Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 29 Maj 2006, 18:33:16 Witam
Kadzie do przewozy płynnej szlaki są niewątpliwie jednymi z najciekawszych obiektów na terenie Skansenu. Kiedy Wielki Piec pracował tymi kadziami wywożony płynny żużel (szlakę) tworząc malownicze wzniesienie na terenie miasta zwane szlakowiskiem (http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/kadz_szlaka.jpg) Czy znajdą się chętni do zaopiekowania się jednym z tych "maleństw"? Na początek trzeba będzie oczyścić malucha z korozji i zabezpieczyć przed dalszą degradacją. Tytuł: Re: Kadzie do przewozy płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: emibe on 30 Maj 2006, 23:24:35 Cytat: "Rogoz" Kiedy Wielki Piec pracował tymi kadziami wywożony płynny żużel (szlakę) tworząc malownicze wzniesienie na terenie miasta zwane szlakowiskiem Trochę OT. Podczas wylewania szlaki, nad miastem górowała czerwona poświata. A oto kilka fotek ze szlakowiska: http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=55 http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=54 http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=190 http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=189 Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: a cygan on 31 Maj 2006, 21:54:01 Niewiele brakowało by tej "góry" nie było. W latach 60 -tych pozyskiwano szlakę do budowy domów. Sposób był prosty, rozdrobniona szlaka zmieszna z wapnem i wodą ubijana była bezpośrednio w szalunkach ścian.
Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: klon200 on 20 Październik 2007, 19:38:47 Czy ktoś się zaopiekował tymi kadziami?
Co się teraz z nimi dzieje? Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 20 Październik 2007, 21:30:30 Kadzie stoją sobie i bedą chyba piaskowane i malowane:)
Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: a cygan on 20 Październik 2007, 21:58:58 Kadzie stoją i prawdopodobnie będą sobie stać w pierwotnym stanie - nie ma chętnych do pracy przy nich. W planach na 2008 rok jest remont dużego wagonu towarowego i kolejnych rudziarek. One powinny jeździć w pokazowych manewrach po wielkopiecowym torze.
Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: klon200 on 20 Październik 2007, 22:03:38 A czy można prosić o dokładniejsze fotki tych kadzi i przybliżenie co należałoby z nimi zrobić czyli plan przeprowadzanych prac.
Proszę o jak najwięcej szczegółów. Gdzie one stoją w chwili obecnej ? pod chmurką czy pod jakimś zadaszeniem? Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 20 Październik 2007, 22:27:21 Zdjęcia kadzi znajdują się też na w innych postach tego działu, wykonanych przy okazji innych prac.
Kadzie stoją "po chmurką" - 2 szt. przy północnej ścianie hali spustowej, 2 szt. obok parowozu O&K i 1 szt. przy wadze. W najgorszym stanie technicznym są kadzie przy ścianie hali spustowej, z uwagi na duża wilgotność w tym miejscu. Orientacyjnie remont kadzi wymagałby wykonania następującyh prac: - oczyszenie z korozji (piaskowanie, szlifowanie) - uzupełnienie skorodowanych elementów - malowanie podkładowe i ostateczne - odbudowa otuliny wnętrza kadzi z cegły szmotowej Z uwagi na panującą aurę proponuję doraźne działania konserwacyjne jak: - młotkowanie najbardziej skrodowanych elementów - pokrycie konstrukcji miksturą konsewującą Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: klon200 on 20 Październik 2007, 22:44:35 mógłbym w jakiś weekend podskoczyć i się tym zająć. Co mógłbym zrobić:
1. szlifowanie- tak, piaskowanie - nie mam o tym zielonego pojęcia ale polak potrafi... 2. uzupełnienie skorodowanych elementów - jeśli chodzi o spawanie, napawanie itd to też jest do zrobienia - mam uprawnienia spawacza i trochę praktyki(migomat, elektryczny ,gazy) 3. malowanie - to zależy czy pędzlem czy sprężarką - obawiam się że sprężarką to mógłbym małe zacieki zrobić chyba że bardzo bym się postarał i przyłożył, 4. odbudowa otuliny - muszę to zobaczyć na własne oczy i ocenić - nie powiem w ciemno POGODA!! Czy istnieje możliwość wstawienia, przetoczenia itd tych kadzi pod dach, zadaszenie żeby tam dokonywać prac np przez kilka kolejnych weekendów? 1 młotkowanie - pracochłonne ale da się zrobić 2 pokrycie miksturą konserwującą - no nie wiem czy to dobry pomysł i co to za mikstura. Mogą później być problemy z doczyszczeniem przed pomalowaniem. Pozostaje się dogadać w sprawie sprzętu technicznego i do roboty. Przydała by się do tego jeszcze z jedna osoba oprócz mnie. Największy problem miałbym z czasem wolnym na wykonanie tych prac. Przeważnie w soboty pracuje do późna. Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 20 Październik 2007, 23:13:16 Na chwilę obecną nie ma możliwości wstawienia kadzi pod dach, głównie z uwagi na brak loka i jednej ze zwrotnic. Być może w listopadzie uda się postawić lokomotywę na koła i wstawić zwrotnicę, ale na razie nie chcę zapeszać.
