Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Koleje cegielniane => Wątek zaczęty przez: gajos on 01 Lipiec 2020, 22:26:15



Tytuł: Cegielnia w Zielonce koło Warszawy
Wiadomość wysłana przez: gajos on 01 Lipiec 2020, 22:26:15
Kilka dni temu niechcący przejechało mi się rowerem koło glinianek w Zielonce. Przy okazji przypomniało mi się jak pod koniec lat 80 ojciec chcąc pokazać swoją pracę przy rozkopywaniu wału ziemnego idącego wzdłuż linii normalnotorowej pomiędzy stacjami Ossów a Zielonka. Dla małego dzieciaka dzień w koparce Ostrówek był nie lada przeżyciem. Zwłaszcza gdy chciałem zobaczyć co robi dana dżwignia i nagle tylna łycha wbiła się w rów odwadniający tor z Białegostoku. :)
Ale wróćmy do wątku kolejki. Miejsce kopania Ostrówkiem pamiętam dobrze, w końcu spędziłem tam cały dzień i było to na wysokości charakterystycznego cypla na gliniankach, ale jak przez mgłę pamiętam stała tam charakterystyczna koparka... Na 99% obsługiwała kolejkę, czego wtedy nie wiedziałem a jako gówniarz nie mogłem opuścić koparki ojca z wiadomych względów. Tyle z mojej pamięci.

Zapraszam na kolejną nudną historyjkę obrazkową pt. "widok w stronę i od strony" :) , ale najpierw niezastąpiona mapa autorstwa Kolegi KNG.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106911870_3406166086082938_7881225667678082528_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=i66vGKwp_R8AX8Iof2z&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=17e334bdfd467eb957284714e73c69da&oe=5F21619C)

Spacer zaczynamy, od bazy czyli cegielni i bramy wjazdowej dla kolejki w Zielonce którą tor w linii prostej przecinając ulicę Ceramiczną przechodził przez teren obecnego kościoła
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/73001134_3406213196078227_8520288804239411171_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=oGOC1dXtMjEAX8xFBvf&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=c30ffcc11be255a88892fc6a23ad4950&oe=5F233208)

Miejsce za bramą cegielni obecnie...
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106212242_3406213186078228_6132222417859847984_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=At4Gv-QzSqQAX9d9TXt&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=7b6ff600f3fcf090e4c0438aa55e7a86&oe=5F23DB7C)

Strzałka wyznacza przebieg toru przez teren obecnego kościoła, co ciekawe działka ta znajduje się na terenie miasta Kobyłka.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106601474_3406213072744906_5359387320875255234_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=SwIzsZ9kdT0AX-xlYvA&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=e95ceaa446d0551f88927f15a92ca2c7&oe=5F23E2D5)

Tor idąc w linii prostej od bramy cegielni przecinał teren obecnego kościoła oraz widoczną tu ulicę Szeroką. W tle alejka z nasypem prowadząca wprost do ulicy Spacerowej.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106505685_3406213726078174_2744703513285936226_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=8qkB8Zl4WPIAX8-aHFG&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=ad435aa540da3bf3f1200d0dd0f4b2a6&oe=5F222940)

Widok od strony Spacerowej na cegielnię i przejazd na Spacerowej. Tor szedł linią prostą. Zieleń za kościołem to teren cegielni.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106509343_3406213862744827_1023504404664008741_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=nI8nfTQqGtIAX_z3wMz&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=2b98c4c02df4bf4cc58a316819b9861e&oe=5F22E87C)

Idziemy nasypem w stronę Spacerowej.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106062086_3406213992744814_455348203426612709_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=TJbN2aoCEw0AX_C0u3b&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=c3b5e765aaa530385cda59670f48df08&oe=5F23B149)

Dalsza część wyrażnego nasypu.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106098154_3406214236078123_5532118659014733351_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=xkYZweZ934gAX9BtYSg&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=faac811c87e94a62ea807a689451fd0a&oe=5F236923)

Powrót na teren Zielonki i ulica Spacerowa z widokiem na nasyp w kierunku cegielni. Strzałki wskazują przybliżony przebieg łuku w stronę glinianek.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/84308834_3406214286078118_1246229761860426496_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=_TIg6TWfzgQAX_-jf6n&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=a510992346fa1b77fea175fba9aae9d3&oe=5F20EEBB)

Ten sam łuk z widokiem na Spacerową.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106538190_3406214409411439_4651476549494696031_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=1iE4I3VF_GsAX_r2FwK&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=2634a8f13a48ad79e13c2442f757b528&oe=5F20DD15)

Ciąg dalszy Spacerowej.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106495269_3406214802744733_6022556434601203130_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=G3VxGMnn_7wAX8o4LR3&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=d65f7dcf04a85d06de54c0bc4bc30bb0&oe=5F209C48)

Typowy słupek w ogrodzeniach działek przy ulicy Spacerowej.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106084102_3406214749411405_3116550816061080941_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=wYL2UXtMKvAAX9z1j6a&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=a13c4f3a4ddc6e342072fb5480fb5351&oe=5F229648)

Powoli dochodzimy do miejsca gdzie tor skręcał w kierunku wyrobiska.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106088261_3406214762744737_9032552771409186391_o.jpg?_nc_cat=107&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=eYdEO1_MaNMAX9XbDKe&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=b9969843712771ed3f7665b9a522ae14&oe=5F2439F6)

Miejsce wjazdu na wyrobisko. Jeszcze raz widok Spacerowej w kierunku cegielni. Strzałki są w przybliżonym miejscu przebiegu toru.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106558283_3406214956078051_4251923528269952541_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=WSA0AFECJosAX9KSdZQ&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=38fba8cb1df582821d11c4d83d3e82c9&oe=5F226F83)

Wjazd na wyrobisko będące obecnie charakterystycznym cyplem. Wybaczcie za brakl zdjęć z wnętrza cypla, ale niezręcznie fotografować obok opalających się, a pewnie tam też nic ciekawego nie będzie. :)
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106169504_3406215062744707_1333024509547333824_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=9l-KhKVrSGUAX-asUf1&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=861c4d06958b2f86f92f559ad8d5a5ee&oe=5F224217)

Widok na cały cypel gdzie kolejka kończyła swój bieg.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106893728_3406215026078044_8092868348807899951_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=ToyoPbleIeoAX87WzLh&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=d6d67474ef94318772382db25bb2126c&oe=5F20C196)

Cypel od strony drugiego brzegu, mniej więcej na tej wysokości była "nasza" koparka.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106496527_3406215229411357_1034423794885523957_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=3LNNigpp9lYAX-ai1lx&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=6d002d5e87d7e31178caabd34f2e7ef1&oe=5F2320FE)

W bonusie stan obecny bocznicy normalnotorowej. Po prawej przybliżony przebiej kolejki.
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106531235_3406215419411338_4791122131332824777_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=07e735&_nc_ohc=e6whFzjuTEEAX_kU5uh&_nc_ht=scontent-waw1-1.xx&oh=891b693d0f55f5fc26dcd4a8398f54cf&oe=5F21F0E0)