Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Górnośląskie Koleje Wąskotorowe => Wątek zaczęty przez: Paweł Niemczuk on 17 Grudzień 2021, 15:48:17



Tytuł: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 17 Grudzień 2021, 15:48:17
A tym czasem w Bytomiu....
Po 51 latach od odstawienia najpierw w krzaki, a potem na pomnik, do żywych wrócił parowóz. Jest to Ryś, który w latach 1950 - 1970 służył w Zakładach Cynkowych "Szopienice" w Katowicach, następnie (najpewniej) stał w krzakach, potem w latach 1984-1996 na pomniku tamże. W 1996 trafił do Rud. W roku 2000 przewieziono go do zakładów naprawczych kolei piaskowych w Przezchlebiu, gdzie rozpoczęgo jego remont. Remont ten jednak nie został dokończony. We wrześniu 2019 maszyna trafiła do Parowozowni Bytom Karb. Jesienią 2020 roku został przewieziony do warsztatów Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, gdzie przeprowadzono jego remont. Kilka dni temu wrócił do Bytomia, gdzie czekają go jeszcze jazdy próbne, naniesienie oznaczeń (będą wzorowane na oznaczeniach zakładowych Zakładów Cynkowych "Szopienice") oraz drobne prace wykończeniowe. Dziś jednak odbyła się oficjalna prezentacja maszyny. Uroczystość zaszczycił swoją obecnością prezydent Bytomia, pan Mariusz Wołosz.
Przeprowadzenie remontu stało się możliwe dzięki wkładowi finansowemu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Gminy Bytom, Fundacji Orlen, darowiznom górnośląskich przedsiębiorców oraz ponad 200 indywidualnych darczyńców z całej Polski.


https://www.bytom.pl/aktualnosci/index/Parowoz-Rys-dolaczyl-do-taboru-Gornoslaskich-Kolei-Waskotorowych-w-Bytomiu.-Po-niemal-pol-wieku-znow-wyruszyl-na-waskie-tory-/idn:36435 (https://www.bytom.pl/aktualnosci/index/Parowoz-Rys-dolaczyl-do-taboru-Gornoslaskich-Kolei-Waskotorowych-w-Bytomiu.-Po-niemal-pol-wieku-znow-wyruszyl-na-waskie-tory-/idn:36435)


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 19 Grudzień 2021, 15:32:30
To teraz jest komplet na chodzie, Las z Rysiem.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 19 Grudzień 2021, 17:57:19
Gratulacje, że udało się przywrócić Rysia do żywych!
Bardzo jestem ciekaw jak się będzie prezentować z oznaczeniami Zakładów Cynkowych Szopienice.

Nie mogę się doczekać wspólnych jazd z Lasem.
Ciekawie będzie się prezentować z wagonami krytymi do przewozu blach cynowych.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 19 Grudzień 2021, 20:02:00
A nastepny w kolejce jest Tw53, ale to potrwa zdecydowanie dluzej niz naprawa Rysia.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 19 Grudzień 2021, 22:45:41
A nastepny w kolejce jest Tw53, ale to potrwa zdecydowanie dluzej niz naprawa Rysia.
Czekam z niecierpliwością. To był by naprawdę fajny czajnik, jak by był w ruchu. Tymczasem gratuluję sukcesu z Ryszardem :)


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 20 Grudzień 2021, 21:26:29
Tw53 będzie symbolicznym kontynuatorem starego GKW  ;D


Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.

Jak zakonczy się w Polsce wydobycie to trzeba będzie sprowadzać z ChRL albo Australii, albo będzie się drewnem opalało.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 21 Grudzień 2021, 10:08:25

Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.

Wąskotorowych owszem. W Polsce w przypadku normalnotorowych nikogo zaraz nie będzie stać na utrzymanie parowozów w ruchu.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 22 Grudzień 2021, 08:26:24

Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.


Niby jak? Nikt nie będzie zastanawiał się nad wąskotorówkami, jeśli np. PKP Cargo nie zamówi większej partii. Indywidualni importerzy będą mieli do zapłacenia takie podatki ekologiczne, że nikogo nie będzie na to stać. Parowozy owszem, Las zawsze będzie ciekawszy niż Wls 150, ale pomyśl o kosztach.
Chyba że sprowadzimy z Rosji jakieś np. Owieczki opalane drewnem.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 22 Grudzień 2021, 13:54:25

Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.


