Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Tabor => Wątek zaczęty przez: Tw53 Rudy on 24 Maj 2015, 14:52:41



Tytuł: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 24 Maj 2015, 14:52:41
https://drive.google.com/file/d/0B-lxPTiZSORkQjVkdjZlZExvaU0/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B-lxPTiZSORkQjVkdjZlZExvaU0/view?usp=sharing)

Mam pytanie. Skąd pochodzi ta lokomotywa ??
Jest na 785mm.
Numer z boku lokomotywy - 6
Interesuje mnie numer oraz gdzie pracowała.
Z góry dziękuje za odpowiedz.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 24 Maj 2015, 14:54:38
Zapomniałem dodać , że stacjonuje w Rudach.  ;D


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Dróżnik on 13 Luty 2016, 12:18:08
Ta lokomotywa to 2WLS50 produkcji FABLOK Chrzanów lub ZNTK Poznań.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 13 Luty 2016, 19:11:23
To wiem .
Chodzi mi oto w jakim zakładzie pracowała . Huta , kopalnia albo coś jeszcze innego ?


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Dróżnik on 14 Luty 2016, 09:19:58
Mi wygląda,że pracowała w hucie


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 19 Wrzesień 2018, 16:35:19
A tu mam taką ciekawostkę. Zdjęcie z internetu pochodzące ze zbiorów wł. St. Palucha - Proszowice

Px jakby trochę w innym wydaniu.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 19 Wrzesień 2018, 20:37:32
Znawcą nie jestem,ale myślę że jest to Px49 w stanie fabrycznym.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 19 Wrzesień 2018, 21:38:13
Px49 na przejeździe w Proszowicach. Parowóz posiada jeszcze amerykańskie reflektory z pakietu UNRRA.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Michał Z on 21 Wrzesień 2018, 11:28:26
Px49 na przejeździe w Proszowicach. Parowóz posiada jeszcze amerykańskie reflektory z pakietu UNRRA.
Szczerze mówiąc ja nie wiem, jak przy takiej perspektywie zdjęcia można stwierdzić jak długi jest tender? Czyli czy to jest Px49 czy Px48. Wg mnie jest on ponad dwukrotnie dłuższy od budki maszynisty więc to raczej Px48...

Oczywiście reflektory Unrra, ale dla mnie szczególnie ciekawie wygląda oryginalny sposób zamykania dymnicy, kształt tarczy zderzakowej, oryginalny odgarniacz, oczywiście brak kranów hamulca zespolonego ale też naftowe latarnie zamontowane na samym dole.
Jednym słowem bardzo ciekawe zdjęcie :)
wielka szkoda, że tak marnej jakości (rozdzielczości)


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 21 Wrzesień 2018, 22:51:06
Zgarniacz i zderzak są jak najbardziej typowe dla parowozów Px48/49 wyjeżdzających z Fabloku.
Kilka parowozów Px48 posiadało kotły, z drzwiami dymnicznymi zamykanymi centralnym zamkiem.
Umiejscowienie latarń naftowych takie same jak na parowozach serii 764 - CFR.
Trudno jednoznacznie ustalić czy to jest Px48 czy Px49. Patrząc na to zdjęcie wydaje mi się (podobnie jak Michałowi), że ten tender jest jednak czteroosiowy.
Natomiast nie widziałem (jak do tej pory) takiego kabłąka przed kominem.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: majster on 22 Wrzesień 2018, 19:21:19
Cytuj
Natomiast nie widziałem (jak do tej pory) takiego kabłąka przed kominem.

