Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Koszalińska Kolej Dojazdowa => Wątek zaczęty przez: Cordylus on 08 Sierpień 2014, 03:19:18



Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 08 Sierpień 2014, 03:19:18
"  Prowadzone przez Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prace zmierzające do przywrócenia połączenia kolejowego z Rosnowem dobiegają końca. Obecnie wolontariusze TMKW prowadzą roboty związane z obsypywaniem wcześniej ułożonego torowiska. Prace te wykonywane są we współpracy z Politechnikami Poznańską, Gdańską oraz firmą Leica Geosystem. Co ciekawe, projekt wykonania regulacji toru koszalińskiej wąskotorówki stał się nawet tematem pracy magisterskiej.  Wszystkie prace wykonywane są ręcznie a materiały budowlane-przede wszystkim kruszywo-dowozi pociąg roboczy. Do ułożenia pozostało też 450 metrów toru przed samym Rosnowem, do ułożenia takiego odcinka wystarczy tydzień-zapewnia Paweł Gajdzica, prezes Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki. Plan jest taki, aby najpierw wykorzystać odpowiednią pogodę oraz zgromadzone kruszywo do wzmocnienia już ułożonego torowiska a potem dokończyć prace związane z brakującym odcinkiem.
 Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prowadzi odbudowę torowiska od 2010r. Do tej pory wydano na ten cel 465 tys. zł, czego 295 tys. zł to dotacje (Ministerstwo Kultury: 70 tys. zł, Starostwo Powiatowe 30 tys. zł Wojewódzki Konserwator Zabytków 85  tys. zł, Województwo Zachodniopomorskie 110 tys. zł) a 170 tys. zł to wkład własny TMKW. O wielkości przedsięwzięcia świadczą liczby, do tej pory zabudowano 7500szt podkładów, 15000 wkrętów lub haków do przytwierdzenia szyn, 960szt łubek, 1920sz śrub łubkowych i przewieziono ponad 400 ton szyn.
  Do zakończenia prac potrzeba jeszcze około 100 tys. zł, przede wszystkim na obsypanie oraz wyrównanie w planie i profilu torowiska. Do tego potrzebna jest ogromna ilość podsypki (kruszywo) około 4000 ton.
Odbudowa torowiska mogłaby potrwać krócej, gdyby remontem zajęła się np. firma budowlana. Jednak koszt takiej zleconej inwestycji wyniósłby około 1,5 mln zł a na to nie stać Towarzystwa. Koszty tego typu prac torowych są wysokie, sięgają około 300 zł na metr toru, natomiast wykonywane przez Towarzystwo kosztują ok. 110zł za metr toru.
-Tak naprawdę Towarzystwo ponosi koszty, których w ogóle nie musiałoby być, gdyby w latach 2001-2005 złodzieje nie rozkradli torowiska do Rosnowa-zwraca uwagę Paweł Gajdzica. Po zamknięciu koszalińskiej wąskotorówki majątek kolejki nie był pilnowany, a złomiarze bezkarnie rozebrali ponad 5 km toru między Manowem a Rosnowem. Niegospodarność PKP oraz brak skuteczności policji w walce z kradzieżami na kolei doprowadził w tamtych latach do zniszczenia znacznego fragmentu zabytkowej infrastruktury kolejowej. Teraz musimy to wszystko odbudowywać."


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: pyzacz on 11 Wrzesień 2014, 08:48:04
Co tam w Koszalinie słychać? Jak odbudowa toru? Jak remont wagonu (ów), jaka frekwencja na ostatnich kursach w sierpniu itp? Czy parowóz został już oddany do naprawy itp?


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 28 Wrzesień 2014, 00:58:08
Uff...
Dawno mnie na kolejce nie było, ale już nadrobiłem zaległości. Mimo wszystko mam same dobre wieści. Dzisiaj rozpoczęła się odbudowa ostatniego odcinka do Rosnowa i już w listopadzie na urodziny kolejki pociąg z pewnością do Rosnowa już wjedzie! Szyny pozyskaliśmy z rozebranej bocznicy normalnotorowej, gdzie zbudowano obecnie drogę (po sąsiedzku od lokomotywowni). Tu są zdjęcia z załadunku szyn:
http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/galerie/galeria-zdjec.php?cat=%2F2014_IX_27_Zaladunek_szyn_na_odbudowe (http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/galerie/galeria-zdjec.php?cat=%2F2014_IX_27_Zaladunek_szyn_na_odbudowe)
Rozpoczął się już też na dobre remont wagonu letniego, zdjęcia:
http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/galerie/galeria-zdjec.php?cat=/2014_IX_21_Remont_wagonu_letniego (http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/galerie/galeria-zdjec.php?cat=/2014_IX_21_Remont_wagonu_letniego)
A do tego czasu cały czas trwało podsypywanie i wyrównywanie zbudowanego już szlaku.

