Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tor szerszy niż wąski... => Wątek zaczęty przez: Trabant on 13 Sierpień 2014, 18:49:10



Tytuł: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 13 Sierpień 2014, 18:49:10
Takie moje pytanie laika, może ktoś, coś podpowie. Pytanie o niemieckie elektrowozy;

Czy E18 nie był przypadkiem podstawą/pierwowzorem dla maszyn EU04 i EU20 budowanych w NRD dla PKP?
http://www.zackenbahn.de/Images/2_Vorbild/23_Fahrzeuge/E18/e18_01.jpg (http://www.zackenbahn.de/Images/2_Vorbild/23_Fahrzeuge/E18/e18_01.jpg)


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 13 Sierpień 2014, 19:32:34
Chyba jednak nie bardzo. E18 miała jeszcze post-parowozowy układ z osiami napędowymi osadzonymi w ostoi (choć każda z nich napędzana już własnym silnikiem). Porównując moc widać, że silniki w EU04 były znacznie słabsze. Oczywiście dochodzi różnica w systemie zasilania, co znacznie ogranicza możliwość zastosowania wspólnych bebechów. Myślę, że jedynie stylistyka jest nieco podobna.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 14 Sierpień 2014, 21:03:03
Jeżeli już szukać podobieństwa, to do EU04 można znaleźć je w enerdowskiej E42 / BR 242


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 25 Sierpień 2014, 18:24:44
Dzięki za odpowiedzi. Pytam, bo przymierzałem się do budowy modelu (H0) EU04 z wykorzystaniem pudła od E18 i podwozia od czegoś nowszego. Ale widzę, że byłby z tego jakiś mikiciukizm.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 25 Sierpień 2014, 19:35:35
Pudło EU04 możesz oprzeć o kartonowy model wydawnictwa Zetka


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 29 Sierpień 2014, 22:36:48
Chyba własnie tak będę musiał zrobić. Podwozie od BR242 i kartonowe pudło.

Następne pytanie:
Dlaczego parowóz nr. 1 na filmie (rosyjska Owieczka) ma lewy silnik większy? Chyba, że źle widzę.
Парад локомотивов ЭКСПО 1520 Щербинка 14.09.2013 (http://www.youtube.com/watch?v=XkL8xOsllLM#ws)




Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 30 Sierpień 2014, 01:31:42
Dobrze widzisz. W silnikach sprzężonych (http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_sprz%C4%99%C5%BCony) cylindry niskiego ciśnienia mają większą średnicę. Wynika to z faktu, że trafia do nich para częściowo rozprężona w cylindrach wysokiego ciśnienia. Ze względu na uzyskanie jednakowych sił musisz mieć odpowiednio większą powierzchnie tłoka (bo przecież siła to ciśnienie x powierzchnia).
Dobry artykuł z Wikipedii o parowozach serii O (http://pl.wikipedia.org/wiki/O_%28parow%C3%B3z%29) podaje średnice 500 i 730 mm (pierwotnie 710 mm w typie 39 i 40). Dodać należy, że dwucylindrowe parowozy z silnikiem sprzężonym musiały mieć możliwość podawania świeżej pary również do cylindrów niskiego ciśnienia podczas rozruchu na wypadek ustawienia się tłoka wysokiego ciśnienia w martwym punkcie.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 03 Wrzesień 2014, 15:42:22
Kapuję, czyli to coś jak system de Glehna, tyle, że są tylko dwa cylindry?



Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 11 Wrzesień 2014, 19:28:40
Następne elementarne pytanie:
Do czego służą takie uchwyty pod zderzakami? Są na czołownicach niemal wszystkich wagonów i lokomotyw.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 11 Wrzesień 2014, 20:43:27
Cytat: [url]http://www.covalus.ovh.org/bhp/4/4.html[/url]