Taki kabłąk posiadał również jeden z wrzesińskich parowozów. Na zdjęciu wykonanym w 1966 roku na przystanku Kołaczkowo Wąsk przez Pana Lechosława Musiałkowskiego jest jak twierdzi autor Px48-1723, chociaż według mnie jest to prawdopodobnie Px48-1770. 1723 różnił się od tego na zdjęciu kilkoma szczegółami.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 22 Wrzesień 2018, 21:33:54
Też uważam, że to nie jest 1723.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 22 Wrzesień 2018, 21:43:00
To jest rurka służąca do prowadzenia przewodów elektrycznych do latarń. Czemu taką kanciasta formę ma koło komina? - nie wiem, ale jeszcze jeden ciekawy szczegół wypatrzyłem na zdjęciu zaprezentowanym przez Kolegę Majstra - na prawym krańcu orczyka (lewym na zdjęciu) widnieje zarówno łącznik z porządną śrubą rzymską jak i dość pretensjonalny łańcuch. Czy ktoś wie jaki cel był tego zdublowanego zastosowania?


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 23 Wrzesień 2018, 01:44:09
Cześć

Wracając do parowozu będącego przedmiotem zapytania, to przyznam, że dysponuję skanem tego zdjęcia już od dłuższego czasu. Otrzymałem je bezpośrednio od autora tj. pana Stanisława Palucha - proszowickiego regionalisty i świetnego fotografika, który przez ponad pół wieku dokumentował na zdjęciach m.in. krajobraz Proszowic i najbliższej okolicy. Stąd wiem, że fotografia powstała w 1958 r. na przejeździe w Proszowicach.
 
W kwestii identyfikacji serii, zwróćcie uwagę na pozostałe cechy diagnostyczne. W Px49 trzon tłokowy znajdował się na całej długości wewnątrz zamkniętego cylindra. Tym samym dekiel cylindra pozostawał ślepy, zwieńczony jedynie krótkim bezpiecznikiem. Wprawdzie przedmiotowa fotografia ma słabą rozdzielczość ale przy dużym powiększeniu nie widać nad zgarniaczem charakterystycznego i długiego trzonu. Moim zdaniem pokrywa cylindra jest ślepa.
Kolejnym elementem jest obecność charakterystycznych poręczy przymocowanych do pomostu obok reflektorów. Czy seria 48 na PKP była w nie wyposażona? Spotkałem się tylko z paroma przypadkami takiego rozwiązania na parowozach Px48, przy czym wszystkie te parowozy pracowały w przemyśle. Zderzak też typowy dla 49.

Biorąc pod uwagę ogół wymienionych w tym wątku cech, na serię 48 wskazywać może jedynie długość tendra, która w istocie jest jedną z podstawowych wskazówek, ale dosyć ostra perspektywa może nas tutaj wprowadzać w błąd.

W 1958 r. do Proszowic docierały obydwie serie, przy czym 49 był w stanie służbowym aż do 8 ton lżejszy i posiadał znacznie większą moc. Tym samym lepiej radził sobie na szlaku o bardzo trudnym tj. górzystym profilu. Dlatego przydzielono je do inwentarza WMD Charsznica skąd prowadziły pociągi przez Kazimierzę w kierunku Kocmyrzowa i z powrotem (z karkołomnym podjazdem między Kaliną a Bukowską Wolą oraz między Proszowicami a Posądzą). W 1959 r. czyli rok po wykonaniu zdjęcia w inwentarzu parowozowni Kazimierza Wielka nie było akurat już chyba żadnej czterdziestki dziewiątki. Wcześniej były tam dwa egzemplarze Px49-1734 oraz Px49-1797 przydzielone z Charsznicy. To oczywiście jeszcze o niczym nie świadczy, ale warto o tym tutaj wspomnieć.

Długość ostoi tendra Pt6x48 to 519 cm. W serii 49 tender Pt4y49 był o 153 cm krótszy i posiadał długość 366 cm. Pytanie do specjalistów dobrze znających konstrukcje obydwu serii i historię ich eksploatacji: czy w ogóle możliwe były hybrydy?

