Świat kolejek wąskotorowych

CZYNNE => Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa => Wątek zaczęty przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 21:19:08



Tytuł: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 21:19:08
Badałem również odcinek linii kolejowej z Klarysewa przez Jeziornę, bocznicę do Konstancina, Chylice i łącznik w Piasecznie.

Po pierwsze, oto zbiór zasobów związanych z tym obszarem.

Mapy:
https://stareplanymiast.pl/category/wg-miast/warszawa/ (https://stareplanymiast.pl/category/wg-miast/warszawa/)
https://stareplanymiast.pl/PM/WARSZAWA/1900/ (https://stareplanymiast.pl/PM/WARSZAWA/1900/)
https://stareplanymiast.pl/PM/WARSZAWA/1924/ (https://stareplanymiast.pl/PM/WARSZAWA/1924/)
https://stareplanymiast.pl/PM/WARSZAWA/PM1934/ (https://stareplanymiast.pl/PM/WARSZAWA/PM1934/)
http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html (http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html)
http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna&L=en (http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna&L=en)
https://polona.pl/search/?query=Sztab_Generalny_W.P.&filters=public:1 (https://polona.pl/search/?query=Sztab_Generalny_W.P.&filters=public:1)
https://polona.pl/item/n-34-139-c-a-jeziorna-wojew-warszawskie,MTIyODc3NTA2/0/#info:metadata (https://polona.pl/item/n-34-139-c-a-jeziorna-wojew-warszawskie,MTIyODc3NTA2/0/#info:metadata)
https://polona.pl/item/n-34-139-c-b-falenica-wojew-warszawskie,MTIyODc3NDk4/0/#item (https://polona.pl/item/n-34-139-c-b-falenica-wojew-warszawskie,MTIyODc3NDk4/0/#item)
https://polona.pl/item/n-34-139-c-c-piaseczno-wojew-warszawskie,MTIyODc3NDk5/0/#info:metadata (https://polona.pl/item/n-34-139-c-c-piaseczno-wojew-warszawskie,MTIyODc3NDk5/0/#info:metadata)
https://polona.pl/item/n-34-138-d-b-raszyn-wojew-warszawskie,MTIyNTcwOTEx/0/#info:metadata (https://polona.pl/item/n-34-138-d-b-raszyn-wojew-warszawskie,MTIyNTcwOTEx/0/#info:metadata)
https://polona.pl/item/n-34-138-d-d-gloskow-wojew-warszawskie,MTIyNzU5OTYx/0/#info:metadata (https://polona.pl/item/n-34-138-d-d-gloskow-wojew-warszawskie,MTIyNzU5OTYx/0/#info:metadata)

Grupy na Facebooku:
https://www.facebook.com/okoliceKonstancina (https://www.facebook.com/okoliceKonstancina)
https://www.facebook.com/groups/486985538124795/ (https://www.facebook.com/groups/486985538124795/)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Papiernia_w_Jeziornie (https://pl.wikipedia.org/wiki/Papiernia_w_Jeziornie)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stara_Papiernia (https://pl.wikipedia.org/wiki/Stara_Papiernia)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cegielnia-Chylice (https://pl.wikipedia.org/wiki/Cegielnia-Chylice)

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=1156&okno=przebieg (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=1156&okno=przebieg)

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2791 (http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?id=2791)
http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?pid=34912#p34912 (http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?pid=34912#p34912)

https://zaleznawpodrozy.pl/2021/09/25/konstancin-jeziorna-atrakcje-w-jedynym-uzdrowisku-na-mazowszu/ (https://zaleznawpodrozy.pl/2021/09/25/konstancin-jeziorna-atrakcje-w-jedynym-uzdrowisku-na-mazowszu/)
https://zaleznawpodrozy.pl/2021/11/19/stara-cegielnia-w-chylicach-budowlana-historia-konstancina/ (https://zaleznawpodrozy.pl/2021/11/19/stara-cegielnia-w-chylicach-budowlana-historia-konstancina/)

