Świat kolejek wąskotorowych

NIECZYNNE => Linie nieistniejące => Wątek zaczęty przez: PiotrS on 04 Maj 2006, 12:48:52



Tytuł: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 04 Maj 2006, 12:48:52
Witam! Odbyłem wczoraj spacer szlakiem kolejki w Kłaju. Torowisko zachowane w niemal nienaruszonym stanie. Nawet nie jest bardzo zarosnięte, a na niektórych odcinkach właściwie zupełnie. W tartaku znalazłem jedna kolebę i kilkadziesiat wózków do przewozu drewna. Jest tam tez lokomotywa WLs75 wyprowadzona przed dawną szopę. Wózki nadal służą do przewozu desek ale przepychane są ręcznie. Nie znam historii kolejki kłajowskiej. Podejrzewam, że powstała przed wojną albo w pierwszej połowie lat 40 - tych. Znalazłem tam szyny wyprodukowane w K.H. a to niemiecka nazwa Huty Królewskiej w Chorzowie. Zwracam się z prośbą czy ktos posiada "Świat Kolei 6/97" - gdzie podobno jest ten szlak opisany???? Jeśli tak, to czy dałoby sie ten artykuł zeskanować lub zrobić zdjęcie i przesłać na mail: pskucha@wp.pl ???? Będę ogromnie wdzięczny! Pozdrawiam serdecznie! Piotr


Tytuł: Re: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 04 Maj 2006, 13:26:52
W jakim stanie technicznym jest ten lok?


Tytuł: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 04 Maj 2006, 14:49:18
Tzn. W silnik nie zaglądałem, bo na terenie zakładu przebywałem trochę nieformalnie i miałem mało czasu. Zrobiłem foty, więc mogę wysłać. Wydaje się , że stan jest niezły ale do remontu na pewno się nadaje. Ciekawie wyglada w ogóle ten szlak. W całym kraju grasują złodzieje, którzy jak mrówki demontują nawet czynne torowiska, a tutaj od 15 lat nikt szyn nie ruszył. Wszystko zachowane, tylko trochę momentami ściółka przysłonięte. Drzewa zdążyły wyrosnąć na dawnej rampie a na szlaku tylko miejscami jakies tam krzewy. Pzdr!


Tytuł: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: kalito on 04 Maj 2006, 17:37:12
Witam!

Male sprostowanie. W Kłaju stoi WLs40, a nie 75. Rozstaw 600mm. Wlasciciel jej nie chce sprzedac, poniewaz jest do niej emocjonalnie przywiazany ;) Tak wiec Marcinie raczej nici z zakupu ;)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 20 Maj 2011, 13:57:40
Witam,
czy ktoś ma bliższe informacje o przebiegu kolei biegnącej z Kłaja w głąb Puszczy Niepołomickiej?? Niestety na wszystkich analizowanych mapach jej brak. Jedynym namacalnym dowodem jest informacja z 1948 r., że miała niecałe 12 km. Kolej znana też jako kolej Nadleśnictwa Niepołomice.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Atterdag on 24 Maj 2011, 02:36:57
Ciężko znaleźć coś więcej w internecie poza fragmentem linii czytelnym na najnowszej mapie topograficznej i mapą biegu na orientację dostępnym tu: http://www.bikeway.pl/galerie/2007/10/mapa-odyseja-2007-etap-1.jpg (http://www.bikeway.pl/galerie/2007/10/mapa-odyseja-2007-etap-1.jpg) - gdzie widać jedynie mały fragment. Przerzucę jeszcze źródła pozostałe.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Ariel Ciechański on 24 Maj 2011, 08:57:34
Ciężko znaleźć coś więcej w internecie poza fragmentem linii czytelnym na najnowszej mapie topograficznej i mapą biegu na orientację dostępnym tu: [url]http://www.bikeway.pl/galerie/2007/10/mapa-odyseja-2007-etap-1.jpg[/url] ([url]http://www.bikeway.pl/galerie/2007/10/mapa-odyseja-2007-etap-1.jpg[/url]) - gdzie widać jedynie mały fragment. Przerzucę jeszcze źródła pozostałe.


Hmmm fragment linii chyba biegnie inaczej ;-). Nie wiem czy to nie jakaś bocznica wojskowa. W Nadelśnictwie mi zeznali, że kolejka biegła na teren leśnicwa Hysne.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Jacek 83218 on 24 Maj 2011, 09:32:42
To może być bocznica, bo podobne "wąskie tory" widać na tej mapie też w Bochni i Niepołomicach.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: vutik on 24 Maj 2011, 14:09:36
Ten "wąski" odcinek to normalnotorowa bocznica do JW w Kłaju. Przy tej bocznicy był punkt przeładunkowy z toru normalnego na wąski 600mm do tartaku. Współrzędne: 50.002962, 20.302035‎
+50° 0' 10.66", +20° 18' 7.33"


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Bogdan_KRK on 24 Maj 2011, 16:12:42
Witam!  Ponieważ dawno się nie udzielałem (brak ciągłego dostępu do netu) przesyłam swoje informacje. Kolejka tartaczna przylega do bocznicy jednostki na odcinku ok 100m. Sprytne rozwiązanie stanowi tor oblotowy na wąskim torze.Wczesną wiosną kiedy nie było jeszcze "krzaczorów" stwierdziliśmy z kol. Maciejem , że : Wzdłóż  toru bocznicowego do JW... są zachowane 2 tory 600 mm. i resztki suwnicy? bramowej do przeładunku drewna. Tor 600 mm. kończy się koziołkiem przed mostkiem na cieku wodnym. Z tego miejsca ,tor  oblotowy jest łukiem poprowadzony przez las. Najprowdopodobniej wyglądało to tak: Lokomotywa przyciągała ładowane drewnem wagony na tor 1, robiła oblot po łuku przez las, i wracała po próżne wagony na tor 2 . A potem odwrotnie. Tak na marginesie. Mam gdzieś zdjęcia, ale muszę je znależc. Bocznica do JW.... ma się dobrze. Wszystkie mocowania nasmarowane,nawet zastanawialiśmy się ,czy nie w celu łatwiejszego rozkręcenia przy likwidacji,ale nie. Nikt przed likwidacją , nie stawia nowych znaków przed przjazdami. Nowych tzn. emaliowanych z datą prod. 1976. Ale to sprawa Wojska i ja się nie wtrącam.  Pozdrawiam Bogdan.