Moim zdaniem na zdjęciu może być  Px49 – 1800, przydzielony do WMD Charsznica w 1954 r. On posiadał identyczne drzwiczki dymnicy z zamkiem centralnym korbowym, amerykańskie reflektory i co ciekawe to oprócz siatki w dymnicy miał jeszcze dodatkowo zainstalowany odiskiernik siatkowy na kominie (którego akurat w kłębach dymu na zdjęciu nie widać). Ale nie będę się upierał...

Pozdrawiam serdecznie.

PiotrS


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 23 Wrzesień 2018, 10:49:40
Zderzak jest typowy dla parowozów Px48 - PKP, pisałem o tym wcześniej. Natomiast 1734 to był Px48.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Michał Z on 24 Wrzesień 2018, 09:16:44
Wg mnie zły tok rozumowania. To, że obecny, znany nam wygląd Px48 odbiega od tego zdjęcia nie dowodzi tego, że na zdjęciu jest parowóz innej serii niż Px48. Dowodzi tego, że parowozy te ulegały różnym modyfikacjom w trakcie kolejnych napraw w ZNTK.

W Px49 trzon tłokowy znajdował się na całej długości wewnątrz zamkniętego cylindra.
To nie jest wyróżnik serii Px49, spójrz na dowolne zdjęcie parowozu Px48-1755 (znalazłem tak na szybko), z pewnością znajdzie się więcej zdjęć innych Px48 bez trzonów. Ja bym wyciągnął inny wniosek - przebudowywano sposób prowadzenia trzona.

Kolejnym elementem jest obecność charakterystycznych poręczy przymocowanych do pomostu obok reflektorów. Czy seria 48 na PKP była w nie wyposażona? Spotkałem się tylko z paroma przypadkami takiego rozwiązania na parowozach Px48, przy czym wszystkie te parowozy pracowały w przemyśle.
...bo te z PKP w międzyczasie trafiły do ZNTK i uproszczono tę rurkę? BTW. może ona tak była wygięta, żeby chodząc po przednim pomoście nie mieć skłonności do dotykania gorącego komina?

Zderzak też typowy dla 49.
W takim samym stopniu typowy dla Px48 jak i Px49...

49 był w stanie służbowym aż do 8 ton lżejszy i posiadał znacznie większą moc.
Sądzę, że wątpię. To były identyczne parowozy z różnym tendrem.

W 1959 r. czyli rok po wykonaniu zdjęcia w inwentarzu parowozowni Kazimierza Wielka nie było akurat już chyba żadnej czterdziestki dziewiątki. Wcześniej były tam dwa egzemplarze Px49-1734 oraz Px49-1797 przydzielone z Charsznicy.
A może świadczy to o tym, że w Px49 był za mały zapas węgla i/lub wody jak na tamtejsze linie? A może świadczy o znanej skłonności do wykolejania się 3-osiowego tendra w sztywnej ramie właśnie na krętym szlaku? PS. 1734 to Px48

czy w ogóle możliwe były hybrydy?
Oczywiście, praktykowano w Px49 zamianę tendra na 4-osiowy, co eliminowało wady pierwotnego tendra, co ciekawe nie zmieniano oznaczenia serii parowozu :)

Moim zdaniem na zdjęciu może być  Px49 – 1800, przydzielony do WMD Charsznica w 1954 r. On posiadał identyczne drzwiczki dymnicy z zamkiem centralnym korbowym, amerykańskie reflektory i co ciekawe to oprócz siatki w dymnicy miał jeszcze dodatkowo zainstalowany odiskiernik siatkowy na kominie (którego akurat w kłębach dymu na zdjęciu nie widać).
To są typowe cechy wszystkich Px49 i pierwszych Px48. Wszystkie tak wyglądały jak wychodziły z fabryki, z każdą kolejną wizytą w ZNTK ulegało to stopniowej zmianie ...

