Czyli jak to z tymi oznaczeniami było...
Ostatnimi czasy, czyli głównie od chwili gdy zająłem się NG Wls40-940, zacząłem bardziej "wgryzać się" w temat...
Wiele osób chętnie by rogowską maszynkę sklasyfikowały jako 2Wls50, gdyż:
- jest na 750 mm (zupełnie inna zabudowa niż 600) - stąd 2Wls
- ma silnik S324 i podniesioną część przedziału silnikowego - stąd 50
Jednak tabliczka fabryczna daje twardo po oczach:
Wls40 - 940Przeglądałem różne maszyny... spisywałem numery fabryczne, opisy z lokomotywek... na razie nie doszedłem do ŻADNEGO konkretnego wniosku... Stąd pytanie... a właściwie nie jedno pytanie...
- Czy ktoś z kolegów też węszył w tej sprawie?
Może połączenie wniosków kilku osób da jakieś sensowny wynik...
- Czy koledzy byliby skłonni spisać na dostępnych maszynach kilka parametrów?
Kilka czyli pomóc w rozszerzeniu pola poszukiwań na więcej maszyn.
Co "mnie" interesuje... czyli jakie znalazłem wyróżniki na które warto zwrócić uwagę:
1 - tabliczka fabryczna - tu spisuję jakie oznaczenie jest na tabliczce, numer, rok i oznaczenie silnika
2 - patrzę czy nad silnikiem jest "podwyższenie" czy nie... jak nie do zazwyczaj są zastosowane filtry mokre (dużo niższe - o tym już pisałem, ilustrując fotografiami z allegro... więc poszło się kochać, ale teraz mam swoje więc niebawem opisze powtórnie).
3 - zaglądając na silnik patrzę czy pod sprzęgłem jest postument czy nie (w rogowskiej Wls40-940 jest postument, który świadczy o zastosowaniu pierwotnie sprzęgła nie zamontowanego na silniku, tylko stanowiącego osobną bryłę i połączonego z silnikiem wałkiem kardana)... sam silnik zazwyczaj "olewam" zakładając, że mógł być on x razy wymieniany i do tego co i gdzie nigdy się nie dojdzie.
4 - przechodząc do przodu lokomotywy zerkam na pierwszą prawą blachę, widoczną m. in. na tym zdjęciu:

źródło:
http://www.ssb.strefa.pl/mitor/tarnow.html - znalezione w googlu
Jak widać na tej blasze jest jest wycięty otwór na korbę rozruchową... ale nie zawsze... nowsze lokomotywki tego otworu nie mają...
Sądzę, że na podstawie 1, 3 i 4 da się określić do kiedy S64 były montowane i to w jakiej wersji... (S64 też przechodził drogę ewolucji). Można będzie obalić mity o tym co jest a co nie jest Wls40 bądź 2Wls40...
Stawiam dziś tezę, że podobnie jak z zamieszaniem wokół A208P które okazało się A20DP (pisane czasem A20D-P) podobnie i tu, narosło wokół tego więcej mitów niż faktów. Kto dołączy do grona "pogromcy mitów"?