Tytuł: Koniec kolejki ZPD Kłaj
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 23 Lipiec 2012, 00:09:35
Niestety złe wiadomości.
Dzisiaj tj. 22 lipca odwiedziliśmy nieczynną ale dotąd względnie kompletną kolejkę tartaku w Kłaju. Na odcinku toru szlakowego od przejazdu przy bramie tartaku prawie do  przejazdu w lesie (przy przejeździe normalnotorowym) odkręcone są wszystkie szyny. Zniknęły podkładki, śruby i łubki. Szyny swobodnie leżą na podkładach i czekają na ostateczny demontaż lub kradzież. Podobnie jest na krótkim odcinku przy osiedlu wojskowym. Ślady są świeże, być może nawet wczorajsze. Tor jest nienaruszony tylko na odcinkach zarośniętych krzewami lub tam gdzie jest zasypany oraz przykryty ściółką. Wygląda na to, że to koniec kolejki w Kłaju. Pomimo wstrzymania ruchu w połowie lat 90 – tych, linia cudownie przetrwała w stanie niemal nienaruszonym. Dotąd jedyne czego brakowało to iglic na rozjazdach. Ciekawe czy to działalność złodziei czy świadoma rozbiórka prowadzona przez ZPD?
Na terenie ZPD bez zmian. Wls-ka odstawiona przed szopą i przykryta brezentem. Na torze w krzakach na tyłach zakładu stoi koleba. Torowisko w obrębie tartaku raczej kompletne. Ręcznie przetaczane wózki nadal służą do transportu desek.
Koniec marzeń o potencjalnej reaktywacji, wizji udrożnienia szlaku… Kolejny wąski tor odchodzi do historii. Znika wąskotorowa osobliwość Puszczy Niepołomickiej.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Kradzież elementów torowiska na kolejce ZPD Kłaj
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 24 Lipiec 2012, 20:22:23
Z ostatniej chwili.

Wysłałem do Zarządu ZDP Kłaj pismo z zapytaniem czy „ubytki” na szlaku to efekt legalnej i świadomej likwidacji czy kradzieży? Właśnie otrzymałem odpowiedź, że to kradzież, a kolejka jest przewidziana w przyszłości do… „uruchomienia”. Teoretyczne plany reaktywacji z tego co wiem istnieją od co najmniej 7 lat. Dotychczas torowisko trwało kompletne i nawet nie zarosło drzewami. Nie wiem czy Zakład podejmie się naprawy uszkodzonego odcinka, tym bardziej, że kolejka od 15 lat nie działa, a tor został rozkręcony na znacznej długości począwszy od bramy zakładu? Z tego co wiem SMK podchodziło do rozmów w sprawie potencjalnego uruchomienia kolejki dla potrzeb okolicznościowych hobbistycznych przejazdów, ale na drodze stanęła negatywna odpowiedź Nadleśnictwa (zupełnie dla mnie niezrozumiała). Szlak biegnie w bliskiej odległości od brzegu lasu, w zasadzie równolegle do drogi i linii normalnotorowej. Jedynym mankamentem są aż trzy przejazdy, ale nie wiem czy te drogi kwalifikują się jako publiczne, czy po prostu leśne wewnętrzne zakładowe?. Tak jak już pisałem torowisko oprócz niedawnych zniszczeń jest całe. Na odcinku zachodnim tor jest przysypany momentami ziemią i ściółką, ale są miejsca gdzie jest zupełnie czysty, drożny i świetnie zachowany. To, że złomiarze przez 15 lat nie rozkradli linii to może w części  zasługa pobliskiej jednostki wojskowej i opinii, że kolejka miałaby mieć  coś wspólnego z wojskiem. Być może w pobliżu nie było po prostu skupu złomu. Szyny mocowane są śrubami na całej długości. Sądzę, że kradzież śrub, podkładek i łubków została dokonana przez kogoś znającego się na rozkręcaniu szyn, i dysponującego odpowiednimi narzędziami. To raczej na pewno zrobili ludzie z doświadczeniem, bo zwykły złomiarz nie dopuściłby się kradzieży w sposób tak mechaniczny i na taką skalę. Jedna z podkładek została nawet zgubiona lub porzucona… co może świadczyć o nie przywiązywaniu wagi sprawcy do tych drobnych elementów, w obliczu chęci „pozyskania” szyn. 
Wyślę pismo do ZPD zawierające powyższą opinię i propozycję oznaczenia farbą szyn oraz elementów mocowania.
Na odcinku gdzie odkręcono szyny, szlak biegnie w odległości około 30 m. od drogi. Czy Waszym zdaniem przeniesienie tych szyn przez las do zaparkowanego na poboczu leśnej drogi samochodu to problem? Ile osób musiałoby dźwigać pojedynczą szynę i czy mogliby bez dźwigu załadować ją na samochód? Obawiam się, że jeśli szyny w takim stanie tam pozostaną za niedługo ich tam już może nie być.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 24 Lipiec 2012, 22:11:14
Zazwyczaj złomiarze tną szyny na mniejsze kawałki palnikiem - wtedy mogą sobie dowolnie dostosować wagę i wymiary do swoich możliwości.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Szymek on 27 Lipiec 2012, 15:22:46
Co do opisywanego przez Piotrka "uruchomienia kolejki przez SMK" chodziło raczej o doprowadzenie kolejki do stanu umożliwiającego ruch drezyną oraz możliwość okazjonalnego przejazdu lokomotywy z wagonami.

