Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: PiotrS on 13 Luty 2006, 10:35:17



Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 13 Luty 2006, 10:35:17
Poszukuję wszelkich informacji, zdjęć itp. na temat linii Kocmyrzów - Kazimierza Wielka, Miechów - Kazimierza Wielka i krakowskich przemysłowych linii wąskotorowych tzn. Solway - Zakrzówek, kolejki bielańskiej oraz wojskowych kolejek obsługujących fortyfikacje Twierdzy Kraków. Poszukuje też wszelkich informacji i zdjęc z suchedniowskich kolejek lesnych. Będę wdzięczny za każdy sygnał. Dziękuję i pozdrawiam! Piotr
mail: pskucha@wp.pl


Tytuł: Re: wąskie w okolicy Krakowa i Suchedniowa
Wiadomość wysłana przez: andy on 13 Luty 2006, 12:18:41
Cytat: "PiotrS"
Poszukuję wszelkich informacji, zdjęć itp. na temat linii Kocmyrzów - Kazimierza Wielka, Miechów - Kazimierza Wielkal


Wejdź na http://jkd.prv.pl


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 14 Luty 2006, 20:54:16
Waskotorwka bielanska:
http://img102.imageshack.us/img102/8182/bielany3gf.jpg
http://img462.imageshack.us/img462/7164/bielany17fk.jpg
Waskotorowka Solvay:
http://img462.imageshack.us/img462/2996/solvay8nq.jpg
http://img104.imageshack.us/img104/9760/solvay19rx.jpg

Mniej znane:
cegielniane
http://img104.imageshack.us/img104/6573/cegielniaplaszow12ck.jpg
http://img129.imageshack.us/img129/7462/cegielniaplaszow9rt.jpg
jakiejs garbani
http://img129.imageshack.us/img129/4064/grabarnia2gi.jpg
jakiejs fabryki
http://img129.imageshack.us/img129/2489/farbryka4zi.jpg

W okolicach Krakowa:
http://img47.imageshack.us/img47/3248/cegielniawieliczka3ur.jpg
http://img124.imageshack.us/img124/1120/klaj3ef.jpg

Poza tym: jakas przemyslowa albo i dwie w okolicach Krzeszowic wystepowaly, cegielniana w Zielonce tez byla.

O waskotorowki Twierdzy Krakow pytaj Janka Muzykanta, a o waskotorowki suchedniowskie milosnikow ze Starachowic.

Pozdrawiam serdecznie i mlecznie.

Ksiezyc nad gieesem...


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 18 Luty 2006, 01:44:32
bardzo dziekuje za plany. przebieg Solwayowskiej i bielańskiej oczywiście znam, natomiast ciekawe są te przemysłowe, np. grzegórzki itd... Mam in formacje na temat przebiegu kolejek dowożących ziemie do formowania nasypów stacji Prokocim - były czynne w latach okupacji. Poza tym podczas budowy pasów startowych w Czyżynach była linia z Dąbia. Staw na Dąbiu to właśnie zalane wyrobisko. Kolejka prowadziła z Dąbia przez teren dzisiejszego Parku Lotników na lotnisko. Ta w Kłaju zdaje sie być jeszcze ocalała, polecam: http://forum.trambus.info/viewtopic.php?t=23&start=15&sid=e163a065b39547b3f14b61f3bf976a04

Pracuje nad przewodnikiem / ksiązką "Kraków wieków pary i elektryczności" - to roboczy tytuł. Obecnie siedzę w temacie wąskich torów. Jeszcze raz dziekuję! Piotr


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: ok333 on 18 Luty 2006, 18:01:15
Vitay Piotrze S.
Gdybys chcial obejrzec klimaty Kocmyrzowa, Kazimierzy W. , Bogorii i cudowna stacyjke w Cudzynowicach na filmie DVD (przegrane z video) daj znac na PW, prosze.Dostaniesz namiar.TANIO.  NAPRAWDE WARTO!!!

Pozdrawiam

ok333
----------------------------------------------------------------------------
Kalisko- Turecka Kolej Mniejszych Predkosci. :D


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 28 Luty 2006, 09:20:32
Film o wąskiej jędrzejowskiej z Wiślicą, Skalbierzem i Kazimierzą juz udało mi się zdobyć. Jest rewelacyjny! Przyznam, że spodziewałem się kiepskiej kopii amatorskich nagrań video, tzn jakieś tam krótkie urywki itd, co oczywiście także by mnie bardzo ucieszyło. Tymczasem film to bardzo rzetelny i świetnie opracowany materiał. Pozdrawiam! P.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Przemek on 28 Luty 2006, 13:47:23
Cytat: "PiotrS"
Ta w Kłaju zdaje sie być jeszcze ocalała, polecam: [url]http://forum.trambus.info/viewtopic.php?t=23&start=15&sid=e163a065b39547b3f14b61f3bf976a04[/url]

Aleś dał linka, niech cie drzwi ścisną.
Kolejka w kłaju nie istnieje bo nikt nie chce słyszeć o jej reaktywacji. Zresztą to tylko 2 km toru w lesie. Lepiej to rozkręcić i zawieść tam gdzie tego potrzebują.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Przemek on 28 Luty 2006, 13:56:18
Cytat: "ksiezyc_nad_gieesem"
Waskotorwka bielanska:
[url]http://img102.imageshack.us/img102/8182/bielany3gf.jpg[/url]

Coś mi się nie zgdadza. Jeśli dobrze odczytałem ten plan to kolejka jeździła wzdłuż drogi a ślady jej istnienia śa na wale przeciwpowodziowym gdzie do dziś znajduje się szopa. :?:


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: pomocnik drezyniarza on 28 Luty 2006, 17:52:08
W 2003 roku w kwietniu zwrócił na mnie uwage nasyp z torowiskiem ( jechałem od siebie z Tarnowa do Proszowic przez Kraków), jakieś 15 km przed Proszowicami, z zachowanym w niektórych miejscach torowiskiem oraz oznakowaniami (chociażby krzyże św. Andrzeja)...długo się głowiłem co to za linia i to o takich spadkach terenu (prawie jak droga w niektórych momentach)...czy tu mowa na 100% o linii Kocmyrzów-Charsznica?


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 28 Luty 2006, 22:03:41
Cytat: "Przemek"
Cytat: "ksiezyc_nad_gieesem"
Waskotorwka bielanska:
[url]http://img102.imageshack.us/img102/8182/bielany3gf.jpg[/url]

Coś mi się nie zgdadza. Jeśli dobrze odczytałem ten plan to kolejka jeździła wzdłuż drogi a ślady jej istnienia śa na wale przeciwpowodziowym gdzie do dziś znajduje się szopa. :?:



Otóż wyjaśniam:
Wzdłuż drogi do wodociagów biegła wąska wybudowana jeszcze za Franciszka Józefa. To była kolej przemysłowa ale posiadała znaczenie militarne, tzn. zaopatrywała lub miała zaopatrywać fort Krępak (góra nad Wodociągami). Natomiast kolejka po wale to atrakcja turystyczna wybudowana w latach 60 - tych. Funkcjonowała bardzo krótko. Zliwkidowano ją ponieważ m.in. uznano, że jej eksploatacja narusza nasyp wału przeciwpowodziowego, deformuje go ...itp...  Na jednej ze stron miłosników fortyfikacji znalazłem kiedys wzmiankę na temat lokomotywy z ul. Kopernika, że obsługiwała forteczną kolejkę bielańską.. itp... co oczywiście jest bzdurą. Polecam wycieczke na dno kamieniołomu Liban do Podgórza, tam na sklanej pochylni prowadzącej z dna pod Kopiec złomiarze częściowo wykopali "wąski" rozjazd- jedna z ostatnich pozostałości po przemysłowej wąskiej na Krzemionkach.
 Pozdrawiam! P.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 28 Luty 2006, 22:09:45
Cytat: "Przemek"
Cytat: "PiotrS"
Ta w Kłaju zdaje sie być jeszcze ocalała, polecam: [url]http://forum.trambus.info/viewtopic.php?t=23&start=15&sid=e163a065b39547b3f14b61f3bf976a04[/url]

Aleś dał linka, niech cie drzwi ścisną.
Kolejka w kłaju nie istnieje bo nikt nie chce słyszeć o jej reaktywacji. Zresztą to tylko 2 km toru w lesie. Lepiej to rozkręcić i zawieść tam gdzie tego potrzebują.


Źle sie wyraziłem. Ocalała w sensie: zachowane są jej elementy. Nie neguję przecież  opnii, że lepiej takimi pozostałościami uzupełniac braki na innych szlakach. Dobrze byloby żeby to trafiło gdzieś na czynny szlak bo predzej czy później wyląduje na złomie. Ale marzy mi sie zobaczyć taki pędzący skład z drewnem w Puszczy Niepołomickiej.
Z innej bajki: Polecam ATLAS TWIERDZY KRAKÓW - częśc dotyczacą Polowej Pozycji Wysuniętej Dziekanowice - Bosutów. Tam są zdjęcia wąskich zaopatrujacych szańce artyleryjskie i okopy nad Krakowem. Takie linie istaniły w rejonie Dziekanowic i Bosutowa ale podobno tez nad Prądnikiem Czerwonym. Po tych Dziekanowickich pozostały jeszcze wąwozy. Pozdrawiam! P.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Przemek on 01 Marzec 2006, 16:42:38
Cytat: "pomocnik drezyniarza"
W 2003 roku w kwietniu zwrócił na mnie uwage nasyp z torowiskiem ( jechałem od siebie z Tarnowa do Proszowic przez Kraków), jakieś 15 km przed Proszowicami, z zachowanym w niektórych miejscach torowiskiem oraz oznakowaniami (chociażby krzyże św. Andrzeja)...długo się głowiłem co to za linia i to o takich spadkach terenu (prawie jak droga w niektórych momentach)...czy tu mowa na 100% o linii Kocmyrzów-Charsznica?

Tez mnie to zastanawiało. Podobno to jest jakiś fragment Kocmyrzówki. Linia ta urywa się własnie w Kocmyrzowie a wychodzi z Krakowa. Przyznam że jest w bardzo dziwnym miejscu.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 02 Marzec 2006, 17:38:14
Linia z Krakowa do Kocmyrzowa to jedno, a z Kocmyrzowa do Kazimierzy Wielkiej przez Skalbierz to drugie. W 1889r.wybudowano normalnotorówkę z Krakowa Głównego przez Grzegórzki, Dąbie, Wieczystą, Czyżyny, Bieńczyce, Grębałów, Prusy, Dojazdów do Kocmyrzowa. A w 1917r. z północy po stronie Rosyjskiej dociągnięto wąską. Także w Kocmyrzowie była stacja normalnotorowa i wąska obok siebie. Linie funkcjonowały do 1994r. Polecam książkę pana Romana Garbacika pt:"Historia kolei Kraków - Kocmyrzów". Mozna to kupić na Stradomiu w Krakowie. Świetne opracowanie!!! Natomiast linia z Charsznicy do Kazimierzy łączyła sie oczywiście z wąską z Kocmyrzowa. Było tez połączenie z Wiślicą a nawet Szczucinem!!! Kolejkę z Charsznicy przez Miechów zamknięto w 1985r. a rozebrano na początku lat 90-tych. Bardzo urokliwe były te szlaki! Pozdrawiam! Piotr


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 09 Marzec 2006, 09:56:23
Czy ktoś posiada jakieś informacjhe na temat lokomotywy pomnikowej, która znajduje się wraz z wagonem obok placu zabaw na os. Podwawelskim, w Krakowie? To jest z pewnością maszyna, która obsługiwała Solawy i Zakrzówek, ale kiedy została wycofana itp...??? Z góry dziękuję! Piotr


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Izone on 09 Sierpień 2006, 02:34:29
Witam wszystkich MWT (miłosnik wąskich torów)


Mam pytank ja usytuowana jest ta trasa kolejki w kłaju i jaka jest jej długosc ????Z tego co czytałem konczy sie ona w lesie. Istnieje mozliwosc ew je przedłuzenia????