Parowóz do naprawy trafi dopiero w przyszłym roku, ale z pewnością będą chcieli wyrobić się przed wyborami, bo całą sprawą wyboru wykonawcy i finansowaniem zawiaduje miasto.

Jeśli chodzi o frekwencje w sierpniu, to nie wiem jak to było, ale obecnie jeździ sporo, bo co weekend są jakieś pociągi na zamówienie. Nawet dzisiaj grzybiarze wynajęli sobie rundkę MBxd2 do lasu Manowskiego.


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 30 Wrzesień 2014, 13:52:48
Jeszcze filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=ODfTNJXWuu4 (https://www.youtube.com/watch?v=ODfTNJXWuu4)


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 25 Listopad 2014, 21:52:49
Pozwolę sobie przekleić tutaj post z kolejkowego Facebooka:   :)

"Po 13 latach od zamknięcia i 5,5 km odbudowanego ręcznie toru: Rosnowo Wąskotorowe zostało w minioną sobotę oficjalnie ZDOBYTE!
 Tak właśnie wyglądał pierwszy pociąg na tej stacji - przejechać się chciał każdy!
 Mimo, że był to niezbyt okazały wózek motorowy Wmc, to zrobił niezwykłe wrażenie na miejscowych dzieciach, które nigdy u siebie pociągu jeszcze nie widziały."
(https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/q83/p526x296/1506781_680034062095471_2072014725032176416_n.jpg?oh=125e81faf83c04d89ed5834e9c31d073&oe=54DC8A53)


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 29 Listopad 2014, 09:42:48
Nic nowego w tekście - raczej dla odnotowania http://www.rynek-kolejowy.pl/54882/wiezniowie_pomagaja_odbudowac_wakotorowke_do_rosnowa.htm (http://www.rynek-kolejowy.pl/54882/wiezniowie_pomagaja_odbudowac_wakotorowke_do_rosnowa.htm)


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: margor on 14 Grudzień 2014, 19:59:52
Jeśli chodzi o bocznicę do ciepłowni w Rosnowie (jedyną ocalałą na trasie KKW), to niestety wjazd na nią nie jest już możliwy.
Działka z torem mniej więcej w połowie długości została otoczona betonowym płotem, tor jest częściowo zasypany, a nawet postawiono już na nim murowany garaż (okolica zaplecza sklepu spożywczego). Wygląda na to, że ciepłownia sprzedała "niepotrzebny" pas ziemi, tracąc tym samym ciągłość torowiska między własnym zapleczem, a linią Koszalin-Rosnowo.


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 18 Grudzień 2014, 21:18:15
Dało by się gdyby wjazd był nie ze stacji a ze szlaku tuż przy drodze. Po drugiej stronie jest co prawda również pocięte na działki ale jest doga dojazdowa i w niej by tory były (chyba nawet są/powinny być). Co prawda róg tej sprzedanej działki przeszkadza no ale może by się udało dogadać z właścicielem. No ale żeby o tym myśleć najpierw musiały by ruszyć towarowe na koszalińskiej no i ciepłownia musiała by chcieć korzystać z kolejki.


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 19 Grudzień 2014, 08:55:11
tylko po co?
żeby płacić podatek od nieruchomości?


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 19 Grudzień 2014, 13:07:12
Gdyby przychody z przewozów pokrywały wysokość podatku i przynosiły zysk nie było by chyba problemu.


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 19 Grudzień 2014, 13:52:34
Gdyby przychody z przewozów pokrywały wysokość podatku i przynosiły zysk nie było by chyba problemu.

Policja to jednak powinna częściej sprawdzać co się uprawia pod Borowiczkami. Bo chyba pomiędzy krzakami pomidorów rosną inne "kwiatki". Policz pierw stawkę podatku za 20 km linii a potem oblicz jaki ZYSK i jaki przychód powinny być, by się to bilansowało...


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 19 Grudzień 2014, 15:13:04
Niegdyś w Borowiczkach wytwarzano cukier a teraz czytając te wpisy najprawdopodobniej ..... brown sugar.  ;)


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 20 Grudzień 2014, 00:25:59
Gdyby przychody z przewozów pokrywały wysokość podatku i przynosiły zysk nie było by chyba problemu.


