Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje kopalniane => Wątek zaczęty przez: PiotrS on 15 Grudzień 2017, 19:25:50



Tytuł: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 15 Grudzień 2017, 19:25:50
Cześć

Wypada tu wreszcie powołać wątek dotyczący konkretnie kolei wąskotorowej  ZPT Bór za Lasem - ostatniej czynnej w Małopolsce kolejki przemysłowej. Coś już na jej temat się na tym forum pojawiało, ale to przy okazji zeszłorocznej imprezy czy spisu torfówek.

Kilka dni temu od Tomka otrzymałem informację dotyczącą zakończenia remontu wagonu Bx386.  Także w ramach inauguracji wątku polecam artykuł:

http://muzeumplsk.eu/t,62,zako%C5%84czyla_sie_renowacja_wagonu_kolejki_waskotorowej.html (http://muzeumplsk.eu/t,62,zako%C5%84czyla_sie_renowacja_wagonu_kolejki_waskotorowej.html)

Pozdrawiam.

PiotrS


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 15 Grudzień 2017, 22:54:29
Czy tylko mi się wydaje, czy wagon stracił proporcje?


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 16 Grudzień 2017, 15:42:05
Moim zdaniem zmniejszono okna - przede wszystkim podniesiono ich dolną linię. W oryginale była on mniej więcej w 1/2 wysokości ścian. Obecnie jest wyraźnie wyżej.


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 16 Grudzień 2017, 16:19:09
Pytanie historyczne: czy wagon ten powinien nosić na sobie logo PKP?


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 16 Grudzień 2017, 18:23:14
Oczywiście. To wagon z Myszyńca


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 17 Grudzień 2017, 12:49:18
Osobliwość tego wagonu polega m.in. na tym, że od czasu przywiezienia z Myszyńca do przedmiotowego remontu nie podlegał żadnym pracom remontowym. O ile wagon Bxh 388 został parokrotnie odmalowany, (ostatni raz został wyremontowany około 2005 r.) to Bx 368 przez większość swojego pobytu w Czarnym Dunajcu tj. około  40 lat był odstawiony na zarastającej krzakami bocznicy. Niegdyś służył jako mobilny szałas - garderoba dla pracowników na terenie kopalni. Wówczas sporadycznie wyjeżdżał na szlak. Ale szybko tę funkcję przejął Bxh 388. Dlatego jeszcze w zeszłym roku, do czasu remontu wewnątrz można było podziwiać oryginalne oznaczenia PKP rodem z Myszyńca.



Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 17 Grudzień 2017, 13:15:38
Dziękując za odpowiedź poproszę jeszcze o wyjaśnienie do czego służył fabrycznie, bo chyba nie do wożenia zwykłych pasażerów?


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 17 Grudzień 2017, 14:20:16
Patrząc na zdjęcia archiwalne z kolei myszyniecko - ostrołęckiej rzuca się w oczy dosyć duże zróżnicowanie wagonów pasażerskich, z których część stanowi adaptacje krytych wagonów towarowych. Bxh 388 to właśnie przebudowany wagon kryty, który już w Myszyńcu służył do przewozu pasażerów. Ten wagon lub bardzo podobny występuje nawet w filmie: https://www.youtube.com/watch?v=ZmYSZjWsdIE. (https://www.youtube.com/watch?v=ZmYSZjWsdIE.)
W kwestii wagonu Bx 368, o który pytasz mogło być podobnie. Niestety nie znam jego genezy, ale on także zyskał swoją aktualną (pasażerską) architekturę jeszcze w Myszyńcu.  Jego archiwalne zdjęcie z 1968 r. występuje w monografii Andrzeja Tajcherta "Koleje wąskotorowe na Kurpiach".


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 17 Grudzień 2017, 14:29:01
Ja myślałem że tego typu wagony miały jakiś wojskowy rodowód, bo jednak dla zwykłej komunikacji pasażerskiej wnętrze chyba nie było zbyt dobrze rozwiązane. Ot np. w czasie działań wojennych położono jakąś feldbankę i przyjechała inspekcja od Kajzera, to właśnie w takie wagoniki wąsaci generałowie w pikielhaubach się pakowali aby przy sznapsach wskazywać przez okna palcami wsie do pacyfikacji.


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: majster on 17 Grudzień 2017, 15:34:43
Wagon Bxh 368 był fabrycznie zbudowany jako osobowy. Według moich informacji zbudowano go w 1894 roku w fabryce w Görlitz prawdopodobnie dla gnieźnieńskiej kolei powiatowej, świadczyć mogą o tym pewne charakterystyczne dla GKP elementy wagonu, widoczne na różnych dostępnych jego zdjęciach. Po przekuciu tej kolei na 750 mm trafił do Myszyńca.


Tytuł: Odp: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem
Wiadomość wysłana przez: Szymek on 18 Styczeń 2018, 16:58:14
Jak pisał PiotrS przed remontem na wagonie można było zobaczyć opisy charakterystyczne dla PKP:

DOKP Warszawa

(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=354)

Naprawa średnia

(http://750mm.pl/MGalleryItem.php?id=353)

P.S. Co do wyglądu, oznaczeń i malowania wagonu - rozmawiałem z właścicielem pojazdu przed wyjazdem do remontem i pokazałem trochę materiałów fotograficznych i rysunki (dostępne w książce "Koleje wąskotorowe na Kurpiach") jak wyglądał gdy jeździł na Kolejce Myszynieckiej i ... jak widać skorzystał z tej wiedzy.