Świat kolejek wąskotorowych

FORA KOLEJOWE => Wąski tor za granicą => Wątek zaczęty przez: Piottr_tt on 01 Marzec 2006, 15:38:18



Tytuł: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 01 Marzec 2006, 15:38:18
Na pmk pojawiła się informacja o przetargu na modernizację MBxd2, ale została pominięta milczeniem, dlatego zapodaję link tu.

http://www.jhmd.cz/docs/modernizace-mbxd2.pdf

Zakres z tego co przeczytałem jest taki jak naprawy głównej. Zobaczymy co Czesi potrafią...


Tytuł: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Zombi on 02 Marzec 2006, 09:53:10
no ja dostałem tego linka od Grześka :) nie powiem ze wyczytałem tam ze zostana zmodernizowane do predkosci 60 km/h  :D


Tytuł: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 02 Marzec 2006, 09:55:10
Tak, prędkość szlakowa na JHMD to 50 km/h na pociąg z lokomotywą, i tak jak wszędzie, dla "autobusu szynowego" można ją podnieść o 20%


Tytuł: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Przemek on 02 Marzec 2006, 13:27:19
Czyli jak pociąg ma ograniczenei do 5 km/h to "auotbus szynowy" może jechać 6? :D


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 03 Grudzień 2013, 21:15:37
Trzeba przyznać: mają rozmach s$%&* ;)  Jestem ciekaw też reakcji "środowiska" na nowy design pudła po modernizacji.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.688541154505847.1073741829.612726725420624&type=1 (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.688541154505847.1073741829.612726725420624&type=1)



Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Grudzień 2013, 21:21:37
Zepsułeś mi następne pytanie do wiecznego konkursu :P


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 03 Grudzień 2013, 22:14:06
Zdecydowanie przekombinowali, zniszczyli wygląd wagonu, który w Polsce uważany jest za ikonę kolei wąskotorowych. Okrągłe okna a'la łódź podwodna to przesada. Mam wrażenie, że nastąpiło przysłowiowe ''kręcenie bata z g*wna''. Jednak operatorowi należą się gratulacje, za tak śmiałe posunięcie. Cieszę się że zaczął nowe życie w takiej formie, zamiast kończyć w piecu hutniczym.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 03 Grudzień 2013, 22:19:17
Czy nie sądzicie że te okrągłe okna do czegoś nawiązują?
Akurat u mnie na półce stoi pewien model lokomotywy dziś eksploatowanej w barwach wrocławskiego STK

(http://www.locomotives.com.pl/Electric%20Locomotives/ET13_5_pliki/image002.jpg)

czy RAIL Polska

(http://www.locomotives.com.pl/Electric%20Locomotives/ET13_4_pliki/image002.jpg)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: janeczek on 03 Grudzień 2013, 22:35:16
który w Polsce uważany jest za ikonę kolei wąskotorowych.

Ikona? No, no......  ciekawe.... Rzecz gustu, ale jak dla mnie to tylko oleodruk .... z jeleniem na rykowisku.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 03 Grudzień 2013, 23:03:52
Oglądałem galerię na fb: o robią, o szkielet, o wózki, o fajnie, o wizualizacja... O... Dochodzę jeszcze do siebie. Szacun za rozmach, ale nawet radzieckie Tu2 z doklejonym przodem z plastiku jest ładniejsze. Makabra jakaś


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 03 Grudzień 2013, 23:39:20
Rety!
To jest ten ex-koszaliński MBxd2?! Nigdy w życiu sam bym się nie domyślił!


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Wojtek_SZN on 04 Grudzień 2013, 02:33:20
Motorak z bulajami. Na morzu lubi pobujać i na wąskim torze też. To jednak nie uzasadnia ograniczenia pasażerom panoramicznych widoków.Zostańmy z nadzieją że przynajmniej blindklapy nie znajdą zastosowania w tej wersji Mbxd2.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: vutik on 04 Grudzień 2013, 10:49:07
Borze tucholski, co to jest i co zażywał autor tego projektu ???
Komentarze pod galerią na FB (w większości pisane przez Czechów) nie pozostawiają suchej nitki, a przedstawiciel JHMD już zamilkł...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 04 Grudzień 2013, 12:24:14
No, robi wrażenie. Proponuję pokazywać każdemu, kto będzie narzekał na kolorystykę bądź modernizacje taboru w Polsce...
"Projekt" wnętrza (https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/539108_568631986537568_249668412_n.jpg) zalinkowany w komentarzach też trzyma poziom.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: bastionn on 04 Grudzień 2013, 16:30:30
Aktualna odważna kolorystyka taboru JHMD, mnie osobiście nie pasująca (oprócz klasycznych czerwonych)
(http://www.modelloko.cz/modelova-zeleznice/image?format=raw&type=orig&id=437)
Spalinowymi składami jeżdżą głównie miejscowi (turyści w składach ciągnietych przez parowóz), więc jeśli oni zaakceptują nowy design Mbxd2, będą mieli poczucie że podróżują nowoczesnym taborem a nie reliktem lat 70'  i w rezultacie nie przesiąda się w autobus - to chyba nie będzie tak źle.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 04 Grudzień 2013, 18:54:10
Witam. Ponieważ temat ciekawy pozwolę sobie na swoją opinię. Koledzy patrzą na wygląd  (mnie również się nie podoba,chociaż nie do końca). Ale w tym przypadku,chyba chodziło o zwrócenie uwagi. Malowanie taboru w dziwne kolory,projekt modernizacji MBxd2 ,to wadług mnie typowe działanie marketingowe. Za wczasu ,JHMD myśli o tym, co stanie się,kiedy upadnie ruch planowy. Dla klienta codziennego,kolor lokomotywy jest obojętny. Ważne że jedzie. Ale dla Miłośników już jest to temat do dyskusji... czyli zainteresowania. Podobnie ta nieszczęsna(?) przebudowa.  Może chodziło o zwrócenie uwagi. A może o tęsknątę za morzem? Statkiem z taaakimi oknami raczej popływać  w Czechach nie można,ale pojeździć i owszem ;). Jeszcze tylko zły stan torowiska,żeby bujało i pełnia zadowolenia. A tak z ciekawości zapytam. MBxd2 "Okręt" pojawia się na torach. Który z kolegów będąc na JHMD nie będzie tego "wynalazku" szukał? Podejrzewam nawet,że sporo Mi-Koli przyjedzie,tylko po to,żeby sobie foty zrobić! I na tym (wg.mnie) polega marketing. Dbałość o przyszłość kolejki,a nie czekanie ,że jakoś to będzie. Oczywiście nie każdy musi się zgodzić z moją opinią. Wszelkie sprzeciwy w tym temacie przyjmę na przysłowiową"klatę"  :) Pozdrawiam.Bogdan


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 04 Grudzień 2013, 19:17:24
Wy o wyglądzie się rozpisujecie, a nikt nie zwrócił uwagi na techniczne nowości, w sensie całkowitej modernizacji, takich "szczegółów" jak silnik, przeniesienie napędu, czy dołożoną klimatyzację. No, tak - o kolorach czy kształtach łatwo dyskutować na "nie" - bo to rzecz gustu który posiada każdy, ale spróbujmy teraz trochę porozmawiać o aspektach technicznych...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 04 Grudzień 2013, 19:47:11
Witam! Tak czekałem na reakcję,ale nie taką  ;). Specjalnie zacząłem od wyglądu zewnętrzenego,żeby potem przejść do wnętrza... Ale Kol.Kucyk pospieszył się ze szczególami. Wiadomo,że takie "ćóś" nie musi być piękne. Liczy się to co ma "w sobie" Pozdrawiam.Bogdan


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 04 Grudzień 2013, 20:09:28
Z doświadczenia wiem, że takie mocne modernizacje (pochłaniające solidną porcję waluty) nie są opłacane przez kolej, jako samą w sobie, a przez kogoś z zewnątrz. Ot, choćby samorząd. W samorządzie są tacy, co stoją na wierzchu i każą robić tak, jak im się podobuje.
O ile do spraw technicznych, o których już pisałem, najczęściej się nie wtrącają pozostawiając tę kwestię kolejarzom, o tyle do dizajnu, szczególnie tego niepowtarzalnego który rodzi się w ich głowach, bądź głowach sterowanych firm projektanckich opłacanych przez ów samorząd, pchają się jak osy do dżemu.
Czasami zdarza się że sprawy techniczne schodzą na dalszy plan, gdy zakusy na mega-super-wygląd zaczynają pochłaniać tyle budżetu remontowego, że kwestie mechaniczne mają być przeprowadzane jedynie na tyle aby się kółka jakoś toczyły. Tutaj akurat nie skąpiono na to kasiory, ale mamy przykład w Polsce - taką miejscowość na Pomorzu Zachodnim, co postawiła kolor lakieru jako ważniejszy od porządnego remontu pudła na które miał być ów lakier położony...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 04 Grudzień 2013, 20:24:58
Witam. I  Kol.Kucyk czytając w moich myślach "pociągnął" wątek dalej. Fakt,że po modernizacji MBxd2 budzi kontrowersje,ale to co go napędza,może być marzeniem niejednej kolejki w Polsce. Jak ktoś ma kasę,to może nawet starego wartburga posadzić na ramie Jepa. To tylko kwestia kasy. Ale u nas jakoś ciężko z pozyskiwaniem pieniędzy na takie ekstrawagancje.Pozdrawiam.Bogdan


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Filip Bebenow on 04 Grudzień 2013, 20:27:58
Geneza wybujałych projektów prawdopodobnie ma podłoże w kompleksie małomiejscowościowości, widok tramwaju zapowiadającego ...N A S T Ę P N Y    P R Z Y S T A N E K ... , pokrytego lśniącym laminatem gdzieś w Pradze/Warszawie został po prostu transponowany do niewielkiej podgórskiej/nadmorskiej gminy. Czeski M27 to rzeczywiście majstersztyk pod względem technologicznym, ale desing... Wszystko zostało już powiedziane, także z Kucykiem zgoda.