Policja to jednak powinna częściej sprawdzać co się uprawia pod Borowiczkami. Bo chyba pomiędzy krzakami pomidorów rosną inne "kwiatki". Policz pierw stawkę podatku za 20 km linii a potem oblicz jaki ZYSK i jaki przychód powinny być, by się to bilansowało...


andrzej chyba się tym nie zhańbi, to trzeba mu pomóc. 20 km linii, czyli 20000 metrów, o szerokości minimalnej 6 metrów (3 metry od osi toru) czyli 120 tyś metrów. maksymalna stawka podatku od gruntów pod inną działalność gospodarczą to 88 gr. łatwo obliczyć że roczny podatek to 105.600 zł.
tylko że grunty na tory są szersze niż owe 6 metrów, plus stacje. Ale zostańmy przy tym wyliczeniu.

Należałoby się zastanowić jaka jest rentowność transportu. Ile wagonów węgla potrzebuje lokalna ciepłownia?

Rosnowo nie jest duże, ale produkuje prąd. przyjmijmy wartość średnia.
Na tapetę weźmy ten przetarg
http://www.meckoszalin.pl/przetargi/dostawa-wegla-kamiennego-do-celow-energetycznych.html (http://www.meckoszalin.pl/przetargi/dostawa-wegla-kamiennego-do-celow-energetycznych.html)
chcą 116 tyś ton węgla, do 5 ciepłowni i elektrociepłowni, m.in. Rosnowo. Przyjmijmy dla tego modelu że Rosnowo bierze 1/5
23 tyś ton. czyli 442 wagony 52 tonowe.
Oznacza to że jeden wagon musi wygenerować 237 zł zysku, na samo opłacenie podatku.

cóż. to baaaaardzo uproszczone liczenie oznacza że chyba opłacałoby się :P skoro transport detaliczny liczy sobie 60 zł za tonę na odległość 20 km, to by oznaczało że transport 52t kosztowałby 3 tyś zł. odliczając koszty stałe, można domniemywać że te 237 zł z wagonu na podatek udałoby się wypracować :/
cały misterny plan w p....u. A miałem wykazać że to nie ma sensu.


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 20 Grudzień 2014, 00:45:36
Przyjąłeś max wysokość podatku. Gmina ma prawo ustalić niższy podatek lub całkowicie z niego zrezygnować dla danego podmiotu. Co prawda namówienie do niepobierania podatku było by trudne ale do ustalenia niższej stawki już łatwiejsze. Teraz podatku jest 0zł. Gdyby gmina zgodziła się na połowę stawki to i tak będzie do przodu nie robiąc nic. Druga sprawa to taki transport wyeliminuje ciężarówki dowożące ten węgiel z dróg. 23000/24=958,3 ciężarówki x 2 przejazdy. (faktycznie tyle ciężarówek tam dowozi węgiel?? )
Druga spawa to Manowo. Kilka lat temu Łowca na innym forum pisał że w Manowie jest odbiorca na towarowe ale wtedy nie mogli się tego podjąć bo był tylko jeden Lxd2, kilka transporterów  ale nie było żadnych zwór. Do tego torowisko było za słabe. Nie wiem co to za odbiorca był. Może tartak??


Tytuł: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 20 Grudzień 2014, 01:49:59
Cytuj
roczny podatek to 105.600 zł.
+ 2% od wartości całej linii kolejowej jako budowli.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 20 Grudzień 2014, 16:20:00
Czy to znaczy, że przepis, który linie kolejowe na których jest prowadzony publiczny ruch pociągów przedmiotowo zwalniał z podatku gruntowego na rzecz gmin, już nie obowiązuje?


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 20 Grudzień 2014, 16:29:17
Czy to znaczy, że przepis, który linie kolejowe na których jest prowadzony publiczny ruch pociągów przedmiotowo zwalniał z podatku gruntowego na rzecz gmin, już nie obowiązuje?

Ale on dotyczył wyłącznie linii wykorzystywanych tylko w ruchu pasażerskim....


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 20 Grudzień 2014, 17:50:39
O podatku dyskutowaliśmy już w wątku Nieużywane linie a podatek od nieruchomości (http://750mm.pl/index.php?topic=4556.0). Przypominając Ustawę z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych:
Cytuj
Art. 7.
1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
1) budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
a) zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
b) są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
c) tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1 435 mm;

