Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 23:31:34 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Oświetlenie w wagonach 1Aw  (Przeczytany 11217 razy)
kysrat
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« : 04 Lipca 2012, 09:48:26 »
0

Czy ktoś może posiada lub wie gdzie można byłoby znaleźć, jakieś schematy dotyczące oświetlanie w wagonach 1Aw ?
Zapisane

---------------------------------
Średzka Kolej Powiatowa
http://sredzkakolejpowiatowa.pl
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Lipca 2012, 09:59:04 »
+1

Rogów Wąsk, w szafie na półce po prawej na dole Daj może znać, czego dokładnie Ci potrzeba. Część mam zeskanowaną.
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #2 : 04 Lipca 2012, 14:37:18 »
-5

Błąd, Rogów wąsk. towarowy .



Ok, zaraz posypią się minusy ale warto było
Zapisane

kysrat
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 15 Lipca 2012, 23:23:41 »
0

Mam takie pytania:
jakiej mocy jest prądnica w tych wagonach?
w zalezności od prędkości jazdy napięcie wytwarzane przez prądnice będzie się zmieniać,
jakie jest przy takiej normalnej jeździe wagonu?
oraz które styki to +, -, masa ?

tak wygląda cała skrzynka rozdzielcza

na dole od lewej strony są przewody: B+;B-;P+P- oraz masa
następnie po przejściu z bezpieczników i przełącznika wychodzi 6 przewodów
do czego one są podłączone?
bo nie znalazłem żadnych oznaczeń

następnie na samej górze skrzynki są trzy zaciski: 1/2 ;masa ;1/1
przy ustawieniu przełącznika w pozycji 1/2 czy co druga lampa jest zgaszona czy jakoś inaczej ?
Zapisane

---------------------------------
Średzka Kolej Powiatowa
http://sredzkakolejpowiatowa.pl
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #4 : 16 Lipca 2012, 00:11:26 »
+2

Wieszałem ostatnio pod wagonem takiego dziada (prądnice) - a ciężka jak nie powiem co. Światła są podzielone na dwa obwody - 1/2 to połowa świateł w przedziale pasażerskim (co druga oprawka) + oprawki w przedsionkach i WC. Zacisk 1/1 to reszta świateł. Taka prądnica powinna się wzbudzać już przy stosunkowo niskich prędkościach. Napięcie jest utrzymywane na w miarę stałym poziomie przez regulator napięcia za pomocą regulacji prądu wzbudzenia. Te 6 przewodów podłączonych jest właśnie do regulatora napięcia - ktoś chyba grzebał w nim i nie przykręcił z powrotem obudowy... Instalacja, jak to w taborze wąskotorowym zazwyczaj, jest na 24V.
« Ostatnia zmiana: 16 Lipca 2012, 00:15:51 wysłane przez Ptr » Zapisane

To jest przekaz.
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 16 Lipca 2012, 14:03:54 »
+2

Do prądnicy dochodzą trzy przewody: plus, masa i wzbudzenie, sterowane regulatorem. Wzbudzenie to ten najcieńszy. Do baterii idą dwa - plus i masa. Z tego względu na dole tablicy masz pięć przewodów.

Na dolnej tablicy jest miejsce po żaróweczce kontroli ładowania. Miała ona własny bezpiecznik (widać, że jednego brakuje).

Na górnej tablicy (w tej wersji, która jest w Rogowie) były cztery wyłączniki automatyczne N101 10A obsługujące: 1/2 światła, 1/2 światła, gniazdo 1, gniazdo 2 (kolejność dowolna). Zamiast nich są jakieś dwa wyłączniki nie wiem od czego.

Prądnica miała 2,2 kW o ile dobrze pamiętam. W załączeniu rysunek, który może coś wyjaśni.