Moe znalaz bys sie jakis zapaleniec i moze by ja uruchomic bo ztego co wyczytałem to trasa jest kompletna ???? (chetnie pomoge przy pracy ochwaszcanie wycinanie itp moze i jakas pomoc finasowa )

Izone


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Przemek on 15 Sierpień 2006, 10:52:14
Pomoc finasnsowa? Tzn ile?
Jeśli chodzi o trase to biegnie lasem od tartaku mniej więcej do rampy koło przystanku normalnotorowego. W tą strone się jej nie przedłuży bo tam jest wojsko. Można w drugą strone ale teren tam jest mało atrakcyjny. Lepiej było by zbudować nową linie gdzieś w krakowie lub okolicach gdzie jest pełno turystów a nie bawic się w remont czegoś gdzie nawet okoliczni mieszkancy nie zaglądają. A zapaleńcy już próbowali ale nie wyszło.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 18 Sierpień 2006, 00:19:20
Torowisko kolejki w Kłaju ma około 2 km długości ale nie mierzyłem tego z mapą dokładnie. Na terenie tartaku sieć torów jest rozwinięta i nadal wykorzystywana ( wózki sa przetaczane ręcznie). Oprócz wózków "kłonicowych" są tam jakieś koleby i lokomotywa Wls 40. Podobno była tez druga produkcji czeskiej. Torowisko biegnie przez las potem wzdłuż asfaltowej drogi w okolice jednostki wojskowej gdzie znajduje sie zarosnięta rampa. Tam spotykały sie tory wąskie z bocznicą normalnotorową i tam przeładowywano towar. Generalnie tor jest kompletny i nawet nie zarosnięty. Oczywiście należałoby usunąć piach na przejazdach i ściółkę. Podobno brakuje iglic na rozjazdach. Po raz ostatni kolejka wyjechała chyba w 1997r. przy okazji imprezy kolejowej. Ewentualne wskrzeszenie kolejki zależy chyba przede wszystkim od właścieciela tartaku i Nadlesnictwa Niepołomice. Pozdrawiam. Piotr


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: jpl on 07 Wrzesień 2008, 01:40:19
Jeszcze co do tematu wąskotorówek w Krakowie: na stronie 108 "Atlasu wąskotorówek" autorstwa Pawła Korcza znajduje się zdjęcie Gls30 z kolebami,podpisane: "Lokomotywa Gls30 z kolebami, Wodociagi Krakowskie, 10. 10. 1997r." Jest to  jedyne zdjęcie dotyczące kolei wąskotorowych w Krakowie, jakie udało mi się odnaleźć. Może ktoś dysponuje innymi i wie, do czego konkretnie służyła ta wąskotorówka ?


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Kajetan on 07 Wrzesień 2008, 17:02:01
W Warszawie wodociągi też miały wąskotorówkę (nawet zachowała się lokomotywka stojąca jako pomnik). Służyła do rozwożenia piasku do filtrów.
Warszawiacy wiedzą jaki teren zajmują Filtry i mogą sobie wyobrazić jakie ilości piachu mogą na to iść. Kiedyś byłem tam na wycieczce i słyszałem że "wkład" piaskowy starcza na 2 tygodnie.
Kolejka w Krakowie mogła służyć temu samemu.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: jpl on 08 Wrzesień 2008, 15:59:15
Dziękuję za informację. :wink:
Cytat: "Kajetan"
W Warszawie wodociągi też miały wąskotorówkę (nawet zachowała się lokomotywka stojąca jako pomnik).

Z ciekawości-możesz podać bliższe szczegóły, jakiego jest typu/serii  :?:


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Marek Sz on 08 Wrzesień 2008, 17:28:59
Cytat: "Kajetan"
Kolejka w Krakowie mogła służyć temu samemu.


Wąskotorówka w Krakowie służyła do wywozu mułu czy szlamu z osadników. Koledzy którzy tam byli w 1997 bardzo narzekali na smród, ale czego sie nie robi dla hobby  :mrgreen:

Cytat: "jpl"

Cytat: "Kajetan"
W Warszawie wodociągi też miały wąskotorówkę (nawet zachowała się lokomotywka stojąca jako pomnik).

Z ciekawości-możesz podać bliższe szczegóły, jakiego jest typu/serii  :?:


O ile mnie pamieć nie myli to jakaś NRDowska, Ns2 czy coś w ten deseń.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Phinek on 09 Wrzesień 2008, 02:09:16
.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 05 Październik 2008, 20:36:25
Witam serdecznie

Jest tak, że:

Kolejka na terenie wodociągów krakowskich to poniekąd kontynuacja wojskowej kolejki fortecznej, której torowisko na Bielany biegło wzdłuż ul. Księcia Józefa, mniej więcej po linii chodnika po południowej stronie ulicy. Kolejny etap po rozbiórce kolejki fortecznej to budowa torowiska kolejki turystycznej, harcerskiej na wzór pionierskich. Miało to miejsce w latach 1962-1963. Kursowała w 1964 r. z Salawtora po wale przeciwpowodziowym. Pozostałości stacji na Bielanach są nadal czytelne przy bielańskiej przystani. Zachował się peron i słupy reflektorów. Kolejkę zlikwidowano po 2 latach. Powód to nadmierne oddziaływanie na kubature wałów przeciwpowodziowych i tym samym ich obniżanie itp... Trakcja parowa. Oryginalny parowóz zdobi teraz ogródek przy przedszkolu na ul. Kopernika. Siec torów na terenie wodociagów istaniała jeszcze 5 lat temu. Dopiero w odtatnich latach torowisko zostało zdemontowane. Zachowała sie historyczna lokomotywownia przed którą jeszcze w 2003 r. piętrzyły się zardzewiałe koleby. Tor przecinał ul. Księcia Józefa w 2 miejscach. W 1997r. odbyła sie na kolejce impreza pożagnalna. Kolejka wodociagów była obsługiwana przez dwie lokomotywki spalinowe. Jedna z nich zasila obecnie zbiory skansenu w Pionkach i to jest poczciwy Deutz, zaś druga jest eksponowana z kilkoma kolebami na terenie zakladu na Bielanach. Zdjęcia pojedyncze i małoforamtowe znajdziecie w monografii Roberta Wierzbickiego "Wodociagi Krakowa" Kraków 2001.

Pozdrawiam i zachęcam do wyprawy w teren

Piotr Skucha


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 06 Sierpień 2009, 19:44:33
Cytat: "PiotrS"

Kolejka na terenie wodociągów krakowskich to poniekąd kontynuacja wojskowej kolejki fortecznej, której torowisko na Bielany biegło wzdłuż ul. Księcia Józefa, mniej więcej po linii chodnika po południowej stronie ulicy.


Jeszcze jedna informacja. Poza funkcją zaopatrzeniową dla fortu rozproszonego Krępak kolejka umożliwiała zaopatrywanie małej prochowni (Munitionsraum) przy ulicy Księcia Józefa, oraz mobilizacyjnego magazynu amunicyjnego zlokalizowanego w wykonanej w ostatnim okresie rozbudowy twierdzy Kawerny Krępak i drugiej o bliżej nieokreślonej lokalizacji. Dodatkowo kolejka służyła zlokalizowanemu na tzw Skale wapiennikowi (którego torowisko zaznaczone jest nawet na mapach z końca XX wieku).

(http://149.156.142.12/fortykrakow/kawerny/krepak/foto/arch.jpg)

Oto zdjęcie ze strony o krakowskich kawernach. Widać stopień rozbudowy torowiska oraz... gruntową ówcześnie ulicę Mirowską.

No i wielka racja za przeznaczenie kolejki wodociągowej. Dowóz i wywóz materiału ziemnego. Stąd torowisko docierające do każdego zbiornika wodnego dawnych filtrów.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 13 Wrzesień 2009, 11:15:16
Ot jeszcze jeden nius. Ostatnio gdy w ramach pracy nawiedzałem kamieniołom w Bodzowie znalazłem ślady torowiska w centralnej części wyrobiska. W dalszym ciągu pozostały podkłady i haki oraz półka funkcjonująca najprawdopodobniej jako rampa.


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 26 Marzec 2010, 20:20:14
Wczoraj w terenie będąc znalazłem sporo pozostałości po sieci Bielańsko-Przegorzalskiej. Zaasfaltowane przejazdy i... znana zapewne a zachowana jako pomnik sieć na terenie siedziby MWiK Kraków. Całkiem ładnie udało im się to niezapolbrukować ;)


Tytuł: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 01 Czerwiec 2010, 00:49:04
Kolejna wąska ciekawostka. Podczas wizyty w Centrum Wspinaczkowym (ul. Racławicka), zlokalizowanym w obrębie starej kotłowni/ciepłowni (zastanawia mnie czy dla wojska stacjonującego kiedyś w okolicy, PKP czy pobliskich zakładów) znalazłem dosyć rozbudowaną sieć torów przemysłowych, z zachowanymi obrotnicami. Nie wiem co dokładnie się tam znajdowało i jak funkcjonowało. Jeżeli ktoś ma jakieś informacje to niech da znać... z chęcią dowiedziałbym się czegoś.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 12 Grudzień 2010, 00:50:07
Mały research przyniósł pierwsze efekty. Odnalazło się kilka przemysłowych kolejek na terenie Krakowa. Z jednej strony mieliśmy sporą sieć wąskiego toru na terenie kamieniołomu w Bodzowie. Z drugiej strony mieliśmy znany i zachowany częściowo system kolejki łączącej Zakrzówek z fabryką sody Solvay w Borku. A z trzeciej? Wybudowaną na początku XX wieku i rozebraną po wojnie linię łączącą część Zakrzówka położonego w okolicy ulicy Salezjańskiej z ówczesnym centrum przemysłowym (Garbarnia, Cementownia) w rejonie Ludwinowa. Poniżej mała mapka. Ortofotomapa z 2004 roku z wyrysowanym przebiegiem linii i ortofotomapa z 1965 roku na której wciąż widać fragmenty linii.

