Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Nadmorska Kolej Wąskotorowa => Wątek zaczęty przez: PiotrS on 25 Luty 2018, 15:01:16



Tytuł: Prasówka
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 25 Luty 2018, 15:01:16
https://wiadomosci.wp.pl/moglo-dojsc-do-katastrofy-zlodzieje-ukradli-180-srub-z-torow-6224065458464385a


Tytuł: Odp: Prasówka
Wiadomość wysłana przez: kaziuwask1 on 04 Marzec 2018, 23:21:09
Nie pierwszy i nie ostatni raz złodzieje biorą się za rozkręcanie torów. Na nadmorskiej jeździmy po gorszych odcinkach niż ten na którym doszło do kradzieży. A tak działają złodzieje: https://www.youtube.com/watch?v=lDYpCbykR2g (https://www.youtube.com/watch?v=lDYpCbykR2g)  ;)


Tytuł: Odp: Prasówka
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Styczeń 2019, 21:45:44
SuperPortal24 dnia 21.I.2019 r. donosi (http://www.superportal24.pl/parowoz-opuscil-nadmorska-kolej-waskotorowa/7710):

Zabytkowy parowóz Px 48 3916 opuścił Nadmorską Kolejkę Wąskotorową. Właściciel, Stacja Muzeum w Warszawie, odebrał lokomotywę parową w miniony piątek.

(http://www.superportal24.pl/sites/default/files/styles/hot_latest/public/field/image/1e8dd1fdde0200d1be5af123a1224908.jpg?itok=hOwM3AIJ)

To już koniec wspólnej historii zabytkowego parowozu Px 48 3916 z gminą Rewal i Nadmorską Koleją Wąskotorową. W miniony piątek 18 stycznia br. decyzją jej właściciela, Stacji Muzeum w Warszawie, maszyna została załadowana na lawetę, a następnie wywieziona z Gryfic. Parowa lokomotywa trafiła pod skrzydła Stowarzyszenia Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej.

Przygoda gminy Rewal z zabytkową maszyną trwała 16* lat. Lokomotywa, po torach rewalskiej ciuchci, woziła turystów blisko osiem lat. Przez ostatnie cztery lata parowóz znajdował się w jednym z pomieszczeń w Gryficach.

Historia parowozu Px 48 3916 w naszym regionie, jak mówi Hanna Nowak, sięga 2002* roku, kiedy to kolej wąskotorowa została przejęta przez samorząd gminy Rewal. – Parowóz został przekazany gminie umową użyczenia przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a obecnie Stację Muzeum, które to było jego dysponentem. Od tego czasu gmina Rewal wielokrotnie wznawiała z właścicielem umowę, najpierw o użyczenie, a następnie dzierżawy parowozu. W strukturach gminy Rewal parowóz z małą przerwą na remont wykonaną przez Interlok Piła, funkcjonował od 2002 do 2010 roku. Funkcjonowanie zostało przerwane w związku z rozpoczętą właśnie w 2010 roku rewitalizacją nadmorskiej linii. W międzyczasie wygaśnięciu uległo prawo do funkcjonowania kotła parowego, urządzenie przestało być certyfikowane i niestety musieliśmy zaniechać jego eksploatacji. Sam parowóz wymagał całkowitego remontu. Już po naszym przekształceniu od 2014 roku jako Spółka byliśmy depozytariuszem parowozu i zabezpieczaliśmy go w naszej infrastrukturze. W tym czasie był on poddawany cyklicznym konserwacjom na terenie naszego zakładu - mówi w rozmowie z reporterką SuperPortalu24 Hanna Nowak, kierownik pionu techniczno-ekonomicznego Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. – W grudniu 2018 roku, kiedy wygasła kolejna umowa, właściciel, który miał prawo do dysponowania urządzeniem, wystąpił o jego zwrot. Gmina Rewal czyniła starania o przedłużenie umowy dzierżawy, ale bez skutku. Tym samym zgodnie z literą prawa, parowóz został w miniony piątek wydany właścicielowi – dodaje.

I tak skończyła się historia parowozu Px 48 3916 z gminą Rewal. Zwrot maszyny właścicielowi nie oznacza jednak, że nadmorska kolej pozostała bez parowozu. Już od 2011 roku gmina jest właścicielem identycznej lokomotywy parowej - parowozu Px 48 3913. Maszyna, której historię przedstawimy na łamach SuperPortalu24 już wkrótce, w przyszłości podobnie jak wcześniej jej poprzednik będzie woziła turystów Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.

