Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: AndrzejPx48 on 24 Czerwca 2013, 23:25:11



Tytuł: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 24 Czerwca 2013, 23:25:11
Skrobnę kilka słów o mojej kochanej ciufie która budziła mnie do szkoły.Pózniej mapka,zdjęcia i stan obecny,czyli co pozostało.
Historia Wieluńskiej Kolei Wąskotorowej

1. 1895 - powstanie konsorcjum budowy linii wąskotorowej 750 mm LANDSBERG O/S
/Gorzów Sląski/- ROSENBERG /Olesno/ do linii KPEV w Rosenbergu.
2. 30.03.1895 r. - uzyskano pozwolenie na budowę.
3. 13.11.1896 r. - oddanie do użytku linii o długości 17,64 km.
4. Przedłużenie linii z LANDSBERGU do granicy z Rosją w miejscowości PRASZKA-
-ZAWISNA. /4,7 km oddano do ruchu 8.12.1899 r./
5. Wybuch I wojny światowej, rozbudowa kolejki na północ Oddanie odcinka PRASZKA-
-WIELUN dnia 26.11.1916 r. o długości 26,4 km.
6. Zmiana nazwy kolejki na WIELUNER KLEINBAHN. Budowa odnogi do cukrowni
Wieluń o długości 3,3 km.
7. Budowa linii z Praszki w kierunku wschodnim /Strojec,Jaworzno,Szczepany,Lisowice/
o długości 29,8 km. Długość całej sieci wynosi 81,84 km.
8. 1918 r. Koniec wojny. Powstanie nowej granicy w ZAWISNEJ. Linia PRASZKA-
-ROSENBERG po stronie niemieckiej. Niemcy zabierają cały tabor.
9. 10.07.1920 r. - powstaje WIELUNSKA KOLEJ WASKOTOROWA. Budowa w Wieluniu
budynków stacyjnych w Wieluniu, Ożarowie, Mokrsku, Praszce /po stronie polskiej/.
Rozbiórka odcinka Strojec-Szczepany.
10. 01.11.1926 r. - otwarcie przez Wieluń linii normalnotorowej KALETY-PODZAMCZE.
Budowa 2 km odcinka wąskotorowego WIELUN-DĄBROWA.
11. Rozbiórka w 1928 r. odcinka do cukrowni Wieluń.
12. 19.11.1928 r. - przekucie po stronie niemieckiej linii PRASZKA-ROSENBERG na tor
normalny. /22 km/. Zmiana nazwy kolei z KLEIBAHN ROSENBERG-LANDSBERG-
-ZAWISNA na ROSENBERGER KREISBAHN. Zachowano połączenie z wąskotorówką.
13. Wybuch II wojny światowej. Pociągi wąskotorowe kursują na trasie WIELUN-
-ZAWISNA.
14. 1945 r. - przejęcie kolei wąskotorowej przez PKP i otwarcie ruchu. PKP przejęła i
uruchomiła linię normalnotorową PRASZKA-OLESNO.
15. 31.08.1987 r. - zamknięcie przez PKP linii wąskotorowej WIELUN-PRASZKA i jej
rozbiórka w ciągu dwóch lat.
16. 1993 r. - zamknięcie przez PKP linii normalnotorowej PRASZKA-OLESNO.Rozebrana w 2009 roku.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 24 Czerwca 2013, 23:28:03
W 1892 roku państwo niemieckie uchwalilo ,,ustawę o kolejach lokalnych" która zezwalała min.lokalnym gminom na budowanie kolejek,zapewniając pomoc finansową i ulgi prawne.Wykorzystując powstałe okoliczności władze miasta Landsberg O/S wystąpiły do władz m.Rosenberg z inicjatywą budowy kolei lokalnej stycznej w Rosenbergu ze stacją Pruskich Kolei Państwowych/KPEV/.W celu minimalizacji kosztow budowy wubrano wariant budowy linii waskotorowej o prześwicie torów 750 mm.Utworzone konsorcjum otrzymalo zgodę na budowę 30 marca 1895 r i pozwolenie na eksploatacje przez 99 lat.W następnym roku przystąpiono do budowy za pośrednictwem firmy Artur Koppel z Berlina.Prace szly sprawnie i pod koniec roku cała linia o dł.17,64 km została oddana do ruchu/oficjalnie 13 listopada /.Nosiła nazwę: Kleinbahn Lansberg-Rosenberg.
Wkrotce linię przedluzono o 4,7 km do granicznej z carską Rosją Zawisnej w celu zwiększenia ruchu towarowego i osobowego /spora liczba robotnikow sezonowych/