(http://img600.imageshack.us/img600/6585/rysunek1zu.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 13 Grudzień 2010, 09:04:39
No dobrze, a może ktoś przybliżyć informacje nt kolejki dziecięcej na Bielanach? Kiedyś natknąłem się na stronę ze zdjęciami pozostałości. Ale to było wieki temu


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 13 Grudzień 2010, 18:54:53
Cytując za forum.fortyck.pl

Cytuj
Wszyscy znamy (tak podejrzewam) Krakowski Szlak Techniki, wiodący przez większość najcenniejszych obiektów przemysłowych na terenie miasta. Tematem jednakże pomijanym zarówno przez szlak jak i większość przewodników po mieście jest krakowskie dziedzictwo kolejowe. I bynajmniej nie chodzi tu o stosunkowo dobrze opisane koleje normalnotorowe (łącznie z liniami obwodową, mogilską i cyrkumwulacyjną), a o linie wąskotorowe. Kraków jako miasto na przełomie wieków stosunkowo mocno uprzemysłowione posiadało szereg linii o takim właśnie charakterze. Głównie obsługiwały one największe w mieście fabryki, a ich jeszcze mniejsi bracia o charakterze kolei tymczasowych i polowych były budowane na terenie kamieniołomów, cegielni, magazynów oraz na większych budowach. Sam temat zaś poruszany był przy okazji Kolei Twierdzy Kraków i w innych tematach, warto by jednak pokusić się o jakieś podsumowanie. Zacznijmy więc od początku.

Zakłady Solvay nie powstały same z siebie. Większość sodowni z reguły umiejscawiane było w miejscach gdzie dostępne były znaczne ilości zarówno wapienia jak i soli. Stąd ich powstanie w Krakowie (podobnie jak i w odległym kujawskim Janikowie) było tylko kwestią czasu. Wraz z ich powstaniem konieczne było zapewnienie stałych dostaw wapienia, a na przełomie wieków nie było łatwiejszego, tańszego, bardziej rozpowszechnionego transportu niż kolej wąskotorowa. Tania w budowie, zdatna do położenia w przeciągu kilku tygodni i niezrównana w konkurencji z dostępnymi wówczas furmankami i pierwszymi ciężarówkami. Stąd już na początku XX wieku powstała najdłuższa w Krakowie linia kolei wąskotorowej (600 lub 750mm) łącząca Fabrykę Solvaya z największym, krakowskim kamieniołomie zlokalizowanym na wzgórzu Zakrzówek. Sieć jednakże nie pozostała taka sama przez lata. Wielokrotnie rozbudowywana ostateczny kształt uzyskała w momencie zmiany w systemie komunikacyjnym miasta i powstaniu linii tramwajowej do Borku. W skład obiektów inżynieryjnych wchodziły 2 mosty (1, w ciągu ulicy Wielickiej został następnie wykorzystany do poprowadzenia nim torów tramwajowych i zastąpiony przez tunel pod drogą i most zlokalizowany przy pobliskim parkingu), wspomniany tunel oraz dwie stacje (Zakrzówek i Solvay). Poza linią, tory poprowadzone były również na terenie wyrobiska w Zakrzówku, samej fabryki oraz na pobliskich hałdach. Niestety sama kolejka zlikwidowana została krótko po zamknięciu zakładów przemysłowych i kamieniołomu. Do tej pory pozostały z niej jedynie trwałe obiekty inżynieryjne i układ niektórych ulic.

Kolejną linią kolei wąskotorowej było połączenie starego kamieniołomu, zlokalizowanego na Zakrzówku, przy ulicy Salezjańskiej z fabrykami w nieodległym Ludwinowie. Rampa załadowcza znajdowała się na dnie wyrobiska, a stacja docelowa, na zachód od dawnej, nie istniejącej już Garbarni. Niestety, jedyne ślady w terenie pozostałe po niej to znajdowane czasami resztki podkładów na terenie wyrobiska i okolica stacji docelowej. Przebieg torów jest do ustalenia, ale na terenie całej ich długości zlokalizowane zostały "nowe" osiedla mieszkaniowe. Ślady nie pozostały również po żadnym z zakładów przemysłowych do których wiodła.

Ciekawą konstrukcją była sieci kolei wąskotorowych na terenie krakowskich Wodociągów (sieć otaczająca osadniki, łącząca się również z pobliskimi 2 wapiennikami), używana wcześniej jako kolejka forteczna i wydłużona wówczas aż do rejonu Salwatora. Pozostała z niej całkiem spora część zachowana w formie pomnika oraz obiektów inżynieryjnych na terenie MWiK. Ocalało również kilka fragmentów torowiska ocalałych w formie zaasfaltowanej w pobliskich drogach. Przez krótki okres czasu funkcjonowała w tej okolicy również, wzorem sąsiadów ze wschodu "kolejka pionierska" łącząca Salwator (po wale przeciwpowodziowym, a nie jak kolejka forteczna wzdłuż ulicy Księcia Józefa) z Bielanami i działającym tam okresowo kąpieliskiem.

Również umiejscowiony na terenie Bonarki "Superfosfat" posiadał przez pewien czas swoje dwie linie kolejki łączącej go z leżącym w pobliżu wyrobiskiem, stanowiącym aktualnie rezerwat geologiczny "Bonarka". O dziwo, pozostał z niej czytelny w terenie wykop na południe od ogródków działkowych przy ulicy Swoszowickiej. Drugą z nich była wewnętrzna sieć zakładu i najbliższych mu wyrobisk.

A co z kolejkami cegielnianymi? W ich wypadku ślady nie zostały praktycznie żadne. Chyba, żeby szukać ich na terenie zalanych już wyrobisk. Praktycznie każdy staw ma swoją historię o zalanych na dnie wagonikach i ocalałych tam torach. Ile w tym prawdy? Wiedzą tylko nurkowie. Jednakże stare mapy wskazują nam jednoznacznie gdzie się one znajdowały. Pierwszymi z nich były 2 kolejki łączące płaszowskie cegielnie z niedalekimi wyrobiskami. Co ciekawe, linia w pobliżu dzisiejszej ulicy Lipskiej poza połączeniem z siecią "glinianek" była połączona z istniejącym wciąż w 20leciu międzywojennym szańcem twierdzy FS19. Również dwie cegielnie w Łagiewnikach posiadały swoje torowiska, podobnie jak i większość kamieniołomów na terenie miasta - tam jednak wagoniki były najczęściej poruszane siłą ludzkich mięśni bądź przy pomocy trakcji konnej.

Jak widać, temat jest niemalże nie do wyczerpania, a świadomość mieszkańców w tej kwestii niemalże zerowa. Oczywiście, powyższy tekst jest zaledwie wstępem i mam nadzieję, że również WY podzielicie się swoimi informacjami. Razem może uda nam się stworzyć listę obiektów, linii związanych z tym ciekawym wycinkiem historii przemysłowej miasta.

Więcej informacji. Moje prawa autorskie więc wklejam.

Co można zatem powiedzieć o tej kolejce? Była, bardzo krótki czas. Szlak ułożony był na wale przeciwpowodziowym. Stąd najprawdopodobniej jej krótki żywot i zupełna likwidacja. A można było starym szlakiem ją ułożyć, może by dłużej przetrwała. Interesuje mnie tabor. Masz może jakieś informacje? Ja spróbuję coś jeszcze wydobyć.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 13 Grudzień 2010, 19:13:40
Kolejka parkowa Kraków Zwierzyniec (funkcjonująca do 1967); prześwit: 600mm.

I wspomnienie z "Alma Mater":
Cytuj
Sto lat później, w latach 1964–1966, kursowała na Bielany z Salwatora ciuchcia. Ta bielańska kolejka, której tory leżały na wale wiślanym, była wielką atrakcją dla dzieci; została, niestety, zlikwidowana ze względów ekonomicznych.


Znalazłem!!!

(http://img443.imageshack.us/img443/6567/bielany.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 14 Grudzień 2010, 09:08:41
Dzięki wielkie za rozjaśnienie tematu.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 15 Grudzień 2010, 15:03:02
A teraz pora na materiał wybitnie zaskakujący. W zbiorach NAC pojawiło się kilka nowych fotografii. W tym jedna z rejonu krakowskich Przegorzał i....

(http://img.audiovis.nac.gov.pl/SM0/SM0_1-W-1495-7.jpg)

...najprawdopodobniej mamy tu uchwyconą tzw. kolejkę forteczną wiodącą od Salwatora do Bielan, przez teren wodociągów, aż pod kawernę we wzgórzu Krępak. Jeszcze na innym zdjęciu, którego niestety nie udało mi się ponownie znaleźć było widoczne torowisko położone na wale przeciwpowodziowym w rejonie dzisiejszego MWiKu.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 22 Luty 2011, 13:13:57
W NAC pojawiło się znów trochę zdjęć. Można je wyszukać przez hasła Kraków i Garbarnia. Chodzi oczywiście o garbarnię na Ludwinowie, której torowisko nie wiem po co, ale łączyło się z linią wiodącą do kamieniołomu przy Salezjańskiej.

Co do wspominanej wcześniej kolejki na Grzegórzkach było to najprowdopodobniej istniejące połączenie do Feldahndepot'u twierdzy Kraków. Istniały dwie bazy kolejek wąskotorowych dla potrzeb twierdzy - jedna w okolicy Łagiewnik i jedna na Grzegórzkach. Na planie twierdzy są stosunkowo dobrze oznaczone.

Tymczasem poniżej link do mapy z 1970 roku z przedstawieniem sieci kolejki MWiK.
http://www.sendspace.com/file/ztabog (http://www.sendspace.com/file/ztabog)



Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: MK_Rabka on 21 Marzec 2011, 22:18:35
Za Zbiorów NAC:
Kamieniołom w Orleju k. Krakowa
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/64831:1/3aa9c4f47d04ec653a24220ad5de1212/ (http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/64831:1/3aa9c4f47d04ec653a24220ad5de1212/)
(więcej zdjęć - miniaturki na dole).

Jeszcze a propos kolejki w Zakrzówku, to jej tor łączył się kiedyś z torem kolei cyrkulumwacyjnej na wysokości ul. Zatorskiej. Jest to zaznaczone na jednej z map. Znacie ten wątek czy poszukać?
PS.
Przy okazji serdecznie wszystkich witam i pozdrawiam!


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 22 Marzec 2011, 21:51:26
Witam witam!

Zdjęcie z Orleja znam. Pozostało tam jeszcze trochę śladów w terenie. Ooooo... aaaaa... już widzę. Tyle, że w tym wypadku jest to linia ludwinowska, nie należąca do zakładów Solvay, a łącząca wyrobisko "salezjańskie" z przemysłowym centrum Ludwinowa. Właśnie trafiłem na tę mapkę. Ciekawa sprawa. Linie rzeczywiście się łączą, ale nie wiem jak by to miało wyglądać. Może rampa, a może splot? Warto by dotrzeć do dokładniejszego źródła. Jeszcze ciekawszy jest wiadukt i trasa prowadząca w stronę Wisły.

(http://img717.imageshack.us/i/52070124.jpg)

Szkoda, że ciężko znaleźć zdjęcia tej kolejki - poza Garbarnią. W sumie niedaleko znajdował się Feldbahn Depot twierdzy Kraków (na skraju Łagiewnik) może przez jakiś czas kolejka była z nim powiązana?