PS. Janeczku - pisząc "oryginalny" miałem na myśli pierwotny/fabryczny a nie nietypowy


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: kamlox on 24 Wrzesień 2018, 09:44:47
Wg mnie zły tok rozumowania. To, że obecny, znany nam wygląd Px48 odbiega od tego zdjęcia nie dowodzi tego, że na zdjęciu jest parowóz innej serii niż Px48. Dowodzi tego, że parowozy te ulegały różnym modyfikacjom w trakcie kolejnych napraw w ZNTK.

W Px49 trzon tłokowy znajdował się na całej długości wewnątrz zamkniętego cylindra.
To nie jest wyróżnik serii Px49, spójrz na dowolne zdjęcie parowozu Px48-1755 (znalazłem tak na szybko), z pewnością znajdzie się więcej zdjęć innych Px48 bez trzonów. Ja bym wyciągnął inny wniosek - przebudowywano sposób prowadzenia trzona.

Z tego co ja wiem, to jeżeli chodzi o trzon tłokowy "wyszedł" z cylindra dopiero w serii Px48-19XX, a zarówno Px49, jak i Px48-17XX był on w całości wewnątrz cylindra tak jak pisze Michał. Ale być może ktoś ma inne informacje.  


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: majster on 24 Wrzesień 2018, 11:53:50
Cytuj
Z tego co ja wiem, to jeżeli chodzi o trzon tłokowy "wyszedł" z cylindra dopiero w serii Px48-19XX, a zarówno Px49, jak i Px48-17XX był on w całości wewnątrz cylindra

Nie do końca jest tak jak piszesz, bowiem wspomniany wcześniej przeze mnie Px48-1770 też już miał trzon tłokowy, który "wyszedł" przed przednią pokrywę, ponadto ze znanych mi peiksów 17XX tak miały też 1760, 1765, 1784, 1785. Px48-1758 podczas pracy w Gnieźnie już trzona przed pokrywą nie miał, ale w necie są jego zdjęcia z 1974 i 1977 roku, gdzie trzon jeszcze jest, a więc parowóz ten musiał go "zgubić" gdzieś pomiędzy 1977 a 1984 rokiem, być może było to podczas NG w Nowym Sączu w 1984 roku, po czym trafił do Gniezna.
Natomiast Px48-1756 zarówno obecnie jak i na wcześniejszych zdjęciach z 1974 roku trzona z przodu nie ma więc możemy przypuszczać, że nigdy go nie miał. Inne peiksy poniżej tego numeru też raczej tych trzonów nie mają więc można by przyjąć (to takie moje przypuszczenie), że parowozy zbudowane do 1952 roku włącznie (do numeru 1757) trzonów z przodu silnika nie mają, a zbudowane od 1953 roku (od numeru 1758) już je miały. Co o tym sądzicie?


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 24 Wrzesień 2018, 12:58:40
Kilka zdjęć wczesnych peiksów:
(http://forum.modelarstwo.info/attachments/tr05496-jpg.408418/)
Zdjęcie Px48 w 1961roku ze strony: https://thetransportlibrary.co.uk/s...team-locomotive-px48-1724-in-1961-at-patnow/# (https://thetransportlibrary.co.uk/s...team-locomotive-px48-1724-in-1961-at-patnow/#)
 
(https://thetransportlibrary.co.uk/image/cache/catalog/T/R/0/5/TR05520-1000x1000.jpg)
Tutaj mamy latarenki już nasze, tarczę zderzaka też prawie współczesną (bez wycięcia na "krowę"). Jest i kabłączek i są wsporniki mocowania latarń naftowych.
Źródło: https://thetransportlibrary.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=46199&search=Px48 (https://thetransportlibrary.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=46199&search=Px48)


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 24 Wrzesień 2018, 21:21:58
Napisałem, że się nie upieram. Dyskusja się toczy i wszyscy się tutaj czegoś dowiadujemy, a ja z Was wszystkich najwięcej z czego jestem niesamowicie rad.  