Wybudowano komorę celną i okazaly dworzec /istniejący do dzisiaj / oraz wieżę wodną. Do chwili wybuchu I wojny światowej kolejka wiodła pracowity żywot.Duza liczba podróżnych i setki ton towarów dowodziły słusznosci jej budowy. Pierwszy parowóz nazwano od nazwiska największego udziałowca kolejki ,,Hohenlohe”. Arcyksiażę Hugon Hohenlohe-Oehringen był znanym na Śląsku ,,biznesmenem". Drugi samowarek nazwano ,,Rosenberg”. O taborze i przewozach pasażerskich będzie mowa dalej. Niestety nie znam zarobków kolejarzy ani ilostanu przewiezionych towarów. Na pewno ,,biznes" się opłacał gdyż było to drugie przejście graniczno-kolejowe z carską Rosją w tym rejonie.
Gdy wybuchła wojna, Niemcom brakowało możliwości transportu dla wojska po fatalnych drogach Kongresówki i dlatego tam gdzie istniała mała kolej szybko budowano ją w kierunku frontu lub do dużych stacji stycznych z ,,dużą” koleją. Pierwszą linię na północ doprowadzono do Wielunia .Otwarcie ruchu nastąpiło 26.11.1916 r. Tor potem przedłużono do wsi Niedzielsko /3,3 km/,gdzie istniała wybudowana przed wojną cukrownia. zmieniono też nazwę kolejki na Wieluner Kleinbahn. Prawdopodobnie usypano kilkaset metrów nasypu w kierunku Sieradza, gdzie była stacja szerokotorowa Kolei Kaliskiej. Druga linia odbijała z Praszki na wschód w kierunku Radomska, do stacji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Tory układano w pośpiechu na poboczach dróg, bez należytej podsypki i odwodnienia przez Strojec, Jaworzno, Szczepany, Lisowice. Za tą ostatnią wsią napotkano rzekę Wartę i prace stanęły na km 29,8.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 24 Czerwca 2013, 23:33:05
Dalsza budowa obydwu linii straciła sens z punktu militarnego i do końca wojny nic się nie zmieniło.W 1918 roku powstało odrodzone Państwo Polskie,a wraz z nim nowa granica polsko-niemiecka na Prośnie. W granicach RP znalazła się większość sieci kolejki,jednak bez taboru bo Niemiaszki wycofując się za rzekę zabrali co się dało.Nasi dzielni kolejarze poradzili sobie w iscie ułański sposób. Jedyny wymagający remontu parowóz w cukrowni załadowano na platformę konną i przez 2 dni przewieziono do Sieradza,a stamtąd do warsztatów w Krośniewicach.Tą samą drogą parowozik wrócił na kolejkę gdzie rozpoczął pracę.Tak samo ściągnięto z innych kolejek drugi parowóz i wagony. Maszynista St.Fabiszewski i cieśla Ed.Szadkowski zostali za swój wyczyn nagrodzeni pieniężnie przez władze nowopowstałej Dyrekcji Koleji Państwowych.Przystąpiono do budowy w Wieluniu budynku stacyjnego/jeszcze stoi /,parowozowni/brak/ i wieży ciśnień/brak/.Mokrsko,Ożarów i Praszka także otrzymały murowane budynki,a na pozostałych przystankach ustawiono wiaty.
Kolejka zaczęła swój pracowity żywot ,jednak jej piętą achillesową był brak połączenia z dużą koleją i co za tym idzie przeładunek towarów.Kiedy w 1926 roku oddawano do ruchu tzw.pierwszą magistralę weglową /omijającą ,,korytarz kluczborski"za używanie którego Niemcy naliczali Polsce wysokie cło na eksportowany węgiel / z Herbów Nowych przez Wieluń do Wieruszowa postanowiono zbudować 2km łącznicę do nowowybudowanej stacji Dąbrowa.Z ,,dużego" dworca korzystały obie koleje.Wybudowano tor główny i mijankę,oraz tor do przeładunku towarów i rampę do załadunku wąskich wagonów na ,,duże".Jednocześnie zlikwidowano wąskotorową bocznicę do cukrowni,kolidującą z nowopowstała linią .,,Wąski" nasyp poszerzono i połączono z cukrownią normalnym torem.Podobnie postąpili Niemcy po swojej stronie granicy przkuwając tor wąski na normalny z Praszki do Olesna w 1928 r, zachowując jednak połączenie przez granicę na Prośnie z wieluńską ciuchcią.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 24 Czerwca 2013, 23:37:54
