Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 10:07:33 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10
 71 
 : 07 Październik 2023, 17:36:10 
Zaczęty przez 2xm - Nowe: wysłane przez 2xm
Do założenia wątku sprowokowało mnie ostatecznie zdjęcie, które wypłynęło kilka miesięcy temu:

Źródłem jest album żołnierza Militär Eisenbahn Direktion 6 (Brest-Litowsk), który z kolei pojawił się na jednym z serwisów aukcyjnych. Podretuszowane zdjęcia można znaleźć na Wikimedia Commons. O ile większość fotografii przedstawia obiekty na terenie obecnej Białorusi lub zgoła niemożliwe do zidentyfikowania (jednak nadal ciekawe bo przedstawiające typowe rozwiązania stosowane przez Niemców na swoich kolejach polowych), to przynajmniej w przypadku tego jednego można wskazać faktyczną lokalizację na terenie Zamościa (skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi i Zamkowej).

Generalnie jednak zamierzam w tym wątku zebrać materiały z różnych źródeł dotyczące tej kolei. Dla tych, którzy nie kojarzą, przypomnienie z Wikipedii:
Cytuj
Linia kolejowa Bełżec Wąskotorowy – Trawniki Wąskotorowe

Linia kolejowa Bełżec Wąskotorowy – Trawniki Wąskotorowe – linia wąskotorowa istniejąca podczas I wojny światowej na terenie obecnego województwa lubelskiego. Budowę rozpoczęto 28 czerwca 1915 r. decyzją szefostwa wojsk kolejowych niemieckiej armii „Bug” w celu lepszego zaopatrzenia armii. Prowadziła ją 7 E.B.K (Eisenbahnkompanie) wraz z 13 innymi kompaniami (ok. 1560 osób) i kilkoma tysiacami jeńców rosyjskich. Była budowana w ekspresowym tempie, miejscami bez nasypu. Na odcinku Zamość – Krasnystaw wykorzystano nasyp po istniejącej wcześniej linii wąskotorowej Biłgoraj – Tereszpol – Zwierzyniec – Obrocz – Płoskie – Sitaniec – Krasnystaw – Siennica Nadolna – Horodysko – Sielec – Chełm, zbudowanej przez Rosjan latem 1914 r., rozebranej w lipcu 1915, jeszcze przed przybyciem wojsk niemieckich i austriackich. 1 sierpnia 1915 linia została doprowadzona do Zamościa, 25 sierpnia do Trawnik[2].

Linia służyła celom militarnym – transportowała sprzęt, amunicję i żywność na pola bitew (ok. 1000 ton ładunków dziennie), w drodze powrotnej transportowała rannych żołnierzy (do 800). Ruch prowadziły 101, 102 i 104 Feldbahn-Betriebskompanie. Linia była jednotorowa (z wyjątkiem odcinka Bełżec-Tomaszów, który był dwutorowy). Wzdłuż torów została przeprowadzona linia telefoniczna. Podróż na trasie o długości 118,5 km z Bełżca do Trawnik trwała 16 godzin 48 minut. Prędkość handlowa wynosiła 7,05 km/h (z powrotem 8 km/h), z 2,5 godzinnym postojem w połowie trasy – w Zamościu[3].

20 listopada 1915 r. ze względu na przesunięcie się frontu kilkadziesiąt kilometrów na wschód linia została udostępniona pasażerom.

Ze względu na zły stan techniczny kolei spowodowany zbyt szybkim sposobem budowania oraz falą ulewnych deszczów, które nawiedziły teren po 20 sierpnia 1915, we wrześniu 1915 zapadła decyzja o budowie linii normalnotorowej Rejowiec – Zawada – Bełżec oraz rozbiórce linii wąskotorowej. Pod koniec roku budowę linii przekazano wojskom austriackim. Została ona otwarta w styczniu 1916 na odcinku Bełżec – Zamość, natomiast w lutym 1916 odcinek Zawada – Rejowiec. Między 11 grudnia 1915 a 22 stycznia 1916 rozebrano odcinek Tomaszów Lubelski – Wólka Orłowska, zaś między 12 marca a 10 kwietnia 1916 odcinek Wólka Orłowska – Trawniki.

16 stycznia 1916 odcinek Bełżec – Tomaszów Lubelski został sprzedany Dyrekcji Kolei Państwowych we Lwowie, która dnia 25 stycznia rozpoczęła budowę odcinka z Tomaszowa do tartaku w Tarnawatce i cegielni w Budach Dzierążyńskich w celu transportu płodów rolnych. Ruch na tej linii został wstrzymany 1 stycznia 1923, natomiast w 1924 linię przeznaczono do rozbiórki.

Jednym z ciekawszych elementów kolei był potężny drewniany wiadukt nad wąwozem w pobliżu Ruszowa na 43 kilometrze, o długości 150 m i wysokości 14 m. Został zdemontowany po rozbiórce kolei.

Od razu dorzucę też zdjęcie wspomnianego wiaduktu koło Ruszowa w nieco lepszej jakości niż ta zazwyczaj umieszczana w sieci. Ta wersja pochodzi z albumu Caile Ferate in Timpul Primului Razboi Mondial.

c.d.n.

 72 
 : 03 Październik 2023, 18:27:50 
Zaczęty przez Mateusz Rogowski - Nowe: wysłane przez 2xm
Zgadza się, było o tym wspominane tutaj. Dokładnie w tym miejscu.

