Świat kolejek wąskotorowych SMF
05 Sierpień 2020, 00:13:40 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
 31 
 : 27 Lipiec 2020, 18:26:10 
Zaczęty przez Arczi - Nowe: wysłane przez Kucyk
po co te blaczy między zderzakami ?

Blaczy te zapobiegają one "zazderzakowaniu" sprzęgów, czyli zajściu tarcz zderzakowych za siebie, co niechybnie powoduje wykolejenie.

Na naszych kolejach czasami stosuje się przy spychaniu taboru w bardzo ciasnych łukach podobny sposób zabezpieczenia poprzez umieszczenie miedzy zderzakami deski, jednak takie działania są raczej incydentalne, w odróżnieniu od kolei Wschodnich Sąsiadów.

W taborze eksploatowanym w Polsce występują zasadniczo znormalizowane sprzęgi orczykowe z szerokimi tarczami zderzakowymi o kształcie kwadratowym, a nawet prostokątnym, dodatkowo wyposażone w "rogi" zwiększające ich gabaryty poprzeczne. Prym w wyścigu "kto ma większego zderzaka" wiodą klasy rumuńskie. "Zazderzakowanie" takiego taboru niezależnie od kierunku ruchu i ciasnoty łuków jest prawie niemożliwe, a dokładniej występuje właściwie jedynie w przypadku wykolejeń, gdy tabor najeżdża na siebie poruszając się niekoniecznie po szynach.

Jeśli zaś popatrzymy na koleje sowieckie, to tam masowo stosowane są takie małe, okrągłe zderzaczki. I to też są sprzęgi znormalizowane!

Ktoś powie: - No jak to, po co robiono takie małe tarczki, skoro trzeba teraz jakieś blachy między nie pchać? Co to za ruskie normy są stosowane?

Otóż zderzaki takie wspaniale sobie dawały radę bez żadnych przekładek dopóki... dopóki stan techniczny infrastruktury i taboru mieścił się również w granicach norm.

Tarcza jest mocowana na stałe do ramy wagonu. Rama za pomocą czopa skrętu jest ustawiona względem ramy wózka, rama wózka może poruszać się względem zestawów kołowych o luz poprzeczny w łożyskach, zestawy kołowe mogą się poruszać na boki w torze bo są tam pewne luzy. Tor też ma swą szerokość niekoniecznie równą 760 mm.

Ale teraz jeśli czop skrętu jest wytłuczony na 2 cm, łożyska maźnic mają po 5 cm przesuwu na stronę bo stop łożyskowy jest wydarty, zestawy mają obrzeża jak żyletki - kolejne 2 cm, tor zamiast 760 trzyma miejscami 800 mm - 4 cm, to po zsumowaniu wszystkich luzów i przesuwów wychodzi 13 cm odchyłu które na łukach, gdy dodatkowo dupsko wagonu zachodzi, przeistacza się w 20 cm co stanowi że 30 centymetrowe tarcze muszą zajść za siebie. Bo 15 jest mniejsze od 20.

A blacza, tu tego, na dzień dzisiejszy i jutrzejszy, zapobiega temu i całe te.

 32 
 : 27 Lipiec 2020, 16:47:44 
Zaczęty przez Arczi - Nowe: wysłane przez MichałŁ
Mnie zaskoczyło to że niby takie towarowe złomki a mają hamulec pneumatyczny. U nas hamulec w wagonach towarowych (oprócz transporterów) to chyba ewenement.

 33 
 : 27 Lipiec 2020, 15:31:43 
Zaczęty przez Arczi - Nowe: wysłane przez tomasz11
Mam Swoją teorię, ale czy wiadomo po co te blaczy między zderzakami ?

 34 
 : 27 Lipiec 2020, 11:27:19 
Zaczęty przez 102N - Nowe: wysłane przez ronnie861
W najbliższą sobotę rozpoczyna się sezon:

http://gniezno24.com/kultura/item/21021-gkw-rusza-w-nowy-sezon

 35 
 : 27 Lipiec 2020, 10:26:43 
Zaczęty przez klon200 - Nowe: wysłane przez Piottr_tt
I te wagony poddawane renowacji stoją sobie ot tak na terenie nieogrodzonym? Co się stało z płotem?

 36 
 : 27 Lipiec 2020, 10:25:50 
Zaczęty przez Arczi - Nowe: wysłane przez Piottr_tt
Ja z opisu zrozumiałem, że to było ściąganie wagonów towarowych po zamarciu ruchu towarowego, ostatni "pociąg towarowy" na tej trasie...
Więc raczej "zmierzch prawdziwej kolei", albo "jej ostatnie tchnienie".

 37 
 : 27 Lipiec 2020, 03:06:01 
Zaczęty przez Paweł Niemczuk - Nowe: wysłane przez XMichałX
Na Nadwiślańskiej KW (ex. Nałęczowskiej KD) w momencie remontu odcinka Nałęczów Wąsk. - Karczmiska w latach 90-tych, mającego na celu dostosowanie tego odcinka do przewozu 60-cio tonowych wagonów normalnotorowych na transporterach masowo montowano podkłady betonowe, w praktyce oczywiście 3/4 popękały. Po przejeździe pociągu transporterowego po torze trzecim stacji Karczmiska, nie pękniętych/połamanych podkładów zostało może 11 sztuk(długość rzeczywista toru to 493m, 3/4 to ówcześnie podkłady betonowe). Do dziś leżą koło rampy ładunkowej te, które nie zostały wstawione w tor i tak pewnie do końca swego żywota będą wegetować

 38 
 : 26 Lipiec 2020, 23:47:13 
Zaczęty przez ksiezyc_nad_gieesem - Nowe: wysłane przez ksiezyc_nad_gieesem
Dlaczego jak klikam w jakąś instrukcję, to automatycznie mi to ściąga na kompa nie pytając o zgodę?
Obawiam się, że problem jest w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Bądźcie zdrowi.

Jarek

 39 
 : 26 Lipiec 2020, 21:18:39 
Zaczęty przez ksiezyc_nad_gieesem - Nowe: wysłane przez Trabant
Całość jest de besta, jak to się mówi. Ale mam pytanie techniczne. Dlaczego jak klikam w jakąś instrukcję, to automatycznie mi to ściąga na kompa nie pytając o zgodę?

 40 
 : 26 Lipiec 2020, 20:33:10 
Zaczęty przez ksiezyc_nad_gieesem - Nowe: wysłane przez ksiezyc_nad_gieesem
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=biblioteka
Po prawie roku przymiarek, podchodów i podobnych ruszylim (znaczy się Marek Potocki i ja) z Biblioteką Kolejową.
Na razie wrzuciłem trochę ponad setkę przepisów.
Kwity są w stanie takim jakim są. Nie mam już czasu żeby je kadrować, prostować, wycinać moje brudne paluchy.
Zapraszam do korzystania.

Bądźcie zdrowi.

Jarek

Strony: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!