([url]http://covalus.ovh.org/bhp/4/10.jpg[/url])
Zabrania się wchodzić w pozycji wyprostowanej pomiędzy wagony będące w ruchu (celem ich sprzęgnięcia), jeżeli odległość między zderzakami tych wagonów jest mniejsza niż 5 m, a prędkość przekracza 3 km/h. Jeżeli odległość między zderzakami jest mniejsza niż 5 m, należy schylić się poniżej zderzaka, chwytając ręką uchwyt umocowany na czołownicy wagonu. Korzystanie z uchwytu zwiększa bezpieczeństwo manewrowego. Zdarza się bowiem, że pracownik, wchodząc w stosunkowo niewielką lukę między wagonami, zostaje zgnieciony zderzakami na skutek niespodziewanego ruchu taboru. Przy sprzęganiu lokomotywy z wagonami należy spokojnie odczekać, aż dojedzie do składu i zatrzyma się. Wtedy dopiero można wejść pod zderzakami między lokomotywę i wagon w celu połączenia ich. Sprzęganie w czasie dojeżdżania lokomotywy do składu jest zabronione.
Sprzęganie wagonów z uszkodzonym podwoziem oraz wagonów, które uległy awarii należy wykonać tylko w czasie postoju taboru.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 28 Październik 2014, 16:07:25
Ile jest składów typu Pendolino w naszym nadwiślańskim kraju? W łikend widziałem jeden. Jechał z Powązek na Gdański. Jedno (dla premiera), dwa, pięć, dziesięć?


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 28 Październik 2014, 16:51:57
Oidp 17...


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 28 Październik 2014, 17:39:41
Dziś w radiu mówili o awarii jednego składu i ze w kraju jest 18 z 20 zamówionych składów. W dodatku awaria miała miejsce niedaleko Białej Rawskiej


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 28 Październik 2014, 19:07:00
Podobno było to związane z niewłaściwie utrzymano rampo transporterowo...


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Zgroza on 05 Listopad 2014, 23:17:57
Czy cegłę (odpowiednik SRJP) Kolei Rosyjskich znajdę gdzieś w sieci? Cyrylicę czytam, ale na stronie RŻD się pogubiłem.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 21 Listopad 2014, 20:05:00
Mam pytanie o Sodafos.
Kroczę po omacku. Mieszanka fosforanu sodu z wodorotlenkiem sodu mająca zmiękczać wodę, i przedłużać czas między płukaniami kotła. Tylko tyle wiem. Ale interesuje mnie:

- Jaką miał postać fizyczną? Proszek, płyn?
- Jak był przechowywany? Worek, jak cement. Puszka jak z farbą?
- Na większych stacjach był pewnie dodawany bezpośrednio w hydroforni. Ale na wąskim torze, przy  pobieraniu wody pulsometrem (np. z rzeki) musiał być ciągle wożony w lokomotywie i dodawany chyba bezpośrednio do skrzyni wodnej?

Proszę o małe wyjaśnienie.



Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Doctor on 21 Listopad 2014, 22:02:32
Cytuj
- Jaką miał postać fizyczną? Proszek, płyn?
Biały proszek lub granulat
Cytuj
- Jak był przechowywany? Worek, jak cement. Puszka jak z farbą?
Tego nie wiem, prawdopodobnie jakiś worek lub beczka.

Za czasów ruchu planowego w Wolsztynie nie raz można było zobaczyć jak kilka łopat sodafosu jest wrzucanych do tendra przy okazji wodowania.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Filip Bebenow on 22 Listopad 2014, 20:19:53
Za czasów ruchu planowego w Wolsztynie nie raz można było zobaczyć jak kilka łopat sodafosu jest wrzucanych do tendra przy okazji wodowania.

Pudło. Na szczęście ten ekstremalnie syfiasty syf jakim był sodafos został wycofany z powszechnego użytku jeszcze w latach świetności trakcji parowej. Sodafos - gwiazda późnego stalinizmu - miał postać płynną i był dolewany z kanki podczas wodowania.

Parowozom z Wolsztyna podobnie jak i na niektórych kolejach wąskotorowych aplikuje się sodę - ta zaiste ma postać proszku, czy granulatu. Ale kilka łopat to byłaby przesada, bo uzyskałoby się parowóz o napędzie wodnym, a nie parowym ;-) (soda spienia wodę w kotle co w przypadku przedobrzenia powoduje nadmierne plucie kotła do cylindrów).