W odrodzonym Państwie Polskim kolej wieluńska przeszła w Zarząd Dyrekcji PKP w Warszawie. Analiza kosztów utrzymania ruchu spowodowała zamknięcie nierentownego odcinka Strojec -Szczepany.Pozostawiono tylko tor do Strojca ktorym wywożono rudę darniową zawierającą żelazo.Jednak głównym towarem była masa towarowa z/do Wielunia: węgiel,drzewo,cegła, płody rolne..Kursowal też ambulans pocztowy.Rok 1930 to przejście kolejki pod ,,opiekę" Dyrekcji Poznańskiej i kryzys gospdarczy na świecie.Poznańscy,,Szkoci" wymyślili że kolejkę z powodu chronicznego deficytu należy zamknąć i rozebrać jako nierentowną (ach ta wielkopolska oszczędność ).Tym zamiarom na szczęście oparło się wojsko,które widziało w ,,ciuchci "dogodny środek transportu do granicy. Mimo stalego deficytu i konkurencji transportowej kolejka szczęśliwie dojechała do września 1939.Linia liczyła wowczas 27,1 km.Bombardowanie miasta szczęśliwie ominęło wąskie tory.Rządy na kolejce obięła Niemiecka Kolej Rzeszy.W celu usprawnienia przewozów wprowadzono tzw.wagony-transportery (niem.Rollbock).Jeden wózek z takiej wieluńskiej platformy jest eksponowany w Muzeum Kolei Wąskotorowych w Sochaczewie.Ponadto sprowadzono na kolejkę 1 lokomotywkę spalinową.Trakcja spalinowa zagościła w Wieluniu tuż przed wojną.Początkowo były to dwa wagony,dwuosiowe,potem dosłano jeszcze dwa nowe czterosiowe.W 1948 przesłano je na koleje kujawskie i już nie wrócily.Do końca na szlaku królowały parowozy.Zródła niemieckie wykazują w 1941 roku na stanie kolei 2 parowozy,1 lokomotywe spalinowa,2 wagony osobowe i 15 towarowych.W 1943 r.Niemcy przdłużyli kursowanie pociągow osobowych za Prosnę do st.Zawisna.Długość szlaku wydluzyła się o 1 km.Jednak do st.normalnotorowej trzeba bylo przejść 300 m.Tuz przd końcem wojny sprowadzono do Wielunia kilka parowozów ewakuowanych przed nadciągajacym frontem. Rok 1945 szczęśliwie nie przynióśł uszczerbku na kolejce.Po wyzwoleniu zaczęła znów pracowicie wozić towary i ludzi nie mając konkurencji.Taki błogostan trwał do początków lat 60-tych.Wzrastająca rola transportu ciężarowego oraz nieżyciowe przepisy kolejowe spowodowały masowy odplyw klientów z kolei wąskotorowych w całym kraju.Zaczęto w dyrekcji rozważać możliwośc zamknięcia ,,ciuchci".Jednak plusy( min. przydatność w czasie ostrych zim,kryzysy paliwowe) przeważyły i kolejka szczęśliwie dojechała do lat 80-tych.Transport towarowy był szczątkowy(GS i cegielnia Mokrsko),ruch osobowy też niewielki.W 1983 r.znów skrócono kursowanie pociągów os. do st Praszka.Zapadła nieodwołalna decyzja z góry:rozebrać.
Dnia 31 sierpnia 1987 roku z Wielunia do Praszki przejechały ostatnie planowe pociągi obsypane kwiatami przez podróżnych.Parowozy i wagony rozdysponowano na inne koleje,pracownicy odeszli na emerytury bądż na dużą kolej.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Sebastian on 23 Września 2013, 18:22:50
Kilka dni temu premierę miała książka o Wieluńskiej KD http://eurosprinter.com.pl/182,kolej-waskotorowa-wielun-praszka-olesno.html (http://eurosprinter.com.pl/182,kolej-waskotorowa-wielun-praszka-olesno.html)
Poza dość obszernym artykułem w KMiD sprzed kilku lat, to pierwsza chyba i to tak obszerna monografia tej kolejki.
Pamiętam biegnące nieopodal ulicy Sieradzkiej w Wieluniu wąskie tory, a to już ćwierć wieku jak kolei nie ma...