Za dużo gdybania ;)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: MK_Rabka on 22 Marzec 2011, 23:53:26
Cytuj
Tyle, że w tym wypadku jest to linia ludwinowska, nie należąca do zakładów Solvay, a łącząca wyrobisko "salezjańskie" z przemysłowym centrum Ludwinowa.
Niewyraźne było stąd myślałem, że to jedna sieć była.
Tam była (prze)ładownia. Info: Miesięcznik kulturalny "Kraków" numer chyba ostatni z zeszłego roku. Była wzmianka o tym przy okazji artykułu o kolei obwodowej. Nie pisało tam o torze w stronę Wisły, ale na mapie jest, więc z pewnością dostęp do rzeki był. Niedaleko miejsca gdzie zbliżał się ten tor do Wisły, kończył się kiedyś tor normalny, tylko ciężko mi określić czas jego istnienia, bo na jednych mapach jest, na innych nie.

W każdym razie wielka szkoda, bo z całej tej sieci z infrastruktury został tylko jeden cały most i ruiny przysiółka wiaduktu...


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 26 Marzec 2011, 23:09:48
Witam

Od dawna nie odwiedzałem tego wątku. Widzę, że koledzy intensywnie eksplorują przedmiotowy temat. W kwestii kolejki na terenie MPWiK na Bielanach, to 2 lata temu zwiedzałem jej pozostałości. W Zakładzie były jeszcze trzy lokomotywy, w tym 2  w garażu. Można było je zobaczyc przez okno od strony chodnika przy Księcia Józefa. Deutz wówczas był już w Pionkach. Na marginesie zwracam uwagę na czynną jeszcze w latach 90 - tych kolejkę cegielni w Zielonkach.  Kilka lat temu istniały tam jeszcze fragmenty torowiska, w tym rozjazd przy bramie od strony wyrobiska i emaliowana tablica na słupie z napisem informującym o zakazie chodzenia po torach - wyglądała groteskowo. Pod murem cegielni leżała przewrócona koleba. Szukałem kogoś, kto mógłby coś więcej wiedziec. W efekcie dostałem mail od osoby piszącej w imieniu starszego pana, który podobno pracował na tej kolejce. Odpowiedziałem, że jestem bardzo zainteresowany wszelkimi informacjami itp... niestety nie otrzymałem odpowiedzi.
W pasażu na terenie centrum handlowego przy Zakopiance są eksponowane  zdjęcia nt.fabryki Solvay, także przedstawiające wąską.

Pozdrawiam serdecznie.

Piotr


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 27 Marzec 2011, 18:16:19
i ruiny przysiółka wiaduktu...

Tego przysiółka w Krakowie to chyba Tobie Krakowiacy nie wybaczą. Tak jak nie wybaczyli Zygmusiowi Trzeciakowi pozbawienia Krakowa stołeczności.  ;)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 28 Marzec 2011, 21:22:16
Chociaż ten przyczółek jest chyba na odcinku tymczasowym wiodącym od fabryki na teren "Białego Morza". Zostało w rzeczywistości odrobinę więcej. 2 mosty, jeden tunel - zasypany i równia stacyjna. Dodatkowo na Zakrzówku trochę śladów po kolejce jest na dnie zalanego wyrobiska, ale żadnych rewelacji - podobne relikty (podkłady, gwoździe) pozostały na terenie Bodzowa.

Podobno w okolicy Feldbahn Depotu w Łagiewnikach część domostw ma ogrodzenia z słupkami wykonanymi z szyn wąskotorowych. Mała pozostałość po międzywojniu i rozbrojeniu twierdzy...


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: MK_Rabka on 09 Kwiecień 2011, 20:16:32
Udam, że wcale tego nie napisałem, ale lepiej zrzucę to na wpływu księżyca  :P
Wodociągi:
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/KrakowKolej#5593648727765370882
https://picasaweb.google.com/maciek.vrp/KrakowKolej#5593648772032559586


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 10 Kwiecień 2011, 22:02:33
...zwracam uwagę na czynną jeszcze w latach 90 - tych kolejkę cegielni w Zielonkach.  (...) jestem bardzo zainteresowany wszelkimi informacjami ...

Zielonki pamiętam z czasów eksploatacji (podobnie krakowskie wodociągi, Odonów, Kolosy, Zator, Alwernię). Mam trochę zdjęć (z 1995, analogowych), z notatek wyszperałem numery maszynek spisane z taboru: WLs50 1887/67 i WLs50 2022 (na budce nr 954/59).


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: MK_Rabka on 04 Grudzień 2011, 00:21:30
Tyle, że w tym wypadku jest to linia ludwinowska, nie należąca do zakładów Solvay, a łącząca wyrobisko "salezjańskie" z przemysłowym centrum Ludwinowa. Właśnie trafiłem na tę mapkę. Ciekawa sprawa. Linie rzeczywiście się łączą, ale nie wiem jak by to miało wyglądać. Może rampa, a może splot? Warto by dotrzeć do dokładniejszego źródła. Jeszcze ciekawszy jest wiadukt i trasa prowadząca w stronę Wisły.

Szkoda, że ciężko znaleźć zdjęcia tej kolejki - poza Garbarnią. W sumie niedaleko znajdował się Feldbahn Depot twierdzy Kraków (na skraju Łagiewnik) może przez jakiś czas kolejka była z nim powiązana?

Za dużo gdybania ;)

http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=24780&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=64376 (http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=stacje&id=24780&okno=galeria&&zakres=-1&photoid=64376)
Dołączam mapę.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 15 Styczeń 2012, 17:33:35
Mapa znana. Chociaż dziwnie na kolej.one powiązano linię Zakrzówek - Ludwinów / Wisła z linią do Solvaya... co miejsca nigdy nie miało według wszelkich map.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: MK_Rabka on 15 Styczeń 2012, 18:58:14
Na mapie na wysokości fortu piechoty ST III "Ludwinów" jest powiązanie.
PS.
Na jednym forum wyczytałem, że w tam w okolicy zarys nasypu się zachował - prawda to?


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 05 Luty 2012, 21:51:08
Co do szyn w rejonie "Fledbahn Depo" w Łagiewnikach to byłbym ostrożny. Szyny wąskotorowe w ogrodzeniach spotkam w miejscach gdzie wąskie tory nie leżały nigdy. Nawet w górskich przysiółkach. Sądzę, że wiele takich szyn trafiało do gospodarstw prosto z huty jako praktyczne profile, możliwe do zastosowania w ogrodzeniach, konstrukcjach stropów komórek itd… Fajnie byłoby sprawdzić ich sygnatury. Odchodząc od tematu Ludwinowa to sprawdzając szyny na terenie tartaku w Kłaju zauważyłem, że są tam egzemplarze przedwojenne, ale polskie z Huty Kościuszko w Chorzowie, daty 1936 itp… Ciekawe czy leżą tam od lat 30 – tych, czy trafiły później z innego miejsca?
Dobrze byłoby to zweryfikować, ale kiedyś szukając śladów kolejki Zakrzówek – Ludwinów zwróciłem uwagę na „szutrowy” odcinek ul. Komandosów koło blaszanych garaży! Profil drogi daje do myślenia.
Interesująca jest sprawa obsługi trakcyjnej. Wiecie coś na ten temat?
Drążę temat kolejki w kamieniołomie Miękinia. Tam podobno jeździły HF-ki?

Pozdrawiam.

Piotr


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: ksiezyc_nad_gieesem on 06 Luty 2012, 21:36:04
Szyny wąskotorowe w ogrodzeniach spotkam w miejscach gdzie wąskie tory nie leżały nigdy.

Ja bym jednak nie formułował tak daleko idących wniosków.
http://zapodaj.net/4979081aa8f2.jpg.html (http://zapodaj.net/4979081aa8f2.jpg.html)

Pozdrawiam serdecznie i daleko.

ksiezyc_nad_gieesem ...

PS
Zmieniłem bo coś obrazka nie widać.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 06 Luty 2012, 22:52:26
Dlaczego wątpisz? O ile tereny Kielecczyzny są usłane wąskotorowymi szynami ( a wiadomo, że ten środek transportu był w tych okolicach powszechny w postaci rozmaitych kolejek leśnych, wojskowych, dojazdowych, przemysłowych) i należy sądzić że przynajmniej znaczna część tych szyn pochodzi z kolejek to skąd wzięły się szyny w ogrodzeniach gospodarstw np. w miejscowościach na terenie Beskidu Makowskiego, Wyspowego czy na Spiszu. Można domniemywać, że z tartaków, gdzie służyły do przetaczania wózków na prowizorycznych torach o długości 15 m. tylko ile tych tartaków musiałoby być skoro szyn jest naprawdę dużo? Przyznam, że zwracam uwagę na wszelkie kolejowe detale napotykane  po drodze a szyny wąskotorowe spotykam dosłownie wszędzie. Nie upieram się tylko wyrażam dystans. To trochę tak, jak z „szynami normalnotorowymi”, które widywałem w konstrukcjach klatek schodowych, czy balkonów w  krakowskich kamienicach z końca XIX w. Jeśliby te szyny były wcześniej kolejowo użytkowane, to bardzo krótko i dlaczego miałoby się to opłacać. Tymczasem był to wówczas bardzo popularny materiał wykorzystywany na budowach i to na dużą skalę. Swoja drogą… byłoby fajnie gdyby się okazało, że na miejscu rzeczonego Feldbahn-Depot  pozostały takie autentyczne pamiątki.

Piotr


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Luty 2012, 23:40:45
Zapewne duża część szyn pochodziła z zapasów wojennych, o których wspominał niedawno Księżyc (http://750mm.pl/index.php?topic=3754.msg52396#msg52396), a które po odzyskaniu niepodległości przejęło Ministerstwo Kolei Żelaznych (część materiałów przejęło zapewne wojsko i inne instytucje państwowe).
Jako szyny lekkich typów nie nadawały się do wykorzystania na kolejach użytku publicznego więc były "upłynniane". Cześć odkupiły różne zakłady korzystające z kolejek, firmy budowlane itd. a część przez pośredników trafiła do "cywilnych" właścicieli jako materiał budowlany. W ten sposób mogły dość swobodnie wędrować po całym kraju. Oczywiście kolejne partie szyn pojawiały się w miarę wymiany nawierzchni na kolejach wąskotorowych użytku publicznego i cukrownianych, likwidacji kolejek budowlanych, cegielnianych itd. W sumie trochę tego było.

Cytuj
To trochę tak, jak z „szynami normalnotorowymi”, które widywałem w konstrukcjach klatek schodowych, czy balkonów w  krakowskich kamienicach z końca XIX w.
Pamiętaj, że XIX w. to okres intensywnego rozwoju techniki kolejowej. Pierwsze szyny faktycznie nie miały długiego żywota. Dość szybko okazywało się, że nie są w stanie sprostać wzrastającej masie pociągów i natężeniu ruchu. Część z nich rzeczywiście mogła nigdy nie zostać wykorzystana zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, ale produkowanie i sprzedawanie szyn jako profili jest raczej mało prawdopodobne - ich stosunek masy do wytrzymałości na zginanie jest mniej korzystny niż w przypadku typowych dwuteowników, tak więc jako belki byłyby zwyczajnie drogie. Co innego, gdy były odkupywane po cenie złomu (albo - jak za PRL - gdy zwykłych dwuteowników nie można było kupić).