 73 
 : 03 Październik 2023, 14:34:31 
Zaczęty przez stoker - Nowe: wysłane przez stoker
W necie znalazłem informacje, że parę lat temu ruszyła Wieliczka.

http://sport.lovekrakow.pl/galerie/zdjecie/id/51146

https://dziennikpolski24.pl/wieliczka-podziemna-stacja-znow-bedzie-tetnila-zyciem/ar/c3-10510771

Kolejka ruszyła, jeździła ale.... obecnie nie jeździ. Strona kopalni i internet milczą w tej tematyce. Próbowałem pytać w samej kopalni, ale otrzymałem tylko suchą wypowiedź w stylu "nie prowadzimy przewozu turystów kolejką podziemną".

Ktoś może orientuje się co się stało, że nagle ta atrakcja wypadła z oferty dla odwiedzających kopalnię ?

Paweł

 74 
 : 03 Październik 2023, 14:32:08 
Zaczęty przez Mateusz Rogowski - Nowe: wysłane przez dobrzyn
Czy ja dobrze kojarzę, że skrzyżowanie torów normalnych i wąskiego było w formie pomostu?

 75 
 : 02 Październik 2023, 16:41:05 
Zaczęty przez Mateusz Rogowski - Nowe: wysłane przez 2xm
Żeby nie tworzyć nowych bytów wrzucę tutaj:

Fragment planu stacji normalnotorowej w Pelplinie z układem torowym (wąskim i normalnym) na terenie cukrowni ze zbiorów AP w Gdańsku - okres międzywojenny:


Zakładam, że to jest pozostała część tego dokumentu, czyli projektu wydłużenia oraz dobudowy torów bocznych.


Nieco starszy plan z 1916 roku.


Oraz kolejny datowany na rok 1924.

 76 
 : 02 Październik 2023, 16:13:33 
Zaczęty przez Dariusz - Nowe: wysłane przez 2xm
Ożywmy może nieco tego trupa...

W zdigitalizowanych zbiorach AP w Gdańsku można znaleźć częściowo zdigitalizowany zespół "Dyrekcja Kolejowa w Gdańsku" zawierający sporo ciekawych kwitów. Generalnie materiały dotyczą kolei normalnotorowych, ale załapały się np. plany stacji stycznych WKAG. Poniżej wrzucam kilka obrazków wraz z linkami:

Stacja Piaski Gdańskie - najciekawszy dokument pochodzi z 1943 i zawiera plan stacji przeładunkowej z wskazaniem stron odpowiedzialnych za utrzymanie poszczególnych elementów infrastruktury:

Dodatkowo załączone są ogólne warunki budowy i użytkowania stacji stycznych oraz kalkulacja kosztów obsługi stacji przez DR.

Interesujące są również wcześniejsze plany 1 2 3 związane z przebudową części normalnotorowej wykonane na starszym podkładzie:



Widać pewne zmiany zarówno w układzie torów przeładunkowych jak i zabezpieczeń skrzyżowania linii wąskotorowej i normalnotorowej.

Kolejną stacją styczną jest Malbork. Niestety, dostępny w sieci plan całego węzła datowany na 1918 rok jest zbyt pomniejszony aby odczytać szczegóły:


Plan stacji w Starym Polu również jest bardzo mało czytelny.


W wolnej chwili będę musiał wybrać interesujące dokumenty i zamówić skany w większej rozdzielczości - na szczęście nie jest to droga zabawa.

Łatwiej za to odczytać plan przystanku w Kałdowie oraz jego polska wersja z lat '30 Ładnie widać pierwotny układ torów wąskich z wjazdem na most nad Nogatem.




Na koniec dwie stacje na linii Szymankowo - Nowy Dwór Gdański.

Plan stacji w Nowym Stawie według stanu z końca lat '30.


Plan stacji w Nowym Dworze Gdańskim - dla odmiany z marca 1916 roku.

Tu uwagę zwraca przede wszystkim bocznica do cukrowni, którą niedługo potem zlikwidowano. Widać również, że linie w kierunku Kałdowa i Stegny odgałęziają się dopiero spory kawałek za stacją.



 77 
 : 16 Wrzesień 2023, 21:59:14 
Zaczęty przez kemot324 - Nowe: wysłane przez arekmiz
Pracujemy nad tym.

Fajnie. Wybudowałem se domek niedaleko Władka, więc często bywam w okolicach i tak mnie naszła ochota na zwiedzenie helskiej wąskotorówki w szerszym zakresie...

 78 
 : 15 Wrzesień 2023, 04:29:20 
Zaczęty przez kemot324 - Nowe: wysłane przez Cordylus
A w jakim stanie jest obecnie część wojskowa tej kolejki?
Czy wojsko w ogóle coś tam jeszcze wozi czy to już wszystko stoi?

 79 
 : 14 Wrzesień 2023, 12:02:21 
Zaczęty przez kemot324 - Nowe: wysłane przez Leśny Dziadek
Pracujemy nad tym.

 80 
 : 14 Wrzesień 2023, 07:27:17 
Zaczęty przez kemot324 - Nowe: wysłane przez arekmiz
Zadam (może po raz kolejny) pytanie: Czy będzie kiedyś możliwość objechania pociągiem całej istniejącej sieci wąskotorówki?

Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!