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 23 Września 2013, 20:54:43
Kilka dni temu premierę miała książka o Wieluńskiej KD [url]http://eurosprinter.com.pl/182,kolej-waskotorowa-wielun-praszka-olesno.html[/url] ([url]http://eurosprinter.com.pl/182,kolej-waskotorowa-wielun-praszka-olesno.html[/url])
Poza dość obszernym artykułem w KMiD sprzed kilku lat, to pierwsza chyba i to tak obszerna monografia tej kolejki.
Pamiętam biegnące nieopodal ulicy Sieradzkiej w Wieluniu wąskie tory, a to już ćwierć wieku jak kolei nie ma...


Już mam i polecam wszystkim!
Może to trochę nie skromnie zabrzmi bo w środku są m.in. moje rysunki :)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 23 Września 2013, 22:43:33
Pozycja obowiązkowa. Szkoda że autor nie nawiązał ze mną kontaktu a mieszkałem 12 lat przy kolejce,godzinami wysiadywałem na stacji.Byłoby trochę zdjęć i materiałów do książki.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 23 Września 2013, 23:22:08
Pozycja obowiązkowa. Szkoda że autor nie nawiązał ze mną kontaktu a mieszkałem 12 lat przy kolejce,godzinami wysiadywałem na stacji.Byłoby trochę zdjęć i materiałów do książki.
Wrzuć tutaj. Chętnie zobaczymy.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 24 Września 2013, 10:32:59
Już mam i polecam wszystkim!
Może to trochę nie skromnie zabrzmi bo w środku są m.in. moje rysunki :)
Sodóweczka widzę uderza ;) Książkę polecam - moje rysunki też są. A co ;)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Kaczor on 01 Października 2013, 11:42:41
Są tam rysunki taboru?


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: marcin sds on 01 Października 2013, 12:19:25
Są.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: gajos on 05 Października 2013, 15:52:33
Mam tą książkę i POLECAM! Mnóstwo zdjęć, szkiców, schematów, archiwalnych materiałow i czego tylko miłośnicza dusza zapragnie. Można się przyczepić że cena to aż 59 i tylko 120 stron ale przy tej treści nie potrzeba więcej a i na drukarni nie oszczędzano. Dzięki czemu mamy bardzo solidnie wydaną ksiażkę w twardej okładce i doskonałym papierze w środku. Po prostu wszystko od treści po druk jest wysokiej jakości.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 19 Października 2015, 14:12:58
Ostatni dzień ciuchci. 31.08.1987 r.
(http://wstaw.org/m/2015/10/19/Wieluska_KD-ostatni_dzie_31.08.1987_r.._jpg_300x300_q85.jpg) (http://wstaw.org/h/b6d9450d081/)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 24 Listopada 2015, 12:02:04
Px48-1770 jako eksponat stanął w muzeum w Praszce:

dużo zdjęć z NTO (http://www.nto.pl/wiadomosci/olesno/art/9092420,zabytkowa-ciuchcia-z-praszki-jak-nowa-zdjecia-wideo,id,t.html)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 24 Listopada 2015, 12:41:06
Eksponatami to te jednostki taboru są od kilkunastu lat. Zdewastowane na stacji, potem niszczone w obecnym miejscu/centrum !/ doczekały się jednak odnowienia. Tylko ten pomysł z wejściem do wagonu aby posiedzieć na ławeczce, nietrafiony. Idzie zima,miejscowy element będzie miał gdzie pić. No chyba ,że muzeum wystawi strażnika i poniesie płot na 3 metry.


Tytuł: szlak wieluńskiej kolejki dojazdowej
Wiadomość wysłana przez: remek on 05 Listopada 2016, 11:54:51
witam poszukuję dokładnej mapy wieluńskiej kolejki dojazdowej z uwzględnieniem; dojazdu do cegielni i GS Mokrsko,wywózki rudy darniowej z Orzechowca w Komornikach, i wywózki drewna z lasów Ożarowskich i z lasów z Marek.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: gajos on 11 Listopada 2016, 14:56:23
Witamy na naszym skromnym forum, na mapach WIG również. http://www.mapywig.org/ (http://www.mapywig.org/)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AMZ666 on 12 Listopada 2016, 10:26:36
Na profilu facebook-owym KMK Poznań ukazał się link do filmu z tej kolejki z końca jej funkcjonowania.

Miłego oglądania:
https://www.facebook.com/pkmk.fredry13/ (https://www.facebook.com/pkmk.fredry13/)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 12 Listopada 2016, 11:35:57
Na profilu facebook-owym KMK Poznań ukazał się link do filmu z tej kolejki z końca jej funkcjonowania.
https://www.youtube.com/watch?v=Og2GTvGBEQI&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=Og2GTvGBEQI&feature=youtu.be)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LXD2-454 on 04 Grudnia 2016, 22:04:08

http://dolny-slask.org.pl/5482298,foto.html (http://dolny-slask.org.pl/5482298,foto.html)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 20 Marca 2017, 18:16:34
Pamięć o kolejce na szczęście nie ginie :)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 16 Lutego 2021, 01:25:51
Witam Wszystkich

Poszukuję wszelkich zdjęć i materiałów do budowy modelu stacji Wieluń Wąskotorowy. Polecaną książkę nabyłem, jednak dla mnie za mało informacji w niej jest. Model mój niestety jak to bywa jest ograniczony przestrzenią ale i tak długość stacji w skali H0e wyjdzie około 2500 mm długości. Od wzorowałem cały układ torowy na stację. Jedyny element, który pominąłem to obrotnica wagonowa. Bardzo by mi się przydały zdjęcia z tej stacyjki. Wszelkie informacje, które pomogą mi zbudować model i odwzorować tabor.

Czy stacja miała semafory wjazdowe, przepisy z 1946 roku podają, że powinna mieć?

Z góry dziekuję za wszelką pomoc.

Andrzej


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 16 Lutego 2021, 09:30:45
Witam Wszystkich

Poszukuję wszelkich zdjęć i materiałów do budowy modelu stacji Wieluń Wąskotorowy. Polecaną książkę nabyłem, jednak dla mnie za mało informacji w niej jest. Model mój niestety jak to bywa jest ograniczony przestrzenią ale i tak długość stacji w skali H0e wyjdzie około 2500 mm długości. Od wzorowałem cały układ torowy na stację. Jedyny element, który pominąłem to obrotnica wagonowa. Bardzo by mi się przydały zdjęcia z tej stacyjki. Wszelkie informacje, które pomogą mi zbudować model i odwzorować tabor.