https://okolicekonstancina.pl/category/kolejka-wilanowska/ (https://okolicekonstancina.pl/category/kolejka-wilanowska/)
https://okolicekonstancina.pl/2016/01/11/zaginione-miejsca-teresin/ (https://okolicekonstancina.pl/2016/01/11/zaginione-miejsca-teresin/)
https://okolicekonstancina.pl/2016/07/05/samotnia-miriama-w-piasecznie/ (https://okolicekonstancina.pl/2016/07/05/samotnia-miriama-w-piasecznie/)
https://okolicekonstancina.pl/2017/02/07/kolej-do-jeziorny-1935-r/ (https://okolicekonstancina.pl/2017/02/07/kolej-do-jeziorny-1935-r/)
https://okolicekonstancina.pl/2017/08/01/pierwsza-katastrofa-kolejki-wilanowskiej-1900-r/ (https://okolicekonstancina.pl/2017/08/01/pierwsza-katastrofa-kolejki-wilanowskiej-1900-r/)
https://okolicekonstancina.pl/2018/09/04/stacja-chylice-1927-r/ (https://okolicekonstancina.pl/2018/09/04/stacja-chylice-1927-r/)
https://okolicekonstancina.pl/2019/06/05/wielki-napad-na-pociag/ (https://okolicekonstancina.pl/2019/06/05/wielki-napad-na-pociag/)
https://okolicekonstancina.pl/2019/06/07/ciuchcia-do-konstancina-1942-43/ (https://okolicekonstancina.pl/2019/06/07/ciuchcia-do-konstancina-1942-43/)
https://okolicekonstancina.pl/2020/03/31/zaginione-miejsca-cegielnie-oborskie/ (https://okolicekonstancina.pl/2020/03/31/zaginione-miejsca-cegielnie-oborskie/)
https://okolicekonstancina.pl/2020/11/05/sprawa-szpajzmana/ (https://okolicekonstancina.pl/2020/11/05/sprawa-szpajzmana/)
https://okolicekonstancina.pl/2020/06/09/kolejka-w-konstancinie/ (https://okolicekonstancina.pl/2020/06/09/kolejka-w-konstancinie/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/05/05/kolejka-wilanowska/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/05/05/kolejka-wilanowska/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/05/09/o-kolei-jezioranskiej/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/05/09/o-kolei-jezioranskiej/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/05/28/o-kolejce-i-letnisku/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/05/28/o-kolejce-i-letnisku/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/06/02/kolejkadopiaseczna/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/06/02/kolejkadopiaseczna/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/06/05/kolejka-na-urzeczu/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/06/05/kolejka-na-urzeczu/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/06/08/skolimow-i-konstancin-odciete-od-warszawy-1937-r/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/06/08/skolimow-i-konstancin-odciete-od-warszawy-1937-r/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/06/22/bocznice-do-cegielni/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/06/22/bocznice-do-cegielni/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/08/12/kryminalki/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/08/12/kryminalki/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/12/16/i-wojna-swiatowa-pazdziernik-1914/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/12/16/i-wojna-swiatowa-pazdziernik-1914/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/12/27/elektryfikacja-konstancina-jeziorny/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/12/27/elektryfikacja-konstancina-jeziorny/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/12/28/powsinek-konstancin-i-skolimow-na-dawnej-fotografii/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/12/28/powsinek-konstancin-i-skolimow-na-dawnej-fotografii/)
https://okolicekonstancina.pl/2022/04/08/sukces-kolejki-wilanowskiej/ (https://okolicekonstancina.pl/2022/04/08/sukces-kolejki-wilanowskiej/)
https://okolicekonstancina.pl/2022/05/06/kolejki-wilanowskiej-codzienne-problemy/ (https://okolicekonstancina.pl/2022/05/06/kolejki-wilanowskiej-codzienne-problemy/)
https://okolicekonstancina.pl/2022/07/14/napad-w-kolei-wilanowskiej-1906/ (https://okolicekonstancina.pl/2022/07/14/napad-w-kolei-wilanowskiej-1906/)






Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 21:44:46
Pierwsza mapa przedstawia układ torowy na stacji Klarsew wraz z torowiskiem bocznym do Fabryki Papieru „Mirków”, biegnącym wzdłuż ul. Mirkowskiej.

Druga mapa przedstawia rozmieszczenie torów wąskotorowych i normalnotorowych do fabryki papieru.

Pokropiński podaje, że obsługę fabryki rozpoczęto 21 kwietnia 1896 r. bocznicą wybudowaną kosztem właścicieli fabryki.

Kilkadziesiąt lat później, gdy administracja warszawska wypierała kolej poza granice miasta, w tym warszawską zajezdnię przeładunkową Kolei Grójeckiej, właściciel fabryki papieru nie chcąc ryzykować utraty połączenia z koleją normalnotorową, zapłacił za budowę bocznicy kolejowej z linii normalnotorowej z Warszawy do Radomia, którą otwarto 1 października 1935 r.

Oczywiście w tym samym miesiącu ruszyła budowa Przeładunku Piaseczno! Kilkadziesiąt lat później normalnotorową bocznicą połączono z elektrociepłownią Siekierki, której budowę rozpoczęto w 1958 r., a otwarto w 1961 r.

Wąskotorówkę wraz z wyposażeniem zlikwidowano w 1936 roku.

Na trzeciej mapie schemat fabryki, którą mam tutaj, jest hybrydą różnych okresów. Zakładam, że tory wąskotorowe przebiegałyby według podobnego schematu jak tory normalnotorowe.

Znalazłem dwa źródła, które wydają się pokazywać tor łączący „Górną Papiernię” z „Dolną Papiernią”. Sprawdziłem zdjęcia lotnicze z 1958 roku i wydaje się, że jest tam ślad, jednak zdjęcia lotnicze zatrzymują się tuż przed "Górną Papiernią"!

http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html (http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html)

Pokropiński Pg 72: Klarysew - stacja z mijanką i odgałęzieniem bocznicowym, majacą również urządzenia wodociągowe z wieżą ciśnien, pomieszczenia magazynowe i pomieszczenia służby torowe.

Pokropinśki pg 74: W Latach 1922-1924 został zbudowany w Klarysewie budynek stacjny, według planów architectekta inż K.S. Jakimowicza, w stylu staroposkiego dworku...


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 22:01:22
Oto Mapa Wojskowa z 1958 roku przedstawiająca połączenie torowe pomiędzy dwoma obiektami Fabryki Papieru "Mirków".

https://polona.pl/item/n-34-139-c-a-jeziorna-wojew-warszawskie,MTIyODc3NTA2/0/#info:metadata

https://polona.pl/item/n-34-139-c-b-falenica-wojew-warszawskie,MTIyODc3NDk4/0/#item

Dawno, dawno temu tory wąskotorowe krzyżowały się z torami normalnymi w Jeziornej!

