Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 29 Maj 2006, 18:11:00 Aby nie śmiecić w wątku dotyczącym prac załączam foty WLS-50 której remont aktualnie prowadzimy.
Zakres naprawy obejmuje m.in. - wymiana silnika i osprzętu - naprawa układu jezdngo (wymiana panewek wiązarowych i osiowych, spodków maźniczych, naprawa resorów) - remont układu hamulcowego, piasecznicy - wymiana częście elementów skrzyni biegów - wymiana nitów wideł maźniczych - odnowienie powłok lakierniczych z przywróceniem historycznego wyglądu Niewtajemniczeni niech wiedzą, że to jest bodajże jedyny egzemplarz tego typu lokomotywy na tor 750mm (przerobiona z 600mm) (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_1.jpg) Widok ogólny - stan obecny (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_2.jpg) Miejscówka pod kabinę przygotowana do jej założenia (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_3.jpg) Kabina w trakcie malowania (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_4.jpg) Czop ślepej osi w widocznymi śladami przedłużania (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_5.jpg) Nawiercone nity w celu ich wybicia (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_tab_lok.jpg) Tabliczka znamionowa lokomotywy. Widoczna informacja o rozstawie 600mm Tytuł: Re: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 08 Czerwiec 2006, 12:21:12 Prace powoli, acz systematycznie posuwają się do przodu. Przedział silnikowy prawie w całości uzyskał docelowe malowanie. Poniżej fotka z kolegą Ogoniastym na grzbiecie loka.
(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/wls50_ogon.jpg) Tytuł: Re: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Adam W on 08 Czerwiec 2006, 17:58:21 Cytat: "Rogoz" - wymiana nitów wideł maźniczych A co im dolega? S posdravem Adam Tytuł: Re: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 08 Czerwiec 2006, 18:22:29 Cytat: "Adam W" A co im dolega? S posdravem Adam Widły maźnicze mają pierońskie luzy na nitach. Przy rozwieracaniu nitów często zdarzało się, że nit kręcił się w miejscu. Taki stan układu jezdnego dyskwalifikował lokomotywę do ruchu. Technologia usuwania starych nitów wygląda następująco: - wiercimy otwór głębokości 2cm, fi. max. 13mm ( - w rozwiercany otwór wprowadzamy wybujak i walimy młotkiem. Zwykle po kilku strzałach nit się zrywa. Jak to się dzieje? Wiercąc otwór należy się dowiercić się do niespłaszczonej części nita. Średnica nita do 16mm dlatego najbezpieczniej jest nawieracać go do średnicy max 13mm. Chodzi o to, aby nie uszkodzić ostojnicy jeżeli nie trafi się idealnie w środek nita (a zwykle się nie trafia). O technologii nitowania napiszę jak ukończymy tą fazę remontu. Ogólnie będzie do tego potrzebne: - sprężarka - nitownica z ogławiaczem + - "trzymak" głowki nita (nie wiem jako to nazwać) - kuźnia polowa Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Przemek on 09 Czerwiec 2006, 00:18:04 A czy myśleliście żeby ją przerobić do wersji M3? :wink:
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Adam W on 09 Czerwiec 2006, 07:13:54 Cytat: "Rogoz" - nitownica z ogławiaczem + - "trzymak" głowki nita (nie wiem jako to nazwać) To czym uderzasz w nit by zrobić łeb nazywa się "zakuwką". Trzpień którym podtrzymujesz nit z drugiej strony to "zakownik". S posdravem Adam Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 09 Czerwiec 2006, 09:59:10 Cytat: "Przemek" A czy myśleliście żeby ją przerobić do wersji M3? :wink: Nie myśleliśmy z jednego istotnego powodu (abstrachując od spraw finansowych i historycznych)- jest jedyny egzemplarz na tor 750mm. Poza tym mielibyśmy na karku konserwatora zabytków Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: PAFAWAG on 15 Styczeń 2008, 23:26:03 No i jak? Naprawa wueleski skończona :?: :smile:
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 16 Styczeń 2008, 09:50:19 Aktualnie trwa dorabianie śruby którymi przykręcone zostaną widły maźnicze do ostoi, panewek wiązarowych, szyb oraz drobnych elementów wyposażenia.
Na wiosnę planujemy koniec prac Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: AXEL on 16 Styczeń 2008, 09:54:27 Niestety były problemy z mocowaniem do ostoi wideł maźniczych i zanim się z tym uporaliśmy nastała zima. Z początkiem wiosny lokomotywa stanie na kołach i odbędzie pierwszą jazdę na świeżowyremontowanym przez kolegę Ogoniastego odcinku toru.
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Styczeń 2008, 14:07:07 .
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: AXEL on 16 Styczeń 2008, 14:42:55 Każda śruba jest wykonywana pod osobny wymierzony wcześniej otwór, pasowanie na wcisk (śruby oziębiane do -20 ostoja podgrzewana ). Prawdopodobnie bez rozwiertaka się nie obejdzie. Nie mieliśmy wyjścia, nitowanie nie było tak proste jak sie wydawało dlatego zdecydowaliśmy się na śruby. Nawet jeśli okaże się że będzie tam minimalny luz to i tak będzie mniejszy jak w przypadku nitów które tam były.