Niby jak? Nikt nie będzie zastanawiał się nad wąskotorówkami, jeśli np. PKP Cargo nie zamówi większej partii. Indywidualni importerzy będą mieli do zapłacenia takie podatki ekologiczne, że nikogo nie będzie na to stać. Parowozy owszem, Las zawsze będzie ciekawszy niż Wls 150, ale pomyśl o kosztach.
Chyba że sprowadzimy z Rosji jakieś np. Owieczki opalane drewnem.


Parowozy są ratunkiem w takim sensie, że gdy będzie zakaz używania benzyny i ropy, to taki Lxd2, czy Wls150 będą zimnymi eksponatami, a parowóz pojedzie na (prawie) wszystkim. Zamiast węgla będzie się woziło drewno w tendrze, albo brykiety jakieś.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 22 Grudzień 2021, 17:39:34
Lxd2 pojedzie na olej rzepakowy przecież. A tego nie mogą zakazać :P
Olej opałowy też wejdzie, tylko tu już nie wiadomo jak to z dostępnością by było.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 22 Grudzień 2021, 19:28:17
Lxd2 pojedzie na olej rzepakowy przecież. A tego nie mogą zakazać :P
Olej opałowy też wejdzie, tylko tu już nie wiadomo jak to z dostępnością by było.
Gościu czy ty rozumiesz i masz pojęcie co piszesz? Ile w życiu wymieniłeś uszkodzonych lejących wtrysków lub końcówek, ile wytargałeś pomp wtryskowych z uszkodzonymi sekcjami bo jakiś debil z chęci oszczędności lub zwykłej głupoty lał opał lub ON mieszany z biogównem lub jakimś innym syfem.
OLEJ OPAŁOWY JEST DLA APARATURY WTRYSKOWEJ TYM CZYM OBECNIE PANUJĄCE WIRUSY DLA ORGANIZMU LUDZKIEGO.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 22 Grudzień 2021, 20:28:13
Zanim dojdzie do zakazu używania paliw kopalnych w transporcie kolejowym, morskim, lotniczym, a nawet drogowym ciężarowym czy autobusowym dalekobieżnym to upłynie wieeele czasu. Na razie próbują zrobić "zamach" na spalinowe auta prywatne i nie wiadomo czy nie spotkają się z oporem społecznym. Elektrycznego kontenerowca nikt jeszcze nie zbudował, a nawet elektryczne "TIRy" to pieśń przyszłości, tak że odejście od paliw opartych na ropie to daleka droga. Z węglem niestety gorzej. Chociaż, dokąd w Europie będą jakieś zakłady typu huty będzie sprowadzany.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 22 Grudzień 2021, 22:44:54
Lxd2 pojedzie na olej rzepakowy przecież. A tego nie mogą zakazać :P
Olej opałowy też wejdzie, tylko tu już nie wiadomo jak to z dostępnością by było.
Gościu czy ty rozumiesz i masz pojęcie co piszesz? Ile w życiu wymieniłeś uszkodzonych lejących wtrysków lub końcówek, ile wytargałeś pomp wtryskowych z uszkodzonymi sekcjami bo jakiś debil z chęci oszczędności lub zwykłej głupoty lał opał lub ON mieszany z biogównem lub jakimś innym syfem.
OLEJ OPAŁOWY JEST DLA APARATURY WTRYSKOWEJ TYM CZYM OBECNIE PANUJĄCE WIRUSY DLA ORGANIZMU LUDZKIEGO.
Przyznaję się że nie zajmowałem się nigdy mechaniką i może faktycznie olej opałowy jest dla silnika zgubny.
Swoje spostrzeżenie oparłem na fakcie że kiedy do Koszalina trafiła Lxd2-475 z Dobrej Nowogardzkiej to w czasie remontu spuściliśmy z niej pełniutką beczkę czerwoniutkiego oleju opałowego na którym najwyraźniej jeździło PKP.
Zapewne pracownicy upłynniali przydziałowy ON i lali opałowy...