Pozdrawiam,
FB


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 22 Styczeń 2015, 08:42:24
Szybkie pytanie: o co chodzi związkom kolejowym kwestionującym zakup czeskiego prywatnego przewoźnika towarowego, składającego doniesienie do prokuratury, grożącego strajkiem? - wypowiedź w Polsacie szefa jednego z ważnych związków (S..) kolejowych.

http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1604457,1,pkp-cargo-kupuje-czeskiego-przewoznika-awt.read (http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1604457,1,pkp-cargo-kupuje-czeskiego-przewoznika-awt.read)


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Butter on 26 Styczeń 2015, 20:48:53
Szybkie pytanie: Kto po II WŚ produkował w naszym kraju wąskotorowe wagony "koleby"? Chodzi mi tu o nazwy takich zakładów.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 08 Luty 2015, 17:51:06
Do czego służyły dodatkowe łańcuchy na czołownicy?
Wagon, z którym była sprzęgnięta też chyba powinien mieć coś takiego.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 09 Luty 2015, 10:05:35
To pewnie rodzaj sprzegu awaryjnego. Kiedyś to było dość popularne rozwiazanie.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 12 Luty 2015, 19:54:26
Kapuję, dzięki!

Mógłby mi ktoś przybliżyć, gdzie w Polsce używano takiej drezyny pancerne? Sprzęg raczej typowy dla wąskiego.
 Znam taką stronę o pociągach pancernych, ale nie ma tam tego, czego szukam. http://derela.republika.pl/drsokpl.htm (http://derela.republika.pl/drsokpl.htm)



Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 12 Luty 2015, 20:41:50
Zwróć uwagę że nie ma orczyka tylko sprzęg jak przy transporterach. Taki typ był na wrocławskiej kolejce.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 12 Luty 2015, 21:49:59
Mimo sprzęgu to jest drezyna normalnotorowa. A gdzie mogli używać? Ja bym stawiał na pogranicze Południowo-Wschodnie - przeciw UPA.
(https://farm7.staticflickr.com/6106/6321266243_2ec5928edf_z.jpg)
https://www.flickr.com/photos/massimofoti/6321266243/in/photostream (https://www.flickr.com/photos/massimofoti/6321266243/in/photostream)

http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/Artikel/Panzerdraisine_Steyr_K2670.html (http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/Artikel/Panzerdraisine_Steyr_K2670.html)

Uzupełnienie:
Drezyna należała do utworzonego na początku 1947 dywizjonu pociągów pancernych SOK (na co wyraźnie wskazuje podpis pod jednym ze zdjęć na zalinkowanej stronie). Dywizjon stacjonował w Zagórzu i faktycznie walczył z UPA.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 19 Marzec 2015, 18:19:27
Następne elementarne pytania. Tym razem o wyposażenie parowozu.
Czym są i do czego służyły te urządzenia?
Dzięki!!


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 19 Marzec 2015, 19:02:19
Górne zdjęcie przedstawia sprężarkę dostarczającą sprężonego powietrza do układu hamulcowego oraz innych, mniej ważnych, urządzeń.
Dolne zdjęcie przedstawia turbogenerator czyli prądnicę oświetleniową.

Co to za czajnik - teraz ja zapytam - wygląda na niemiecką konstrukcję z przełomu wieków.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kolejka on 19 Marzec 2015, 19:44:12
Zgaduję, że to Oi1-29 (http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=oi1-29) z MuzKol-u


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 19 Marzec 2015, 20:59:35
Dzięki za odpowiedź.
Ta sama lokomotywa, to samo pytanie. Takie urządzenia są nad silnikami po obu stronach.

P.S.: Tak, to Oi1 z Mauzoleum Kolejnictwa na Głównym. Zainteresowałem się tym złomem, bo większość parowozów ma silniki pod dymnicą. A to paskudztwo ma cofnięty pod walczak kotła.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 19 Marzec 2015, 21:39:48
Tu macie zbliżenia tego ustrojstwa.
Wie ktoś co to jest?


