Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 18:17:54 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Materiały kartograficzne i filmowe kolejki jędrzejowskiej  (Przeczytany 8356 razy)
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« : 18 Czerwca 2007, 16:00:11 »
0

Witam

Poniżej zestawienia dostępnych materiałów opartych o zdjęcia satelitarne:


Mapa satelitarna szlaku Umianowice - Strojnów

Mapa satelitarna szlaku Kazimierza Wielka - Działoszyce

Mapa satelitarna szlaku Staszów - Bogoria

Mapa satelitarna szlaku Stawiany - Pińczów

Mapa satelitarna szlaku Raków Opatowski - Bogoria

Mapa satelitarna szlaku Cudzynowice - Jadzinek

Mapa satelitarna Nida - Złota Pińczowska

Mapa satelitarna Charsznica - Kalina

Mapa satelitarna Kocmyrzów-Kazimierza


Zapraszamy również do galerii filmów - już ponad 100 pozycji:

Klipy filmowe ze Świętokrzyskiej Kolejki Dojazdowej
Zapisane

Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 27 Lipca 2009, 20:26:32 »
0

Znalazłem fajną mapę, idąc śladem jednego z uzytkowników.

Zwróćcie uwagę na to że bocznica w Gartatowicach oznaczona jest jako kolejka gospodarcza (kopalnia gipsu). Podobna bocznica wiedzie z Hajdaszka w okolice Gołchowa (na 99% kopano tam torf). Widoczne też serpentyny przed Pińczowem i bocznica do kamieniołomu. Do Chmielnika również widać bocznice.

http://www.mapywig.org/m/wig100k/P46_S31_PINCZOW.jpg

Ta tez bardzo ciekawa widać połączenia ze Szczucinem i Kocmyrzowem.

http://www.mapywig.org/m/German_maps/1919-1945/300K/Uebersichtskarte_von_Mitteleuropa_R51_Kielce_cz-b.jpg
Zapisane
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #2 : 04 Listopada 2009, 08:46:12 »
0

Nostalgiczne wspomnienie lata ...

Małe | Duże



Film pochodzi ze strony SKOK Stefczyka - multimedia http://www.skokstefczyka.pl/multimedia/najnowsze.html
Zapisane

MaciekSwKD
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 05 Listopada 2009, 14:30:31 »
0

Cytat: "Hal9"
odobna bocznica wiedzie z Hajdaszka w okolice Gołchowa (na 99% kopano tam torf).


Sprostowanko - bocznica z Hajdaszka prowadziła do Gołuchowa, gdzie znajdował się kamieniołom, z którego pochodził jedyny w okolicy kamień nadający się do budowy dróg bitych w powiecie pińczowskim. Jest to jeden z czynników, dzięki któremu zrodziło się ogromne jak na te zacofane wówczas (?) ziemie pińczowskie przedsięwzięcie jakim była budowa Pińczowskich Kolei Dojazdowych. Jak czytamy w ówczesnej prasie:
bez kolejki powiat nie może marzyć o budowie dróg bitych .

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/gazety/glos3.htm

Przy dziesięcioletnim planie budowy dróg celem uzyskania minimalnej sieci takowych powiat rocznie wybudować musi około 10 klm. dróg bitych, co wymaga około 12,000 m² kamienia. Koszt przewozu tego kamienia końmi, o ileby nawet dało się uruchomić potrzebne w tym celu 24000 podwód, wyniósłby zatem rocznie 240,000 zł, to jest połowę kwoty wydatkowanej i preliminowanej na budowę łącznie 69- klm. kolei wąskotorowej, oraz na tabor, warsztat, budynki dla takowej, stanowiące nader znaczne zwiększenia majątku powiatu, a zarazem trwałą podstawę szybkiej budowy dróg w latach następnych.

        Dalej - powiat pińczowski, oraz sąsiedni miechowski byłby w stanie przy odpowiedniej komunikacji zaaprowidować cały sąsiadujący blisko Górny Śląsk i głównego odbiorcę Kraków, który odgrywałby w danym wypadku rolę pośrednika.

        O rozmiarach produkcji powiatu przy obecnej gospodarce prymitywnej, prowadzonej bez możności sprowadzania nawozów sztucznych i wprowadzenia meljoracji, świadczy fakt, iż zbożowy kontyngent aprowizacyjny nałożony w roku 1920/21 wynosił dla 1 powiatu 53511 q zboża, co oczywiście stanowiło tylko pewna część nadwyżki produkcji zbożowej. Do tego dochodzą okopowe, posiadające niezwykle podatną dla uprawy glebę, oraz uprawiane przez niektóre gminy w polu (a nie w ogródkach) cebula i ogórki, posiadające w kraju zasłużoną reputację i wozami dostawiane na targi aż... do Łodzi nawet.

        W tych warunkach zadaniem Sejmiku było pomyśleć o budowie kolejki, a tą tak pomyśleć, aby służyła ona nietylko lokalnym celom budowy dróg, lecz zarazem związała powiat gospodarczo z ośrodkami będącymi naturalnym odbiorcą nadmiaru marnującej się obecnie produkcji.

        Punktem wyjścia dla budowy była stacja państwowej kolei wąskotorowej Hajdaszek, leżąca na linji wąskotorowej Jędrzejów - Szczucin. Stąd na północ wybudowano 6 klm. kolei dla ruchu prywatnego do kamieniołomu w Gołuchowie, oraz 15 klm. dla ruchu użyteczności publicznej do Pińczowa w roku ubiegłym.


http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/gazety/glos2.htm

I co mi się najbardziej podoba - krótka charakterystyka tego aktualnie podobno turystycznego regionu pińczowskiego:

[...] Jeżeli mówię, że zakątek ten jest odcięty od reszty świata, to niewiele przesadzam [...] W pierwszym rzędzie winę przypisywać należy zaborcy moskalowi, który błotem chciał się odgrodzić od Austrji [...], a następnie bierności samych obywateli, którzy jakoś do tego błota przywykli.[...]

http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/historia/gazety/glos1.htm

Pozdrawiam
Maciek

PS
I takie małe OT mi się zrobiło  :oops:
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!