Czy stacja miała semafory wjazdowe, przepisy z 1946 roku podają, że powinna mieć?

Z góry dziekuję za wszelką pomoc.

Andrzej
Za mało? Masz zdjęcie lotnicze całej stacji, czyli rzecz, za którą budujący inne stacje by się dali pokroić.
Obrotnica była dość ciekawym i interesującym elementem stacji, warto ją odtworzyć.
Budynek stacji ocalał, ciągle stoi, możesz go pomierzyć. Natomiast wymiary parowozowni i wieży wodnej można odtworzyć.
Co do semaforów, to raczej bym się ich w Wieluniu nie spodziewał.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 16 Lutego 2021, 14:50:29
Chętnie bym pojechał i pomierzył niestety jestem w UK. To pierwszy problem, druga kwestia nie mam pojęcia jak wyglądała obrotnica wagonowa?


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 16 Lutego 2021, 20:09:00
Chętnie bym pojechał i pomierzył niestety jestem w UK. To pierwszy problem, druga kwestia nie mam pojęcia jak wyglądała obrotnica wagonowa?
Zdjęć z Wielunia nie znam, ale sądząc po tym co widać z góry i po tym, czego nie widać na stronie 99 książki, można wnioskować, że było to coś w stylu obrotnicy z Wenecji:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Obrotnica_w%C4%85skotorowa(1).jpg
Kolega zajrzy też tu:
https://kutno.fotopolska.eu/Wielun_Stacja_kolejowa_Wielun_waskotorowa
Jeśli do wiosny nie przejdzie Ci zapał, to planuję małą wycieczkę do Wielunia właśnie. Mogę zrobić kilka zdjęć - oczywiście budynku, nie obrotnicy ;)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 16 Lutego 2021, 20:17:25
Jako mieszkający  kiedyś przy kolejce mogę Ci podpowiedzieć kilka rzeczy: semaforów nie było na stacji.  Budynek stacyjny istnieje i ma się dobrze. Budynek prawie identycznej parowozowni masz w Srodzie WLKp. Książka Z.Tucholskiego o Wieluńskiej KD jest pozycją bezcenną. Do tego trzeba się zaopatrzyć w Koleje Małe i Duże nr 6/2001. Jak odkopię zdjęcia archiwalne to coś tu wstawię.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Adam W on 16 Lutego 2021, 21:02:21
Książka Z.Tucholskiego o Wieluńskiej KD jest pozycją bezcenną.

Chyba Andrzeja Tajcherta.

pozdr.
Adam


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 16 Lutego 2021, 21:47:33
Jako mieszkający  kiedyś przy kolejce mogę Ci podpowiedzieć kilka rzeczy: semaforów nie było na stacji.  Budynek stacyjny istnieje i ma się dobrze. Budynek prawie identycznej parowozowni masz w Srodzie WLKp. Książka Z.Tucholskiego o Wieluńskiej KD jest pozycją bezcenną. Do tego trzeba się zaopatrzyć w Koleje Małe i Duże nr 6/2001. Jak odkopię zdjęcia archiwalne to coś tu wstawię.

Właśnie przeglądam ten numer. Chyba wszystkie zdjęcia są też w książce. 