Nie zgodzę się jednak z teorią pana Bogdana. Otóż skoro pasażerowie nie widzą zasadniczej różnicy (a nie widzą, co badałem w ramach magisterki) między malowaniem a'la "cygańskie tabory" a oryginał zgodny z historyczną prawdą byłbym skłonny iść w stronę drugiej opcji. Dlaczego? Bo zadaniem sprawnie działającego przedsiębiorcy jest dywersyfikowanie źródeł przychodów, by maksymalizować zyski. Gdybym w Nowym Dworze nie miał wagonów towarowych przemalowanych na brązowo, a MBxd2 i Bxhpi utrzymanych w tonacji krem-czerw, miałbym przez ostatnie 2 lata kilkanaście mniej wynajętych (przez - głównie zagraniczne - grupy mikoli) pociągów. A każdy pociąg specjalny to środki na działalność. Czy należy dodać coś więcej? Czy nie nasuwa się tutaj myśl, że w Rewalu lepiej byłoby zrobić pod parę Vulcana i skład przedwojennych wagonów? W sumie nie warto odgrzewać tego kotleta.

Pozdrawiam,
FB


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 04 Grudzień 2013, 20:53:43
Witam. Oczywiście zgadzam się z Kol.FB. Ale musimy rozgraniczyć-ruch planowy,i ruch dla MK. Pozdrawiam.Bogdan


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 04 Grudzień 2013, 21:36:26
Pierwsze wrażenie: Łomatkoicórko ożurwałjapitole!

Co do wyglądu to będzie steampunk w całej okazałości, i ewidentne nawiązanie do tego cosia:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=409565&nseq=46 (http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=409565&nseq=46)
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=409562&nseq=47 (http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=409562&nseq=47)

Jednak z zupełnie praktycznego punktu widzenia - te okna są za małe, i w środku będzie ciemno jak w dupie u ....o, przepraszam.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 05 Grudzień 2013, 16:56:09
A co racja to racja. A do tego:
Cytuj
Gdybym w Nowym Dworze nie miał wagonów towarowych przemalowanych na brązowo, a MBxd2 i Bxhpi utrzymanych w tonacji krem-czerw, miałbym przez ostatnie 2 lata kilkanaście mniej wynajętych (przez - głównie zagraniczne - grupy mikoli) pociągów. A każdy pociąg specjalny to środki na działalność. Czy należy dodać coś więcej?

należy dodać, żeby ze zrozumieniem przeczytał to ktoś odpowiedzialny ze Śmigla. ;)



Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 06 Grudzień 2013, 23:13:49
Czesi to mają jednak jaja  ;D ,wyszedł im całkiem niezły turbo U-Boot (wszak na zdjęciach widać że silnik ma turbosprężarkę). Mnie jednak najbardziej interesuje strona techniczna tzn.producent,typ i moc zastosowanego silnika i przekładni,prędkość maksymalna itd.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: WL on 07 Grudzień 2013, 22:19:15
Powiem szczerze że z niecierpliwością czekałem na pierwszy egzemplarz i... srodze się rozczarowałem w kwestii designu.
Spodziewałem się raczej liftingu wyglądu zewnętrznego (np. szyby wklejane zamiast na uszczelkach) i skupienia się na sprawach technicznych... Zwłaszcza mając pozytywne doświadczenia z modernizacji tramwajów - gdzie nie doklejało się plastikowej "mordy" ale skupiało na sprawach istotnych (techniczno-eksploatacyjnych).

Za prezesa Šatavy to było nie do pomyślenia.

Czesi to mają jednak jaja  ;D ,wyszedł im całkiem niezły turbo U-Boot (wszak na zdjęciach widać że silnik ma turbosprężarkę). Mnie jednak najbardziej interesuje strona techniczna tzn.producent,typ i moc zastosowanego silnika i przekładni,prędkość maksymalna itd.

Robiłem kilka miesięcy temu tłumaczenie na polski specyfikacji technicznej tego zamówienia.
Znajdę je i wrzucę tu.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: WL on 12 Grudzień 2013, 00:17:07
Zgodnie z obietnicą, zamieszczam moje tłumaczenie wymagań modernizacji wagonu motorowego dla JHMD.

1.1. Wymagania ogólne
Wagon motorowy musi umożliwiać eksploatację tylko przez maszynistę, który prowadzi również odprawę podróżnych. Sprzedaż biletów w tym przypadku ma być prowadzona przez maszynistę z jego stanowiska. Dla eksploatacji w trudnych warunkach zimowych, które występują na wysokości 700 m.n.p.m. konieczne jest wyposażenie czoła pojazdu w pług śnieżny. Wszystkie komponenty użyte przy modernizacji pojazdu muszą być dostępne (w sprzedaży) w obecnym czasie, z perspektywą dalszej ich produkcji w najbliższych latach. Projekt kolorystyki nie musi odpowiadać obecnym zwyczajom na czeskich kolejach.
Wagon motorowy będzie eksploatowany "solo" lub z wagonami doczepnymi Balm/u.

1.2. Pudło wagonu
- musi odpowiadać wymaganiom obsługi pojazdu tylko przez maszynistę, tzn. że przedsionki wejściowe mają znajdować się jedynie za stanowiskiem maszynisty,
- drzwi wejściowe przesuwne, umożliwiające centralne zamykanie, szerokość drzwi wystarczająca dla wózków inwalidzkich,
- nowe okna, opuszczane z blokadą w położeniu zamkniętym.

1.3. Wnętrze

- jeden przedział dla pasażerów, który będzie oddzielony drzwiami od przedsionków wejściowych,
- użyte siedzenia muszą umożliwiać łatwe czyszczenie,
- układ siedzeń 2+2 w przedziałach (nie lotniczo) [przyp. tłumacza: tzw. "czwórki"],
- w górnej części umieszczenie półek na bagaże,
- ogrzewanie przedziału pasażerskiego elementami grzejnymi, wykorzystującymi w pierwszym rzędzie ciepło z silnika,
- oświetlenie przedziału świetlówkowe, awaryjne żarówkowe,
- w wagonie dwa przedsionki wejściowe, w jednym z nich miejsce na bagaże, rowery i wózek inwalidzki; WC, które będzie przystosowane dla osób na wózkach,
- przedsionek wejściowy przy WC wyposażyć w windę dla wózków inwalidzkich, sterowanie możliwie najprostsze,

1.4. Stanowisko maszynisty
- urządzenie stanowiska maszynisty zgodnie z obowiązującymi normami i zwyczajami,
- urządzenie wyposażenia i sposobu obsługi musi umożliwiać jednoosobową obsługę,
- ogrzewanie stanowiska elementami grzejnymi, wykorzystującymi ciepło z silnika,
- dla eksploatacji w okresie letnim montaż klimatyzacji, lub użycie przyciemnianych szyb,
- wejście do stanowiska będzie z przedsionka wejściowego, lub z lewej strony,
- w wyposażeniu będzie lodówka dla potrzeb maszynisty, s miejscem na przechowanie napojów w 2-litrowych butelkach,
- aranżacja stanowiska będzie umożliwiać odprawę handlową podróżnych przez maszynistę,

1.5. Jednostka napędowa
- umieszczenie jednostki napędowej po podłogą wagonu,
- wykorzystanie silnika TEDOM leżącego, homologowanego dla pojazdów kolejowych,
- podgrzewanie silnika w porze zimowej przy pomocy niezależnego olejowego agregatu, który będzie umożliwiał również podgrzewanie płynu chłodniczego podczas jazdy w dużych mrozach,
- użycie rodzaju przeniesienia napędu nie jest ograniczone, warunkiem jest użycie hamulca dynamicznego,
- użyty typ sprężarki musu mieć jak najmniejszą ilość emitowanego hałasu,
- prądnica 24V będzie zaprojektowana dla potrzeb wagonu motorowego s możliwością zasilania wagonu doczepnego,
- przy montażu zespołu napędowego muszą być wzięte pod uwagę wymagania dot. limitu hałasu wewnątrz i na zewnątrz,
- wielkość zbiornika paliwa około 400 litrów.