Aż by się prosiło, żeby w podpunkcie c) zamiast "większej" stało "innej", ale niestety - nie ma tak dobrze.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 20 Grudzień 2014, 23:24:54
Przyjąłeś max wysokość podatku. Gmina ma prawo ustalić niższy podatek lub całkowicie z niego zrezygnować dla danego podmiotu. Co prawda namówienie do niepobierania podatku było by trudne ale do ustalenia niższej stawki już łatwiejsze. Teraz podatku jest 0zł. Gdyby gmina zgodziła się na połowę stawki to i tak będzie do przodu nie robiąc nic. Druga sprawa to taki transport wyeliminuje ciężarówki dowożące ten węgiel z dróg. 23000/24=958,3 ciężarówki x 2 przejazdy. (faktycznie tyle ciężarówek tam dowozi węgiel?? )
Druga spawa to Manowo. Kilka lat temu Łowca na innym forum pisał że w Manowie jest odbiorca na towarowe ale wtedy nie mogli się tego podjąć bo był tylko jeden Lxd2, kilka transporterów  ale nie było żadnych zwór. Do tego torowisko było za słabe. Nie wiem co to za odbiorca był. Może tartak??
gmina nie ustala podatku dla każdego indywidualnie, tylko ustala, jaka jest wysokość od danego typu nieruchomości w danej gminie. Może (chyba), zwolnić dany podmiot z części jego podatku.
Sprawdziłem kilka budżetów min (5) na których funkcjonują kolejki i każda ma maksymalną stawkę. Dlaczego? Dlatego że przy obowiązkach jakie władza centralna zrzuciła na samorządy, to te samorządy, zwłaszcza wiejskie, nie są wstanie poradzić sobie nie uchwalając maksymalnej stawki.

Przetarg dotyczył 5 elektrowni i elektrociepłowni. W tym kilku w większych miastach niż Rosnowo (Koszalin
Słupsk). podzieliłem zamawianą ilość węgla równo, tym bardziej że jest to elektrociepłownia, czyli w zasadzie elektrownia, w której produktem ubocznym jest ciepło. Podkreślam, że jest to model mocno uproszczony i teoretyczny a nie oparty na dokładnych ilościach zamawianego węgla.
Kolejny problem tego przypadku, to potrzeba rozdzielenia przetargu. Że musiałby być oddzielny przetarg dla Rosnowa, a wtedy cena węgla mogłaby być inna ( wyższa) niż przy zamawianiu równocześnie dla 5 zakładów.
Pewnym rozwiązaniem byłaby współpraca z dostawcą węgla, gdzie na transporcie kolejowym mógłby zaoszczędzić - na samochodach, na kosztach kilometrowych, czy na przeładunku, bo zakładam, że nie wozi tych 120 tyś ton węgla ze śląska (czy lubelszczyzny) samochodami. Tylko do Koszalina pociągiem i tam po przeładowaniu samochodami. A raczej na pewno do ciepłowni(elektrociepłowni?) w Koszalinie dowozi pociągami.
W Ustce ciepłownia, nie ma bocznicy
elektrociepłownia w słupsku, kiedyś bocznicę miała, teraz nie ma. A złotów, chyba nigdy nie miał transportu kolejowego mimo że elektrociepłownia znajduje się niedaleko torów

No i to na tyle teoretyzowania.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 21 Grudzień 2014, 00:24:46
Skoro do Koszalina przyjeżdża pociągami to do Rosnowo również by mogło tymi samymi pociągami. Po prostu cześć wagonów wyładowywano by w Koszalinie a część pojechało by w tym czasie do Rosnowa. W ogólnym rozładunku cały skład był by szybciej rozładowany. Zakładając że po wąskim torze pojada po 4 wagony na raz czyli 208 ton. Aby przewieść to ciężarówkami potrzebne są 8,67 samochody. Obecnie na giełdzie transportowe są wolne wywrotki za cenę 4zł/km. Według Google Maps miedzy ciepłownią w Koszalinie (zakładam że przeładunek tam się odbywa) a Rosnowem odległość wynosi 24,1km co przy drodze w tą i z powrotem daje 48,2km x 7 kursów  daje 337,4km x 4zł daje 1349,6zł. Nie ma tu uwzględnionego dojazdu ciężarówki do i z Koszalina.
Pytanie ile będzie kosztował przejazd pociągu z Koszalina do Rosnowa i z powrotem. Koszty manewrowe na torze normalny będą zapewne podobne dla podstawienia na jedną czy drugą bocznice.
I pytanie zasadnicze. Czy wjazd na rampę jest możliwy oraz ile jest transporterów w Koszalinie??


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: margor on 21 Grudzień 2014, 10:17:03
I pytanie zasadnicze. Czy wjazd na rampę jest możliwy oraz ile jest transporterów w Koszalinie??

Koszalin ma 10 transporterów. Więcej już nie będzie, bo w Dobrej w listopadzie pocięto ostatnie 5 transporterów. W chwili obecnej wjazd na zapadnię nie jest możliwy - PLK częściowo rozebrało swój tor 1435 mm, choć jego odbudowa to tydzień pracy dla ekipy.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 21 Grudzień 2014, 11:39:43
Wkradł się mały błąd w moich obliczeniach. Kursów musi być 9 a nie 7 czyli koszt 1735,2zł.
Wiem o tych z Dobrej. Są jeszcze w Gryficach i Piasecznie.
Skoro jest 10 to nawet by zabrał 5 wagonów na raz tylko nie wiem czy na tej lini tyle jeden Lxd2 pociągnie.
A jak wygląda transport drewna z lasów?? Jest wywożone do Koszalina na wagony??


