Świat kolejek wąskotorowych

KOLEJE PRZEMYSŁOWE => Ekomuzeum im. Jana Pazdura w Starachowicach (Wielki Piec) => Wątek zaczęty przez: Rogoz on 29 Maj 2006, 18:33:16



Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 29 Maj 2006, 18:33:16
Witam

Kadzie do przewozy płynnej szlaki są niewątpliwie jednymi z najciekawszych obiektów na terenie Skansenu. Kiedy Wielki Piec pracował tymi kadziami wywożony płynny żużel (szlakę) tworząc malownicze wzniesienie na terenie miasta zwane szlakowiskiem

(http://www.zabytkitechniki.republika.pl/pic_forum/kadz_szlaka.jpg)

Czy znajdą się chętni do zaopiekowania się jednym z tych "maleństw"?
Na początek trzeba będzie oczyścić malucha z korozji i zabezpieczyć przed dalszą degradacją.


Tytuł: Re: Kadzie do przewozy płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: emibe on 30 Maj 2006, 23:24:35
Cytat: "Rogoz"
Kiedy Wielki Piec pracował tymi kadziami wywożony płynny żużel (szlakę) tworząc malownicze wzniesienie na terenie miasta zwane szlakowiskiem


Trochę OT.
Podczas wylewania szlaki, nad miastem górowała czerwona poświata.
A oto kilka fotek ze szlakowiska:
http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=55
http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=54
http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=190
http://www.sse.pl/forum/album_page.php?pic_id=189


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 31 Maj 2006, 21:54:01
Niewiele brakowało by tej "góry" nie było. W latach 60 -tych pozyskiwano szlakę do budowy domów. Sposób był prosty, rozdrobniona szlaka zmieszna z wapnem i wodą ubijana była bezpośrednio w szalunkach ścian.


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 20 Październik 2007, 19:38:47
Czy ktoś się zaopiekował tymi kadziami?

Co się teraz z nimi dzieje?


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 20 Październik 2007, 21:30:30
Kadzie stoją sobie i bedą chyba piaskowane i malowane:)


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 20 Październik 2007, 21:58:58
Kadzie stoją i prawdopodobnie będą sobie stać w pierwotnym stanie - nie ma chętnych do pracy przy nich. W planach na 2008 rok jest remont dużego wagonu towarowego i kolejnych rudziarek. One powinny jeździć w pokazowych manewrach po wielkopiecowym torze.


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 20 Październik 2007, 22:03:38
A czy można prosić o dokładniejsze fotki tych kadzi i przybliżenie co należałoby z nimi zrobić czyli plan przeprowadzanych prac.
Proszę o jak najwięcej szczegółów.
Gdzie one stoją w chwili obecnej ? pod chmurką  czy pod jakimś zadaszeniem?


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 20 Październik 2007, 22:27:21
Zdjęcia kadzi znajdują się też na w innych postach tego działu, wykonanych przy okazji innych prac.
Kadzie stoją "po chmurką" - 2 szt. przy północnej ścianie hali spustowej, 2 szt. obok parowozu O&K i 1 szt. przy wadze.
W najgorszym stanie technicznym są kadzie przy ścianie hali spustowej, z uwagi na duża wilgotność w tym miejscu. Orientacyjnie remont kadzi wymagałby wykonania następującyh prac:
- oczyszenie z korozji (piaskowanie, szlifowanie)
- uzupełnienie skorodowanych elementów
- malowanie podkładowe i ostateczne
- odbudowa otuliny wnętrza kadzi z cegły szmotowej

Z uwagi na panującą aurę proponuję doraźne działania konserwacyjne jak:
- młotkowanie najbardziej skrodowanych elementów
- pokrycie konstrukcji miksturą konsewującą


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: klon200 on 20 Październik 2007, 22:44:35
mógłbym w jakiś weekend podskoczyć i się tym zająć. Co mógłbym zrobić:
1. szlifowanie- tak, piaskowanie - nie mam o tym zielonego pojęcia ale polak potrafi...
2. uzupełnienie skorodowanych elementów - jeśli chodzi o spawanie, napawanie itd to też jest do zrobienia - mam uprawnienia spawacza i trochę praktyki(migomat, elektryczny ,gazy)
3. malowanie - to zależy czy pędzlem czy sprężarką - obawiam się że sprężarką to mógłbym  małe zacieki zrobić chyba że bardzo bym się postarał i przyłożył,
4. odbudowa otuliny - muszę to zobaczyć na własne oczy i ocenić - nie powiem w ciemno


POGODA!!
Czy istnieje możliwość wstawienia, przetoczenia itd tych kadzi pod dach, zadaszenie żeby tam dokonywać prac np przez kilka kolejnych weekendów?