* DSC03679m.jpg (278.6 KB, 1632x1224 - wyświetlony 849 razy.)
« Ostatnia zmiana: 16 Lipca 2012, 14:07:52 wysłane przez Kajetan » Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #6 : 16 Lipca 2012, 16:55:36 »
0

@ kysrat:
Ogólnie to radzę wam się skontaktować w tej sprawie z Grześkiem Fidlerem - będziecie mieli wszystko wyjaśnione i oszczędzicie dużo wysiłku na szukanie rozwiązań kolejnych problemów (bez gwarancji powodzenia) bo chociażby ten regulator to nie jest taka prosta sprawa
Zapisane

To jest przekaz.
kysrat
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 18 Lipca 2012, 15:13:23 »
0

Dzięki za odpowiedź i za schemat    Na razie chciałem się trochę zorientować jak to wszystko jest podłączone. Jak na razie nie ma żadnej decyzji władz kolejki o naprawie tego oświetlenia ale może uda się coś w tej sprawie zrobić i wtedy na pewno będę miał więcej pytań. 
Zapisane

---------------------------------
Średzka Kolej Powiatowa
http://sredzkakolejpowiatowa.pl
kysrat
Młotkowy
**
Długość toru:: 82 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 24 Lipca 2012, 09:15:57 »
0

Mam jeszcze takie pytanie gdyby tak pominąć cały ten regulator napięcia i ładowania akumulatorów i podłączyć przewody prosto z prądnicy przez włącznik do lamp, tak aby nie podłączać akumulatorów które przy kursach przez dwa miesiące w roku i tylko raz w tygodniu i tak by się nie zdążyły naładować. Wiąże się to z tym że oświetlenie byłoby tylko podczas jazdy i w zależności od prędkości światła świeciłyby jaśniej lub ciemniej.
Czy takie podłączenie nie spaliło by tych żarówek?
Czy trzeba jednak jakiś ogranicznik napięcia zastosować?
Zapisane

---------------------------------
Średzka Kolej Powiatowa
http://sredzkakolejpowiatowa.pl
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #9 : 24 Lipca 2012, 09:51:56 »
-1

Przerobić na LED i zasilić z loka Kilkaset mA przy 24V. Szkoda czasu na zabawy z regulatorem, prądnicą itp. Kilka spalonych żarówek, kawałek laminatu i taśma LED - oprawy bez żadnej ingerencji.
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 24 Lipca 2012, 10:59:46 »
0

zasilić z loka
W warunkach tak rzadkich kursów jest to prawdopodobnie najlepsze rozwiązanie. Warto zwrócić uwagę na jedną rzecz. Instalacja powinna być tak wykonana, by prąd nie płynął przez zestawy kołowe. W przeciwnym wypadku można się liczyć z dość nieprzewidywalnymi spadkami napięcia w czasie jazdy. Ponadto przepływ prądu przez łożyska, będzie miał w dłuższej perspektywie niekorzystny wpływ na ich trwałość.
Zapisane

785mm
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 24 Lipca 2012, 23:10:58 »
+1

Nawet jeżeli nie chcesz ładować akumulatorów to musisz jakoś stabilizować napięcie prądnicy żeby ci żarówek nie popaliło ( czy co tam se nie zamontujesz). Jeżeli regulator węglowy jest padnięty bez możliwości naprawy. to możesz zastosować elektroniczny regulator od alternatora na 24V i będzie chodziło tylko musisz wykonać dwie rzeczy:
1. Sprawdź jak masz podłączone uzwojenie wzbudzenia ( czy regulator jest wpięty między szczotkami "+" a uzwojeniem, czy miedzy uzwojeniem i szczotkami "-") i odpowiednio dobierz regulator.
2. musisz zamontować zabezpieczenie przed przeciążeniem prądnicy w postaci bezpiecznika o odpowiednim amperażu.

Nawet jeżeli zechcesz ładować akumulatory to możesz zamiast wyłącznika prądu zwrotnego dać diodę najlepiej ze spawarki.
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!