Natomiast zdjęcie zostało wykonane w 1958 r. Czy w okresie zaledwie kilku lat eksploatacji parowozy uległy już przebudowom?

W kwestii masy służbowej i tendrów, to mówił mi to sam były maszynista, że 49 była lżejsza siłą rzeczy bo miała mniejszy tender i łatwiej się zbierała pod wzniesienia np. w Bukowskiej Woli co pewnie powodowało, że Px49 przydzielono właśnie do Charsznicy. Przez cały okres swojej bytności tamże prowadziły ruch przez Kazimierzę (i Proszowice) właśnie na Kocmyrzów. Kazimierza jest w połowie  linii Charsznica - Kocmyrzów przy czym właściwie pełniła funkcję węzła (Cudzynowice). W inwentarzu parowozowni Kazimierza parowozy Px49 pojawiły się na krótko, ale i tak całą linię wciąż obsługiwała Charsznica, co jak napisałem o niczym jeszcze nie świadczy.

Podsumowując to w Proszowicach w 1958 r. pojawiały się obydwie serie. Dysponuję różnymi zdjęciami parowozów z tej linii (niestety nie jestem upoważniony do upubliczniania większości z nich)  i zapewniam, że mam przed sobą zdjęcia Px49 z identycznym lub bardzo podobnym wyposażeniem. I to są właśnie egzemplarze, które regularnie prowadziły pociągi przez Proszowice na Kocmyrzów (np. Px49-1800). Co oczywiście nie znaczy, że omawiany przez nas parowóz to nie Px48.

W kwestii poręczy to miałem na myśli te poręcze przy reflektorach na pomostach nie przy kominie. Na 49 (przynajmniej na początku eksploatacji) były chyba zawsze a na 48 występują tylko na zdjęciach parowozów pracujących w przemyśle (nie na PKP).

I jeszcze ciekawostka. Zaraz po przekuciu toru, koleją wąskotorową przez Kazimierzę do Charsznicy transportowano wapień pińczowski na budowę (a dokładnie na wykończenie) Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Były to ciężkie pociągi, którymi należało się wygramolić m.in. pod Kolosy, Jadzinek czy Bukowską Wolę. Wiem z pierwszej ręki, że przynajmniej na odcinku Kazimierza – Charsznica składy te prowadziły charsznickie czterdziestki dziewiątki. Oczywiście, że minęło od tamtej pory już trochę czasu i pamięć może być zawodna... ale to taka fajna legenda warta przytoczenia.  

Zdjęcie Px48 z 1961 r. , które wkleiłeś już kiedyś analizowaliśmy z Maćkiem pod kątem numeru 1724 i jego zbieżności z egzemplarzem stacjonującym aktualnie w Jędrzejowie.

Pozdrawiam serdecznie.

PiotrS


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 24 Wrzesień 2018, 21:53:54
Panowie, uważam że analiza serii uwzględniająca szczegóły techniczne może być mylącą, gdyż tylko w obrębie parowozów Px48 produkowanych było... 11 typów lokomotyw. Oczywiście różniły się one najczęściej drobnymi detalami, bądź wręcz niewidocznymi szczegółami jak wprowadzenie spawania kotłów zamiast stosowanego nitowania, lecz powstanie tej mnogości było efektem ewolucji w trakcie produkcji, bądź tymczasowymi "trudnościami zaopatrzeniowymi" wymuszającymi stosowanie uproszczeń, lecz jak piszę - nie ma tu jednoznaczności że do tego i tego numeru parowóz wyglądał tak, a powyżej wszystkie maszyny były już inne.