Katarzyna Adamiak

*) Oczywiście przygoda 3916 z samą Gryficką KD rozpoczęła się jeszcze za PKP w 1998 r. czyli trwała 20 lat.


Tytuł: Odp: Prasówka
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 21 Luty 2019, 17:41:58
I myk! następny - Gryfickie Info donosi (http://nowy.gryfickie.info/2019/02/21/px48-wyjechal-dzis-z-muzeum-nadmorskiej-kolei-dojazdowej-w-gryficach-maszyna-po-remoncie-ma-trafic-do-koszalina/?fbclid=IwAR3H6KRQ2vXnKP_AMqDMysgfECi6vFj-C3C0dG9tpjckpQXaE4oPfnNoC48):

Px48 wyjechał w czwartek z muzeum Nadmorskiej Kolei Dojazdowej w Gryficach. Maszyna po remoncie ma trafić do Koszalina

(http://nowy.gryfickie.info/wp-content/uploads/2019/02/DSC_3412.jpg)

To kolejny Px48 zabrany z gryfickiego muzeum. W czwartek maszyna została załadowana na specjalną platformę i ruszyła w drogę do Poznania, gdzie poddana zostanie gruntownej modernizacji. Niestety, po remoncie za który zapłaci koszaliński samorząd, parowóz trafi do Koszalina, gdzie będzie jeździła w barwach tamtejszej kolei wąskotorowej. Parowóz w użyczenie oddało Muzeum Narodowe w Szczecinie, które od kilku lat jest właścicielem gryfickiej ekspozycji.

Jakiś czas temu poinformowaliśmy, że kolejny Px48 zostanie zabrany z nadmorskiej ekspozycji Nadmorskiej Kolei Dojazdowej z Gryfic. Ponad tydzień temu,  przedstawiciele Towarzystwa Koszalińskiej Kolejki Wąskotorowej podpisali umowę z poznańską firmą na renowację parowozu Px 48. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, biorąc pod uwagę, że koszalińska linia wąskotorówki to druga obok rewalskiej Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w województwie zachodniopomorskim. Jak się jednak okazuje, za kilka miesięcy turyści, którzy przyjadą do Koszalina będą cieszyć oko jednym z parowozów zabranych z Wystawy Nadmorskiej Kolei Dojazdowej w Gryficach. Za dwa tygodnie maszyna ma zostać przetransportowana do Poznania, gdzie przejdzie gruntowny remont. Miasto Koszalin wyda na ten cel pół milion złotych, zabezpieczone w ramach budżetu obywatelskiego. Parowóz został „użyczony” na mocy współpracy z Muzeum Narodowym w Szczecinie, które siedem lat temu przejęło w zarząd gryficką wystawę.

Co na to włodarze Gryfic? Nie kryją zdziwienia i lekkiego rozgoryczenia, zwłaszcza, że od jakiegoś czas szukano pomysłu na nową formułę działania wystawy. – To, że ekspozycja musi zmienić charakter byliśmy zgodni z marszałkiem i radnymi województwa, bo w tej formule nie wykorzystuje w pełni potencjału miejsca i zasobów.  Urodził się pomysł na stworzenie centrum edukacyjno – muzealnego kolejki wąskotorowej. Środków na ten cel chcieliśmy szukać w Regionalnym Programie Operacyjnym. W planach było zlecenie opracowania koncepcji przedsięwzięcia jakiemuś specjaliście. Wydawało się, że była dobra wola zarówno dyrekcji Muzeum Narodowego, ale i samorządu wojewódzkiego, ale po tym ruchach nie wiem już na co liczyć i co myśleć. To kolejny eksponat, który wyjeżdża z Gryfic, nasza wystawa wokół której mieliśmy zbudować mocny produkt turystyczny ubożeje  – mówi burmistrz Andrzej Szczygieł, przekonując, że powstanie centrum ma sens właśnie na terenie Gryfic, gdzie są mocno zakorzenione tradycje związane z koleją wąskotorową, która obsługiwała przez lata lokalne rolnictwo i przemysł cukrowniczy. Gmina wzięłabym na siebie obowiązek utrzymania placówki, musiałaby odkupić od PKP kilka działek, na których powstałaby zadaszona przestrzeń, na ekspozycję zabytkowych Px48, lokomotyw spalinowych, wagonów Retro, i całej masy taboru, który pracował w regionie.


Tytuł: Odp: Prasówka
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 21 Luty 2019, 18:39:01
No bez pierdół... W muzeum zostały jeszcze dwa peiksy, trzeci jest na kolejce. Wzięli by się za któregoś żeby go uruchomić zamiast płakać że zabierają i będzie jeździł w Koszalinie