Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Sochaczewska Kolej Muzealna => Wątek zaczęty przez: Ptr on 20 Listopad 2015, 09:47:53



Tytuł: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 20 Listopad 2015, 09:47:53
Jak podaje fb Sochaczewa, Px29-1704 wczoraj pojechał do naprawy.
Zamieszczono też kilka zdjęć z załadunku:
https://www.facebook.com/MuzeumKoleiWaskotorowejwSochaczewie/posts/903455679709149 (https://www.facebook.com/MuzeumKoleiWaskotorowejwSochaczewie/posts/903455679709149)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: LXD2-454 on 04 Styczeń 2016, 19:48:21
Zdjęcia z naprawy.
http://www.e-sochaczew.pl/sochaczew,remont-parowozu-px29-1704-aktualny-stan-prac,50215.html (http://www.e-sochaczew.pl/sochaczew,remont-parowozu-px29-1704-aktualny-stan-prac,50215.html)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 05 Styczeń 2016, 18:27:53
A,czyli Jaworzyna "tylko" montaż demontaż. Ktoś wie kto robi kociołek? Tak z ciekawości.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Bogumił on 06 Styczeń 2016, 19:01:22
Szanowni Forumowicze.

Po przeczytaniu nowego postu dotyczącego remontu wysłużonej jednostki Px48.... , szlag mnie trafił i postanowiłem napisać kilka slów w tym temacie.
Jestem właścicielem i jednocześnie pracownikiem małego "Pipszołu" zwanego warsztatem konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. Moje wzburzenie wywołała wiadomość, że już po 36 dniach od chwili załadunku "Px-a" na Tir`a w Sochaczewie nastąpiła kolejna przemiana "Px`a" w  jaworzyńskim skansenie.... Co takiego wielkiego i doniosłego wydarzyło się przez ostatnie 36 dni???.
Mówiąc oględnie nic!!!!, innymi sołwy g.w.o Co przez 36! dni roboczych  zrobiono przy rewaloryzowanym parowozie? Zdjęto budkę maszynisty i odspojono kocioł od blachy wahadłowej. Brawo, brawo, brawo !!! Przeciętny warsztat ślusarski wykonałby tę robotę w dwa dni (podkreślam dwa dni robocze przy zaangażowaniu jednego ślusarza, wózka z gazami technicznymi  i podnośnika bramowego). Jeżeli dalsza rekonstrukcja będzie przebiegała w tak ekspresowym tempie, to na przełomie lipca i sierpnia nastąpi pierwszy wytop żelaza w pobliskich dymarkach.
To, co mnie przeraża to fakt, że nikt w tym warsztacie nie oblicza strat wynikajacych z opóżnienia, opieszłaości. Każdy podmiot gospodarczy ma swoją kalulację w odniesieniu do roboczogodziny.  Na podstawie swoich wyliczeń oceniam opóżnienie na stratę przekraczającą 6.000,- sześć tysięcy słotych w odniesieniu do jednego pracownika.
A, co będzie dalej, gdy dotrzemy do walczaka i rur płomieniowych??? Ile lat zajmie ich demontaż i weryfikacja??? O ponownym montażu i rozwalcowaniu nie wspomnę.  Jaki przedział czasowy zajmie owej firmie odbudowa paleniska i przegląd podwozia parowozu???
Sochaczewskie muzeum, oraz ja wraz moimi wnukami chcielibyśmy wierzyć , że w nowym sezonie letnim ten samowarek będzie woził spragnoinych wrażeń turystow.  Ale ja zwykły warsztatowiec CZARNO to widzę...
Mam nadzieję, że przedstawony mój punkt widzenia znajdzie oparcie w spostrzeżeniach innych czytelników tego forum.
Z przyjemnością podejmę dyskusję w sprawach merytorycznych dotyczących technologiii naprawy w/w  parowozu.
 
Pozdrawiam; Bogumił


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Doctor on 08 Styczeń 2016, 19:32:00
Po przeczytaniu nowego postu dotyczącego remontu wysłużonej jednostki Px48.... , szlag mnie trafił i postanowiłem napisać kilka slów w tym temacie.