1 młotkowanie - pracochłonne ale da się zrobić
2 pokrycie miksturą konserwującą - no nie wiem czy to dobry pomysł i co to za mikstura.
Mogą później być problemy z doczyszczeniem przed pomalowaniem.

Pozostaje się dogadać w sprawie sprzętu technicznego i do roboty.
Przydała by się do tego jeszcze z jedna osoba oprócz mnie.

Największy problem miałbym z czasem wolnym na wykonanie tych prac. Przeważnie w soboty pracuje do późna.


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: Rogoz on 20 Październik 2007, 23:13:16
Na chwilę obecną nie ma możliwości wstawienia kadzi pod dach, głównie z uwagi na brak loka i jednej ze zwrotnic.  Być może w listopadzie uda się postawić lokomotywę na koła i wstawić zwrotnicę, ale na razie nie chcę zapeszać.

Aktualnie z braku stosowanego sprzętu odpada piaskowanie i malowanie natryskowe. Jest szanasa, że do wiosny dorobimy się takowego sprzętu. Pozostaje zatem szlifowanie i malowanie pędzlem.

Z uwagi na stopień skorowania prace konserwacyjne i tak będzie trzeba zacząć od młotkowania części elementów konstrucji wagonu. Sama kadz raczej młotkowania nie wymaga. Następnie wymagane będzie malowanie pokładowe kortaninem lub tzw. farbą reaktywną - wiążącą korozję. Taką farbę można stosować także przy obecnych temperaturach.
Odnośnie spawania to dysponujemy wyłącznie spawarką elektryczną. Odbudowę otuliny lepiej zostawić na cieplejszą porę roku i kogoś doświadczonego w murarce.

Co do mikstury konserwacyjnej to miałem na myśli ropowanie tych wagonów których aktualnie nie remontujemy. Po zimie i tak nie będzie większych śladów po tych zabiegach.
Odnośnie terminów prowadzienia prac to:
- Dni robocze - najlepiej w godzinach pracy Muzeum, tj. 08:00-16.00
- Weekendy - po uprzednim zgłoszeniu i wtajemniczeniu przez "starych" wolontariuszy


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: emcebob on 20 Październik 2007, 23:48:44
Ja na wakacje zamawiam sobie do roboty jedną kadź. No i oczywiście pomoc Ogonowi :)


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: Ogoniasty on 21 Październik 2007, 00:51:04
Doceniam Twój zamiar pomocy ale jak zima będzie ciepła to w styczniu ja juz zapomnę o pracach torowych bo juz zostaną wykonane :mrgreen:  zostanie tor normalny który tez chce udrożnić i poddać remontowi. Do wakacji ja będe mieć już żone i  dzieci :mrgreen:  Na wiosne będe walczyć też z wstawieniem trzeciej szyny i wykonanie planowanego szlaku wokół muzeum. Tradycyjnie zapraszam do wspólnego spalania kalorii przy pracach torowych :grin:


Tytuł: Kadzie do przewozu płynnej szlaki
Wiadomość wysłana przez: a cygan on 21 Październik 2007, 21:05:46
Dopowiadając w temacie "kadzie":
- przy kadzi stojącej w szykowanej pierwszej ekspozycji a parowozem "Orenstein" można wykuwać starą cegłę szamotową. Lepiej to robić w otwartym terenie, nie wdycha się pyłu, a gruz zostanie w torowisku. Pracy będzie na conajmniej jeden dzień.
- większym problemem będzie pozyskanie cegły szamotowej i zaprawy, zimą warto będzie popytać na terenie ciepłowni lub odlewni
- nie wiem czy warto malować samą kadź, może tylko części składowe i osłony. Sama kadź ma taką grubość i taki skład materiału że powoli koroduje i wystarczy "ropować".