszcze kiedyś poprowadzić pociąg do Wielichowa.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: gajos on 15 Wrzesień 2017, 18:24:55
Śmigiel w 2002 i przeciąganie liną.
https://www.youtube.com/watch?v=-8TyvWdCufU (https://www.youtube.com/watch?v=-8TyvWdCufU)


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 18 Październik 2017, 13:48:37
Śmigiel w 2002 i przeciąganie liną.
https://www.youtube.com/watch?v=-8TyvWdCufU (https://www.youtube.com/watch?v=-8TyvWdCufU)
Naprawdę unikatowe ujęcia z wjazdów do ładowni Bojanowo, ostry podjazd aby móc wyciągnąć skład do góry.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: majster on 05 Czerwiec 2018, 17:43:52
Nie wiem czy było już wcześniej, ale warto obejrzeć. Stacja w Śmiglu w latach 60-tych.

https://thexvid.com/video/-wsh-q0uJa8/%C5%9Bmigielskie-retrospekcje.html


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: ronnie861 on 04 Styczeń 2019, 11:36:05
Na kolejce śmigielskiej powracają regularne ogólnodostępne kursy:

1) 14.02.2019 - przejazd walentynkowy "Randka z ŚKW" do Nowej Wsi z kolacją w "Ranczu w Dolinie" (po kilku latach przerwy w eksploatacji tego odcinka). Bilety w cenie 40 zł/para, wyjazd o godz. 17:00, powrót o godz. 19:00.

2) 3.05.2019 - Majówka

3) 16.06.2019 - Rozpoczęcie wakacji

4) 15.09.2019 - Jubileusz 119 lat ŚKW


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 04 Styczeń 2019, 12:52:30
Na kolejce śmigielskiej powracają regularne ogólnodostępne kursy

W ilości 4 w okresie od stycznia do co najmniej połowy września?
 Przepraszam, ale ten hurraoptymizm jest w moim odczuciu niestosowny :D


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: ronnie861 on 04 Styczeń 2019, 15:28:52
W porównaniu do jednej imprezy w zeszłym roku i w związku z powrotem na szlak w kierunku Wielichowa to jednak jest postęp. Poza tym ogromna frekwencja na 118-leciu we wrześniu także dobrze wróży.


Tytuł: Odp: ŚWK w internecie
Wiadomość wysłana przez: skp1900 on 25 Luty 2019, 00:31:30
Pojawiła się nowa strona internetowa ŚKW z aktualnymi informacjami o przejazdach i ofercie turystycznej. Jest też trochę o historii.  :)
http://kolejka.smigiel.pl/ (http://kolejka.smigiel.pl/)