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 19 Marzec 2015, 22:02:05
Jest to powietrzny zawór ssący zamontowany na rurze parowlotowej czyli tej, która dostarcza parę do silnika. Jego zadaniem jest możliwość zasysania powietrza przez silnik podczas jazdy przy zamkniętej przepustnicy, czyli bez pary - otwiera on połączenie normalnie szczelnej rury z atmosferą. Zadanie to jest ważne dla oporu ruchu, gdyż gdyby silnik nie mógł zassać zamiast pary powietrza, to w cylindrach wytwarzała by się próżnia hamująca lokomotywę dokładnie tak, jak silnik spalinowy hamuje samochód po zdjęciu nogi z gazu. Rurka widoczna na zdjęciach steruje zaworem w zależności czy jest para w silniku.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 20 Marzec 2015, 10:56:25
A czy każdy parowóz jest wyposażony w ten powietrzny zawór ssący ?

Zastanawiam się czy otwarcie zaworów odwadniających nie spowoduje tego samego co robi ten zawór powietrzny ?

( Choć prawdopodobnie światło tych zaworów odwadniających nie jest w stanie dostarczyć takiego przepływu powietrza jak ten ssący zawór powietrzny. )

Bo skoro byłyby otwarte zawory odwadniające ( zakładam, że nie są to zawory zwrotne? ), a przepustnica zamknięta, nie byłoby wtedy pary tymczasem tłok mógłby zasysać powietrze z zew. przez zawory odwadniające?



Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 20 Marzec 2015, 17:57:34
Część parowozów wyposażonych w wyrównywacz ciśnienia podczas jazdy bez pary nie posiada zaworów ssących.

Sęk w tym, że choćby zawory odwadniające mogły zastąpić zawór ssący to nie otwierają się samoczynnie - trzeba przestawić recznie/nożnie dźwignię, a tu chodzi o urządzenie samoczynnie działające. Ponadto owe przekroje otworów w cylindrze musiały by być tak duże, że powodowało by to problem z jazdą przy otwartych kurkach.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 21 Marzec 2015, 18:44:50
Zawory odwadniające nie sprawdziły by się gdyż tak jak napisał kolega Kucyk maja za mały przelot.

Zawory wpuszczające powietrze do cylindrów występują w starszych konstrukcjach. Posiadały jedną wadę- wpuszczały powietrze do cylindra. Powietrze to będąc zimne bez potrzebnie ochładza cylindry, a do tego wylatując przez dysze wylotową podtrzymuje ciąg i kocioł wytwarza więcej pary choć nie ma na nią zapotrzebowania.
Dlatego w nowszych konstrukcjach zastąpiono je w których powietrze krąży w obiegu zamkniętym czyli różne wyrównywacze ciśnienia abo rozsuwane suwaki.



Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Marzec 2015, 21:41:42
Są jednak konstrukcje, gdzie zastosowano zarówno wyrównywacze ciśnienia jak i zawory ssące - tu zastanawiam się czy nie było by to dobre pytanie w "WK" o to w jakich markach parowozów tak było, natomiast jeśli stosowano suwaki z ruchomymi tarczami to zaworów ssących już nie montowano.
Inną formą zaworu ssącego powietrznego jest zawór Łopuszańskiego montowany na wierzchu skrzyni przegrzewacza po stronie pary nasyconej. Miał on za zadanie otwierać dopływ powietrza które było by ssane poprzez elementy przegrzewacza do silnika i, tym samym, powodować "chłodzenie" wężownic bez chłodzenia cylindrów zabezpieczające rurki przed przepaleniem, co wydaje mi się mało skuteczne zważając na ilość (i właściwości) powietrza która mogła przepływać przez ów niewielki zawór.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 21 Marzec 2015, 21:58:31
Witam! Wiem,że narobię sobie pewnie wrogów, ale zadam jedno pytanie: Czy nie wydaje się Kolegom,że te pytania Kol "Trabanta" brzmią jak egzamin?  Można pytać na TZF o pewne techniczne szczegóły,ale tak po całości! Pytanie-Odpowiedź,Pytanie-Odpowiedź. Czuję sie jak na weryfikacji kandydatów (na coś tam). Pozdrawiam! Bogdan


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 22 Marzec 2015, 06:49:51
Cylindry od ty37 do 51 oraz pt31 i 47 na początku były projektowane pod wyrównywacz ciśnienia, zaś po wo wojnie zaczęto stosować ruskie suwaki. Kołnierze pod wyrównywacz zaślepiano. Więc można zrobić przekładkę z Trofimowa na wyrównywacz lub odwrotnie.