1.6. Instalacja powietrzna i hamulcowa
- zbiorniki powietrza pojemności co najmniej 300 litrów,
- maksymalne ciśnienie zbiorników głównych 9 bar,
- na czoła pojazdu będą wprowadzone dwa kurki przewodu głównego i jeden kurek przewodu zasilającego,
- zastosowana instalacja hamulcowa będzie typu DAKO,
- hamulec postojowy może być akumulatorowa,
- części obwodu hamulcowego muszą posiadać urządzenia antypoślizgowe,
- połączenia obwodu hamulcowego bedą umożliwiać dopełnianie siły hamowania hamulcem dynamicznym, hamulcem dodatkowym,
- hamulec bezpieczeństwa z możliwością zmostkowania,
- urządzenia smarowania kołnierzy kół dopuszczonego typu.

1.7. Instalacja elektryczna i system informacyjny
- dystrybucja sterowania będzie na napięcie 24V,
- akumulatory alkaliczne,
- elektroniczny rejestrator [przyp. tłumacza tzw. "hastler"],
- wyposażenie w czuwak,
- wyposażenie w automatyczną regulację prędkości,
- system sterowania wielokrotnego kompatybilny z systemem ze zmodernizowanych lokomotyw T47,
- wykonanie instalacji elektrycznej będzie odpowiadać wymaganiom obecnie obowiązujących norm,
- system informacji o przystankach na żądanie z wizualną i dźwiękową sygnalizacją w przedziale dla pasażerów,
- dźwiękowy system zapowiadania przystanków, z możliwością zapowiadania przez maszynistę w razie potrzeby,

1.8. Instalacja przeciwpożarowa
- wyposażenie w czujki sygnalizacji pożaru,
- wyposażenie w samoczynny system p.poż.

1.9. Pozostałe wymagania i dane techniczne
- właściwości trakcyjne - wagon motorowy jadący solo musi być zdolny do jazdy na pochyleniu 23 o/oo z prędkością 60 km/h i z prędkością 35 km/h przy jeździe z wagonem doczepnym Balm/u o masie 19 ton.
- szerokość toru 760mm,
- długość 15920mm,
- szerokość 2400mm,
wysokość 3300mm,
- liczba miejsc 40-46,
- maksymalny ciężar (przy pełnym obciążeniu) 32t,
- najmniejszy promień łuku 50m,
- średnica nowych kół 750mm,
- prędkość maksymalna 60km/h,
- silnik TEDOM,
- wysokość sprzęgów od główki szyny 590mm, +5 -10mm,
- typ sprzęgu, bośniacki, z możliwością przesuwania bocznego,
- skrajnia pojazdu musi odpowiadać wymaganiom dla kolei 760mm,
- zakładany roczny przebieg 120-140 tys. km.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: WL on 05 Styczeń 2014, 17:00:11
Na K-report pojawiły się kolejne zdjęcia wagonów motorowych Ponorka *)

http://www.k-report.net/discus/messages/28/252585.html?1388533900 (http://www.k-report.net/discus/messages/28/252585.html?1388533900)

*) czes. okręt podwodny.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 05 Styczeń 2014, 17:30:21
Ponorka - czes. okręt podwodny.


He, wiem już z czym mi się ta modernizacja czoła wagonu kojarzy - kto pamięta kreskówkę o Snórkach (http://fc00.deviantart.net/fs51/f/2009/296/4/9/old_draw_Snorky_by_Smakkowarner.jpg)?  :P


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Karol on 11 Luty 2014, 18:50:26
Modernizacja MBxd2 (teraz oznaczonego jako M27) jest już zakończona, poniżej zdjęcia wagonu na torach stacyjnych (z profilu facebook kolejki).

(https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31/q77/s720x720/78001_816313575061937_324176411_o.jpg)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816313575061937&set=a.688541154505847.1073741829.612726725420624&type=1 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816313575061937&set=a.688541154505847.1073741829.612726725420624&type=1)

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/q71/s720x720/1015835_816319638394664_1698836425_o.jpg)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816319638394664&set=pb.612726725420624.-2207520000.1392140883 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816319638394664&set=pb.612726725420624.-2207520000.1392140883)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 11 Luty 2014, 18:56:00
Ale śmietnik... Każde okno z innej parafii...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 11 Luty 2014, 19:04:06
Te siedzonka to tak trochę przypominają mi stare pekaesy. Bodajże w jelczach "ogórkach"taki układ i styl był. ;D


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Bart on 12 Luty 2014, 08:43:45
No, no... piekny batyskaf.
Układ siedzeń to taka mieszanka starego Jelcza i metra.
A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  :(


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 12 Luty 2014, 10:04:33
A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  :(

Szkoda to było to, co zrobiono  z nim w Polsce. Czesi jakby nie oceniać estetyki tego przedsięwzięcia dali mu nowe życie i chwała im za to. Postawili przed tym pojazdem zupełnie nowe wyzwania i pod tym kątem wykonali jego modernizacje. Wąski tor widać nie jedno ma imię :D


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Marcin117 on 12 Luty 2014, 12:02:08
A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  :(

Szkoda to było to, co zrobiono  z nim w Polsce. Czesi jakby nie oceniać estetyki tego przedsięwzięcia dali mu nowe życie i chwała im za to. Postawili przed tym pojazdem zupełnie nowe wyzwania i pod tym kątem wykonali jego modernizacje. Wąski tor widać nie jedno ma imię :D

Szczera prawda, ale i tak moim zdaniem efekt końcowy jest, hmmm...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: grzegorz_sykut on 12 Luty 2014, 12:55:39
Każdy ma oczywiście prawo do swojego zdania i tego akurat nie kwestionuję, ale czasem mam wrażenie że nadmiernie jesteśmy niewolnikami jednej wizji malowania/wyglądu danego taboru. Panuje przekonanie, że kolej wąskotorowa powinna istnieć tylko w historycznym kontekście, w historycznych barwach, w historycznych oznaczeniach. Widać to było choćby w dyskusjach o zmianach w malowaniu taboru SKPL czy nowym malowaniu w Gryficach. Nie oceniam, że jest to błędne podejście, ale należy zrozumieć że nie jedynie słuszne.
Owszem niektóre elementy wystroju tego Mbxd2 są dla nas "dyskusyjne" ale moim zdaniem to sprawa drugorzędna wobec faktu, że wagon nie zgnił w koszalińskich krzakach ani nie zasilił najbliższego pieca hutniczego tylko w nowym świeższym wcieleniu będzie przemierzał wąskie szlaki za naszą południową granicą.
A jak zobaczyłem zakres modernizacji to mi szczęka opadła i uważam, że w kontekście zadań jakie stoją przed tym wagonem, okrętowe okna czy siedzenia nawiązujące stylistycznie do Jelcza to kwestia drugorzędna w porównaniu do nowoczesnego silnika, systemu ogrzewania czy choćby dostosowania wagonu do przewozu osób niepełnosprawnych.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: AXEL on 12 Luty 2014, 13:28:05
Co nie zmienia faktu, że czytając komentarze pod zdjęciami na FB nawet Czesi nie pozostawili na nim suchej nitki. Dlaczego? Bo po prostu design jest od czapy, brzydki i całkowicie nieudany.
Aspekt techniczny to zupełnie inna bajka. Jak widać można zrobić porządną modernizację, którą przysłoni badziewny wygląd.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: sarna on 12 Luty 2014, 13:38:40
Czyli równie dobrze mogli zostawić stary wygląd, zmodernizować tylko bebechy i przy niższych kosztach byłby lepszy efekt.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 12 Luty 2014, 14:01:58
Sarno, ale w takich przypadkach nie chodzi o ty by zostawał stary wygląd i by było tanio... Już tłumaczyliśmy to Ogonkowi który oszczędzał czapkę pieniędzy. Tu samorząd jest sponsorem, a wiadomo jakie jest motto tych, którzy dzielą pieniądze nie będące przez nich samych zarobionymi - Jeśli wydawać, to miliony.
Tu chodziło o pomnik - zrobienie czegoś, czego nie zrobił dotąd nikt inny. Czegoś, co może szokować, ale dzięki temu będzie na ustach. W takich projektach liczy się rozmach i oryginalność. Pamiętacie "lokomotywę do nieba" - zapewniła ona autorom niezwykłego rozgłosu.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Bart on 12 Luty 2014, 15:09:44
A tak na serio to jest to chyba najbrzydsza rzecz poruszająca się po torach jaką znam. Szkoda MBxD2  :(

Szkoda to było to, co zrobiono  z nim w Polsce. Czesi jakby nie oceniać estetyki tego przedsięwzięcia dali mu nowe życie i chwała im za to. Postawili przed tym pojazdem zupełnie nowe wyzwania i pod tym kątem wykonali jego modernizacje. Wąski tor widać nie jedno ma imię :D


Nie mogę sie nie zgodzić. Jasne, że lepiej żeby jeździł. Doprecyzuję: Szkoda wyglądu MbxD2


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: sarna on 12 Luty 2014, 16:44:02
Sarno, ale w takich przypadkach nie chodzi o ty by zostawał stary wygląd i by było tanio... Już tłumaczyliśmy to Ogonkowi który oszczędzał czapkę pieniędzy. Tu samorząd jest sponsorem, a wiadomo jakie jest motto tych, którzy dzielą pieniądze nie będące przez nich samych zarobionymi - Jeśli wydawać, to miliony.
Tu chodziło o pomnik - zrobienie czegoś, czego nie zrobił dotąd nikt inny. Czegoś, co może szokować, ale dzięki temu będzie na ustach. W takich projektach liczy się rozmach i oryginalność. Pamiętacie "lokomotywę do nieba" - zapewniła ona autorom niezwykłego rozgłosu.