Aktualnie z braku stosowanego sprzętu odpada piaskowanie i malowanie natryskowe. Jest szanasa, że do wiosny dorobimy się takowego sprzętu. Pozostaje zatem szlifowanie i malowanie pędzlem. Z uwagi na stopień skorowania prace konserwacyjne i tak będzie trzeba zacząć od młotkowania części elementów konstrucji wagonu. Sama kadz raczej młotkowania nie wymaga. Następnie wymagane będzie malowanie pokładowe kortaninem lub tzw. farbą reaktywną - wiążącą korozję. Taką farbę można stosować także przy obecnych temperaturach. Odnośnie spawania to dysponujemy wyłącznie spawarką elektryczną. Odbudowę otuliny lepiej zostawić na cieplejszą porę roku i kogoś doświadczonego w murarce. Co do mikstury konserwacyjnej to miałem na myśli ropowanie tych wagonów których aktualnie nie remontujemy. Po zimie i tak nie będzie większych śladów po tych zabiegach. Odnośnie terminów prowadzienia prac to: - Dni robocze - najlepiej w godzinach pracy Muzeum, tj. 08:00-16.00 - Weekendy - po uprzednim zgłoszeniu i wtajemniczeniu przez "starych" wolontariuszy Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: emcebob on 20 Październik 2007, 23:48:44 Ja na wakacje zamawiam sobie do roboty jedną kadź. No i oczywiście pomoc Ogonowi :)
Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 21 Październik 2007, 00:51:04 Doceniam Twój zamiar pomocy ale jak zima będzie ciepła to w styczniu ja juz zapomnę o pracach torowych bo juz zostaną wykonane :mrgreen: zostanie tor normalny który tez chce udrożnić i poddać remontowi. Do wakacji ja będe mieć już żone i dzieci :mrgreen: Na wiosne będe walczyć też z wstawieniem trzeciej szyny i wykonanie planowanego szlaku wokół muzeum. Tradycyjnie zapraszam do wspólnego spalania kalorii przy pracach torowych :grin:
Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki Wiadomość wysłana przez: a cygan on 21 Październik 2007, 21:05:46 Dopowiadając w temacie "kadzie":
- przy kadzi stojącej w szykowanej pierwszej ekspozycji a parowozem "Orenstein" można wykuwać starą cegłę szamotową. Lepiej to robić w otwartym terenie, nie wdycha się pyłu, a gruz zostanie w torowisku. Pracy będzie na conajmniej jeden dzień. - większym problemem będzie pozyskanie cegły szamotowej i zaprawy, zimą warto będzie popytać na terenie ciepłowni lub odlewni - nie wiem czy warto malować samą kadź, może tylko części składowe i osłony. Sama kadź ma taką grubość i taki skład materiału że powoli koroduje i wystarczy "ropować". |