Co do pytań. Nie ma głupich pytań są tylko głupie odpowiedzi. My często mamy problem tego rodzaju że nie ma kogo zapytać. Niestety czas jest nieubłagany i Ludzie odchodzą zabierając wiedzę swojego fachu.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 22 Marzec 2015, 13:37:13
Witam! Wiem,że narobię sobie pewnie wrogów, ale zadam jedno pytanie: Czy nie wydaje się Kolegom,że te pytania Kol "Trabanta" brzmią jak egzamin?  Można pytać na TZF o pewne techniczne szczegóły,ale tak po całości! Pytanie-Odpowiedź,Pytanie-Odpowiedź. Czuję sie jak na weryfikacji kandydatów (na coś tam). Pozdrawiam! Bogdan
Odpowiem cytatem: "Mędrzec uczy się przez całe życie, głupiec wie już wszystko".

A pozostałym dziękuję za odpowiedzi. Potraficie pomóc zielonemu.
Wiem, że moje pytania mogą wywoływać ból zębów u starych wyg, którzy niczym książkowy Orzechowski nie muszą się z niczego tłumaczyć. Chciałem żeby forma pytania była jak najbardziej przejrzysta. Nie chcę zaśmiecać forum zakładając nowe wątki z pytaniami o drobnostki. A rzeczy o które pytam? Cóż, chciałbym żeby mój kolejowy świat nie ograniczał się jedynie do jeżdżenia co dzień tramwajem do pracy.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 22 Marzec 2015, 18:42:48
Ja też jestem zdania że nawet proste pytanie może nieść w sobie szczerą chęć poznania, a poza tym mam wreszcie komu odpowiadać, bo nikt mnie nie lubi i nie chce korzystać z mojej wiedzy, zaś to forum to jedyne okno na świat i gdyby nie Kolega Trabant to bym pewnie zapisał się do PiSu, został fundamentalistą katolickim i wysadził się pod meczetem albo siedzibą PO.
Ludwiku Dorn, Trabancie, Sabo - idźcie dalej tą drogą i pytajcie śmiało!

Kurde, coś Kolega Bogdan zgorzkniał nam ostatnio...


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 22 Marzec 2015, 19:32:14
Tym razem ja mam pytanie.
Jaki olej lać do rumuńskiej przekładni TH1 ?


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 22 Marzec 2015, 19:57:23
Zasadniczo leje się olej taki, na jaki nas stać.

Przekładnia stosowana w lokomotywach rumuńskich (Lyd2, Lxd2) to przekładnia hydrodynamiczna, co już ukierunkowuje rodzaj oleju. Zasadniczym elementem przenoszącym moment obrotowy i pełniącym rolę samoczynnego regulatora stosunku obrotów do wytwarzanej siły pociągowej jest przetwornik hydrokinetyczny - to kolejny warunek jeszcze dokładniej określający czynnik roboczy.
Moim zdaniem do przetworników hydrokinetycznych należy stosować olej który producent zaleca do... przetworników hydrokinetycznych. Czyli np. czerwoną oliwę ATF. Musi on spełniać następujące warunki: mieć możliwie małą lepkość niewiele zmieniającą się ze wzrostem temperatury i posiadać jak najmniejszą spienialność - ma możliwie najszybciej uwalniać bąbelki powietrza ze swej objętości. Wadą tej oliwy jest cena - koło 20 zł/l.