PS
Sam niedawno zastanawiałem się nad pochodzeniem słupków ogrodzeniowych na moim osiedlu. W co drugim płocie są to szyny (w większości bardzo lekkie - wysokość do 80 mm) ;).


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 15 Lipiec 2012, 17:40:21
Cześć

Pozwolę sobie zaprosić Szanowne Grono Wąskotorowców do lektury artykułu „Śladami krakowskich kolejek”, który ukazał się w ostatnim numerze miesięcznika społeczno – kulturalnego „Kraków”. Niestety tekst w całości okazał się zbyt obszerny, dlatego zamieszczono tylko jego pierwszą część. Następne będą w kolejnych numerach. W sumie całość wysłana do redakcji ma 20 stron (do tego jeszcze zdjęcia), także spodziewam się, że w miesięczniku wyjdą jeszcze 2 lub 3 części.
Od czasu wysłania materiału do magazynu treść uległa znacznej rozbudowie i uzupełnieniom, a w obliczu odkrywania kolejnych źródeł i informacji… końca nie widać.

Proszę o ewentualne uwagi i uzupełnienia.

Pozdrawiam.

Piotr


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: mariu5z on 19 Lipiec 2012, 00:22:03
Witam wszystkich :)

Ktoś wspominał o parowozie z Bielańskiej kolejki umieszczonym przy przedszkolu na ul. Kopernika. Zainteresowani znajdą dane i zdjęcia tej maszyny pod poniższym linkiem...
http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=t2-73 (http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=t2-73)

Pozdrawiam


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 13 Sierpień 2012, 19:56:19
Zapraszam do kolejnej tj. II części tekstu nt. kolejek wąskotorowych w rejonie Krakowa, która właśnie ukazała się na łamach miesięcznika społeczno - kulturalnego "KRAKÓW" (numer sierpniowy). Tym razem tekst dotyczy kolejek przemysłowych.

Proszę jak zwykle o ewentualne uwagi i uzupełnienia.

Pozdrawiam serdecznie.

Piotr S.



Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 13 Wrzesień 2012, 18:34:14
Tym razem raczej bardziej informuję niż zapraszam do lektury III i ostatniej już części tekstu nt. wąskich torów w okolicy Krakowa. Artykuł ukazał się w ostatnim tj. wrześniowym numerze miesięcznika "Kraków". Niestety materiał został radykalnie skrócony, pocięty i przebudowany. Także niektóre fragmenty tracą sens, inne są wyrwane z kontekstu itp... Jak się okazało nie miałem na to wpływu. Ale dobre i to. Pełna i poprawna wersja wraz z innymi tekstami,( mam nadzieję, że) ukaże się w opracowaniu zbiorczym. 

Pozdrawiam.

Piotr


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 14 Wrzesień 2012, 11:56:21
Piotrze, a gdzie można nabyć w/w pismo?


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 14 Wrzesień 2012, 16:18:57
Artykuł zapewne jest ciekawy, ale mi np w Mińsku Mazowieckim nie dane było nabyć ww pisma...

Pozdrawiam :)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: gajos on 20 Wrzesień 2012, 14:30:47
(http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/24236_377966372861_5642040_n.jpg)
Znalezione tu http://www.facebook.com/photo.php?fbid=377966372861&set=a.208738052861.130498.76827597861&type=1&permPage=1 (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=377966372861&set=a.208738052861.130498.76827597861&type=1&permPage=1)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 01 Marzec 2013, 22:13:39
Ostatnio natknąłem się na nie znane mi wcześniej zdjęcie stacji Salwator kolejki bielańskiej (chociaż wstawione równo rok temu). Widać na nim 2 (!) czynne parowozy, jeden z nich to pewnie powszechnie znany T2-73 z przedszkolnego ogródka:
(http://gfx.mmka.pl/newsph/405025/1002865.3.jpg)
Zdjęcie ze zbiorów Muzeum Historycznego Krakowa, znalezione w artykule "Krakowskie dworce kolejowe sprzed lat":
http://www.mmkrakow.pl/photo/1321739/Kolejka+w%C4%85skotorowa+na+stacji+Salwator+%28trasa+kolejki%2C+otwarta+w+1964r.%29.+Fot.+R.+Weso%C5%82owski (http://www.mmkrakow.pl/photo/1321739/Kolejka+w%C4%85skotorowa+na+stacji+Salwator+%28trasa+kolejki%2C+otwarta+w+1964r.%29.+Fot.+R.+Weso%C5%82owski)
Peron, budynek "dworca" i torowisko wyglądają na świeże, więc zdjęcie pewnie z 1964 roku.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 02 Marzec 2013, 08:52:44
Przy okazji widać, że obecne malowanie T2-73 jest dość... (tfu) historyczne


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 02 Marzec 2013, 09:27:48
Porównując to zdjęcie do współczesnego T2-73 z przedszkola wydaje mi się, że ta maszyna na pierwszym planie ma inaczej rozmieszczone zamki drzwi dymnicy od strony zawiasów ???
Szkoda, że nie ma zdjęcia z boku...


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 22 Kwiecień 2013, 15:41:50
Wyszperałem coś jeszcze. Krótki odcinek wąskiego toru zaznaczony na mapie topograficznej z 1961 roku, na zakolu Wisły w okolicach Stopnia Wodnego Przewóz; kolejka pewnie pracowała przy budowie stopnia. Na mapie widoczna w górnym lewym rogu: http://www.lapajer.webd.pl/3.4/pokaz/mapy_foto/d/1961%20-%20Nowa%20Huta%20Kujawy.jpg (http://www.lapajer.webd.pl/3.4/pokaz/mapy_foto/d/1961%20-%20Nowa%20Huta%20Kujawy.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 16 Styczeń 2014, 16:59:43
Wracam do tematu kolejki Okleśna - Orlej: na stronie http://www.rybna-malopolska.pl/page22.php (http://www.rybna-malopolska.pl/page22.php) znalazłem informację, jakoby na tej kolejce miał jeździć parowóz Las Ty 3427; autor odsyła do fotogalerii. Na jednym ze zdjęć zamiast "Laska" widać jednak jakiś "traktorek":

(http://www.rybna-malopolska.pl/data/storage/attachments/ba84f7586bb9b63a83337931c8bf970d.jpg)

Jest jeszcze jedno zdjęcie widoku kamieniołomu:

(http://www.rybna-malopolska.pl/data/storage/attachments/77c434797c2f0d93bd634a2655cda592.jpg)

A w NAC znalazłem jeszcze coś takiego:
http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81401/6bbbea361d14460d4c237da62a87a5b1/ (http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/81401/6bbbea361d14460d4c237da62a87a5b1/)
Trzeba przyznać, jak na 600-tkę mieli rozmach przy budowie...


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Mutu on 27 Luty 2014, 20:47:43
Witam wszystkich na forum, to mój pierwszy post. Często przebywam w okolicach Okleśnej i niedawno dowiedziałem się, właśnie z tego forum że była tam kiedyś kolejką wąskotorowa. Bardzo ciekawi mnie jej całościowa trasa (w sensie zlokalizowania jej na jakiejś mapie). Pewnie niema takiej mapy na której była by ona zaznaczona. Czy jest na tym forum ktoś, kto byłby w stanie zaznaczyć jej trasę np. na Google Maps? Wiem że wymagam pewnie cudu ;) Starałem się szukać informacji na ten temat w internecie ale nic nie zdziałałem. Jedyne co udało mi się zaobserwować na Google Maps patrząc z góry, to prawdopodobny kawałek przebiegu tej linii od Okleśnej przez las w stronę Mirowa. Załączam link z moimi działaniami w Paint ;) http://pl.tinypic.com/r/6okjtt/8 (http://pl.tinypic.com/r/6okjtt/8)  Przepraszam za krzywizny mojej linii ale mistrzem grafiki to ja nie jestem ;) Zaznaczyłem moje podejrzenia z małym przesunięciem w górę, tak by było widać to o co mi chodzi. Jest to chyba właśnie wał po którym jechała kolejka. Niestety jedyny widoczny dla mnie ślad po kolejce urywa się tam gdzie urywa się zaznaczona przeze mnie linia ( w stronę Orlej) Dalej nie jestem w stanie zlokalizować teoretycznej trasy kolejki. Dorzucam jeszcze link do Google Maps, a dokładniej do miejsca gdzie zaznaczyłem trasę: https://www.google.pl/maps/@50.0350503,19.535621,519m/data= (https://www.google.pl/maps/@50.0350503,19.535621,519m/data=)!3m1!1e3 Tylko włączcie tryb Earth ;)  Może jest ktoś kto wskóra coś więcej niż ja. Pozdrawiam wszystkich na tym forum.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 03 Marzec 2014, 23:46:07
Witaj! Ja kiedyś prześledziłem całą przypuszczalną trasę kolejki na geoportalu; po przełączeniu widoku na "raster" dostępne są skany map topograficznych w różnej skali w zależności od powiększenia. Na nich dość wyraźnie widać pozostałe po kolejce nasypy, wykopy i przepusty na całej trasie. Najlepiej byłoby wydrukować taką mapę i pojeździć po terenie.
W sieci wisi też mapa WIG 1:25000 z 1939 roku, ale na próżno szukać na niej czegokolwiek. Albo jest oparta na starych podkładach, albo celowo zafałszowana, bo nie ma na niej nawet kolei normalnotorowej (zbudowanej w 1899 r!)
http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P48-S29-H_ALWERNIA_1939.jpg (http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K/P48-S29-H_ALWERNIA_1939.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 04 Marzec 2014, 01:46:55
Ta WIGówka to na pewno nie stan na 1939 ;) To w ogóle nie jest typowa mapa WIG. Raczej jakieś wznowienie mapy austriackiej w innym cięciu (tej (http://igrek.amzp.pl/details.php?id=1761443) i tej (http://igrek.amzp.pl/details.php?id=1761440)). Niestety dostępna mapa WIG w skali 1:100 000 z 1933 r. (http://igrek.amzp.pl/4662) jest zbyt wczesna. Mapy z okresu wojny są na niej oparte, więc kolejki też nie ma.