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: margor on 21 Grudzień 2014, 15:11:48
Wiem o tych z Dobrej. Są jeszcze w Gryficach i Piasecznie.
Gryfice (NKW) mają 6 transporterów, ostatnio były używane do zwożenia materiału torowego z odcinka Trzęsacz-Pogorzelica. Kilka też jest w muzeum (4 ?)


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 21 Grudzień 2014, 15:49:52
Skoro do Koszalina przyjeżdża pociągami to do Rosnowo również by mogło tymi samymi pociągami. Po prostu cześć wagonów wyładowywano by w Koszalinie a część pojechało by w tym czasie do Rosnowa. W ogólnym rozładunku cały skład był by szybciej rozładowany. Zakładając że po wąskim torze pojada po 4 wagony na raz czyli 208 ton. Aby przewieść to ciężarówkami potrzebne są 8,67 samochody. Obecnie na giełdzie transportowe są wolne wywrotki za cenę 4zł/km. Według Google Maps miedzy ciepłownią w Koszalinie (zakładam że przeładunek tam się odbywa) a Rosnowem odległość wynosi 24,1km co przy drodze w tą i z powrotem daje 48,2km x 7 kursów  daje 337,4km x 4zł daje 1349,6zł. Nie ma tu uwzględnionego dojazdu ciężarówki do i z Koszalina.
Pytanie ile będzie kosztował przejazd pociągu z Koszalina do Rosnowa i z powrotem. Koszty manewrowe na torze normalny będą zapewne podobne dla podstawienia na jedną czy drugą bocznice.
I pytanie zasadnicze. Czy wjazd na rampę jest możliwy oraz ile jest transporterów w Koszalinie??
i waśnie wyliczyłeś że nie opłaca się.
skoro jeden wagon, MUSI zarobić 237 zł na  podatek od nieruchomości, to oznacza że z transportu 4 wagonów musisz odłożyć 948 zł na podatek od nieruchomości. Zostaje 787 zł.
lxd2 spali ile? o ile pamięć mnie nie myli, to mowa była o 12-18 litrów na godzinę pracy (zależy od silnika)
średnia prędkość? 15km/h? 3 godziny w dwie strony, plus praca manewrowa, łącznie, dajmy na t, 5 godzin.
5*18 litrów=90 litrów na pociąg. ropa po ile? dzisiaj na auchan widziałem że 4,16. Czyli po odjęciu vatu 3,39 za litr.
305 zł na paliwo. zostaje 482 zł zysku na pociągu.
a musisz jeszcze co najmniej 2 ludziom wypłacić dniówkę.
trzeba być też konkurencyjnym (cenowo) względem transportu samochodowego.
I jeszcze nie ma w tym amortyzacji sprzętu.
I na dobrą sprawę o 1/4 w powyższych rachunkach można było się rąbnąć na kwotach netto/brutto. bo nie dałeś informacji czy 4zł/km to netto czy brutto, a mi nie chciało się sprawdzić :)

nie należy oczekiwać kokosów. ale potencjalne 200 zł zysku na jednym pociągu, to jest śmiech na sali.

Ale pochylmy się nad kierowcą ciężarówki.
4zł za km.
Samochód załadowany spali mu 40 litrów na 100km. ponieważ wg googla jest to 48km, z czego połowa trasy będzie na pusto i wtedy spali 25 litrów. przyjmijmy że nasz kierowca musi dojechać 25 km. Dlaczego tyle? bo da nam to równe 100 km :) z czego 1/4 dystansu z ładunkiem
teraz tak, ma wykonać 9 kursów, czyli do Koszalina dojeżdża tylko raz z miejsca swojego zamieszkania/stacjonowania, a nie 9.
czyli jest 50 km na pusto.
25km x 9 na pusto
25km x 9 załadowany
275 km na pusto - 69 litrów
225 km z ładunkiem - 90 litrów
czyli na paliwo wyda 539 zł netto.
na tym kursie, musi zarobić też na ubezpieczenie społeczne, ponieważ pracuje cały miesiąc robiąc inne zlecenia, niech będzie to 1/18 kwoty na składkę ubezpieczeniową , czyli do skarbonki z napisem zus musi odłożyć 61 zł na poczet tego miesiąca.
A przypominam że za te 9 kursów zainkasuje 1728 zł
Czyli ma zysku 1128 zł.
Z czego oczywiście musi sobie odliczyć jakąś dniówkę i tak jak pociąg amortyzację, koszty które będzie mieć i kolejka i tirowiec.