Dlaczego zazwyczaj do przekładni w "rumunach" leje się olej hydrauliczny L-HL46 czy 32 przeznaczony zasadniczo do napędów hydrostatycznych (siłowników)? Z tego samego względu, dlaczego to kobieta ma sprzątać i gotować - zwyczajowo. Te oleje są tanie i w czasach gdy nie było nowocześniejszych płynów, zaś zasadą była cieknąca zewsząd lokomotywa (ciężka, ogromna i pot z niej spływa...), stosowano je i tak zostało. Poza tym ich właściwości są zbliżone do optymalnych po osiągnięciu temperatury roboczej (80*C). Ja osobiście leję rzadszy olej: L-HL32 który łatwiej uwalnia pęcherze gazu zanim przekładnia nie nagrzeje się (do jakichś 40*C) co szybciej eliminuje leniwe ruszanie na początku pracy zimnej lokomotywy.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 24 Marzec 2015, 18:54:10
Właśnie to mnie ciekawiło czy zwykły hydrauliczny olej się nadaje. Patrząc na parametry orginału to nawet superol jest podobny.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 24 Marzec 2015, 19:15:27
Jednakże Superol ma o wiele bardziej zmieniająca się lepkość. Szczególnie w niskich temperaturach mógłby spowodować uszkodzenie przetwornika, bo czy układ pompa-turbina może pracować z miodem jako medium?
Cechą płynów do przeniesienia napędu w przetwornikach momentu (którym de facto jest przekładnia TH1) powinna być jak największa "rzadkość" aby unikać strat oporu przepływu. To trochę inaczej niż w przekładniach hydromechanicznych, gdzie oprócz przetwornika, są również sprzęgła cierne nie tylko chłodzone ale i smarowane olejem hydraulicznym, gdzie zbyt niska lepkość może powodować zużycie tarczek trących.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: olomar on 24 Marzec 2015, 23:15:17
Ja też jestem zdania że nawet proste pytanie może nieść w sobie szczerą chęć poznania, a poza tym mam wreszcie komu odpowiadać...idźcie dalej tą drogą i pytajcie śmiało!
To i ja się gupio zapytam
ta rura w tą dziwną "sprężynę wygięta:
https://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7922701046/ (https://www.flickr.com/photos/52467480@N08/7922701046/)
to jaki ma cel i do czego służy, zauważyłem, że występuje to w zasadzie tylko na konstrukcjach Ty2 i pochodnych
Niestety, siostra, co na "ojcowiźnie" została, z mężem swym porządki robili, i dużo starych książek na makulaturę wyrzucili, np. Lokomotywy serii ST43, ET21, coś typu Budowa parowozu i inne wydawnictwa WKiŁ


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 25 Marzec 2015, 01:03:38
Mi to wygląda na chłodnicę międzystopniową sprężarki. Powietrze w czasie sprężania nagrzewa się dosyć znacznie, i przed jeszcze większym sprężeniem w drugim stopniu sprężarki jest chłodzone poprzez przejście przez taki labirynt rurek wystawionych na kontakt z chłodniejszym powietrzem atmosferycznym.
Nawet jak się pompuje zwykłą ręczna pompką rower to od sprężonego powietrza wyczuwalnie się ona nagrzewa.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 25 Marzec 2015, 09:31:52
Jest to zaiste chłodnica, ale nie międzystopniowa - w parowych sprężarkach 3 i 4-cylindrowych powietrze przepychane jest z cylindra niskiego ciśnienia do wysokiego bez chłodzenia pomiędzy. Ta wężownica ma za zadanie zmniejszyć temperaturę powietrza przed wlotem do zbiorników głównych a przez to spowodować skroplenie i wytrącenie przynajmniej części kropel wody powstającej z pary wodnej znajdującej się w tłoczonym powietrzu. Ponadto ma również "wyłapać" mgłę olejową porywaną ze sprężarki. Na końcu tej spirali jest odoliwiacz pełniący również rolę odwadniacza który zbiera syf ograniczając zachlewienie zbiorników głównych i reszty instalacji - widać jego tuż przed sprężarką (a nad łożyskiem korbowodu)w postaci jakby "siłownika" z kranem na dole.
Z ciekawych, tajemnych i wąskotorowych rzeczy to podobna wężownica występuje w... lokomotywie L45H. He, ciekaw jestem czy ktoś wie gdzie się znajduje?


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 25 Marzec 2015, 16:23:38
A ja zawsze myślałem że taki olej do przetwornika nie może być za rzadki bo wtedy przekładnia będzie się zachowywała jak ślizgające sprzęgło. No cóż brak doświadczenia z hydrauliczną przekładnią.