Nie chodzi mi o oszczędzanie, tylko o racjonalne wydawanie pieniędzy. Nie twierdzę że koniecznie musiał zostać stary wygląd, ale jak już poprawiać, to na lepsze - a nie na coś takiego.. I takim pomnikiem się można pochwalić, pomnikiem w dobrym stylu i z poczuciem smaku. Dasię zrobić coś z rozmachem, żeby nie wywoływało odruchu wymiotnego  ;)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: aronek on 13 Luty 2014, 13:02:35
Pierwotna sytlizacja mbxd2 jest jak jelcza brlieta. Ani piękna, ani designerska. Nawet nie użytkowa.
Dlatego zgadzam się że to jest tylko kwestia gustu.
Od siebie dodam, że moim zdaniem ten wygląd, stylizacja ani trochę nie pchnęła designu do przodu. Raczej jest to wariacja w stylu retro. Nie jestem miłośnikiem retro, dlatego też mi osobiście to nie podoba się. "Mi osobiście". I tyle.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 13 Luty 2014, 13:13:02
Taaa, to rzecz gustu...
Kiedy Gustaw Eiffel stawiał swą wieżę w Paryżu, wiele ówczesnych autorytetów w dziedzinie sztuki otwarcie protestowało przez "oszpeceniem" miasta ohydnym stalowym słupem. Czas jednak pokazał że chyba nie do końca mieli rację - wieża stoi już 125 lat.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: sarna on 13 Luty 2014, 13:49:18
A ja tam lubiłem berliety, były projektowo ponadczasowe - jak pierwszy ford escort, czy golf I.

To co zrobili Czesi podświadomie kojarzy mi się z tym:
http://s8.flog.pl/media/foto/7709506_scania-omnicity-162-pkm-gliwice.jpg (http://s8.flog.pl/media/foto/7709506_scania-omnicity-162-pkm-gliwice.jpg)

Ulep jakich mało. O wnętrzu powiem tylko tyle że poklejone silikonem, a w niektóre miejsca powciskane papierki i deseczki żeby nie trzeszczało. I pomyśleć że przejęli coś tak klasycznego i ponadczasowego wyglądem (a przy tym niezawodnego) jak DAB Silkeborg.

EOT


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 14 Luty 2014, 05:36:52
... To jest "Miś" na miarę naszych możliwości... Ty wiesz co my takim misiem możemy udowodnić niedowiarkom??...



To tak ad vocem pomnika mi się przypomniało ;D ;D ;D


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Jsz on 14 Luty 2014, 16:34:52
Te siedzonka to tak trochę przypominają mi stare pekaesy. Bodajże w jelczach "ogórkach"taki układ i styl był. ;D

Wszak ogór czyli Skoda 706 RTO,jak wiadomo nie od dziś to produkt czeski,więc i skojarzenia słuszne :)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 14 Luty 2014, 17:56:52
Le Corbusierowi wyszło coś podobnego, ale lepiej :D
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/5/59/RonchampCorbu.jpg)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: vutik on 16 Luty 2014, 00:21:50

([url]https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/q71/s720x720/1015835_816319638394664_1698836425_o.jpg[/url])
[url]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816319638394664&set=pb.612726725420624.-2207520000.1392140883[/url] ([url]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=816319638394664&set=pb.612726725420624.-2207520000.1392140883[/url])


Tak mi się jakoś skojarzyło:
Krzysztof Krawczyk - Parostatek (Opole '79) (http://www.youtube.com/watch?v=5bLlo94yX2s#)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 28 Luty 2014, 21:32:10
No i z dokończenia modernizacji, chyba, nici. Urząd skarbowy zajął mienie JMHD za długi podatkowe:

http://ekonomika.idnes.cz/stat-zablokoval-uzkokolejku-dib-/ekonomika.aspx?c=A140226_204728_ekonomika_zt (http://ekonomika.idnes.cz/stat-zablokoval-uzkokolejku-dib-/ekonomika.aspx?c=A140226_204728_ekonomika_zt)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: nikolai on 03 Marzec 2014, 15:07:28
Komornik wszedł póki co tylko na nieruchomości. Pytanie czy są też zobowiązania wobec innych podmiotów, a jeśli tak to jak duże. Wiadomo tylko, że wobec skarbówki chodzi po prawie 2,5 mln CZK.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Szymek on 04 Kwiecień 2014, 11:34:19
Filmik z jazd próbnych:
https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o (https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 04 Kwiecień 2014, 18:17:07
Szary?
A ja myślałem, że to farba podkładowa?  :-\


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 04 Kwiecień 2014, 21:55:19
No cóż... wygląda dziwnie. Ale skoro Onie tam kursują z jednym wagonem, to się sprawdzi lepiej niż ciąganie jednego wagonu lokomotywą.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: andy on 06 Kwiecień 2014, 22:26:15
Zawsze to lepsze niż gnicie (np. Krośniewice)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: aronek on 10 Kwiecień 2014, 10:32:38
A czy ktoś wie gdzie to stacjonuje? tak dokładnie, bo na majówkę będę przecinał w trasę tej kolei, więc możliwe jest abym obaczył te cudo i nawet zrobił jakieś zdjęcia. ;)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: prof_klos on 26 Kwiecień 2014, 19:10:06
Wierzcie mi, że ta przeróbka MBxd2 nie jest jeszcze szczytem dysestetyki ;)
Ktoś jakiś czas temu pokazywał zdjęcie TEGO:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1.0-9/10250128_1492898980934069_1316870214920280816_n.jpg

Jest to jakaś japońska kolejka, ewidentnie wąska (pewnie "tysiączka", jakich tam wiele.) A stylizacja, cóż... Mi się to kojarzy z hełmem pierwszych płetwonurków, zatem w porównaniu do a'la Łodzi podwodnej z MBxd2 na JHMD to widać pewną zbieżność, może to taki ówczesny nurt stylizacyjny, by nawiązywać wąskimi torami do podwodnej Atlantydy :D
Pozdrawiam!


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Cordylus on 27 Kwiecień 2014, 23:07:28
Japońcy to akurat zawsze mieli dziwne pomysły.

Czy jednak w Europie znajdzie się coś dziwniejszego do tego post-MBxd2?


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 02 Kwiecień 2015, 15:00:57
Wczorajsze testy podwodne M 27 Natilus ;):
(http://jhmd.cz/storage/images/300x220/595.jpg)
http://jhmd.cz/aktuality/motorove-vozy-m-27-nautilus-sly-ke-dnu (http://jhmd.cz/aktuality/motorove-vozy-m-27-nautilus-sly-ke-dnu)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 06 Kwiecień 2015, 22:41:48
Na tym filmie widać, że tego są już TRZY sztuki:
https://www.youtube.com/watch?v=CMtEqy23bkY (https://www.youtube.com/watch?v=CMtEqy23bkY)

Ktoś przypomni, jakie MBxd2 oddały swoje życie żeby powstało to szkaradzieństwo?


A tu świetnie widać, że modernizator nie usunął największej wady eksploatacyjnej "dawców":
https://www.youtube.com/watch?v=4HDmqjYKBW4 (https://www.youtube.com/watch?v=4HDmqjYKBW4)

Wagonem giba na boki jak poczciwym starym MBx-em
https://www.youtube.com/watch?v=EEKVkx7dFzg (https://www.youtube.com/watch?v=EEKVkx7dFzg)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 07 Kwiecień 2015, 19:13:21
Cytuj
Wagonem giba na boki jak poczciwym starym MBx-em

Co jest o tyle ciekawe że JHMD to jedna z "równiejszych" wąskotorówek, a utrzymanie toru jest tam naprawdę w porządku.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 07 Kwiecień 2015, 19:42:22
Na tym filmie widać, że tego są już TRZY sztuki:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=CMtEqy23bkY[/url] ([url]https://www.youtube.com/watch?v=CMtEqy23bkY[/url])


Nawet cztery... http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_805.9 (http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_805.9)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Romas on 17 Maj 2015, 07:51:50
Byłem, widziałem !
Brzydkie jak salceson.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 17 Maj 2015, 09:34:55
de gustibus non disputandum est
Natomiast trudno wskazać w naszym pięknym kraju, posiadającym nieco więcej kolejek taką, która dokonałaby remontu w takim zakresie (poza modernizacją wykonaną przez SKPL w Śmiglu).