No i oczywiście szlak przez Jeziorną.

Pokropinśki pg 74: W Latach 1922-1924 został zbudowany w Klarysewie budynek stacjny, według planów architectekta inż K.S. Jakimowicza, w stylu staroposkiego dworku oraz postawiono drewniane wiaty na przystanek w Powsinie i Chyliczkach, natomiast w Jeziornej powstał drewiany budynek stacyjny o niewielkiej kubaturze.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 22:22:08
Tu jest bocznica do Konstancina i Cegielni Obory.

Nie ma zgody co do tego, kiedy linia została otwarta (Pokropiński mówi 1897, ale inne źródła podają 1898)

https://okolicekonstancina.pl/2021/06/22/bocznice-do-cegielni/

Połączenie kolejowe do cegielni w Oborach zakończyło się w 1931 r., kiedy fabryka została na krótko zamknięta, po czym ponownie została otwarta na kilka lat pod nową nazwą, zanim powróciła do nazwy Obory. Fabryka działała mniej więcej do lat 80-tych.

Podobno były plany otwarcia dodatkowej stacji przy ul. Żeromskiego, ale tak się nigdy nie stało.

https://okolicekonstancina.pl/2020/06/09/kolejka-w-konstancinie/

Cały odcinek został ostatecznie zamknięty i usunięty w 1952 roku.



Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 28 Stycznia 2023, 22:37:19
Czy to oznacza że mostek parkowy koło tężni jest zbudowany w miejscu mostu kolejki?


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 22:56:22
Na mapie zaznaczono budynek dawnego dworca Skolimów.

No i oczywiście bocznica do Cegielni Chylice i Parowozowni Chylice. Bocznica została zbudowana w 1898 roku, a Pokropiński mówi nam, że połączenie kolejowe do cegielni zakończyło się w 1934 roku.

Połączenie torów z parowozownią było nadal na miejscu na zdjęciach lotniczych z 1958 r., Ale zniknęło na zdjęciach z 1971 r.

Oczywiście cała linia z Wilanowa do Iwicznej została zamknięta i zlikwidowana w 1971 roku.

Cegielnia Chylice działała do lat 90-tych.

https://okolicekonstancina.pl/2018/09/04/stacja-chylice-1927-r/ (https://okolicekonstancina.pl/2018/09/04/stacja-chylice-1927-r/)
https://okolicekonstancina.pl/2021/06/22/bocznice-do-cegielni/ (https://okolicekonstancina.pl/2021/06/22/bocznice-do-cegielni/)
https://zaleznawpodrozy.pl/2021/11/19/stara-cegielnia-w-chylicach-budowlana-historia-konstancina/ (https://zaleznawpodrozy.pl/2021/11/19/stara-cegielnia-w-chylicach-budowlana-historia-konstancina/)
http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html (http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html)

Pokropiński Pg 72: Głowna stacja Chylice. W Chylichach inż Huss wybudował okazałą murowaną parowozonię z warsztatami oraz wieżą ciśnien z urządzeniami wodociągowymi. Przy parowozownie postał odpowiedni układ torów, skład opału, kanał oczystkowy, magazyny i pomieszczenia gospodarcze oraz obrotnica. Stacja Chylice miała mijankę, odgałęzienie bocznicowe i do parowozowni oraz budynek drewiany z poczekalnią i mieszkaniami służbowymi. Mimo okazałej i całkiem nowoczesnej budowli, parowozonia w Chylicach, w calej historii kolei wilanowskiej była mało używana, prowdopodobnie dlatego że była trochę na uboczu. W 1936 roku prezstała być parowozownią, a przydzielono ją służbie drogowej jako bazę materiałowo-techniczną W 1942 roku została prezkształcona w budynek mieszkalny dla pracowników, stoi o chwili obecnej.

Pokropinśki pg 74: Również nowy drewniany budynek stacyjny zbudowano w Chylicach, oddany do użytku w 1923 roku. Były w nim także mieszkania służbowe dla pracowników dyżurujących w nagłych potrzebach.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 23:03:09
Czy to oznacza że mostek parkowy koło tężni jest zbudowany w miejscu mostu kolejki?

Tak, to nowa konstrukcja w tym samym miejscu co stary most kolejowy.

Popatrz tutaj:

https://okolicekonstancina.pl/2021/12/28/powsinek-konstancin-i-skolimow-na-dawnej-fotografii/


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 28 Stycznia 2023, 23:12:27
Badania na zachód od Chylic komplikuje fakt, że Piaseczno nie udostępnia w Internecie swoich historycznych zdjęć lotniczych. Zarówno portal warszawski, jak i Konstancin-Jeziorki pomijają Piaseczno...

Mapa wojskowa pokazuje rozmieszczenie kilku stacji, ale muszę to porównać z rozkładami jazdy. Widzę wiele nazw stacji w różnych źródłach iw różnych momentach, więc muszę to dalej przestudiować.

https://polona.pl/item/n-34-139-c-c-piaseczno-wojew-warszawskie,MTIyODc3NDk5/0/#info:metadane


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 29 Stycznia 2023, 09:25:20
[sprostowanie]: Stacja Piaseczno znajdowała się na południowo-wschodnim narożniku ulic Chyliczkowskiej i Zgody. Później zaktualizuję mapy.