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 17 Lutego 2021, 00:33:21
Lordzie Vegetos, jeśli nie masz wspomnianego wyżej numeru 6/2001 "Kolei Małych i Dużych", to mogę Ci udostępnić skan. Coś blisko połowy tego numeru jest o tej właśnie kolei.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 17 Lutego 2021, 15:23:49
Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc. Wspomniany egzemplarz magazynu „Koleje małe i duże 2001-06”, udało mi się zdobyć. Faktycznie bardzo dużo jest odnośnie kolei wąskotorowej Wieluń. Zdjęcia zamieszone w czasopiśmie uzupełniają bardzo informacje potrzebne dla mnie do budowy tej stacji.
Zapał nie przeszedł, a muszę przemyśleć jak zrobić obrotnicę i ją zmieścić na stacji. Bo rysunek, który wykonałem nie uwzględnia. Tory i rozjazdy mam już zamówione na stację. Skrzynki do zaprojektowanej stacji bez obrotnicy mam zaprojektowane w AutoCad. Mam nadzieję, że uda mi się uporać z tym dylematem.
Kwestii obrotnicy, zastanawia mnie co na takiej małej obrotnicy obracali. Bo przykład podany z linku
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Obrotnica_w%C4%85skotorowa(1).jpg
to mała lokomotywa tendrzak , zgoda to się dało. Wagon towarowy mały. Chyba, że wagon motorowy mały, kiedyś w Zaniemyślu była taka obrotnica, ale tylko znam przekaz ustny. Brak zdjęcia.
Zdjęcia z czasopisma dały mi większy obraz na tabor jaki był na stacji. Już rozpocząłem poszukiwania modeli, które można zaadoptować na potrzeby stacji.
Jeszcze raz wszystkim dziękuję za pomoc w odtwarzania stacji i udostępniania materiałów.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Lutego 2021, 16:44:54
Odnośnie obrotnicy to jest ta jest mała i na 600mm. Wieluńska miała 750mm. Podejrzewam że tam była tego typu obrotnica https://www.youtube.com/watch?v=MavyWDEoT4I (https://www.youtube.com/watch?v=MavyWDEoT4I)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 17 Lutego 2021, 21:50:10
Spieszę z wyjaśnieniem: porównując średnicę tej obrotnicy ze stojącym obok taborem (który zachował się do dziś! Istnieje pług, rollboki, kryty, nawet Px29-1708) można ocenić średnicę obrotnicy na jakieś 7,5-8m. Co więc obracali? Wagon motorowy konstrukcji Ebermana. Te wagony miały właśnie około 7,5m a wiadomo, że nr 105 stacjonował w Wieluniu (str. 92 książki A.Tajcherta).
Kolega Andrzej2110 mocno przesadził z tą obrotnicą. Może nie tyle z konstrukcją co z wielkością. To pewnie było coś pomiędzy, ale na pewno nie to, co znamy z normalnych torów.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: AndrzejPx48 on 17 Lutego 2021, 21:50:33
Była tego typu tylko że krótka do obracania tendrzaków. Co do wagonów motorowych to temat jak UFO. Podobno były a nikt ich nie widział. Moja babcia przed wojną jeżdziła dwa razy w tyg. do Mokrska. Zawsze czajnikiem.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 17 Lutego 2021, 22:20:09
To chciałbym poruszyć kwestię dwóch lokomotyw parowych. W książce A. Tajchert str 77, jest zamieszona fotografia lokomotywy 994644, Parowóz nr 4. W czasie wojny był na tej kolei. Znalazłem model, który po części odpowiada temu ze zdjęcia.
https://www.modellbau-veit.de/produkte/fahrzeuge-h0e/99-4644/index.php (https://www.modellbau-veit.de/produkte/fahrzeuge-h0e/99-4644/index.php)
Co prawda są drobne różnice jak zawór powinien być w innym miejscu, oraz dłuższa skrzynia wodna. No i nie było stopnia przy skrzyni węglowej. Mogła to być lokomotywa po przeróbkach drobnych lub nie. Trudno mi w tej chwili określić.
Trafiłem jeszcze jeden model, tutaj bardzo się nad nim zastanawiam. Artykuł w czasopiśmie Koleje Małe i Duże, str 37, lokomotywa z 1916 roku i skład z wagonami. Dwie pierwsze lokomotywy na tej linii kolejowej. Parowóz O&K nr 7515/1914
https://www.besserepreise.com/modelleisenbahn/weinert-modellbau/weinert-h0e-&-h0m/weinert-loks-h0e-&-h0m/weinert-6276---%C2%BBfranzburg%C2%AB-des-dev-mit-mashima-motor-(h0m).htm (https://www.besserepreise.com/modelleisenbahn/weinert-modellbau/weinert-h0e-&-h0m/weinert-loks-h0e-&-h0m/weinert-6276---%C2%BBfranzburg%C2%AB-des-dev-mit-mashima-motor-(h0m).htm)
Układ osi, konstrukcja lokomotywy by się w pewnym sensie zgadzała, czy ktoś ma może większe rozeznanie odnośnie tej lokomotywy?


