Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Górnośląskie Koleje Wąskotorowe => Wątek zaczęty przez: Tw53 Rudy on 09 Lipiec 2015, 23:26:25



Tytuł: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 09 Lipiec 2015, 23:26:25
Wiadomo już jaki będzie układ torowy po budowie drogi przez stację? Bo z tego co czytałem będzie trochę popomieszany. Czy jest już jakiś rysunek?


Tytuł: Odp: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 11 Lipiec 2015, 03:35:23
Znikną dwa tory - tor nr 2 (obecnie główny zasadniczy, biegnie wzdłuż betonogo płotu) oraz sąsiedni tor nr 1. Pociągnie to za sobą likwidację kilku rozjazdów oraz konieczność dostosowania urządzeń srk. Tyle z likwidacji.

Z rzeczy do przodu - remont kapitalny toru nr 3, którzy przejmie rolę toru głównego zasadniczego, zabudowa przejścia rozjazdowego pomiędzy obecnym torem 17 a 15 (lub 15a - dokładnie nie pamiętam), co umożliwi wyjazd spod lokomotywowni w kierunku nastawni wykonawczej bez konieczności gramolenia się pod nastawnię dysponującą oraz budowa połączenia torów 17 i 19 za lokomotywownią (tor 19 to, po ludzku, kanał nr 1 w lokomotywowni). Do tego odbudowa około 150 metrów toru w kierunku KWK Centrum oraz drobne uzupełnienia w rejonie nastawni dysponującej. Piszę z głowy więc coś mogłem pominąć. A co do rysunku, to nie, nie ma. Jest dokumentacja projektowa, ale jest ona przedmiotem praw autorskich i nie może być publikowana. Z pewnością prędzej lub później opublikujemy nowy plan stacji (po wykonaniu robót i opracowaniu nowego regulaminu technicznego stacji BKw).


Tytuł: Odp: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 11 Lipiec 2015, 09:55:22
Dziękuję za odpowiedz  :)


Tytuł: Odp: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 11 Lipiec 2015, 22:42:12
A co do rysunku, to nie, nie ma. Jest dokumentacja projektowa, ale jest ona przedmiotem praw autorskich i nie może być publikowana.
To w takim razie na jakiej podstawie SISKOM na swojej stronie prezentuje różne dokumentacje projektowe?
Jak wykonawca dokumentacji uzyskał ZUD bez publikacji do uzgodnienia choćby arkusza "Projekt Zagospodarowania Terenu"?


Tytuł: Odp: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 12 Lipiec 2015, 01:11:37
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych projekt jest przemiotem praw autorskich i kropka. Wiele osób nie zwraca na to uwagi (bo nie wie). Natomiast dość jasnym się wydaje, że wykorzystywanie dokumentacji w celu uzyskania uzgodnień / zgód / zezwoleń nie jest jej publikacją.
Zupełnie inną rzeczą będzie dokument urzędowy wytworzony na podstawie rzeczonego projektu - dokumenty urzędowe, z mocy prawa, nie są przemiotem prawa autorskiego.