A chłodnica międzystopniowa w Lxd2 jest w obudowie wentylatora sprężarki.
To lepsze rozwiązanie niż w SM42 gdzie chłodnica jest pod czołownicą i idzie ją rozwalić sprzęgiem.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 25 Marzec 2015, 17:39:03
W przetworniku (i w sprzęgle hydraulicznym) olej nie jest elementem który ma wytwarzać tarcie gdyż takie sprzęgło to układ pompa wirowa - turbina, gdzie pompa wymusza ruch płynu, zaś jego strumień uderzając w łopatki tę energię oddaje i tam każdy opór cieczy wynikający z lepkości jest niewskazany bo pochłania energię by zamienić ją w ciepło, tym bardziej że strumień przenoszonej energii jest proporcjonalny do szybkości strumienia cieczy kursującej w przetworniku, która to prędkość jest znaczna. Często sprzęgła hydrauliczne w wielkich przemysłowych maszynach stacjonarnych są napełniane wodą która akurat znakomicie spełnia rolę medium przenoszącego energię.

Co do mini-konkursu, to proszę zauważyć że nie pytałem o intercooler sprężarki 6C1, tylko o dokładnie taką wężownicę jak na poczciwej dwójce. No, może deko mniejszą.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: olomar on 25 Marzec 2015, 22:13:24
Dzięki za odpowiedź, teraz, jak człek mądrzejszy, to jakoś ten osprzęt na tym zdjęciu tak "sam" się do kupy składa  ;D
@Ptr
A ten myk jest powszechnie znany, wszak w dieslu sprężane powietrze tak się rozgrzewa, że aż olej się sam zapala :)


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 26 Marzec 2015, 18:19:40
Jeszcze wracając do tego oleju. tak gdzieś kojarzył mi się ten superol i dziś mi na oczy wpadała S200. A S200 czy Gagar ma sprzęgła hydrokinetyczne zasilane superolem z silnika spalinowego.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 26 Marzec 2015, 18:23:12
A do czego są te sprzęgła? zapytam - wszak to wątek o pytaniach i odpowiedziach.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 26 Marzec 2015, 19:49:18
W S200 jest przekładnia z dwoma sprzęgłami hydrokinetycznymi. Jedno służy do napędu wentylatora chłodzenia głównego obiegu wody zaś drugie do napędu sprężarki powietrza. W Gagarinie jest jedno sprzęgło do wentylatora ale ma za to bezstopniową regulację poślizgu w zależności od temperatury.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 19 Kwiecień 2015, 13:14:26
Pytanie o silniki parowe. Do czego służyło TO? Chodzi mi o te dwie kulki na ramionach, które efektownie wirują przy pracy silnika.
P.S. Pierwsza lokomobila Cegielskiego ca. 1860r.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 19 Kwiecień 2015, 13:53:22
Jest to regulator obrotów tzw regulator Watta
http://pl.wikipedia.org/wiki/Regulator_od%C5%9Brodkowy_obrot%C3%B3w (http://pl.wikipedia.org/wiki/Regulator_od%C5%9Brodkowy_obrot%C3%B3w)


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 19 Kwiecień 2015, 14:37:45
Na tym filmiku dosyć ładnie widać jak to działa (od 3:30) :
https://youtu.be/uB_o2ezZ-uU?t=3m28s

P.S.
Dawno temu w szkole mieliśmy dokładnie taki model silnika parowego - naprawiałem go z kolega bo był nieco zdezelowany i powyginany.  Całkiem fajna zabawa jak potem zaczął dobrze działać :D


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 23 Kwiecień 2015, 06:42:36
A takie proste ustrojstwa szybko zmieniły się we właściwe też proste w działaniu ale dużo bardziej precyzyjne aparaty jak tu:
http://5fan.info/otrqasujgrnamermer.html (http://5fan.info/otrqasujgrnamermer.html)
http://maritime.org/doc/fleetsub/diesel/chap10.htm (http://maritime.org/doc/fleetsub/diesel/chap10.htm)