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 17 Lutego 2021, 22:43:19
Była tego typu tylko że krótka do obracania tendrzaków. Co do wagonów motorowych to temat jak UFO. Podobno były a nikt ich nie widział. Moja babcia przed wojną jeżdziła dwa razy w tyg. do Mokrska. Zawsze czajnikiem.

@AndrzejPx48: Być może. Być może obrotnica powstała, bo wagon(y) miano przesłać do Wielunia ale tego nie zrobiono. Kto to wie... Niemniej jednak - wymiary się zgadzają.
@LordVegetos: Zauważ, że istniały de facto dwie koleje: rosenberska, przebudowana w latach 30-tych na normalnotorową i wieluńska, powstała podczas I wojny jako przedłużenie tej pierwszej, ale stanowiąca z nią całość tylko do końca wojny. Te parowozy służyły na kolei rosenberskiej. Model 99-4644 przedstawia pewnie inny okres eksploatacji oryginału.
Natomiast model Weinerta, to model parowozu na 1000mm (H0m), z wytwórni Vulcan ze Szczecina:
http://www.museumseisenbahn.de/jfahrzeug/franzburg.htm (http://www.museumseisenbahn.de/jfahrzeug/franzburg.htm)
Co do innych modeli, to Roco produkuje (obecnie nie ma w ofercie) kryty i węglarkę odpowiadające konstrukcją tym z kolei wieluńskiej, tyle że w malowaniu RuKB (set 34559)


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 17 Lutego 2021, 22:54:26
Lokomotywa Weinert, wersja H0e. Poszukuje Taboru, który w nie potrzeba za dużo zmieniać, aby oddać klimat tej stacji.

Do 1928 roku kolej wąskotorowa, potem przebudowana część linii kolejowej na normalnotorową.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 18 Lutego 2021, 06:29:44
Ja tam widzę jak byk H0m. Zresztą nawet jeśli mają wersję H0e, to oprócz tego, że jest to parowóz w układzie osi B to podobieństwa się kończą.
Jaki okres chcesz odtworzyć? Jako klimat oddać? Przed, w trakcie, po wojnie? Ostatnio coraz więcej jest taboru znormalizowanego, polskiego. Są wagony 1Aw, są znormalizowane węglarki, są Px48


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 18 Lutego 2021, 14:42:48
Plan jest taki, aby zbudować model w oparciu na okres wojenny. Z jednej strony dać pociąg przed wojną  i dopasować skład, który kursował na tej linii. A z drugiej strony powojenny. Wagon 1Aw mam. Zestaw wspomniany ROCO mam. Szukam lokomotywy i wagonów, które będą pasowały, jeśli nie czeka mnie przebudowa tego co znajdę.
Swoją drogą interesuje mnie ten PX48, gdzie jest do nabycia?

Firma Weinert, BEMO, MVT, PMT, mogę nabyć lokomotywy w wersji KIT i przebudowywać.



Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 18 Lutego 2021, 15:01:30
Px48 są budowane przez Erwinę Papp:
https://www.facebook.com/ModelarstwoKolejoweErwinaPapp/ (https://www.facebook.com/ModelarstwoKolejoweErwinaPapp/)
Szczegółów ani cen nie znam, musisz zapytać.


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: LordVegetos on 18 Lutego 2021, 16:22:50
Dziękuje za pomoc z PX48 mam już zamówiony ;D


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 22 Kwietnia 2024, 23:11:05
Zajrzyjcie tu:

https://polona.pl/preview/c44d55a9-f3dc-42d2-9082-e704a155629d


Tytuł: Odp: Wieluńska KD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 23 Kwietnia 2024, 08:24:32
28 km w 55 do 59 minut. Szału nie było, chociaż przed wojną punkt odniesienia mógł być inny