Uzupełnienie:
Mi wychodzi taki przebieg:


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 04 Marzec 2014, 11:21:19
Dokładnie tak to odczytałem.
Jako, że z czasem u mnie na razie krucho, postanowiłem zrobić sobie wirtualny spacer z Wujkiem Google. Pierwszy ślad napotykamy przy drodze z Okleśnej do Alwerni: to dzisiejsze ulice Młyńska i Rajska (https://mapy.google.pl/?ll=50.038482,19.54545&spn=0.007594,0.021007&t=k&layer=c&cbll=50.038361,19.545436&panoid=oAzyam7Vyuy6mtpcZUG37Q&cbp=12,275.73,,0,2.79&z=16) poprowadzone starotorzem. Później trasa kolejki wiodła skrajem lasu po prawej stronie (https://mapy.google.pl/?ll=50.040342,19.552939&spn=0.007593,0.021007&t=k&layer=c&cbll=50.040244,19.552442&panoid=-h3CMzg1rCzZK8YyHzd9dA&cbp=12,80.9,,0,-10.02&z=16), aby po chwili przekroczyć asfalt i znów zagłębić się w las (https://mapy.google.pl/?ll=50.04038,19.555054&spn=0.000949,0.002626&t=k&layer=c&cbll=50.04038,19.555054&panoid=ojRCgoJeRV7bTt3_GSkf1g&cbp=12,75.44,,0,1.29&z=19) (dalsza część ul. Rajskiej). Starotorze znika z zasięgu kamer Googla i pojawia się w zarośniętej przesiece na dawnym przejeździe przez drogę Mirów - Brodła (https://mapy.google.pl/?ll=50.032714,19.569359&spn=0.001899,0.005252&t=k&layer=c&cbll=50.032618,19.569234&panoid=xsPv0aM-oyHeGbFPKH_YrQ&cbp=12,336.12,,0,8.92&z=18), mija z lewej strony ścianę lasu, z prawej nieduży staw i znów znika w lesie. Ostatni raz spotykamy je w miejscu przecięcia z DW 780 (https://mapy.google.pl/?ll=50.037414,19.603171&spn=0.001898,0.005252&t=k&layer=c&cbll=50.037326,19.603282&panoid=DMXIJpkRyDnwNSUKjv3u-w&cbp=12,215.88,,0,10.85&z=18). Po drugiej stronie drogi starotorzem poprowadzona jest ścieżka rowerowa. Dalej pozostaje już tylko eksploracja "z powietrza".


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Mutu on 04 Marzec 2014, 18:47:25
Jestem pozytywnie zaskoczony waszymi dokonaniami  ;D W niedzielę będę w tamtych stronach, u mojej kobiety i może uda mi się ją wyciągnąć na rowerową wycieczkę trasą zaznaczoną przez 2xm. Spróbuje odnaleźć jakieś ślady tej kolejki i sfotografować je. A za chwilę zerknę na Geoportal. Ok, faktycznie na Geoportalu widać wszystko bardzo dobrze. Czyli to co tu widać: http://pl.tinypic.com/r/50pdo8/8 (http://pl.tinypic.com/r/50pdo8/8)  to są ruiny stacji przeładowczej na normalny tor. Link do tego samego miejsca na mapie: https://www.google.pl/maps/place/Okle%C5%9Bna/@50.0324515,19.5256302,247m/data= (https://www.google.pl/maps/place/Okle%C5%9Bna/@50.0324515,19.5256302,247m/data=)!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4716f2d5d73b234b:0x362a8ea10a1f10fc Zrobię zdjęcia tych ruin gdy tam będę przejeżdżał.

Słuchajcie, na Wikipedii o Okleśnej piszą, że na wysokości zalewu Skowronek odchodziła odnoga tej trasy do kamieniołomu belwender. Co więcej, podobno istniała w Okleśnej druga linia wąskotorowa o długości 1,5 km. którą z Wisły wożono żwir. logicznie rzecz biorąc, pewnie przeładowywano go na tej samej rampie co transport z Orley i Belwendera.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Mutu on 15 Marzec 2014, 18:10:01
Przepraszam, że jeden post po drugim ale wydaje mi się, że tak będzie bardziej przejrzyście. W poprzednią niedzielę wybraliśmy się szlakiem kolejki.  Postaram się jakoś logicznie to opisać. Zacznijmy od miejsca w którym droga od Źródeł w stronę Okleśnej przecina linię normalnotorową 103. W miejscu, w którym podejrzewam że była stacja przeładunkowa, czyli tu: http://pl.tinypic.com/view.php?pic=50pdo8&s=8#.UyR9oD95Ppw, (http://pl.tinypic.com/view.php?pic=50pdo8&s=8#.UyR9oD95Ppw,) na długości na oko stu metrów ciągnie się taki mur, oczywiście nie jest kompletny: http://pl.tinypic.com/r/wh1ow6/8 (http://pl.tinypic.com/r/wh1ow6/8) http://pl.tinypic.com/r/34q8nzr/8 (http://pl.tinypic.com/r/34q8nzr/8) Na tym zdjęciu http://pl.tinypic.com/r/14aefph/8 (http://pl.tinypic.com/r/14aefph/8) widać koncówkę muru i według mnie ślad po tym że dochodził do niego po lewej stronie tor. Następnie pojechaliśmy przez Okleśną i jadąc drogą "Na szlaku Papieskim" w pewnym momencie połączyliśmy się z trasą kolejki http://pl.tinypic.com/r/2evzp1t/8 (http://pl.tinypic.com/r/2evzp1t/8) Powyższe zdjęcie jest robione w stronę Okleśnej. Zaznaczyłem to miejsce na mapce: http://pl.tinypic.com/r/24zyret/8 (http://pl.tinypic.com/r/24zyret/8) Patrząc od Okleśnej, kolejka do tego miejsca jechała głębokim leśnym wąwozem. Następnie dojechaliśmy do skrzyżowania ulic: Powiśle, Przy Zalewie i Rajskiej. Zaraz za skrzyżowaniem, po stronie po której była linia kolejowa znalazłem coś takiego: http://pl.tinypic.com/r/2s91wfp/8 (http://pl.tinypic.com/r/2s91wfp/8)  Jest to zrobione z betonu. Trochę wygląda jak podkład ale to pewnie jakiś zwykły kawał betonu. Następnie jadąc dalej, zauważyliśmy, że w opisie Vutika jest błąd. Vutik pisał: "Później trasa kolejki wiodła skrajem lasu po prawej stronie, aby po chwili przekroczyć asfalt i znów zagłębić się w las (dalsza część ul. Rajskiej)." Według naszych obserwacji kolejka zagłębiała się w las w innym miejscu, kilkadziesiąt metrów dalej, co widać na tych zdjęciach: http://pl.tinypic.com/r/16i8b3l/8 (http://pl.tinypic.com/r/16i8b3l/8) http://pl.tinypic.com/r/2hflzfd/8 (http://pl.tinypic.com/r/2hflzfd/8) Pierwsze zdjęcie pokazuje jak kolejka wylatywała z lasu przecinając ulicę Rajską, a na drugim zdjęci widać już nasyp po którym szła przez następny kawałek lasu. http://pl.tinypic.com/r/2v0e7ad/8 (http://pl.tinypic.com/r/2v0e7ad/8)  To zdjęcie zostało zrobione z miejsca w którym trasa kolejki przecina ulicę Przy Krzyżu, która realnie nazywa się Bajeczna, czy jakoś tak (widać, że nie wszystkie nazwy w Google Maps się zgadzają). http://pl.tinypic.com/r/2hzc55/8 (http://pl.tinypic.com/r/2hzc55/8) To fotka z tego samego miejsca lecz w stronę Orley. Następnie przejechaliśmy lasem, po szlaku kolejki: http://pl.tinypic.com/r/im03mb/8 (http://pl.tinypic.com/r/im03mb/8) i wyjechaliśmy na drogę od Mirowa w stronę Brodeł, lecz skręciliśmy z niej jadąc przez las w stronę Kamienia, by w pewnym momencie skręcić w lewo i przez las znów dojechać do szlaku kolejki, którym dojechaliśmy do parkingu przy drodze nr 780. Stwierdziliśmy że pojedziemy dalej, w stronę Kamieniołomu, lecz po przejechaniu tego odcinka od parkingu do wielkiej czerwonej kropki http://pl.tinypic.com/r/1zwyhl2/8 (http://pl.tinypic.com/r/1zwyhl2/8) zastaliśmy taki obraz: http://pl.tinypic.com/r/f1xky8/8 (http://pl.tinypic.com/r/f1xky8/8) http://pl.tinypic.com/r/r7rx9e/8 (http://pl.tinypic.com/r/r7rx9e/8) I na tym nasza wyprawa się skończyła. Ciężko by było z rowerami przebijać się przez takie haszcze, więc nie pozostało nic innego jak wrócić do domu. Ciekawe czy był tam kiedyś jakiś most, czy po prostu wyrąbano kawałek nasypu w jakimś celu. Poza nasypami na całej trasie nie wypatrzyłem nic, co mogło by być śladem kolejki, poza tym co wyglądało jak betonowy podkład, ale wątpie by w tamtych czasach używano do takich celów betonu, więc pewnie jest to tylko jakiś betonowy słupek. Uff mam nadzieje że coś z tego zrozumiecie. Pozdrawiam!


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 15 Marzec 2014, 19:22:28
Kolego Mutu, a czy nie można by przez {img}link adresu obrazka{/img} zapodawać zdjęć do posta? Łatwiej by się czytało, szczególnie tym użytkownikom którzy nie są maniakami komputerów.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Mutu on 15 Marzec 2014, 21:03:18
Na większości forum spotykałem się z sytuacją, że lepiej było wrzucać suche linki niż by fotki automatycznie otwierały się w temacie, w szczególności przy tak dużej ilości zdjęć, po to by jeden post nie zajmował pół strony. Obiecuję poprawić się od następnego posta ale proszę, nie każ mi teraz tego wszystkiego przerabiać ;)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 15 Marzec 2014, 21:18:16
Mi zasadniczo chodzi o to, że otwierając Twoje linki ładuje mi się nie tylko obraz, ale i całe mnóstwo drażniących mnie kretyńskich reklam. Opcja wstawiania zdjęć pozwala, bez zmieniania strony, odgadnąć co autor miał na myśli.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 15 Marzec 2014, 21:49:47
Po prostu linki powinny być takie http://oi58.tinypic.com/r7rx9e.jpg (http://oi58.tinypic.com/r7rx9e.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 15 Marzec 2014, 21:55:09
Andrzeju, tak odbiegając od tematu wąskotorowego, czy cały czas masz swe słynne łącze neo 256?


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 15 Marzec 2014, 21:57:50
Nie. Czemu pytasz??


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 15 Marzec 2014, 22:06:11
Cytat: Jacekglm
Z ciekawości spytam:z czego korzystasz,że tak Ci tego transferu szkoda?
neo 256 (...) z końcem roku kończy mi się umowa i będę przedłużał na kolejne 2 lata

Zapytałem: czy słowo stało się ciałem...


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 15 Marzec 2014, 22:09:17
Przedłożyłem umowę ale tej prędkości nie było już dostępnej i była większa i teraz jest jeszcze większa. Obecnie mam największą prędkość jaka jest możliwa na moim kablu.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 15 Marzec 2014, 22:47:09
Witam. Andrzeju bardzo cenię Twoje posty,ale w odpowiednich działach TZF. Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: vutik on 19 Marzec 2014, 16:21:26
Następnie jadąc dalej, zauważyliśmy, że w opisie Vutika jest błąd. Vutik pisał: "Później trasa kolejki wiodła skrajem lasu po prawej stronie, aby po chwili przekroczyć asfalt i znów zagłębić się w las (dalsza część ul. Rajskiej)." Według naszych obserwacji kolejka zagłębiała się w las w innym miejscu, kilkadziesiąt metrów dalej...