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Romas on 17 Maj 2015, 09:47:40
Dariuszu, nie wypowiadam się na temat ich zalet technicznych czy funkcjonalności. Ja mówię o ich szpetocie. Jestem przekonany, że za te same pieniądze, można było zbudować coś bardziej przyjaznego dla oka. 


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: WL on 17 Maj 2015, 20:59:43
Dariuszu, nie wypowiadam się na temat ich zalet technicznych czy funkcjonalności. Ja mówię o ich szpetocie. Jestem przekonany, że za te same pieniądze, można było zbudować coś bardziej przyjaznego dla oka. 

Sprawy gustu nie podlegają dyskusji. Faktem jest że jeżdżą w ruchu planowym, nawet z wagonem Balm-u.
Faktem jest jednak że pudło nie spełnia kolejowych norm wytrzymałości (na zderzenia).

Nie wiem czy udało się obniżyć koszty pockm w stosunku do T47+Balm-u - to chyba powinno być kluczowym punktem oceny.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Jacob on 19 Maj 2015, 22:20:21
Sprawy gustu nie podlegają dyskusji jak urządzasz sobie swoje mieszkanie. Tutaj nie o gust chodzi a o design który jest mocno dyskusyjny. A design albo jest dobry albo nie. Tutaj projektant skopał sprawę po całości bo oprócz łodzi podwodnych z zewnątrz, inwestor otrzymał niefunkcjonalne wnętrze w środku. A wystarczyło nie kombinować za dużo i sięgnąć po ponadczasowe rozwiązania.  ::)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Harry Potter on 20 Maj 2015, 21:50:15
Gust gustem, funkcjonalność funkcjonalnością... a od lat w których wyprodukowano wzmiankowany tabor trochę normy dla nowych pojazdów kolejowych się zmieniły.Jest jak jest i tyle. JHMD są właścicielem wagonu i zrobili jak chcieli w zgodzie z wymogami w ich kraju... tak na logikę.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 04 Luty 2016, 09:52:47
U-BOOT na szlaku.
Źródło: Jindřichohradecké místní dráhy, a.s.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Paweł Niemczuk on 04 Luty 2016, 16:25:34
Na tym zdjęciu przypomina to trochę, podkreślam - trchę (i przez załzawione oczy) Lyntogi LKR-a...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 31 Sierpień 2016, 07:15:01
Chyba pierwszy taki wypadek od dawna. Najgorsze, że są ranni.
http://www.obcasnik.eu/foto-devet-zranenych-pri-srazce-vlaku-na-vysocinske-uzkokolejce/ (http://www.obcasnik.eu/foto-devet-zranenych-pri-srazce-vlaku-na-vysocinske-uzkokolejce/)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Mamut on 31 Sierpień 2016, 08:08:44
Gdyby ktoś nie lubił czeskiego to w telegraficznym skrócie:
Dnia 30.08 doszło do czołowego zderzenia dwóch pociągów, jednego relacji Obratane - Jedrzychowo i drugiego relacji Jedrzychowo - Czernowice k. Taboru. Rannych zostało 9 osób z czego 3 to pracownicy JHMD. Nie doszło do wykolejenia, straty ocenia się na 800 tys. koron czeskich. Prawdopodobna przyczyna to błąd człowieka.

A teraz chwila refleksji.
Czy gdyby u nas był prowadzony ruch planowy na taką skalę to nie mielibyśmy tego typu informacji przynajmniej raz w tygodniu? Czy stan techniczny pojazdów, zabezpieczeń, infrastruktury i wyszkolenie pracowników jest na odpowiednio wysokim poziomie? Czy może ruch odbywa się na łapu-capu, czym i kim popadnie?


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Misiek_K on 31 Sierpień 2016, 10:41:17
Czy gdyby u nas był prowadzony ruch planowy na taką skalę to nie mielibyśmy tego typu informacji przynajmniej raz w tygodniu? Czy stan techniczny pojazdów, zabezpieczeń, infrastruktury i wyszkolenie pracowników jest na odpowiednio wysokim poziomie? Czy może ruch odbywa się na łapu-capu, czym i kim popadnie?

Ileś zdarzeń by na pewno było - człowiek istota zawodna, popełnia błędy. Z drugiej strony nie demonizujmy, że jest tragicznie, bo nie jest. Po wstępnych fascynacjach i totalnych wybuchach z jazdą na krawędzi to jednak eksploatatorzy starają się o pojazdy dbać.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 31 Sierpień 2016, 12:08:16
nie demonizujmy, że jest tragicznie, bo nie jest
Jeśli na określenie sytuacji bezpieczeństwa ruchu na polskich wąskich torach użyć słowa "tragiczna", to tak jakby ją pochwalić. To jest jedna wielka żenada i patologia! Łamanie wszelkich zasad prowadzenia ruchu pociągów, bądź naginanie ich do aktualnie nam pasujących i wygodnych jest na porządku dziennym. Wzięło się to stąd, że fachowców posiadających kompetencje zastąpili dyletanci legitymujący się dobrymi chęciami.
Nie będę tematu rozwijał, bo mnie korci aby niektórym te puste, odporne na wiedzę, mikolskie łby porozbijać zanim większego bałaganu i gorszego dymu nie narobią.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Misiek_K on 31 Sierpień 2016, 12:37:25
Wzięło się to stąd, że fachowców posiadających kompetencje zastąpili dyletanci legitymujący się dobrymi chęciami.
Nie będę tematu rozwijał, bo mnie korci aby niektórym te puste, odporne na wiedzę, mikolskie łby porozbijać zanim większego bałaganu i gorszego dymu nie narobią.

Nie mów, że loki z wagonami z ludźmi prowadzą planowo dzieciaki bez uprawnień....
Osobiście, to uważam, że nadzór właściwych instytucji nad kolejkami powinien być mocniejszy.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 31 Sierpień 2016, 12:55:37
Osobiście, to uważam, że nadzór właściwych instytucji nad kolejkami powinien być mocniejszy.
Mocniejszy nadzór właściwych instytucji nad kolejkami = natychmiastowe zamknięcie większości z nich


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Misiek_K on 31 Sierpień 2016, 13:00:34
Mocniejszy nadzór właściwych instytucji nad kolejkami = natychmiastowe zamknięcie większości z nich

Niekoniecznie - większy kopniak do poważniejszego podchodzenia do różnych tematów.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 24 Wrzesień 2016, 08:50:33
Wg http://www.k-report.net/diskuse/messages/28/276908.html#POST3627395 (http://www.k-report.net/diskuse/messages/28/276908.html#POST3627395) motorówki zostały odstawione.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Storch on 05 Październik 2016, 00:37:22
Odstawione? Ciekawe czemu. Może chcą to sprzedać? U nas na paru kolejkach takie prawie nowe magazyny części pewnie by się przydały. Pudła na żylety, a silniki i bebechy wtłoczyć do naszych leciwych MBxd2 - ciekawe czy by się dało i ciekawe co by to dało...
Pozdraw
Storch


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Mamut on 05 Październik 2016, 09:59:52
Z tego co rozumiem to jest problem z ramą pojazdu- odkształciła się. Dalej koledzy czesi snują domysły dlaczego stało się tak tylko w jednym przypadku a w pozostałych ramy są ok. Ktoś stwierdził, że to prawdopodobnie dlatego, że właśnie ten pojazd był przekuty z 750mm, a pozostałe były od początku na 1000mm.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 05 Październik 2016, 10:20:28
Chwila - moim zdaniem pojazdy na 1000mm od tych na 750 różnią się dwoma rzeczami: wózkami i przekładnią pośrednią. Rama, pudło i inne ten-tegesy są takie same.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Misiek_K on 05 Październik 2016, 10:27:31
Odstawione? Ciekawe czemu. Może chcą to sprzedać? U nas na paru kolejkach takie prawie nowe magazyny części pewnie by się przydały. Pudła na żylety, a silniki i bebechy wtłoczyć do naszych leciwych MBxd2 - ciekawe czy by się dało i ciekawe co by to dało...
Pozdraw
Storch

Jesteś pewien, że to też nie zostało pozmieniane?


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Mamut on 05 Październik 2016, 11:11:23
Chwila - moim zdaniem pojazdy na 1000mm od tych na 750 różnią się dwoma rzeczami: wózkami i przekładnią pośrednią. Rama, pudło i inne ten-tegesy są takie same.