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 23 Grudzień 2021, 08:13:05
Cytuj
Swoje spostrzeżenie oparłem na fakcie że kiedy do Koszalina trafiła Lxd2-475 z Dobrej Nowogardzkiej to w czasie remontu spuściliśmy z niej pełniutką beczkę czerwoniutkiego oleju opałowego na którym najwyraźniej jeździło PKP.
Niekoniecznie. Nie wiem jak wąskotorówki ale np. LHS czy PTK Zabrze miało indywidualnie barwioną ropę i to na różne kolory.
Cytuj
Na razie próbują zrobić "zamach" na spalinowe auta prywatne i nie wiadomo czy nie spotkają się z oporem społecznym.
Pamiętam jak ok 20 lat temu była wielka akcja propagowania silników diesla (że to mało pali, mało emituje, adBlue i inne dpf-y) jeszcze wcześniej na benzynę bezołowiową, teraz jest propaganda na elektrykę. Myślę że za kolejne 20 Lat będzie propaganda na coś innego.
Cytuj
Gościu czy ty rozumiesz i masz pojęcie co piszesz? Ile w życiu wymieniłeś uszkodzonych lejących wtrysków lub końcówek, ile wytargałeś pomp wtryskowych z uszkodzonymi sekcjami bo jakiś debil z chęci oszczędności lub zwykłej głupoty lał opał lub ON mieszany z biogównem lub jakimś innym syfem.
Dlatego kto był mniejszym debilem dolewał mixol do opału i jeździł. Z drugiej strony inni dla oszczędności kupowali legalny ON po taniości który też zaklejał wszystko takim plastelinowatym osadem. Więc jeśli już dostawca paliwa coś kombinuje to nic nie poradzisz.
Cytuj
OLEJ OPAŁOWY JEST DLA APARATURY WTRYSKOWEJ TYM CZYM OBECNIE PANUJĄCE WIRUSY DLA ORGANIZMU LUDZKIEGO.
Ja raczej bym powiedział że to aparatura wtryskowa musi być przeznaczona do danego rodzaju paliwa. Np. Bosch robił układy mechanicznego wtrysku benzyny z pompami rzędowymi podobnymi do tych w dieslach ale ze smarowaniem sekcji olejem i to działało.

W ogóle to gratulacje w związku z uruchomieniem parowozu. Dużo jazdy i mało usterek.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 25 Grudzień 2021, 04:02:14
Z węglem niestety gorzej. Chociaż, dokąd w Europie będą jakieś zakłady typu huty będzie sprowadzany.

Węgiel węglowi nierówny. Węgla koksującego używanego do wyrobu koksu (z kolei używanego w procesach metalurgicznych, np. wytopu stali) nie da się za bardzo używać w celach energetycznych. Po prostu źle się pali. Albo inaczej: na węglu koksującym twój parowóz za bardzo nigdzie nie pojedzie.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 25 Grudzień 2021, 04:17:23
Obawy wyrażone przez przedmówcą są i nie są uzasadnione.
Jeśli chodzi o olej napędowy, to raczej dość zabawną obawą jest to, ze ktoś zakaże totalnie jego użytkowania, a jednocześnie nie zakaże używania węgla kamiennego. Inna rzecz - raczej nie obawiałbym się zakazu stosowania paliw kopalnych do napędzania pojazdów zabytkowych. Druga sprawa: o ile końca energetycznego węgla kamiennego możemy dożyć, to oleju opałowego - nie sądzę. Może stać się dobrem rzadkim i stosunkowo kosztowym, ale średnio prawdopodobne by całkowicie zniknął. Oczywiście może się zmienić surowiec, z którego będzie wyrabiany - np. zamiast ropy naftowej będą to oleje roślinne, czy coś w ten deseń, ale raczej za szybko nie zniknie.
A wracając do węgla - brak węgla energetycznego staje się już teraz realnym problemem np. w Wielkiej Brytanii. Przy braku krajowego wydobycia (nie liczę śladowego wydobycia resztkowego) oraz bliskiemu końcowi energetyki węglowej zupełnie realnym problemem staje się brak węgla energetycznego niezbędnego do opalania parowozów. A sprowadzanie śladowych ilości potrzebnych kolejom historycznym może być ekonomicznie niewykonalne. W tym wypadku (nie wiem, czy zawsze - tu proszę mnie oświecić) wydaje się mazut. Jego pozycja jako paliwa wydaje się jeszcze bardziej niezagrożona, niż oleju opałowego. W końcu cały transport morski opiera się na mazucie i raczej wątpliwe by jakoś szczególnie szybko coś mogącego zastąpić mazut wynaleziono...
A ostatecznym rozwiązaniem problemu w przypadku nagłego i niespodziewanego wynalezienia czegoś, co dziś jest nam nieznane, a z miejsca wyprze paliwa kopalne, wydaje wspomniany już wyżej olej rzepakowy.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 28 Grudzień 2021, 22:52:00
Na olej rzepakowy był mały bum z 10(albo więcej)lat temu. Mówiło się ze ciągniki chodzą na frytkach. Jak szybko się zaczęło tak szybko się skończyło.
Paliwem przyszłości może być wodór. Obecnie mamy już pierwsza lokomotywę napędzaną wodorem.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 29 Grudzień 2021, 01:07:31
Ja tam w wodór w ogóle nie wierzę. Może co najwyżej na statkach.
Przyszłością kolei jest po prostu stara dobra elektryfikacja, a jeśli chodzi o obsługę bocznic to akumulatory. Nie potrzeba żadnej specjalistycznej infrastruktury, jakiej wodór by potrzebował. Wiele krajów już ma w znakomitej większości zelektryfikowaną kolej.