A czy wiemy iloma ludźmi i w jakim wymiarze godzin dysponuje Jaworzyna?
Jeśli to jest 3 - 4 ludzi dostępnych tylko w weekendy, do tego dwóch z nich np. ma w zwyczaju najpierw się wstawić a potem do pracy stawić, to demontaż parowozu w takim czasie i bez ofiar w ludziach nie wydaje się złym osiągnięciem ;-)
Ol49-59 w Lesznie też była długo robiona. Pracowano nad nią "w wolnych chwilach", gdy nie było pracy przy innych maszynach, do tego - o ile się dobrze orientuję - tamtejsza załoga nie jest zbyt liczna.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 08 Styczeń 2016, 20:10:53
Doktorze - jedna, zasadnicza uwaga - ten remont nie jest hobbystyczną naprawą w ramach wolontariackiego zrywu, ale realizacją zamówienia publicznego. Za solidne pieniądze.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 08 Styczeń 2016, 22:02:54
Oj tam, oj tam. Trzeba było zabrać z Sochaczewa, to się zabrało żeby MuzKol nie marudził. A że wysyłka dalej była uzgadniana, to sobie czajnik postał na placu. Najwyraźniej musiał dojrzeć.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 08 Styczeń 2016, 22:29:25
Ileż prawdy aż się uzewnętrzniać nie chce.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Doctor on 11 Styczeń 2016, 20:46:47
Doktorze - jedna, zasadnicza uwaga - ten remont nie jest hobbystyczną naprawą w ramach wolontariackiego zrywu, ale realizacją zamówienia publicznego. Za solidne pieniądze.
No i to mnie trochę martwi - zamówienia publiczne przydziela się wg. kryterium cenowego (niezależnie od solidności pieniędzy), więc wszystko jest możliwe. Ale tak naprawdę, to wszystko są hipotezy (znane również jako gdybanie), bo fakty nie są mi znane. Może ktoś wie coś więcej?


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: LXD2-454 on 23 Luty 2016, 20:40:57
Wykaz wykonanych prac przy Px29-1704
https://web.facebook.com/MuzeumKoleiWaskotorowejwSochaczewie/posts/952862218101828


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 23 Luty 2016, 21:02:23
No nareszcie jest postęp! Myślę że wspomniany przez Kolegę Bogumiła pierwszy wytop żelaza w pobliskich dymarkach ma szansę się odbyć w zadeklarowanym kilka postów wcześniej terminie. Oczywiście jeśli do końca kwietnia miejscowi wynajdą ogień i pięściak.

Nie chcę tu nikogo obrazić, ale sądząc po tempie i sposobie prowadzenia prac chyba zakład naprawczy nie do końca wie za co i jak ma się zabrać.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 23 Luty 2016, 21:41:51
Nie chcę tu nikogo obrazić, ale sądząc po tempie i sposobie prowadzenia prac chyba zakład naprawczy nie do końca wie za co i jak ma się zabrać.
I czy będą wiedzieli jak to z powrotem złożyć  ;D


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 23 Luty 2016, 22:37:15
złożyć
Nie wybiegajmy aż tak daleko w przyszłość.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 23 Luty 2016, 22:42:02
Zastanawia mnie skąd taki pesymizm związany z naprawą Px29-1704. Jaworzyna rozebrała TKt48-18 i poza kotłem który wysłali do zrobienia na zewnątrz resztę składali u siebie. Wygląda też że nie wykonuje tej naprawy banda mikoli tylko pracownicy którzy są rozliczani z tego co robią. Prędzej rozumiem obawy o brak zaplecza warsztatowego, w końcu Jaworzyna to nie zakład remontowy typu ZNTK a zwykła parowozownia.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 23 Luty 2016, 22:58:14
Pesymizm co do naprawy wynika z braku jakiejkolwiek naprawy.
Na razie trwają jakieś bliżej nieskoordynowane działania rozbiórkowe które są wstępem do zweryfikowania co i jak naprawić.
Oby Kolega Dariusz nie był złym prorokiem - wszyscy znamy takie przypadki gdy na rozbiórce się skończyło.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: LXD2-454 on 09 Marzec 2016, 17:10:09
Nowe wiadomości o Px29-1704

https://web.facebook.com/MuzeumKoleiWaskotorowejwSochaczewie/posts/960863557301694


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: MBd1-138 on 09 Marzec 2016, 18:30:20
Spokojnie. Panowie, w Jaworzynie są jeszcze ludzie którzy mają pojęcie o parowozach.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Bogumił on 01 Kwiecień 2016, 22:44:08
Witam.