Czy te wyliczenia do Ciebie przemawiają? :)

Owszem, jakby zwolnić kolejkę z podatku od nieruchomości, to pociąg zarabia dodatkowo 930 zł i bilans ma podobny jak ciężarówka. Niby gminy po terenie których przebiega tor, mogłyby to zrobić w imię wyższych celów jakim jest ochrona dróg i poprawa bezpieczeństwa na drogach w gminie, poprzez transport ładunków koleją a nie drogami. Ale będziemy siebie okłamywać, jeśli uznamy że gminy zrezygnują ze 100 tysięcy do podziału do swojego budżetu


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 21 Grudzień 2014, 17:28:54
2 godziny na manewry to chyba trochę za dużo??
200 zł dużo nie dużo ale ile jest z 1 pociągu rozkładowego latem albo z pociągu na zamówienie??

Kolejkę od PKP przejęła gmina Manowo i na tej podstawie cały podatek by tam trafił (??). Dziś na yt widziałem nagranie ze strażą gminna i fotoradarem czyli szukają kasy gdzie się da. Może dobrym rozwiązaniem było by gdyby podatek był naliczany za każdy przewieziony wagonokilometr. Wtedy nie było by ryzyka że nie zarobi się na podatek.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 21 Grudzień 2014, 19:25:15
Andrzej, przestań już teoretyzować, weź od któregokolwiek samorządu kolej w dzierżawę i wcielaj swe genialne koncepcję w życie... Bo tych "mądrości" nie idzie już czytać...


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 22 Grudzień 2014, 22:41:57
Czasami zgadzam się z Twoimi starszymi wypowiedziami, ale tutaj wykazałeś się nie zrozumieniem. Jeśli gmina Manowo jest właścicielem majątku to ok. może tylko odpuścić podatek na swoim terenie.
Ale dlaczego z naliczania podatku miałby zrezygnować Koszalin czy Rosnowo? Bo oni naliczają podatek za grunty na terenie swojej gminy. Owszem, część podatku odpadnie, bo gmina nie będzie (chyba) pobiegać podatku od samej siebie. W sumie nie wiem jak jest z podatkiem od majątku gminy - urząd, szkoły, dom kultury.
Ale zysk rzędu 200 zł na pociągu, przy założeniu że tych pociągów będzie... no właśnie ile? 442 wagony to jakaś astronomiczna ilość. Musiałaby ta elektrownia spalać 60 ton dziennie. I nie mam pojęcia czy to możliwie i prawdopodobne.
liczone było 4 wagony na pociąg, czyli (zaokrąglając) 100 pociągów.
co 3,5 dnia. czyli 10 pociągów miesięcznie. 2000 tysiące zysku.
kolejne 500 (miesięcznie) zabierze obsługa księgowa. Tak, można znaleźć księgowość dla spółki za 300 zł. A jeszcze wypadałoby żeby zatrudniony był ktoś więcej oprócz 2 osób do obsługi pociągu, Tym bardziej że do lokomotywy potrzeba 2 ludzi. A i tak wyliczenie ich wynagrodzenia było na założeniu że pracują o umowę o dzieło, gdzie dziełem jest określona usługa transportowa.
A teraz wyobraź sobie że muszą pracować na etat i pociąg jedzie raz na 3 dni. I za pozostałe 2 również musisz wypłacić im dniówkę. No po prostu budżet nie składa się. A jeśli Manowo swojej części podatku nie będzie pobierać to rentowność pociągu wzrasta do 600 zł przy dobrych wiatrach.
2 godziny? Może jakoś da się to zoptymalizować, ale popatrz ile czasu zajmuje wystawienie czegokolwiek między torami. wejść do szopy, uruchomić silnik, wyjechać, zamknąć drzwi, podpiąć transportery, podstawić transportery, poczekać na załadunek transporterów (owszem, można na wyłączonym silniku) ale nawet powyższe czynności zajmą minimum 40 minut. No tak po prostu. Osobiście przypuszczam, że 2 godziny na manewry to może być za mało.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 23 Grudzień 2014, 12:53:39
Rosnowo należy do gminy Manowo. Powierzchnia do opodatkowanie to nie powierzchnie działki ewidencyjne tylko faktyczna powierzchnia używana na to działalność. Czyli należało by przyjąć długość torowiska x szerokość skrajni taborowej.
W Koszalinie jest 4,64km a w Manowie 15,69km. Skrajnie przyjmę 3,5m czyli dla Koszalina mamy 16240 m2 a dla Manowa  54915 m2.
W uchwale gminy Manowo mamy zapis:
Cytuj
c)pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego przez organy pożytku publicznego – od 1 m 2 powierzchni - 0,27zł