Wodór w przypadku samochodów też wygląda bardzo blado. To jest najdroższe rozwiązanie, wymagające bardzo specjalistycznej infrastruktury specjalnych materiałów i ścisłych kontroli, bo z wodorem nie ma żartów. W dodatku samochód na wodór to tak używa tego wodoru... aby ładować akumulatory. No bo ogniwo wodorowe ma za małą moc aby samochód miał dobre przyspieszenie. Aby zaspokajać te nagłe pobory wciąż potrzebne są wydajne akumulatory. Tak więc de facto samochód wodorowy to jest zwykły akumulatorowy elektryk, który ma okrojoną baterię i zamiast tego wstawioną cholernie drogą instalację wodorową. Mi to nie wygląda przyszłościowo...



Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: MBd1-138 on 29 Grudzień 2021, 14:08:47
Kiedyś na samochód też patrzono jak na jakieś dziwactwo i stawiano na kolej, a dziś...


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 30 Grudzień 2021, 16:06:10
A kiedyś też myślano że kolej magnetyczna to jest kolej przyszłości a dziś...
Były eksperymenty z kolejami na poduszce powietrznej, różne koleje jednoszynowe, to wszystko miało być transportem przyszłości. A jak to się skończyło wszyscy wiemy. I jestem święcie przekonany że tak samo skończy się ta farsa z "hyperloopem".

https://www.youtube.com/watch?v=ERdF0FK-2io (https://www.youtube.com/watch?v=ERdF0FK-2io)


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 30 Grudzień 2021, 16:40:22
Gdzieś tak od min: 1:04 Zdzisław Kamiński wyjaśnia czemu zmiany w koncepcji kolei są trudne.
https://www.youtube.com/watch?v=fM4zXoIc5Lw (https://www.youtube.com/watch?v=fM4zXoIc5Lw)
Tradycja cywilizacji, ciekawe określenie na pewne zjawiska.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 30 Grudzień 2021, 18:20:46
Cytuj
Przyszłością kolei jest po prostu stara dobra elektryfikacja, a jeśli chodzi o obsługę bocznic to akumulatory.
No dobrze. Ale skąd brać ten prąd do tych drutów i akumulatorów?


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 30 Grudzień 2021, 19:15:46
Moim zdaniem jedyna słuszna droga to elektrownie jądrowe.
Niestety polski rząd totalnie olał tą drogę, zaprzepaszczając nawet zaawansowaną budowę EJ w Żarnowcu. O tyle dobrze że coś się jeszcze rusza w tym temacie. Ale w obecnych realiach atomowa przyszłość to jedyna rozsądna przyszłość.

Tak swoją drogą wiecie skąd bierze się wodór? Z ropy naftowej. To jest obecnie jedyne opłacalne źródło tego zasobu. Wytwarzanie wodoru z wody na skalę przemysłową to są mrzonki. Ta lokomotywa wodorowa Pesy została zresztą zaprojektowana po to aby obsługiwać bocznice rafinerii Orlenu w Płocku, która dowolnie dysponuje takim właśnie ropopochodnym wodorem.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: WL on 31 Grudzień 2021, 10:30:23
Tak swoją drogą wiecie skąd bierze się wodór? Z ropy naftowej. To jest obecnie jedyne opłacalne źródło tego zasobu. Wytwarzanie wodoru z wody na skalę przemysłową to są mrzonki.