Czy są jakieś nowe wiadomości o remoncie kotła w Czechach?
Upływa kolejny miesiąc.  Co w tym czasie zrobiono dobrego przy podwoziu "staruszka"?
Może ktoś dysponuje dobrymi fotkami, bo te  robione z komórkowego aparatu -  pod światło, niewiele  pokazują.  :'(

Pozdrawiam :)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Bogumił on 05 Wrzesień 2016, 21:07:36
Witam.

Minęło kilka miesięcy, a odpowiedzi jak nie było tak nie ma... Cóż, milczenie to też forma  odpowiedzi. :-X
Może kocioł już przeszedł próby ciśnieniowe i trawją prace przy jego izolacji? A, co dzieje się z z resztą, która pozostała w kraju?
Czy naprawdę nie ma się czym pochwalić ???
Może ktoś z kolegów forumowiczów  wie coś na ten temat?

Pozdrawiam :) Bogumił


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 05 Wrzesień 2016, 23:55:03
Nikt z Sochaczewa raczej tu nie zagląda...


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Juras XR4Ti on 15 Styczeń 2017, 15:47:46
Witam

Czy  kiedy wiadomo co się dzieje z tym czajnikiem? Mam nadzieję, że dożyję chwili kiedy wróci na tory...


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 15 Styczeń 2017, 18:23:28
Podobno w związku z atakiem zimy służy teraz tymczasowo jako grzejka stacjonarna wspomagająca centralne ogrzewanie na jednym z ursynowskich osiedli ;)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: LXD2-454 on 06 Luty 2017, 16:33:04
Nowe wiadomości o Px29-1704
https://web.facebook.com/lokomotywatkt48/posts/1330952583631375


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 24 Marzec 2017, 21:00:19
Dziś parowóz wyglądał tak:
https://www.facebook.com/lokomotywatkt48/videos/1375146712545295/ (https://www.facebook.com/lokomotywatkt48/videos/1375146712545295/)

Swoja drogą dość ciekawe zestawienie składu na manewry :D


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: brok on 09 Maj 2017, 21:16:02
Informacja z "pierwszej ręki": 4 maja parowóz Px29 był w Jaworzynie pod parą; maszyna jest odmalowana i przechodzi ostatnie testy.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Wądzio on 09 Maj 2017, 22:24:35
Parowóz już jest w Sochaczewie.
Informacja z faceboookowego profilu Stacji Muzeum Sochaczew:
https://www.facebook.com/StacjaMuzeumSochaczew/?ref=ts&fref=ts (https://www.facebook.com/StacjaMuzeumSochaczew/?ref=ts&fref=ts)

Cytuj
Px29-1704 powrócił!
Dzisiaj 9 maja do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie powrócił z naprawy głównej nasz parowóz! Prace prowadzone były od 19 listopada 2015 r. w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Pierwsze testy za nami, ale zanim lokomotywa po raz pierwszy od 2011 r. poprowadzi skład Retro musimy jeszcze chwilę poczekać. Przed nami kolejne testy oraz oficjalne dopuszczenie parowozu do ruchu. O postępach prac będziemy informować na bieżąco, a na razie zapraszamy do obejrzenia relacji filmowej z pierwszych metrów przejechanych dzisiaj przez lokomotywę po torze głównym stacji Sochaczew Wąskotorowy!