Właściciel tartaku był jak najbardziej "za", zadeklarował nawet uruchomienie na własny koszt lokomotywy Wls, która - jak utrzymywał - była sprawna, a trzyma ją z sentymentu. Niestety do tartaku należą jedynie tory, a grunty do Lasów Państwowych - jakiekolwiek wycinanie krzaków itp. nie wchodziło więc w grę bez zgody nadleśnictwa.
Nadleśnictwo jak najbardziej nie miało nic przeciwko udrożnieniu szlaku i umożliwienia przejazdu drezyny lub pociągu, ale ... przecież "nikt nie uruchamia kolejki ot tak sobie" - leśniczy słyszał o kolejkach wąskotorowych wożących turystów "a co będzie jak za parę lat SMK będzie chciało zrobić z kolejki w Kłaju atrakcję turystyczną :-)), wtedy mogą być problemy" ... zgodę da się załatwić, ale bez opłaty za korzystanie z gruntów się nie obejdzie. Tak więc za możliwość powstrzymania dewastacji i udrożnienia czyjegoś krótkiego (ok. 1,5 km) szlaku oraz okazjonalnego przejazdu w leśnej wiosce bez perspektywy przejazdów komercyjnych Nadleśnictwo zaproponowało opłatę w kwocie czterocyfrowej rocznie za użyczenie gruntów pod kolejką - ZTCP to nawet zaproponowano "promocyjną" stawkę: długość torowiska x szerokość toru (bez skrajni - "przecież nie będziemy się rozdrabniać") :).
W SMK zaczęły się dyskusje - potrzeba znaleźć środki na opłatę za grunty + na uzupełnienie ubytków, w zamian: satysfakcja z ocalenia ostatniej kolejki w okolicy Krakowa, na skraju Puszczy Niepołomickiej (oczywiście do czasu wnoszenia stosownej opłaty) oraz możliwość okazjonalnego przejechania się drezyna ...
W tak zwanym międzyczasie podczas kolejnych rozmów okazało się, że kilkadziesiąt metrów torowiska leży najprawdopodobniej na gruntach należących do wojska. Słowo "najprawdopodobniej" jest tutaj kluczowe, gdyż nikt tego do końca nie wiedział - zaproponowano więc ustalenie prawa własności opisywanego kawałka gruntu, oczywiście na koszt SMK ... i to niestety przeważyło, SMK - ku uciesze porastającej tory roślinności - nie było w stanie wyłożyć odpowiedniej ilości "niegodziwej mamony", która pozwoliła by uzyskać zezwolenie na podjęcie "czynu społecznego"  na gruntach Nadleśnictwa (i być może wojska  ::) )

Podobno "na betonie kwiaty nie rosną" - a tu "ZONK" - rosną, rosną i to nie tylko kwiaty, ale i małe drzewka  ;) ...
baa nawet takie "kwiatki" jak "prywatyzacja" już prywatnej własności (ale leżącej na państwowym gruncie) ma doskonały mikroklimat do rozwoju.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Turysta91 on 02 Sierpień 2012, 14:18:35
Poszukuję artykułu o tej kolejce - "Świat Kolei" z 1997 roku. Będę ogromnie wdzięczny za udostępnienie. Chciałbym zebrać jak najwięcej informacji na temat tej linii. Pozdrawiam!


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 03 Sierpień 2012, 00:30:50
Cześć

Gdzieś mam ten tekst, musiałbym poczuwać, ale o samym Kłaju było tam zaledwie kilka ogólnych zdań. Zawierały zdawkowe informacje, że w Kłaju atrakcją była „bocznica wąskotorowa” i że zakład od kilku lat nie eksploatuje już kolejki. No i były wymienione obydwie lokomotywki: Wls50 oraz MD4s. Artykuł dotyczył ogólnie obchodów zlotu. Były w nim wymienione punkty programu.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Turysta91 on 03 Sierpień 2012, 10:14:53
Dzięki za informacje :) jeśli jednak znalazłbyś ten artykuł to będę wdzięczny za przesłanie ;)
Pozdrawiam!


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 15 Grudzień 2012, 22:28:48
Zrobiłem dzisiaj obchód szlaku. Niestety jest jak zwykle źle. Mniej więcej do połowy długości toru skradziono śruby i podkładki. Pisałem do zarządu zakładu w tej sprawie sugerując przynajmniej oznaczenie szyn. Jak widać bez reakcji. Szyny są kompletne ale leżą luźno. Dalej jest ok. Między przejazdami w lesie na torowisku leży przewrócona brzoza. Poza tym szlak jest w zasadzie przejezdny a przynajmniej dla drezyny. To paradoks ale linia nie jest użytkowana od 1997 r. a właściwie nie jest zarośnięta. Na terenie tartaku, przed szopą widać Wls-kę nakrytą brezentem, dalej kolebę w krzakach i skład wagonów kłonicowych. Wózki tartaczne są wciąż wykorzystywane do transportu desek. Końcowy odcinek kompletny wraz z trójkątem i suwnicą. Odcinek wzdłuż drogi świeżo odkrzaczony!!! Ciekawe czy wycięcie krzaków dotyczyło pielęgnacji pobocza drogi czy przygotowania do demontażu torowiska? …Marzę o tym, żeby tam zobaczyć na szlaku chociaż drezynę albo nawet wózek pchany ręcznie…

Pozdrawiam.

Piotr


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof_Kraków on 12 Styczeń 2014, 00:33:22
Witam

Jestem tutaj nowy, także proszę o wyrozumiałość :)
(aczkolwiek zaglądam na to forum już od dłuższego czasu)

Tydzień temu zachęcony dobrą pogodą, postanowiłem się wybrać na obchód szlaku kolejki wąskotorowej. Linia nie jest w pełni kompletna, ale moim zdaniem są duże szanse na doprowadzenie do użytku przynajmniej części torów. Obchód zacząłem od tartaku do okolic budynku jednostki wojskowej (tej przy przystanku kolejowym), koło której znajduje się mijanka, oraz przechodząca obok linia normalno-torowa.