Jeszcze jedna sprawa - uwzględniając czasy stalinowskie, gdzie każda maszyna była na wagę złota, istnieje duże prawdopodobieństwo iż stosowano rotację podzespołów w celu przyspieszenia napraw głównych zakładając np. kocioł od jednego czajnika na inne podwozie - stąd te "tracenie" bądź "zyskiwanie" elementów. I tu też nie zawsze numeracja pozostawała związana z ramą... Z resztą wiecie sami jak to jest gdy się walczy o przekraczanie planów. ;)

To tyle co mam do powiedzenia w tym wyjątkowo ciekawym temacie.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 24 Wrzesień 2018, 23:22:30
uwzględniając czasy stalinowskie, gdzie każda maszyna była na wagę złota, istnieje duże prawdopodobieństwo iż stosowano rotację podzespołów w celu przyspieszenia napraw głównych zakładając np. kocioł od jednego czajnika na inne podwozie
Zgoda, ale ... nie w odniesieniu do par. Px48 i czasów stalinowskich i tych po nich. W zasadzie na par. Px48 nie dokonywano zmian kotłów. Chyba był tylko jeden przypadek i to już w końcowym okresie planowego użytkowania.
W latach siedemdziesiątych z zaczęto zamieniać tendry i budki - myślę tu tylko o większych elementach. No i oczywiście różnego rodzaju rekonstrukcje i zmiany w wyposażenie. Nowe, trzycylindrowe sprężarki, lemiesze, reflektory ...tyle w tej chwili przychodzi mi do głowy.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 27 Wrzesień 2018, 20:33:37
Właśnie tego zdjęcia szukałem. Px48 w dość wczesnym okresie eksploatacji, ale już z zakresu moim zdaniem 19XX z poręczami o których wspominał kol. PiotrS:
(http://forum.modelarstwo.info/attachments/kujawskiekolejedojazdowe-jpg.469249/)
Zdjęcie z wątku Wąskotorowe klimaty forum.modelarstwo.info, zamieszczone przez kol. PingwinRico
O tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/w%C4%85skotorowe-klimaty.31882/page-79 (http://forum.modelarstwo.info/threads/w%C4%85skotorowe-klimaty.31882/page-79)


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 27 Wrzesień 2018, 22:30:26
A to nie jest przypadkiem czterdziestka dziewiątka panie mechaniku?
Na tym zdjęciu  tender wydaje mi się trzyosiowy ale z kolei tłok przechodzi przez cylinder.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 27 Wrzesień 2018, 22:35:20
Wydaje mi się, że przypadkach prób identyfikacji po tendrze przydałaby się jakaś prosta animacja. Obiektyw też przekłamuje perspektywę. A tu: http://fotoforum.gazeta.pl/zdjecie/1530013,4,2,58350,kolejar,Px49.html (http://fotoforum.gazeta.pl/zdjecie/1530013,4,2,58350,kolejar,Px49.html)



Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 27 Wrzesień 2018, 23:04:59
A to nie jest przypadkiem czterdziestka dziewiątka panie mechaniku?
Nie jest ... nawet przypadkiem.
Na tym zdjęciu  tender wydaje mi się trzyosiowy ale z kolei tłok przechodzi przez cylinder.
To tylko tak się Tobie wydaje.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 27 Wrzesień 2018, 23:10:28
I jeszcze kwestia tych blaszanych przypór na tendrach. Czy one były charakterystyczne dla tendrów Pt6x48 ze względu na ich długość i konieczność usztywnienia dłuższej konstrukcji skrzyni węglowej czy nie było reguły?


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 28 Wrzesień 2018, 01:15:46
Duża część Pt6x48 nie ma takich przypór.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 28 Wrzesień 2018, 07:44:03
A to nie jest przypadkiem czterdziestka dziewiątka panie mechaniku?
Na tym zdjęciu  tender wydaje mi się trzyosiowy ale z kolei tłok przechodzi przez cylinder.
"49" najprościej poznać po tym, że parowóz praktycznie nie różni się od pierwszych "48": Poręcze we wnękach z zaokrąglonymi końcami, małe klapy na cylindrach, otwarta pierwotnie budka maszynisty z wycięciem z tyłu. Tu jest Px48 i to późny.
Te "przypory" są dość charakterystyczne dla wersji z wystającymi poręczami