Facet raczej zastanawia się czy to nie miało wpływu, raczej nie wysnuwa daleko idących teorii a nawet mówi, że sam w to wątpi.
Dalej pisze, że raczej chodzi o całkowitą zgniliznę (tak, tak napisał) ramy, i że spawanie, wiercenie itp. raczej tę konstrukcję mogło dodatkowo osłabić. Chociaż powiem szczerze, teoria jest mocno naciągana. Ale już wiemy, że chodzi o ramy.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Vincent on 05 Październik 2016, 14:49:49
Chwila - moim zdaniem pojazdy na 1000mm od tych na 750 różnią się dwoma rzeczami: wózkami i przekładnią pośrednią. Rama, pudło i inne ten-tegesy są takie same.

Facet raczej zastanawia się czy to nie miało wpływu, raczej nie wysnuwa daleko idących teorii a nawet mówi, że sam w to wątpi.
Dalej pisze, że raczej chodzi o całkowitą zgniliznę (tak, tak napisał) ramy, i że spawanie, wiercenie itp. raczej tę konstrukcję mogło dodatkowo osłabić. Chociaż powiem szczerze, teoria jest mocno naciągana. Ale już wiemy, że chodzi o ramy.

To niech dalej wróźy sobie z fusów - bo zastanawiać to sie można jak się ma a) dane b) wiedzę c) doświadczenie.
Tak jak Kucyk napisał - różnice były tylko w wózkach i przekładni (750mm - max v=40km/h, 1000mm - 60km/h), pudło i cała reszta były te same.
A jak on ocenił tą zgniliznę? Brał udział w pracach przy budowie, widział chociaż ramę? Śmiem wątpić.
Otóż pomimo ogólnego dziadostwa i gówna z jakiego ulepiona jest klasa rumuńska, ku mojemu zaskoczeniu rama wykonana jest z porządnej jakości stali. Jeśli rama nie była krzywa od jakiegoś zderzenia, to obstawiam, że chłopcy podczas modernizacji naruszyli jej integralnośc - a ramy nawet w autach nie wolno ruszać.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Mamut on 05 Październik 2016, 18:24:59
To się tam zarejestruj i mu to powiedz.
Jeśli liczyłeś na to, że na zagranicznych forach jest inaczej, to niestety wygląda to dokładnie tak samo jak u nas, grubo ponad 80% to mikole-fantaści znający się na pojazdach lepiej niż ich konstruktorzy, na przepisach lepiej niż komisja egzaminacyjna, a na technice jazdy lepiej niż jakikolwiek maszynista.

S upřímným pozdravem.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Vincent on 05 Październik 2016, 21:49:16
To się tam zarejestruj i mu to powiedz.

już lecę, trzymajcie mnie :-)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 05 Październik 2016, 22:13:43
a ramy nawet w autach nie wolno ruszać.
Powiedz to pierwszemu napotkanemu blacharzowi - zabije Cię śmiechem. Wszystko można wyprostować, kwestia przyrządów.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Październik 2016, 00:08:07
Cóż, gdyby na forach pisać mieli wyłącznie fachowcy mający a) dane b) wiedzę c) doświadczenie, to już dawno przestałyby one istnieć. Spora część naszej pisaniny to właśnie takie gdybanie i wróżenie z fusów.

Cytuj
Jeśli rama nie była krzywa od jakiegoś zderzenia, to obstawiam, że chłopcy podczas modernizacji naruszyli jej integralnośc - a ramy nawet w autach nie wolno ruszać.

A jak ty to oceniłeś? Brałeś udział w pracach przy budowie, widziałeś co wycięto? Śmiem wątpić. :P

Patrząc na zdjęcia z modernizacji, zbyt dużo nie wycinano - najistotniejszą ingerencją jest tu chyba wstawienie szerszego wcięcia na schody wejściowe w środkowej części (punkt bardzo istotny jeśli chodzi o sztywność). Tak naprawdę ważne jest zresztą nie tylko to, co wycięto, ale również jak wspawano - jeżeli zrobiono to nieprawidłowo, albo podczas wspawywania elementów pudło było źle oparte, to nie będą one potem odpowiednio pracowały - w tym przypadku dotyczy to również poszycia, które stanowi usztywnienie całości.
Tyle, że jak rozumiem wszystkie 4 wagony zostały przebudowane według tego samego projektu, w tym samym zakładzie, przez tę samą ekipę. Problem dotyczy zaś jednego egzemplarza - w dodatku nawet nie pierwszego zmodernizowanego (bo rola prototypu mogłaby też trochę tłumaczyć). Nie powinno więc dziwić szukanie źródła w odmienności jednego ze szkieletów (choćby pod względem korozji - przypominam, że za sztywność całości odpowiada tu nie tylko rama).

Ale, ale... czy czeski to taki dziwny język, czy te wagony oficjalnie homologowano jako tramwaje ze względu na niespełnienie norm wytrzymałości konstrukcji dla pojazdów kolejowych?
Cytuj
„Hašišbedny“ mohou vyjet na koleje. Papírově je z nich tramvaj
[...]
I když jde o vlak, technicky půjde o vysokorychlostní tramvaj nebo metro. Výpočty ukázaly, že skříň vozu nemá dostatečnou pevnost, která by splňovala normy na železniční osobní vozy. Takové normy jsou důležité především s ohledem na riziko srážky s jiným vlakem: u tramvaje se například nepočítá s tím, že by se mohla srazit s nákladním vlakem, a proto má normy mírnější.
Zdroj (http://ekonomika.idnes.cz/hasisbedny-jhmd-mohou-vyjet-je-z-nich-tramvaj-uzkokolejka-p33-/eko-doprava.aspx?c=A141003_192715_eko-doprava_vez)

Ogólnie zobaczymy, bo Czesi raczej tak tego nie zostawią. Niezależnie od stylistyki zbyt wiele zainwestowali, żeby wagony rdzewiały w krzakach.

(Kurna, oni mają nawet grupę u Cukierasa, która specjalizuje się hejtowaniu tych wagonów - https://www.facebook.com/M27hnus/. (https://www.facebook.com/M27hnus/.) Przy okazji można obejrzeć inne projekty modernizacji, które przegrały z Nautilusem.)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: WIĆUŚ on 06 Październik 2016, 00:19:17
Cytuj
Jeśli rama nie była krzywa od jakiegoś zderzenia, to obstawiam, że chłopcy podczas modernizacji naruszyli jej integralnośc - a ramy nawet w autach nie wolno ruszać.

A jak ty to oceniłeś? Brałeś udział w pracach przy budowie, widziałeś co wycięto? Śmiem wątpić. :P [...]

Przypomnijmy:

(http://www.dicr.cz/uploads/nehody/foto/160830_Chvalkov/DI_Chvalkov2.jpg)

http://www.obcasnik.eu/foto-devet-zranenych-pri-srazce-vlaku-na-vysocinske-uzkokolejce/ (http://www.obcasnik.eu/foto-devet-zranenych-pri-srazce-vlaku-na-vysocinske-uzkokolejce/)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Vincent on 06 Październik 2016, 08:04:31
Cytuj
Cytuj
Jeśli rama nie była krzywa od jakiegoś zderzenia, to obstawiam, że chłopcy podczas modernizacji naruszyli jej integralnośc - a ramy nawet w autach nie wolno ruszać.
A jak ty to oceniłeś? Brałeś udział w pracach przy budowie, widziałeś co wycięto? Śmiem wątpić. :P

Wątpliwości ludzka rzecz. Tylko co tu oceniać - są dwie możliwości  1. zderzenie 2. naruszenie mechaniczne ramy podczas modernizacji. 
Jedna z nich, albo obie,  bo sama się przecież nie wykrzywiła. I nie ważne co wycięto, a co wspawano - wogle nie powinni majstrować przy ramie. 


Cytuj
Patrząc na zdjęcia z modernizacji, zbyt dużo nie wycinano - najistotniejszą ingerencją jest tu chyba wstawienie szerszego wcięcia na schody wejściowe w środkowej części (punkt bardzo istotny jeśli chodzi o sztywność). Tak naprawdę ważne jest zresztą nie tylko to, co wycięto, ale również jak wspawano - jeżeli zrobiono to nieprawidłowo, albo podczas wspawywania elementów pudło było źle oparte, to nie będą one potem odpowiednio pracowały - w tym przypadku dotyczy to również poszycia, które stanowi usztywnienie całości.

Chyba nie widziałeś Klasy rumuńskiej  "bez opakowania" - samą ramę + szkielet. Przyjrzyj się dobrze "na żywo" i wtedy napisz jeszcze raz że "poszycie stanowi usztywnienie całości".

Bo według mojej wiedzy w przypadku tej konstrukcji to tylko rama ma wpływ na właściwości trakcyjne.