Tytuł: Odp: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 13 Lipiec 2015, 02:15:13
Z tą kropką to bym lekko polemizował, ale niestety nie mam za bardzo czasu. Rzucę więc tylko linką i przydługim cytatem:
http://biedronne.home.pl/transformacje/wp-content/uploads/2012/10/tpp_2-2012_traple.pdf (http://biedronne.home.pl/transformacje/wp-content/uploads/2012/10/tpp_2-2012_traple.pdf)
Cytuj
Istotne wątpliwości mogą powstawać w kwestii ochrony prawem autorskim elementów projektu budowlanego, na który ostatecznie składa się szereg projektów tzw. branżowych, a więc projekt instalacji elektrycznej, wodno–kanalizacyjnej, klimatyzacyjnej, projekt konstrukcji. A. Kopff przyjmował, że spośród tych projektów jedynie projekt architektury może stanowić utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Pogląd ten, wobec bardzo liberalnego podejścia do przesłanki oryginalności, zdaje się nie być dzisiaj powszechnie podzielany. Przyjmuje się także niekiedy, że przy ocenie zdolności do ochrony konkretnego projektu w każdym przypadku należy badać, czy poza technicznie zorientowanym rozwiązaniem istnieje element estetyczny projektu, mający cechę indywidualnej twórczości. Elementy estetyczne nie powinny być jednoznacznie zdeterminowane cechami użytkowymi dzieła lub względami technicznymi.
[...]
Uważam, że decydujące znaczenie należy przyznać ocenie, czy w konkretnym przypadku istnieje możliwość wyboru elementów treści lub formy opracowania. Czasem doktryna lub orzecznictwo, oceniając zdatność do ochrony dokumentacji technicznej, odwołują się do kryterium statystycznej jednorazowości i pewnej różnicy w stosunku do znanych form wyrazu.
J. Barta i R. Markiewicz przyjmują, iż dokumentacja techniczna może być kwalifikowana jako utwór podlegający ochronie, gdy przewyższa rezultaty oparte na typowej wiedzy w zakresie sporządzania dokumentacji technicznej w takim stopniu, że nabiera cech wyróżniających, przy czym winno się brać pod uwagę zarówno dokumentację już istniejącą, jak i tę, która hipotetycznie mogłaby być stworzona przez inne osoby. Generalnie biorąc, autorzy ci stawiają dokumentacji technicznej wyższą poprzeczkę niż nowość subiektywna, przyjmując, iż jako utwór może być zakwalifikowana tylko taka dokumentacja, która ma pewne cechy wyróżniające i nie jest przedstawiona w banalnej formie, rutynowo stosowanej w tego rodzaju dokumentacji.
[...]
Jeśli intelektualna twórczość przedstawiona w dokumentacji technicznej dotyczy wyłącznie innowacyjnego przedmiotu technicznego, to samej dokumentacji nie możemy przyznać ochrony prawem autorskim. Rysunki techniczne, tak jak w przypadku słownego opisu rozwiązania technicznego, mogą być przedmiotem ochrony prawnoautorskiej, gdy wykazują oryginalność w sposobie prezentacji, a zatem gdy ich celem nie jest wyłącznie podanie cech technicznych, ale także odpowiedni sposób wyjaśnienia.


Ja w praktyce spotkałem się z nieco uproszczoną zasadą:
Jeżeli rysunek ma charakter czysto techniczny (czyli stanowi część dokumentacji służącej wykonawcy a nie np. celom promocyjnym) i w szczególności powstał w oparciu o normy dotyczące rysunku technicznego - nie jest chroniony prawami autorskimi.


Tytuł: Odp: Układ torowy na stacji Bytom Karb wąsk.
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 13 Lipiec 2015, 04:11:21
Zasadniczo się z Twoją tym, co napisałeś zgadzam, niemniej jednak, jak sam zauważyłeś kryteria nie są ostre. O ile droga sama w sobie raczej nie jest utworem, to wystarczy, że będzie tam zaznaczone jakieś drzewko, które się posadzi, albo kawałek placu z trawą. I to już czyni projekt utworem - toż trawa ani drzewko z norm, czy przepisów nie wynikają.  Utworem jest to, co nosi cechy indywidualnej twórczości, a trawniczek już jest. Nie jest utworem rysunek techniczny np. lokomotywy albo plan schematyczny stacji - nie jest to zindywidualizowane, każdy, kto dysponuje odpowiednią wiedzą stworzy taki sam rysunek. Bo, co jasne, zasady sporządzania rysunku technicznego regulują normy i przyjęte zwyczaje. Trywializując sprawę - kółko może narysowac każdy, kto umie posługiwać się cyrklem. A jak dodasz umiejętność posługiwania się linijką, to jeszcze trójkąt, kwadrat i parę innych rzeczy.
Prawdopodobnie jestem przesadnie ostrożny, ale wolę chucać na zimne niż wywoływać niepotrzebną awanturę, zwłaszcza, że sprawa nie jest ani łatwa, ani przyjemna. Mamy za dużo do stracenia, żeby narażać się na potencjalny konflikt jakąś duperelą.
Podsumowując - cierpliwości, nowy plan Karbia na pewno zostanie opublikowany. Oczywiście w serwisie Enkol.pl :D