Masz rację, przeanalizowałem mapę jeszcze raz i widać na niej, że tor ścinał przez las zakręt drogi i przechodził przez nią w innym miejscu. Na Google StritWiu nie bardzo to widać.
Stwierdziliśmy że pojedziemy dalej, w stronę Kamieniołomu, lecz po przejechaniu tego odcinka od parkingu do wielkiej czerwonej kropki (...) I na tym nasza wyprawa się skończyła. (...) Poza nasypami na całej trasie nie wypatrzyłem nic, co mogło by być śladem kolejki, poza tym co wyglądało jak betonowy podkład, ale wątpie by w tamtych czasach używano do takich celów betonu, więc pewnie jest to tylko jakiś betonowy słupek.

Szkoda, że nie pojechaliście dookoła przez Brodła do Wrzosów, tam podobno zachowały się przyczółki mostu, ale i tak wielki szacun za fotorelację z terenu.
Po prostu linki powinny być takie [url]http://oi58.tinypic.com/r7rx9e.jpg[/url] ([url]http://oi58.tinypic.com/r7rx9e.jpg[/url])

Chyba nie pomoże. Tinypic jest cwany i od razu przekierowuje do strony z reklamami i wyskakującymi kartami :(
Lepiej wstawiać przez {img} bezpośredni link do zdjęcia:
(http://oi57.tinypic.com/2v0e7ad.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Mutu on 28 Marzec 2014, 12:49:35
Na forum Eksploratorzy znalazłem temat o tej drugiej kolejce w Okleśnej!  http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=110&t=19267 (http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=110&t=19267)  Będzie trzeba się tam wybrać i zbadać :) Mam nadzieję że dawanie linków do innych forum nie jest tu zakazane.
Szkoda że ten ktoś nie zaznaczył na mapie tej trasy tylko wrzucił same fotki ale jeśli dobrze zaobserwowałem na Google Maps to prawdopodobnie jest to cały ciąg ulicy zacisznej i po przejechaniu nasypu na końcu ul. Zacisznej kolejka zjeżdżała nad Wisłę. Nie potrafię tylko określić tego co ten ktoś nazywa początkiem zachowanej kolejki. Jak będzie czas i pogoda to się tam wybiorę :)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Jaro.C on 01 Czerwiec 2014, 22:50:42
Witam serdecznie użytkowników tego forum.
Mam trochę więcej informacji odnośnie wąskotorówki do Orleja, Belwendra, jak i kolejki znad Wisły w miejscowości Okleśna.
Jestem mieszkańcem tej miejscowości i zbieram informacje odnośnie tych wąskotorówek.
Myślę że z czasem coś niecoś wrzucę na to forum jakieś newsy, aczkolwiek jestem stałym bywalcem forum wymienionego przez Mutu.
Akurat miałem tą przyjemność w grudniu 2013 przejść trasę na piechotę od Okleśnej do Orleja, i muszę Wam powiedzieć że te informacje odnośnie wąskotorówki do Orleja są pobierzne i pomijające wiele istotnych faktów.
Np nikt nie wymienił tutaj że na trasie były 2 mijanki dla parowozów, to że w Okleśnej była parowozownia wraz z warsztatem naprawczym obok rampy przeładunkowej, nikt nie wymienił że trasa przecinała dwie rzeczki Regulankę i (wyleciało mi).
Przymierzam się do odtworzenia planu jak wyglądała sama stacja, i cały przebieg kolejki.
Odnośnie kolejki znad Wisły napisałem i wskazałem miejsce nad Wisłą gdzie byłą rampa przeładunkowa z barek na brzeg po którym pozostały tak naprawdę relikty a że nie wspomnę że po modernizacji brzegów Wisły jak i wałów przeciwpowodziowych to te miejsca są tak naprawdę zatarte. Sam przebieg kolejki był prosty i czytelny, choć pod koniec w kierunku stacji są 2 wersje jak przebiegał tor, to też muszę ustalić.
Jeśli ktoś jest chętny do polemiki zapraszam.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 02 Czerwiec 2014, 07:49:23
Eeeej, piszże, a nie tylko rób smaka :) Ładnie proszę!


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 25 Sierpień 2014, 20:50:25
Aktualnie jest prowadzona przebudowa przejścia podziemnego w Łagiewnikach pod Zakopianką (dawny tunel kolejki fabryki Solvay). Od strony zachodniej powstaje wjazd z pochylni dla osób niepełnosprawnych. Podczas budowy rozkopano i w znacznej części zasypano wąwóz, którym biegło torowisko. Przy okazji z ziemi wyszły podkłady wąskotorowe z elementami mocowania szyn.

Pozdrawiam.

Piotr S. 


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof_Kraków on 07 Wrzesień 2014, 23:23:43
Artykuł na gazeta.pl - "Ciuchcią z Salwatora na Bielany. Zapomniana legenda"

http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,16587711.html (http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,16587711.html)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 11 Wrzesień 2014, 20:57:45
Witam. Proszę o kontakt na PW autora postu. Jako jeden z nielicznych ( a może nawet jedyny) miałem kontakt z taborem kolejki Salwator-Bielany. Co prawda jako mieszkaniec dzielnicy Zwierzyniec uczęszczałem do szkoły na Salwatorze,ale czasami zdarzało sie trafic w okolice ulicy Wioślarskiej (co było zakazane), ale coś w pamięci pozostało. Pozdrawiam.Bogdan.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof_Kraków on 11 Wrzesień 2014, 22:17:57
Ja nie jestem autorem tego artykułu, po prostu go zalinkowałem.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 11 Wrzesień 2014, 22:37:00
Witam. No i tym sposobem,kolejny adwersarz TZF ...odpadł. I myslę,że to Forum jest dostępne dla ogółu,ale myślmy ,o czym piszemy,jakie wiadomości wysyłamy i czy mamy pojęcie o temacie. Wtedy nie będzie obgadywania,obrażania i tych innych "fochów" które niektórzy strzelają! Pozdrawiam. Bogdan.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Artur on 19 Wrzesień 2016, 20:01:25
Wracając do tematu kolejki w Okleśnej. Znalazłem jej dokładny przebieg na niemieckiej mapie sztabowej z 1943 roku. Co ciekawe okazuje się, że kolejka ta miała również odgałęzienie w kierunku lokalnych wyrobisk i przecinała krótką linię wąskotorową prowadzącą z zakładów chemicznych (obecnie Zakłady Chemiczne "Alwernia" w Alwerni ul. Olszewskiego 25). Istniejące do dzisiaj pozostałości ramp przeładowczych służyły do wyrównania poziomów burt wagonów wąskotorowych i normalnotorowych, ponieważ w tamtych czasach materiały na stacjach stykowych przeładowywano ręcznie z wagonu do wagonu. http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K_german/48-29-H_Alwernia_Vorl.Ausg._1943.jpg (http://www.mapywig.org/m/WIG_maps/series/025K_german/48-29-H_Alwernia_Vorl.Ausg._1943.jpg)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 07 Październik 2016, 02:33:06
Dzięki wielkie za wypatrzenie tego!

Dobrze wiedzieć. Ja ostatnio znowu trafiłem na zdjęcia z kamieniołomu w Bodzowie z widocznym torowiskiem. Chociaż w sumie, w krakowskich wyrobiskach kolejka to była norma. Z tym, że w Bodzowie do tej pory znaleźć można podkłady.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: p121 on 19 Listopad 2016, 17:15:50
W latach 1989- 95 dużo jezdziłem po okolicy Krakowa na rowerze. Na dnie kamieniołomu na zakrzówku nie ma żadnych torów bo bywałem tam jak jeszcze pracowano, potem wyłączono pompy i z roku na rok poziom się podnosił a na dnie została tylko łyżka koparki i te pompy.

Ale tory zeskładowane "dziwne"na zakrzówku są w kawernie skalnej do której zjezdrzaliśmy na linie, myślę ze są tam nadal bo zwykle osoby raczej tam nie wejdą jak coś info u mnie na PW.

W latach 90 to wagony jeszcze stały masowo w rejonie Jedrzejowa na stacjach wąskotorowych,w tym roku byłem  w miejsowości Prząsław mały na pł zach od jedrzejowa  i pod lasem ok 100m od drogi stoją jakieś wagony wąskotorowe bez kół na prywatnej działce.

Z dzieciństwa pamiętam ze w Krzeszowicach był jakiś zakład typu tartak naprzeciw stacji mniej więcej gdzie na rampie stały dziesiątki małych wagoników na drewno,dziś tam jest jakiś skład budowlany..

Po kolejkach takich jak w Bosutowie ,czy innych budowanych tylko na potrzeby prac fortyfikacyjnych typu szańce raczej nie zostawał ślad bo istniały krótko a jak miały wiadukty to drewniane i prowizoryczne.


W tamtych czasach nie dbano o taki tabor i w czasie likwidacji zwykle porzucano wszystko,stad można czasem wykopać taki wagonik gdzieś na hałdzie, to co było na wierzchu niestety poznikało w okolicy 2008r  kiedy ceny złomu  w Krakowie doszły do 1,05zł .


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 22 Maj 2017, 23:09:21
Witam

Dzisiaj przejeżdżałem obok Zakładu Uzdatniania Wody Bielany. Zauważyłem, że lokomotywownia ma przebudowaną bramę. Zajrzałem przez okno i zamiast stojących jeszcze niedawno wewnątrz lokomotyw zobaczyłem tam koparki. Z tego co zdążyłem zauważyć to RL1a-4160 O&K z dwoma kolebami jest obecnie wyeksponowana za budynkiem lokomotywowni na placu. Pytanie co się stało z pozostałymi lokami odstawionymi dotychczas w szopie?
Przy wolnostojącym budynku dawnej lokomotywowni nadal zalega sterta materiału torowego. Obok poniewierają się dwie koleby.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 23 Maj 2017, 00:32:36
Znalazłem takie coś:

Wirtualny spacer po zakładzie: http://wodociagi.krakow.pl/o-firmie/zuw-bielany.html (http://wodociagi.krakow.pl/o-firmie/zuw-bielany.html)

W budynku do którego wchodzi tor urządzono coś co dla mnie wygląda jak poczekalnia. Obok niego stoi właśnie ta lokomotywa o której wspomniałeś.
(https://lh3.googleusercontent.com/xmf9jAjEzn7Uuwb11GSS4VwB-yYvL-8LnV15JilWY6PymYIWnRZHWwrUsYJSwQ-LLu7rkZ-CLii_GoYXi_e5rxQYyD_PIKZxsjhsR114Jw-hpm-FJXpVNBwXcoNMcGP0jW2OVoocAv4uh2S1-Fwv5zuXJuTaGoCk4s27N-0U_T716_G17bPUmd3hZE5ETRId3pYhw-s-PRWgPjhqwkttwHXqDuS-lFfWa82b-oT0-vR_3Q_6UuUVN31lmyaTZivaSHTUb1WUlaJ1x-HURPf5UUdNGXs2rPVf9yigJaiNAYf-6SosszjebtlcwIjfO7kEWFjKVdi2MWAA9zPVyX4gtDUeBdRcazcZJUh_x_dWpunWtIwDJyOwsze20dbEWVJtUk4E2T689ThgC4ufxcbX8bSXrskgW4_PVLdKH6otYT4opNgsZprpRr6l_OQ37UGpr2yZbLYh7KNWj3FAr73VC6PnGQvWGM2-wJHIhU2INrWPpFDsxl2ujhQQC4AnkcFt0CrWTqJq_YV6lE0-VNvA95QoiEeU78qIZpZLhmeAUGiyww339VRuWvNdAkGHiCKFMI8k8FV4dJ1xSY4vtxOCHB7kHyrIl1RshoFXsCb21Wf4Ka3Io9lnFjZNjtBuT_Gk4vIOdPleWBow86KDSzPW0Flc7ATknjmNpjsOqz1xMw=w1030-h437-no)
(zdjęcie z wirtualnego spaceru)

Drugą lokomotywę wypatrzyłem tutaj: link (https://goo.gl/maps/EMkFXmkzSqp), stoi wraz ze sporym składem koleb.
Z klimatów kolejowych jest jeszcze platforma na podwoziu koleby stojąca przy jednym ze zbiorników i kilku zaworach, można ją znaleźć na wirtualnym spacerze.