----------------------------------------

Przeglądając dane zamieszczone na stronie "www.bazakolejowa.pl" chyba rozumiem różne nazwy tych stacji.

Zauważ, że mój rysunek stacji Piaseczno opiera się wyłącznie na opisie Pokrapińskiego.

   Piaseczno

Historia eksploatacji:
 1896-09   stacja (ST)   Ruch pasażerski i towarowy   
 po 1936   stacja (ST)   Zlikwidowany/a   

Pokropinski pg 72: Stacja kolei wilanowskiej w Piasecznie około roku 191. w miejscu tym obecnie znajduje się szkoła** (przy ul. Chyliczkowskiej)

**Zespół Szkół Nr 3 im. Cecylii Plater-Zyberkówny w Piasecznie

Pokropiński pg 73: Stacja końcowa Piaseczno - 3 tory, 5 rozjadów, 1 tor techniczny i obrotnica, 2 perony ziemne, urządzenia do napełniania skrzyń wodnych parowozów (studzienka z pompą ręczną) budynek stacji (drewiany), pomkeszczenia gospodarcze, magazyn i działka torowców.

Pokropinski pg 40: Przygotowania do przebudowy rozpoczęto na jesieni 1935 roku, a w maju 1936 roku cała kolej wilanowska była przebudowana. Przeprowadzono też korektę trasy: zamiast do Piaseczna (przy ul. Chyliczkowskiej, gdzie dotychczas mieściła się końcowa stacja kolei wilanowskiej), od Chyliczek tor skierowano w kierunku Iwicznej i połączono z koleją grójecką. Kolej wilanowska jako odrębna kolej przestała istnieć, a stała się częścią sieci kolei grójeckiej (pojawiła się nawet nazwa "kolej wilanosko-grójecka").

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=28294&ed=0&okno=historia (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=28294&ed=0&okno=historia)

-------------------------------------------------------------------

   Iwiczna/Piaseczno Przemysłowe

Kolej Wilanowska została połączona z Koleją Grójecką w 1936 r., kiedy zmieniono tory wilanowskie z 800 mm na 1000 mm. Zmiana nazwy na "Piaseczno Przemysłowe" w 1965 r. ma sens, gdyż wokół torów normalnotorowych w Iwicznej powstało wówczas kilka zakładów.

Historia nazw
1936: Iwiczna   
1965-05: Piaseczno Przemysłowe

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4725&ed=0&okno=historia (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=4725&ed=0&okno=historia)

-------------------------------------------------------------------

   Piaseczno Wilanowskie/Piaseczno Północne

Historia nazw
1936: Piaseczno Wilanowskie   
1943: Piaseczno Nord   
1945-08: Piaseczno Północne

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=11482&ed=0&okno=historia (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=11482&ed=0&okno=historia)

-------------------------------------------------------------------

   Chyliczki Zachodnia/Piaseczno Chyliczki

Historia nazw
 1923-05   Chyliczki I   
 po 1939-09-01   Chyliczki West   
 1942-11   Chyliczki   
 1965-05   Piaseczno Chyliczki

Pokropiński pg 73: Chyliczki - Przystanek osobowy bez mijanki, bez poczekalni, tylko z peronem ziemnym.

Pokropinśki pg 74: W Latach 1922-1924 został zbudowany w Klarysewie budynek stacjny, według planów architectekta inż K.S. Jakimowicza, w stylu staroposkiego dworku oraz postawiono drewniane wiaty na przystanek w Powsinie i Chyliczkach, natomiast w Jeziornej powstał drewiany budynek stacyjny o niewielkiej kubaturze.

Pokropinśki pg 74: Również nowy drewniany budynek stacyjny zbudowano w Chylicach, oddany do użytku w 1923 roku. Były w nim także mieszkania służbowe dla pracowników dyżurujących w nagłych potrzebach. Do naszych czasów zachowały się jedynic budynki w Wilanowie, Klarysewie i parozownia w Chylicach.

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=11481&okno=start (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=11481&okno=start)

-------------------------------------------------------------------

   Chyliczki II/Chyliczki Wschódodnia

Historia nazw
 1923-05   Chyliczki II   
 1940   Chyliczki Ost   

Historia eksploatacji
 1923-05: przystanek (PO) Ruch pasażerski   
 1942: przystanek (PO)   Zlikwidowany/a

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=27463&ed=0&okno=historia (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=27463&ed=0&okno=historia)










Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 29 Stycznia 2023, 11:32:41
Czyli ta mijanka za mostem, w okolicach tężni to faktyczna lokalizacja stacji Konstancin?
Szukam podobnej fotomapy Warszawy z warstwami zdjęć z ostatnich 50-ciu czy 60-ciu lat jak ta konstancińska, ale jakoś nie umiem znaleźć.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 29 Stycznia 2023, 13:02:47
Ścieżka w parku, biegnąca równolegle do ul. Sienkiewicza, to miejsce, w którym znajdował się tor.