W uchwale  gminy Koszalin ta stawka wynosi 0,41zł
TMKW posiada status OPP.
No to teraz liczymy:
16240x0,41=6658,4
54915x0,27=14827,05
razem 21485,45zł rocznie.
Do tego dochodzi 2% wartości budowli.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 23 Grudzień 2014, 13:14:54
no i złapaleś mnie na lenistwie, że nawet nie sprawdziłem co jest jaką gminą :)
Ale moge tylko sparafrazować Ariela - masz pomysł na biznes? To zakasaj rękawy i do roboty.
bo jak sam widzisz, ma to jakieś ręce i jakieś nogi.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 24 Grudzień 2014, 11:58:14
Generalnie to zawracanie głowy, ale kilka uwag na szybko żeby nie wprowadzać innych w błąd. Andrzeju, mieszasz różne pojęcia i nie czytasz dokładnie Ustawy:
Cytat: andrzej2110
Powierzchnia do opodatkowanie to nie powierzchnie działki ewidencyjne tylko faktyczna powierzchnia używana na to działalność. Czyli należało by przyjąć długość torowiska x szerokość skrajni taborowej.
Raczej co najmniej faktyczna powierzchnia zajęta pod budowle (czyli z przekopami/nasypami itd.), a to jednak sporo więcej.

Cytat: andrzej2110
W uchwale  gminy Koszalin ta stawka wynosi 0,41zł.
TMKW posiada status OPP.
Nie wiem, czy udałoby ci się przewóz węgla do elektrociepłowni podciągnąć pod "prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego". Po pierwsze musiałaby to być działalność wprost wynikająca ze statutu, po drugie musiałbyś uzasadnić, że jest to działalność pożytku publicznego. Teoretycznie może i da się to jakoś wymyślić, ale wymaga to zdecydowanie dobrej woli wszystkich stron. Ryzykowna gra.

Cytat: aronek
Jeśli gmina Manowo jest właścicielem majątku to ok. może tylko odpuścić podatek na swoim terenie.
Pytanie, kto zobowiązany jest płacić ewentualny podatek. Najprawdopodobniej na podstawie umowy jest to TMKW (jako "posiadacz") a nie gmina (jako "właściciel").

Cytat: aronek
W sumie nie wiem jak jest z podatkiem od majątku gminy - urząd, szkoły, dom kultury.
Cytuj
3. Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają również:
3) nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorzą-du terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich
[...]
2. Od podatku od nieruchomości zwalnia się również:
1) uczelnie, zwolnienie nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą;
2) publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową;

Natomiast gmina jak najbardziej może zwolnić z podatków przedsiębiorców wykonujących określony rodzaj działalności (lub ustalić dla nich odrębne stawki):
Cytuj
2. Przy określaniu wysokości stawek, o których mowa w ust. 1 pkt 1 [grunty], rada gminy może różnicować ich wysokość dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu.
4. Przy określaniu wysokości stawek, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b–e oraz w ust. 1 pkt 3 [budynki i budowle], rada gminy może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności rodzaj prowadzonej działalności.
Oprócz innych kwestii należy pamiętać, że ewentualne zwolnienie od podatku jest traktowane jako pomoc publiczna (de minimis). O ile dobrze się orientuję nie powinna ona przekroczyć 200 tys. Euro w ciągu 3 lat.

@ Andrzej
Czas uratować Mławę :P.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Grudzień 2014, 12:08:04

Nie wiem, czy udałoby ci się przewóz węgla do elektrociepłowni podciągnąć pod "prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego". Po pierwsze musiałaby to być działalność wprost wynikająca ze statutu, po drugie musiałbyś uzasadnić, że jest to działalność pożytku publicznego. Teoretycznie może i da się to jakoś wymyślić, ale wymaga to zdecydowanie dobrej woli wszystkich stron. Ryzykowna gra.


Marku, o ile się nic nie zmieniło, to czy prowadzisz odpłatną działalność pożytku publicznego czy też gospodarczą przedmiotowo daje 50% zwolnienia z podatków lokalnych z tytułu ustawy OPP. Ustawa o ochronie zabytków daje 50% przy działalności gospodarczej, o OPP ztcp nic nie mówi.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 24 Grudzień 2014, 12:14:05
Andrzej w obliczeniach wziął stawki, które są w uchwałach Koszalina i Manowa na taką właśnie okazję.
Generalnie chyba jest tak, że zwolnienie całkowite dotyczy działalności nieodpłatnej, a w przypadku działalności odpłatnej są określone niższe maksymalne stawki (jak dla gruntów "pozostałych", czyli nie przeznaczonych na działalność gospodarczą). Ale ciągle mówimy o statutowej działalności pożytku publicznego. Ewentualna inna działalność zarobkowa jest traktowana jako zwykła działalność gospodarcza i tak opodatkowana. Nie słyszałem natomiast o jakiejkolwiek obniżce w przypadku zabytków zajętych na działalność gospodarczą.