Aby lepiej zobrazować to gdzie idą tory, rozrysowałem prowizoryczną mapkę: http://i.imgur.com/hMPC1NW.png (http://i.imgur.com/hMPC1NW.png) Układ w rzeczywistości może sie trochę różnić. Tam gdzie linia jest zaznaczona na szaro, oznacza, że nie zgłębiałem gdzie dalej idą tory (było późno, a dni o tej porze roku są krótkie, także nie miałem dużo czasu na zwiedzanie). Nie zaznaczyłem również dodatkowych torów które się znajdują na terenie tartaku.

Do postu dołączam również galerię zdjęć wykonanych od tartaku do rozjazdów, a także filmik prezentujący stan niektórych odcinków.

galeria: http://imgur.com/a/x9Xbl (http://imgur.com/a/x9Xbl)
nagranie: http://youtu.be/P244Vez2LRM (http://youtu.be/P244Vez2LRM)

Są to jedyne takie tory wąskotorowe w okolicy Krakowa, bowiem prócz kolejek zakładowych czy kopalnianych, oraz kawałka toru byłego tramwaju koło Rynku, nie ma tutaj kolei wąskotorowej z prawdziwego zdarzenia. Uruchomienie takiej kolejki było by świetną atrakcją turystyczną dla regionu. Wypadało by to utrzymać choćby dla samego zachowania torów, aby ta kolejka nie została kiedyś wymazana z pamięci.

Mam nadzieję, że tym postem pobudzę trochę dyskusję. W tej sprawie napiszę również do Stowarzyszenia Miłośników Ziemii Niepołomickiej.

PS. gdyby pojawiły się jakieś problemy związane z ładowaniem się obrazków, albo galerii, można mi dać znać o tym na PW. Mam zdjęcia na dysku i w razie czego, zawsze je mogę udostępnić :)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 12 Styczeń 2014, 10:27:08
Może zacznij od rozmowy z właścicielem linii - czy wyraża zgodę, czy jest zainteresowany, itp. Bo bez tego nie ma co pobudzać dyskusji.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Kucyk on 12 Styczeń 2014, 10:41:55
(http://i.imgur.com/dWSYK9r.jpg)

Kocioł! Kocioł parowy!!! Krzysztofie, pójdź do tartaku, powiedz grzecznie "dzień dobry" i zrób jego zdjęciówki - zwłaszcza detale i wnętrze. Może parowozu zeń nie zrobisz, ale przynajmniej ciekawość mą zaspokoisz.

Teraz kolejne pytanie: co to jest i do czego służy:

(http://i.imgur.com/nZ1QxrI.jpg)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PawelP on 13 Styczeń 2014, 13:26:08
Witam, jestem nowy ale w sumie czytałem ten wątek wcześniej jako że byłem zainteresowany informacjami o tej krótkiej linii bo miałem ją zamiar umieścić na mapie OpenStreetMaps (i umieściłem).
Linia wg punktów zebranych przez zwykły cywilny GPS wygląda tak:
http://osm.org/go/0L0p_734I-- (http://osm.org/go/0L0p_734I--)
Zbierałem to przez dwa ostatnie weekendy (Część od tartaku do okolic jednostki tydzień temu, a najnowszą bocznicę wczoraj).
Mimo że mieszkam względnie niedaleko (w sąsiedniej miejscowości), to i tak zawsze brakuje czasu, a jak już czas jest to dni są za krótkie ;).
Dokładność zgłaszana przez odbiornik GPS była rzędu 6-7m jednak po skonfrontowaniu z ledwo widocznymi zarysami na geoportalu można powiedzieć o dość dokładnym naniesieniu, choć ostrzegam że są na pewno miejsca gdzie tak dokładnie już nie jest.
Linię planuje w przyszłości jeszcze kilka razy przejść z gps, aby zebrać jak najdokładniejszy ślad, bo im częściej gdzieś się jest z gps tym dokładniejszy ma się pomiar.
Suwnica dźwigowa (czyli ten zardzewiały szkielet metalowy) znajduje się tu http://www.openstreetmap.org/way/256331561 (http://www.openstreetmap.org/way/256331561) +/- kilka metrów. Suwnica służyła kiedyś do przeładowania na fragment zlikwidowanego toru normalnotorowego (który też zaznaczyłem na mapie (tor jest całkowicie zlikwidowany ale widać wyraźnie że kiedyś tam biegł).
Suwnica na tej mapie nie jest renderowana (jest to specyfika OpenStretMaps, dużo rzeczy jest naniesionych w  bazie danych OSM, jednak nie wszystko jest pokazywane i nic nie stoi aby na podstawie tych samych danych generować swoje własne mapy, dobrym przykładem jak różne są rendery pomiędzy danymi z OSM jest tu mapa wyrysowana przez Krzysztofa, która jak widzę już była pobrana kiedy część linii było już wprowadzone do osm, jednak MapQuest nie rysuje tych danych więc jest pusto).
W wątkach powyżej były już poruszane tematy że teren na której leży linia ma różnych właścicieli, w tym Wojsko więc czarno widzę reaktywację :(