W Autstrii wymyślono inne źródło - wodę. A konkretnie, energia elektryczna potrzebna do elektrolizy z elektrowni wodnych.
Według zapowiedzi już w 2022 roku ma wyjechać pierwszy pociąg wodorowy. I to na wąskim torze! Zillertalbahn:
https://fuelcellsworks.com/news/zillertals-hydrogen-powered-narrow-gauge-railway-receives-o3-transport-award/ (https://fuelcellsworks.com/news/zillertals-hydrogen-powered-narrow-gauge-railway-receives-o3-transport-award/)
https://www.zillertalbahn.at/data.cfm?vpath=ma-wartbare-inhalte/ma-downloadfiles/quelle-etr-juni-2018-nr-6-wwweureilpressde-etr (https://www.zillertalbahn.at/data.cfm?vpath=ma-wartbare-inhalte/ma-downloadfiles/quelle-etr-juni-2018-nr-6-wwweureilpressde-etr)


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ on 31 Grudzień 2021, 14:33:23
Taka elektroliza to proces znany od wielu lat. Tylko ma jedną wadę, żeby otrzymać jakąś ilość wodoru trzeba władować w proces więcej energii niż potem można otrzymać z otrzymanego wodoru. Więc i tak potrzebujemy jakieś inne źródło energii żeby pokryć straty. No chyba, że teraz wykombinowali jak robić elektrolizę bez strat.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 31 Grudzień 2021, 15:15:17
Nic podobnego nie wykombinowali. Ogólnie bilans zysków i strat energii  na wodorze to 1:3, około 35% wydajności. Czyli że aby w pojeździe wyprodukować 5kWh to elektrownia musi ich ukręcić 15... Pomijamy oczywiście wszystkie koszty dystrybucji sprężonego wodoru.
Tymczasem wydajność zwykłego akumulatora ołowiowego to około 85%. Nowoczesne ogniwa litowo-jonowe mają nawet 99%. I nie wymagają żadnych cholernie drogich instalacji gazowych i ogniw paliwowych robionych z metali ziem rzadkich. Po prostu prostownik i tyle.

 Cała ta hucpa z "zielonym wodorem" opiera się na założeniu ze z energii odnawialnej będą kręcili tyyyyyyle energii że te "liczne nadmiary" będą zużywali do produkcji wodoru. Oznacza to że otrzymywanie przemysłowych ilości wodoru tego typu wymagało by produkcji energii, które są obecnie nawet nieosiągalne.

Z tego tytułu właśnie uważam że wodór to pomyłka. Po prostu z akumulatorami przegrywa na każdym polu.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: WL on 31 Grudzień 2021, 16:01:17
Z tego tytułu właśnie uważam że wodór to pomyłka. Po prostu z akumulatorami przegrywa na każdym polu.

W tym przypadku, to sieć trakcyjna przegrała z wodorem.
Mając duży ruch i chcąc go jeszcze zwiększyć potrzebowali podnieść przepustowość. Elementem tego było skrócenie czasów przejazdu. A wiadomo - tabor elektryczny ma lepsze przyspieszenie.
Ale o zgrozo, sieć trakcyjna zeszpeciła by im krajobraz! Stąd też decyzja pójścia w wodór.

Czy to się opłaca? Pewnie, nie. Ale kto bogatemu zabroni...


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 05 Styczeń 2022, 13:40:10
Tak swoją drogą wiecie skąd bierze się wodór? Z ropy naftowej.
Przemysłowo najtańszą metodą produkcji wodoru jest reforming parowy metanu. Dlatego największe w Polsce zakłady chemiczne (różne "Azoty") są zarazem największymi konsumentami gazu ziemnego.