Mnie swoją drogą bardziej intryguje wartość linii jako budowli.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Grudzień 2014, 13:42:49
Nie słyszałem natomiast o jakiejkolwiek obniżce w przypadku zabytków zajętych na działalność gospodarczą.


Faktycznie, albo coś się zmieniło, albo pomieszałem ustawy OPP i o ochronie zabytków...


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 24 Grudzień 2014, 14:25:52
Statutu szukałem przed napisaniem posta ale go nie znalazłem. Jeśli nie ma odpowiedniego zapisu to zawsze można go dodać na zebraniu członków.
Nie wiem jaka jest sytuacja po wyborach ale za poprzedniej kadencji Koszalin dotował kolejkę wiec można by liczyć na zwolnienie z podatku.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Grudzień 2014, 14:40:29
Statutu szukałem przed napisaniem posta ale go nie znalazłem. Jeśli nie ma odpowiedniego zapisu to zawsze można go dodać na zebraniu członków.

Jestem ciekaw jak podciągniesz komercyjne wożenie towarów pod działalność pożytku publicznego no i czy kontrahencie będą mogli zaksięgować opłatę za taką "usługę"...


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 24 Grudzień 2014, 15:58:20
A wożenie turystów nie jest komercyjne?? Przecież za darmo nie jeżdżą.
Przewóz towarów kolejką wpłynie na zmniejszenie ilości ciężarówek na drogach a to wpływa na bezpieczeństwom.
Ciężarówki dużo bardziej niszczą drogi (publiczne) niż zwykłe samochody. Ograniczenie ich ilości wpływa na ograniczenie degradacji.
Poza tym przewożony towar nie służy jednej osobie a wielu.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Grudzień 2014, 20:12:37
A wożenie turystów nie jest komercyjne?? Przecież za darmo nie jeżdżą.

Przeczytaj choć raz ustawę o pożytku publicznym i wolontariacie, a zwłaszcza pojęcie odpłatnej działalności pożytku publicznego.  Dwa - wykonywanie publicznych przewozów pasażerskich zwalnia z podatków lokalnych z mocy ustawy...


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: aronek on 24 Grudzień 2014, 20:32:57
Nie będę ukrywał że nie jestem biegły w tym prawie, ale o uszy mi się obiła możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, z której dochód będzie przeznaczony na działalność statutową, czyli co tam towarzystwo koszalińskie ma wpisane - zgaduję (bo nie chce mi się sprawdzać) że coś z ochroną zabytku techniki.
Bo jak zauważyliście, wożenie turystów, nie jest działaniem wprost związane ze statutem. Ale w jakiejś części pociąga się.
Tak samo w jakiejś część podciągałoby się wożenie węgla. A jak nie to można wpisać w statut działania na rzecz popularyzacji transportu torowego jako metodę poprawy bezpieczeństwa na drogach :)
i albo w Koszalinie sięgną po pomysł zaproponowany przez Andrzeja. Albo nie.
Zawsze Andrzej może tam pojechać i podjąć się koordynacji tego. Np prowadząc rozmowy z firmą która wygrała przetarg na dostawę węgla, aby skorzystała z usług kolejki.


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Grudzień 2014, 21:26:42
Nie będę ukrywał że nie jestem biegły w tym prawie, ale o uszy mi się obiła możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, z której dochód będzie przeznaczony na działalność statutową, czyli co tam towarzystwo koszalińskie ma wpisane - zgaduję (bo nie chce mi się sprawdzać) że coś z ochroną zabytku techniki.


Nie myl zwolnienia podatku dochodowego z ze zwolnieniami z podatków lokalnych ;-).


Tytuł: Odp: Odbudowa połączenia do Rosnowa
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 24 Grudzień 2014, 21:45:07
Cytat: Andrzej
Nie wiem jaka jest sytuacja po wyborach ale za poprzedniej kadencji Koszalin dotował kolejkę wiec można by liczyć na zwolnienie z podatku.
Po wyborach sytuacja jest dokładnie taka sama, zarówno w gminie Koszalin jak i Manowo. Wszyscy pozostali na swoich stanowiskach.

Niestety nie jestem zbyt głęboko w temacie dotyczącym ewentualnych przewozów towarowych, ale wiem, że wcale nie są wykluczone. Wiem, że prezes rozmawiał z właścicielem działki na której leży tor do elektrociepłowni i prawdopodobnie dało by się ewentualnie udrożnić jego część i podłączyć do linii głównej. Na razie to nie wiadomo jednak czy sama ciepłownia jest tym zainteresowana. Kwestii finansowych nie znam niestety żadnych.