PS. własnie zdałem sobie sprawę, że pewnie i tak większość ma to gdzieś więc przygotowałem alternatywny scenariusz przyczyn wykrzywienia tej paskudnej ramy. Otóż tak jak już nasi bracia Czesi podejrzewali, za wszystkim kryje się tajemnicza korozja. Nikt nie wie skąd przyszła, lub kto ją z zawiści podrzucił, ni to stonka, nawet nie świńska grypa. Szukano długo przyczyn oraz jak temu zaradzić. Tylko niejaki Jozin, miejscowy, syn kolejarza i kelnerki  z baru "Skoda" przypomniał sobie co usłyszał jak był mały, a to był rok '68, od polskiego żołnierza który oprócz bratniej pomocy przywiózł ze sobą prostą a zarazem złotą myśli - "farba khaki zakryje wszystkie braki"

Konkludując: pomalować ramę na zielono i będzie po problemie. :-) Oczywiście olejnicą  i pędzlem - żeby było koszernie, po mikolsku.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 06 Październik 2016, 16:20:46
Cytuj
Wątpliwości ludzka rzecz. Tylko co tu oceniać - są dwie możliwości  1. zderzenie 2. naruszenie mechaniczne ramy podczas modernizacji.
No właśnie jest jeszcze co najmniej trzecia: jedna z ram już przed przebudową była wadliwa (z takiego czy innego powodu), czego albo nie wychwycono, albo zignorowano podczas przebudowy (ewentualnie "naprawiono").
Osobiście nie podejmuję się oceny, bo wiem, że brakuje mi odpowiednich informacji (który egzemplarz brał udział w zderzeniu, którego zdjęcie wkleił WIĆUŚ?). Ty natomiast będąc w tej samej sytuacji próbujesz wypowiadać się kategorycznie wyśmiewając gdybania innych. Tymczasem robisz to samo co Czech, którego krytykujesz. Przecież my tu nawet nie wiemy, czy i co tak naprawdę się wygięło, w którym kierunku, jak mocno, w jaki sposób to zmierzono itd.

Cytuj
Chyba nie widziałeś Klasy rumuńskiej  "bez opakowania" - samą ramę + szkielet. Przyjrzyj się dobrze "na żywo" i wtedy napisz jeszcze raz że "poszycie stanowi usztywnienie całości".
Przecież widziałem (nie bez poszycia, ale od środka wybebeszoną, bez podłogi itd.), w tym wątku każdy zresztą może obejrzeć sobie zdjęcia wypatroszonych szkieletów rzeczonych wagonów. I tak, mogę to powtórzyć - stalowe poszycie spawane do szkieletu stanowi jego usztywnienie. Czy to usztywnienie było uwzględniane w obliczeniach konstrukcyjnych i czy miało w tym przypadku jakiekolwiek znaczenie to całkowicie odmienna sprawa.

Cytuj
Bo według mojej wiedzy w przypadku tej konstrukcji to tylko rama ma wpływ na właściwości trakcyjne.
Według Twojej wiedzy... OK Nie wiem co prawda, o co chodzi z tymi właściwościami trakcyjnymi, ale mniejsza o to.

PS
Równie dobrze mógłbym wyśmiać Twoje "wogle nie powinni majstrować przy ramie" pisząc coś o zemście pradawnych bogów za bluźniercze podniesienie ręki na świętą ramę. Przebudowa tych wagonów to nie było mikolskie majstrowanie tylko w pełni profesjonalny projekt za grube pieniądze. Jeśli wierzyć informacjom podawanym przez Czechów, wykonano odpowiednie obliczenia statyczne, sporządzono projekt, pracę prowadziła odpowiednio wykwalifikowana ekipa pod nadzorem, a po zakończeniu jeden z egzemplarzy trafił na testy wytrzymałościowe, które przeszedł z pozytywnym wynikiem. Taki zakres umożliwia już dokonywanie zmian również w zakresie głównej konstrukcji nośnej. Czy zrobiono to prawidłowo to znowu inna bajka.

Jeszcze raz - głos zabrałem nie dlatego, że nie zgadzam się z Twoimi podejrzeniami co do przyczyn. Faktycznie nie bardzo jest sens o nich dyskutować, gdy nie wiadomo, co się właściwie stało. Wkurzyło mnie trochę skrytykowanie kogoś za "wróżenie sobie z fusów", dość chamskie wyśmianie jego domysłów jako niedorzecznych, po czym wyjechanie z własnymi teoriami, które tak naprawdę mają równie wątłe podstawy.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Mamut on 06 Październik 2016, 17:55:03
2xm, faktycznie, tego wpisu o tramwaju nie zauważyłem. Dobre :D

A co do nienaruszalności ramy, to znam normalnotorowe pojazdy i zespoły trakcyjne do dziś jeżdżące w naszym kraju, które miały prostowaną ramę po zderzeniu z pojazdem drogowym. Chociaż znam też takie, które właśnie ze względu na przekoszenie ramy trafiły do pocięcia albo zbudowano je od nowa i czym prawie nikt nie wie.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Vincent on 06 Październik 2016, 21:39:42

No właśnie jest jeszcze co najmniej trzecia: jedna z ram już przed przebudową była wadliwa (z takiego czy innego powodu), czego albo nie wychwycono, albo zignorowano podczas przebudowy (ewentualnie "naprawiono").
Osobiście nie podejmuję się oceny, bo wiem, że brakuje mi odpowiednich informacji (który egzemplarz brał udział w zderzeniu, którego zdjęcie wkleił WIĆUŚ?). Ty natomiast będąc w tej samej sytuacji próbujesz wypowiadać się kategorycznie wyśmiewając gdybania innych. Tymczasem robisz to samo co Czech, którego krytykujesz. Przecież my tu nawet nie wiemy, czy i co tak naprawdę się wygięło, w którym kierunku, jak mocno, w jaki sposób to zmierzono itd.


Przecież widziałem (nie bez poszycia, ale od środka wybebeszoną, bez podłogi itd.), w tym wątku każdy zresztą może obejrzeć sobie zdjęcia wypatroszonych szkieletów rzeczonych wagonów. I tak, mogę to powtórzyć - stalowe poszycie spawane do szkieletu stanowi jego usztywnienie. Czy to usztywnienie było uwzględniane w obliczeniach konstrukcyjnych i czy miało w tym przypadku jakiekolwiek znaczenie to całkowicie odmienna sprawa.

po głębokim zastanowieniu przyznaję rację - po jaką cholerę ja się właściwie odzywałem. Dodam na zakończenie tylko tyle, że słabo się przyjrzałeś. Punktowe spawy co ok 20cm to ma być usztywnie? Pewnie jakieś jest ale za bardzo bym na nim nie polegał. Zapraszam do siebie, to  obejrzysz dokładnie całą ramę i szkielet "na golasa" i wtedy sobie pogadamy

Cytuj
Bo według mojej wiedzy w przypadku tej konstrukcji to tylko rama ma wpływ na właściwości trakcyjne.
Cytuj
Według Twojej wiedzy... OK Nie wiem co prawda, o co chodzi z tymi właściwościami trakcyjnymi, ale mniejsza o to.

Wkurzyło mnie trochę skrytykowanie kogoś za "wróżenie sobie z fusów", dość chamskie wyśmianie jego domysłów jako niedorzecznych, po czym wyjechanie z własnymi teoriami, które tak naprawdę mają równie wątłe podstawy.

jak wyżej, pokaże w praktyce swoje teorie - od samych wątłych podstaw.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 18 Sierpień 2017, 23:41:19
https://www.youtube.com/watch?v=H8O4IvRqlbo (https://www.youtube.com/watch?v=H8O4IvRqlbo)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Brood.K on 03 Grudzień 2017, 09:39:17
Ktoś zna czeski? Bo ja nie rozumiem co tu się od...

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/nikdy-jsem-je-neprodal-reditel-hraje-hloupeho-polaci-chteji-z-jiznich-cech_1711290729_jgr (https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/nikdy-jsem-je-neprodal-reditel-hraje-hloupeho-polaci-chteji-z-jiznich-cech_1711290729_jgr)


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 03 Grudzień 2017, 10:06:26
Google tłumacz dał taki wynik.
Cytuj
"Nigdy ich nie sprzedałem, reżyser jest głupi". Polacy chcą dwóch pociągów z południowych Czech

Wąwóz Jindřichův Hradec musi wyjaśnić policji dziwny zakup parowozu i samochodu z Polski. W prokuraturze w Pradze ich poprzedni właściciel złożył niedawno wniosek. Twierdzi, że nigdy nie zawarł ważnej umowy kupna i chce, aby oba pociągi wróciły. Trzynaście lat temu został kupiony przez byłego dyrektora wąskotorowej linii kolejowej Jan Hradek w Jindřichův Hradec. Obecne kierownictwo przyznało firmie Radiozurnal, że firmie towarzyszyły niestandardowe okoliczności.