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 17 Lipiec 2017, 22:25:46
Px29-1704 już prowadzi pociągi osobowe.
https://www.youtube.com/watch?v=_OdCWYk81zE (https://www.youtube.com/watch?v=_OdCWYk81zE)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 18 Lipiec 2017, 08:45:15
No ale regulacji suwaków to on raczej wymaga


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: gajos on 30 Lipiec 2017, 23:20:14
Wybrałem się w ostatnią sobotę i co tu dużo mówić skoro nie potrafię policzyć ile razy jechałem tym pociągiem.
Fajnie że wrócił, fajnie że jeszcze wygląda jak nówka sztuka i... tyle potrafię powiedzieć, wbrew zasadzie nie znam się to się wypowiem :)
Mimo rutyny :) zrobiłem kilka zdjęć.
Poza parowozem trzeba pochwalić za całkowicie nowy przejazd tuż przy wyjeżdzie ze stacji.
Sporego minusa dałbym za przeniesienie kasy i głównego wejścia najdalej jak się tylko dało, czyli na teren dawnego przedszkola z furtką na samym końcu tak że trzeba obejść z zewnątrz całe muzeum. Dzięki czemu osoby idące z dworca PKP mają drugie tyle z buta. Jak już trafimy to czeka nas wolno sunąca kolejka (ta po bilety) w zatłoczonej i dusznej kasie. Ominąć budynku nie da się, bo dostęp na teren jest wszędzie zagrodzony.
Parking malutki, wymuszający zastawianie samochodów w nawzajem, byłem świadkiem jak ktoś nie mógł wyjechać po skończeniu wycieczki bo zastawił go ktoś kto został na zwiedzanie i trzeba było się szukać pomiędzy parowozami.
Przy okazji udało się zakupić nowe wydawnictwo "Warszwskie Koleje Wąskotorowe" P. Ajdackiego.

Dla tych co wolą ruchome obrazy przy okazji mała uczta dla uszu:
https://www.youtube.com/watch?v=A3Lt0oFg2MU (https://www.youtube.com/watch?v=A3Lt0oFg2MU)

(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20376183_1573520576001439_7439334688303135822_n.jpg?oh=1964d89995db0034beb672639cf5df7f&oe=59F63F2A)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20431520_1573520569334773_5874969689231006709_n.jpg?oh=205e400a7e45d5ff777e7fda2d817c70&oe=5A0214DA)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20431518_1573520566001440_3963970707993452973_n.jpg?oh=07906eac600a77c7275e15146a7e4695&oe=5A2F6184)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20431700_1573520669334763_4637741228900174106_n.jpg?oh=1f9e330033f79bb188011c651ca3d04c&oe=5A058F77)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20597272_1573520756001421_4716723526968786519_n.jpg?oh=740784fe0da793a6ad7684d90f217d43&oe=5A04E0EC)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20429655_1573520666001430_2616028708493150188_n.jpg?oh=6084c496ed146033dfd8256e32a31fbc&oe=59F374CB)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20597518_1573520699334760_7351121427618063911_n.jpg?oh=064e167ae17f8999c9f15aac6412d787&oe=59F959CC)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20525940_1573520652668098_7416371146847031526_n.jpg?oh=b104ae9667daa3902fe2d3eaf364996a&oe=59F007F4)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20431763_1573520776001419_7794751118382193605_n.jpg?oh=5319a54bd4ac93cc1fe9025594783d9b&oe=5A002ACD)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20429895_1573520782668085_3831452562671338724_n.jpg?oh=492715c0ff330cdbe2d75dd1b6170cb0&oe=5A0564D3)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20431540_1573520812668082_4763489561209919603_n.jpg?oh=fafa66d11c76d284c93e5399334497ac&oe=5A060819)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: kamlox on 10 Maj 2018, 11:02:23
Według informacji z Facebooka Px29 zaniemógł i w ostatni weekend pociągi prowadziła Lxd2-342. Ktoś wie coś więcej w tym temacie? Czy czajnik wróci w najbliższym czasie? Bo wybierałem się specjalnie do Sochaczewa, by go złapać


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 10 Maj 2018, 13:39:24
Rewizja zewnętrzna wyszła i czekają na inspektora.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 13 Maj 2018, 11:10:19
Eee. Już? Przecież dopiero co wrócił. Ciekawa DSU... ;)


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 13 Maj 2018, 17:51:01
Terminy rewizji określa nie DSU, ale rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych.
LINK (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140001465)
Tam kotły parowozowe zostały objęte dozorem pełnym z rewizją wewnętrzną i próbą ciśnieniową co 6 lat, zaś rewizją zewnętrzną z próbą szczelności i testami funkcjonalnymi co rok.