Popatrz tutaj:

http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?pid=34912#p34912 (http://www.kolejkamarecka.pun.pl/viewtopic.php?pid=34912#p34912)

fotomapy Warszawy:

http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna&L=en (http://mapa.um.warszawa.pl/mapaApp1/mapa?service=mapa_historyczna&L=en)
https://stareplanymiast.pl/category/wg-miast/warszawa/ (https://stareplanymiast.pl/category/wg-miast/warszawa/)


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 01 Lutego 2023, 23:00:12
Piaseczno Miasto (1958)


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 01 Lutego 2023, 23:02:33
Piaseczno Miasto (2018)


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 02 Lutego 2023, 11:56:28
Iwiczna (1958)



Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 02 Lutego 2023, 13:39:46
Oto moja zaktualizowana mapa Dworców Kolejowych Wilanów w Piasecznie.

Pierwotny budynek Dworca Piaseczno znajduje się na rogu ulic Zgody i Chyliczkowskiej. Budynek, który się tam obecnie znajduje, może w rzeczywistości być pierwotną stacją, ale z dodanym drugim piętrem.

Proszę zwrócić uwagę, że schemat torów, który tutaj narysowałem, opiera się wyłącznie na opisie elementów obecnych na stacji przez Pokropińskiego. Nie mam pojęcia, jak wyglądał plan toru!

[sprostowanie]: Stacja Piaseczno znajdowała się na południowo-wschodnim narożniku ulic Chyliczkowskiej i Zgody. Później zaktualizuję mapy.

----------------------------------------

Przeglądając dane zamieszczone na stronie "www.bazakolejowa.pl" chyba rozumiem różne nazwy tych stacji.

Zauważ, że mój rysunek stacji Piaseczno opiera się wyłącznie na opisie Pokrapińskiego.

   Piaseczno

Historia eksploatacji:
 1896-09   stacja (ST)   Ruch pasażerski i towarowy   
 po 1936   stacja (ST)   Zlikwidowany/a   

Pokropinski pg 72: Stacja kolei wilanowskiej w Piasecznie około roku 191. w miejscu tym obecnie znajduje się szkoła** (przy ul. Chyliczkowskiej)

**Zespół Szkół Nr 3 im. Cecylii Plater-Zyberkówny w Piasecznie

Pokropiński pg 73: Stacja końcowa Piaseczno - 3 tory, 5 rozjadów, 1 tor techniczny i obrotnica, 2 perony ziemne, urządzenia do napełniania skrzyń wodnych parowozów (studzienka z pompą ręczną) budynek stacji (drewiany), pomkeszczenia gospodarcze, magazyn i działka torowców.

Pokropinski pg 40: Przygotowania do przebudowy rozpoczęto na jesieni 1935 roku, a w maju 1936 roku cała kolej wilanowska była przebudowana. Przeprowadzono też korektę trasy: zamiast do Piaseczna (przy ul. Chyliczkowskiej, gdzie dotychczas mieściła się końcowa stacja kolei wilanowskiej), od Chyliczek tor skierowano w kierunku Iwicznej i połączono z koleją grójecką. Kolej wilanowska jako odrębna kolej przestała istnieć, a stała się częścią sieci kolei grójeckiej (pojawiła się nawet nazwa "kolej wilanosko-grójecka").

https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=28294&ed=0&okno=historia (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=28294&ed=0&okno=historia)


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 06 Lutego 2023, 20:31:45
Kolejne świetne źródło map:

http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short (http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short)

Dzięki nim mam nieco więcej informacji na temat trasy pierwotnej stacji Piaseczno (Wilanów).

Również wiele map Jeziorny pokazuje połączenie między dwoma terenami Fabryki Papieru „Mirków”.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 08 Lutego 2023, 10:15:51
Niedawno poprawiałem błędy na Bazie Kolejowej (przy zaznaczaniu linii posługują się niedokładnym Railmapem).


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 08 Lutego 2023, 10:25:02
Kolejne świetne źródło map:

[url]http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short[/url] ([url]http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short[/url])

Dzięki nim mam nieco więcej informacji na temat trasy pierwotnej stacji Piaseczno (Wilanów).

Również wiele map Jeziorny pokazuje połączenie między dwoma terenami Fabryki Papieru „Mirków”.


Też polecam tę stronkę


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 24 Lutego 2023, 09:48:04
https://okolicekonstancina.pl/2019/09/24/nasz-czlowiek-w-jeziornie/

(https://okolicekonstancina.pl/wp-content/uploads/2019/09/map.jpg)


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 24 Marca 2023, 12:31:32
https://okolicekonstancina.pl/2020/09/07/mlyn-motorowy-w-jeziornie/


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 24 Marca 2023, 16:09:40
Czy to oznacza że mostek parkowy koło tężni jest zbudowany w miejscu mostu kolejki?
TAK.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 24 Marca 2023, 16:15:43
Pierwsza mapa przedstawia układ torowy na stacji Klarsew wraz z torowiskiem bocznym do Fabryki Papieru „Mirków”, biegnącym wzdłuż ul. Mirkowskiej.

Druga mapa przedstawia rozmieszczenie torów wąskotorowych i normalnotorowych do fabryki papieru.

Pokropiński podaje, że obsługę fabryki rozpoczęto 21 kwietnia 1896 r. bocznicą wybudowaną kosztem właścicieli fabryki.