Jindřichův Hradec 7:29 29 listopada 2017 r Udostępnij na Facebooku
Udostępnij na Twitterze
Udostępnij w Google+
Drukuj
Skopiuj adres url

Pociąg M27 w wąwozie Jindřichův Hradec Zdjęcie: Archiwum JHMD

Lokomotywa parowa Px-48, nazywana Polką i samochodem M27, jechała do 2004 roku kolejką wąskotorową w Rudach na południu Polski, obsługiwaną przez Stowarzyszenie Przyjaciół Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej kierowaną przez Janusza Gieruckiego.

Entuzjaści w pobliżu Brna budują wąskotorę, każdego roku kilkadziesiąt metrów

Przeczytaj artykuł

Według Jarosława Łószcza, szefa stacji Ruda, ale pod jego przewodnictwem wąskotorowa nie działała dobrze: "Nie rozwinęła się, więc gmina postanowiła uruchomić ją samodzielnie".

Z Januszem Gieruckim wieś się popsuła. "Jestem burmistrzem zaledwie od trzech lat, ale historia naszej wioski z panem Gieruckim jest długa i bolesna. Ostatnie spory z nim zakończyły się dopiero niedawno - mówi Paweł Mach, burmistrz Kuźni Raciborskiej, do której należy Rudy. Z powodu rozwiązania kontraktu Gierucki z Ruda musiał odejść w 2004 roku ze swoimi pociągami. Dwie z nich zostały przewiezione do Jindřichův Hradec.
Nie ma umowy kupna lokomotywy

Jindřichův Hradec prowadził Jan Šatava. Twierdzi, że oba pociągi Gieruckiego kupiły: "Łatwo, dwanaście czy trzynaście lat temu, kupiliśmy lokomotywę i wagon z Polski, nieoperacyjne iw złym stanie technicznym, zawarliśmy umowę kupna i zapłaciliśmy cenę zakupu. Nic nie rozprasza. "

To nieprawda jednak według Janusza Gieruckiego. Po raz pierwszy zgodziła się z Shatavou tylko na składanie pociągów do magazynu. Świadczą o tym traktaty, których kopie zostały przekazane czeskiemu Radio: "Nie sprzedałem go. Ale obiecałem Janowi Šatavowi, że jeśli nie znajdziemy pociągów do pociągów, możemy zgodzić się na sprzedaż. Później zaczął nalegać, by przynajmniej chciał mieć motocykl.

Główny aktor Janusz Gieciarý Zdjęcie: Viktor Daněk | Źródło: Czeskie Radio

Umowa kupna samochodu została faktycznie podjęta dwa miesiące później, według Gieruckiego, ale nie jest prawidłowa: "Napisałem taką wstępną umowę, ale tylko tak zwaną pro forma, aby zobaczyć, że spróbuję wypchnąć naszą sprzedaż. Nie mogłem sam decydować, a zawsze jest dwóch członków zarządu. "

Lokomotywa Gieruckiego w ogóle nie dokończyła umowy kupna. Jednak lokalne koleje Jindřichův Hradec twierdzą, że oba pociągi należą do nich: "Lokomotywa parowa Polka została włączona do firmy od 2006 roku, jest to sklep Šatava. Zainwestowaliśmy dużą ilość pieniędzy w lokomotywę, uważamy, że jest to majątek firmy oparty na fakturze, umowa nie musi być zawarta. Jeśli pan Gierucki uważa, że ​​ktoś go oszukał, to mógłby oszukać tego, kto wynegocjował umowę, "dystansuje się od swojego poprzednika, dyrektora generalnego, Cajánka.

Janusz Gierucki potwierdza istnienie faktury, ale nie może być dowodem własności, ponieważ jest jedynie dowodem wpłaty kaucji na podstawie depozytu lokomotywy w depozycie.
Płatności w gotówce i na różnych rachunkach

Boris Čajánek przyznaje, że firmie towarzyszyły nietypowe okoliczności: "Mogłem nawet powiedzieć, że (handel) był nieco dziwny. Było wiele płatności za różne rachunki i gotówkę ", mówi Čajánek.

Według obliczeń Janusza Gierucka jego związek w latach 2005-2006 otrzymał 10 transz od lokalnych kolei Jindřichův Hradec. Najwyższy był pierwszy w wysokości 34 775 zł, a następnie kolejny w tysiącach złotych: "Na trochę zapłaciliśmy, Jan Šatava nie miał pieniędzy, dlatego nie spieszyłem się z podpisaniem umowy kupna, ponieważ nie spełnił on jeszcze naszej pierwotnej umowy", wyjaśnia Gierucki.

Polski dworzec kolejowy Rudy | Zdjęcie: Viktor Daněk | Źródło: Czeskie Radio

Zdaniem Jana Šatavy przeciwnie: "Pan Gierucki miał wówczas egzekucje w Polsce i nie chciał, aby pieniądze zostały wykonane".

Janusz Gierucki twierdzi, że otrzymał łącznie 530 tysięcy koron od JHMD. Jest to jednak ponad jedna trzecia niższej kwoty niż wartość pociągów objętych umową. Gierucki przez kilka lat domagał się zawarcia ważnych umów zakupu, zapłaty różnicy w cenie, podatku VAT i kosztów transportu pociągów. Według niego, całkowita kwota wynosi 568 tysięcy CZK.

"Te płatności trudno jest udokumentować, jeśli (Gierucki) sądzą, że mają jakieś niezapłacone pieniądze, to muszą iść do sądu. Będziemy bronić się z pierwszym najprostszym zarzutem, a to jest przedawnienie "- mówi obecny dyrektor JHMD Boris Čajánek.

Gierucki twierdzi, że działał, ale bez powodzenia, na podstawie ważnych umów i wypłaty kwot należnych Čajánek: "Doszedłem do wniosku, że Čajánek nie chciał go rozwiązać. W jednym z rozmów telefonicznych powiedział mi, że prawnicy doradzili mu, żeby się z tym nie uporał. Wydaje mi się, że próbuje przejąć własność bez płacenia za nią i wciąż grając głupio, mimo że zna sytuację ", twierdzi Gierucki, sugerując, że zwraca zwrócony plecom, ale chce, żeby oba pociągi wróciły.
Czy pociąg może przegapić dotacje?

W międzyczasie lokalne koleje Jindřichůva Hradca zainwestowały w naprawę obu maszyn i skorzystały również z dotacji z Unii Europejskiej. Pierwotnie polski M27 był jednym z czterech pociągów, za które otrzymał prawie 13 milionów koron. Sprawa jest również monitorowana przez Radę Regionalną RPO Południowo-Zachodniego, która zapewniała dotację na modernizację pojazdu silnikowego.

Jednak szef biura Karel Hron nie był jeszcze w stanie dostrzec problemu: "W tym przypadku wszystkie dokumenty, które są wystarczające, abyśmy mogli udowodnić własność, zostały udokumentowane przez odbiorcę lokalnych linii kolejowych Jindřichův Hradec".

Polska kolej jednoszynową, gdzie jechały wcześniej zakwestionowane pociągi Zdjęcie: Viktor Daněk | Źródło: Czeskie Radio

Na podstawie oświadczenia Janusza Gieruckiego przestępcy gospodarczy z Jindřichův Hradec zaczęli analizować spór. Jeśli okaże się, że lokomotywa, a przede wszystkim pojazd silnikowy nie należą do przewoźnika kolejowego regionu Jindřichův Hradec, rada regionalna może zwrócić się o zwrot części dotacji nawet w dziesięć lat po zakończeniu projektu, czyli do 2030 r.

"Nawet jeśli dojdziemy do końca okresu trwałości projektu, prawo nadal pozwala nam na zapisywanie nowych faktów i, ewentualnie, wystawianie rachunków", dodaje Karel Hron, dyrektor Biura Regionalnego RPO RPO RPO.

Jeśli polskie stowarzyszenie kierowane przez Janusza Gieruckiego zarządza lokomotywą parową i wraca samochód, chciałby przenieść dwa pociągi na wąski szlak w Osoblaze do Bruntálska. Rezultat sporu spodziewany jest również przez entuzjastów kolei.


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: kalito on 03 Grudzień 2017, 19:33:34
Jak znasz angielski to polecam tłumaczenie googlem na ten język. Z nim google radzi sobie najlepiej. Tłumaczenie z jednego egzotycznego języka na inny często wychodzi dość koślawo.

Pozdrawiam


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 04 Grudzień 2017, 10:10:14
A ja myślałem, że o tym panu w kontekście kolei wąskotorowych już nigdy nie usłyszymy...


Tytuł: Odp: Modernizacja MBxd2 dla JHMD
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 04 Grudzień 2017, 10:23:42
W skrócie Janusz Gierucki ładnych parę lat temu sprzedał jako TMGKW Px48-1916 i MBxd2. Teraz twierdzi, że Czesi nie podpisali z nim umowy i nie wywiązali się z wszystkich płatności i domaga się zwrotu pojazdów.