Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Górnośląskie Koleje Wąskotorowe => Wątek zaczęty przez: andrzej2110 on 03 Maj 2017, 11:36:39



Tytuł: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Maj 2017, 11:36:39
Przypadkowy znaleziony film https://www.youtube.com/watch?v=RJFJUkvwCWg (https://www.youtube.com/watch?v=RJFJUkvwCWg)
Szkoda że to tak niszczeje...


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbraku 2016
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 03 Maj 2017, 12:27:36
7:23
Zielone wagony do przewozu cynku ? Skąd one pochodzą ?
Mają jeszcze wzmocnienia na burtach. ciekawe...


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbraku 2016
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 03 Maj 2017, 14:06:09
To są chyba wagony tarowe do legalizacji wag.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbraku 2016
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 03 Maj 2017, 15:07:17
Ale czy wagony tarowe nie powinny być krótsze? Tak by miały bardziej skupiona masę. Na moje oko laika mogą to być węglarki do rozładunku na wywrotnicach.
Swoją drogą ten pasażerski rumun ma właściwie kompletne wnętrze.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbraku 2016
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 03 Maj 2017, 16:39:30
Zielone wagony to SĄ wagony tarowe. Świadczą o tym choćby napisy na burtach (na zdjęciach i nie widać).
Klasy rumuńskie zostały tam odstawione w roku 2001 w stanie czynnym - nic dziwnego, że są niemal kompletne. Widoczne zniszczenia są efektem dewastacji - mimo tego, że obiekt jest chroniony w przeszłości zdarzyły się włamania. Ich status, w perspektywie średnioterminowej, należy określić jako "oczekujące przywrócenia do ruchu".
Termin przywrócenia ich do ruchu zależy od tego, kiedy zostaną wykonane niezbędne prace w Tarnowskich Górach, po wykonaniu których wagony tej serii będą mogły zacząć kursować na całej linii do Miasteczka Śląskiego.

A co do statusu stacjonującego tam taboru - jest on własnością UM Bytom i stanowi rezerwę strategiczną dla obecnie funkcjonującej części kolei. Część jest przewidziana, jak wspomniałem wcześniej, do przywrócenia do ruchu, część, perspektywicznie, do bycia eksponatami, część do przebudowy na wagony pasażerskie, a część do wykorzystania jako tabor gospodarczy.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbraku 2016
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 03 Maj 2017, 16:51:55
Witam! Film robi wrażenie! Wszystko wygląda na w miarę kompletne,czego nie spodziewałbym się w krainie,gdzie nawet kłusującemu koniowi kradną podkowy ;). Szkoda tylko,że Koledzy z SGKW nie informują ,że jest możliwość zwiedzenia Rozbarku. W którymś poście czytałem,że:" Jest to niemożliwe ze względów bezpieczeństwa". A jednak się da... Ale może tylko dla wybranych >:( . A Kol.Andrzej 2110 znowu strzelił babola i to w tytule wątku! Andrzeju,prawidłowa nazwa pojawia się wiele razy. Chyba,że pośpiech ,aby z nami podzielić się filmem,spowodował tzw "drżenie paluszków"  ;D. Nie rozbrak,nie rozbratel (dla niezorientowanych, rodzaj mięsa),tylko Rozbark! Ale dzięki za wyszukanie filmu. Pozdrawiam.Bogdan


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Maj 2017, 17:03:28
Wkradł się Czeski błąd. Już poprawione.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 03 Maj 2017, 17:24:30
Rozbark nie jest w zarzâdzie SGKW, więc pretensje chyba nie do nich...


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 03 Maj 2017, 19:08:41
Witam! 
Rozbark nie jest w zarzâdzie SGKW, więc pretensje chyba nie do nich...
Racja Kolego Arielu. Ja pretensji do nikogo nie mam,a zapomniałem,że właścicielem Rozbarku jest UM Bytom.Przepraszam za pomyłkę.Bogdan


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 03 Maj 2017, 22:28:32
Z plenerem podczas którego zrobiono zdjęcia zaprezentowane na filmie SGKW nie miało nic wspólnego. Ba, nawet nie wiedzieliśmy, że coś takiego organizowano. A jeśli chodzi o wstęp na Warsztaty, to nie jest to proste. UM Bytom niechętnie wydaje zgody na wejścia tam ze względu na stan dachu i grożące niebezpieczeństwo (spadające fragmenty szklanych świetlików). Nawet my, jeśli chcemy tam wejść, musimy szczegółowo wytłumaczyć w jakim celu i nieźle się nastarać.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Maj 2017, 23:53:09
To że trudno się tam dostać to nie jest nic  złego. W ten sposób potencjalni złodzieje nie mają dostępu.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 09 Maj 2017, 20:08:12
Andrzeju... Paweł pisał o oficjalnym wejściu, nie faktycznym...


Tytuł: Warsztaty na Rozbarku 2018
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 07 Luty 2018, 19:56:22
Zapraszam na wirtualną wycieczkę po Warsztatach: https://www.youtube.com/watch?v=yM-nf3xhv-s (https://www.youtube.com/watch?v=yM-nf3xhv-s)


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 08 Luty 2018, 01:25:05
Wygląda na to, że to jedna z ostatnich okazji. Wkrótce zacznie się dziać.


Tytuł: Odp: Warsztaty na rozbarku 2016
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 11 Luty 2018, 23:03:32
No właśnie. Co tam się będzie działo?
Słyszałem że warsztaty mają być na coś zaadaptowane, ale nie znam żadnych szczegółów.