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 28 Styczeń 2014, 10:57:24
Kocioł był wykorzystywany w procesie produkcyjnym zakładu drzewnego - tak powiedział mi kiedyś jeden z pracowników. Niestety nie dowiedziałem się co konkretnie zasilał, czy ogrzewanie, czy za pomocą pary wprawiano w ruch jakieś maszyny... Tabliczka znamionowa informuje, że został wyprodukowany w fabryce kotłów w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów. Posiadam zdjęcia tego kotła, jednak zamieszczanie ich na forum to dla mnie czarna magia i już kilkakrotnie nie potrafiłem sobie z tym poradzić.
Sądzę, że z praktycznego i technicznego punktu widzenia linia była jeszcze możliwa do reaktywacji do lipca 2012 r. kiedy to nieznani sprawcy umiejętnie na całym środkowym odcinku poodkręcali szyny od podkładów kradnąc podkładki i śruby. Zrobił to ktoś kto ewidentnie miał wprawę i narzędzia. Równolegle, 100 m. dalej za parawanem lasu trwały wówczas prace modernizacyjne na linii normalnotorowej. Warto podkreślić, że szyny kolejki na odcinku szlakowym są mocowane do podkładów śrubami a miejscami są to podkłady betonowe! Dlatego szlak przetrwał do niedawna w bardzo dobrym stanie technicznym, a mniej więcej połowa jego długości wyglądała na przejezdną. Odkąd zwróciłem uwagę na tę kolejkę czyli mniej więcej od 2005 r. pojawiały się głosy o planach reaktywacji, podtrzymywane przez Zarząd ZPD. Na tym się kończyło. Dla Zakładu szlak nie ma już żadnego znaczenia gospodarczego więc pozostaje tylko użytkowanie części wewnętrznej sieci torowisk do przetaczania wózków z deskami. Natomiast jeśli ktoś kto posiada drezynę na tor 600 mm. i zmierza kiedyś przejechać zachowane i przejezdne odcinki ... proszę dać znać. Marzę o tym aby zobaczyć jeszcze na tym szlaku chociaż drezynę.
Niewyjaśniona pozostaje wciąż sprawa wzmiankowanej przez Nadleśnictwo kolejki leśnej prowadzącej z Kłaja wgłąb Puszczy w latach 40 - tych. Przypuszczalnie był to prowizoryczny szlak ułożony z przęseł patentowych. Przebieg tego toru nie został uwieczniony na żadnej znanej mi mapie ani opisany w żadnym znanym mi opracowaniu (nawet w monografii "Niepołomice w tradycji i historii polskiego łowiectwa" gdzie dosyć szeroko opisano zagadnienia związane z historią i gospodarką leśną. Istnienie tej kolejki nie jest potwierdzone ale biorąc pod uwagę podawany  okres jej funkcjonowania mogła istnieć krótko w okresie okupacji, kiedy pod niemieckim zarządem rabunkowo i intensywnie eksploatowano las. Jak już tu kiedyś wspominałem przed kilkoma laty trafiłem na jakimś forum eksploreskim na wzmiankę, że autor wpisu penetrując z detektorem Puszczę Niepołomicka wykopał w środku lasu "rozjazd kolejowy".


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PawelP on 01 Luty 2014, 00:21:07
Na poprzedniej stronie Ariel Ciechański wspomniał że w Nadleśnictwie poinformowali go że kolejka biegła kiedyś w stronę leśnictwa Hysne. Miejsce to znajduje się na skraju Puszczy od strony Woli Batorskiej. Na linii prostej Hysne - koniec toru kolejki znajduje się Jednostka, jeżeli ta linia biegła w tamtym kierunku przebiegała przez jednostkę, albo przynajmniej biegła do jednostki co jest bardzo prawdopodobne bo teren jednostki jako taki jest używany od czasu kiedy siedzieli tu Austriacy.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 03 Luty 2014, 16:54:26
Z tego co się orientuję składnica wojskowa w Kłaju powstała w okresie międzywojennym. Zresztą na ten okres wskazuje architektura najstarszych budynków m.in. budynek (przypuszczalnie dawna wartownia) przy trójkącie kolejki. Na terenie tartaku widziałem szyny z sygnaturami Huty Król. z 1935 r.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PawelP on 04 Luty 2014, 03:09:27
No cóż, to nie ja tu się znam :). Kolejka mogła być też używana do transportu drewna, które wycinano z terenu powstającej jednostki.
Przeszukiwałem http://polski.mapywig.org/ (http://polski.mapywig.org/) i na mapach, również obcych nie bardzo nawet zaznaczyli teren jednostki, choć trafiłem też na taką mapę (uwaga - duży plik)
http://igrek.amzp.pl/details.php?id=1761446 (http://igrek.amzp.pl/details.php?id=1761446)
Ten krótki fragment to raczej nie jest wąskotorówka.




Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 04 Luty 2014, 23:16:23
W Kłaju była jeszcze w latach 50 - tych kolejka dowożąca żwir ze żwirowni nad Rabą (trakcja parowa). Był też kiedyś według przekazów krótki wąski tor przy stacji, którym ręcznie przetaczano wagon z kruszywem. Sądzę, że to może być właśnie ten tor.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 05 Luty 2014, 19:47:31
Wracając jeszcze do postu Szymka i wątku z lipca 2012 to układ i ilość działek, przez które przebiega szlak można zobaczyć na geoportalu. Jak widać tor biegnie przez działki Lasów Państwowych, działki drogowe (2006/7,1994/5) oraz na krótkim fragmencie działki 1994/11 i 1994/3 (będące jak widać prawdopodobnie w gestii wojska).


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: vutik on 04 Luty 2016, 16:51:36
Dziś rano po kilkuletniej przerwie zawitałem na parę minut do Kłaja, bo dostałem ciekawą wiadomość. Otóż kolejka nieczynna od wielu lat doczekała się... nowiutkiego przejazdu drogowego! Ponieważ w czasie remontu linii 91 został zlikwidowany przejazd kolejowy na drodze dojazdowej do tartaku, trzeba było zrobić nowy dojazd. W tym celu poszerzono drogę leśną prowadzącą od sąsiedniego przejazdu i... a zresztą zobaczcie sami:

(https://lh3.googleusercontent.com/n3alMJ1lguuzR2DbCJ0Qp6hPhBBtlILzra-a9HjtxljwkE7-WTFYfRIr14yiBnhQEsnHxPiwkPyJnXLrZoDj1dZn5ylE6S5GP_BMH8GuluZa4sifmmKYSwNkIfInuEdl28VT8USboOWqPY2DxsQO87KnNazJiw2MORp4BMHnvU_7E41mI4pv38S4nJpFiPzzwuLrXgPQ_f5tv4zjVGbONtXb1sKs4uCDSTliB5OU7GQudnf_h8t5slCaAJNzoQOySn2D0bUYV6_bmUlyodKlSXOeE0qnyCHRDFL8OqqdA2ODLztEzLZpX_NlARbHDbWODXn8JA83DS9BM4BA18fV9izupqvsFdEVfRcZ362kb7VRgyRdfWmJP6SKogT3oLCcC6-OmtVU6Zd3Gwjgv2TyiaszEegK1cXBsSK6u0QAHAy3oODXSMqC7WnGcQsEA8M3hQKJThTwhaPCI09iPQEwUZVNWhbWCk-GPtP6_BsssiI1_FrRdbk9-3IwNjPAlDLsYd5pXPDX01yAAVjAAjhp3DNkLvM0xISCnxi03TF_BwdB95KUuXEd97QQvE9Q7neC6jJT=w923-h613-no)
U dołu kadru widoczny popis zdolności wykonawcy prac :)