Myślę, że nikt tu jeszcze nie rzucił hasła parowozu na LPG.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 06 Styczeń 2022, 16:08:38
Witam jako że jest to mój pierwszy tegoroczny to:
Po pierwsze chciałbym życzyć wszystkim użytkownikom naszego forum i ich bliskim Wszystkiego Dobrego w Nowym 2022 roku.
Po drugie Ekipie z GKW gratuluję przywrócenia do ruchu sympatycznego parowozu typu Ryś.
Po trzecie jako jeden z twórców chciałbym prosić adminów o posprzątanie w tym wątku lekkiego nieporządku jaki powstał w tym wątku i przeniesienie wpisów na temat silnikowy i paliwowy do np. działu Tabor do wątku np. Spalinowe pogaduchy.



Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Jacek Fink-Finowicki on 06 Styczeń 2022, 22:07:17
... Obecnie mamy już pierwsza lokomotywę napędzaną wodorem.
Na razie na świecie jest kilka kolejowych pojazdów wodorowych (w tym ze dwie lokomotywy) oraz jedna "wodoroStonka" której jeszcze nikt nie widział by miała zdolność do poruszania się


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Tw53 Rudy on 08 Styczeń 2022, 17:33:22
A wracając do sprawy Rysia.

Dokąd może dojechać z obciążeniem, żeby o własnych siłach wrócić na Karb?


Może by się udało pozyskać jakiś tender wąskotorowy z magazynu Sochaczewskiego Skansenu i przekuć go na 785?

Film z pierwszego przejazdu z wagonami po szlaku:
https://youtu.be/B71ojdlbLhk (https://youtu.be/B71ojdlbLhk) (autor Maciej Mutwil)


A skoro SGKW jest kontynuatorem GKW to można dopisać Rysia ale i Donalda do listy taboru GKW ze strony http://gkw.pl/pl-tabor.htm (http://gkw.pl/pl-tabor.htm)


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 09 Styczeń 2022, 15:32:16
Strona gkw.pl jest strona prywatna i stowarzyszenie nie ma wpływu na publikowane tam treści.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 27 Styczeń 2022, 03:15:31
Donoszę uprzejmie, że 30 stycznia roku 2022 będą miały miejsce pierwsze publiczne jazdy "Rysia" z pociągiem pasażerskim. Obsłuży on 3 pary pociągów w relacji Bytom Wąskotorowy - Sucha Góra - Bytom Wąskotorowy.

Godziny odjazdu z Bytomia Wąskotorowego: 10.00 i 13.00. Godzina odjazdu trzeciej pary nie jest mi jeszcze znana ponieważ decyzja o jej uruchomieniu zapadła bardzo niedawno (miejscówki na dwa pierwotnie przewidziane kursy rozeszły się w niecałe 15 minut...). Okazją do uruchomienia tych pociągów jest finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, a "opłatą" za przejazd będzie datek wrzucony do puszki kwestujących na pokładzie pociągu wolontariuszy WOŚP.

W bonusie link do filmu nakręconego podczas pierwszej w historii jeździe Rysia na szlaku, która odbyła się 8 stycznia 2022. Autorem filmu jest Maciej Mutwił:

https://youtu.be/B71ojdlbLhk


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 28 Styczeń 2022, 01:10:07
Update: trzeci pociąg odjedzie z Bytomia Wąskotorowego o godzinie 16.00.
I jeszcze jedno uzupełnienie: pociąg nie będzie obsługiwał przystanku zlokalizowanego przy stacji Sucha Góra. Wjazd wyłącznie na mijankę w celu zmiany czoła i obrządzenia parowozu, bez wjazdu w perony.


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 29 Styczeń 2022, 02:42:40
Gdyby ktoś chciał foty na szlaku strzelać, to rozkład jazdy tutaj:

https://sgkw.eu


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: Trabant on 30 Styczeń 2022, 19:17:49
Przy okazji wątku o Rysiu mam dwa pytania laika:
1. Czym różni się nasz Ryś od niemieckiej Riesy?
2. Czym różni się Riesa od Monty? Czy to tylko kwestia wielkości kotła, skrzyń wodnych i niektórej armatury?


Tytuł: Odp: "Ryś" wrócił do krainy żywych
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 31 Styczeń 2022, 10:04:22
1. Czym różni się nasz Ryś od niemieckiej Riesy?
Według mojej wiedzym, w pierwszym wykonaniu - niczym. Później wszedł inny kocioł i inna budka
Cytuj
2. Czym różni się Riesa od Monty? Czy to tylko kwestia wielkości kotła, skrzyń wodnych i niektórej armatury?
Tak, mocą również się różnią.