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 28 Wrzesień 2018, 10:24:12
Mam na myśli ten nieszczęsny tender. Na pierwszy rzut oka i w powiększeniu mógłbym powiedzieć, że jest trzyosiowy choć w porównaniu z widokiem en face parowozów serii 49 jest ewidentnie dłuższy. W powiększeniu nie widać charakterystycznych wózków, a jakby pojedyncze koło na ostatniej osi. Na niektórych zdjęciach przedstawiających w ujęciu ostrej perspektywy na pewno Px49 te krótkie tendry wyglądają akurat na dłuższe (przypadek zdjęcia parowozu na łuku, które wyżej za linkowałem) i odwrotnie dłuższe w ostrej perspektywie wyglądają na trzyosiowe. To wynika właśnie z perspektywy oraz przekłamań optycznych spowodowanych parametrami obiektywu. Chyba, że zaczynam już powoli wariować. Fotografia, którą od początku analizujemy została wykonana w miejscu gdzie tor był prosty co przemawia na korzyść Pt6x48. Natomiast biorąc pod uwagę wszystkie zdjęcia (które znam) parowozów obydwu serii z tej linii i z tego mniej więcej okresu,  intuicja podpowiada mi, że to Px49.  Co  jak wcześniej napisałem, oczywiście nie znaczy, że tak jest.
Ta całą dyskusja ma o tyle wartość, że oprócz żmudnej analizy samego tendra, padło tutaj wiele wyjaśnień dotyczących innych elementów, w tym nawet drobnych i niepozornych podzespołów (jak ów kabłąk, na który przyznam, nie zwracałem uwagi).


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 30 Wrzesień 2018, 16:48:30
To jest rurka służąca do prowadzenia przewodów elektrycznych do latarń. Czemu taką kanciasta formę ma koło komina? - nie wiem,
Wyjaśnienie tajemnicy kształtu owej rurki widnieje na 157 stronie najnowszego dzieła panów Andrzeja Bożka i Bogdana Pokropińskiego pt. " Kolej wąskotorowa Przeworsk-Dynów" wydawnictwa Kolpress. Zamieszczono tam fabryczną fotografię parowozu Px48 o nieustalonym numerze,widać na niej dobrze co spowodowało że owa rurka miała taki a nie inny kształt.Otóż pod rurką znajdował... się trzeci górny reflektor.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 03 Październik 2018, 14:34:47
We wspomnianej przez Ciebie monografii pt.: Kolej wąskotorowa Przeworsk - Dynów" autorstwa A. Bożka i B. Pokropińskiego zauważyłem jeszcze jeden motyw dotyczący przedmiotowego tematu. Otóż na stronie 77 znajduje się fotografia przedstawiająca parowóz Px49-1794 z tendrem czteroosiowym. Ale to już schyłek eksploatacji parowozów obydwu serii w normalnym ruchu.

Pozdrawiam.

PiotrS


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 10 Listopad 2018, 22:55:24
A to co za lokomotywa ?

I ktoś może wie gdzie ? Drugie zdjęcie, jest o ta sama kolejka na której odbywał się transport baniek na tendrze.



Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 11 Listopad 2018, 00:24:27
Na pierwszym zdjęciu trzyosiowy czeski tendrzak, wyprodukowany przez BMMF, natomiast na drugim widać tylną ścianę budki czterosiowego Kraussa.


Tytuł: Odp: Co to za lokomotywa ?
Wiadomość wysłana przez: andrzej84 on 12 Listopad 2018, 21:14:03
No jestem pod wrażeniem! znajomości konstrukcji parowozów.

Zdjęcia z Pińczowskich Kolei Dojazdowych. To pierwsze to parowóz na moście nad rz. Nidą w Pińczowie, jest to fragment zdjęcia, całego niestety nie mogę ujawnić, ale będzie ono w albumie, który ma się ukazać niebawem.