Reszta fotek tu:
https://goo.gl/photos/LXi3AF934NSrF6q4A


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: MBd1-138 on 04 Luty 2016, 18:56:43
Jakość przejazdu jest adekwatna do stanu toru. Piękne badziewie.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: 2xm on 05 Luty 2016, 12:36:46
A potem się dziwić, że kierowcy olewają znaki "STOP" na przejazdach.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: tomasz11 on 05 Luty 2016, 17:56:30
Jaki stan na dzisiaj,czy lekką drezynką da radę przejechać i jaka długość szlaku? ???


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: vutik on 06 Luty 2016, 09:38:09
Szlak od bramy tartaku do przeładowni z toru normalnego ma 2 km. Podobno rozkradzione są podkładki i wkręty, większych ubytków w szynach chyba nie ma. Jak to w lesie, na torze leżą gałęzie i powalone drzewa. Na wiosnę planuję jakiś obchód szlaku, jak będzie nieźle, może nawet zmotywuję się do budowy roweru szynowego? :)

Przy okazji skanowania starych negatywów odnalazłem fotki z przejazdów specjalnych w 1996 i 1997. Jak się z nimi uporam, może zrobię jakąś galerię.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 07 Luty 2016, 00:28:18
Witam

Nie byłem tam co najmniej od 1,5 roku ale szlak do czasu kradzieży podkładek i łubków był kompletny i  określiłbym, że w 60% przejezdny. Co ciekawe na torowisku poza kilkoma  miejscami nawet nie wyrosły drzewa. Nie pamiętam aby zwalone drzewa leżały na torze  poza jednym przypadkiem na środkowym odcinku gdzie rzeczywiście była zwalona brzoza. Podkładki zniknęły podczas remontu linii normalnotorowej. Ktoś miał klucz i rozkręcił środkowy odcinek. Nieopodal tej zwalonej brzozy były też przewrócone czy przesunięte szyny. Najlepiej zachowany i całkowicie przejezdny był odcinek od przejazdu przy tartaku (na zdjęciu wyżej) do pierwszego przejazdu w lesie - czyli 530 m. Z tego co pamiętam to nie uległ też rozkręceniu. Dalej były kradzieże łubków  i podkładek ale szyny trzymały się w nawierzchni i w "ściółce", także lekka drezyna bez problemu przejdzie. Następnie były odcinki przejezdne na przemian z fragmentami zarośniętymi a końcowy odcinek biegnący wzdłuż drogi do przeładowni był zasypany ziemią i ściółką. Oczywiście z roku na rok stan techniczny szlaku jest coraz gorszy, ale to w skali kraju pewien fenomen, że ukryty w lesie i nieczynny tor 600 mm przetrwał 18 lat w stanie niemal kompletnym.
Jak już kiedyś pisałem marzy mi się zobaczyć tam jakikolwiek tabor, nawet gdyby to miała być drezyna rowerowa lub zwykły wózek tartaczny popychany ręcznie. Także jakby się ktoś tam wybierał "pojeździć" - proszę dajcie znać.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 07 Luty 2016, 00:34:58
Jakbym wiedział jak tu się wrzuca zdjęcia to bym jakieś opublikował. Ewentualnie mógłbym komuś zainteresowanemu przesłać  kilka zdjęć z prośbą aby przy okazji  zamieścił na forum.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 07 Luty 2016, 08:53:03
Jakbym wiedział jak tu się wrzuca zdjęcia to bym jakieś opublikował.

Skorzystaj z http://750mm.pl/index.php?action=media (http://750mm.pl/index.php?action=media) i tam "Moje Albumy", "Nowy Album"


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 07 Luty 2016, 15:19:58
Lub wybierz opcję "odpowiedz" dostępną na samym dole strony. Tam pod oknem do wpisania treści postu znajdziesz "opcje dodatkowe" a po rozwinięciu w śród nich przycisk "załącz plik" i "więcej załączników". W ten sposób można wstawić do postu max 5 zdjęć, pamiętając o ich maksymalnym rozmiarze 400kb.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 07 Luty 2016, 20:34:54
Prezentacja zdjęć z kolejki zebrana przez naszego Kolegę Piotra.
https://youtu.be/zycC5gZtxgo (https://youtu.be/zycC5gZtxgo)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Ptr on 07 Luty 2016, 21:38:56
@PiotrS:
Czy można prosić o przesłanie zdjęć lokomotywy i zgodę na ich publikacje na stronie egzemplarza lokomotywy na enkol.pl (na jednej z licencji CC - np CC BY-SA 3.0)?
http://enkol.pl/WLs50/2159 (http://enkol.pl/WLs50/2159)

Mój mail znajduje się pod jedną z ikonek pod moim obrazkiem z lewej strony.







<-- O tu ;)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 08 Luty 2016, 01:41:13
Witam

Darku...., że też znalazłeś na to czas i energię..... W każdym razie dziękuję za opublikowanie i to w takiej eleganckiej formie.