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 12 Maj 2008, 18:34:08 Tak to wygląda w praktyce
(http://www.skw.org.pl/mr/2008-04%20WP/19.jpg) (http://www.skw.org.pl/mr/2008-04%20WP/20.jpg) Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Maj 2008, 02:12:28 .
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 16 Maj 2008, 10:38:40 Śruby były pasowane "na ciasno". Przed wbiciem otwór był miejscowo podgrzewany. Próby ewentualnego oporu śruby w trakcie montazu w otworze były pacyfikowane młotem pięciokilowym, tzw "Józkiem". :) Jako zabezpieczenie przez odkręcaniem śruby zastosowane będę nakrętki koronowe.
Zrobiony w jednej z cegielni wywiad środowiskowy wykazał, że taka technologia montażu sprawdza się w późniejszej eksploatacji. W przypadku ewentualnych problemów zaswsze istnieje możliwość przywrócenia połączenia nitowanego. Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Phinek on 16 Maj 2008, 18:00:56 .
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 28 Grudzień 2008, 23:34:44 Lokomotywa już na kołach, na razie została przetoczona z cienia hali spustowej (z uwagi na dużą wilgotność tam panującą). Cd. prac jak mróz puści
(http://www.bleble.org.pl/mr/wp/image079.jpg) (http://www.bleble.org.pl/mr/wp/image080.jpg) Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 28 Wrzesień 2009, 01:15:21 Miło mi donieść, że w sobotę 26.09 odbyła się operacja montażu zestawów kołowych i wiązarów. Z uwagi na spory opór materii :mrgreen: prace trwały bez przerwy od 8:00 do 22:00. W ich wyniku w godzinach wieczornych WLSka odbyła swoją pierwszą jazdę po ok. 25 latach przerwy.
Specjalne podziękowania dla kolegów MW i Powerpacka za potężny wkład pracy oraz Andrzeja i Dawida za wsparcie logistyczne. Videorelacje: http://www.youtube.com/watch?v=dHw9vzx-ruU http://www.youtube.com/watch?v=B44LpjNe_0U Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Piottr_tt on 28 Wrzesień 2009, 21:02:38 Serce rośnie. Teraz tylko pomarzyć, żeby rzeczona lokomotywka miała po czym kursować :-)
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: AXEL on 30 Wrzesień 2009, 02:46:32 Cytat: "Piottr_tt" Serce rośnie. Teraz tylko pomarzyć, żeby rzeczona lokomotywka miała po czym kursować :-) Sprawy podkładowe są w trakcie dopinania. Reszta zapewne w rękach naszych i obywatela Ogona ;) Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 30 Wrzesień 2009, 14:24:11 Wystawiłem kolejne filmy z jazd testowych. Wszystkie filmy będę dostępne na kanale YT dostępnym pod linkiem: http://www.youtube.com/user/mrogoz#play/uploads
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Jsz on 03 Październik 2009, 23:43:33 Rogoz zapodał kolejne filmy jazdy WLS-em tym razem ze składem towarowym czyli z wagonami kadziami.
Dodam że WLS podczas jazd testowych nie miał żadnych hamulców. Hamowaliśmy skrzynią i siłami tarcia. P.S. Pseudo-fachowcom stanowczo mówimy nie! Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Adam W on 04 Październik 2009, 20:42:44 Co dalej z tą lokomotywą? Macie jakieś konkretne plany jej wykorzystania na wielkim piecu?
S pozdravem Adam Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: AXEL on 05 Październik 2009, 07:39:18 Po renowacji odcinka torów do Archeoparku są plany uruchomienia krótkiego odcinka kolejki turystycznej wzorem Helu.
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Leśny Dziadek on 05 Październik 2009, 09:47:36 Nie szukacie czasem operatora ;) ??
Tytuł: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: emibe on 05 Październik 2009, 14:34:22 Co jak co byłaby to kolej wewnątrzakładowa, nawet po zmianie sposobu użytkowania, transport ludzi traktujemy jako proces technologiczny zwiedzania obiektu :mrgreen:
Tytuł: Odp: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Łukasz on 02 Luty 2012, 23:10:15 Czy po renowacji lokomotywy Wls50 odbyły się jeszcze jakieś przejazdy na terenie Wielkiego Pieca?
Wątek ma ostatnie odpowiedzi w 2009 roku, zdaję sobie sprawę że minęło sporo czasu, ale ciekawi mnie w jakim stopniu i czy w ogóle jest wykorzystywana ekspozycja wąskotorowa na terenie huty :) Tytuł: Odp: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 04 Sierpień 2021, 22:17:02 Na stronach Muzeum Przyrody i Techniki pojawiło się opracowanie nt. tego loka: http://ekomuzeum.pl/obiekt-miesiaca-lipiec/ (http://ekomuzeum.pl/obiekt-miesiaca-lipiec/)
Tytuł: Odp: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: dobrzyn on 05 Sierpień 2021, 12:57:08 Szkoda, że nie napisano nic o historii tego konkretnego egzemplarza.
Tytuł: Odp: WLS-50 Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 05 Sierpień 2021, 15:31:37 Nie napisano, bo taki danymi placówka muzealna dysponuje. Wg ustaleń lokomotywa przyjechała już przekuta na 750mm po likwidacji starego zakładu Huty Ostrowiec, razem z parowozem LOWA oraz pozostałym taborem.
W 2006r. był wymieniony silnik, na YT są filmy z jazd testowych na terenie obiektu. |