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 30 Maj 2019, 14:53:43
23 maja bieżącego roku Urząd Miasta Bytomia ogłosił przetarg zatytułowany "Rewitalizacja obiektów po byłym zakładzie naprawczym zabytkowej Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej w Bytomiu".

http://bip.um.bytom.pl/bip/ (http://bip.um.bytom.pl/bip/)

Pomińmy błąd w tytule, to drobiazg. Co tam napisano?
Otóż rewitalizacja ma polegać na zaadaptowaniu obiektu na przestrzeń wielofunkcyjną. O jakie funkcje chodzi, zapytacie?
- edukacyjne
- wystawiennicze
- kulturalne
- warsztatowe (!)

Przewidziano zachowanie funkcji warsztatowej w hali napraw lokomotyw spalinowych nr 2 (część głównego budynku warsztatów)

Do tego dochodzi gastronomia, hostel w pomieszczeniach dawnej łaźni i scena na wolnym powietrzu.

A teraz co kolejowego się tam ostanie? Otóż urząd miasta zakłada zachowanie torów na terenie otwartym (grupa torów przed wjazdem do hali wagonowni, tory na dziedzińcu między budynkami), acz bez możliwości wjazdu na nie (odcięte). Zostanie zachowany wjazd do hali napraw lokomotyw spalinowych nr 2 (co logiczne, skoro ma tam być warsztat) oraz jeden wjazd do hali wagonowni. Zakłada się zachowanie rezerwy terenu wolnej od zabudowy i kolizji pod budowę peronu i mijanki.
Wszystkie maszyny znajdujące się obecnie na terenie Warsztatów mają być zinwentaryzowane, poddane renowacji i ponownie ustawione w miejscach wskazanych przez UM.

Zakres ingerencji w zastane zabudowania minimalny - przewiduje się rozbiórkę kilku nieoryginalnych i bezstylowych kanciap o minimalnej powierzchni i kubaturze. Wszystkie oryginalne zabudowania zostają. Zakaz stosowania styropianu, nakaz pozostawienie wszelkich murów zewnętrznych w stanie oryginalnym, odtworzenia stolarki okiennej w kształcie zbliżonym do oryginalnego itp.

Subiektywne podsumowanie: widać szacunek dla zastanej substancji i przynajmniej deklaratywną dbałość o szczegóły. UM zakłada wyeksponowanie kolejowej przeszłości obiektu. Co najważniejsze - choć nie jestem z natury pesymistą, to byłem przez lata przekonany, że jedyne, co obiekt czeka, to buldożer. No chyba, że sam się zawali. A tu proszę. Teraz tylko liczyć na to, żeby przetarg został rozstrzygnięty, a oferty nie przekroczyły budżetu.


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 31 Maj 2019, 04:27:02
Zdaje się, że chyba zapomniałem napisać o skali przedsięwzięcia: teren objęty rewitalizacją: coś koło 3 hektarów, z czego jeden hektar to same hale. To, co pod dachem. Wartość przedsięwzięcia: dziesiątki milionów złotych.

Nie chcę żeby wyszło, że się chwalę, że "moja" kolej jest naj- lepsza, większa itd. Ale rozbarskie warsztaty to jest coś, co nie ma porównania w skali obecnej Polski. Zupełnie serio. Nawet zupełnie słuszne Krośniewice to przy tym małe miki. Oto link do planu:

http://bip.um.bytom.pl/zalacznik?idZalacznika=1357786 (http://bip.um.bytom.pl/zalacznik?idZalacznika=1357786)


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: lisiogonek on 31 Maj 2019, 10:26:23
Napisałeś że ma tam być mijanka w przyszłości. Czy oznacza to połączenie do sieci , czy też ma powstać jakaś niezależna sieć ?


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 31 Maj 2019, 13:27:45
Urząd Miasta Bytomia zakłada, że w przyszłości (bliżej nieokreślonej) połączenie z obecnie istniejącą linią zostanie odtworzone.


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 31 Maj 2019, 16:12:45
Czy tam po drodze w tak zwanym międzyczasie nie zdjęto przypadkiem wiaduktu nad nieistniejącym tramwajem?

Ile to by było kilometrów do odbudowy i czy wyłącznie w granicach miasta Bytom?


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 31 Maj 2019, 22:47:04
Jakaś taka mała część - jako osobna kolejka mogła by tam sobie funkcjonować chyba.
Ile jest tam jeszcze toru poza zakładem? Czy coś się jeszcze zachowało?


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 01 Czerwiec 2019, 11:57:16
Aktualnie zachowało się może 100 metrów z drobnym hakiem. Choć nie jestem pewien, bo ostatnimi czasy miasto coś tam rozebrało. Ale nie ma to znaczenia - istniejący tor idzie do zaorania.
A pisząc "mała kolejka" to masz na myśli jakąś lunaparkową niby-kolej?


Tytuł: Odp: Warsztaty na Rozbarku
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 20 Sierpień 2019, 17:52:45
Czy tam po drodze w tak zwanym międzyczasie nie zdjęto przypadkiem wiaduktu nad nieistniejącym tramwajem?

Ile to by było kilometrów do odbudowy i czy wyłącznie w granicach miasta Bytom?

Owszem, zdjęto wiadukt nad Siemianowicką. Oraz, znacznie wcześniej, ukradziono wiadukt nad linią kolei piaskowej. Odtworzenie połączenia z Rozbarkiem wymaga odbudowy gdzieś między 4 a 5 km toru (musiałbym sprawdzić w papierach, ile dokładnie).