Opublikowane zdjęcia zostały wykonane w różnym czasie w ciągu ostatniej dekady. Najstarsze fotografie przedstawiają m.in. lokomotywę, która już od kilku lat jest nakryta brezentem i przez to niewidoczna. Z tego co pamiętam to Szymek wspominał, że parę lat temu próbowali ją odpalić i coś strzeliło w zapalonym silniku. Nie wiem na ile to prawda a na ile legenda.  Fotografie zimowe są najświeższe i zostały wykonane 2 lata temu. Zdjęcia są w większości kiepskiej jakości i część z nich była wykonana podczas przypadkowych i nieplanowanych spotkań z kolejką. Starałem się odwiedzać tor przy okazji wypadów do Puszczy Niepołomickiej. Zdarzało się to także podczas powrotów wieczorami i wtedy nie dało się już nic dokumentować. Zdjęcie lokomotywy oczywiście użyczę. Fotografii mam więcej i to w porządnej rozdzielczości ale nawet nie mam pewności czy właściciel tartaku nie miałby nic przeciwko ich publikowaniu, także proszę o wyrozumiałość. Kilka lat temu łudziłem się, że w obliczu względnie kompletnego i wciąż przejezdnego szlaku ktoś jeszcze kolejkę uruchomi choćby okolicznościowo. Tym bardziej, że na terenie ZPD wózki wciąż są przetaczane ręcznie, a właściciel wyrażał duże przywiązanie do wąskotorowej infrastruktury. Im później tym nadzieja gasła. Teraz to już raczej szans nie ma, zresztą środkowy odcinek szlaku został rozkręcony. Pozostaje tylko wędrować po torze bawiąc się w pociąg.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: Dariusz on 15 Marzec 2017, 16:32:35
http://www.klaj.pl/_files/aktualnosci/2015/goska/Projekt_Gminnego_Programu_Rewitalizacji_Gminy_Klaj.pdf (http://www.klaj.pl/_files/aktualnosci/2015/goska/Projekt_Gminnego_Programu_Rewitalizacji_Gminy_Klaj.pdf)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: gajos on 19 Marzec 2017, 22:40:22
141 stron, któraś konkretna jest na nasz temat?  :)


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: andrzej2110 on 19 Marzec 2017, 22:52:28
Wystarczy użyć Ctrl+F i wpisać "kolej"
Cytuj
10. Zagospodarowanie leśnej kolei wąskotorowej na cele turystyczne i rekreacyjne
służące ożywieniu społecznemu Gminy Kłaj.

Lokalizacja projektu: Kłaj, działki o numerach: 1995/12, 1995/4, 1994/7, 1994/5, 1994/3,
1994/1, 1994/6, 1993/2, 2006/13, 2006/18, 2006/16, 1163/4 (Stanisławice, Gm. Bochnia),
2007/3, 2007/8, 2006/15, 832.
Podmioty realizujące projekt: Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu i jego
koordynację będzie Gmina Kłaj (Urząd Gminy Kłaj). Potencjalnymi partnerami do współpracy będą: Zakład Produkcyjno-Handlowy Kazimierz Szewczyk - Żarnówka 360, 34-220 Maków
Podhalański, Filia Tartak - Kłaj 32 - 015 Kłaj 475 oraz PGL Lasy Państwowe - Nadleśnictwo
Niepołomice - ul. Myśliwska 41, 32-005 Niepołomice.
Opis stanu istniejącego: Niewykorzystany potencjał istniejącego szlaku kolejki wąskotorowej
o długości 2 km. Aktualny stan szlaku kolejowego nie pozwala na jego użytkowanie.
Cel projektu:
o Cel społeczny – jako możliwość zagospodarowania czasu wolnego mieszkańców i tym
samym zapobieganie negatywnemu zachowaniu;
o Cel gospodarczy – jako nowa atrakcja turystyczna, przyczyni się do wzrostu
atrakcyjności turystycznej Gminy Kłaj, przez co spodziewany jest wzrost ruchu
turystycznego przekładający się na korzyści dla lokalnej gospodarki;
o Cel przestrzenno-funkcjonalny i techniczny – zagospodarowanie niszczejącej
infrastruktury poprzemysłowej, stanowiącej walor kultury technicznej –
pielęgnowanie zabytków techniki;
Zakres realizowanych działań: Projekt będzie polegał na przywróceniu przejezdności
istniejącego szlaku kolei wąskotorowej o długości 2 km i przystosowaniu linii do
turystycznych przejazdów drezynami kolejowymi wraz z wstępnym przygotowaniem do
prowadzenia turystycznego ruchu pasażerskiego pociągami wąskotorowymi w przyszłości. W
ramach przygotowania należy przejąć w zarząd nieruchomości, będące przedmiotem
niniejszego projektu. Należy przeprowadzić inwentaryzację oraz ocenę stanu torowiska wraz
z wskazaniem prac naprawczych, jakie powinny zostać przeprowadzone celem przywrócenia
przejezdności linii wąskotorowej oraz dokładnego kosztu inwestycji. Możliwe będzie
zaistnienie potrzeby wydzielenia działek, na których znajduje się linia wąskotorowa z
wielkoobszarowych nieruchomości leśnych. W ramach realizacji projektu należy
76
przeprowadzić: prace w zakresie naprawy torowiska, polegającej m.in. na uzupełnieniu
brakujących elementów (przede wszystkim skradzionych lub zużytych elementów
mocujących), wymianie części podkładów, naprawie rozjazdów wraz z uzupełnieniem
brakujących ich elementów (iglice, mechanizm, oznakowanie); prace w zakresie budowy
infrastruktury obsługi i adaptacji na cele rekreacji i turystyki, polegające na budowie co
najmniej jednego peronu w obrębie stacji na końcowym odcinku linii wraz z małą
architekturą: wiatą, ławkami i stylowym oświetleniem oraz miejscem na ognisko z
zadaszeniem i ławkami na terenie „tartaku”, zakup dwóch drezyn wąskotorowych – ręcznej i
rowerowej. Odbiorcą projektu będą przede wszystkim mieszkańcy miejscowości Kłaj, jak i
całej Gminy Kłaj, a także przyjezdni – turyści i odwiedzający Gminę Kłaj i Puszczę
Niepołomicką.
Prognozowane rezultaty: Projekt będzie mieć wpływ na poprawę stanu infrastruktury
turystycznej na terenie całej gminy oraz przyczyni się do wzrostu aktywności czasu wolnego
mieszkańców – dotyczy wszystkich podobszarów rewitalizacji w Gminie Kłaj.
Czas trwania projektu: I kwartał 2018r. - II kwartał 2019r.
Szacunkowy koszt: 2 500 000 zł
Potencjalne źródła finansowania: Oś priorytetowa 11. – Rewitalizacja Przestrzeni
Regionalnej – Działanie 11.4 – Rewitalizacja Terenów Poprzemysłowych; Program Rozwoju
Turystyki do 2020 r. – dotacje krajowe na realizację celów programu m.in. dla jednostek
samorządu terytorialnego;
o Przewidywany poziom dofinansowania ze środków zewnętrznych: 75 %;
o Pozostałe 25%: wkład własny Gminy Kłaj.
Sposób oceny i miary:
· Liczba elementów uzupełnionych i wymienionych w wyniku naprawy torowiska;
· Liczba zakupionych pojazdów;
· Liczba wybudowanych obiektów infrastruktury i małej architektury;
· Liczba osób korzystających ze zrewitalizowanej przestrzeni;
· Liczba zorganizowanych przejazdów.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: vutik on 28 Marzec 2017, 11:55:30
Spieszę z informacją, że mój album z kolejki ZPD Kłaj uzupełniłem właśnie o archiwalne fotki z lat 1995 ("rozpoznanie terenu"), 1996 (pierwszy przejazd kolejką, dojechaliśmy wtedy chyba do pierwszego rozjazdu stacji końcowej) i 1997 (impreza zorganizowana przez Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych w ramach zlotu miłośników kolei w Krakowie, wtedy też odwiedziliśmy krakowskie wodociągi). Zdjęcia z 1996 roku są datowane orientacyjnie, nie zachowały się moje notatki z tego wyjazdu.