Na widoku satelitarnym w Google Maps nie widać materiału torowego o którym mówisz. Zdjęcia satelitarne opisane są jako pochodzące z 2017 roku, na pewno były zrobione na początku wiosny, w każdym razie wcześniej niż dzisiaj, więc materiał torowy o którym mówisz musiał pojawić się nie dawno, przynajmniej tak to rozumiem.

Który dokładnie budynek to lokomotywownia? Z tego co widzę to żaden z budynków nie ma okien przez które można zajrzeć, będąc jednocześnie wolnostojącym.

EDIT:
Z ciekawości szukałem sobie mapki. Wrzucam tutaj to co znalazłem, może komuś się przyda.
(https://lh3.googleusercontent.com/2JKhvF-1x3tvMw6gC_QDk2rfIq1BJzQdmrDPMsp13lH1TRK5kZr_tjgS7o4tFfBwis6xkIGE4JfVQbAM8jwIRLq_NIAmCMy-jR-UhEsQiFYkzEFQ1c9NF0Ps7aX0_k1wA7zKleyURhxFxB0EAM23iVL1oChS84Xi9UqGhecYqjxNDMY1tQZxtUolrH-hXWJUH44c-HIRm_uIf66voM_dRsf3Sg21oGP8YJ3JTW3X35INaVrsQMYxhdgaKDBTJGD8xkMln8EqJqhQDRBfMfI2X12GcuddoTmVr5JRoxjWqOdp_FII_i6DNUZfOIw9uzDnkuOs-Ezyg-nsg0TRLusahJkkdgcUvLqrmD3OZIi6BcswnuOXx-XkJEunzvVX9l-S1LAeCVvdVhwHtTGQybkI_LVPgrOiVZzhs5PVrFkScu0NNXRYB2rxN2HrbpP3q5pWgQ7k3AxYMKyxdAevXRbaFjiJddn0FsU8X6GgES0kwNb0yikdL5SMwVgp7PQCR4IZCJ9_DESa8SU-PdfN9zB0w0EWUWvUdYPZYbvhjq1DV7hH2L03CfFcNgknpVpH1mEj0irgfOvPrQX-73srZw6Gzvch78-Isw67CkUoSw-8O5Wo_UQ4Fhj1hqdqtZgEOXffv3i5lGMro97augFHTGFelC0KEhGAYbkb2aT0809ZOQ=w1030-h665-no)


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 23 Maj 2017, 01:12:28
Lokomotywy odkąd pamiętam znajdowały się w pomieszczeniu stycznym do parkingu, pełniącym funkcję lokomotywowni. Okna tego pomieszczenia są dostępne z zewnątrz, od strony ulicy. Na pierwszym planie widoczna była GLs-ka. W sumie były tam trzy lokomotywy i ten stan utrzymywał się mniej więcej do 2015 r. Oprócz loków odstawionych wewnątrz szopy, na zewnątrz eksponowana była RL1a-4160 O&K ze składem koleb oraz Deutz OMZ117F również z kolebami. Obydwie zamiennie zmieniały lokalizację. Jedna była eksponowana na dziedzińcu po północnej stronie ulicy, a druga na zieleńcu po południowej stronie ul. Księcia Józefa. W sumie było 5 lokomotyw!

Do tego przy wolnostojącej starej lokomotywowni, oddalonej od zespołu budynków, znajdującej się przy skrzyżowaniu  ul. Księcia Józefa z Mirowską na torze stały koleby, a obok tego budynku około 10 lat temu zdeponowano przęsła torowe i szyny pozbierane podczas rozbiórki układu torowego. Pozostałe wagony techniczne wyeksponowano w formie pojedynczych eksponatów na zieleńcu wokół pomnika.

Ciekawostką był super ciasny łuk pozwalający na wyjazd lokomotyw z budynku przy parkingu.

W dniu dzisiejszym dostrzegłem RL1a z dwoma kolebami ale w nowej lokalizacji tj. na dziedzińcu za budynkiem gdzie była lokomotywownia. Na zieleńcu dostrzegłem tylko kilka koleb. Z tego wynika, że na dziedzińcu po północnej stronie ulicy powinien być Deutz OMZ117F, ale nie zdążyłem tego sprawdzić.

Przy starej lokomotywowni (wolnostojącej) nadal od 10 lat leżą szyny i przęsła ale ostatnio pojawiły się tam też 2 koleby, być może te same, które kilka lat temu były tam jeszcze ustawione na torze.

Natomiast nie wiadomo co się stało z lokomotywami odstawionymi dotąd wewnątrz. W pomieszczeniu znajdują się teraz koparki. Tam była GLs30-14128,  Jung EL105-6463 i chyba Ns1-247139.



Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 02 Marzec 2018, 18:45:46
Witam! Wreszcie po długich poszukiwaniach,znalazłem kilka zdjęć kolejki Bielańskiej,których wcześniej nie widziałem. Pragnę się więc podzielić z Wami. Ponieważ nie potrafię linkować zdjęć,podaję link do strony fotopolska . eu : http://krakow.fotopolska.eu/Dzielnica_Zwierzyniec_Kolejka_waskotorowa_Salwator-Bielany (http://krakow.fotopolska.eu/Dzielnica_Zwierzyniec_Kolejka_waskotorowa_Salwator-Bielany)   Pozdrawiam! Bogdan


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: KrakusKR on 04 Styczeń 2020, 21:47:16
Witam Kolegów. Mam pytanko gdzie mogę znaleźć jakieś zdjęcia z kamieniołomu Bodzów i tamtej kolejki? Wujek google nie za bardzo mi pomaga w tej kwestii :( Kilka lat życia spędziłem w okolicy tego kamieniołomu i jakoś nie miałem nigdy okazji infrastruktury kolejki widzieć na własne oczy, choć jakieś przebłyski mam ale przez bardzo gęstą mgłę. A tak to nawet jestem ciekaw czy teraz by się coś tam jeszcze znalazło choć nie wiem dokładnie gdzie szukać jak bym się tam wybrał, wiem tylko tyle że jakiś deweloper coś tam buduje i jeżeli coś jeszcze się uchowało to może szybko zniknąć.


Jeszcze jedno pytanko Kolega Atterdag w tym wątku wspomniał też o kolejkach zakładowych fabryki Bonarka łączących ją z okolicznymi wyrobiskami. Czy istnieją jakieś mapy albo zdjęcia dokumentujące na podstawie których można by było wytyczyć trasę torowiska kolejki? Obecnie tutaj zamieszkuje i znam bardzo dobrze te terany jeszcze z czasów funkcjonowania fabryki. Ale którędy mogła by ta kolejka jeździć nie mam  i pomysłu


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 11 Styczeń 2020, 20:31:41
Kolego

Kolejki przemysłowe w niewielkich kamieniołomach zazwyczaj nie miały stałych układów torowych. Tory budowano tam gdzie akurat odbywało się wydobycie tak aby umożliwić wywóz urobku do miejsca przeładunku. W Bodzowie był jakiś wąski tor ale koleby przetaczano ręcznie lub końmi. Sporo uwagi poświęciłem wąskim torom w Krakowie i okolicy. Aż byłem zaskoczony ile tego było. W tamtym rejonie ciekawsza była linia Zakrzówek - Ludwinów no i oczywiście kolej wąskotorowa Solvayu. To bardzo szeroki temat i trudno to tutaj streścić. Wyślij mi swój adres e-mail to Ci prześlę trzyczęściowy artykuł na ten temat, który kiedyś został opublikowany w miesięczniku Kraków. Polecam też wgląd w archiwalne plany miasta. I koniecznie wybierz się na Bielany póki coś jeszcze tam z tego zostało.

Pozdrawiam.

PiotrS


Tytuł: Odp: wąskie w okolicy Krakowa
Wiadomość wysłana przez: KrakusKR on 11 Styczeń 2020, 23:33:53
Witaj

 Zgadzam się z Tobą w 100% że brew  pozorom jest tego dużo tutaj  a dokładniej było kiedyś. Solvay tak jak Bonarka czy kamieniołom Zakrzówek i Liban były potężnymi zakładami produkcyjnymi jak na tamte lata. Przemysł transportowy nie dysponował tak jak teraz dużymi samochodami  ciężarowymi, Dlatego każde takie miejsce miało mniej lub więcej rozwiniętą linie wąskotorową do transportu materiału.Pytałem bo tak jak mówię w pamięci mam jakieś przebłyski związane z tematem i chciałem poszerzyć swoją wiedze na ten temat, dlatego chętnie przeczytam ten artykuł. Bielany odwiedziłem jakiś czas temu szkoda że zostało tylko tyle tego. Za dzieciaka pamiętam że było tego więcej nawet jak drogę przecinały tory kolejki w dwóch miejscach jak się nie mylę, Taka kolej rzeczy  że wszystko przemija i za jakiś czas śladu po tematyce kolejek wąskotorowych w Polsce a tym bardziej w Krakowie już nie będzie zostaną ewentualne wspomnienia artykuły i archiwalne zdjęcia. Wiem że w kamieniołomie Liban na zachodniej półce ściany pozostały resztki torowiska wąskiego toru. I też ostatnio będąc w kościele  Zmartwychwstańców na Woli Duchackiej zauważyłem że ogrodzenie miedzy kościołem a plebanią było wykonane z torów wąskotorówki. Większe kawałki zachowały się też przy tablicy ogłoszeń która jest też z nich wykonana. Teraz pytanko skąd mogą pochodzić ? W najbliższym czasie postaram się zrobić jakieś foto tych pozostałości i podzielić się tutaj z wami