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 23 Kwiecień 2015, 18:52:50
Dzięki za te odsyłacze. Szkoda, że precyzyjna mechanika została wyparta przez elektroniką.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 27 Kwiecień 2015, 18:06:33
Jak nazywa się ta piekielna machina i do czego służy?
Ma wykonywać chyba jakieś prace z tłuczniem, ale jest w pozycji marszowej.
P.S. Warszawa Gdańska 27.IV.2015r.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 27 Kwiecień 2015, 21:10:08
Tam zamiast tego krytego wagonu powinna być taka oczyszczarka http://img3.garnek.pl/a.garnek.pl/003/827/3827791_800.0.jpg/ot-400.jpg (http://img3.garnek.pl/a.garnek.pl/003/827/3827791_800.0.jpg/ot-400.jpg)
ten wagon z taśmociagiem służy do ładowania wagonów syfem z podsypki.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 14 Lipiec 2015, 15:27:42
To teraz ja się zapytam:

Kiedy było praktykowane spinanie metrowego taboru na ten pojedynczy sprzęg śrubowy umieszczony centralnie pod zderzakiem? Czy na wszystkich metrowych szlakach kolejowych w Pl takie coś występowało w dawniejszych czasach?


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 14 Lipiec 2015, 17:44:06
Moim zdaniem była to specjalność kolei pomorskich - sprzęgi hakowe stosowano tam do końca eksploatacji wagonów wąskotorowych towarowych jeszcze w latach 80. Na kolei grójeckiej nie widziałem podobnych sprzęgów - z resztą pisałem onegdaj o takim kuriozum jakim był (do niczego niepotrzebn) ów sprzęg w parowozie 3917 którego podwozie miało pomorski rodowód.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Michał Z on 16 Lipiec 2015, 07:17:06
Kiedy było praktykowane spinanie metrowego taboru na ten pojedynczy sprzęg śrubowy umieszczony centralnie pod zderzakiem? Czy na wszystkich metrowych szlakach kolejowych w Pl takie coś występowało w dawniejszych czasach?

Jak napisał Kucyk, to typowy sprzęg Kolei Pomorskich obecny tam szczątkowo do dziś, niegdyś jedyny na całości taboru.
Natomiast na WKD (Piaseczno) zawsze typowym był sprzęg orczykowy znany nam z innych szerokości toru.
Z powodu ww rozbieżności przesyłanie taboru między tymi kolejami za czasów PKP nie było takie powszechne i oczywiste.
Zwłaszcza wag. towarowe wymagały przebudowy, brankardy pomorskie miały obydwa rodzaje jednocześnie, osobowe różnie.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 16 Lipiec 2015, 07:24:39
A Średzka i Ełdzka przed przekuciem?? Tam był od razu orczyk??


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 17 Lipiec 2015, 22:00:52
W Ełku za Niemca to w ogóle używali uproszczonej wersji Scharfenberga.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 29 Lipiec 2015, 18:16:57
Znalazłem coś takiego: http://kolej.eu07.pl/serwis/targi/mlak/wagto.html (http://kolej.eu07.pl/serwis/targi/mlak/wagto.html)

Czy napis na wagonie "Do ruchu wewnętrznego" oznacza, że może być używany tylko na terenie (wewnątrz) naszego kraju?


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź. Cegła lata 70te
Wiadomość wysłana przez: Misza on 24 Grudzień 2019, 22:29:56
Cześć, mam prośbę do posiadajacych cegły z lat siedemdziesiatych:
Poprosze o sprawdzenie czasu najszybszego pociagu miedzy WCentr a Kr Gł
Tak jakoś za "wczesnego Gierka Edwarda")
Dzieki
M


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 24 Grudzień 2019, 22:56:14
Duży wybór rozkładów. (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=rjp)

A jak Kolega znajdzie, to niech nam poda dane. To tak w zamian.


Tytuł: Odp: Szybkie pytanie - szybka odpowiedź.
Wiadomość wysłana przez: Misza on 25 Grudzień 2019, 12:40:54
W Główna 15.05- Radom, Kielce- Kraków gł 19.15  1972-73

Nie doceniałem @ i wielbicieli Cegieł
:)