Kilkadziesiąt lat później, gdy administracja warszawska wypierała kolej poza granice miasta, w tym warszawską zajezdnię przeładunkową Kolei Grójeckiej, właściciel fabryki papieru nie chcąc ryzykować utraty połączenia z koleją normalnotorową, zapłacił za budowę bocznicy kolejowej z linii normalnotorowej z Warszawy do Radomia, którą otwarto 1 października 1935 r.

Oczywiście w tym samym miesiącu ruszyła budowa Przeładunku Piaseczno! Kilkadziesiąt lat później normalnotorową bocznicą połączono z elektrociepłownią Siekierki, której budowę rozpoczęto w 1958 r., a otwarto w 1961 r.

Wąskotorówkę wraz z wyposażeniem zlikwidowano w 1936 roku.

Na trzeciej mapie schemat fabryki, którą mam tutaj, jest hybrydą różnych okresów. Zakładam, że tory wąskotorowe przebiegałyby według podobnego schematu jak tory normalnotorowe.

Znalazłem dwa źródła, które wydają się pokazywać tor łączący „Górną Papiernię” z „Dolną Papiernią”. Sprawdziłem zdjęcia lotnicze z 1958 roku i wydaje się, że jest tam ślad, jednak zdjęcia lotnicze zatrzymują się tuż przed "Górną Papiernią"!

[url]http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html[/url] ([url]http://gsip.konstancinjeziorna.pl/info/orto-compare.html[/url])

Pokropiński Pg 72: Klarysew - stacja z mijanką i odgałęzieniem bocznicowym, majacą również urządzenia wodociągowe z wieżą ciśnien, pomieszczenia magazynowe i pomieszczenia służby torowe.

Pokropinśki pg 74: W Latach 1922-1924 został zbudowany w Klarysewie budynek stacjny, według planów architectekta inż K.S. Jakimowicza, w stylu staroposkiego dworku...


Swego czasu pracowałem na terenie papierni i u mojego szefa w pokoju wisiała na scianie taka panorama - zdjęcie z lotu ptaka przedstawiające teren fabryki. Było widać na nim sporo torów, parowozów i składów kolejowych. Panorama pokazywała stan z początku XX wieku, więc mogły to być tylko kolejki wąskotorowe. Mocno rozbudowany układ. Niestety był to okres sprzed smartfonów czy łatwo dostępnych kserografów. Chyba unikat, ale niestety nie było możliwiści jakiegoś powielenia.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 24 Marca 2023, 16:36:18
Kolejne świetne źródło map:

[url]http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short[/url] ([url]http://igrek.amzp.pl/search.php?range=short[/url])

Dzięki nim mam nieco więcej informacji na temat trasy pierwotnej stacji Piaseczno (Wilanów).

Również wiele map Jeziorny pokazuje połączenie między dwoma terenami Fabryki Papieru „Mirków”.


Obecny budynek to jest budynek stacji, mocno przekształcony, ale widać to po układzie okien i drzwi i nieco ukośnego ułożenia. Zresztą jest też zdjęcie lotnicze Piaseczna jednoznacznie to potwierdzające. Twój hipotetyczny plan tej stacji nieco do korekty, bo tory znajdowały się z przodu budunku.
Na podstawie jakiej mapy odtworzyłeś tej schemat stacji na Chyliczkowskiej? Jest znane zdjęcie, gdzie tor na tej stacji jest przed budynkiem.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 24 Marca 2023, 17:05:46
Kolejna sprawa to moment likwidacji stacji na ul.Chyliczkowskiej. Wg dostępnych źródeł cały czas mówi się o okresie przedwojennym (że wówczas tor został zmieniony i śladem dzisiejszej obwodnicy Piaseczna docierał do stacji wspólnej P. PRZEMYSŁOWE). Potwierdzają to też relacje wojenne, że z pociągów-platform ustawionych gdzieś na "wylocie" ul. Młynarskiej (a więc dzisiejsza obwodnica) Niemcy ostrzeliwali z dział Warszawę w czasie Powstania. Ale z drugiej strony.... znam 2 relacje, które mówią, że do Wilanowa jeździło się ze stacji przy Chyliczkowskiej jeszcze chwilę po wojnie. Jedna relacja to wspomnienia osobiste znanej kronikarki Piaseczna. Drugie to wspomninia mojej Mamy urodzonej tuż po wojnie, która mieszkała wówczas przy Rynku i jest pewna (a jeszcze pracuje :) więc z głową wszystko OK), że jeździła ze swoją mamą (a moją babcią) do Wilanowa na wycieczki i do stacji miały "dosłownie kawałeczek na Chyliczkowską". Mogło to być do początku lat 50tych, bo wtedy się stamtąd wyprowadzili. Stawiam więc tezę, że choć faktycznie obie kolejki zostały fizycznie połączone przed wojną, to jednak odcinek torów na do stacji na Chyliczkowskiej pozostał jeszcz do czasów powojennych.   

Popełniłem kiedyś taki kolaż na podstawie różnych map zmieniającego się przebiegu obu kolejek w obrębie Piaseczna.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: pcichomski on 24 Marca 2023, 18:15:26
Zrobiłeś kawał świetnej roboty odtwarzając przebiegi tych kolejek.
 