Zapraszam: https://goo.gl/photos/LXi3AF934NSrF6q4A

Przy okazji: dlaczego kolejka w Kłaju nadal jest w "nieistniejących"?


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 11 Lipiec 2017, 14:23:37
Witam

W Kłaju trwa remont drogi prowadzącej wzdłuż torów kolejki do osiedla w lesie. Wczoraj otrzymałem od kolegi kilka zdjęć dokumentujących stan torowiska w okolicy przejazdu.

http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_183503.jpg (http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_183503.jpg)
http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_1834241_2.jpg (http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_1834241_2.jpg)
http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_183441_1.jpg (http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_183441_1.jpg)
http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_183453_1.jpg (http://wstaw.org/m/2017/07/11/IMG_20170710_183453_1.jpg)

Pytanie czy remont drogi przewiduje zachowanie przejazdu w aspekcie planów związanych z rewitalizacją kolejki.

Pozdrawiam.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: tomasz11 on 11 Lipiec 2017, 16:58:40
Widząc jak potraktowali szyny,wątpię aby odbudowali :(


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 26 Styczeń 2018, 19:31:41
Cześć

W ostatnią niedzielę tj. 21 stycznia 2018 r. odwiedziłem Kłaj i przy okazji rzuciłem okiem na stan linii wąskotorowej ZPD. W związku z remontem i wyasfaltowaniem drogi prowadzącej do osiedla w lesie wycięto tor na 3 przejazdach, w tym na zjeździe na teren osiedla.

To co zobaczyłem nijako zaprzecza zamiarom reaktywacji kolejki przez Gminę. Położenie asfaltu na zjeździe na działkę osiedla związane było z podniesieniem poziomu nawierzchni drogi o kilkadziesiąt centymetrów względem niwelaty toru. Tym samym udrożnienie szlaku w tym miejscu od teraz wiązałoby się  z dosyć głębokim przekopaniem drogi na głębokość około 50 cm co wydaje się nieracjonalne i nierealne. Podobnie się sytuacja przedstawia na przejeździe w lesie. Trochę lepiej to wygląda na przejeździe przy przyjeździe linii normalnotorowej. Tam poziom nawierzchni drogi został nieznacznie podniesiony a przęsło torowe wycięte i odłożone. Pomimo zeszłorocznych optymistycznych wieści perspektywa reaktywacji kolejki wciąż się oddala. Z roku na rok stan techniczny zachowanej infrastruktury się pogarsza, linia ulega fragmentacji i jest coraz bardziej zdekompletowana.

http://vlep.pl/ib62pu.jpg (http://vlep.pl/ib62pu.jpg)
http://vlep.pl/brz28h.jpg (http://vlep.pl/brz28h.jpg)
http://vlep.pl/pcsa1w.jpg (http://vlep.pl/pcsa1w.jpg)

Pozdrawiam serdecznie.

Piotr S.


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: banowy on 28 Styczeń 2018, 21:27:00
Bez urazy dla Szanownych Decydentów z Kłaja - ale nasunął mi się przy lekturze tego wątku usłyszany gdzieś kiedyś limeryk (niekolejowy, ale adekwatny): "Chwalił się raz pewien pan rodem z Kłaja, że posiada trzy wspaniałe jaja. Gdy ciekawe panienki ściągnęły zeń spodenki - że nie ma żadnego - wyszło na jaw." Z góry przepraszam, jeśli ktoś potraktuje to jako offtop....


Tytuł: Odp: Kolejka w Kłaju
Wiadomość wysłana przez: PiotrS on 15 Lipiec 2018, 12:28:57
Absurdów ciąg dalszy. Na zdjęciach wybudowany 2 lata temu przejazd w ciągu toru szlakowego kolejki ZPD Kłaj. Zdjęcia wykonałem 13 lipca 2018.

https://zapodaj.net/93464e30df355.jpg.html

https://zapodaj.net/dfe2d5c3f53a7.jpg.html

Kolejka wciąż istnieje. Jej stan z roku na rok się pogarsza ale może warto przenieść ten wątek do działu "Koleje przemysłowe" lub "Koleje leśne". Dział "Koleje leśne" byłby jak najbardziej adekwatny ponieważ zachowana infrastruktura stanowi spuściznę kolejki leśnej funkcjonującej w Puszczy Niepołomickiej w latach 40.

Pozdrawiam.

PiotrS