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 22 Maj 2018, 23:30:55
Aa, widzisz. Nie wiedziałem. Ale to mam pytanie: na ile tak jest lepiej? Tudzież gorzej? Normalnie też tak było? Bo mi się coś kojarzy że RW owszem co sześć, ale RZ to chyba aż tak często nie była? Czy coś kręcę?


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 25 Maj 2018, 21:53:23
Nie wiem jak było kiedyś, ale zakres badań obecnie określa inspektor. W sytuacji gdy ma wątpliwości, rozszerza zakres badań do wyjęcia rur płomieniówek  i zdjęciem blach izolujących. Nie chce mi się tu robić szczegółowych wyliczanek więc tylko to piszę .


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: velarik on 05 Sierpień 2018, 20:36:34
Kucyk, jakby co wyprostuj mnie.
A teraz temat - rozporządzenie z 2006 r. odnosi sie do parowozów jeżdżących codziennie przez cały rok. Na wąskich torach parowozy jeżdżą przeważnie maj-wrzesień. Czy nie byłoby sensownie polobbować w sprawie terminów rewizji dla wąskotorowych linii turystycznych? Czekam na Twoje zdanie (bo ja w tej dziedzinie fachowcem nie jestem).


Tytuł: Odp: Px29-1704
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 05 Sierpień 2018, 21:55:38
Panowie, źródłem rozporządzenia określającego aktualne terminy rewizji kotłów była opinia Transportowego Dozoru Technicznego wydana bodajże w 2003 r. odnosząca się do podobnych pomysłów ograniczenia badań kotłów, lub wręcz odstąpienia od rewizji wewnętrznych które, jak wiadomo mogą się odbywać tylko w uprawnionych zakładach - wszak kocioł trzeba rozebrać - co jest wyjątkowo kosztowne. Wnioskujący jednak zamiast polepszyć - popieprzyli sprawę.

TDT, w którym na początku XIX w. było jeszcze dość dużo dobrych fachowców od kotłów parowozowych (nie to co teraz) wypowiedział swe zdanie które było istnym sądem nad niefrasobliwością i bylejakizmem eksploatujących kotły parowozowe. Brzmiało ono mniej-więcej tak:
Wobec ciągłego stwierdzania pogarszającego się stanu kotłów parowozowych podlegających dozorowi, na co niewątpliwie wpływ ma brak posiadającego odpowiednie kwalifikacje personelu naprawczego w jednostkach eksploatujących te kotły oraz zaniechaniem napraw okresowych przez wyspecjalizowane zakłady (ZNTK) celowym będzie wprowadzenie corocznych rewizji zewnętrznych dla zwiększenia bezpieczeństwa eksploatacji.

Moje zdanie jest takie: niestety, stal koroduje zwłaszcza na zimno, czyli wtedy gdy kocioł jest odstawiony i to właśnie jest główną przyczyną że nie popieram koncepcji aby zmniejszać dozór. Oto przykład: rura ogniowa ma grubość ścianki 4mm. Po 8 latach takiej eksploatacji gdzie więcej kocioł stoi zimny niż pracuje miejscowe wżery zmniejszają jej grubość do 2 mm. Dalej to już loteria - wytrzyma, czy nie wytrzyma. Inny przykład: skrzynię ogniową powinno się zdemontować (niekoniecznie wymienić) co 3 rewizję wewnętrzną, czyli co ok. 21 lat. Ma to na celu wymianę zespórek oraz ściągów które też zwyczajnie przez te 20 lat skorodują. Potem zaczyna się level ryzykant.

Jeśli okrasić te kwestie dodatkowo brakiem posiadającego odpowiednie kwalifikacje personelu (o którym TDT w opinii wspominał) to mamy prostą drogę do jakiejś awarii. Nie wydarzy się ona już, za chwilę, ale za kilka lat - lecz zaświadczam, będzie huczna. Taka jest moje zdanie w temacie.