Propnuję jeszcze prześledzić, że w różnych okresach czasu przebiegi te nieco ewoluowały. Tak przynajmniej wygląda to porównując mapy z różnych lat. Np przebieg kolejki Wilanowskiej w okolicy ul. Przesmyckiego i ul.Julianowskiej (czyli jak kolejka docierała z Chyliczek w oś dzisiejszej Chyliczkowskiej) wygląda że zmieniał się przynajmniej 1 raz.

Podobnie przebieg toru kolejki Grójeckiej na dzisiejszej ul.Wojska Polskiego. Pierwotnie szedł "na skuchę" przez osiedle, a dopiero podczas budowy bloków osiedla został wyprostowany i w kierunku Puławskiej odchodził dopiero koło dzisiejszego skateparku.

Innym ciekawym zagadnieniem jest przebieg kolejki "Grójeckiej" przez samo Piaseczno w kierunku Góry Kalwarii. Nie od razu był to znany dziś układ przez stację przy Sienkiewicza.

Kolejnym ciekawym i dla mnie nie rozwiązanym do dziś zagadnieneim jest to, że B.Pokropiński w swojej książce o kolejce WILANOWSKIEJ na stronie 30 pisze w kontekście kolejki Wilanowskiej i stacji końcowej przy Chyliczkowkiej:

"Wiosną 1898 roku rozpoczęto roboty torowe z Piaseczna do Gołkowa (!) długości 4 km, gdzie przeprowadzono bocznicę do cegielni "Gołków".

A więc w tym samym roku, w którym dopiero budowano kolejkę "grójecką" (w sensie umownym) o rozstawie 1000mm.

A zatem oznacza to, że pierwotnie przynajmniej przez "chwilę" tory do Gołkowa były w "organiźmie" działającej już od prawie dekady kolejki Wilanowskiej i miały rozstaw 800mm. Którędy przebiegały, jak przecinały Piaseczno żeby dostać się z Chyliczkowskiej do okolic dzisiejszej Sienkiewicza?
Jak dotąd nie udało mi się znaleźć o tym informacji. Co prawda na stronie 40 jest też informacja, że w grudniu 1898 (kolejka  "Grójecka" dotarła do Piaseczna w paźdzerniku 1898) właściciel kolejki Wilanowskiej odsprzedał bocznicę do Gołkowa właścicielom kolejki "Grójeckiej", ale pozostaje pytanie o pierwotny przebieg tej bocznicy. Szczególnie że początkowo kolejka "gójecka" w kierunku Góry Kalwarii "biegła" prosto przez miasto, a dopiero po ok roku rozpoczęto budowę "obwodnicy" i stacji przy Sienkiewicza ze względy na protesty mieszkańców oskarżających kolejkę o zaprószenie pożaru.
Przytaczam artykół z epoki, gdzie daty dają do myślenia.

Opisana została 1 września 1899 roku w porannym wydaniu „Kurjera Warszawskiego”.
O godzinie 10 minut 38 w roku 1899 roku wyruszył pierwszy pociąg kolei Warszawa-Góra Kalwaria–Grójec do Gołkowa. Pociąg ten składał się z wagonów osobowych (letnich) i 18 wagonów towarowych i miał nr 43. Było to otwarcie stałej linii komunikacyjnej z Gołkowem. Kolej w tej wycieczce reprezentowali: naczelnik ruchu pan Zygmunt Leśkiewicz, inżynier pan Józef Budkiewicz i zawiadowca stacji Warszawa pan Królikowski. Pierwszymi pasażerami byli starozakonni udający się do Góry Kalwarii do cadyka, rabina Altera, i pewien dziennikarz o nieustalonym nazwisku z redakcji „Kurjera Warszawskiego”.
Pociąg ruszył z małym opróźnieniem, powoli minął stację Mokotów z przystankiem naprzeciwko kościoła, dalej Wierzbno i Królikarnię, za którą tor kolejowy przechodzi z prawej strony drogi na lewą. Dotarł do Służewca, gdzie mieściły się warsztaty kolejki grójeckiej. Następną stacją były Pyry. Stacja ta była znana wszystkim z reklam informujących o rozpoczętej parcelacji i możliwości zakupu interesujących tanich działek.
W Pyrach był rozjazd, mijanka, ale okazało się, że pociąg, który wyruszył z Góry Kalwarii, blokuje szyny w Piasecznie. Przyszła wiadomość – wykoleił się wagon. W Dąbrówce odczepiono z naszego pociągu szereg wagonów dla cegielni. Na rozjeździe, przy stacji Piaseczno Wiatrak (okolice ul. Młynarskiej), lewarowano wykolejony wagon po czym zwekslowano pociągi. Tu była też przesiadka podróżnych udających się do Góry Kalwarii. Wiatrak, od którego wzięła swą nazwę stacja kolejki, sąsiadował z budynkiem ośrodka dla „upadłych kobiet” założonego przez hrabinę Ludwikę Moricone w imponująco pięknym budynku. Wracamy do podróży. Pociąg przejeżdżał przez centrum miasteczka aż do stacji przy cmentarzu. Nie zobaczymy jeszcze domu państwa Obłąkowskich, różowego pałacyku, ani domu zwanego dziś Sądem Grodzkim przy ulicy Czajewicza. Tę ciekawą architektonicznie wille powstaną dopiero w pierwszym dziesięcioleciu XX w.
Pociąg nasz, aby wjechać na właściwy tor, cofnął się przez szosę (nazwano ten odcinek Węgiełkami, dziś ul. T. Gerbera) do miejsca, gdzie urządzano właśnie przyszłą stację Piaseczno Miasto. Stąd wyruszał nowymi torami do Gołkowa. Pan Zygmunt Leśkiewicz (naczelnik ruchu), tak wyjaśnił sprawę przebudowy torowisk:
„Zarząd nasz, pragnąc uniknąć niebezpieczeństwa pożaru lub przejechania, wypływającego z obecnego kierunku linii kolejowej przez śródmieście… postanowił ją stamtąd przenieść poza obręb Piaseczna i w tym celu buduje właśnie linię objazdową. Dwie i pół wiorsty długości… Pociągi dążyć będą wtedy na wprost do Góry Kalwarii i Gołkowa, nie przejeżdżając wcale przez miasto”.




Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 07 Kwietnia 2023, 08:47:14
Bardzo dobra robota. Zrobiłeś to w Google Earth Pro?


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 09 Kwietnia 2023, 08:04:27
Tak.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 12 Kwietnia 2023, 15:41:33
Przydatne narzędzie. Dzięki niemu bocznice kolei grójeckiej (typu cg. Pawłowice) nie mają przed mikolami tajemnic!


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 15 Kwietnia 2023, 22:40:33
https://www.facebook.com/archeinwestycje/posts/pfbid0sbwLrR5a54z5eR7exBDmNbKyBk4dSoTPEGRYLngufTtDbQCjDTRgvM7CHdcwBLJXl (https://www.facebook.com/archeinwestycje/posts/pfbid0sbwLrR5a54z5eR7exBDmNbKyBk4dSoTPEGRYLngufTtDbQCjDTRgvM7CHdcwBLJXl)

Świętuj z Arche Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków❕
Forum Rewitalizacji pod hasłem „Łączą nas zabytki” odbędzie się 18.04.2023 r. o godzinie 17.00 w Królewskiej Papierni w Konstancinie-Jeziornie.
W programie:
- Wystąpienie Władysława Grochowskiego - Prezesa Grupy Arche
- Prezentacja koncepcji Królewskiej Papierni Piotra Grochowskiego - Głównego Architekta Grupy Arche
- Wernisaż prac konkursu fotograficznego „(NIE)zapomniane zabytki”
- I Panel dyskusyjny „Łączą nas zabytki” – Jaki wpływ na rewitalizacje ma społeczność? Jakie wartości przyświecają ratowaniu zabytków? Rewitalizacja społeczna: cel, czy skutek?
- II Panel dyskusyjny „Drugie życie zabytków” – Jak obecnie podchodzimy do zabytków? Z jakimi zależnościami wiąże się rewitalizacja zabytków?
Prosimy o zarejestrowanie się na Forum Rewitalizacji poprzez link rejestracyjny https://forms.gle/AAxKExcSkJNrqXJb8 (https://forms.gle/AAxKExcSkJNrqXJb8)
Obecność podczas wydarzenia tylko po uprzedniej rejestracji.
Wstęp darmowy.


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: joe6167 on 04 Maja 2023, 02:08:42
Królewska Papiernia w Jeziornie

https://okolicekonstancina.pl/2023/05/03/krolewska-papiernia-w-jeziornie/


Tytuł: Odp: Klarysew-Jeziorna-Konstanicin-Chylice-Piaseczno
Wiadomość wysłana przez: xotpxo on 04 Maja 2023, 10:27:03
https://www.facebook.com/archeinwestycje/posts/pfbid0sbwLrR5a54z5eR7exBDmNbKyBk4dSoTPEGRYLngufTtDbQCjDTRgvM7CHdcwBLJXl (https://www.facebook.com/archeinwestycje/posts/pfbid0sbwLrR5a54z5eR7exBDmNbKyBk4dSoTPEGRYLngufTtDbQCjDTRgvM7CHdcwBLJXl)

Świętuj z Arche Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków❕
Forum Rewitalizacji pod hasłem „Łączą nas zabytki” odbędzie się 18.04.2023 r. o godzinie 17.00 w Królewskiej Papierni w Konstancinie-Jeziornie.
W programie:
- Wystąpienie Władysława Grochowskiego - Prezesa Grupy Arche
- Prezentacja koncepcji Królewskiej Papierni Piotra Grochowskiego - Głównego Architekta Grupy Arche
- Wernisaż prac konkursu fotograficznego „(NIE)zapomniane zabytki”
- I Panel dyskusyjny „Łączą nas zabytki” – Jaki wpływ na rewitalizacje ma społeczność? Jakie wartości przyświecają ratowaniu zabytków? Rewitalizacja społeczna: cel, czy skutek?
- II Panel dyskusyjny „Drugie życie zabytków” – Jak obecnie podchodzimy do zabytków? Z jakimi zależnościami wiąże się rewitalizacja zabytków?
Prosimy o zarejestrowanie się na Forum Rewitalizacji poprzez link rejestracyjny https://forms.gle/AAxKExcSkJNrqXJb8 (https://forms.gle/AAxKExcSkJNrqXJb8)
Obecność podczas wydarzenia tylko po uprzedniej rejestracji.

Czy to tory kolejki wilanowskiej?

Wstęp darmowy.