Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Średzka Kolej Powiatowa => Wątek zaczęty przez: banowy on 09 Luty 2017, 13:28:44



Tytuł: NIestandardowe wyposażenie Px48-1756 - pytanie
Wiadomość wysłana przez: banowy on 09 Luty 2017, 13:28:44
Zauważyłem onego czasu na średzkim Px-ie zamontowaną syrenę pneumatyczną, jest ona również dobrze widoczna na zdjęciach nad prawym przednim oknem kabiny. Jaki był powód tej modyfikacji? Parowa gwizdawka była za cicha , czy może zużywała zbyt dużo pary z kotła? Chyba ta parowa też nie była oryginalna tylko przełożona z jakiegoś parowozu normalnotorowego? A może to jeszcze "spadek" po PKP? Nie tak, żebym się czepiał -  absolutnie, jednak modelarzy czy "parowych ortodoksów" (moi :D) takie szczególiki rajcują.


Tytuł: Odp: NIestandardowe wyposażenie Px48-1756 - pytanie
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 09 Luty 2017, 17:02:47
Po to się montuje na parowozach syreny, aby łeb obsłudze nie pękał. Gwizdawka rozsiewa podniecające Rp1 wokół, co wybitnie da się zauważyć wewnątrz budki maszynisty, zaś trąbka dźwięk ukierunkowuje w stronę swego wylotu.
Jeśli na lokomotywie parowej są mądrze, w znaczeniu we właściwym kierunku, naprzód/wstecz zamontowane sygnały powietrzne, to ostrzeganie jest o wiele skuteczniejsze niż świstanie parą.
Niestety bardzo często, szczególnie na lokomotywach Lxd2, trąbki są skierowane tak, aby najgłośniej było... w kabinie. Ma to podobno na celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa obsługi, że jakby co to "przecież głośno trąbiliśmy!".


Tytuł: Odp: NIestandardowe wyposażenie Px48-1756 - pytanie
Wiadomość wysłana przez: banowy on 09 Luty 2017, 22:02:15
Dzięki za wyjaśnienia. Akurat w Srodzie był wtedy pod parą Px48-1756, (wiosna 2006) który gwizdawkę miał rzeczywiście zamożną, wielotonową, więc pewnie też nieźle hałasowała. A BHP obsługi przede wszystkim, tym bardziej, że gwizdawka bliżej uszu majstra niż na parowozie normalnotorowym. Zresztą na gryfickiej też używają syreny pneumatycznej na Px-e. A para w silniki zamiast w gwizdek :D


Tytuł: Odp: NIestandardowe wyposażenie Px48-1756 - pytanie
Wiadomość wysłana przez: AK on 11 Luty 2017, 00:37:46
W Środzie syreny (trąby) powietrzne na peiksach montowane były już w latach 80-tych, czyli za czasów PKP. Przede wszystkim kierowano się oszczędnościami eksploatacyjnymi, w drugiej kolejności przyświecała dbałość o maszynistów. W latach 90-tych już każdy parowóz stacjonujący na średzkiej kolejce wyposażony był w sygnał powietrzny.
Co ciekawe, przybyłemu w 1996 roku z Opalenicy parowozowi Px48-1902 również zamontowano trąbkę, a w Krośniewicach już jej nie miał.

Pomimo montażu z przodu budki, dźwięk był idealnie słyszalny w obu kierunkach. W sumie syrena powietrzna na parowozie to już taki unikalny znak rozpoznawczy wąskotorówki ze Środy.   :)

EDIT:

Wielotonowa gwizdawka parowa z 2006 roku, to był szalony pomysł ówczesnego pomocnika maszynisty, jeden dłuższy seans potrafił zaburzyć pracę lub nawet unieruchomić sprężarkę.